REKLAMA

Why are you tracking me? - Panoptykon uwrażliwia na prywatność w sieci i apeluje do Parlamentu Europejskiego o przepisy, które nas ochronią

Światopodgląd
Data emisji:
2017-10-18 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świerk lub pod blond lub Agnieszka Lichnerowicz czy państwo gościem jest teraz Katarzyna Szymielewicz z fundacji Panoptykon dzień dobry dzień dobry będzie teraz rozmawiać o reformie dyrektywy czy zmianach nie dyrektywy tylko właśnie rozporządzeniu, nad którym trwają prace w szeroko rozumianej Unii Europejskiej rozporządzenie, które wydają się ma kluczowe znaczenie w naszym życiu naszym życiu tzw. internet się, a tę pracę był prawdopodobnie by umykają państwa Rozwiń » uwadze mam poczucie, że umykają uwadze wielu Polaków, a jednak są bardzo ważne jutro będzie miało miejsce, by prawdopodobnie kluczowym głosowaniem w 1 z komisji parlamentu Europejskiego to akurat jest komisja d s. wolności obywatelskich sprawiedliwości i spra w wewnętrznych parlamentu Europejskiego oraz kluczowe, dlatego że jeśli oni się porozumieją to ten tekst będzie potem podstawą debaty głosowania w całym parlamencie europejskim co ma nastąpić w październik kół tak zakład da zła Unia Europejska taki był plan, ponieważ całe to rozporządzenie, które my nazywamy e-privacy, czyli o e-prywatności zima nie mówić o prywatność w skrócie chodzi mi w rozwinięciu o menu prywatność wolność elektronicznej, czyli wszystkie rzeczy internet owe plus dane osobowe, ale i w ogóle przekazywanie danych również nie osobowych także danych między maszynami tego typu kwestie in sałata z rad techniczne dotyczące prywatności ma być do regulowania ta moda one istnieją też po obu grup pewne regulacje już od 2 0 lat taki był reformowany rok temu wy już ma dosyć mocno znanym dzisiaj też w TOK FM słyszał, żeby gotować Jurowski rano wokół Cezarego właścicielki rozporządzeniu zwane RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych ono już istnieje funkcjonuje w i on daje zręby tej regulacji i ta, której tak kolejne regulacje, które rozumiemy teraz jak i drugim etapem reformy co dalej co by pognębić zbyt odległy one powinny raczej iść w parze idealnie byłoby, gdyby były wdrażane razem no i co się okazało, że ta pierwsza jakoś tam poszłam po rundzie poszła narodu miasta dotycząca mówiąc umownie internetu to rzeczywiście można byłoby doprecyzować długo i szczegółowo MF budzi duże kontrowersje i prace są hamowane głównie przez rekiny biznesu i przyrodą my jako organizacje społeczne bardzo zaangażowany widzieliśmy olbrzymią mobilizację rozmaitych branż IT któż jak taki Dawid walcem z Goliatem to tutaj to jest w ogóle nie bez precedensu podaż walut z Brukseli takiego kole lobbingu korporacji konkretnie wydawców mediów może testowe dlatego też media to mało piszą w branży interaktywnej bazie reklamowej nie widziałem, dlaczego dlatego, że ta nowa regulacja uderza model biznesowy bardzo wielu firm, które dzisiaj żyją z tego, że ludzie my użytkownicy nie do końca wiemy co w tym internet jest dzielenie do końca mamy kontrolę nad tym jak informacje o nas są wszyscy członkowie gazety jakikolwiek mecz wtedy klikamy zbierane jak działa reklama, którą oglądamy, kto jest zaangażowany w to co zbiera nie kontrolujemy tego jest zadbane są roczne moce olbrzymie niepisana umowa nieszczęśliwa na mocy, której wiele z tych usług jest dostępnych jak w największy portal społecznościowy za darmo, ale bez dużych RM z niedzieli za darmo oczywiście tylko po prostu oddajemy naszą prywatność dane gromadzone są na nasz bramkarz Realu wyniosły one osobowe i korzyść firm jest możliwe dzięki temu, że ludzie my wszyscy nie do końca czujemy to wartość właśnie, gdyby oni nam pokazali w jaki sposób komercjalizacja danych następuje jak dużo, ale wiadomo jak chce ich wiedzę marketingową i politycznie, ale i społecznie, bo tylko marketing butów chodzi też marketing polityczny o informowaniu ludzi w pewnym pewnej wizji świata i że już opadów jest głupotą jest dokładnie co zrobi on nie tylko pokazuje reklamy umownie mówiąc butów czy telewizorów, ale też pokazuje nam informacji takiej ani inne i tu też jest forma marketingu dopasowania treści do nas ze względu na leasing to co nas zaskakuje, że nagle dostajemy spam albo gdzieś na portalu społecznościowym często nie występujemy wyskakuje nam reklamę w związku, z czym dziś, o czym w zlotemu pisaliśmy albo gdy rozmawialiśmy jest dużo znajomych bardzo tym oburzony, że rozmawiali, o czym śni pisali jak widok na Facebooku, a więc mikrofon przejął do tej do tego rozporządzenia jest tutaj warto zwrócić uwagę do tych właśnie też nieuświadomione często proces, że prawodawstwo, a to jest szczególny, bo rozporządzenie, które powstaje z Unii Europejskiej, czyli inicjatywa komisji przechodzi przez parlament potem staje się częścią naszego prawa bezpośrednio nie ma potrzeby go w razie tego ta stawka jest tak wysoka to co ustali teraz Bruksela czy też tras, bo Fiat auto będzie uczyć się opalam się z długu, a potem tak w Grecji od negocjacji komisji parlamentu i rady Unii Europejskiej to staje się prawem również obowiązujący w Polsce, więc wszystkie firmy, które działają na polskim rynku czy zagraniczny czy Polski nieważne, ale te, które nam serwują treści w internecie na Wiśle dał ENA z profilu lamp i teraz coś dla nich zmieni paradoksalnie wbrew temu co dzieje się w tym lobbing o tym, wspomniał tak agresywnym nie jest rewolucja ani zasady gry będą bardzo podobny do tego co miało być lepsza mogę być lepsza próby ochrona prywatności i po kolei, bo lepsza, dlatego że będzie wreszcie egzekwowana przez taką mamy nadzieję sankcje sankcje i inna interpretacja zasad, czyli zasada podobna zasada, która obowiązuje od dawna, która mówi, że człowieka nie można śledzić bez jego zgody zasadniczo i to z bardzo mądra zasada, jeżeli ja mam bank, którego jestem klientką i chyba chce pokazać nową ofertę kredytu, bo już 1 mam lepszą może to zrobić dzisiaj to może zrobić jutro będzie mógł zrobić w oparciu o własny interes tzw. uzasadniony interes administratora marketing produktów tego banku, ale i, że to nie jest bank i ja czy Gazeta radio TOK FM jego odbiorca, ale ktoś trzeci pomiędzy nami jest taki Broker danych jest Facebook jest Google jest wiele firm pomiędzy one są tzw. stronami trzecimi w i duże one mają moje dane i że oni PFRON jest zupełnie inna historia i to oni rozmawiamy to jest jej dotyczy główna zasada, która mówi tego śledzenia przesyłek strony trzecie, na którym się nigdy nie zgadzaliśmy tu często nie wiemy, że ostatnio rybniccy powiązania tych pośredników nie ma zgody, chyba że człowiek powie tak bardzo chętnie nie mam z tym problemu wpuści tych wszystkich brokerów danych, bo w sumie to ja nie mam nic przeciwko temu, żeby dostawać reklamy samochodów czekamy lodówek na stronach gazet, które czytam bez mojej tej kontroli ale, dopóki nie powiem, że tego chcemy też nie powinno dziać do tej pory reguła była taka sama, ale wywodzono niezgodne z naszą z ustawień przeglądarki czy czegoś, czego większe zyski dotyka małe przeglądarka w komputerze mamy przygoda w telefonie, bo mamy ją także ta jak ich ustawienia wyczyścimy ustawienia fabryczne odkryli śledczy nie takie ustawienie w 1 na tej podstawie cały ten biznes się opierał do tej pory prawo nowe mówi nie musisz pozyskać zgody wyraźną człowiek mówi nie ma zgody domyślnej nie ma zgody domyślnej i to co się zmienia tego dochodzą realne sankcje i realny organ, który w Polsce powstaje nowe nowa wersja Giodo, czyli urząd d s. ochrony danych, które będzie egzekwował będzie miał do tego narzędzia typu sankcje milionowe i to się zmieniać najwyższą izbę, że zamierzasz za każdym razem będziemy musieli podejmować decyzje czy to się zgadzamy czy nie tylko właśnie w ustawieniach przeglądarki my, by sami podejmiemy decyzję nabędzie automatycznie się przenosić to wszystko na wszystkie kontakty nasze to jak to będzie wdrożone w praktyce jest sprawą biznesu i to jest bardzo ważna informacja to musimy podkreślać, jeżeli słyszymy słyszymy takie kampanie są prowadzone dezinformacji kampanii przez biznes reklamowy, że oto prawo europejskie będzie wymagało tych zgód wszędzie to jest nieprawda to jest świadoma dezinformacja obliczona na zniechęcenie użytkowników nas i decydentów tego prawo nie przesądza prawo mówi ma być zgoda ja chcę pozyskać to jest wasz biznes mówiąc wprost, jeżeli jesteście sprytni giżyccy innowacyjni już jesteście specami od reklamy zróbcie to z głową n p. to jest możliwe to już się w internacie dziennik PL portal i jedno miejsce, gdzie każdy z nas może poprzez reklamę złóż żywicy lękamy się dymisji nie podoba klikamy ikonkę już dziś mogę zrobić informacyjną wchodząc z konstytucją stronę, kiedy wszystkie firmy są stowarzyszone jest nazywana już one tworzyć mają ograniczony sens, ale to też po pańsku, gdzie mogą ustawić sobie takie reklamy tak takie same nie ci brokerzy danych interesują tam się boję mogę to zrobić już dzisiaj w przyszłości to mogłoby stać się obowiązkiem i to mogłoby stać mechanizmem wiążący dla całej branży n p . albo to co spodziewać przeglądarka też jest to możliwe mechanizmy, ale jak to będzie zrobione zależy to od firm, a nie od regulatora i duże firmy mówią nam będzie strasznie interwencji popsuje będą w sieci po parapecie i tak okienka, które nas irytują to jest kampania bez informująca obliczona na to, aby to prawo zablokować i to jest co jeszcze to to rozporządzenie zmienia model ten projekt, bo powiedzmy, że to nie jest trwają negocjacje negocjacje, które zostało rozerwane wczoraj przez 1 z partii kluczową chadecję, więc zobaczymy, jaki będzie w dniu głosowania jutro w grę w komisji LIBE to wszystko przed nami natomiast rzeczywiście ta regulacja nie dotyczy tylko reklamy i śledzenia dotyczy też n p. komunikacji między urządzeniami, które jest coraz więcej prawda nasze urządzenia rozmawiają między sobą telefon z serwerem lodówka serwerem samochód z innym serwerem bilety komunikacji między różnymi urządzeniami jest będzie coraz więcej jest niezwykle ważne, że nawet tam, gdzie one nie przekazują danych osobowych na mój temat, ale rozmawiają ze sobą mówiąc kolokwialnie przekazują jakieś dane, żeby to było ich poufnością, żeby nikt nie mógł wkroczyć w komunikacji mojego samochodu zeń firmą, która obsługuje czy lodówki z serwerem, który informuje jak lodówka, czego potrzebuje czy coś popsuło tak po prostu Bóg chce, bo n p. chce wiedzieć co ja robię w domu czy jakieś jak się poruszam i którędy ta poufność komunikacji między urządzeniami staje się bardzo ważna i tego też dotyczy to autor sporządzanie dotyczy też takiej aspektów jak ustawienia fabryczne wielu z nas jak Google jest normalne jest bardzo skomplikowana materia nie musimy zgodnie z prawem europejskim my wszyscy tego wiedzieć rozumieć możemy mieć taki zapis wprawie, którym teraz liczymy tak do tego inne organizacje cyfrowe, żeby prawo mówiło, że każdy producent sprzętu elektronicznego każdy producent aplikacji musi nam zaoferować maksymalną ochronę prywatności na wejście to dopiero wtedy, kiedy i jak chce z nich, że za ich zrezygnować podejmuje decyzje aktywnie rezygnuje z aktywniejszych domyślnie Allegro zmysły jest chroniona i z tego typu pomysł, który miał właśnie ułatwić nam doświadczenie w tym cyfrowym świecie właśnie nie zmuszać nas do gróźb na każdym kroku decydowali o tym wszystkim sami w ING są w tym prawie jest tam również problemu Otóż nie wolno tej zgody słynny episkopatów w sposób irytujący poparły ją wzrokiem CIN kach, że nie wolno tego tak tak tak używać to właśnie ma być oświadczenie nie, blokując dostępu to wszystko są prawie jest prawo nie jest napisany źle jest źle czy też złośliwie interpretowane przez inż. oboje obył się, dlatego że mogą łatwo stracić trochę pieniędzy teraz mogliśmy to negocjacje już się toczą między różnymi frakcjami May w parlamencie europejskim między różnymi aktorami choćby takimi organizacjami jak Panoptykon też część biznesu naturalnie reprezentowane i t d . tak dalej więcej przeczytacie państwo na stronie od pana tylko on tam też jest akcja zachęcająca państwa do zabierania do kontaktowania się z europosłami, którzy was reprezentują też, że zrobiliście kampanie skierowane tak chętnie to prawda uznaliśmy, że najprościej będzie dosyć do naszych Czytelników użytkowników wstrząsających nieco reklamami, które zrobią coś więcej niż zwykła reklama pokażą w jaki sposób dowiedziały się ona z tego co wiedzą na przodowi pokażą, skąd wiedzą, że mam depresję laburzystów ciąża może być nauk, o ile reklamy, które rzeczywiście upierał się tej wiedzy, wykorzystując mechanizm Googlea my nie wstydzimy opieramy się na cudzym śledzeniu pokazujemy je i tą drogą zachęcamy ludzi mówili nie nie trwa tak wyglądało i to do tego progu służę strona, którą promuje megahercach naszej stronie głównej zaproszona do tego krótka org kontakt z posłami przyjemne może do nich dzwonić o nie grają teraz Sony może do nich pisać na mediach społecznościowych korzysta z owego sztangi tak jak stąd ranking zachęcamy i jutro ważny dzień, ale nie koniec gry tak, bo jutro jak mówiliśmy głosowanie w komisji LIBE, więc d s. wolności obywatelskich sprawiedliwości spra w wewnętrznych a gdy komisja potem będzie cały parlament, a potem jeszcze album między mną trójstronne negocjacje państwa gościem była Katarzyna Szymielewicz z fundacji Panoptykon chwalono grałyśmy o pracach nad rozporządzeniem zwanym e-privacy bardzo dziękuję dziękuję ATA świat lub podgląd na dobę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA