REKLAMA

Tak wygląda szkoła bez prac domowych! Opowiada Wioletta Krzyżanowska

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2017-10-18 06:00
Czas trwania:
12:53 min.
Udostępnij:

Jak uczą nauczyciele w szkole, która nie zarzuca uczniów pracami domowymi?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w duchu jak na zegarze dokładnie szósta 5 Aleksandra Predenkiewicz pierwsze śniadanie w toku, a z nami już nasz pierwszy gość pani Wioletta Krzyżanowska dyrektorka szkoły podstawowej nr 3 2 3 w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam państwa serdecznie szkołą, która wymyśliła, że będzie uczyć dzieci inaczej niż są w elitach tradycyjnie na święta kojarzy, czyli co bezstresowo chętnie nam bezstresowo to nie to Jaracza jestem przeciwnikiem Rozwiń » bezstresowego wychowania natomiast jestem zwolennikiem mądrego i odpowiedzialnego wychowania, więc taki system szkole przyjęliśmy trochę namieszali szmat w tym oświatowym w pudełeczku szpilę, bo trochę zaczęliśmy on tak jakoś wyszło w inny, że najbardziej, że tak powiem mówi się dużo o tym, że my jesteśmy tą szkołą bez pracy domowej renomy te prace domowe trochę je mają dzieci, zwłaszcza te, które chcą oni chcą się uczyć, a te, które mają z czegoś problem n p. norm dostosowują nauczyciela nauczyciele tam pracę domową do tego co faktycznie dziecku jest potrzebne i zaczęliśmy o tym, głośno mówić, że praca domowa może być inna może być ciekawą może być projekt ten może być taka, gdzie wciągnie wcale całą rodzinę jakieś działanie, a nie wciągnie rodzina w konflikt frustracje w awanturę i w pracy do dwudziestej drugiej do dwudziestej trzeciej im realny całej rodziny prawda dobrze do samego początku, jaki jest pani koncepcja NATO jak uczyć dzieci w przede wszystkim trzeba zacząć od samego siebie, bo jak myśmy z nauczycielami rozłoży zaczynali to nie ją wysłać najpierw musimy spojrzeć oto co my możemy jako nauczyciele zrobić i tu przemy domena przemodelować dziś ma pozostać w Sydney, a także do tych 4 5 minut nie marnować najczęściej z moich takich obserwacji hospitacji lekcji wynikało to żadna z dużo czasu marnują nauczyciele na tych 4 5 minutach i którą zaczęliśmy od oceniania kształtującego to już znawcy tematu panowie mieli o co chodzi i jeśli wykorzystamy bardzo efektywnie czas pracy to 4 5 minut i nie będziemy w ciągu tych 4 jest 5 minut sprawdzać tych zadanej pracy domowej nagle zyskujemy 10 minut nawet 15 prawda i ten czas możemy poświęcić na to co by było za daną pracą domową tak dużym uproszczeniu mówi natomiast na pewno tak to między wygląda w klasach 1 3 i starszych klasach pomysł swój poród projekty opracowaliśmy kina na sześcioletnią szkołę podstawową teraz trochę mamy inną rzeczywistość będziemy się zastanawiać i przemoc przemoc modelować ten nasz sposób pracy starszych klasach dokładnie te same metody ich sukces tego wszystkiego polegał na tym możemy zarówno metody te dla klas 1 3 jak i dlatego nie dla tych klas 4 6 mieliśmy te same jak mówią o tych głównych sztandarowych metodach prac, czyli film uznawano inne ważne jeśli n p. mówimy dzieciom na co bez ZUS jest do zadania, czyli na co będę zwracał uwagę to mówią to i nauczyciele w pierwszej klasie nauczyciele w szóstej klasie nasza przed sprawdzianem przed wykonaniem danego zadania mówiąc Słuchajcie, żeby do dostać piątkę z nędzą napisania przez tego listu to jest takie na co bazą pamiętają zaimka wielką literą napisz 3 akapity siódme pamiętaj o tych co wyróżni kach, które charakteryzują list Schetyny i napisz co coś n p. o uczuciach w tym mieście, czyli mamy 4 punkty na co bez ich tylko za te 4 punkty nauczyciel ocenia nie za ortografię czy za Inter punkt jedno tonie było na co obrazu i to i to jest takie bardzo sprawiedliwe podejście do n p. do oceniania i do tego, że dziecko wie tym na co nauczyciel będzie zwraca uwagę i co jest klub, bo przecież ile razy było w liceum n p . tak napisać wypracowanie patrzymy 3 mniej, a wydawało nam się, że na obce śmiech genialny prawda aż się okazuje, że tak na dobrą sprawę na nauczycieli, gdyby wcześniej podał nam, że mają być takie i takie zawarte elementy w tym wypracowaniu to przecież każdy z nas otrzyma 7 lat 1 7 chce być najlepszy i dobry z tych przedmiotów, które lubi prawda to też nie musimy się uszczęśliwiać na siłę ze wszystkiego, ale w dresy z myślą o tym, że bardzo dużo jest takiej pracy projektowej dużo szkoleń w waszym Opole my w ubiegłym roku szkolnym na całą szkołę wykonaliśmy ponad 1 5 0 projektów psy różnej maści od takich dziwacznych jak n p . nie wiem kuchnia dla psa i w tym projekcie kuchnia dla psa należało przygotować się przepisy łącznie z wiary z miarami ile produktów jak połączyć i to był projekt matematyczne polonistyczne i pełnych albo jeśli był projekt rodzi Kubą na Kabatach tam dziki były tenor to wtedy dzieci robiły poznawały w ogóle z dzika jak kozy jak zwierzątko i to czy colę, gdy w tym nasze charakteryzuje prawda albo jeśli n p. przebywały dzieci miał taki projekt w akurat był w klasie trzeciej moja miejscowość i pamiętam, że opisywały te miejscowości, z których pochodzą ich rodzice n p . Kluczbork się pojawiał się takie niekoniecznie ten inni nie kończy się na Warszawa, ale te właśnie miejscu wierzymy nie w miejscowości, bo właśnie tam mieszkają moi rodzice i wolno z rozmów, jakie miał z rodzicami to właśnie podkreślali to może on nagle mogą coś się razem z zrobiliśmy coś ciekawego coś co daje im radość w rodzinie, a nie Murzyn zrobił ja wolę i frustracje, bo trzeba zrobić jakieś tam ćwiczenia od strony do domu od 1 do drugiej, bo taki miał taką miał wizję autor prawda nie jeśli już nauczyciele zadają mi pracę w domach to on sam ją przygotowuje ona same zajęcia już atrakcyjne w klasie z nauczyciel zaczyna lekcje od podania celu zajęć i Prusy wyobrazić trzeciej klasie n p. zaszyć się u nas w szkole nie ma szans na temat podczas trzeciej klasie na edukacji polonistycznej tylko jest napisane cel, czyli od razu pokazujemy dzieciom do jakiego celu my zmierzamy są jest waszym głównym zadaniem dziś na lekcji prawda, czyli nie taki temat typu n p. nie większa poznajemy poznajemy Annę las jesienią taki temat mógłby być taki temat, ale się celem będzie tą jak wygląda las jesienią prawna, czyli jak albo inaczej można właśnie przy formułować w PRL czy drzewa jesienią wyglądają inaczej albo dlaczego wygląda inaczej i wtedy to jest zupełnie inne sformułowania, bo celem na nasze będzie poznanie, dlaczego opadają liście drzew jesienią dawna to będzie zdobyłby genialny cel, a jak w tym też jest nie rozumiem Alex to wtedy mamy świadomość i TIT światełka w granacie tak jest papieru wycięte 3 kolorowe kółeczka kółeczka nam się jak nauczycielce wymyśli jak jest zielony kolor to znaczy, że uczyni wszystko umiem i pokazuje wtedy Lech zakłada też zielone ten zielony kartonik na ławkę, jakie zarzuty to znaczy, że coś potrzebuje pomocy uczy albo powtórzeniem, a nie włoży czerwony kolor to znaczy, że w ogóle nic nie rozumiem i nic nie wiem, o co chodzi Alina Bojara przyznawać, że jednak nie wiedzą, kto był 1 z tych zarzutów są rodzice na samym początku postawili zżera, które będą pokazywać, że Żydzi potrafią właśnie my tego uczymy, że można czasem się przyznać do tego, że czegoś nie umiem i to i to jest bardzo ważny walor wychowawczy nie ośmiesza kolegi jeśli on ma ten czerwony kolor albo Pomóż mu i wtedy nauczyciel widzi, że jeśli Janek ma zielone, a n p. lekarzu ma czerwone ty Janku pomoże każą im wytłumaczy mu i nagle z innym, by przeradza się ten proces dydaktyczny też automatycznie z taką jest taki proces wychowawczy dużo włoży wkładali nauczyciele też w pracy to, żeby było dużo samoocenę albo oceny kolejnych ski tego też się obawiali rodzice, że nagle może być taki czyn taki moment ojej no powiem, że ocena koleżeńska to kolega będzie wytykał mojemu synowi córce błędy właśnie tu nie o to chodzi tu chodzi o to, żeby móc ze sobą nauczyć dzieci ze sobą rozmawiać i konstruktywnie rozmawiać tego, czego dzisiaj nam brakuje nomen i znaleźć i to tak sprawdziło się to ono BHP jak długo już w ten sposób rozdzielone drugi rok szkolny pełen drugi rok szkolny czy wie pani co to tak trudno jest od razu powiedzieć na pierwszy rzut oka prawda tak mamy świetne wyniki, bo wcześniej było ze sprawdzianu po szkole podstawowej natomiast kiedy by porozmawiać z dziećmi to widać ich radość szczęście to widać w takich prostych komunikatach jak gmina komunikator, że nam sędzia, że uczeń zapis, że pani dyrektor, jaka jestem szczęśliwa, że ja mogę śpiewać tu w szkole, że pani wysłucha tego jak pani zaprosić do szkoły jest galowy wie pani to tak do dyrektora szkoły, który jest gdzieś tam odległe w jakimś gabinecie napisać coś takiego to pokazuje jak bardzo dzieci są otwarte i szczęśliwe dla mnie to był ogromny komplement ogromna nagroda za nic zatem wkład pracy pozdrawiam Julka w dalszym jego złego ani ZUS czy innymi nauczycielami z innych słyną przecież nasze państwo z naszych dróg mówi pani słuchać spróbuję czegoś takiego jak w tym roku powiedziała po raz pierwszy właśnie biura edukacji urzędu miasta stołecznego Warszawy zaprosił mnie, żeby wygłosić taką lekcję Dody dyrektorów szkół warszawskich i muszę powiedzieć, że było ogromne zainteresowanie tym, bo tak jak powiedzieli to nauczyciele i dyrektor, gdy dyrektorzy wtedy każdy z nas coś takiego robi, ale tobie udało się to spiąć dać do tego szczytową idealne prawo da, ale też musiała być Wola po stronie zespoły złych zależności od 1, a wraca do góry nogami te tradycyjne schematy, których jesteśmy jakoś utarczki w czymś naprawdę nam się wygodniej teraz musimy tę strefę komfortu też mieli do przekonania to jest przyzwyczajenia coś jest nasza druga natura notuje sprzedano jeszcze ciężka praca, tym bardziej że jak co roku zatrudnienie w nowych nauczycieli kilkunastu kilkudziesięciu nawet i oni są ciągle jeszcze tego uczeni poszli to są młodzi nauczyciele to on w większości przypadków są uczeni tak jak on tak jak my pamiętamy to hit to niestety to jeszcze przed nami ciężka praca, ale ja widzę duże światło w tunelu ja widzę zaangażowanie wśród nauczycieli i taką chęć poznawania prawdy o nim na początku tak się przyglądają temu przyglądają, ale później powoli wchodzą ja też nie mnie nigdy nikogo nie zmuszała nas bardzo na siłę teraz już trochę powiem szczerze trochę tak słuchać nauczyciela no już tak taki jest system naszej pracy jak ktoś uważa inaczej no no to może zmienić szkoła, ale tu w tej szkole trochę inaczej pracujemy sumiennie ale, ale też daje każdemu szansę do tego, żeby znalazł swoją drogę nazywany jest zerwała pani inspirację i żeby tę szkołę właśnie przemodelować w duchy z takiego modelu fińskiego ton nie ulega wątpliwości, bo zwiedzałam tamte szkoły i trochę tam i jest tak po po ma pod patrzeć można natomiast też dużo od rodziców w pytam rodziców Szanowni państwo o jakiej szkole marzyć dla swoich dzieci pytań zaś to było bardzo zaskakujące pytanie dla rodziców nagle musi się zastanowić to byli rodzice, którzy zapisywali dzieci dojdą do mojej szkoły, czyli tak, jakby ten nie nic nie Nana na etapie rekrutacyjnym prawda mogliby w takim szoku i liczą, że ktoś nas w ogóle coś się, by ta prawda o jakiej szkole może być i tak wychodziły nam pewne rzeczy chociażby może być nie było tych prac domowych, ale jak słyszę to po raz pierwszy to mówione nie no jak to bez prac domowych, ale później zaczął na tym już zastanawiać później zaczęłam w wychodzić na wykłady o różnych znał na żadną radiologów wyczytać na temat, bo dzisiaj wiemy dużo więcej o procesie uczenia się nim 20 30 lat temu prawda i psychologii dziecka w inny też jest świat no to rodzą się zmienia są mili państwo nie szkoła się zmieniały tak pozytywnie jak w tym wypadku moje państwo gościem była Wioletta Krzyżanowska dyrektorka szkoły podstawowej nr 3 2 3 w Warszawie bardziej go z odległej o rozwiązaniu danego dnia może trochę z racji w kalosze charyzmą taką nadzieję, że kończymy teraz ta rozmowa za chwilę informacje Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA