REKLAMA

Marcin Luter narzędziem w rękach władzy?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-10-19 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w państwa mają gości jest Dariusz brudzić redaktor naczelny portalu ekumenizm PL także współpracujący z serwisem Luther 2 0 1 7 PL dzień dobry dzień dobry 50 0 lat reformacji Anny obchody, które trwają już z euro prawie zbliżają się do finałów wręcz co 1 0 lat tak dekada reformacji nowo oddanym rozmawia o takich każde nasilenie ostatni rok nasilenie tak cytujemy na inne i najważniejszy dzień 30 01. 2 października święto reformacji doroczne zresztą tak nimi to będzie Rozwiń » zakończenie uroczystości ogólnokrajowych z w Katowicach natomiast takie obchody centralne układy były lider formacji odbywał się w Warszawie jest weekend reformacji trochę dłużej niż weekend Bosch od czwartku 20 06. odbywał się w Warszawie imprezy większość z nich odbywa się w parafii Ewangelicko augsburskiej świętej Trójcy w Warszawie przy placu Małachowskiego pięknie odnowionym kościele w tym bardziej niesamowita okazja, ponieważ przez ostatni rok kościół trudno dostępny, a oprócz tego z wielu różnych instytucjach miasta w muzeach chociażby w archiwum akt dawnych inny na zamku Królewskim będzie impreza z VIP-ami z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy, więc trochę się świętami kina zjeżdża natomiast będzie też dużo uwagi Augsburg ewangelickiej Świech śmietanki ewangelicko-augsburski luterański śmietanki ekumenicznej ową to schody mają też bardzo ważna to oni ten akcent co wymiar ekumeniczny mają też wymiar społeczny historyczny będziemy rozmawiać będziemy słuchać dobrej muzyki także Bazler więzień i muzyki będziemy słuchali ogórki z Lechem nie, ale będzie n p. też muzyka w wymiarze ekumenicznym, ponieważ festiwal organizowany przez centrum myśli na podium ma też swój akcent informacyjny w naszym kościele także dużo dużo będzie autobus informacyjny jeździł po Warszawie w metrze nie czy mogę reklamować środki transportu w łóżkach itp MED chroni prawa konkurencji, chyba że nie ma, ale Norweg z zarządcą jest natomiast jedno w Żilinie weszliśmy w dobrą współpracę z zarządem transportu Miejskiego pojawią się reklamy weekendu reformacji innego środka transportu publicznego w mówiąc o kradzież informacji o tym co się będzie działo, więc i jest dużo dużo słychać o dekadzie reformacji go uczyć informacji, a wszystko Szanowni państwo zaczęły się 50 0 zlotemu i poszło właściwie o śmierć od śmierci można wejść, bo w Libii mówi także człowiek po śmierci idzie do nieba albo idzie do 5 układ, ale kościół katolicki mówi no to nie jest takie proste, bo właściwie są takie trzecie miejsce, które nazywa się czy chcemy w tym 3 3 Sobieskiego dziś odwiedzi musi i tak ten czyściec takie dane piekło właściwie, ale takie piekło z możliwością krótszej kadencji, a inny niż wieczność no i teraz jak ci sami tam trafimy albo jak ktoś z naszej rodziny tam trafił przyjaciół bliskich gotowości możemy mu pomóc szybciej z tego czy chce wejść, gdy jest taki 1 pewien sposób pewne jak jest to jak podatki śmierć, że my, żeby pomóc, a Ano to trzeba po prostu wpłacić tutaj za taki odpust, który z skróci ten pobyt w czyśćcu no oczywiście apetyt rośnie w miarę jedzenia papież, który kończy mówi Tomasz bazylika w Rzymie, w której mieszkał w zakresie taka słaba trochę przypomina wioskę wiejską wille trzeba by tutaj od ściany odmalować trochę więcej złota na ściany rządzić i rozpoczął taką krucjatę można, by rzec odpustową w Niemczech będzie do niej tylko on przede wszystkim kwestia, której wspominasz to jest 1 z wielu aspektów przede wszystkim chodziło o tym, punktem wyjścia reformacji jest rozumienie pokuty w jak człowiek i kwestia zbawienia oczywiście to wszystko dotyczy życia śmierci, ale zbawienia człowieka zbawiony jak Andrzej jak w wierzymy tak, że można sobie kupić zbawić można sobie kupić, by winić morza w sobotę o odpuszczenie grzechów jest też ba to jest kwestia związana z bankiem i o to dokładnie chodziło przede wszystkim co ciekawe początkowo protest Lutra 9 5 testery mówimy o 9 5 ze przeciwko, bo są one nie były przeciwko pusto tylko przeciwko nadużyciom związanym są z nami Luter de facto nie neguje 9 5 te Zach instytucji odpustów on oczywiście możemy się doszukać w nich negacji tego w jaki sposób one są sprawowane jest już pojawią się jakieś wątpliwe czy to rzeczywiście o to chodzi natomiast ten cały fiskalizm religijny, a k, przeciwko któremu występuje Luther miał dalekosiężne skutki nie tylko chodziło o papieża nie tylko o jego interesy kościelną politycznej finansowo ale, toteż chodziło o interesy wielu różnych innych potężnych ludzi Książąt niemieckich, którzy po też strony walczyli z wpływami kościoła rząd, ale też n p. prymasa chodzi przede wszystkim Albrechta Hohenzollerna, który był mam blisko do Magdeburga i nagle zwolniła się na najbardziej prestiżowa stolica w ówczesnych ówczesnym kościele niemieckim, czyli Moguncja no ale prawo kościelne mówiło, że biskup nie może mieć nie może mieć być biskupem równocześnie w 2 miejscach, ale wiadomo od wszystkiego jest dyspensa, ale z dyspensy trzeba mocno zapłacić, więc Albrecht zawody z PSL papieską, że król musiał słono zapłacić problem polega jednak na tym, że nie miał na to pieniędzy skoro nie miał pieniędzy muszą się zadłużyć się zająć się musiał mu się tylko albo u Żydów okresie pewnie chciał zadłużyć, bo od pożyczek udzielali tylko Żydzi i często nie mieli innego wyjścia tak, bo tylko do tego został zepchnięty przez panującą religią w, a później, a drugim wyjściem było bogaty ród, sugerując Augsburga, więc dużo się usługę rów no i sobotę lub zacząć spłacać i tym sposobem było odpusty im część tego część dochodów z odpustów, w którym powiedziałaś, podczas której chciano skrócić męki czerwcowe dla swojej rodziny są Luter Samuel namiętnie to pusty kupowałem był mnichem i pojechał do aut do Rzymu, żeby odbyć pielgrzymkę w sprawach zakonnych w sprawach August Janów natomiast sam też dla swoich rodziców lasów dla swoich dziadków kupował od Pussy Riot jest w biografii Lutra po szelki ciekawy moment, że nawet w sumie żałował, że jego rodzice wciąż żyją bo gdyby byli martwi to mógłby już w środę tym mieście Rzym ma być dla nich odpust i zagwarantować im drogę do raju, więc tym więcej, by tutaj było bardzo wiele różnych interesów politycznych również, bo pamiętajmy, że nie tylko prymas, choć colę ma być konsolę, ale też wielu wielu innych miało interes Przemyśl odpustowe w tej właśnie Poli z religijnym fiskalizm tak słynnym to oprócz to był też cała sieć różnych inkwizytorów, którzy tacy, który był 1 stoi najbardziej popularnych sprzedawców odpustu był inkwizytor Polski też stopa stop taki ciekawy akcent Polski i oni chodzili po po różnych terenach tam, gdzie mogli wejść, bo n p . na teren tego miejsca, gdzie był luty, czyli Wittenbergi inkwizytor elity i sprzedaż odpustów nie mieli wstępu, ponieważ dlaczego, ponieważ książę Fryderyk zleci elektor mądre Fryderyk mądry miał też swoją kolekcję odpustową, która 3 1 października była pieszego w czasie listopada, bo występ wystawiana w przed kościołem wszystkich świętych i na giełdzie były to słynnej willi, gdzie ponoć Luter ogłosił swoje tezy co do tego się toczy toczą spór wśród specjalistów naukowców historyków i ty i tak się zaczęło tak przy czym musi mieć świadomość, że to nie tylko kwestia odpustu to jest nagromadzenie się wielu różnych spraw, które im dalej w las zaczął używać bez autorytetu kościoła tak później do zaczął powracać, kto ma władzę w koszyk z autorytetem czy papież czy sobory to wszystko zaczęło odzywać Stolat po śmierci męczeńskiej księdza Jana Husa zaczęło znowu odgrywać w sprawie Lutra w, a dziś wątpliwości nie mają widzowie telewizji BBC, która bodaj przedwczoraj wczoraj wyemitowała taki dwuczęściowy film zdecydowane reformy, iż bank po niemiecku, żeby było śmieszniej Meza i tam właśnie trochę widzimy Lutra jako o dno w pewnym sensie marionetkę w właśnie księcia lekcyjne ego, który walczy z wpływami kościoła w księstwach niemieckich mówi to mamy tutaj takiego 1 chłopaka Zosią Luter w przyjaźni się i chyba drugiej nawet pierwszych pism Lutra w w tym serialu zajmuję się Łukasz Kramek starsze to tak się podejść do Lutra jest bardzo wiele natomiast mówienie o ludziach komary lecą władzy jest absolutnie nie bez bezpodstawne, jeżeli spojrzymy na teksty źródłowe 1 sekwencje wszystkich wydarzeń Luter wielokrotnie liczyć nawet nie spotkał się, gdy z Fryderykiem mądrą nie chciał się narażać na ten zarzut, żeby spotykać się z kimś, kto był wyjęty spod prawa od 1000 30 01. roku luty był badminton potępiony na Sejm nie grzeszy w wozie raz przez kasę Karola piątego już to warto też bardzo ciekawe są aspekty polityczne związane z informacją od miast trudno nazwać Lutra, chociaż to już w jego czasach mu zarzucano, że jest pachołkiem Książąt i jakiś daleko idącą zależność intelektualną czy w ogóle duchową moc od Książąt wręcz przeciwnie on wielokrotnie stawiał księcia wstyd przed faktami dokonanymi i księcia Fryderyka i mamy listy mamy korespondencję spalać China który, których firmy, które były takie można powiedzieć w porze pośrednikiem między lutym, a tak się cięcie lektorem, który z i zaraża się nimi więcej po prostu irytację NASA tzw. samowolę Lutra, gdzie on swoim zapale reformacyjne reformatorskim pewne rzeczy godne omawiana z nazywa papieża, a drapieżna za papieża antychrystem atakuje kościół kościół hierarchiczny i dla Fryderyka, który był raczej człowiekiem słów to rozważnych i umiarkowania, który też ma swoje interesy stąd przydomek tak są też przydomek to było coś niesamowitego, że to co też tak to się w ogóle potoczyło natomiast trzeba też powiedzieć, że albo informacjach dobrze Dariusz bronić redaktor naczelny portalu ekumenizm PL jest studio informacje o dziesiąty 20 po informacje zwracam studio Dariusz Wróbel redaktor naczelny portalu ekumenizm PL współpraca także serwisem Luther 2 0 17 PL w wielki i finał 500 lat reformacji mieli w tym jest finał finałów rozdział 5 zlotych w noc w manierze finał kościoła tak znowu finały też tylko ty też mógłby sugerować, że od zrobimy impreza do 2 9 października tydzień, kiedy będzie uroczyste nabożeństwo bardzo ważne wydarzenie z udziałem prymasa Polski i budżet jest pieszy październik 1 i sprawa zakończona nie reformacja trwa nadal nic się nie zmienia w tym sensie, że nadal będziemy działać i mniej i dalej będziemy inspirować do samodzielnego krytycznego myślenia inspirować również rozmowy doszło ta część jest trochę niejasna Lutra to z 1 strony ten przekaz jedno dotyczy pewnej wolności jest i przejęć i dotyczy sprzeciwu wobec autorytetów, a z drugiej strony router dużo też mówi o posłuszeństwie jest to, że nie rozwiązuje tego wyzwania czy posłuszeństwo czy jednak pewne niepodległości sprzeci w wobec autorytetu, ale on odwołuje się bardzo często też tego fragmentu z Nysy nowego testamentu, gdzie słowa, że o tym, że należy bardziej słuchać Boga niż ludzi i rzeczywiście ten kwestia posłuszeństwa i z tym argumentem, który niezwykle często podkreślam środowiska katolickie szczególnie dziesiątka się środowiska Integra w styczniu, że okręt może Luter miał dobre intencje, ale nie zdają egzaminu z posłuszeństwa tak, bo sprzeciwił się autorytetowi papieża tak na początku chodziło o odpusty chodziło o kwestie związane ze zrozumieniem pokuty jak człowiek jest zbawiony zbawienie można kupić, więc nieco kolokwialnie natomiast później kwestia dotyczyła autorytetu problem polegał na tym, że z Lutrem chciano rozmawiać i zarówno rozmowa z Kajetanem Grześka metale makulatura zmowa w pewnym momencie przybrała znamiona dialogu to jednak od niego oczekiwano co do pokazał oficjalne spotkania, że po prostu odwoła, że nie będzie się rzucał, że nie będzie piaskową tylko posłusznie pod linią ogon podkulił ogon pod siebie i powie tak papież rzymskim ma rację ja jestem nikim i tak należą powiedział zaś dobrze odda się przekonać, jeżeli pokażą mu argumenty z pisma Świętego West nikt nie chciał z nim rozmawiać, a szkoda, chociaż były osoby, które były przygotowane do rozmowy złotymi, które mogą z nim spokojnie podjąć dialog oraz posłuszeństwo posłuszeństwo dla Lutra, bo przede wszystkim ważne, by w kontekście prymatu słowa człowiek przede wszystkim ma być posłuszny słowu bożemu, jeżeli i to nie chodziło tutaj o jakość wyśrubowane do granic możliwości, by sumienie indywidualistyczny sumienie jak Luter sobie uważam też często podnoszony zarzut choćby w książce Pawła Lisickiego lub cel w willi, która w środowiskach front do podobnych święci triumfy, ale tu chodziło przede wszystkim o posłuszeństwo, o które z sumienia, który stoi w obecności w obliczu Boga i tu nie chodziło o o jakiś tajemny budowanie prywatnego kościoła jakiś inny z nowego systemu religijnego, który by odpowiadał indywidualnym potrzebom takiego czy innego człowieka chodziło o osobistą relację, która nie wykluczała absolutnie tego elementu wspólnotowego skoro mówiła reformacji to dotrwała, żeby wspomnieć, że oczywiście Luter ale, ale za chwilę pojawili się tacy, którzy uważają, że loteria zbytni mięczakiem Tomasz Mincer dyrektor mówi no dobrze Luter jest Różyczka na pasku tych możnowładców AAA ludzi cierpi i jedno właśnie tylko pojawia się też takie kontrowersyjne oceny były postawy Lutra w czasie powstań Chłopskich obok rzut rzut beretem na reformację innym w 2 miastach szwajcarskich, bo w Zurichu i w Genewie ne w Zurychu mamy do edycji białego, który tutaj samopas znowu zdaje się poszły poszły, a własne oczy od kiełbasy tak w Polsce, a nie, a niedaleko w Genewie żoną Jan Kalwin, a to znacznie później zaś później, ale w inny ale gdyby reformacja także my zaczynamy ubierać się różnych bar w różnych odcieni k tak, bo w ich tak samo jak chrześcijaństwo z wielu kolorowych to nie jest jednolite dużo bardzo ładnie powie coś pan prof. Adama płakał Och, znany pisarz zajmujący się listem reformacji reformacji tak naprawdę była powrotem do normalności była powrotem do tego do tych rad gmin do różnorodności kościół się, by w późne średniowiecze to ugościł zinstytucjonalizowany, któremu udało się go powalone, któremu udało się zrobić tak powiem Kongu wewnętrzną konkurencję husyci bili praktycznie ujarzmienie waldensi byli zabici i ograniczyli do bardzo wąskiego grona jej zwolennicy euro Litwa 3 Gilar ci też prawie byli tępieni przetrwały dziś o różnych wioskach ukryte w mniejszości i in i i znowu tak podział wcześniej wraz z reformacją Lutra i nie tylko Lutra też innych reformatorów odgrzewają stare mury starej niezałatwione sprawy, ale to nie tylko reformacja, jeżeli spojrzymy w ogóle na historię szkoła ja do tego dołączy do Obsta i t d . ale bardzo często jak słyszę osoby w pewne schematy formacji krytykujące uważam, że nagle, że przyszła i zniszczyła jedność chrześcijaństwa na litość boską wystarczy pierwszy pobieżna chociażby zerknięcie na listy Apostoła Pawła w nowym testamencie i zobaczymy, że ta jedność w sensie organizacyjnym ideologicznym duchowym Teologicznym jakimkolwiek nigdy jej nie było nigdy nie była ona była cały czas wyzwaniem, a nigdy nie była faktem 10 od samego początku było wielokolorowe różnobarwne ścierały się poglądy niektóre w jaki sposób próbowano wsadzić w gorset i one co jakiś czas ten gorset pękał z historii kościoła informacja jest 1 z takich pęknięć uważam twórczym pęknięciem oczywiście to nie jest tak, że informacje to jest tylko idylla wszyscy bili Gates chwytamy się za rączki śpiewał jak to było cudownie, bo też, gdy widziało się wiele rzeczy, które dzisiaj byśmy nikt dziś byśmy i zupełnie pochwalili, ale kwestia wojny chłopskiej w tonie było przyśpieszenie powstanie już przecież już przecież wcześniej w Niemczech odbyły powstania chłopskie ból uszu to było związane jest z tym jak chłopi byli traktowani przez przez panów natomiast Luter wybrał bardzo zły moment, bo na początku Cho pobiegać on z paru chłopów tak, ale w momencie, kiedy oni połączyli agendę polityczną agendą religijną Kelusa ktoś był sygnał, że takie powinno być już po tej słynnej masakrze pod Norymbergi chłopów autor napisał nie wiedzą, że to masakra 6 wydarzyła napisał tekst, który daje ZUS, w którym namawiał Książąt do krwawego rozprawienia się z chłopami i to można powiedzieć było pierwszym bardzo poważnym ciosem w ogóle reformację luterańską nie tyle papiestwo bo kiedy papiestwo traktowało, kiedy zwolnić Probierza atakowali Lutra czy to był Kohl uszy to był taki czynnik to wiadomo szeregi się zbierały, ale inni w tym momencie nastąpiło pewne tąpnięcie, ponieważ chłopi zauważyli, że nie mogą liczyć na reformację tak oni odczytywali czy też jako ruch społeczny ona też była ruchem społecznym, ale dla Lutra nie jest absolutnie niedopuszczalne było łączenie Ewangelii tak jak on ją rozumiał, czyli wyzwolenia człowieka od grzechu z tą agendą społeczno-polityczne gospodarczą i topi smok, który on opublikował, w których życie, które wyszło wyszło już po i ono nie było przyczynkiem do mu do masakry przeprowadzonej na chłopa, ale ono, kiedy zapałem ludzie stanęli nad zwłokami swoich bliskich i są jeszcze do tego dochodzą pism Lutra poczuli się bardzo zawiedzeni poczuć rozczarowani reformacja i część z nich przyłączyła się właśnie tych bardziej radykalnych nurtów czy mamy namyśli Tomasz Mincer, który zresztą w okresie innej niemieckiej Republiki Demokratycznej był bardziej niż luty eksponowane jako ten bojownik i można powiedzieć, że ten pionier państwa socjalistycznego Barciś odwoływano tych radykalnych reformatorów do Bukaresztu ATA, którzy Litwy właśnie stwierdzili, że żal, że musimy iść krok dalej, kiedy Luter siedział zamknięty Nawa w Marburgu tłumaczył nowy testament będzie niemiecki i prowadził ożywioną korespondencję z z ze zwolennikami reformacji w Niemczech i poza nimi lekarz przeprowadzał w w tym bardzo radykalne reformy, które początkowo Luter rzadziej niż mówił, że Okaj, ale później, kiedy te sprawy nabrały naprawdę ostrego zakresu czy n p. wyrzucani z kościołów obrazów niszczenie niszczenie sztuki sakralnej czy wprowadzenie bardzo radykalnych zmian w liturgii wtedy też Luter postanowił też właśnie w dres i nie do końca nie do końca też, że za zgodą księcia powrócił do pewnego dnia do Wittenbergi ich z ZUS rozpoczął głoszenie tzw. Kazań o niedzieli wokal pierwszej niedzieli postu, gdzie pokazywał płaszcz to umiarkowany ostrożny reformator i rzeczywiście dla niektórych to też znowu było rozczarowanie, że jednak nie jest za bardzo nie jest nie za bardzo radykalny nie jest konsekwentny nie dla zwolenników papiestwa był radykalnym rewolucjonistą rebeliantom dla lewej strony reformacji MMC raka lekarz tata proroków z Zwickau i wielu wielu innych nie było był były zbyt łagodne i zatrzymał się w połowie drogi co też dzisiaj też niektóre z tych odłamy tradycji protestanckiej niekoniecznie z tej formacji szesnastowiecznej włos się z tej informacji podkreśla się nerwowa reformacja rozwija się rozwijała, ale żal do takiego poziomu przełomowego momentu w zwarciu właściwie Stolat później, czyli dostanę stacja praska i później wojna trzydziestoletnia, a znowu jeszcze przed reformą przed tym trochę przed właściwie formacją przed wystąpieniem Lutra kościół katolicki krzyżem zamiast z nowe tereny tak, bo ten rok 1 40 0 dziewięćdziesiąty drugi podróż Kolumba właściwie, czyli najpier w z zwarcie z islamem dzisiejszej Hiszpanii, a potem odkrycia nowych terenów także w momencie jak zwolennicy kościoła czy liczba zwolenników kościoła ne katolickiego malała i z dołącza się do informacji to nagle miliony nowych oczyszczonych wyznawców po pojawił się żaden z bardzo ciekawa rowery i Meksyku tak bardzo ciekawa kwestia zresztą w jeszcze w języku polskim ukazała się ta książka ma nadzieję, że się okaże prof. Alicja Szylinga on akurat i składa się ich biografii Lutra prof. Religa, ale ukazał się jeszcze niedawno jego inna książka o wymownym tytule 1 5 17 dzieci nie pokazuje ten rok przełom, że rok 1 500 500 siedemnasty był naprawdę przełomowym rokiem w historii świata nie tylko ze względu na nie raz formacji wystąpienie Lutra, ale pokazuje też wiele różnych wydarzeń, jakie działy się z Europie chociażby gry polityczne prowadzone przez Karola piątego celem zdobycia tylko cesarskiej Korony, ale też pokazuje to co się zmieniało w nowym świecie tak pokazują też pokaz jeśli też nowe szlaki handlowe z Chinami pokazuje też to jak chrześcijanie nie działali w na terenach dzisiejszych Indii i pokazuje też jest, by właśnie podboju podbój Ameryki Południowej, ale też pierwszą misję dyplomatyczną z sali Starzyńskiego prowadzoną, przez które odważą się przez tereny polskie też sprawy Polski są tam poruszane relacja relacja króla Polski rejsy z rosnącą siłę państwem carów, więc to był naprawdę rok przełomowy i w ich misja kościoła oczywiście miał tak dużo wspólnego ciasta w łonie samego kościoła rzymskokatolickiego ziemskiego zastanawiano się jak i w jaki sposób podchodzi była była brutalna też polityka nawracanie siłą, ale byli też tacy zakonnicy, którzy temu sprzeciwiali wrócimy do zawodników lidera formacji po informacjach Radia TOK FM Dariusz Wróbel redaktor naczelny portalu ekumenizm PL studia informację o dziesiątej 40 już za kilka minut EUR studio Dariusz grudzień tak to naczelny portalu ekumenizm PL współpracujący z serwisem lutego 2 0 1 7 PLN, ale wówczas się tego finału obchodów celebracji w sobotę 2 8 października Dariusz Broll będzie moderował debatę panelową ewangelik obywatel katolik obywatel tak we współpracy z gminy nie jest klubem tygodnika powszechnego i fundację Konrada Adenauera odbędzie się rozmowa z 3 z 4 znakomitymi gośćmi będzie pani poseł Urszula Pasławska wiceprezes polskiego Stronnictwa Ludowego jedyne ewangelickiego w Polskiej parlamencie w nowo w tej kadencji będzie dr hab nauk korespondent z Dziennika Die Welt w Polsce przez prof. Andrzej Perzyński, który jest wykładowcą Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego, ale też członkiem klubu tygodnika powszechnego, gdy i Grzegorz Polak Grzegorz Polak oczywiście publicysta katolicki dający się doskonale na ma ona na kwestiach ekumenicznych od wielu lat o tym, piszący może być publicystyczny dobry duch polskiego ekumenizmu i będziemy rozmawiać o tym w jaki sposób ewangelicy katolicy postrzegają kwestię praworządności społeczeństwa obywatelskiego bowiem, że tutaj jest pozy rozumienia kościoła struktury kościoła mają też bezpośrednie przełożenie na to jak jak widzimy naszą rolę w społeczeństwie oraz David López wygląda Gdańsk jak wygląda może przy dworcu dokładnie natomiast niezwykle istotne są tutaj takie tematy jak zagadnienie wolontariatu angażowania się w ogóle angażowanie się ludzi w życie kościoła, ale też życie społeczeństwa, bo jeżeli n p. przyjrzymy się z o TM no z kościołów ewangelickich od teścia bardzo wyraźnie powiedzieć to nie jest nie jest tak, jaki jest od czasów reformacji to też potrzebowało pewnego procesu rozwoju na początku reforma z tobą przede wszystkim rządy rad miejskich i władców, jeżeli chodzi o zarząd nad kościołem dopiero 19 wieku coraz mocniej wyodrębnia się ten element synodalnych demokratyczny, czyli im bardziej można powiedzieć o tej siłą sprzyjającą była to też sekularyzacja i tutaj pojawia się bardzo niezwykle istotny element jej jeszcze większego współdecydowania wiernych o o życiu kościoła dzisiaj kościoły ewangelickie na całym świecie zorganizowane są w sposób demokratyczny są synodu, które podejmują decyzje przykład z nudów chodzą ludzie wybierali na poziomie parafialnym później na poziomie diecezjalnym brak stresu czy n p. u nas w Polsce mamy 6 diecezji napis parafia są wybory poszli w diecezjach jest taki parlament kościelny to synod mówiąc językiem kościelnym, który podejmuje najważniejsze decyzje w tym chociażby wybór biskupa kościoła żądali, by na synodzie dyskutowane są rzeczy począwszy od kwestii związanych z finansami kościoła skończywszy na kwestiach polityki polityki kadrowej zmianach przepisów przepisów kościelnych mieliśmy chociażby takich ważniejszych debat w ostatnim czasie w kościele dotyczącą ordynacji kobiet i służby kobiet w kościele przydzielanie te wszystkie decyzje niektóre siedzą księżom katolickim świat jako koszmar i nie wiem czy wszystkim księżom katolickim szliśmy jak koszmar na pewno wierchuszka mniej to też nie powiedziałbym tak ryczałtowo, że wszyscy cała wieś głuszce ponieważ, jeżeli spojrzymy n p . na kościół rzymskokatolicki w Niemczech, który jest takim dyżurnym chłopcem do bicia dla naszych rodzimych polskich katolickich Integra są też pokazują o tam z zagranicą tam jest tylko namiastką chrześcijaństwa Namysł katolicyzm, jeżeli chcecie, żeby tak oczu wyglądał to o to powinniście robić tak jak my mówimy i takie można powiedzieć bardzo powierzchowne momentami brutalnej pozbawione merytorycznej wiedzy traktowanie chociażby koszalińskiego katolickiego, gdzie te struktury po demokratyczny testom rozwinięte tak, mimo że prawo kanoniczne wyraźnie, mówi że rada parafialna ma jedynie funkcję doradczą jednak w praktyce kościoła, który jednak żyje w diasporze jest tym coraz bardziej żyje w diasporze jest to niezwykle istotne, że kapłan nie podejmuje sam decyzji lekko, ale konsultuje się na wszystkich poziomach z wiernymi to nie jest wielki pan namiestnik pana Boga na ziemi, który mówi ty będziesz tego ty będziesz tego, a w niedzielę będziecie się wszyscy kłaniać tylko polscy prawdziwie wspólnotowe również w duchu Soboru Watykańskiego drugiego zarządzania kościołem i tutaj tak naprawdę, jeżeli spojrzymy na sposób rozwiązywania konfliktów prowadzenia rozmowy decyzji, ale kościół niemiecki nie ma różnicy tak naprawdę między kościołem niemieckim katolickim ewangelickim, ponieważ wypracowano pewne elementy pewne wzorce postępowania, w które po pierwsze, szanują i partnera dialogu, ale spróbuję zrobić coś konstruktywnego społeczeństwie, które coraz bardziej zlaicyzowanej politykom ciekawostką, że właśnie na obchody w obchodach reformacji i 5 lecia reformacji w Polsce będzie też uczestniczyła delegacja centralnego komitetu katyńskiego w niemieckich to jest największa organizacja się gromadząca świeckich katolików w Niemczech i oni też przychodzą, żeby zobaczyć jak to się u nas odbywa w Boryszewie spotka też duchownym rzymskokatolickim i chcą zobaczyć jak wygląda chrześcijaństwo w Polsce jak jak funkcjonuje lokalny kościół rzymskokatolicki jako szef mniejszości religijne z 2 czasami tutaj w Polsce różni i domów w kontekście ekumenizmu brakuje też o wrażliwości na to jak religia jak społeczeństwo odczuwa mniejszość zbyt często panuje przeświadczenie, że skoro jest dominujący koszt 6 5 % może 9 6 lat tak naprawdę nie po co się w ogóle zajmujemy mniejszościami szkoda na to szkoda na to czasu i niestety takie przekonanie panuje, tym bardziej istotne jest w kontekście chociażby 50 0 lat reformacji przypominanie o tym, dziedzictwie tym dorobku i o tym co my jako mniejszość mamy do powiedzenia i wiele się, że mamy dużo dopowiedzenia, toteż w tej debacie wybrzmi mam nadzieję, że jak kościoły mniejszościowe chrześcijanie należący do innych kościołów mogą kształtować społeczeństwo obywatelskie szczególnie w tak trudnych czasach jak dzisiaj żyjemy, gdzie nacjonalizm nie uprzedzenia rasowe wobec wszelkiego rodzaju mniejszości są już nie są powodem do wstydu, ale są wręcz dobrym tonie dziś będzie odbywała to debata panelowa ościenne w koszu z dobrym miejscem na prowadzenie dworem kościół ewangelicko-augsburski świętej Trójcy w Warszawie przy placu Małachowskiego 1 jej ci, którzy nie kojarzą ten okrągły kościół teraz zachęty w koło zachęty tak to zachęta też ma swoje korzenie ewangelickie, ponieważ w komitecie budowy z inicjatorów byli też ewangelicy nasze piękne miasto Warszawa było też budowane kształtowane przez ewangelików nieuważnych ewangelików, którzy zapisali się bardzo dobrze historycznego miasta wspomnieć chociażby należy mnie pierwszego dyrektora biblioteki uniwersyteckiej tak Samuela Bogumiła Lindego, który był też macie nic się płaczą też było przeżyć autora słownika języka polskiego wielu znakomitych osobistości, więc mi tych osobistości nie tylko z kościoła luterańskiego też reformowanego także o tym, dzisiaj też oczywiście chcemy mówić, ale przede wszystkim chcemy skierować się na to co aktualne oczywiście można zmarnować tymczasem to okazja, jaką daje im k Honda jubileusz poprzez rozpamiętywanie przeszłości i prowadzenie jałowych sporów z tymi, którzy wcale chcieliby cały czas argumentować przez pryzmat szesnastowiecznej polemiki, ale myślę, że o wiele bardziej istotne i mądre jest wskazanie na to co my dzisiaj możemy powiedzieć ilu z nich mając świadomość wszystkich doświadczeń tak, bo często mówimy Luter powiedział coś tak powiedział tak, bo my dzisiejszym występie człowieku inaczej myślimy, jakie są wyzwania w Sobieszowie koło no i dziś to federacja luterańska, która gromadzi większość kościołów gdańskich na świecie w na te obchody 50 0 lat reformacji, który pojedzie toczy się na początku są zupełnie inne niż były wcześniej, bo wcześniej były okraszone nacjonalizmem wrogością konfrontacją podała kilka haseł, które dzisiaj coś wciąż są istotne chociażby w wymiarze społecznym z NATO czy ktoś jest wierzące niewierzące człowiek nie na sprzedaż w czujki na sprzedaż jedno z tych haseł raz nawiązuje do tych wyzwań, jakie dzisiaj panują elity są dzisiaj w świecie handel ludźmi, ale też przede wszystkim pokazuje, że i wiara nie na sprzedaż nawiązał do tych haseł i innych podstawowych informacji i do tego można powiedzieć głównego nurtu reformacji jego akty podkreśla, że wiara nasza wiara w Chrystusie i zbawienie to nie jest coś na co możemy sobie zasłużyć co możemy kupić nabyć w jakikolwiek sposób tylko jest to dar i wdzięczności za otrzymany dar człowiek jest on powołany do tego ażeby ten świat zmieniać Przymierze dlatego też tym głównym hasłem obchodów naszych polskich jest jakby rozwinięcie tego znanego u nas w Polsce hasło Bóg honor ojczyzna mówią Bóg wolność świat tak często się mówi o honorze czas się mówi o Dumie, ale mało się mówi o wolności wręcz wolność urasta do takiego można powiedzieć straszaka, ale w te środowiska neoliberalne mówią o wolności, a przecież wolność w znaczeniu chrześcijańskim S 1 z podstawowych 1 z podstawowych kategorii to nie jest gorset, w którym jesteśmy ściśnięci i postępujemy, w jakich wobec, jaki jest wg jakiś tam przepisów dogmatycznych, ale wolność to przede wszystkim powołanie, żebyśmy zgodnie ze słowami Chrystusa to świat mogli zmieniać, jakkolwiek to może pobożnie zabrzmieć świadczy byśmy nie tylko patrzyli na to co mamy na naszym polskim talerzu tutaj się pojawią chociażby kwestia uchodźców, ale też, żebyśmy potrafili spojrzeć jako rodzina ewangelicka poza nasz Polski po 1 z polskim kontekst dojrzeli też problemy naszych sióstr i braci jest w innych krajach, ale także tych którzy, którzy nie podzielają naszych poglądów, którzy też z podnoszą bardzo istotne kwestie bardzo wiele się zmieniło w w odbiorze wiary tego jak przeżywamy Boga jak jak widzimy świat to pokazało też zgromadzenie ogólne się też wydać luterański w Namibii my też te pomysły, które są z nami, gdy będziemy chcieli przeszczepić na centralne nabożeństwo ktoś będzie w kościele świętej Trójcy 2 9 października od dziś do Ciszewski serdecznie zapraszam będziemy śpiewane pieśni z nami bić i ten takim mocnym akcentem też pokazania otwarcie się na świat i chociażby osoba kaznodziei to jest duchowny ksiądz biskup amunicją, dla której był biskupem kościoła ewangelicko-luterańskiego w Jordanii ziemi świętej liczącego zaledwie 3 000 osób proszę, o której funkcjonuje w kilku krajach, które na co dzień i smak zmaga się z różnymi problemami, ale mimo wszystko dzięki współpracy i dzięki wsparciu innych kościołów luterańskich prowadzi bardzo intensywną działalność dobroczynną tam w Jerozolimie, ale nie tylko w Jerozolimie sprowadzane są szkoły szpitale i toteż pokazuje, że wiara nie musi się i nawet nie powinna się demonstrować tylko wyłącznie w kościele ich ruch klucze w murach kościelnych, ale ona musi być żywym świadectwem tak nie chodzi o to, że będziemy się teraz chełpić liczba osób uczestniczących w codziennych Bożej są, ale przede wszystkim tym czy jesteśmy, jakkolwiek przepraszam to z Zabrzem zbyt poważnie i zbyt pobożni, ale czy potrafimy sobie pozytywne odpowiedzi na pytanie kim jest dla nas Chrystus czy jesteśmy wierni jego i jego słowom jego przekazaniem tego jak on traktował innych ludzi traktował kobiety jak traktował mniejszości etniczne narodowe i to wszystko możemy przenieść na dzisiejszy czas dzisiejsze wyzwania, kiedy jak widzimy te konflikty cały czas pęcznieją pojawiam się nowo otwierane są nowe pola walki niestety religia w nich pełni ich funkcji nie tylko takiego listka figowego jest też narzędziem, którym bije się ludzi po głowie Dariusz grunt redaktor naczelny portalu ekumenizm PL współpraca z serwisem Luther 2 0 1 7 PL był państwem goście bardzo dziękuję dziękuję bardzo informacji już kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array