REKLAMA

Czy mamy boom na rynku motoryzacyjnym?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-10-19 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski 4 3 minuty po godzinie dwunastej zapraszam na do wysłuchania wiadomości o rynkach o przemyśle motoryzacyjnym to już za chwilę wcześniej no właśnie te rynki i kilka informacji, które mogą się przydać teraz, zwłaszcza tym, którzy nie mają okazji śledzić wiadomości rynkowych chcieliby wiedzieć co n p. dzieje się na rynku walutowym za franka 3 zł 6 6 gr Europa 4 2 3 USD 3 zł i 5 8 gr funt po 4 zł 7 1 reakcja Rozwiń » eurodolara to jest w tej chwili 1 1 8 nawet nieco więcej niż 1 1 8 na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie no tak już dzisiaj powiedzmy ciekawe rzeczy dzieją WIG 20 jest jednak sporym minusie przekraczającym 1 % 2 4 7 5 punktów trochę słaby początek u nas ale, obserwując n p. akcje PKN Orlen potem też ten klimat w Europie dzisiaj taki właśnie taki właśnie, że oto mamy ten jednoprocentowy spadek indeksu WIG 20 DAX mają we Frankfurcie sześćdziesiątych na minusie, a wspomniany już Orlen prawie 4 70 tych prac są jego akcje Pekao SA stuprocentowym minus KGHM dwuprocentowy te minusy małe i wyniósł w tym samym zestawieniu spółek dużych nocka będzie się tutaj wyróżnia PKO BP, bo jest osiemdziesiątych na plusie do końca sesji jest jeszcze sporo, bo ponad 4 godziny 20 minuta, więc sporo oczywiście może się zmienić mówi z takiego założenia zawsze trzeba wychodzić patrząc na notowania rynkowe i nie tylko w indeksach jeszcze w bardzo dużym skrócie mWIG 40 pół procentowe minus klinik indeks szerokiego rynku WIG jedno procentowi minus tak to wygląda nie w tej chwili publikacje danych makro tak oczywiście całkiem sporo, ale już nie z polskich z Polski mieliśmy bardzo dużo publikacji w tym tygodniu ich zarobkach i sprzedaży detalicznej i produkcji przemysłowej budowlano-montażowej i dowiadywaliśmy się domykają sprawił, że domykają z danych miesięczne, które wymykały nam zestaw wiadomości za trzeci kwartał, że całkiem solidne mamy dalej wzrost gospodarczy to teraz będziemy jeszcze czekać na ostateczne dane o bezrobociu, a potem już będziemy mogli podsumować cały trzeci kwartał, tym bardziej że już jesteśmy daleko daleko w kwartale czworga tym rynek giełdowy był walutowy był to już za chwilę na żywność raport gospodarczy, a goście z raportu gospodarczego jest dziś pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry dzień dobry wita nas panie prezesie tu tak, gdybyśmy przyjęli z rakiem założenie, że już dawno dawno nikt w Polsce nie rozmawiała w sektorze motoryzacyjnym nie obserwował danych nie przyglądał się informacją o sprzedaży samochodów nowych rejestracji aut w Polsce nie, przyjmując takie bazowe założenie, że tak właśnie siedziało Yoav pytam pana co się dzieje na rynku motoryzacyjnym w Polsce w 2 dobrze się nie, dlatego że ten rok wydaje się będzie najlepszym rokiem od 17 lat, czyli od 2 000, a w roku 2 00 0 powinniśmy osiągnąć poziom oleju oraz ich osobowych samochodów drogich i 4 7 0 może 4 80  000 samochody dostawcze i ciężarowe, choć nieco gorzej sobie radę, bo w przypadku samochodów osobowych o jej rok do roku groch Oli i nieco mniejsze niż 20 proc gruntów w przypadku samochodów dostawczych ciężarowych mniej więcej na poziomie zeszłego roku Novita ostatnie 9 miesięcy to było 4 4  000 samochodów dostawczych i blisko 20  00 0 samochodów ciężarowych w Oliwie to bardzo dobra informacja ale, ale musimy powiedzieć o 1 rzeczy mianowicie o tym, że od wielu lat mamy w Polsce do czynienia ze zjawiskiem tzw. reeksportu, czyli ciężkich samochodów tych, które są rejestrowane w Pol po punkcie, a czy Olsztyn w latach sporych strat i chodzi po prostu o to, że kurs euro złoty ciągle jest atrakcyjny dla nabywców dla strefy euro w związku z tym ciągle opłaca się kupić tomograf Olga Chobot po wychodzi taniej Michał krajach strefy euro no i o problemie takich jak my nie wiemy ile tych samochodów wyjeżdża, a nie wiemy nie, dlatego że banki nie chcą wiedzieć tylko, dlatego że po prostu nie ma twardych danych ani centralnej ewidencji pojazdów ani też w ramach europejskich nie możemy dokładnie dowiedzieć ile tych samochodów wyjeżdża mam nadzieję, że niedługo o taką możliwość pojawi się inny będziemy chcieli bardziej precyzyjnie określić, ale dziś mówimy, że to bieg gdzieś między 10 lat 1 5 zlotym z samochodów osobowych i wyjazdach gra w żołądku to teraz jeszcze tylko dobrze, zanim pójdziemy jeszcze głębiej szczególne to mając świadomość tego, że część się auto opuszcza kraj od razu po zakupie na część jak zmienne szczęście nie zostaje ono co tak czy inaczej to jest jeszcze wciąż mnie satysfakcjonująca dla mnie odpowiedź, która uzasadniałaby no jak to się stało, że ten rok siedemnasty jest najlepszym od lat 17 to nie jest tak, że ten rok 20 17 nagle stał się najlepszym my od kilku lat obserwujemy wzrost rynku, jeżeli popatrzymy sobie na NATO co wydarzyło się o to, aby w ciągu ostatnich 10 lat tu właściwie co roku mamy Doroty tylko pod koniec także nagle coś wydarzyło i inni Polacy kupili od 1 50  00 0 więcej samochodów niż w zeszłym roku PLKK powiedziałbym bardzo bardzo chce wychować film my podchodzenie do góry, choć się oczywiście przypomnę, że 20 2 5 lat temu byli eksperci, którzy twierdzili, że w okolice 20 20 roku w Polsce będziemy mieli do czynienia z rynkiem nowych samochodów na poziomie 1 000 00 0 sztuk no bo tak często mam daleko, chociaż ja oczywiście warto marzyć o żądaniach, które nie dziwi, że pan może panie redaktorze powiedzieć sprzedaliśmy 1 000 00 0 i zarezerwowaliśmy 1 000 000 nowych samochodów, ale jeszcze chwilkę to jeszcze chwilkę no dobrze nam nim proszę powiedzieć czy moment tłum z książki i to jest myśl właściwe dla polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego mówimy o samochodach nowych, ale jak rozumiem nasz rynek dalej za spełniające dopełniają te auta, które tu przyjeżdżają nowe nie są ich no tak tutaj właściwie od lat mamy proporcje mniej więcej 1 część rynku to samochody nowe 2 części rynku to samochody używane tłuszcze to się waha sią roku mieliśmy znacznie więcej samochodów używanych sprowadzonych, ale to było spowodowanych różnymi nałogu nieprawdziwymi informacjami o tym jak i umowy od trojga kilometr, jaką zmianę rząd nam szykuje kilka znanych pewności, a swoje skutki później dla rynku i to był właśnie i to właśnie dokładnie ten skutek natomiast, jeżeli popatrzymy tak w perspektywie ostatnich 1 0 lat możemy powiedzieć, że mniej więcej 1 3 rynku od ich samochody nowe 2 3 w korku samochody używane i ta proporcja utrzymuje się od wielu lat jej, choć żyje niedobrą rzeczą jest to, że co najmniej połowa tych samochodów używanych od 2 samochody i gorsze niż 10 lat, bo używanych samochód jest normalną częścią rynku i to do tego nikt nie ma żadnych wątpliwości nogach problem ciągle taki, że duża część tych pojazdów, które trafiają na Polski rynek usług samochody, bo raczej ich partnerki tak jak powiedziałem powyżej 1 0 lat i tu zaczyna się problem, bo o jej ich stan techniczny w nocy w dużej części w ogon Pawia z wypożyczenia, ale samemu kolejne raporty NIK-u, która mówiła spod kontroli po ich opinii o tym co potwierdza, ale mówiącą właśnie tym tej potężnej części rynku samochodów używanych sam pan przychodzi do tego podstawowego zazwyczaj argumentu, który się, w których się pojawiają są w kontekście omawiania, skąd taka sytuacja, czyli cenę patrząc na patrzą na ceny aut nowych państwo prowadzicie taki monitoring jak to ceny są ujęciach rocznych zmieniają się domyślam się, że ten nie tanieją tylko raczej staje się droższe pytanie jak duże są to zmiany, jeżeli weźmiemy pod uwagę ogólne wskaźniki makroekonomiczne i ich tylko jak na nowych pojazdów o masie do ogólnych tylko go folią ma dość niemrawo wędrowcem do wszystkich innych kontroli nie możemy powiedzieć jakimś nadzwyczajnym Graczyk z okolic z powodu, choć jest o 1 rzeczy warto powiedzieć czy okna przeprowadziła takie badania i dzisiaj można powiedzieć, że tylko i wyłącznie ze względu na coraz bardziej zaostrzają się na ogół wymagania ekologiczne w stosunku do samochodów tonaż samochodów wzrosła najszybciej właśnie o różne opinie, bo mówimy jako branży motoryzacyjnej są delikatniejsze od jakich 1,5 2 000 EUR natomiast to eksperci mówią, że to jest nawet blisko 3 000 EUR, jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko wymagania środowiskowe to jest koszt tej technologii, czyli krótko mówiąc motorem powiedzieć, że ze względu na rok są coraz bardziej wymagania środowiskowe cena samochodu Statystycznego wzrosła o no powiedzmy 2 000 EUR i oczywiście, jeżeli mówimy o samochodzie, który kosztuje od ich el euro, czyli blisko pół 1 000 000 zł dodatkowe 8 000 nie jest już tak bardzo nieduży natomiast, jeżeli mówimy o samochodzie ma on kosztu, który kosztuje 4 8 zł, czyli mniej więcej 10  000 EUR landu oczywiście jeszcze raz powiadam to jest statystyczne wyliczenie dla konia i całą pewnością oraz w sporej wielkości sporą część wzrostu wartości pojazdu był w ostatnich latach od powiadają hut i środowisko, ale uważają, że nie będziemy potrzebni polemizowali z potrzebą zmian także i technologicznych, które będą jeszcze większym stopniu dba o środowisko na tor i jemy bigos i aranżer oczywiście jako branża mówi nasz telefon bardzo nam je spełniamy natomiast mogły również od drugich monarchia powiedzieć, że to kosztuje i teraz oczywiście on skupia już nawet bardziej powiedziałbym polityczne niż merytoryczna a bo podstawowe pytanie takie kraje jak bardzo powinniśmy w tym kierunku iść, ale my jako branża wypełniamy wystawiony na na obowiązki i ligi PLFA natomiast po rynkach bardziej polityków jest decyzja jak daleko Kurier oczywiście czystość powietrza i to zrobić nie zostawili naszym nogom, który pragnął on świat w przyzwoitym stanie z punktu widzenia ekologii od ich wartość nagrody no właśnie to już się nie wchodźmy w to, bo musielibyśmy wejść w Starym bardzo medialne czy w mediach omawiane, ale bardzo ważna dyskusja o tym jak producenci aut podchodzili do przestrzeni ostatnich lat choćby do kin kwestie ekologiczne albo do tego, jakie wskaźniki nie pokazywali swoje w autach mam do pana pytanie o mój ulubiony segment rynku, choć nie wiem czy to zabrzmią właściwie no ale trudno podejmuje działań ryzyko, czyli rejestracje aut elektrycznych i hybrydowych i my staramy się w każdym miesiącu dysponując danymi, które państwo prezentujecie informować naszych słuchaczy o kolejnych rejestracjach w n p . we wrześniu, czyli z danych, które państwo publikuje się w październiku można było wyczytać, że mniej samochodów elektrycznych rejestracji było 1 3 0 samochodów hybrydowych nieco ponad 1000 to jest wzrost o 3 4 % w przypadku hybryd ta dynamika wciąż od dłuższego czasu jest dwucyfrowa, choć się jej tempo nieco słabsze niż jeszcze kilka miesięcy temu, kiedy ten wzrost jest mi były w przedziale między 5 80 % zmierzamy do podstawowego pytania prawdopodobnie od ceny, ale szerzej oto kilka pana zdaniem Anny tych rejestracji będzie znacząco więcej tak, by one były poważną częścią całego rynku nowych aut jedno pytanie i o tak dobrych odpowiedzi jak właśnie tej chwili, a w Katowicach ma w kongresie małych średnich przedsiębiorstw i właśnie w tej chwili trwa panel, w którym ING temat jest poruszany był bardzo ważny temat dlatego, że to nie jest tak, że możemy powiedzieć zadekretować Brok obywatele mogą tu świat od jutra kupujących samochody elektryczne kwestia pewnego schematu rośnie także producent pojazdów wprowadza na rynek nowy model pojazdu albo się przyjmie albo przynieśli też kwestia pewnej grudniowej pewnej filozof i dlatego że elektryczny samochód Klich, jeżeli mówimy o samochodzie wyładowanym umiem, których człowiek przepraszam wszystkich inżynierów dlatego w dniach od 100 -li pani prezes sądu lub posadzki wniosek niestety najważniejszy temat rozpoczęliśmy po czasie, więc nie możemy długo rozmawiać, a krótko i jej na pewno czeka i ma bardzo duże zmiany na pewno elektryczne pojazdy będą częścią naszej rzeczywistości motoryzacyjnych pytanie tylko jak dużym stopniu i kiedy z no właśnie o nich chciałbym, żeby to pytanie na to pytanie pana odpowiedział zapraszam w najbliższy czasie umówimy się już poza anteną teraz będziemy kontynuować tej studio w Warszawie ten temat, bo Ślęża jest niezwykle interesującej, choć często omawiany, a on chciał usłyszeć tę datę bardzo dziękuję panu jakąś zachodnią kulturę, ale jestem, ale będę pytał pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego bardzo dziękuję to było raport gospodarczy teraz informacje w radiu TOK FM po informacjach audycji połączenie zapraszam w imieniu w imieniu Jakuba Janiszewskiego audycję raport gospodarczy realizowała domyślnej bardzo dziękuję Maciej Głogowski usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA