REKLAMA

Nuż w uchu? Rozmowa z prof. Beatą Śniecikowską

OFF Czarek
Data emisji:
2017-10-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio dr Beata Leśnik Dzikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry nóż w duchu oszukuję tak w górę w nóż w uchu to 1 0 letnich to tytuł książki, która 3 koncepcje dźwięków poezji polskiego, w których mu wydana przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika na podstawie pani pracy doktorskiej tak to troszeczkę bardziej skomplikowane należy mieć miejsca stojące to już jest fascynujące Stal Rz to wydanie, które pan Rozwiń » trzyma w ręku to jest drugie wydanie tej książki rozszerzone nieco poprawione w tych miejscach, gdzie jeszcze można było co nieco doszlifować także jeśli chodzi o wygląd tych tekstów, ale o tym, też za chwileczkę adres pierwsze wydanie tej książki ukazało się w 20 0 8 roku 3 lata po doktoracie tak serii monografie fundacji na rzecz nauki polskiej i cóż Ian to wydanie było podstawą tego drugiego wydania, które trzyma pan wędkuje się bardzo cieszy oczywiście, że możliwość drugiego wydania jest także okazją do rozmowy na ten temat i myślę, że jakiegoś jakiś popularyzacji moim zdaniem naprawdę bardzo interesujących zagadnień, których starałam się możliwie ciekawie napisać w tej książce czy trasa recenzenci pracy czy recenzent prac doktorskich, trzymając w ręku drugie wydanie wiszą sobie Matko trochę błędów strzelała, jakie to w ogóle mogłem przepuścić mam nadzieję żenię trzeba zapytać czy w polskich Future z morzem poezja polskiego futuryzmu bardziej odpowiada niż ta przestrzeń plastyczna futuryzmu, bo nie wiem, jaki z pani relacja do futures mają wrażenie, że ten ruch ta prędkość to nowoczesność ta pozostała tylko w sferze deklaratywnej obrazy futurystyczne są nieruchome statyczne martwe pamiętam jak mi przez ileś tam czasu w szkołach różnorakich przekonywano ja nigdy tego ruchu nie widziałem nigdy nie widziałem tego pędu niegdyś o tej nowoczesności właściwie bez tej warstwy werbalnej to obraz umarły tak pan to widzi przede wszystkim cieszę się, że pana przekonywano w szkole, bo mnie w szkole niestety nikt nie przekonywał dopiero na studiach historycznych artystycznych, ponieważ skończyła historię sztuki zaczęto mnie przekonywać do tego, że tam jest trochę na tych obrazach i że w ogóle to jest interesująca przestrzeń ekspozycyjna natomiast dzieci są o tyle istotna, że właściwie w Polsce malarstwo futurystycznego sensu stricto nie było, jakkolwiek oczywiście pewne elementy twórczości formistów 1 z turystów polskich Tytus Czyżewski był również malarzem form listą zatem pewne elementy twórczości formistów n p . ale nie tylko można oczywiście z futuryzmem wiązać, ale na razie jest włoskim we włoskim futuryzmem Skorupski Wojciech Solik w miejscu nieruchomo może może należałoby to oglądać i odsłuchiwać także w perspektywie n p. eksperymentu, lecz jak będzie rósł las z muzyką hałasów jego Inter na mojej w perspektywie prób filmowym w filmowych w perspektywie też Aero PIT -u raczyli tego malarstwa widoków widzianych z góry powiem panu szczerze ja nie mam takich czy nie mam takiego poglądu daje tej sztuki, jakkolwiek to bardzo interesującym a gdy patrzy na sztukę futurystyczną z perspektywy na rozwój to nie jest dobre słowo ewolucji sztuki Europejskiej to mi się zdaje, że jednak sporo ruchu tam jest, jakkolwiek i takie staram się to pokazać w tej książce na przykładzie sztuki dźwięku w literaturze i w innych moich pracach Manana trochę innych przykładach właściwie wiele eksperymentów, które oceniamy jako skrajnie awangardowe bardzo eksperymentalny jak dobrze poszperać okazuje się żona mają bardzo głębokie korzenie w tradycji literackiej faktury literackich tradycji kultury szerzej mówiąc także być może, jeżeli patrzy się z takiej perspektywy to pewne nowatorstwo futuryzmu okazują się na mnie niekoniecznie tak znowu przełomowe jakąkolwiek, a właściwie cieszy mnie to co pan, mówi że ta poezja futurystyczny jest dla pana i cały czas bardzo żywa, bo to co się dzieje decydentom, by byli w warstwie plastycznej mamy do czynienia z kimś, kto mówi Zobacz na obrazku pokaże widzi ruch w dobre czekam czekam czekam czekam już wszystkie te lata nie może to, dlatego że my jesteśmy przyzwyczajeni też do trochę innych derbowy z realnych przekazów wideo tego ruchu może lancii wrogość dzieląca z niego fascynujące kiedyś ukazały się rano w niewoli są ciekawe muszę powiedzieć tak natomiast w warstwie językowej na to musimy tego dotknąć przeczytać i albo sobie w głowie przeczytać taka bon na głos przeczytać jeszcze komuś przeczytać no i wtedy coś się dzieje coś usłyszymy melodie słyszymy w tym potykamy się słowa zdecydowanie tak smakuje umysłowa dziwi, gdyż lek. Anita to już mnie jakoś wychodzi mnie się zdaje, że ta poezja nic ani się nie zestarzała mało tego w tej książce zdecydowanie źle w tej całej lekturą tu trzyma się jest strona 3 Sylwia niestety nie mniej niestety kolejną cegłę napisałam też taką dużą habilitację na Jana traktują zupełnie innej problematyce, bo haiku w Polsce należy mieć Tomasz Górski, a nie chwalą tkwi w Łobzie, a w Toronto to ma inną rozmowę natomiast, dlaczego o tym, wspominam dlatego o tym, wspominam, bo wydaje mi Bobo i tam, mimo że tematyka wydawała się zupełnie odległa cały czas wracały Mich kwestia awangardy i tego, że jeżeli w języku ma być coś się rzeczy jest zrobione coś się echem co nas dzisiaj zastanawia coś potykamy, ale w takim sensie pozytywnym także te utrudnienia mają aspekt naprawdę odkrywcze kreatywne dla nas także odbiorców wymagają od nas i wysiłku jakiegoś takiego współtworzenia to wówczas bardzo często nie wiem czy Danuta awangardy często także takiego eksperymentu językowego, który poznamy futuryzmu czy może nieczęsto czasami tak także dlatego jest to dla mnie istotne dlatego po ładnych paru latach miałam ochotę wrócić im n p. przeredagować przeredagować za dużo powiedziane uzupełnić tę książkę popracować nad nią i podjąć tę problematykę dźwięku i wizualnych, ale przede wszystkim dźwięku w literaturze po raz kolejny goście mam pomysł, żeby dalej do tego wracać i ta książka zdecydowała się zakończyć tak jak to pierwsze wydanie na Annę rozdzielać co nam zostało z futuryzmem mu i tam pisze o tym jak to futuryzmu, który na początku był w latach powojennych dolat siedemdziesiątych osiemdziesiątych widziano przede wszystkim jako taką już zamarły umarło poetykę, z których właściwie nic nie wypłynęło, ponieważ było to poetyka niespójna i rzeczywiście Polski futuryzm to jest suma kilku moim zdaniem wybitnych talentów jakąkolwiek żaden z tych poetów nie, którzy inaczej oni mówili oni są tak każdy był odrębny każdy pisał inaczej każdy inną stronę literacką obrazową ciągnął natomiast jeśli działa poetykę dźwięku to tutaj moim zdaniem można mówić o pewnej spójności o pewnej wypracowanej przez nich na nie niekoniecznie w pocie czoła, bo to właśnie często jest także to co powstaje spontanicznie niekoniecznie z jakiegoś bardzo intelektualnego namysłu okazuje się nie zwolni zwykle nośne, że to stworzyło pewną wspólną płaszczyznę prawie pełną sprawność płaszczyznę eksperymentu szok, od której cały czas dzisiaj twórcy się odbijają, która cały czas dla nich jest istotna ja zakończyłam tę książkę na takim rozdziale, gdzie pokazuje, jakie są związani a jakie są odrębności między poetyką futurystów awangardy krakowskiej, a później jak to dziedzictwo bardzo szumne słowa i w ogóle do awangardy niekoniecznie przystający, ale już pozostańmy przy nim jak to dziedzictwo wykorzystali liści Białoszewski jak wykorzystali na Olimp wieści już w 20 01 . wieku natomiast teraz obserwuję z coraz większym zainteresowaniem jak bardzo wielu bardzo młodych twórców n p. cyber poezji tzw . na której znam się na razie przynajmniej umiarkowanie, ale wprost sięgać do tego co robili futuryści także w tekstach im powiedział sformułowanej w swoje poetyki czy takiej krytyki towarzyszącej tam zmowa bezpośrednio o tym, że ich inspirują futuryści, czyli to co działo się 100 lat temu jest n p . i to bardzo interesujące zobaczyć porównać z tym co się dzieje na płaszczyźnie tekstu taki eksperyment jak przeniesienie w płaszczyznę dźwiękową filmową marszu i Jasińskiego, który jest klasycznym sylaby tonikiem, jakkolwiek udającym słowa na wolności marynaty to jest naprawdę majstersztyk i to zrobiła grupa Twożywo znakomicie oczywiście wtedy abstrahuje nieco od tego co daje nam kontakt z tekstem napisanym jednak w wersjach z odpowiednim przez tankowanie notes na dłuższą opowieść niemniej, niemniej istotne jest to, że to cały czas jest bardzo płodna to co jest zupełnie szokujące tego to się chyba nie śniło ludziom ludziom krytykom lat temu kilkadziesiąt drze w właśnie ta poetyka futuryzmu i w szczególności to mnie bardzo cieszy bo gdy kończyłem tę książkę pisać lat temu on 10 dni więcej to jeszcze nie było takiej w takie ewidentne, że to będzie cały czas tak bardzo inspirujące, że właśnie ta kwestia księgowości myślimy też, że rząd w trakcie należy zakładać, że tworzymy historię sztuki na podatek jak sinusoida się trochę nam do starych koncepcji hali dodaje, że rząd, który kończy ten garnitur zaczyna uwierać trzeba to luzować, które potrzebują, jaką luzy w ekstralidze i z analiz w atakach z powrotem, więc zgranie to wasz obraz, bo zaraz w 1 ze swymi garniturach wobec tego weekendu z całą pewnością jest coś dzisiaj zmierzamy znowu w kierunku takiego Narodowego w karierze, ale to ja ani nie grozi awariami otoczony szarym garniturze dobrze chyba nie kościół widać to nowość może bardziej w kierunku munduru takiego szaro ponuro brunatnego na tak i tutaj też możemy Future śmiech z 1 strony, jakkolwiek nie jest stroną, na której się specjalnie, na którą mnie jakoś szczególnie intryguje to parę Netii, ale one w Mussoliniego, że ma za mniejsze niż Włochów leniwymi namawiał ich Mussoliniego, żeby zadekretował, żeby Włosi jedli ryż, bo te korzyści da odpowiednią energię, aby mogli podbić świat to prawda notabene od razu tutaj państwa zaproszeń na dzisiejszy wykład o siedemnastej w muzeum Narodowym w Warszawie pani dr Marii Maria Charmast z Finlandii w c w cyklu wykładów Instytutu badań literackich to on już się kończy, niemniej dziś jeszcze właśnie w kuchni futurystycznej będzie musiała także zapraszam bardzo serdecznie, bo na pewno będzie bardzo intrygująco muzeum narodowe w Warszawie z danych za nas, jaki jest dziś w rac mamy do naszej rozmowy po informacjach dr Beata Cieślikowska jest studio informacja 1 1 2 0 niektórzy goście w czasie audycji awansują n p. pani dr Beata leśniczego z każdym zespołem prof. Bartosik z Gdyni teraz Fortuna trio America z autorami panowie w F1 solą sól Legnica, ale to tak tak na taki jest istotnie Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk nóż w uchu wydawnictwo naukowe Mikołaj Uniwersytet Mikołaja Kopernika wydanie drugie rozszerzone czuć, że są stworzone cięższe troszkę cięższy Roztocze ciężkiej ścianka któż bardziej tłusta w ogonie troszkę inny papier rzeczywiście kilkanaście stron więcej zada pani głupie pytanie takie, które wydaje się pytanie jak już nikt, kto zadaje też gościnnie nie wie, o co pytać, ale też ciekawe dla mnie, skąd się pani w ogóle Wrzosek są konieczne jest także, pisząc panien praca to z kolei wszystkie inne tematy były zajęte pani wie o Matko hal za późno się zgłosiła został tylko ten durny futuryzm w Koninie Janinie nie, chociaż jak wszyscy pewnie wiedzą tak wielu, którzy jakiekolwiek prace pisać muszą początki są przerażająco trudne i poszukiwanie tematu, który będzie nośny jest również bardzo trudne ja na początku próba zajmować się genealogią, do której zresztą wróciłam okrężną właśnie w tej pracy dotyczące polskiego na scenie polskiego haiku po polsku i nie tylko po polsku i właściwie miał kawałek pracy na temat genealogicznych i nauki o gatunkach literackich nie genealogii nawet ostatnie jakiejś notce w książce, gdzie był mój biogram zauważam, że zmieniono genealogię genealogię genealogię się jeszcze przynajmniej nigdy nie zajmowałam niemniej, jeżeli mamy tak zupełnie osobiście ile wlezie i szczerze innych ścieżek to służby z takiej dla mnie fas z 2 źródeł jedno źródło to było jeszcze z fas w czasie studiów znajomi, których zajęcia z literatury najnowszej pamiętam, gdy oczarował mnie tekst tekst mamo pani ubarwi stanu przeczytany przez pana prof. Boreckiego któremu, które może się w tym miejscu dziękuję za to, że tak, że tak właśnie w palestrze rozumowania dziękowała oczyszcza się podziękowano sponsorom i ten tekst zaczyna się tak ja państwu przeczytam jednak, jeżeli to tylko możliwe to zawsze staram się oddawać głos moim bohaterom, którzy sami już do studia nie przyjdą, a myślę, że warto pozwolić im ich głosom wybrzmieć w sposób za pośrednictwem brzmi to tak barw, a Ewa Harabasz stanu w rabatce, ale już wraca, by mu, bo wracają wracają na Barana w ranach jak na nartach oraz Bachan, a brama umówmy wraz z branży raju wybierze granat Boga, że na realne, by ich nad Boga, bo talonami mogą latami Trumbo wali wariata czy oraz przebarwień tuczy obróbce bardzo ten czas obręcze o bardzo barów oraz Barbara Baran chirurgów ubarwi ciał Czaban bambus czarne obicia Arabów oba Arias Osyra Lobos wiary obawiała się z obrad wianki oberwać obawiano bar wioski obalić oberwali oberwie to bardzo wiele okrojony barw to jest fragment chciałam troszeczkę w środku w szkole mogłabym długo tak czy specjalne obroże i dobrze, ale to może najpier w jeszcze dokończę chętni jeszcze poczytamy to sobie zrobiłam notatki czy notatki ości nie zaznaczyła sobie miejsca, w których są teksty które, którym chciała użyczyć głosu swojego i wyszedł mi taki właśnie jakiś wieżowiec z tej książki, więc przypuszczam wszystkiego nie przeczytam natomiast to była moja pierwsza fascynacja taka na studiach, ale fascynacja ogromna, że tak właśnie pisano, że właściwie nigdy wcześnie o tym nie wiedziałam co to to to było dla mnie szokujące, a druga sprawa to jakiś taki, a my para literackiej zabawy naprawdę w pociągu tak, kiedy sobie pomyślałam, że może to było coś z tym czym się zajęła najchętniej co więcej najpierw planowano zbyt doktorat dopuszcza się wtedy nie planuję książkę planowa sobie ten doktorat jako taką panoramę zjawisk dźwiękowych w poezji całego dwudziestolecia zaczęłam od, których mogą tak chronologicznie wypadało na jej pomysł najbardziej awangardowe jak pisał profesorem generyczny to taka Awangarda awangardy w Polsce istotnie jak wpadła anten w ten FOT Tourism i rozmaite kłącza, które z futuryzmem się łączą, którym poświęca naprawdę bardzo wiele miejsca, czyli dadaizm Europejski, czyli futuryzm rosyjski, jakkolwiek jest to około jesieni nader generalizując dalej kwestie w związku z poezją symboli styczna wcześniejszą w związku z polskim folklorem okazało się, że jest to przepastne zupełnie problematyka bardzo interesująca dla mniej mam nadzieję, że nie tylko dla mnie, a co więcej, że są to właściwie tereny z wielu już po prostu tereny nietknięte ręką polskiego literaturoznawcy to znaczy niektóre przynajmniej rany tak lotu oraz umawialiśmy sobie przed programem o pilnej potrzebie stworzenia antologii dadaizm tekstów kabalistycznych, bo istotnie dawne teksty są tłumaczone na tamie są to tylko wybrane utwory, a orzeźwia Wall zamykanie Dada von der Leyen jest on prawo rozliczyć tak jak nikt mówienie o kanonie tekstów kabalistycznych mostów jest to mógłbym Berenta od rodzaju świętokradztwa aż tak Pantelić obrazowo zysk netto, gdyby to zrobić w jakiś taki mądry sposób, oddając głos oryginału on bardzo się świat podoba to co zrobił AM m. in . Halina Kuczyńska w tekście w książeczce taki mały książę cytowanej dodał 40 wydanej w zeszłym roku w Berlinie lub po prostu zbieranie tych tekstów napisanie mądre przedmowy zbieranie tych tekstów pozwolenie im zresztą to nie ona pierwsza to cały czas oczywiście się cały czas się oczywiście z jej oddaniem głosu opatrzenie ma mądrą przedmową, tyle że na niemieckim obszarze językowym francuskim angielskim tam nie ma takich braków u nas naprawdę braki są ogromne zresztą uda ukazał się bardzo niedawno dopiero co taki sam impuls dodaje styczna w literaturze kulturze polskiej może może też roszczeń pozostawia bardzo chętnie też pokłosie konferencji zorganizowanej niedawno w muzeum sztuk dodaje się w grobie przewracanie ktoś mnie niż u nas przez 2 pandy, ale to też są troszeczkę stela loty, gdy pisałam o odejściach szukałam rozmaitych tekstów o dadaizm na takie znaczy ta moda daje im po polsku za dużo do czytania nie było był poczytalny w innych językach naczytałam się od dadaizmu, a później zacząłem wertować same teksty jednak w tej kolejności, ponieważ są to tekst stawiający wielki opór ze względu na najrozmaitsze machinacji przy języku i na to, że sama tyka jestem bardzo mocno odległa od tego z czym na co dzień obcujemy nawet nawet już Stolat po dodaje, że nie w prawie 10 0 lat podlegają już nie i nagle się okazało, że to co się pisze o dadaizm jest mocno stereotypowe n p. to, że jest to intelektualna sztuka ta jest wszystko dla zgrywy oczywiście dużo jest dla zgrywy, ale jest to z gry dla samych ją rozwój oraz filozoficzny Telegraf oraz liczne i bardzo poważne jest to taki śmiech niezwykle poważny śmiech tak, jeżeli ktoś pomyśli w jakiej sytuacji się to wszystko działo no, więc przede wszystkim uda się wały do tureckiego Dada Life, a jeszcze inna sprawa Dada dajmy na to berlińskie to zupełnie co innego tak czy kurs szpital stop loss stop na Wyspach naturalnie o rozmaitymi tam kanałami połączona z jeszcze innymi dodaj stycznym odpryskami albo albo dodajmy amerykańskiej także toto właściwie jest to jest może problematyki może zagadnień natomiast jeszcze raz Tomasz Duda dał staliście gadanie śmiertelne na okładce tego tomiku maleńkiego tomiku jestem bardzo znany wszystkim myślę, że zdjęcie przerobione zdjęcie, by la w tej tubie tak, gdy wygłaszał gadżet Berii bimba w tej tubie jakimś takim kapeli grze na głowie tylko zamiast twarzy jest tam no czaszka trupia czaszka i to oddaje i tą powagę i tą zabawą nowości to, że to jest rzeczywiście cały czas nieśmiertelnej cały czas boleśnie boleśnie aktualne tak natomiast nadal dadaizmu był też n p. intelektualna to w ogóle się nie pamięta albo bardzo mało się pamięta, że to co jest postrzegane przez pryzmat zgrywy bardzo często swoje naprawdę głębokie korzenie Olewnik, a Polski futuryzm, który się czasami troszkę niefrasobliwie jako dodajmy, że Polski dadaizmu tak polską wersję dadaizmu ogląda co zresztą jest naturalnie senni kwestia nazewnictwa tak jak to się ma do do tzw. stanu faktycznego to głównie w niezwykły tygiel to, że akurat jedni artyści wpadną na to, żeby sięgnąć po ten jest, a inni po inne to naturalnie o różnych nieporozumień fascynujący zresztą w klimat i marzy mi marzenie z nim, gdy jak to się spływało terminologiczne to były tak naprawdę 2 zupełnie inne ruchy z futuryzmem dadaizm ty jesteś tego rodzaju historie natomiast Polski fundusz n p. był dużo bardziej koncepty styczny, że te ich wszystkich takiej gry dźwiękiem ujawniały dużo więcej rent moim zdaniem dużo silniejsze korzenie w tradycji co zresztą może nie jest specjalnie nie jeśli pomyśleć o o tego o tym, jakich korzeni jednak wyrośli ci artyści, że to jest bardzo silnie gatunkowo zakorzeniony przybywa rozmaitych grach takich starych językowych tak, że już następne pytanie nadchodzi, gdy nie każe mówić z SLD przyglądał się zawsze druga sytuacja w ogóle szeroko bardzo w sztuce kulturze jest w modzie nie jesteśmy wynalazca milczy byłem w protokole stan milczy czy twórcami czegoś w muzyce dobrze widać nie polskie regiony Polski Blues czy Polski Jazz i jak to się ma to każdy sobie w odpowiedzi, ale dziś był pierwowzorem były osadzony w konkretnym kontekście ta, który jest trudno trudno do przeniesienia ono szczególnie region przekonamy się jednak pewni czy jest i teraz mówimy o fotel śmieje, ale już jesteśmy dziś pewnie dekadę po postu, który brzmienie rosyjskim czy włoskim tak no, więc pierwsza, kiedy ta fascynacja mija na to trzeba być dobrze się kim jesteśmy wszystkim odtwórcami jesteśmy twórcami czy tłumaczymy się inspirujemy się gdzieś ty i jak teraz czegoś co trochę na początku kopiujemy pewnie nieświadomie stworzyć coś co nagle jest właśnie polskie futures, na które sami futuryści bardzo różnorodnie się wypowiadali na ten temat różni się wypowiadali w trakcie trwania tej krótkiej rewolty tak naprawdę literackiej różnie także już po wojnie przykład ten widział tutaj wielką odkrywczą część polskich twórców wat pisał, że właśnie jesteśmy wtórni, że jesteśmy czerpiemy zadajmy, z którym rosyjskiego, że to wszystko już było wbrew małp oni pisali o tym, bardzo różni tak pisali mali Netii jest nam obcy, a z drugiej strony pisali, że oczyści ściskają dłonie tych swoich kolegów SS z rozmaitych krajów ościennych nie tylko one jednak gdy VAT VAT był dosyć dosyć krytycznie nastawione tego od tej innowacyjności polskiego futuryzmu, jakkolwiek tost to co on sam robi n p. w piecyku mocą żelaznej z 1 strony z drugiej strony mego moc żelaznego piecyka taka takie właściwie polskiego literata Maciek przed betonem i niezwykle odkrywcze także wie pan to bardzo różnie postrzegana tak wydaje mi się, że to co jest najciekawsze w Turynie właściwie niekoniecznie wynika z tego, że tak sobie zamierzone, że oto będziemy kopiować n p. słowa na wolności mariny jego albo kopiować słownikowa z drugiej strony tak, bo istotnie znakomicie znali poza Czyżewski, który w ogóle nie znał rosyjskiego znakomicie zna literaturę rosyjską tam w Moskwie z drogi z rywali to rośnie, ale na wsi skończyli gimnazjum także to to to była wielka fascynacja natomiast nie przekładało się to my przynajmniej zdaniem może są nazbyt łaskawa, ale moim zdaniem nie przekładało się na proste kopiowanie, jeżeli po co to starałam się zrobić zestawiać rozmaite takie słowo twórcze eksperymenty polskich turystów z tym co znakomicie niewiarygodnie robił chlewni KOV zresztą od razu odsyłam do znakomitych 2 tomów tłumaczeń Andrzeja jakiegoś drużyny Adama pomorskiego oczywiście wydanych od kilka lat temu także okazuje się, że oczywiście te inspiracje są one są bardzo wyraźny, ale przefiltrowany przez inną wrażliwość przez inny talent i przez inne pod glebie także na wkład to co robi wad znam panika ach, przeczytam fragment nam pani Cooper stanu jasne, że to jakość dialogu jeśli wynikowa ma oczywiście natomiast to wcale nie jest wtórna wobec letnikom, a i to jest moim zdaniem bardzo bardzo cenne tyczy to najrozmaitsze bardzo często odwołania do koncepcji słów na wolności mariny Diego albo do poszedł do do bardzo wielu różnych eksperymentów futurystycznych one nie są prostym kopiowaniem to może też wynikać z tego, że właściwie znajomość tych oryginalnych tekstów była dosyć znikoma to badania przemysłowe strużka dosyć dobrze widać, gdy ząb pokazuje co de facto cieczy Moniki Gurgul co de facto mogli znać polscy futuryści co mogli znać polscy odbiorcy w latach na strych dwudziestych tutaj po polsku no bo naturalnie pewnych rzeczy nie zweryfikujemy niż pytamy ich, że jeżeli nie zostało przez nich odnotowane, że właśnie przeczytali panda n p. na tańszy troszeczkę inne rewiry się zapuszcza to my tego nie będziemy wiedzieć czemu z tą pewnością, niemniej z takich niedomówień lekki niedorozwój nieporozumień wynikających z bardzo interesujące sprawy moim zdaniem prof. Beata Leśnik Dzikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk jest studio informację za 3 minuty o 1 1 4 3 prof. Beata Pietrzykowska Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk studio drugie wydanie w klasie trzeciej pierwszy aneks, bo praca doktorska pod pierzyną tak spojrzeć na dniach wolnych nóż wuefu, ale z loży prasowej to z megafonu inny tytuł, a istotnie tak istotnie tak poza tym istnieje nie ma, ale książka artystyczna bodaj w 4 egzemplarzach czy 5 już nawet nie pamiętam ile to tam było wymagane, niemniej taka w myśl, że lepiej trzymajmy się już tego co zostało opublikowane to przecież nie jakieś imponującej liczbie egzemplarzy ale, ale jednak koncepcję dźwięków poezji polskiego futuryzmu tak właśnie tak jakież to są, ale proste pytanie mi pan zadała proste są najtrudniejsze ja tutaj spore spojrzałem na problematykę na problematykę dźwięków Polski w Turynie z takich perspekty w byśmy sobie komplet stycznych PAK, czyli z przez różne pryzmaty staram się to obejrzeć, bo to co zrobi za urlop zaplanowałam najpierw chcieli, żeby napisać tę, w której jakiś 1 rozdział w pracy traktującej o przeróżnych międzywojennych polskich działaniach na dźwięków w poezji okazał się absolutnie niewystarczające, czyli pierwszy prezes Matt to był pryzmat poezji młodopolskiej, a w szczególności symboli stycznej nam oto oni jednakowo nie tylko polskie pola literackie było mi potrzebne i teraz osoby zatytułowany mgła dość mrocznych pełnych perełką ruszy, bo to brzmi jak właśnie taka fraza z naszego tekstu symboli stycznego co nie do końca jest co nie do końca jest prawdą, ponieważ futuryści rzeczywiście potrafili znakomicie nimi niezwykła niezwykle wyczulone ucho znakomicie powiedzmy podrabiać naśladować maniery muzyczna ości młodopolskiej, ale także wychodzić poza nią i teraz się zademonstruje zademonstruje zademonstruje my już, że będę starała się szybciutko znaleźć w proszę państwa to ma fragment MoDO Polski także Staffa szum twych świat, w którym szeptał szmelc zaułków słodki owiec w aucie jak burza lękiem pszczoły brzęczą złotówki tak słyszymy te dźwiękowe, a co n p. robią, a co n p. drogę w Echu turyści pisze w tekście miasto sentencja Jasieński będą dni po co raczej woda raz raz Pach Pach Pach oraz Wood danych czas bębni bębni po co raczej woda brzęczyk cicho pod wiązany Pałasz Daesh czy deszcz deszcz po butach lub 2 trochę coś innego niż o szyby deszcze dzwoni tzw. dziś wiemy chociażby czy znakomite fragmenty tekstów to chociażby piecyka, którym wspomniana obywatelskiego posłuchajcie państwo takiego fragmencik ku cienie skłębione zgłębią spienione morze dyscyplinę i ma psa ciężarnej czekają bardzo to brzmi instrumentacji nieprawda na oczy euforycznie to jest pytanie czy pięknie natomiast semantyka jest absolutnie nie młodopolskich czy fioletowe legendy głaszczą nabrzmiałe rządzą lędźwi lipcowych dni psy szczekają, bo realny Księżyc, którego smak pergaminowy się Leszcze skarbowego koloru kosmate łapie demiurga to też oczywiście parodia syna w telewizji młodopolskich myślę, że znakomita tych fragmentów MMT państwo mogło czy pasażerowie no tak, ale czas nam się o ochronie danych wzrośnie wziąć przy pierwszym rozdziale rozdziale także to i tak niedobrze troszeczkę, ale to jeszcze 1 fragment ze Sterna tym razem to jest tak najeżony środkami dźwiękowymi młodopolskiej proweniencji wszelkimi, ale elity racjami wszelkimi instrumentacji innymi środkami natomiast jest tak trudne artykulacji niż kompletnie kawał kuje ten tekst i schematycznie kompletnie wypada poza polską ramy Emu do polszczyzny perełki, czyli tytuł bardzo jeszcze taki przyjazny i młodopolskich Carmen karmin walk zwyciężyła w krąg w castingu nie klaszcze Bronk ich kasa eros Rosław skrzy się kolana róż i słońca we wściekle słodki Stali tasak i mgła dość mlecznych pełnych 4 Krusz stąd właśnie jest tytuł to jesteśmy przy pierwszym rozdziale kluczem do drugiego rozdziału jest w Rybniku w filmie Chemikowi jego eksperymenty słowotwórczej najpier w pisze o w ogóle teorii języka oczywiście nazwa prognozom języka moda za Leszkiem Karczewskim którymi odpowiedział kiedyś takie takie sformułowanie wg urzędników, aby ta też jest dosyć pobieżnie traktowane w naszym literatura z nas wie sporo przekłamań i to co robią polscy futuryści w tym n p. na pomnikach jeszcze cytowanych ja więcej nie będę cytować, bo czas chyba jednak na mnie pozwoli natomiast jest to jakoś bardzo oryginalny mimo wyraźnych odwołań od aktualnych n p. do chlewni kowale nie tylko dach letnikom trzeci rozdział najbardziej rozpasanej także jeśli chodzi o ilość stron po to mnie drażni liczbę ma pan rację i ilość liczbę stron to niezupełnie zaskoczyło że, że aż tyle tych rozmaitych powiązań tutaj znajdę wiąże się z judaizmem właśnie najpier w z kontrowersjami wokół dat, o których już wspomniałam, że jest bardzo stereotypowo jednak nasz oglądany erozję tak jak Car Naval fonemów czyli kiedy same pojedyncze głoski zostają właściwie wyposażone na wolność w dalej ona ma to po 1 balistyczne czy tylko da da jesteśmy też bardzo interesujące, że chwyty, które wydają się tożsame n p . u detalistów włoskich futurystów czy powiedzmy za uśmiech rynkowa czy czymś jeszcze innym zawodnikom czarnych coś co się wydaje, że to jest z tej samej za przeproszeniem sztancy, jeżeli pod czytamy trochę tekstów meta artystycznym tym jak widzieli sami artyści okazuje się, że ma zupełnie inne poglądy bije jak to wygląda w przypadku polskich futurystów, z czym to można sparować jak to można obejrzeć, jakie to ma też, jaką ma też pod budowę nowych wydawał się to bardzo interesującej przy okazji tych różnych koncepcji ona na to pisemnie koncepcji konstrukcji ono ma to po licznych staram się to pokazać kolejna kwestia to jest PUR nonsensu, czyli coś, czego u nas we wcześniejszej literatury tak znowu za dużo nie było, chociaż jak się dobrze poszuka w tych nurtach powiedzmy plebejski litrach na sekundę polskiej n p. czy w tym co chociażby MoDO polszczyźnie na terenie prozy całkiem nieźle się miało w Grotesce młodopolskiej jednak ten pod nosem jakoś się uchował był całkiem żywotnym nurtem to może za dużo powiedziane, ale jakimś takim podskórny prądem i rzeczywiście futuryści wydobyli ciała na powierzchni najmu w kwestii rozmaitej ludności także takie narracyjne wierszach futurystów wieszczy też, by pomyślał, a nuż mi się uda jeszcze coś państwu przeczytać nomen omen w Machnik stoi nadal stycznej części fragmenty romansu Peru Sterna to jest pełnia Księżyca nad morzem tato nie będzie moje jąkanie, dlatego że że zgubiłam strony brzmi tak myśleć w UE były u z CIT w celu lokalu ani złych miejsc Olo szarfą stenty ma Lancaster Anka chce ich pech był aut, a proszę państwa po literaturze dziewiętnastowieczny przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku jakkolwiek by to oceniać kolegiaty Irzykowski n p . nie pisał jest to ożywczy uważa miejsce otwierające jest to jakoś intrygujące bardzo ciekawe są też świadectwa odbioru tej poezji na szkodę taki wiersz Sterna również Sterna półgodzinne zielonym brzegu to dla mnie jak tak brzmi teraz pewnie nie znajdę w w pośpiechu baba laba lama i t d. pali po to, można sobie rozmaite analizy robić poszukiwać słów ukrytych palimpsest owa w tym akcja to oczywiście rock m. in . korzystając z tego co wcześniej robił Paweł Majewski natomiast bardzo ciekawych n p. wspomnienie Zofii Ordyński, bo to bardzo wybitni aktorzy współpracowali z futuryzmem fast food turystami, jakkolwiek oczywiście te występy kończyły się czasami nie myślę, że rzutem jajkiem wstyd w kierunku recytatora, chociaż zwykle w kierunku poeta nie artysty nie artysty deklarującego wynajęte kosz tak powiem od Mińska pisze, że najpier w zaproponowała publiczności są mało pamięta z tego samego samego tekstu zaproponowała publiczności takie odczytanie literalne takowym, a później swoją interpretację ponadto szalenie infantylnie zrobiła to znaczy, że z Betardem i krówki mu czoło koniki wziął Żabki unikają jak właśnie tak to odczytała proszony jest najprostszą matowej i to oczywiście trafiła w gust powszechny Ateny szefa oryginalna wersja, którą starała się podać możliwie transparentnie była no właśnie policzkiem Gustawie powszechne muszą sobie tak użyje tej frazy także to jest dla nich kolejna kwestia to jest folklor za akcja to też jest cytatów Jarecki w tytule wzrosły, ale komu jak Raisa Młodożeńca strategii Fol ku realizacji poezji futurystycznej i to jest dla mnie rzecz naprawdę LM bardzo ciekawa, że coś co wydawałoby się czy mogło się wydawać niesieni akurat nie wydawało jakoś kosztują konwencją, czyli pomysły innych pomysłów, czyli pewne schematy folklorystyczny tak folk czy są klasyczne schematy folklor Śląska maty pieśni ludowej są przez futurystów bardzo twórcza wykorzystywane i uważam, że majstersztykiem absolutnymi słowo Jakubie Szeli jak Jasińskiego jest absolutnie świetny tekst i co ciekawe w takie bardzo on w powszechnym oglądzie proste układy potrafił wkomponować Jasiński strofy, które są po prostu no i tekstami wyjątkowej piękności, jakkolwiek może aksjologiczne podejście badawcze bywała niebezpieczna n p . bardzo rzadka bardzo rzadki użycie sport ja bardzo trudne, a w Polskiej poezji to jest słowa o Jakubie Szeli zszedł śnieg brał mróz w biegu zbiegł w Rosji wzrósł z ust kre w, a iskier znad Drew mgła skierki no i ma zdaniem przejmujący opis właśnie zbiega się myli czy fragment, który z kolei jest taką świetną próbką symboli symboli stycznej pozwala właściwie nie pesymistyczną rozkwitała już jesień 100 0 batuty krzywe wierzby nad stawem w takcie gigant na ostatni fałszywe Czerwienne atut dzisiaj w durnia ze śmiercią g zupełnie inne konwencje, które się spotykają się tym po macie co ciekawe to też jest Warta oglądu, choć w Polskim Future my oczywiście jest to dużo mniej rozbudowane niż n p . w Turynie włoskim czy dadaizm niemieckim to jest kwestia zapisu tych tekstów kwestie typografii to bardzo dobrze widać w słowie Jakubie Szeli, kiedy mamy n p . takie schodkowe, ale to niekoniecznie Majakowski należy kojarzyć z kont środkowy układ pewnych takich rozlewni w epickich Straw i bardzo epickich, ale jednocześnie lirycznych albo takie bardzo zdyscyplinowane strofy to jak zapis, jaką rolę gra zapis to też znakomicie widać żali się porówna to co zrobiła grupa Twożywo z marszem Jasińskiego też wspominam i państwo sobie to znajdą w internecie, bo nietrudno zobaczą naprawdę jak świetny eksperyment na filmowo typograficzny można zrealizować, ale jak to jednak zmienia odbiór tekstu zapisanego w wersjach traktatu to on też oczywiście kwestia składek co co Strzemińskiego sprzed 8 ta to tutaj oczywiście też się pojawić także te układy graficzne czy n p. jeżeli w czasie cofnąć do gminy te idealistyczne części książki nadchodzi taki tekst Sterna arak nawet to brzmi, ale radosne nosa Carré Arte słynąc odda do takich dawał się po nonsens sowy tekścik zapisany też bardzo specyficzny sposób tamte czcionki są odpowiadają to się tak zwęża na stronie nieśmiertelnym Tomi futuryzm to jest też właśnie w humor futurystów to była znakomita sprawa nieśmiertelny tam Future tech złożono na pół kartka papieru tak lekko grubsza te plakaty, które tak i ten nieśmiertelny to futures naprawdę pary nieśmiertelnych teksty jak mama paniki czy rzeczy czy nasz, a ten arak, który też interesujący przynosi, gdy tak dobrze się na to popatrzy to widać, że w tym słowie arak wyróżniona graficznie stąd kara, ale mamy taki gatunek jak raki i jakie szczotką chrzanowskiego czytanie od tyłu właściwie to nie są raki tylko palindrom jeżeliby przeczytać litery od tyłu w tym w wersjach to wyjdzie nam ten sam tekst tak ten sam tekst, który czytamy czytając teksty po bożemu po polsku, czyli od lewej do prawej dłoni widać, że jest to po prostu zabawa literacka o bardzo się głębokich korzeniach, która tylko udaje dodaje styczne rozpasanie dodaje trujące rozpasanie to wszystko warto rozszyfrować to jest aż dziw, że przez tych kilka lat, bo ja właściwie przyjmie taką perspektywę lat 19 2 6 wydawniczą dla polskiego futuryzmu i tego co stanowi tutaj jądro, że wszyscy kilka lat udało się aż tyle tak różnorodnych eksperymentów wykorzystać, a może przez to, że nie mógł mnie gdzieś tam geopolityczne nie nie jest nie byliśmy w centrum największych z nich rów awangardy to wszystko mogło zostać przefiltrowane przez rozmaite nieporozumienia i przez rozmaite lokalności co przy dużym talencie i dużej samoświadomości literackiej artystów naprawdę dało bardzo ciekawe efekty dla mnie zastanawiające i ciekawe, że cały czas jak wracam do tej pory z, a był taki czas różni bardzo chciałam wracać wydawało się, że powiedziałam co się da, a teraz powoli mama znowu ochotę na to co się okazuje, że tych punktów zaczepienia jest cały czas bardzo dużo także tam się zdaje interesujące bardzo dziękuję również prof. Beata Leśnik Dzikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk była państwem moim gościem nóż w Bochum koncepcja dźwięków poezji polskiego futuryzmu wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dziękuję bardzo informację już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut z Wrocławia dzisiaj na dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara zrealizował Kamil wróble Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA