REKLAMA

Święty hałas powszedni

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-10-16 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:09 min.
Udostępnij:

Soundscape - to termin, który został spopularyzowany czterdzieści lat temu przez kanadyjskiego muzykologa i kompozytora, R. Murraya Schafera. Oznacza akustyczny aspekt środowiska człowieka i to, w jaki sposób go odbieramy. Rozwiń »

Wiąże się z pewnym nurtem w muzyce współczesnej, refleksją o człowieku, wreszcie ze specyficznymi postulatami ekologicznymi.

O naszym dźwiękowym otoczeniu, o jego historycznych zmianach i widokach (a raczej...dźwiękach) na przyszłość będziemy rozmawiać dziś z muzykologiem i ekologiem dźwiękowym, Krzysztofem Marciniakiem. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Nasłuchiwanie. Dobry wieczór, przy mikrofonie Jerzy Sosnowski. Proszę państwa, dziś będziemy rozmawiali o ekonomii dźwięku i o pejzażu dźwiękowym. Może pamiętają państwo, ten drugi termin pojawił się na antenie kilka miesięcy temu, gdy rozmawialiśmy o zanieczyszczeniu dźwiękiem obszarów przyrodniczych, n p. że na łące nie słychać wiertarek, silników samochodowych i tak dalej, ale też dziś nie słychać na niej również niektórych gatunków ptaków, które tam dawniej były. Mówił tym w Nasłuchiwaniu prof. Przemysław Hylarecki. Ale pejzaż dźwiękowy, czyli soundscape, także znany termin pewnej filozofii, pewnej praktyki muzycznej, pewnego sposobu myślenia o rozwoju naszej cywilizacji. Do tego właśnie tematu powracamy, poszerzając, czy wręcz zmieniając pole obserwacji lub raczej, może lepiej powiedzieć, obszar nasłuchiwania. Aby zilustrować problem, zacznijmy od zderzenia w dwóch nagraniach. Rozwiń »
Tym śpiewem ptaków zaczną się wygrane już blisko pół wieku temu płyta zespołu klanu mrowisko, a to drugie w ciągu lub skrót nagrania sporządzonego w kilka lat temu na placu konstytucji w Warszawie przez naszego gościa którymi dzisiaj pan Krzysztof Marciniak muzykolog i ekolog akustyczny magazynu muzycznego Lisandro witam pana dobry czy państwa.

Może zróbmy na początku zastrzeżenie, że w tym zdarzeniu nie chodzi o takie proste narzekanie na łonie natury słychać ćwierkanie w mieście jest hałas, który przychodzi taki względem względnie neutralne stwierdzenie faktu po prostu że, że to co akustycznie tata Homo sapiens bywa rozmaity, a w dodatku w ciągu 20 0 ostatnich lat radykalnie zmienią zdrowych tak kolegi akustyczna rząd nie polega na narzekaniu i bardzo staramy się w tej dziedzinie nie narzekać na osiągać jakieś pozytywne rozwiązanie

Także przede wszystkim, o co chodzi chodzi o to, żeby słuchać, żeby uczyć się słuchać, żeby wyobrażać sobie ciekawsze piękniejsze środowiska dźwiękowe dookoła nas ten sam sklep w pejzaż dźwiękowy to jest po prostu środowiska to jest po prostu wszystko co brzmi dookoła nas także chodzi o skupienie, choć zmiana perspektywy z tej centralnej wizualnej perspektywy, w której jesteśmy przyzwyczajeni rzecz, która dominuje na naszą kulturę może trochę inna znana na perspektywę ucha

Bardzo to bliskie idei audycji nasłuchiwanie zostało mówiliśmy o tym, kiedyś, że już taki w no chyba bardzo żartobliwy gest żartobliwy teza, że 80 % informacji w dół otrzymujemy ze wzroku tylko 20 proc ze słuchu i pozostałych zmysłów 

Ten termin sąd wieczystoksięgowy po raz pierwszy użyty przez Mac lasów Wolfa w roku 1969 stoi w tekście wysłanie trwają, ale w parlamencie offset jest, ale spopularyzował go tym Kanadyjczyk tak Morrissey fair Mora szefem jest założycielem w ogóle całej tej dyscypliny ekologii akustycznej popularyzatorem idei właśnie słuchania świata słuchania świata jako kompozycji muzycznej w to był jest kompozytor urodzony 30 03 . roku także z UE proszę wyobrazić z generacji Krzysztofa Pendereckiego w natomiast podchodząc do dodał badacz dźwięku pół świata w zupełnie inny sposób, komponując przede wszystkim środowiska dźwiękowa Aon w latach siedemdziesiątych na początku lat siedemdziesiątych w Kanadzie walkower założył grupę AM ba od młodych badaczy, która się nazywała dała szansę Project, w której brało udziału właściwie od 1 osoby, które zaczęły rozpalać zawały to dziedzina później na świecie takie jak berety Łaksa Hildegard WST Gant chce także oni stworzyli podwaliny w ogóle pod cały ten na podstawie ten sposób myślenia badali różne środowiska najem, jeżeli tutaj zderzamy takie środowiska, a w, których łatwo usłyszeć sygnał do środowiska, a przyrodę naturę, a nie nazywali Alicji ze środowiskami miejskimi ze środowiskami zachód za hałas walnymi przed przepełnionymi tym zanieczyszczeniem akustycznym szumem nazwali la Fin, ale na tym starali się kończy właśnie narzekania i szukać szukać pozytywnych rozwiązań szukać metod komponowania tej symfonii pejzażu dźwiękowego świata jak to poetycka nazywali sąsiedzi ze Stalą kompozytor i zorientowałem jest za tym, żeby wzbogacać dziwili się, a to umożliwi urodziwe dzięki niej rozmawialiśmy przed audycją są zmobilizowane przez pana zaczniemy słuchać go nagle bardzo się one pod bywają mylone są bardzo ładnie to jest taka podróż mówił o tym, że to, że to innymi żadnego tak, aby muzyki DUB Noise to pewnie strat ofiarom Hiroszimy to jest to co to są, by chwilami bardzo tradycyjne plecenie utwory chóralne bardzo piękne wzrośnie o 2 w tak, ale tak mówiąc bardziej awangardowe strony muzycznej Schaeffer i jego współpracownicy zapoczątkowali parę bardzo istotnych tendencji, które dzisiaj w muzyce awangardowej muzyce eksperymentalnej są obecne to jest wąskie kompozyt Sean, która Andy jest taką opozycją do muzyki konkret z Piera szofera w skrócie chodzi o to, żeby zbudować całe środowisko chodzi o to, żeby dźwięki i tworzyły pewną logiczną opowieść, żeby wyobraźnia była stymulowana do wyobrażenia sobie tego miejsca, w którym się znajduje mikrofon i ta jest pierwszy taki ruch, który się rozpoczął właśnie od Kanadyjczyków to był przerażający pomysł wodzi pan powrotu do ruchu, ale jeszcze dodajmy, żeby w tym sensie to pozycja drużyny do muzyki konkretnej muzyka konkretna i zrujnowała poszczególne dźwięki będą zwalniać reagujące i robiła z nich jednak kompozycje muzyczne abstrakcyjną tak dokładnie Schäfer podkreślał, że jemu zależy na tym, żeby dźwięk był w uzyskaniu tak dualizm z kontekstu realizowane, żeby wytworzyć właśnie takie zależności które, które będą tworzyły się lodowisko i środowisko dla ekologa dla dla dla kompozytora jak dla filozofa, jakim jest szefem było było właśnie ten nadęty ton centralną AM przestrzenią, w której starał się swoje dźwięki umieszczać w euro, ale trzeba pamiętać o 2 takich, a uruchomionych działaniach drugie działanie to jest sam złotych, a spacer dźwiękowy i dodaje inny też zająć zapoczątkował też Schaeffera rozwinęła to jego współpracowniczka Hildegard bez kantów w, która oprowadzała oprowadza ludzi i po bardzo różnych miejscach trasami przez siebie przygotowanymi zgodnie z bardzo szczegółowo o zaplanowanym scenariuszem i każe im słuchać dźwięków dookoła siebie także sam błąd to jest taka okazja do tego, żeby poznać, więc jej zupełnie inny sposób, żeby słuchać tych dźwięków właśnie otaczającego nas miasta czy przyrody w sposób muzyczny, żeby doszukać się zupełnie nowych dźwięków których, które nie są nowe domy ja cały czas słyszymy ale, żeby otworzyć na nią już w bogato taki moty w, który pojawia się niekiedy w powieściach sensacyjnych, gdy bohater z zawiązanymi oczami jest przewożony przez złych ludzi samochodem, lecz jeśli miejsce dzięki temu, że dobrze znał pejzaż dźwiękowy to orientują się po tym co usłyszy, któremu wyjazd oferty tego typu jesteś po rozum tak tak jak takie dźwięki, która też mam takie dźwięki, których można rozpoznać jakieś miejsca są takie znaki jej znaki danego miejsca też do starszej Harris ze swoimi współpracownikami Niemcy nazywali nawet właśnie takie dźwięki specjalne, jakie brzmienia dzwonów wczoraj cieczy syreny portowe podkreślali znaczenie takich dźwięków w ogóle dla całej społeczności która, która żyje w takim miejscu, a pan też zajmuje się organizowaniem takich spacerów dźwiękowych no tak czasem po marcowym do Warszawy, ale też po różnych innych miejscach w namalowane na ostatnią okazję oprowadzać grupy uczestników takiego spaceru dźwiękowego w Żelazowej woli po parku obok domu, w którym urodził się Fryderyk Chopin, ale oczekuje pan, żeby się skupić to jak pan dochodzi do miejsca, w którym warto podziwiać pejzaż dźwiękowy tego konkretnego punktu punktu to warto zamknąć oczy ósmy w niekoniecznie powiedziałbym, że to bardzo pomaga, że jesteśmy w stanie zlokalizować różne źródła dźwięku i skierować naszą głowę w stronę słów, które dzieje się coś ciekawego dla siebie i ekologia z 3 zaczęła od tego, żeby rozbić stare dominację wzroku i i kultury wizualnej tymczasem, gdy zwraca się też w stronę tego, żebyśmy po prostu odkryli wszystkie zmysły i dowartościowani wszystkie zmysły też kochali starali się dotykać także również patrzeć w trochę inny sposób tym co mnie uderza w tej tradycji myślowej znaleziony w artykule pana sprzed paru lat już taki pomysł na pojmowanie cieszyły mnie jako braku dźwięków tylko jako braku dźwięków niepokojących dobrze zrozumiałem to lider w no tak wydaje mi się, że taka definicja ciszy, którą moglibyśmy wywieźć od Johna Cage, a który wszedł jak głosi anegdota do komory bez fachowej i usłyszał własne ciało do zdał sobie sprawę z tego, że nie można znaleźć się w pełnej ciszy taka cisza, która miałaby być cisza radiowa prawda bardzo boimy się dziś w radiu tak każdy nasz jest teraz tak tak, jakbyśmy na chwilę, żeby dobrze państwo nie wystraszyli na tor w kolejnym elementem gry zachód będzie generował wydłużyła dla taka cisza radiowa jest już bardzo nieprzyjemnym w jest czymś tak nie jest nie jesteśmy przyzwyczajeni co najmniej denerwuje branż wraz, z czym czujemy się nieswojo podczas gdy taka prawdziwa cisza to nie jest dziś, gdy nie ma dźwięków to cisza, gdzie otoczenie nas dźwięki, które nas uspokajają to jest cisza, w której słyszymy dookoła siebie pewien właśnie w pewne środowiska to, więc sam Skype, a pejzaże dźwiękowe, które znane, które lubimy, który oznacza, że nic nam nie zagraża tak jak miastu, że jest to wyjeżdża na dziś o wakacjach i mówienie, a może różnym grupom gdzieś tutaj albo to może być gdzieś na świecie, ale na pewno nie miasto po bardzo często mówi Jaga tu cisza podczas formalnie rzecz biorąc także mnóstwo dźwięków tylko w sklepach no tak wystarczy przeprowadzić z 1 dzielnicy miasta do drugiej, żeby również nie móc zasnąć z powodu jakiegoś wyjątkowo uciążliwego nowego hałasu w teraz nie będzie ciszy to był fragment kolejnego nagrania z wrogością pana Krzysztofa Marciniaka tym razem z zapisów w dzień otwarcia przychodni się drugą linię Warszawskiego metra między stacją rondo Daszyńskiego, a stacją rondo ONZ dokładnie tak nie pozwolił sobie sprawę nagrania dość długi fragment, bo właśnie przez radę słuchać uważnie mam wrażenie, że decyzja, kiedy słuchałem tych panów nagłym posiedzeniu Dyson odnoszę wrażenie, że dźwięków metra niegdyś tak dokładnie słuchają porad jak się jedzie metrem czy z kolegą tramwajem autobusem toczące się raczej o odcięciu tego hałasu, który w no tak to on w ogóle słuchanie za pośrednictwem dekodera za pośrednictwem tego tego urządzenia technologicznego jest inna jest takie bardziej intensywne to właśnie my sobie często w słuchawkach te znicze zajmuje bardzo amatorsko nagrywaniem robi to dla siebie po to, dla własnej przyjemności albo właśnie, żeby sobie jakiś sposób na jakiś moment historyczny, którym dla mnie akurat mieszkającego tuż obok 1 ze stacji w metrach było otwarcie tej linii, żeby sobie w jaki sposób zapisać jakąś pamięć to co w testach jak robienie zdjęć po prostu to właśnie, bo robienie zdjęć z naturalnych ciągle jeszcze gdy gość z brązu z dyktafonem cyfrowym jak Arnolda rozgrywał stąd prosty dyktafon to po to, ciągle jest taka dosyć sensacyjna rozrosły się nawet prawdy to nie sprzyja terenowe PGE opracowanego jak robi zdjęcia na ulicy to nauczka powinna dbać, żeby nie było widać wyraźnie twarzy przez przechodniów natomiast to słychać głosy, ale sądzę, że liczba radnych do pana pretensje, że rośnie portfel radykalne zderzenia w JATO czasami też sobie, by przyjąć dużą ulgą odkryty panel Radia w internecie, by pomyślał sobie, żebym dobra to jest na stronie 2, ale tak naprawdę jest jest szansą są setki tysięcy ludzi na całym świecie, bo to jest dosyć 3 popularne wyszli bardzo bała tak bardzo wiadomo, że traktuje taki i takie nagrywanie kolegów pewną formę obrony w sytuacji, kiedy jakiś, czas więc jakieś bardzo głośne dźwięki zaczynają nas irytować, jeżeli weźmiemy telefon nawet włączony dyktafon zaczniemy nagrywać czujemy, że jesteśmy w jaki sposób zranieniem czujemy że, że mamy jakąś kontrolę nad tą sytuacją w moja koleżanka, kiedy zaczęła nagrywać dziecko, które krzyczało w samolocie i nie mogąc wytrzymać z tego dwudziesto minutowego lądowania z krzykiem wniebogłosy czasu nagrała dla dziecka i to była jakaś dodała też jakąś ulgę to bardzo bardzo tęskniła historia i faktycznie to nagrywanie dźwięków może też być jakąś formą obrony ja pamiętam, że również mieszkając właśnie nad budową tej drugiej linii metra nagrywałem młoty pneumatyczne o godzinie drugiej w nocy z mojego okna sypialni i faktycznie czułem, że to jedyne co mogę z tym wszystkim zrobić, że to jest jedyna forma walki z tym niesamowitym zanieczyszczeniem dziękowano, które mogłem poddane zamiast złościć się, że para ludzi pomyślał pan Alonso 1 grali w RMF co się wiąże z tym, że Saskiej to właśnie to jest tak, żeby ten rodzaj działalności kompozytorskiej, gdyby trochę chyba, iż dobrze rozumiem takiej jak opowiedzieć konceptualne byłby to pomysł, bo zakłada się, że istnieje coś takiego warsztaty muzyka miasto w ekologię akustyczną wymyślili kompozytorze i wymyślili muzykolodzy muzycy osoby, które wykształcone są byłe klasycznej w klasycznej muzycy mają w muzyce współczesnej muzyce eksperymentalnej natomiast do dzisiaj dzisiaj jest to jest to dyscyplina, która łączy się naprawdę ludzi ze wszystkich możliwych środowisk to są biolodzy to są geografowie to są historycy to tak naprawdę może być każda możliwa profesja, którą poszerzymy o ten element słuchania w także wydaje mi się, że właśnie ta muzyczna część jest jest tylko pewnym punktem wyjścia jest jakimś zdaniem sobie sprawę z tego, że czegoś trzeba słuchać uważnie w ale rozumiem, że w praktyce taki utwór związany z tym nurtem może być albo po prostu tych z reporterskiego nagranie dźwięku znajdujące się jak w środowisku albo, że może być tym, o czym pan mówił wcześniej, czyli komponowanie rozmaitych nagrań, żeby stworzyć iluzję pewnego określonego środowiska pan Nowak z takimi nagraniami można można po prostu żyć z internetu o i zapomnieć o nich można nad nimi siedzieć w 2 0 dni zrolować poszczególne dźwięki po to, żeby stworzyć rzeczywiste arcydzieło nas jakaś forma kompozycji elektroakustycznej i wiele osób, które zajmują się tym profesjonalnie faktycznie tworzy takie kompozycje są wąskie kompozyt szans albo zajmuje się Street Records Indie tak się nazywa dziedzina sztuki, która polega na nagrywaniu dźwięków otoczenia mówił pan o tym, że jest to w opozycji dołożyli konkretnie, chociaż źródło dźwięków z analogicznym bardzo często też ile pamiętam to kompozytorzy możliwą utratę potrafili w studiach specjalnie tworzyć jakiś układ, który będą hałasowały określony sposób natomiast to trzeba mówić bardzo to przypomina to, o czym rozmawialiśmy również nasłuchiwanie kilka miesięcy temu mianowicie ten nurt, którego przedstawicielem w Polsce do jego najsłynniejszych był Eugeniusz Rudnik, czyli orszaku styka się często jest tak jakby po odbiór tego samego, w którym można powiedzieć, że ekologia akustyczna dokonała takiego takiego wyłomu w tradycji muzyki Europejskiej czy też zachodniej w ogóle, bo w historii muzyki można wykazać w kazać na taki kierunek który, który polegał na rozwoju rozwoju materiału muzycznego na tym, że po sierżant dodawano nowe dźwięki dodawano perkusje w latach dwudziestych dodawano potem właśnie dzięki nagraniu studiach eksperymentalnych z pewnym i w pewnym momencie stwierdzono, że wszystko może być muzyką natomiast, że tor zrobił zrobił zwrot stukając powiedział, że nie wszystko może być muzyką góralską muzyką jest i to to jest taka najszersze chyba do dzisiaj możliwa definicja muzyki, że tak naprawdę tym tą muzyką tym środowiskiem dźwiękowym też kompozycją muzyczną jest po prostu każdy możliwy dźwięk każde możliwe, że środowisko każdą otoczenie Wencel z posłaniem od koncertu liderowi, ponieważ taka anegdota Niemców prawdziwa kiedyś to lata temu opowiada jako ilustracje pewnych paradoksów, który prowadzi konceptualne zmiany w ciąży powinny konceptu realny rzeźbiarz włoski podobno na początku lat sześćdziesiątych byłem w najważniejszych dziennikach włoskich opublikował ogłoszenie ja tu imię nazwisko sygnuje papieża Jana 20 03 . we wszystkich jego gwiazd takich ruchów i ruchach jako swoją rzeźbę w rozum, że tak jak on uznał, że papież w całości jest, że może też wątek tak tak sąd, który zakłada, że wszystko ma charakter, bo wrócił tak możemy też tak rozumieć jest sfera właśnie, że to jest to jest sztuka konceptualne, która polegała na tym, że najpier w ktoś powiedział kompozytor powiedział wszystko jest muzyką świata to jest 1 wielka kompozycja muzyczna tylko szefem posunął się zdecydowanie dalej on rozwinął tę myśl on stworzył cały ruch, a napisał masę książek zainspirował tysiące ludzi do tego, żeby właśnie zajmowali się tym środowiskiem dźwiękowym jak i muzyką także to nie jest taki manifest bez pokrycia to jest taki naprawdę manifest, który został zrealizowany do dzisiaj i który będzie realizowany przez myśl najbliższe setki lat, zwłaszcza że rozumiemy, że cały świat jest muzyką to każdy z nas jest muzykiem w takim razie, ponieważ nie ma życia, który toczy się w całkowitym milczeniu ciałko w docentem wystarczy, żeby ten, który wstał z łóżka łóżko wstrzyknięto już dokładać do po tej kompozycji swoje dźwięki i w związku z tym rozumiem, że istnieje taki w takie oczekiwanie, że będziemy te kompozycje wzbogacać o możliwie ładne dzieci, a nie podchodzić myślę, że żywotność ekologia recenzent tak myślę, że jeżeli tylko zdamy sobie sprawę z tego, że otaczająca nas dźwięki są dla nas ważne, jeżeli tylko zaczniemy się nie wsłuchiwać to zacznie zacznie też pewna praktyka świadomego kształtowania tego środowiska dźwiękowego to często polega na tym, że po prostu zamkniemy to często polega na tym, że po prostu nie nie wydamy jakiś gość dźwięku to często polega na tym, że zaczniemy się zastanawiać, a może, by tutaj wprowadzić jakiś jakąś jakąś modyfikacje w tym miejscu nie wiem położyć dywan, żeby nie nie szukały buty są bardzo różne różne rzeczy które, którą można zrobić myślę że, że taka mała takie myślenie o dźwiękach codzienności w sposób bardzo świadomy w sposób twórczy no to jest taki ideał ideałem ekologii akustycznej w codziennym uzupełnia rozumieniu to było nagranie, które klepie sporządziłem dokładnie rok temu pod warszawskimi domami centrum deszczowe popołudnia naszymi gośćmi z piłką przypominam muzykologii ekologii dźwiękowe pan Krzysztof Marciniak mówiliśmy przed chwilą o tym, aspekcie są Sky płoty i od założenia są tylko, że cały świat jest 1 gigantyczną w ataku też rozmnażane na poszczególne miejsca komputer co zresztą, jakkolwiek dźwięki hałas industrialny bywają ciekawe fajnie jest ich posłuchać uważnie jak chociażby jak brzmią przejeżdżające samochody, kiedy asfalt jest mogły to byłoby może nie byłoby, gdybyśmy tego hałasu słyszeli trochę nie no tak jak zdechnie mechanizm panować, bo właśnie batalia o to byśmy przed przed Marszałkowską przed tym co tydzień domami centrum powiem, żebym właśnie, żeby się raczej ładny dźwięk jak brzydkie, ale to, które to są pytania, na które tak naprawdę nie ma odpowiedzi tak jak nie ma odpowiedzi na to czym jest muzyka, a te nie ma odpowiedzi na to tak naprawdę czym jest cisza albo czym jest hałas no bo w języku polskim szczególnie możemy rzeczywiście powiedzieć, że hałas dźwięk, który nam się nam przeszkadza, ale dźwięk, który mi przeszkadza niekoniecznie musi panu przeszkadzać niekoniecznie musi przeszkadzać słuchaczom albo albo na odwrót prawda także wymiar wojny, że wspomniane przez ponad 8 MON młoty pneumatyczne drugiej w nocy znaleźć miłośnika tego dźwięku, zwłaszcza o tej porze pechowe, bo trudno myślę, że była najbliżej wernisaż w Dakarze to tylko dzięki temu, że miała rekordowe w ręku z rekomendowane będzie rywalem do nagrywania do nagrywania dźwięku urządzenie w Realu tak zupełnie serio wydaje mi się, że po prostu mało powinniśmy szukać komfortu to jest pewna MTS to z pewnością złota złota zasada jak najem, jeżeli jesteśmy w stanie znaleźć pewien komfort jak najwięcej, jeżeli jesteśmy w stanie wynegocjować to w ogóle społecznie, dlatego że przecież hałasowanie nie jest niczym złym, jeżeli wszyscy się na to zgadzamy w pewnym sensie nawet to budowa metra była takim hałasem trochę świętym hałasem była taka definicja też podaje się ich właśnie, że Święty hałas jest hałas, który jest pewien sposób akceptowany przez całą społeczność, dlatego że jest jakiś wyższych celów takich świadczeń hałasem jest bicie dzwonów w miasteczku czy Czech czy itp w parafii w każdym razie jest to często przecież bardzo duże hałas bardzo dużo w nielegalnych warto bowiem ateiście, który lubi długo spać w niedzielę ruch tak, ale znam też oto lista ateistów którzy, którzy lubią swoje dzwony, szczególnie że są to prawdziwe dzwonem z tak, że także zwane też są one przecież mrożące obraźliwie dzwony we włoszech, które trwają od 500 lat te same w tym miasteczku, które biją po prostu są w tym co są codziennie o dwunastej na torze to jest niesamowite instrument to jest 1 z najstarszych instrumentów takich grających regularnie, jaki można wyobrazić także to jesteś ty jesteś niesamowity naszej kultury akurat ten rodzaj Świętego hałasu, ale wracając to też takim świętem hałasem przecież była budowa metra ludzie zaakceptowali, a nawet w pewnym sensie akceptowałem to, że budują milimetra w związku z tym hałasując całą noc noc, by pomyślał, żeby to, czego się na hałasy to co się dzieje na manifestacjach złowrogie istnienie żegnała się stać się pojawiały się pojawiło się boję się dźwięk, którego jeśli dobrze pamiętam go z czasów studiów swoich czujemy się w manifestacjach z okresu stanu wojennego to w ogóle nie było mianowicie wóz albo prostytutek upiorne trąbienie życie nie ukrywa, że męczące, gdzie obrażony, że trzeba robić hałas idąc manifestacji, ale po to nie jest to nie jest komfortowy dla nikt tak tak tak, że się bardzo krytykuje dzisiaj i faktycznie są już takie takie dyskusje na temat tego jak zaprojektować dźwięki demonstracji wydaje mi się, że to jest bardzo istotne pytanie dzisiaj w jaki sposób demonstrować tak, żeby to było skuteczne, żeby się z tym przebić, żeby ten data ta para nie szła w gwizdek ABW albo www ze tylko, żebyśmy faktycznie nie dość, że słyszeli się w trakcie tej demonstracji to jeszcze potrafili wspólnie krzyczeć wspólnie znaleźć jakiś wspólny głos to w ogóle wiąże się z tak, że takim myśleniem urbanistycznym w słynnym artykule w nissanie zwróciła uwagę, że projekt urbanistyczny w drodze do myślenia do dominacji myślenia tego wyobraźni wizualnej na Allegro nadal akustyczną i że n p . jak się projektuje się, że jakieś osiedle z jakimiś zielonym terenem to zawsze pokazuje jak to będzie wyglądać solidnie pyta jak to będzie brzmiało na te bardzo ważne pytanie szczególnie w przypadku takich przestrzeni, w których żyje w UE żyje się albo takich przestrzeni, w których poruszają się ludzie bardzo n p. jestem zadowolony już tak jakoś toczy się ta nasza dyskusja wokół wokół tej drugiej linii metra w Warszawie na tej drugiej linii metra są na suficie takie kasetony, które wygłaszają dźwięk przecież tam się ten dźwięk odbija tam jest cicho i przyjemnie tam z bardzo wpływa na stacjach metra na stacjach metra faktycznie jest niezgłoszone wygłoszone wygłoszone Echo, które z dzięki czemu można się tam poczuć jak w domu nie ma, że ten ten sam sklep jestem zupełnie niesamowity schemat, że stacjonarny pierwszej linii metra nie mają tego i to miasto ogłosi już jest w rejestrach parter zupełna zmiana tak samo przecież można myśleć o nowe projektowanie n p. akustyczne bibliotek jest to rzecz oczywista tak w każdej bibliotece trwa tak zaprojektować przestrzeń, żeby rzecz, więc jej szefem administracji czy ciocie czy jakiś przestrzeni takich, w których się odpoczywać cieczy czy spożywa jedzenie, żeby te dźwięki nie wchodziły do środka i nie nie przeszkadzały innym czytelnikom także nocą jest chów lub kościołem znowu przestrzenie zaprojektowane co do co do kamienia tak, gdzie dźwięk ma się odbijać jak ma jak ma wydźwięk propagować dzisiaj to, że da się trochę zepsuła przez to, że wszędzie wprowadzono mikrofony głośniki, ale przecież jeszcze 100 lat temu projektowano kościoły tak, żeby można było usłyszeć, że rzeczywiście wszystkie kazania, a także to można było faktycznie, żeby pies się tam przecież niósł tak samo to to są przestrzenie akustycznie zaprojektowane także do to nawet nie jest także myśmy tego nigdy nie robiliśmy projektowali akustycznie różne przestrzenie po kontrach zaczynamy o tym, zapominać w dom poza tym mam wrażenie, że to niektóre przestrzenie był projektowany zmyślą o posiedzeniu, które niektórym nie zostaną ręczne szkoda projektowania stadionów, które zwykle generują zbiorowość jest gra, jaką drogę innym adresie płacowe blisko stadionu i to miejsce, czyli sosny było tak duże będą użytkowali je dalej na trybunach ta akurat od strony naszego budynku była była jeszcze niedokończone to był po prostu niewiarygodnych przygód śmiech w budynku cały czas właściwie mieliśmy od środków na stworzenie studia, który był pod ten strach, ale po to, to trend ten dzień po kursie rozchodzi bardzo daleko od turyści no tak prowadzą stronę ten spacer ostatnio w Żelazowej woli miałem bardzo ciekawą sytuację w tym jest w tym spacerze brało udział kilkoro nauczycieli i zostało zadane pytania, ale talent ale dlaczego w ogóle ekologia kustosza tak na co dzień może się przydać co trzecia czy czyta czyta to jest tylko taka zabawa czy też tylko takie słucha nie czy to jest tylko takie teoretyzowanie w naj poczułem, że komuś coś się coś odpowiedzieć może coś spróbować tutaj wymyślić i przyszło mi do głowy, że każda szkoła tak naprawdę przecież też jest takim miejscem jest niesamowity hałas tak na tych kory w tych korytarzach chociażby szkolnych to co pamięta chyba każdy ze szkoły to jest właśnie ten niesamowity huk po to, Echo, które niesie się po korytarzach krzyków dziecięcych to jedno z taką rzeczą może być właśnie założenie takiej kasy tonów jak są na drugiej linii metra w Warszawie w każdym korytarzu myślę, że opłacałoby się to pod każdym względem nic, ale druga myśl jest taka bardziej zdrowotna to znaczy w każdej szkole są sale, które wychodzą bardziej na ulicach i jestem głodny i sale, które są bardziej od podwórka jest tam ciszej i jej jak wiadomo podstawowym problemem takim zdrowotnym nauczycieli jest problem z głosem można stracić głos, a jest to jest często jest to absolutnie 1 z takich największe 1 z jej największych bolączek, żeby chronić nauczyciela, który zaczyna mieć problemy z głosem wystarczy przenieść go przecież do takiej sali, w której jest cicho ustawić tak wszystkie lekcje, żeby lekcje nauczycieli, którzy mają problemy z głosem odbywały się od podwórka jestem przekonany o tym, że czysto zdrowotnie byłoby to dużą ulgą dla tych osób, a biznesem wydawcę Macieja Żółtowskiego dla nich jest taka szkoła na warszawskim Ursynowie rozmów z tymi takimi klasykami każdy, kto tylko z tytanami pod sufitem podwyższonymi bardzo żałuję że, zanim zwierzyła mi ciszej przez osoby te chwalą przeleciał przez głowę teraz dzieci chyba wszystkie mają Komor Killer w sumie czy to było się siedzą w tych komórkach może się mylę ważnym głosem znajdą one coraz częściej odbierane w ramach, ale to w takim razie w takim razie, bo z ZUS wynika z tego, że Koli nie udało nam się w Gardnie próbowaliśmy jakoś porządnie zdefiniować czym jest hałas nawet jeśli mniej więcej orientują się tym jest cisza to rozumiem, że taka generalnie idea że, że inne minister też nie dźwięków to poza świat hałasem tym lepiej się rzeczą podpowiada, aby n p. wielki entuzjazm dla wszelkiego rodzaju ekranów akustycznych w na ekrany akustyczne dużo łatwiej byłoby walczyć z silnikami Anię z 3 ze źródłem hałasu ani nie z o mnie z tym, że ten hałas roznosi w zresztą, gdybym się wydaje, że myślenie o tym, hałasie komunikacyjnym być może za 50 lat w ogóle silni będziemy traktować silnik spalinowy będziemy traktować tak jak dzisiaj traktujemy konia, że rzeź to będzie jakaś jakaś taka egzotyka wejdą rzeczywisty silniki elektryczne, które kompletnie zmieniają pejzaż miast pejzaż dróg szybkiego ruchu pejzażu z drugiej strony pejzaż akustyczny tak no przecież jeżeliby faktycznie jest istnienie taka zmiana, która nastąpi ze względu na to, że wszyscy nagle zaczniemy tak tutaj dbać o o ekologię dźwięku, dlatego że po prostu dobry mecz tańsza będzie będzie to kwestia kwestia źródeł odnawialnych źródeł energii też hałas przecież myślę, że to to jest na pewno jakąś składową hałasu hałas dźwięk przypadkowe hałas dźwięk to jest stres i energia, którą mam emitujemy zupełnie bez sensu tłumaczy test test energia, która się marnuje, bo przecież ten dźwięk powstaje i jest taki sposób produkowane w także im cichszy silnik tym cichsze urządzenia cen ono zużywa mniej energii, jeżeli tak, że to wyciszenie jest tym jest staż za absolutnie uzasadnione z punktu widzenia takim czysto ekonomicznego macie jako ojciec dzieciom napisał, że możemy leczyć chodzi o to, że dziś tylko w komórkach stosunek to duży, że mają komórki trzecią prezentacją strategia dla państwa pytania do naszego gościa telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4, a tymczasem niech zabrzmi letnia burza i ulewny deszcz wypominał, że naszym gościem jest muzykologiem kolor prognostyczne pan Krzysztof Marcinek, że czekamy na państwo telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4, kiedy tak myślę o tym, ekologii o tym, rynek jest popularnym znaczeniu takim wąskim tego słowa, kiedy narzekamy przydatne fatalny wpły w opakowań plastikowych na przyrodę powinienem sam ograniczyć ograniczyć użycie plastiku czy na podobne z podobnej zasadzie można się w pojedynkę włączyć sprawy ekologii sztuki w tym z bardzo dobre pytanie wydaje mi się, że każdy powinien sobie na nie odpowiedzieć w jakim w swoim własnym zakresie niż ja uważam, że żaden tak naprawdę w pojedynkę i każdy w swoim zakresie nie jesteśmy w stanie zrezygnować nic natomiast jesteśmy w stanie rzeczywiście myśleć dźwięku jako, o czym społecznym jesteśmy w stanie myśleć dźwięku jako o pewnym interfejsem, który pewnym ważnym medium, które nas łączy, w którym wszyscy żyjemy przecież nie żyjemy w nim tylko my nie tylko ludzie także zwierzęta ptaki wszyscy jesteśmy uczestnikami tego jakiegoś globalnego pejzażu dźwiękowego, a także, jeżeli zanieczyszczonego w sposób niepotrzebny zupełnie na to ograniczenie tego jest jest metodą na to, żeby przysłużyć się całemu zalecała jakieś jakiejś zbiorowości niekoniecznie nawet ludzkie i prof. Barbara alternatywnie hałas to jest względne, ale zanieczyszczone dźwiękowe rozumiem, że jest pole bardziej precyzyjnym zanieczyszczenie dźwiękowo wydaje mi się takim bardziej bardziej precyzyjnym terminem to jest rzeczywiście dźwięk, który zdradza sposób niepotrzebne to jest dźwięk który, którego moglibyśmy nie emitować przychodzi mi do głowy taka, a tak tak takie przechodzą do głowy takie 2 2 te 2 terminy na 1 jest cisza nocna, której za hałas zagłusza na tę której, której łamanie przecież jest tu jest w prawie zabronione, a jak jest, więc staramy się za pomocą kodeksu prawnego o w jakiś sposób w ich zdefiniować czym jest cisza nocna czym jest ten hałas, który nam przeszkadza w podczas gdy tak naprawdę cisza nocna jesteście społecznym to znaczy ja sobie ostatnia myślałem o tym w jaki sposób ułożona jest kwestia ciszy nocnej między mną, a moimi sąsiadami z bloku i wydaje mi się, że to jest sfera pewnej negocjacji to znaczy, że odbierze im się znamy, jeżeli w, jaki sposób sobie nawzajem pomagamy i licencji sąsiedzi i nie wiem w jaki sposób korzystają z jakichś wielkich jakieś naszej pomocy my korzystamy z ich pomocy dużo łatwiej zaakceptować fakt, że od czasu do czasu ani droga impreza my zrobimy imprezę w, a także jest to pewien czas pewna przestrzeń, jakiej jeszcze akceptacji wzajemnej akceptacji z zdobyła naj najważniejsza definicja ciszy nocnej cisza nocna, którą stworzymy sobie sami trochę ustalimy sobie sami po prostu będziemy starać dla siebie nawzajem będziemy się lubić będziemy akceptować coś co jakiś czas się pogra na gitarze drugiej w nocy, a druga rzecz, która przyszła do głowy to jest wieś, gdzie mam przyjemność spędzać czasem trochę czasu i to jak nagle w niedzielę zapada tam zupełna cisza milkną wszystkie maszyny i faktycznie jest to taka cisza spokój cisza to jest ten dzień, kiedy nie ma nic nie używa się żadnych narzędzi, które hałasują, nawet jeżeli trzeba coś zrobić stałam włącza się kontakt na chwilę wykonuje się jakąś czynność zaraz go wyłącza pamiętam taką wspaniałą sytuację, kiedy potrzebowałem jak ten warszawiak wyciąć drzewo uschnięte w niedzielę mecz był 1 dzień, kiedy mogłem zrobić to drzewo już było naprawdę wymagało tego rządu, żeby się go pozbyć sąsiadka podeszła do płotu i powiedziała no tak, gdyby nie była niedziela pożyczyła agenci piłę mechaniczną ale, ale jest niedziela w związku, z czym mnie nie wolno także estakada jest data dziś rata jest ta to test ten cel to społeczność, która się wyraża za pomocą dźwięku i to jest z basenem najpiękniejsze kategoria, którą możemy wyobrazić właśnie ekologia akustycznej żebym, bo jest słucham tego jest z dużym zainteresowaniem, bo przypominam sobie kiedyś po rozmowie z bazy niż psychologiem społecznym uświadomią sobie, że jeśli ktoś narusza moją ciszę nocną w albo nawet nie robi tego po dwudziesty drugie gorączka w ciągu dnia daje na pełny regulator jakiś jakoś piosenkę jakoś dziwnie na ogół w stylu, którym nikt tego nie jestem entuzjastą entuzjastą to ty to co nie koszmarny rzutuje to jest poza samym faktem, że ja bym chciał czegoś szukać innego albo n p . w ogóle jest on nie chciał słuchać muzyki instrumenty to jest taki komunikat, który przez to jest na danym momencie mamy w nosie twoją ze swojej twoje potrzeby dokładnie tak to jest chyba w zakłóceniu takiego wynegocjowanego jakiegoś narzuconego przez prawo po porządku chyba najbardziej drażniących tak on też n p . w Sydney w znowu te lata to kontekst warszawskie się tutaj pojawiają ostatnio zrewitalizowana o ulica Świętokrzyską i przy placu o bohaterów Warszawy na powstańców warszawskich targów metoda polonezem 1 zlotemu po latach pojawił się instrument muzyczny pojawił się taki miejski instrumenty muzyczne dodaje aktywiści miejscy wynegocjowali, że to jest takie miejsca, gdzie faktycznie nikomu nie będzie specjalnie przeszkadzać rzeczywiście można z tym pójść po uderzać w jakiś bank banki poskakać na trampolinach poza tym, ale faktycznie taki takimi można powiedzieć plac zaba w dla dorosłych w i jest to takie miejsce, w którym to nikomu fizycznie nie przeszkadza także moglibyśmy spróbować rzeczywiście robić jakieś takie negocjacje miejskie dyskusje nie tylko od realizacji budynków przed zbudowaniem co byłoby przed bardzo przyjemną nad realizacją przez analogię wydzierżawiony ani razu dokładnie będzie brzmiał budynek tak zaprojektować taki taki plik dźwiękowy, w którym będziemy mogli posłuchać konkretnych pomieszczeń czy holu jakiejś jakiś instytucji użyteczności publicznej, którą będziemy budować n p. może nie wiem muzeum sztuki nowoczesnej porwie się na to, żeby zaprojektować organizację natomiast drugą taką rzeczą własny mogły być jakieś konsultacje społeczne na temat z testu głośności różnych dźwięków moglibyśmy się n p. zastanowić czy głośność karetek jest optymalna czy sygnał do na ten temat ostatnio zaczęło zaczęła dużo dużo mówić na Zachodzie żona, żeby zmienić sygnały karetek, kto na takie, które będą bardziej bardziej rzeczywiście w pobudzać pobudzać umysł człowieka jako pewien pewien dźwięk takiej sygnał sygnał niebezpieczeństwa, ale z drugiej strony szkoda nam ciśnienie no tak bardzo niszczyć naszych uszu zawsze jak przyjeżdża karetka zasłaniałem zasłania mu się, bo faktycznie stress testu jest straszliwy ból żal jest to to nagranie ten fragment nagrania z placu konstytucji zaczną się szczęśliwym heretykiem oczywiście nowy radio nagranie, a potem brat został jednak ktoś był wyciszony nagle przeraźliwy hałas jest potworny ból natomiast w znalezieniu grzyba drużyna naszych uwag z różnych grożą takie doświadczenie n p . w Seulu moim karetki grają ciszej są dużo cichsza Chyloni w nikt jakoś nie nic z tego powodu chyba nie zszedł z tego świata, a także być może jest to jakieś jakiś wielki temat, który można było poddać się rozpoczną negocjacje i Toronto to byłoby fajne w, a propos w internecie można znaleźć pejzaże dźwiękowe z rozmaitych miasteczko działem Sao Paulo to trochę taki plik dźwiękowy, ale wiem, że człowiek zajmujący się zawodowo tą trumną problematyką na pewno inaczej nasłuchuje niższych lig to z tego punktu widzenia czystego punktu słyszenia może pan wskazać jakiś ulubiony swoje leśnymi nie miasta to miejsce n p. tryb, który wydał już po Dołach ładnie brzmi działa, a takie, które panu umyka nawet dziś do mnie przyjeżdża karetka akurat w nosie taką jak i jakie jest definiujemy ci się jako taką przestrzeń, jakiej się jakiegoś pokoju 3 3 czy uczucie komfortu osobistego NATO to jest zagroda ogródek moich rodziców to jest takie miejsce, w którym po prostu znam każdy dźwięk słyszany wszystko co słyszę jest dla mnie zupełnie oswojone z wychowałem się gdzieś w tej to jest w tej przestrzeni spędziłem tam setki godzin, grzebiąc patyczkiem gdzieś jakieś decyzje w ziemi z i test test ten trend ten dźwięk, który dla mnie spowiedź na najbliższym, a nawet takie nagranie, którego sobie słucham o to, żeby to, żeby w, jaki sposób wolałabym skupić się na pracę w Londynie jest nagranie muzyki relaksacyjnej Good kota z nagraniem po prostu dźwięków najzwyklejsze w świecie ogródka pod Warszawą, w którym w dźwięki w prosty są rzeczywiście oswojone są moje tam słyszy, że coś ciekną oraz mój pies znów są takie dźwięki, które wraz z sprawiają, że rząd czuje się w domu to taka odpowiedź zupełnie nie nie te zupełnie subiektywna spowiedź wydaje mi się, że faktycznie mają takie odpowiadał obiektywnej odpowiedzi na to gdzie dźwięk jest piękny no każde miasto brzmi inaczej n p . z we Wrocławiu jest niesamowita inicjatywa na Uniwersytecie wrocławskim między muzykologia kulturoznawstwa, który się nazywa pracownia pejzażu dźwiękowego pracownia obie sfery z i tam rzeczywiście badacze badaczki z Wrocławia zajmują się analizą tak naprawdę naukową profesjonalną analizą najrozmaitszych przestrzeni miejskich pod względem dźwięku i podkreślają oni list z zupełnie słusznie, że właśnie Wrocław brzmi zupełnie inaczej od Niewiem Warszawy, że we Wrocławiu o tak konstrukcja architektoniczna miasta 3 czy fakt, że rzeka faktycznie jest obecna w tym mieście w takiej dotyka inny sposób nie jest żal, że to, że to są wszystko jakieś jakieś elementy, które Beats stwarzają indywidualną wyjątkową z aury aura akustyczną nawet na obecną tam takie badania z zupełnie szczegółowe, które polegają w zlotemu oraz 2 takie badania Work we Wrocławiu tam jest bardzo duże przejść podziemnych Jana badała to przejście podziemne każde z nich pod względem 10 różnych przejść podziemnych pod względem tego, gdzie jest jak jej gdzie co słychać i w jaki sposób to jest odbierane przez użytkowników tych przestrzeń także były poważne badania na temat tego, które przejście podziemne panu się najbardziej podoba albo czy rozpoznaje pani na tych nagraniach, które spośród przejść podziemnych, które sektory, które pani lubi AK faktury faktury dzięki tej przestrzeni są ładne, które są brzydkie i okazało się, że faktycznie ludzie mają bardzo różne przemyślenia na temat przestrzeni, których codziennie używają niektóre nam wręcza się nie tyle nie kojarzą z dźwiękiem albo okażą się stworzyć coś na co dzień bardzo w tajskim nawet nawet nie wiem na brzydkim 3 3 3 3 czy niechcianym telefonów, które nie przedostał się na antenę był taki córka chciała wiedzieć, dlaczego karetki na sygnale rząd w nocy zwrócono uwagę, że z zupełnie mogły być ono w obraz można wycisnąć włączać tylko po to, sygnał, ale jednak nocą Lotos pojazd uprzywilejowany na prawo zawsze pełno standardową oglądalność Syrena karetki pogotowia jest też świętem hałasem no to jest na pewno taki hałas, który wiemy, że musi być wydawany pod rząd karetka mogła bezpiecznie dojechać czy jakiekolwiek inne mnóstwo przez wiele uprzywilejowany wóz mógł bezpiecznie dojechać do miejsca, gdzie potrzebna jest interwencja także inne nie chodzi o to, żeby usunąć ten dźwięk chodzi o to, żeby się zastanowić nad tym czy być może jest on jest jakaś metoda na to, żeby go zaprojektować troszkę inaczej w sposób, który lubi troszkę mniej uciążliwym tak w 2, gdyby ktoś chciał poszerzyć wiedzę o tym o tym co było dziś przeglądem kondycji to nie do jakich miejsc nie w internecie do jakiś do jakich przedsięwzięć, o których marzy się wystawienniczych n p . żeby bank mógł go odesłać z całego serca polecam wszystkie działania właśnie wrocławskiej pracownia jest na wszystkie rzeczy, które tam się dzieją serię wydarzeń publikacje, które w tamtej stronie naukowcy wydają także trudno jest w tym momencie jest naprawdę bardzo dużo różnych działań rozproszonych w Polsce które, które promującej ideę można z tym wszędzie tak naprawdę natknąć się już na spacery dźwiękowe można również poszukać różnych tekstów, a moim takim takim takie kompendium wiedzy przykładowo jest 20 06 . MAK numer magazynu muzyce współczesnej i sam doktor miałem szczęście redagować wtedy w 20 15 roku, który ciągle jest tam jest rzeczywiście wiele stron takich materiałów o dźwiękach przerwy o dźwiękach właśnie naszego środowiska bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem będzie pan Krzysztof Marcinek muzykolog wykona akustycznie dziękuję dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA