REKLAMA

Ekonomistka tłumaczy, jak rząd powinien rozwiązać sytuację z rezydentami

Świat się chwieje
Data emisji:
2017-10-22 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:45 min.
Udostępnij:

prof. Hanna Kuzińska mówi "Ci młodzi ludzie mają teraz swoje 5 minut i walczą nie tylko o swoje podwyżki, ale pokazują co jest nie tak w całym systemie służby zdrowa."

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gość Soroczyński witam państwa to jest audycja świat się chwieje Asymmetry w styczniu głos w twoim domu, zanim przedstawi dzisiejszego gościa słowo na niedzielę obecna władza szczuje na lekarzy stara się ich upór pić przedstawić jako rozwydrzone młodzież albo jak TVP pokazać, że jedzą kawior i zarabiają po 10  000 to jest dość toporna propaganda łatwa do zdemaskowania, ale jest też propaganda bardziej trująca bochen chętniej słuchamy w obozie liberalnym odwołuje Rozwiń » się ona do mitów, które wyznaje Polska klasa średnia, że jak ktoś mało zarabia to znaczy, że jest leniwy albo muszę nie chcę o to dyrektor szpitala w Międzylesiu Jarosław Rosłon powiedział, że rezydenci nie chcą brać dyżurów nie może proponuje im 100 zł za godzinę dyżurować i zaczęło się po Facebooku krążyła informacja, że rezydenci muszą świetnie zarabiać skoro nie interesuje ich 2 400 zł za dwudziesto czterogodzinnym, gdyż w porze państwa dyrektor Rosłon wprowadza nas wszystkich w błąd dziennikarka Karolina Rogalska z portalu wirtualna Polska po prostu dotarła do lekarzy pracujących w Międzylesiu co się okazało po pierwsze na izbie przyjęć jest tylko 1 lekarz, na którego w trakcie dyżuru ucieka nawet 20 0 pacjentów pełniłam taki dyżur mówi 1 z lekarek w Międzylesiu kilku pacjentów do reanimacji i jednocześnie, gdyby nie pomoc pielęgniarek i anestezjologa z innego oddziału 1 z nich, by zmarł ja nie chcę mieć na sumieniu życia pacjentów niezależnie od pieniędzy to było po pierwsze po drugie w szpitalu jest problem ze specjalistami radiolog kończy pracę 14 jeśli pacjenci na izbie przyjęć pojawia się o tej godzinie to dyżurujący lekarz nie ma szans, żeby zlecić badania USG i teraz cytat warunki do pracy są trudne ludzie nie chcą zatrudniać się albo odchodzą po niedługim czasie mówi lekarka i teraz po trzecie po odliczeniu składek podatków na rękę lekarz dostaje 5 5 zł za godzinę, a nie 100 zł za ten dyżur dwudziesto czterogodzinnym na izbie przyjęć i wreszcie po czwarte znów oddajmy głos lekarce jeśli przyjdą na dyżur to muszą się liczyć z tym, że zostaną mi odjęte od pensji pieniądze za nieobecność następnego dnia, bo lekarz musi mieć przerwę po dyżurze opuszcza dzień pracy i innymi słowy proszę państwa dyrektor Rosłon dopuszcza do sytuacji, w której lekarz dyżurujący niby za 100 zł nie może pacjentowi pomóc, bo jest tam nie ma możliwości zlecania podstawowych badań po czternastej boi się, że ktoś mu na rękach umrze jeszcze następnego dnia potrąca mu się za dzień nieobecności w pracy naprawdę panie dyrektorze jeśli tak zarządza szpitalem to może lepiej skorzystać z okazji i przynajmniej siedzieć cicho Szanowni państwo nie wierzcie w opowieści różnych dyrektorów pracodawców przedstawicieli biznesu, że polscy pracownicy są leniwi nie można nikogo znaleźć do pracy polscy pracownicy po prostu są słabo opłacani często są nie szanowani przez szefów i pracują w fatalnych folwarcznych w warunkach przykładem podobnej ściemy są opowieści hipermarketów, że kasjerka na start może zarobić 3 800 zł nawet protestujący rezydenci dają temu wiarę na 1 z transparentów widziałem taki napis kasjerka 3 80 0 lekarz rezydent w 2 200 to też może państwo składam swą podróż hipermarkety takich państw nie płacą, ponieważ zatrudniają kasjerki na część etatu pół etatu lub 3 4 etatu, a kwoty zarobków podają także cały etat, żeby pochwalić się mediom jak bardzo dbają o pracowników tymczasem strzelił 8 3 800 zł na 3 4 etatu robi się w 2 7 50 zł brutto, czyli 1 900 zł na rękę i to jest pensja kasjerki po kilku latach naprawdę nie ma czego zazdrościć pełny etat kasjerka nie może się doprosić, bo tak jest wygodnie supermarketem z powodu godziny otwarcia proszę państwa apeluję, żebyśmy nie dawali się sztuczna inne grupy zawodowe wykazujemy więcej Solidarności i więcej ostrożności w przyjmowaniu informacji o rzekomych niebotycznych zarobkach kasjerek pielęgniarek czy prezydentów, a dziś naszym gościem jest prof. Hanna Kuźmińska ekonomistka z Akademii Leona Koźmińskiego autorka podręcznika finanse publiczne i wielu publikacji o polskim systemie podatkowym witam panią Kingę gry w czy popiera pani protest rezydentów, żeby zwiększyć nakłady na służby zdrowia do 6 8 % PKB oczywiście, że popieram myślę, że ten postulat lekarzy rezydentów jest dosyć powszechnie dobrze przyjmowany społecznie no właśnie, ale nie jest dobrze przyjmowany z społecznie, ale jak się, jakby wgłębić w jego to większość pani kolegów ekonomistów, ale też publicystów ekonomicznych łapie się za głowę, dlatego że w zwiększenie nakładów na służbę zdrowia do 6 8 % PKB oznaczałoby zwiększenie nakładów około 2 0 miliardów złotych rocznie, czyli też więcej drugie 500 plus czy pani zdaniem warto zwiększyć deficyt budżetowy, żeby dołożyć do służby zdrowia mój Boże, dlaczego teraz zwiększać deficyt budżetowy może najpier w przejrzeć wydatki publiczne i sprawdzić, gdzie można, by przyciąć te wydatki tak, żeby znalazły się pieniądze przynajmniej część, ale to jest od zawsze opowiadają politycy nam się wydaje, że to jest trochę naciągany argument 2 0 miliardów nie da się nigdzie przyciąć, gdzie pani przecięła 2 0 miliardów, gdzie bym przecież ja widzę n p. w i mogę mówić Lechu w obronie narodowej i źródło przycinania wydatków przypuszczam też, że skoro można było nieraz nie 2 pod koniec roku, gdy deficyt był zagrożony, gdy można było nawet 1 0 miliardów znaleźć ten w budżecie państwa przez takie oszczędności prosto i ten nie to, że część wydatków wówczas przerzucano na następny rok, ale okazywało się, że niektóre wydatki można było po prostu zatrzymać można było pomniejszyć, więc strona wydatkowa tak, ale spójrzmy na stronę dochodową ligę nie patrzy na deficyt, dlatego że ten deficyt, zwłaszcza dla nas taką kategorią, a więc mocno ograniczającą na snu po prostu nie może być wyższy niż 4 3 % PKB, jeżeli nie chcemy prowadzić długich żmudnych niepotrzebnych dyskusji z komisją Europejską, bo się do czego zobowiązaliśmy po prostu natomiast jeśli chodzi o stronę dochodową to tutaj jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia niby dlaczego ten rząd tak trwale zarzucił prace nad nowym systemem podatkowym, bo przecież mógł być tak rok temu anonsowany był już te prace zresztą może zbyt śmiałe może zbyt dużym rozmachem zakrojone były te prace nad nowym systemem podatkowym rząd się wycofał z tych zmian, w których przede wszystkim jak zauważyłam lepiej pojmowaną funkcjonalność systemu podatkowego no bo system Polska ma wiele funkcji główna to fiskalna, gdyby nie potrzeba zaopatrzenia skarbu państwa co można, by powiedzieć nie płacimy podatków po co poda to taka ja rozumiem, że pani profesor, mówi że w takim razie trzeba by podnieść podatki i pani zdaniem podniesienie podatków warto byłoby ten ruch wykonać, żeby tę służbę zdrowia dofinansować tak oczywiście, szczególnie że Unia w strategii ochrony zdrowia zapowiedziano zmiany, które moim zdaniem znakomicie podpowiadają inne spojrzenie na system podatkowy my płacimy na ochronę zdrowia z danin z pieniędzy publicznych i 9 % podstawy w skrócie w uproszczeniu wynagrodzeń płaciłyby daninę 9 % podstawy to są te środki, które wpływają na Narodowy Fundusz Zdrowia z każdej naczepy z pensji etatu prawda tak tak przy czym bardzo ważne jest to, że tak naprawdę tylko 1 , 2 5 z tych 9 pomniejsza nasze dochody dochody i można potraktować można uznać, że jest działam na rzecz listą składka, dlaczego dlatego, że 7 , 7 5 to się razem z sumą 1 9 to są te pieniądze, których nie otrzymuje do skarbu państwa minister finansów są te pieniądze, które my mamy jakby naliczane, ale potem pomniejszamy podatek te pieniądze, a każdy z nich dochodowe do sufi ty, czyli odliczamy sobie czy też takie przekładanie z 1 zeszła jesień i dlatego właśnie mówię, że aż się prosi ten moment, gdy coś będziemy robili tutaj w upraszczaniu i polepszeniu sposobu finansowania ochrony zdrowia aż się prosi ten moment, żeby przyjrzeć się kierunkowi zmian w systemie podatkowym, ale pani profesor ziemia dobrze zrozumiał czy to znaczy, że de facto składka na fundusz zdrowia tzw. teatralna, którą my płacimy to jest 1 , 2 5 tylko tyle o tyle zmniejszają się nasze dochody znacząco formalnie z 9, ale potem przy rozliczeniu podatkowym rocznym odliczamy sobie znaczek nie tylko roczny maluch też to co miesiąc udało nam to nas nie obciąża nas nie obciążać uczelnie Conas nie obciąża, więc to jest U 2 funkcjonuje od tylu tylu lat tyle w taki mit, że my płacimy 9 %o wą składkę nie to jest danina ale, gdybyśmy chcieli spożyć taki uporządkowany sposób na tę daninę i powiedzieć płacimy 9 % na składkę zdrowotną to powinniśmy zrobić tak pomniejszyć lisy powiedzmy stawkę podatkową no powiedzmy z 1 8 prawda z 1 8 do 1 0, a 7 7 5 tak płacimy dziś 5 % PIT, a on wprowadzamy równocześnie 9 % podatku z celowego na złożu pełne zdrowia i wtedy rzeczywiście nic to 9 % byłoby składką zdrowotną widać, że to jest takie i nieprecyzyjne niejasne moim zdaniem relacje między podatnikiem, a on mnie z fiskusem powinna być prosta jednoznaczna, gdyby zapytać zwykłego obywatela ile płacili na ochronę zdrowia to on nie wie, że płaci 1 2 5 i myślę, że powie 9 %, jeżeli w ogóle cokolwiek no tak, jeżeli coś wie to ja też bym powiedział, że 9 % niż podnoszenie składki na zdrowie z 9 % do 1 1 to jednak wydaje się dużo no może trzeba by coś innego zrobić prawda tymczasem to jest chodzi prawda, bo z tych hipotez podnoszenie z 1 na 2 5 1 czy takie porządki bardziej prawda w tym systemie technologicznym z ja uważam, że to jest właśnie świetnym moment po to, żeby móc ustalić czy my chcemy płacić na ochronę zdrowia taki zaadresowany taki celowy podatek i powiedzieć no płacimy 2 3 % z naszych dochodów osobistych i czy może nawet 9 pomniejszać o stawkę podatku dochodowego od osób fizycznych, bo myślę, że trudno byłoby powiedzieć tak, że obniżamy stawkę podatku do 10 % myślę, że trudno byłoby to powiedzieć wprowadzić składkę zdrowotną, ponieważ i tak już krzywo się znaczna te wszystkie kraje w unii Europejskiej, które stosują dumping podatkowy, czyli bardzo Nisko, ustalając swoją stawkę podatkową PIT, a jednocześnie ukrywają inne daniny, które mają w dalszym ciągu charakter gospodarczy komisja Europejska mogła się przyczepić, że 10 % PIT to jest to znaczy, że nasi bracia obywatele PEC z Niemiec bogaci będą się rozliczać u was i tak nie może być tak, chociaż na nas na rzecz niektórych krajów tak nie poucza jak w Chinach czy w tej sprawie nikt nam nie zakaże tego w szczęście, że nic na nikim nie można zabronić Jameer obniżenia tych składek stawki podatkowej, dlatego że harmonizacja podatków dotyczy tylko VAT-u i tu mamy minimalną stawkę podatku to dobrze, ale zostawmy to obniżenie podatku pani nie tyle mówi obniżaniu co uporządkowaniu, żeby realnie było także 9 %, choć my na zdrowie tak jak jest teoretycznie jest 10 % podatku wtedy podatki nie zmieniają de facto prognozę wzrostu aż o porządek tylko jest porządek dobrze pani profesora moje pytanie jest taki był pan się też zajmowała w finansach publicznych miał też pani zajmowała służbą zdrowia czy pani zdaniem pożyczenie 2 0 miliardów czy rząd nic, gdyby teraz rząd ogłosił, że pożycza 20 różnych zdrowie jest sufi tu potrzeba pieniędzy pożyczamy 2 0 miliardów na opał albo 1 0 n p. karać takich co roku na razie zwiększamy w tym roku do 5 i pół procenta, a za rok do 6 i pół procenta PKB w związku z tym w tym roku 10 miliardów pożyczamy o tyle zwiększamy deficyt budżetowy czy jako ekonomista panie Bytom przyklasnął ja bym powiedziała, że trochę niebezpieczne jest mówienie tak o miliardach merem wiele wydatków z roku na rok finansujemy bezboleśnie nie ruszając deficytu przez to, że mamy więc, że wzrost gospodarczy PKB rośnie to 4 lata można zrobić 20 0 miliardów na wzroście nie nadąża altruizm wymijającą odpowiedź na powiedzmy, że nie ma tych pieniędzy ich miasta odpowiedź jak co odpowiedzi od pani, kto ekspert od podatków i noc też wydatków publicznych czy pani zdaniem sytuacja jest na tyle trudna, że trzeba za wszelką cenę powiedzmy to 1 0 miliardów znaleźć nie przejmować się deficyt budżetowy deficytem budżetowym nigdy nie powiem finansista nigdy nie powie nie wolno się przejmować deficytem budżetowym, gdyby nie to, że inne mamy te ograniczenia, które na, które Śląsk uczyliśmy wchodząc do Unii Europejskiej, że nie wolno nam przekroczyć tego magicznego 3 % PKL wszystko jedno co ja o tym, myśli, jakie to jest skuteczne jak wiele krajów Unii Europejskiej wywindował głosy dług publiczny wysoko ponad 60 proc ceny przecież nie przez takie restrykcyjne traktowanie wysokości deficytu budżetowego inna gospodarki mają się znakomicie prawda no właśnie na wielokrotne też krytykowała to magiczne 3 %, która jest trochę sufitu łowili nie wiadomo dlaczego to nie jest 4 albo 5, ale stan rzeczy to jest poparte żadnymi takimi prawdziwymi teoriami ekonomicznymi mikrokosmos jak traktuje to tak w umowach z umową zawartą umową nawet jeśli jeszcze nie podoba idea jest większym większą swobodą tak, ale dziś wiadomo jeszcze zapytam inaczej doprecyzuje dopytać sytuację mamy taką rząd na ten rok przewidział deficyt budżetowy w wysokości 60 miliardów złotych w tej chwili z najnowszych informacji wynika, że realny deficyt będzie 3 0 miliardów złotych tylko o połowę mniejszy m. in. spór z powodu wzrostu gospodarczego i uszczelnienie systemu podatkowego, czyli zostaje 3 0 miliardów to nic oczywiście pieniądze, które są w budżecie, ale to są do 30 miliardów to stan, jakby luz, który nie przekracza tych magicznych 3 % znad poniżej troszkę tych 3 % czy pani zdaniem skoro jest taka możliwość czy należy z 30 miliardów, które teoretycznie mogliby się po życzyć zaoszczędzić po prostu nie wydawać 30 miliardów tylko czy wziąć 15 miliardów i wydać na służbę zdrowia nie trochę pyta o techniki w budżetowe i dobrze odpowiem panu tak, że mąż jestem przekonana o, że również w następnym roku jest możliwe, że coś takiego, że zaplanowany deficyt budżetowy również nie zostanie zrealizowana tak jest, dlatego że muzeum w mięsnym nie ten rząd dosyć trafnie obstawiło też inne stymulatory gospodarczy i nie udało ma liczne trudności w racjonalny jak to mówimy poszły duże wydatki i ślad za tym przyśpieszyła gospodarka podatki wpłynęły do budżetu, czyli 500 plus sukces ten sukces grozić zaskoczył wbrew pozorom wcale nie uszczelnienie VAT jak próbuje nam się trochę ten sukces Przemka i przede wszystkim te w cudzysłowie oszczędności one się pojawił jednak ze wzrostu gospodarczego Czerniak ten wart idzie do budżetu były jej wcale nie mamy jeszcze takich czynności jak była w roku siódmym 20 0 7 ósmy szóstym sprawdzam tym VAT w relacji do wartości dodanej despoty tylko od wartości dodanej, więc raczej jestem przekonana, że wcale nie głównie jeszcze z uszczelnienia to się pojawi prawdopodobnie efekt uczenia ten taki masywny duży on jest moim zdaniem przed nami, ale teraz wracając do pana pytanie po tej drugiej dygresja, ale jednak, że w ważnej jak zrobiła manewry zupełnie innym mianowicie zostawiła Ben tempo zmiany w ilości środków adresowanych do ochrony zdrowia to sam tytuł, który jest w tej chwili w tej strategii ogłoszonej przez Ministerstwo Zdrowia bezpieczne, ale jednocześnie zrobiłabym rezerwę celową w budżecie, które by rezerwa celowa to jest taki urządzenie budżetowe, które jest uruchamiane pod warunkiem, że zostaną wypełnione jakieś warunki i powiedziałbym tak, jeżeli w dzielnicy będzie z roku z miesiąca na miesiąc kwartału na kwartał dla branży na razie ich życia, ale w tej chwili atakuje uruchamiamy środki nie wchodziłaby w takie, a w ramach zeznań nie na twardo wzrostu wydatków ponad miarę i poruszanie się na niebezpiecznym terenie LO pojawiają, czyli na jeszcze Reasumując, zostawia, aby pani to co proponuje Radziwiłł, czyli ten 20 2 5 rok, że do tego czasu dochodzimy do lutego 6 zlotych 6 % PKB to jest trochę za mało moim zdaniem, bo ten problem bezpieczeństwa wg różnych instytucji międzynarodowych te 6 80, ale to może należałoby tam zmienić dodać trochę co prawda też bardzo długi okres, ale pani zdaniem to jest okres bezpieczne za to dla budżetu i jednocześnie rozumiem, że ta rezerwa w jakiej wysokości pani zdaniem powinna być, jeżeli mamy już teraz informacje, że deficyt tylko w połowie ran czy zamiast 6 0 miliardów 30 liście tym połowę tego do 1 5 miliard 15 do rezerwy i powiedziała, jeżeli ten deficyt jest dla nas cały czas bardzo bezpieczny to uruchamiali my te pieniądze z połowy nie wykonanego, gdyby deficytu, czyli inaczej jest w następnych miesiącach nadal będzie nic się nie wydarzy co ten deficyt budżetowy na małe rozpuszcza nagle jakieś nieprzewidziane zdarzenia to po jak ty, by uruchamiamy to, że te pieniądze, że nas na smak zdrowia, bo jesteśmy cały czas bezpieczni cały czas bezpieczna jak nasze dzieje to nie uruchamia fundusz uruchamiany, jeżeli wchodzą jakieś nagłe nieprzewidziane wydatki zawsze może się coś takiego pojawić albo gorzej Elza, ale to jest odpowiedź na moje pytanie, dlatego że zielone liście zwrócić uwagę, że one znane w głośnikach one jest ta technika budżetowe Ania ani w jakiś Makrum proporcja nikt nie ma teraz też pomysł na to, żeby dogadać z lekarzami, dlatego że ja myślę, że ci prezydenci zgodziliby się to rozwiązanie stać to jest rozwiązanie dosyć takich ferm jest rozwiązaniem fair i nikt nie czuli się upokorzony pod presją tak rząd nie może pracować pod presją, ale ci młodzi wspaniali ludzie oni też wcale nie chcą stwarzać zagrożenie dla finansów czy mniejsze niż sąd ten co takiego myślenia część są ludzie, którzy rzeczywiście dostrzegli takie ułomności systemu ochrony zdrowia, że przestali walczyć tylko swoje godziwe wynagrodzenie ani zauważyli te swoje 5 minut, że teraz albo nigdy powiemy wszystko co nam leży na sercu nie tylko o to, że mało zarabiamy także to powiemy, że przez tyle lat od dziewięćdziesiątego dziewiątego roku stworzono w wadliwej niebezpieczny mechanizm zasilania po co widział z ochroną pani zdaniem co jest najgorszego w tym mechanizmie nowo powiedzieliśmy tak ochrona zdrowia ma swoją dawną Nine swoją składkę no i tam czasem dorzucimy dotacji są już do dochodu z publicznych pieniędzy jak brakuje jakiś program wrzucimy do tak tak chcieli oni mają pieniądze i zatrzymaliśmy się w związku z tym na tyle lat na poziomie 6 , 4 prywatne plus publicznych, czyli 4 4 i jeśli chodzi o publiczne nakłady sprawdziłam jak to, że w ciągu wielu lat wyglądało okazuje się, że tylko 1 , 1 punkt procentowy, licząc relacji do PKP prawdy, robiąc to obliczenia przyrósł nam te nakłady publiczne przez od roku 200 0, czyli uśpione została ta odpowiedzialność administracji publicznej z ochrony zdrowia mają pieniądze i dość rozrośnięte ego z dotacji, a resztę spróbuję wycisnąć z prywatnych wykonała układów nic prawie nie być istnień to z prywatnych nakładów na nie z trochę wyciśnięte, bo jeżeli pan jak mało mnie też sprawdziłem te statystyki nie okazało się, że te 2 % PKB z prywatnych nakładów w zasadzie dotyczy leków i wyrobów medycznych o cholera tak jeśli chodzi o ambulatoryjne nakłady na na wizytę, bo źle ambulatoryjną one są na poziomie 1 , 3 % PKB, czyli przez 1 0 lat nie przepraszam jest 9 w dziewięćdziesiątym piątym roku sprawdziłem musiałem my też dane pozyskiwać takie one 90 piątego roku oraz sprawdzian 9 5 i tera teraz tak i jest do mety i to są te same nakłady 1 , 3 % obliczenia na podstawie badania budżetów gospodarst w domowych jak zwiększał tym udział, czyli ten człowiek, który potrzebuje nagle prywatnej porady lekarskiej on idzie pod tą prywatną poradę lekarską tylko, że nie jest ta populacja wcale się nie rób poszerza na czele, których na to stać czy nie jest także przez te lata przybyło tyle zamożnych osób, że mogą sobie pozwolić na noc wzbogaciliśmy się oczywiście, ale pewno też ceny tych prywatnych usług wzrosły nie jest także więcej osób stać na to prywatną służbę zdrowia nie to też zaskoczy nowość to, że prawo zaskoczyło bo, a reszta to są wydatki na te różne suplementy z generalnej to choroba szybkich nóg jednak głupstwa, które na wymagają zgody niespokojnych nóg, które głupstwa, które nam wmawiają w reklamach i filmy też byłam zdziwiona, bo nawet przez dłuższy czas byłam przekonana patrząc z lekkich uproszczony sposób na tym wskaźniku szlamu wydajemy jako osoby prywatne coraz więcej na ochronę zdrowia tylko nie na opiekę ambulatoryjną pani profesor, ale momencik zaczynają się chwilę przed tym przy tych danych rozumiem, że ten wskaźnik zalecany przez międzynarodowe instytucje bezpieczeństwa wydatków 6 , 8 PKB na służbę zdrowia to dotyczy ich wydatków publicznych, czyli jednych drugich szkół publicznych, a on na metę my mamy teraz już 6 % PKB publicznych i prywatna właśnie to może nie jest tak źle, jeżeli publiczne plus prywatne to jest już być dorosłym jest bardzo źle, bo przyrównuje my te dane do innych krajów Stanach Zjednoczonych publiczne pomóc prywatny to 17 no ale tam jest kompletne wariactwo nie porównuję się do stanu, bo to jest patologia albo wprost tylko połowa Grzesio potem jest pochodzi z sektora publicznego ale, pozostając na gruncie europejskim to mamy o połowę mniej niż 3 liderzy nakładu Holandia franczyz Tampere co publiczne Prus prywatne to jest dużo jest 11 11 proc a jaki jest stosunek w tych państwach takich nowych, które mają też do dosyć dobry system ma po tych usług publicznych czy tam jest po połowie mniej więcej 2 prywatnych obliczyć jak większość osób większość publiczności inny wysoko tych bogatych krajów Unii Europejskiej zdecydowanie mają większość nakładów publicznych my jesteśmy do tego porównać prywatny publiczny na poziomie minimum TNS po szesnastego roku 6 9 proc stanowią publiczne prawie 70 % rok i na takim poziomie, gdy są Węgrzy Portugalia, ale wszystkie wysoko rozwinięte kraje Unii Europejskiej mają dużo więcej ponad 70 8 3 i zaangażowanie państwa zaangażowanie państwa finansowanie ochrony zdrowia jest nie do uniknięcia na pewno Polska nie podryw swoje strony amerykańskiego modelu, który inaczej się urodził no niektórzy do tego pewności, ale z tego co pani mówi to rozumiem, że im bardziej sztabem cywilizowany pod tym względem kraj tym większy jest udział publicznych wydatków w stosunku do prywatnych na na ochronę zdrowia tak to wygląda rzeczywiście to znaczy krajem w rytm, bo można powiedzieć kraje bogate bogatszy niż 3 Polska, gdzie obywatele rzeczywiście mogliby przechodzić za to swoje niezłe pensje do prywatnych lekarzy to właśnie te kraje krótsze mają szczątkową RSU prywatną ochronę zdrowia, a bardzo rozbudowaną publiczną smutek, bo innych szczerze mówiąc to w naszej konstytucji przecież jest wyraźnie powiedziane, że każdy obywatel ma prawo do opieki medycznej bezpłatnej dalej ustawodawca napisał w zakresie regulowanym ustawą prawda także potem ta 1 2 trzecia ustawa narobiła mu wiele złego ja uważam, że idziemy dobrą stronę i to jest na stronę została właściwie ta lepsza strona mocy z została wskazana w strategii 2 ministrów ochrony zdrowia, ale też jest obecnie, ale wszyscy obywatele będą objęci opieką zdrowotną nie tylko ci, którzy są w ewidencji i którzy płacą składki konstytucja mówi wszyscy moim zdaniem powinno to dotyczyć wszystkich obywateli mam namyśli ten podstawowy pakiet oczywiście ochrony zdrowia toby znaczyło, że pani uważa, że przez lata nie przestrzega byśmy konstytucji mając takie zapisy jak jak mieliśmy w rodzinie konstytucja to są CRM i najpiękniejsze humanitarne deklaracje, bo jeżeli dalej w konstytucji, jeżeli konstytucja jest zapisane, że o szczegółach napiszemy w ustawieniu to w ustawie napisano takiego stanu prezes w taki sposób, czyli bardziej te zapisy w tym gnocchi sposób nasz sposób myślenia powoduje jak te zapisy zaczynamy na nowo rozumiesz to trochę taniej z amerykańską konstytucją żona się właśnie nie zmienia, ale zmienia się sposób rozumienia tych samych słów czy intencje wreszcie sięga się po intencje nie takie technokratyczny rozumowanie tu u uszczupli metan zwiększymy Tymon Tybet tniemy tam damy tym usługi medyczne jest myślenie moim zdaniem takie bardziej kompleksowy czy zdanie uważa, że to jest, bo muszę zadać pytanie, że to jest zasługa PiS-u czy to jest trochę także PiS po prostu trafił w czas, w którym generalnie nasz sposób myślenia również tego obozu liberalnego zaczyna się zmieniać i Francji, że niezależnie kto by rządził toby takie ruchy też na wykonywaną moim zdaniem to jest taka bardzo Humanitarna myśl, która towarzyszy partiom lewicowym w sumie jeśli oczywiście, że PiS, ale i zrzekła się Lis lewicową nie jest PiS lewicową nie jest, ale chcę powiedzieć, że tym już kiedyś ten w przyszłości powinny były zajęcia partie lewicowe i na nie wykonały tego ruchu stąd wnosić o to kto jest poważny grzech zaniechania my mówimy zatem o cywilizacyjnych wyzwań nie mówimy o ważnych cywilizacyjnych wyzwaniach PUK, który sięgnął w tej chwili no akurat ten osiągnęła ta partia, z którą przynajmniej mi bardzo trudno się utożsamiać jeśli chodzi o wiele spraw ich podejście do wielu wielu zagadnień no, czyli tak wielka cywilizacyjne dotyczące socjologicznym życia społecznego nie mogę nie mogę się podpisać pod tym wszystkim, ponieważ nie jest to pomysł na nowoczesne państwo jestem za nowoczesne państwa, ale na razie innych sprawach pani dostrzega pan głównym celem są po to, są rozsądne ruchy bardzo rozsądne, czyli oprowadza nas turystka witamy kolejną symetrystów kara na pokładzie w pani profesor 3 od lat pisze pani, że Polski system podatkowy jest niesprawiedliwy i szkodliwe dla gospodarki, bo w skrócie biedni płacą w Polsce wyższe podatki procentowo niż Bogacz rozmawialiśmy o tym w kwietniu na antenie w toku, ale chcę, żeby pani w skrócie przypomniała ten mechanizm, dlaczego w Polsce podatki są regulacje na czele, czyli takie, że bogaci płacą niższe stawki niż Biedronka, bo wielu osób to się nie mieści w głowie tylu osobom na TGE, w czym wytłumaczyć to w sposób, który w tym, iż najbardziej przekonujący tak, że jeżeli zarabiamy mało to wydajemy co do grosza wszystko to czy leśnych zmywaniem rzekła ja podam taki przykład jaz zarabia 3 00 0 na rękę miesięcznie no to nie bardzo niska pensja, ale też nie niewysoka, a pani zarabia obecnie 30  00 0 miesięcznie Marek k i co dalej nie wystarczy i panów inni na to, żeby zapłacić za mieszkaniem przeżyć kupić buty i książkę rano z książką w moim przypadku będzie gorzej, ale jedzenie prawda tylko, że mam dwójkę dzieci tak to już te 3 00 0 PS może tylko i 1 osoba zarabia to już nie jest tak duży no właśnie pan wtedy całe 3 00 0 tak, dlatego że rzeczywiście nowa cięższy jedzenie krawata, bo te podręczniki dla dzieci no to płaci pan podatek, czyli od 3 000 tak podatek pośredni od całości prawda sporo matek pośredniczyli w UE, czyli VAT VAT i akcyzy, a ja rozumiem, że teraz pani mówi o tym, że ja w tych podatkach, które płace idąc do sklepu, czyli każdy Bochenek chleba każda buty każda książka to jest ten VAT różnych wysokościach, ale płacą od całych 3 000 W, a w przypadku pani, która zarabia 30  000 na rękę to co mu też pojechać, ale limity jak też dam 3 000 to niech powie, że wyda pani 6 00 1 załóżmy, że wydam 6 00 0, ale w dalszym ciągu pozostaje mi nieopodatkowane 2 4  000, które sobie pani odkłada rozpoczynać się na wiele sposobów niektórzy na giełdzie odkładają inni robią lokaty bankowej niektórzy jak widzę kupują nieruchomości, z których potem czerpią pożytki z wynajmu tych nieruchomości inwestują w jakiś obraz znowu i t d. jest ruch jest mnóstwo mnóstwo sposobów na to, żeby coś z tymi nasilać mocno, że im więcej, ponieważ mniej zamożni wydają prawie wszystko na konsumpcja ta konsumpcja opodatkowana jest po podatkiem pośrednim VAT-em to ci mniej zamożni, bo pod po prostu u nas w kraju, gdzie jest przewaga podatków takich jak VAT akcyza w dochodach budżetowych nad podatkami typu PIT, czyli bezpośrednimi, że te osoby po prostu płacą więcej, bo wszystko wydają ci, którzy są bogaci sobie oszczędzają no to od tego co oszczędzają podatków nie płacą chyba, że to coś zarobi potem no bo jeżeli wsadza do banku prawda i z tych 2 4  00 0 się zrobi płacimy 30 na to od tej różnicy zapłacą podatek Belki tak no to odczucie, ale co innego z co innego już tak już jest rodzaj podatku dochodowego od 2 4 na razie mam na czysto niezapłacenie Chapman pyta czy zapłacę tylko ten podatek dochodowy no tak to znaczy chodzi o to, że w tym wyższe podatki konsumpcyjne Zotac dzień po dniu godzina po godzinie co miesiąc obciążają naszą płynność finansową idziemy do sklepu płacimy podatek, a podatki dochodowe dopiero wtedy płacimy jak dodamy podsumujemy, jakim mamy do hut ustalimy stawkę przychodzi dzień, w którym mamy do uiszczenia zobowiązania podatkowe to zupełnie inny mechanizm inny rodzaj obciąży nie jest im ani mówić coś takiego, że jak nie patrzeć tylko na PIT tylko spojrzeć globalnie znaczna wszystkie podatki jak te wszystkie różne daniny obciążające go mniej zamożne osoby i w kość i zamożne osoby w Polsce to mamy jak system postawiono na głowie, ponieważ jak policzyć to wszystko razem to ci mniej zamożni za 2 3 00 0 bez 4 00 0 płacą więcej niż osoby 1 0 1 1 12  00 0 miesięcznie i jeszcze raz jeszcze więcej tak my się bez uciekania w żadne raje podatkowe bez takich trików, bo to o tym nie mówi Bożena o systemie, który w Polsce żeśmy się zbudować taką koncepcją po prostu jest wadliwe, która od samego początku była zbudowana źle przez to, że PIT został skonstruowany także zależy nie ja, gdy dochody rosły to mrzonki stawka podatkowa nie zmieniała się karze dla na początku dla 9 5 % podatników przed zmianą stawek po, a teraz, a teraz dla 9 7 , 5 % podatników nic się nie dzieje z ze stawką, gdy ich dochody rosną od zera do 8 9 9 7 , 5 0 i 5 % Wici po datek Witowski Biela dochodu, ale osób fizycznych i okolic drodze niech pani wytłumaczyć taką rzecz, bo jak w snach nikt tego nie rozumie, kto jest możliwe, że przecież wszyscy wiemy, że nie jest tak, że tylko 2 pół procent Polaków zarabia powyżej 8 i pół 100 0 miesięcznie tak coraz mniej, bo powyżej 7 czy będzie to 1 8 5  00 0 na 1 2 miesięcy to wychodzi tam 7 00 0 chyba tylko 3 7 i pół o to czy wsi wszyscy wiemy, że więcej osób zarabia na niż 2 pół procent społeczeństwa to jak żart widocznie jeszcze z tym tzw. splitem podatki małżeńskim prawdy, czyli ustalany dochód na osobę 3 1 1, ale to nie znam też zwieraczy znamy oczywiście można powiedzieć, że się obraca w tym elitarnym środowisku prawda, że nie znam, że tak dalej, ale to co naprawdę jest także więcej osób to dziś pogrzeb, jakby co się dzieje z tą resztą, która w rzeczywistości zarabia, więc jeżeli mówimy o czymś takim jak nasze odczucia to co trzeba uważać trzeba uważać, bo rzeczywiście każdy z nas ma jakieś swoje środowisko wydaje mu się no gdzie są ci ludzie, którzy zarabiają poniżej tego czy mówimy o dochodzie nie o zarobkach prawdę dochodzi tak i dla nie, gdy mamy jakieś wątpliwości czy rzeczywiście zgadza się to co widzę z tym w statystykach z tym co obserwuję na ulicy sięgał wówczas po badaniu budżetów gospodarstw domowych jak spojrzy pan inne w tym badaniu budżetów gospodarst w domowych jak cały czas niezbyt zamożny jest polskie społeczeństwo troszczy się tam jest podział tych dochodów dochodu rozporządzalnego na poszczególne grupy społeczne n p. widać tam wyraźnie, że po całej transformacji Ekonomiczno ustrojowej bardzo słabo on mógł co Nisko dochodowe są takie zawody robotnicze na stanowiskach robotniczych bardzo małe są dochody na osobę w rodzinie mniej więcej na poziomie gospodarstw domowych rencistów albo taka inna dziwna rzecz, która nam się w nowej Polsce ukształtował ogromny rozwarstwienie dochodowe gospodarstwo w gospodarstwach domowych Rumuni czy czy imamy biedotę tak gotując ledwo ledwo ledwo ledwo imamy bardzo za mąż posłał go z łódzkiego zwinność i myślę, że wielu jest więcej jeszcze jest takich rolników, którzy znakomicie sobie poradzi 1 drodzy państwo takie same podatki nad tym, gdzie dwukrotnie wyższe są nie płacą, bo polecili mi to słuszny, ale że poseł Jagiellońskiej od chorych chcemy też nie zawsze denerwował przede wszystkim tam przeleciało byłoby zastanowić jak wreszcie uruchomić opodatkowanie dochodu przecież podatek dochodowy na ten obszar żyli co jest bardzo biedny rolnik, który manipuluje dochód to tego podatku może to w ogóle nie zapłacić, ale trzeba wreszcie sięgnąć po te dochody, które są w tej chwili nie są objęte opodatkowaniem pani profesor ma 1 0 lat jeszcze chciałbym, żebyś pani opowiedziała co zrobić czy pani miała taką moc sprawczą, że jest pani Kaczyński w Polsce o to jest dobry przykład co pani, by zrobiła z polskim systemem podatkowym, gdy pani tak mogła go zmienić no nie mając jakieś ograniczeń politycznych tak pokolenie powiedziałabym, że unijny VAT pora już chyba zerwać z takim myśleniem, że podatki mają tylko i wyłącznie pełnić funkcje ściska ja wiem, że my tego uczymy, że we wszystkich podręcznikach akcentuje się przede wszystkim funkcję fiskalną czyli, że ma dochody budżetu także dochody jak każdy jest rola, więc i Gdyni jak nigdy nie powiem tak, że podatki mają służyć kształtowaniu polityki społecznej o nie boksy to zaś o społecznej i tak są zupełnie inny instrument, ale potrzebne są to bezpośrednie interwencje bezpośrednie stymulatory jak to powie ekonomiczne n p . Top 500 plus okazały się strzałem w dziesiątkę prawda więc, choć zmierzam do tego, by powiedzieć, że jeżeli już system podatkowy pełni funkcji fiskalnej te pieniądze będziemy pobierali, żeby nie wiem co musimy je mieć Noto spróbujmy myśleć o tym, systemie jak on ma i jednocześnie pełnić tę funkcję społeczną, czyli sprawiedliwie sprawiedliwie obciążyć podatników, a więc silniej obciążyć tych co mają więcej zarabiamy więcej, a mniej obciążyć biedni, czyli rozumienie aż to ja tylko to jeszcze po swojemu może powiem, czyli czy można byto tak powiedzieć, że poza funkcją fiskalną system podatkowy powinien też zmniejszać nierówności tak to o to chodzi tak tak zmniejszyć nierówności, ale nie to jest jakby drugi krok w tym myśleniu o kształtowaniu dochodów, bo system podatkowy w punkt ma odpowiedzieć na pytanie takiego, kto ma więcej płacić za utrzymanie państwa bogaty czy biedny czy tak samo mają płacić mówimy o PIT stopie o opodatkowanie wiązać narody dogadują od razu pani powinna ujrzeć światła co 10 % od od 1 000 00 0 to 100  000 Basia płci różnym biedni to nam może płacą tam nie wiem 15 %, ale tylko od aut z 2 tysięcy zlote z dużo mniej w kwocie tak w w liczbach no właśnie, więc jeżeli nic cały czas mamy te wyzwania choćby, w który pojawił się w ochronie zdrowia wynikające z wieloletnich zaniedbaniach, bo takiego uśpienia naszego sumienia i zastanawiamy się gdzieś sięgnąć po te pieniądze na to powinniśmy sięgać do tej głębsze kieszenie tam, gdzie tych pieniędzy jest więcej, a nie sięgali po kieszeni ludzi uboższych, więc należy zbudować taki system podatkowy, który być może nawet 100 proc pewne, że zostałby w Polsce zaakceptowany taki właśnie, w którym mówimy więcej zarabiasz relatywnie trochę więcej jako odsetek przekazujesz swoje to, choć nie rozumiem, że kilka progów podatkowych pani profesor tak tak wiele kiedyś się zastanawiam nad 4 5 proc najwyższe, jakie i innych ja myślę, że nie należy straszyć wysokim progiem podatkowym wdacie wysoką wodą z ostatnich lat Kongres drogowy z dawką wszystko zależy od tego jak będziemy te progi budowali myślę, że nie więcej niż 3 4 8, żeby nie było nie będzie się trochę jak chce nam na ja w, że dobrze a jakby pani ma, ale miał ustawić powyżej jakich zarobków to 4 8 wchodziło, więc jak przyszło mi wybaczyć, ale uchylam się zawsze od odpowiedzi na takie pytanie, ponieważ odpowiedział bardzo precyzyjnie, gdybym miała dostęp do rozkładu dochodów w Polsce misyjnych Ministerstwo Finansów oczywiście mam taki rozkład dochodów, a więc a dlaczego odnalazł to jest fajny kluczowym raczej nie jest publikowane i gdy minimum może, gdybym się zwróciła jako pracowników uczelni o to, żeby udostępnili mi właśnie takie dane w każdym progu dochodowym od jakich przedziałach trzeba analizować ile jest osób wówczas rozsądnie bym odpowiedział na to pytanie prawda, że nie ma sensu ustanawiać n p. 7 5 cios procentowej stawki dla 10 osób tak w nocy jak bym się zastanawia jak nie wiem jak po co po co by po co denerwować, bo dzwonnicy po co denerwować społeczeństwom taką oto wizytówka nadarzy zjedzą karali, w którym oczywiście Bobby natychmiast zaczęli pani koledzy ekonomiści już doradcy łazić po mediach opowiadać, że po, by połowę dochodów czy chcą zabierać się w Polsce 2 proc, żeby rządziło razem tak oszołomy komuniści chcą zabierać norweską, choć połowę dochodu oraz zaliczyliśmy to przy okazji, gdy swój program przedstawiała partia razem taka wiedza, która po to, oni co prawda tam strzelili porządnie, bo chyba 7 5 proc, gdyż liczyli zrobił dokładnie to przed czym pani przestrzega też lewica, żeby nie straszyć skoro i tak to nie jest takie konieczna aprobata to będzie dla 10 osób w kwocie również pamiętać o tym, że podatek musi być zaakceptowana tak jest z Łodzi on z nich spotyka, jeżdżąc spotka się z takim złym odbiorem społecznym no to trzeba pomyśleć jak to zrobić, żeby dobrze mamy kilka są w takim razie pani pomyśle kilka stawek podatku po progów podatkowych nie wiemy, jakiej wysokości, ale to pani się w wytłumaczyła, dlaczego mamy kilka stawek procentowych najwyższa 4 8, a proszę powiedzieć czy jakieś inne w ogóle ustawienie podatków opodatkowanie majątku podatek katastralny pani o tym, też kiedyś mówiło co pani jeszcze wprowadziła zmieniła prawda, że czytelnik zbyło inne fakty i zdecydowanie wprowadziła inne podatek katastralny czyli, czyli ten, który zastąpiłby on u nas funkcjonujący podatek od nieruchomości i mam wrażenie, że dług ukryty są jest ukryty taki spory potencjał dochodowy na morze nawet kilkanaście miliardów, aby się też tak jakby ten podatek miał funkcjonować i ich niepojętym znalazca nie proszę wyjaśnić na czym ten podatek polega to efekt ten polega na tym, że mamy wycenę wszystkich nieruchomości czy gruntowych budynków budowli i im nigdy dla mu każdego rodzaju takiej nieruchomości ustalamy stawkę, ale nie tak, żeby właścicieli małych domków znowu przerazili, że będą płacili tak, by Ameryka będzie musiała płacić co roku zasłynął skromne mieszkanie w 1000 zł podatku skandal co prawda już linką, żeby tam, gdzie są niewykorzystane w Śródmieściu Warszawy i nieruchomości leżą odłogiem na Helu ostatnio i czerpać może ktoś ma 2 100 metrowa apartament w środku miasta prawda no to niech prawda no to niech płaci od niego, by porządną stawkę podatku katastralnego to szczerze mówiąc serio tutaj, widząc w oczach te dodatkowe pieniądze, które można mogłyby się pojawi z podatku katastralnego wcale nie mam namyśli tych nieruchomości typu domki domy domki mniejsze więc, jakie mieszkania nie ja myślę o nieruchomościach, które nie są wykorzystywane w bardzo atrakcyjnych miejscach w planach zagospodarowania różnych dietach działki o nieruchomości n p . w Warszawie na obrzeżach Warszawy na Helu w różnych miejscach są takie place, które po prostu nie wiedzieć czemu sam zupełnie niewykorzystany albo dlaczego jeżeli hurtownia mieści się bardzo atrakcyjnych miejscach dużego miasta dużych aglomeracji to znaczy, że podatek od takich budowli od takiej nieruchomości za niski hurtownie powinny funkcjonować dziś na obrzeżach te, ale rozumiem pani przez to, że podatek już kończymy też, a czym stawka wyższa stawka wyższa mamy oczywiście mamy minuta to pani mówi o takich wątkach pobocznych teraz, ale rozumiem, że generalnie chodzi o to, żeby jednak odmiennym odrębnym od mieszkania prawda od wszystkich nieruchomy, żeby taki spis nieruchomości i od każdego mi się wycenić, jeżeli powiedz tak nieruchomość jest Warta do 1 000 000 zł to powiedzmy, że ten podatek jest minimalne, dlatego że zastępuje też podatek od gruntów i t d. więc jakby od emerytka płaciłaby tyle samo ile płaci teraz tych innych podatków gruntowych i tam co do spółdzielni, że czasem odprowadza prawda 1 stawkę podatku od nieruchomości, który dotyczy domków i mieszka tak tak ustalił na takim poziomie, żeby nikt nie odczuł tutaj żadnej zmiany to trzeci co mają porządne nieruchomości, które są warte wiele milionów czy powyżej 1 000 000 no to rozwiąże powinni płacić więcej no i będą płacić będą płacili więcej, ale można zrobić też grupy podatkowe prawda on wszystkich uwag, że nasz od podatku spadków i darowizn mamy brak tego podatku od mszy jak to było jeszcze przed zmianą do 10 0 3 2 0 do 100 m do stóp kwadratowych nie płaci się bogaciło się podatku możemy coś takiego przyjąć prawdę teraz płaci teraz się w równie ostrą broń się na roboty jest zupełnie inna sytuacja nikt nam przecież nie każe budować jakiegoś nie rozumnego sztywnego systemu opodatkowania nieruchomości może zastanowić jak to zrobić, żeby przeciętny obywatel mieszkający sobie z ruchem domków w ogóle nie odczuł takiej zmiany, żebyśmy zaczęli zarabiać na tych nieruchomościach, które z, których można wycisnąć tylko on dużo pieniędzy i 5 pani profesor bardzo dziękuję naszym gościem dzisiaj była pani prof. Hanna Kuźmińska to była audycja świat się chwieje, którą przygotowali Anna Piekutowska i Grzegorz Sroczyński zapraszam za tydzień w niedzielę po godzinie dziewiątej, a teraz informacje Radia TOK FM i wybory w toku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA