REKLAMA

Sebastian Mikosz: Z budową Centralnego Portu Lotniczego jesteśmy spóźnieni już 10 lat. On musi powstać.

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2017-10-19 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest magazyn lek. Maciej Głogowski dzień dobry jest dziewiąta szczęścia dziś naszym gościem jest pan Sebastian Mikosz teraz prezes kenijskich linii lotniczych dzień dobry panie prezesie czy deweloper czym się pan właściwie zajmuje opracuje dla linii lotniczych tylko o tym, razem na innym kontynencie jak niskie inie klikania Łoś to jest można, by także Narodowy przewoźnik Kryński jest pan specjalistą od narodowych przewoźników jest specjalistą Rozwiń » narodowych przewoźników w kłopotach, bo jest nie jest jest w kłopotach i to jest to moja praca na nas co dzień w nogę proszą trochę opowiedzieć, bo myślę sobie, że ta może być ciekawa przygoda ciekawe wyzwanie należy co to trzeba odbudować zrestrukturyzować swój wzmocnić co to za zadanie jest to jest bardzo klasyczny przykład państwowych linii lotniczych, które popadły w potężne tarapaty finansowe bardzo się zadłużyły i jesteśmy taką firmą państwową przed po dół dużo restrukturyzacją czy sporo wysiłku zostało zrobione natomiast teraz trzeba przejść trochę mnie z epoki tak i starej dużej trochę bizantyjskiej linii bizantyjską Wojtka Acta tak, gdzie się ma każdy problem rozwiązuje zatrudnieniem specjalisty do danego problemu, więc do do takich nowo nowoczesności, która do do Afryki wdziera się one drogę tak jak siniaki swego czasu dużo bywa w Chinach i tam widziałem lepsze skoki etapów, czyli coś tam było w drzewo na Starym modelu i nagle przeskakiwał tam 3 0 lat do do przodu konkurencja rośnie w z takim samym tempie jak na wszystkich innych kontynentach oczywiście ona ma inną strukturę bo, bo klub bardzo wiele krajów w ogóle nie ma nie ma w swoich przewoźników do lotniska dopiero budują czy pies jest taki klub jest kwestia do zamku poziomu ekonomicznego rozwoju, którym jednak Afryka jest no bo bardzo stylów w stosunku do Europy takiej ponadto teraz nadrabia całą serię inwestycji widział po prostu mamy za zadanie wyprowadzić firmę z turbulencji finansowych unowocześnić sposób zarządzania i dać się przygotować się na konkurowanie z firmami, które nie są w kraju tak mówi pan bardzo analogiczna sytuacja do do tej, którą mamy to jest w ogóle duży rynek jeśli chodzi o rynek lotniczy to jest bardzo duży rynek, dlatego że sama Kenia jest ta analogia z polską jest ciągle dla mnie zaskakujące w tej sprawie taka jest taka sama, iż chodzi o makroekonomiczny wielkości jak Polska i sama KE nie jest bogaty już być bogatym relatywnie do reszty kontynentu natomiast w stosunku do Europy gaz jest jeszcze dużo biedniejsza szczególnie jeśli się weźmy per capita natomiast czapami, że cała Afryka wschodnia z 1 wielkim rynkiem wspólnym naczyniu przejmie dla nas jako dla dla tej linii lotniczych jest Uganda Tanzania są takie kraje jak Burundi i jest Ruanda Ruanda, która ma już wczoraj w rozmowie ze znajomymi ma bardzo zły Pijar w stosunku do tego z jakim widzi jak dzisiaj stabilnymi naprawdę użyję słowa kwitnącym krajem gospodarczo, ale w pobliżu mamy takie takie rynki jak RPA Toure, który też ma być też rynkiem turbulencjami ale gdzie linie lotnicze się rozwijają, więc kto to wszystko z takim będzie już mój naturalny rynek wróci operuje i operujemy jako firma to zakup 20 0 200  000 00 0 pasażerów i Tuska wzrosło rok oczywiście to nie jest tak jak w Europie, że wystarczy tylko wejść bardzo agresywną cel może być pasażerowie zaczęli latać do tego państwo to ona rośnie, ale bardzo powoli ale, ale jest bardzo dużo analogii rozwiązań nowych i takich dniach może być sporo skoro opolanka zaproszono do tego, by pokierował to co prawda w 2 linią lotniczą plamą, że panie prezesie, ale tutaj w Polsce, a właściwie w Europie też dzieje się sporo ciekawych rzeczy na rynku lotniczym i jak to jest, że takie rynkowe hity firmy, które masowo złożą przewoziły pasażerów z UE w majątku, po którym mowa oczywiście liniach lotniczych odwołują loty w sporej skali podbierają sobie pracę rolników przecież to taki perspektywiczny rynek te linie lotnicze nie jest perspektywiczny miał się od wielu lat z bardzo dynamicznie rozwijał rozumiem, że mówi pan w ostatnich dużych turbulencji krajana oraz ich ambulansy chcą mu powiedzieć, ale w końcu to od nas naprawdę to są mikro turbulencje znacznie 20  00 0 odwołanych rejsów trenera to jednak na skalę tego co oni robią to nie jest tak tak strasznie dużo a dlaczego się tak dzieje dzieje się tak, dlatego że na pewno był bardzo szybko i rozwój jest bardzo dużo jest ich samych jako linię, ale też innych przewoźników to nie tylko 1 jest jest przewoźnik, który wróci już Europa jest wypełniona dziś wszyscy mówią nadpodaży lotniczej w Europie i ona rzeczywiście rzeczywiście jest, bo trzeba utrzymać się całą tą minister infrastruktury, a pasażerów po przybywa, ale nie takim tempem poza tym oni przybywali, dlatego że latają coraz taniej, więc jest takim morzem moment pożyczkę przesilenia ja bym absolutnie nie uważał, że oczywiście wizerunkowo dla dla Rainera jest to kłopot, ale uważam, że bardzo szybko jeśli już nie pozbierali finansowo to im fakt kradzieży śladowe pewnie regulator zmusi do dowodu opłacenia jakiś temat czy regulatorzy wziął w drewnie i żebym robiła to na panów, że gwiazdy nie robi wrażenia myślę, że myszy, ale myślę, że pasażerowie mogą mieć żal pretensje są tak, ale to dotykała myślę, że to dotknęło jednak nie jest ani Miller i Lututów pół 1 000 000 pasażerów tak to dotknęło, ale oni przywożą ponad 10 6 rocznie czyli, jakbyśmy sobie zrobili taki tekst jest mniej niż pół proc tego około pół procenta pasażerów oczywiście ci, których dotknęło są pewnie nie zabraknie zieleni i mają do tego prawo, ale to nie jest na skalę to jest dużo większy efekt PR-owe niż niż lotniczy nie wróży żadnych szczególnych kłopotów finansowych w Berlinie rynek lotniczy będzie się rozwijać ofertę tak no bo to, że odda część pilotów podeszła do konkurencji zażarta konkurencja ma dla nich miejsca pracy, że się rozwija, więc tam też ludzie ludzie latają poza tym pan od wielu lat wszyscy mówią mówią wszystkie statystyki pokazują, że jest potężny brak pilotów na rynku mówi się, że branża potrzebuje 2 5  00 0 nowych pilotów rocznie, które by wchodzili na rynek, że jest w stanie w ciągu właśnie 1 0 lat tamto do 1 5 wchłonąć 30 0 400  000 nowych stanowisk pracy na innych ustaw żyraf i bardzo na świecie nie umiem panu powiedzieć się, ale to na pewno nie są oni są te liczby, bo tu jesteśmy jeszcze w systemie, gdzie technologia nie może zastąpić człowieka, więc liczą się godziny wylana na fotelu tak tak bardzo prosty system gdzieniegdzie wiarygodność buduje ilością przesiedział z nią przesiedział mąż za sterami, a nie przysługują tory mogą przygotować, ale nie odrobią tego doświadczenia gościem magazynu, jaka jest pan Sebastian Mikosz panie prezesie jest jednak, że otrzymam, która w Polsce jest dyskutowana i nawet w dyskusjach kilka tygodni temu powróciła w taki mają mocne w wykonaniu było mniej projekty rządowe czy pomysły rządowe miały nas przybliżyć do rozpoczęcia projektu wielkiego, jakim jest centralny port lotniczy na razie ostatecznej decyzji rada ministrów jeszcze nie podjęła temat zapewne powróci pan jest znanym zwolennikiem budowy takiego wielkiego centralnego portu podtrzymuje pan dość, że podtrzymuje Maciej wie pan ja jestem zwolennikiem zbudowania centralnego portu lotniczego już od bardzo wielu lat oczywiście potem jest kwestia znowu emocjonalnego przekazu wokół wokół tego portu i padają bardzo różne cyfry bardzo skrajnej czasami nieracjonalne w 1 z drugą stronę jest uważam, że z punktu widzenia infrastruktury już dziś istniejących w Polsce też uzasadnione i to bardzo łatwo można wykazać w odczuciu ma powiedzieć czy lobby leczyć oczy oczywiście niestety ten projekt stał się projektem, jakiego jakąś formą plebiscytu za bądź przeciw rządowi tak i on jest takim projektem, który mnie zawsze irytuje mnie chodzi o sposób przekazu, dlatego że one z takim wyrazem takich naszych polskich mega frustracji kompleksów nie trzeba co tam będzie lata ulgi takie to są nieuzasadnione pyta absolutnie oczywiście są nieuzasadnione, dlatego że gdyby zebrać parę osób to się trochę zna na lotnictwie, a niektóre są takie tam peroruje ogólne uwagi stop to by wyszło, że my jesteśmy 10 lat później niż tym portem proszę pamiętać że, ale w ciągu tych 10 lat doszło na mieście to porty regionalne i to już 10 0 główne pytanie, które w debacie w pojedynczym na pewno potrzebujemy skoro wcześniej zainwestowaliśmy w regionach w no właśnie to jest widzi pan cały problem braku zrozumienia, że to pytanie dowodzi absolutnego braku zrozumienia czym ma być centralny port lotniczy i czym są współczesne wielkie takich centra przesiadkowe dla nie da pan rady zastąpić tytoni to nie jest tak, ale panie prezesie Alto to dobrze, bo mnóstwo tych argumentów o tym, by budować takie lotnisko padło już także na naszej antenie co zrobić z lotniskiem na Okęciu, że Evans, ale to jest tylko test test to jest właśnie przeprasza my się nie nam sprowadzić do tej niedzieli debaty nie, bo to jest to jest absolutnie nacechowane takim energetycy, że to jest taki inwestor tak tanio nie uzyska się nie, ale co z Okęciem, ale też takie płyty jest takim pytaniem w, zanim pan powie, że to jest pytanie ja panu powiem tylko, że jak gościliśmy tutaj przedstawiciela rady ministrów to powiedział nam, że do lotniska na Okęciu mogło być oddana w dyspozycji wojska jest jeszcze tak pomyślałem, czyli lotnisko cywilne dla ludzi budujemy od stolicy 40 km, a na obrzeżach wielkiej stolicy będziemy land lądowali samolotami wojskowymi to trochę mi jakoś w regionie, ale nie ma co przeraża jest takie jest takie chińskie powiedzenie, że jak mędrzec pokazuje palcem Księżyc, a on to oni nie chcą używać brutalnie, ale to nie do świadkowie patrzą na palec co się będzie działo z Okęciem nie ma żadnego znaczenia w tej debacie, dlatego że mówimy o zbudowaniu portu, który ma zapewnić możliwość rozwoju transportu przesiadkowego i lokalnego w Polsce, który za chwilę stanie i 3 Okęcie będzie cywilne czy to będzie dla budżetów czy zostanie zamknięte zaoranej zrobione osiedle jest totalnie wtórna w tej debacie tak samo jak wtórne jest coś będzie działo z portami regionalnymi one nie zostały zbudowane, żeby tak, żeby stworzyć konkurs w konkurencję gospodarczą one zostały zbudowane jest cały czas podkreślam jako uatrakcyjnienie regionów tak samo jak buduje się szpital w Filharmonii, dlaczego zbudowaliśmy regionalne Filharmonii czy regionalne ośrodki kulturalne jest dużo wydawania w Warszawie każdy wystarczy tak to są totalnie inny nie można tego wprowadzać do 1 do 1 debaty tu mówimy o portach i o porcie lotniczym, które pan po on nawet per analogia proszę spojrzeć dookoła nas w większość krajów europejskich większość dużych krajów rozwiniętych ma taką podaż infrastruktury jest chyba trochę taka debata czy budować autostrady skoro mamy kolej na cokole i jak mamy autostrady tak dobrze to jest kwestionowanie to jest porównywalne umorzyć sprawę uważam, że ma droga ekspresowa tobym się znać atutem są to sztuka oto, by jeszcze lepiej, ale to jest kwestia zbudowania portu, który będzie miał podaż infrastruktury na rynku, kto się rozwija, który będzie zarówno portem przesiadkowym będzie przewoził pasażerów z zewnątrz i żaden sposób i jakby w, jakim jest to naczep i jest tak chcieli budować gmach rozbudować, ale też zasiąść może w końcu merytorycznie w oparciu o liczbę debatować ani o takie bardzo proste odruchy poco mi po co mi centralny skoro mamy regionalne to jest, ale warto tutaj zawsze w podróż w samochodzie, że skoro autobusy nie ma takiej na demontaż Sebastian Mikosz prezes kenijskich linii lotniczych, ale oczywiście wcześniej dwukrotny prezes polskich linii lotniczych lot bardzo panu dziękuję za rozmowę ja dziękuję zgromadzone w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu dekadzie będziemy m. in. rozmawiać o tym czy wysokość zarobków w Polsce powinna być upubliczniona ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA