REKLAMA

Poznaliśmy treść ustawy reprywatyzacyjnej - co zmieni projekt. min. Jakiego?

Analizy
Data emisji:
2017-10-20 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami już kolejny gość dr Łukasz Bernatowicz z kancelarii SKM i ekspert Business Centre Club w dzień dobry dzień dobry imamy mamy wyczekiwaną wy tęsknią nową ustawę dużą ustawę reprywatyzacyjnej, której nazwę wypowiemy raz i ani razu więcej ustawa o zrekompensowaniu niektórych krzywd wyrządzonych osobom fizycznym wskutek przejęcia nieruchomości lub zabytków ruchomych przez władze komunistyczne po czterdziestym czwartym Rozwiń » roku w to jest pełna nazwa nazwałem ją dla dobra sprawy dużą ustawą reprywatyzacyjną ten projekt upubliczniony przez ministra, jakiego trafi teraz do konsultacji czy to jest rzeczywiście duża ustawa reprywatyzacyjna innymi słowy czy wypełnia to co obiecywał minister, jaki na słynnej konferencji prasowej, przedstawiając szereg slajdów i tłumacząc swoje założenia tak to w mojej ocenie jest jak najbardziej duża ustawa reprywatyzacyjna taka, na jaką w sumie czekaliśmy od prawie 3 0 lat ona czerpie z kilkudziesięciu wcześniejszych projektów, ale też oczywiście ma pewne takie swoje cechy charakterystyczne nowatorskie rozwiązania i powiem tak no dobrze żona jest podstawowe założenia są słuszne, aby coś udało wcielić w czyn, ale te też jest w tej beczce miodu sporo dziegciu na letnie łóżka to powiemy zaraz o tym, natomiast chciałbym przypomnieć, jakie były założenia, a panem proszę serdecznie go skazani jeśli któryś z nich nie został wypełniony przez te u czasem projekt ustawy zakaz handlu roszczeniami zakaz zwrotów w naturze ENZ lub rekompensaty w wysokości 2 0 ludzi 2 5 % wartości nieruchomości wypłacane różnego rodzaju w różnych formach i rent wypłacanych niekoniecznie od razu tylko uzależnia możliwości budżetu możliwość składania wniosków tylko przez rok tylko przez dawnych właścicieli lub spadkobierców pierwszej linii rów małżonków i FIM tak to chyba były najważniejsze najważniejsze rzeczy to wszystko znalazło się w czyje to są sprawy, które omawialiśmy już raz ze słuchaczami w czasie żałoby przez dodanie założeń tej ustawy czy to wszystko się znalazł w projektach jak należy stwierdzić rzeczywiście to jest w tej ustawie natomiast no i przy każdym zdaniem przy każdym przy wielu o kilka tych punktach można postawić znak zapytania czy w prawidłowy sposób został ten postulat, który o, którym pan minister, jaki wspominał zrealizowany albo oczy nie wylano dziecka z kąpielą w paru przypadkach jak chociażby przy braku dokumentów, które umocowuje daną osobę do ZUS o wnioskowanie u wojewody o stwierdzenie, że ma prawo występować rekompensat jest taka możliwość tyle składa się chyba oświadczenie, że jest uprawniony mi się już Wenta mając 2 świadków no, więc i to my nie powiem szczerze zadziwia, ponieważ na jak pamiętamy była bardzo duża kontrowersja, żeby nie powiedzieć, że wręcz skandal związany ze dochodzeniem tych zwrotów w ramach dzikiej reprywatyzacji za pomocą instytucji kuratora no i teraz kurator został uwzględniony wypalane żywym żelazem i to bardzo dobrze natomiast pojawia się taka konstrukcja, która mnie bardzo dziwi mianowicie tak jak pani słusznie zauważyła, kiedy nie mamy tych dokumentów możemy pójść do notariusza bądź do wojewody i przedstawić 2 świadków, którzy stwierdzą, że rzeczywiście jesteśmy uprawnieni do wystąpienia wystąpienia rekompensat, ale co najciekawsze możemy też pójść tymi świadkami do konsula, który urzęduje dziś za granicą i reprezentuje nasze polskie tam interesy, więc czym to się różni od wzięcia pana kuratora z wyspy Barbados i tym, że kurator stwierdzał, że właśnie sprzedaje roszczenia panuje śląskiemu w Warszawie, mimo że nie mieli ani 1 nie rób żadnych uprawnień do tego na czym to się różnie odpuszcza do tego 3 konsula gdzieś tam w tropikalnych egzotycznych krajach i przedstawienie 2 świadków i lokalnych obywateli, którzy twierdzą tak tak oczywiście w latach czterdziestych tutaj ten pan co przyszedł rzeczywiście pamiętamy był właścicielem albo jego dziadek kamienicy w Warszawie proszę mu umożliwić wystąpienie o rekompensatę za dużą różnicę wcześniej w te fałszywe roszczenia Lynn oszustwa kończyły się odzyskiwaniem kamienic albo odzyskiwaniem wielkich odszkodowań w tym przypadku to co możemy jako społeczeństwo stracić to do 20 % na rekompensatę to już dziś to już znacząca różnica jest, że oszustwa zaznaczyli ustalono mówi się setki tysięcy złotych niejednokrotnie nawet miliony, więc byłbym ostrożny z szefowaniem tymi pieniędzmi, dlaczego w ogóle jest taki mechanizm przewidziany uważam, że jest on szkodliwy jednocześnie trzeba pamiętać, że wyłączeni z kolei z z katalogu podmiotowego w tej ustawy są osoby, które w momencie jej wejścia w życie nie będą obywatelami polskimi, ale i atuty jej pierwszy przykład z brzegu, który przychodzi do głowy jestem kim mamy oto obywatela polskiego, który jest bardzo zasłużony dla kraju w związku z tym, że wszedł dekret traci mienie w Warszawie i na skutek prześladowań przez reżim komunistyczny emigruje do Londynu tam jego rodzina się powiększa ma dzieci, które nie mają obywatelstwa polskiego n p. w PRL nie przyznał i w związku z tym te dzieci tego zasłużonego obywatela nie mogą już dzisiaj dochodzi tej rekompensaty z jakich przyczyn przyczyny one są wyłączone na, toteż powiem szczerze nie do końca rozumiem jest to, że działanie niesprawiedliwe, więc tak jak mówię te ramowe założenia tej ustawy są słuszne, ale w wielu miejscach tkwi taki diabełek ściągnęła metal powoduje żona nie jest doskonała nie wolno nam Rzecznik Praw Obywatelskich wskazywał, że może być niekonstytucyjne to, że aż tak bardzo zawężona jest grupa osób, które mogłyby dziedziczyć się, czyli te w pierwszej linii tylko spadkobiercy lub małżonek, że to on zbyt wiele osób może też ograniczać ich prawach zobaczymy film o ciekawe czy Trybunał się wypowie w sprawie tej usta wy też warto zwrócić uwagę na samą nazwę ustawy mówimy tu o ustawie o rekompensatę i to jest wg normy bardzo przemyślany celowy zabieg w domu mamy w systemie cywili stycznych rekompensaty instytucję rekompensaty odszkodowania zadośćuczynienia to są zupełnie 3 różne rzeczy, które regulują 3 różne jest takie stany faktyczne i prawne rekompensata to zadośćuczynienie tak naprawdę czy wypłata w i środków pieniężnych za straty moralne psychiczne w jakiejś traumy no, więc to specjalnie nie jest nazwana odszkodowaniem nie może nawet dekret warszawski wspominał expressis verbis, że jeżeli nie przyznaje się w tej własności czasowej to przysługuje odszkodowanie nie ukrywa tego projektodawcy pamiętam tę konferencję ministra, jakiego i prof. Zaradkiewicza, gdzie obydwaj wskazywali, że od do odszkodowania nie ma co liczyć one nie będą, bo odszkodowanie oznacza wypłatę odpowiedniej do straty, a wysokością i naprawia szkody jednak, a tutaj nie będzie naprawienia szkody jest tylko pewnego rodzaju zadośćuczynienie i tutaj z tym się nie kryli my oczywiście jako społeczeństwo możemy oceniać czy to jest sprawiedliwe czy też nie z drugiej strony do tej pory pomysły pełnych odszkodowań, które kończyły się tym, że nas nie było na tyle na odszkodowania stać ludzie i tak nie dostawali pieniędzy albo po prostu trzeba było ciągle jakieś nowe środki do więzienia dla projektu dotychczasowy 100 % odszkodowanie nie przewidywał najwyższa po pół najwyższy pułap było 50 lat mówimy o braku w drodze ustawy o momencie, którym tak jak do tej pory czyli, czyli tej idei chaos i zachować się nieustannie, bo albo, żeby te minusy nie przysłoniły nam też plusów jest bardzo pozytywne zapisem dotyczącą otwarcia się na te osoby, które umożliwienia tym osób, które się nie załapały mówiąc kolokwialnie na nie o drogę sądową, ponieważ nie złożyły wniosku dekretowego w odpowiednim terminie, czyli 6 miesięcy, odkąd Warszawa przyjęła na własność ich nie jej nieruchomości oczywiście w UW łatwo wyobrazić, że w latach czterdziestych bezpośrednio po wojnie ludzie mieli inne rzeczy na głowie niż w ciągu 6 miesięcy składanie takich papierów jakiś urzędach no bo walczyli generalnie o przetrwanie często jeśli ktoś się też 6 miesięcy nie złapał do dziś nie miało szansy dochodzenia przed sądem zwrotu nieruchomości dekretowej i te osoby z kolei będą miały możliwość, jeżeli w legitymują się odpowiednimi dokumentami dochodzenia rekompensaty w wysokości 12 proc w i rozumiał, że tak jak zapowiadał pan minister dotychczasowe roszczenia zostają umorzone ucięta koniec Krupka nie ma ciągu dalszego można na podstawie tych nowych przepisów ubiegać się rekompensaty nie do końca właśnie jak dla mnie jest to taki zapis bardzo enigmatyczne on nie jest nie nadaje się wg mnie do literalnej wykładni, czyli nie można wprost 1 1 przełożyć tego co tam jest napisane na na to co się wydarzy na podstawie tego art. 7 6 dokładnie podał się, mówi że nie będzie można żądać wznowienia postępowania w sprawie postępowania w sprawach decyzji o przyjęciu nieruchomości ani nie stwierdzać nieważności decyzji wydanych w tych sprawach nieraz jest to napisane dosyć wg mnie niefortunnie, iż chodzi o stylistykę, ale z tego wynika, że jeżeli ktoś przebrnął przez etapy Administracyjny i uzyskał decyzje o o unieważniając swą odmowę zwrotu nieruchomości dekretowej to będzie bezpieczne natomiast ten, kto jest i będziemy kontynuować postępowanie już, które po nim postarali się na złe decyzje dosadnie natomiast ktoś, kto jest w trakcie postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji dekretowej na to jego postępowanie z dniem wejście w życie na ustawę będzie umorzone no proszę jedno, a gdzieś granice ciało postawić tu stawiał minister, jaki zaraz wrócimy z rozmową i przyjrzymy się czy ciekawostką w tej ustawie, o której pan, o których pan minister nie nie mówił n p. zwrotom zabytków ruchomych mają państwo jakiś portret przodka w muzeum, które należy tak nagle do was bez szans na odzyskanie ciasnej formacji, a po nich wracamy z dr. Łukaszem Bernatowicza z kancelarii SKS i ekspertem BCC, a analiza audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studzi dr Łukasz Bernatowicz z kancelarii BKM ekspert BCC i za mną studia również duża ustawa reprywatyzacyjna, a konkretnie jej projekt poznaliśmy go wreszcie 4 0 stron przepisów 2 0 stron uzasadnienia jest o czym rozmawiać innym takim tajemniczym projektem są poprawki prawa i sprawiedliwości do ustaw sądowych prezydenta tego dokumentu w studiu nie mamy jak tylko dziś dodanie go Dorosz wiemy to będziemy też o tym, rozmawiać, a na razie dyskutujemy o reprywatyzacji rewizji prawa i sprawiedliwości w i chciałabym, żebyśmy porozmawiali chwilę o pieniądzach 1 0 do 1 5 miliardów ma kosztować on zrealizowanie tego co ta ustawa przewiduje mówiło się od 20 w czasie konferencji pana ministra teraz pisano 10 1 5, a tak naprawdę wygląda na to, że dopiero po roku składania wniosków będziemy wiedzieć czy mamy do czynienia dokładnie tak zresztą w tym celu jest wyznaczona data roczna procedura, żeby wojewodowie mogli ocenić zasięg tych roszczeń i skalkulować, jakie kwoty będą potrzebne natomiast z mojego punktu widzenia jako osoby, która często przed tymi urzędami wojewódzkimi prowadzi różne sprawy to jest zdecydowanie za krótki okres, bo wg mnie ustawa nie precyzuje czy ten rok to jest na to, aby złożyć dokumenty i wojewoda wówczas będzie rozpatrywał i ten okres, przez który potrzebny wojewodzie nas już nie dotyczy no bo myśmy swoje zrobili dokumenty jako wnioskodawcy żeśmy złożyli czy też jest to okres na całą procedurę, czyli od złożenia dokumentów do wydania decyzji przez wojewodę on jest sprecyzowanie jasnych przepisach, chociaż na zdrowy chłopski rozum, który mija się posługuje dowód na to, że to później wojewoda ma bodajże 6 miesięcy na rozpatrzenie wniosku i duszy to następne miesiące i oby takie było inaczej to zdziwiło nas coś dla realizacji udział w 2 5 miliardów w popiersia po drugie jest wiele osób byłoby pokrzywdzonych w ten sposób, że wojewoda nie rozpatrzyli wniosku w ciągu roku i tym samym inspirowała ich możliwość dochodzenia rekompensaty wojewodowie nie o nie da się ukryć szczególnie Mazowiecki będą musieli się do tego przygotować będą tysiące wniosków oraz w Warszawie na pewno tysiące talerzy wuja znosić jakaś specjalna komórka do tego jak i składamy w nim wniosek składamy dokumenty lub brak ich z oświadczam, że on, że jesteśmy spadkobiercami, chociaż nie mamy na to żadnych dowodów i wojewoda wtedy oceniał prawidłowość ta prawdomówność naszą i jeszcze ocenia co nam się tak naprawdę należy czyli jaka powinna być wysokość rekompensaty to wszystko będzie zależał od wojewodów tak, bo datami z postępowaniem dwuetapowym przed wojewodą, czyli najpier w decyzja o potwierdzeniu prawa do rekompensaty na podstawie tych dokumentów, które nie jest składany, a dopiero potem decyzja o ustaleniu postaci w realizacji prawa do rekompensaty, czyli czy wybieramy wypłaty gotówki C3 właśnie jakąś nieruchomość skarbu państwa kupujemy z bonifikatą przy reszcie decydują się na obligacje skarbu państwa wtedy 2 5 % nawet możemy uzyskać ale, grając nie rozumie torową będzie to przy jego dwustopniowa, więc nasze sam ratusz warszawski tłumaczył, że często nie mogą podjąć owych decyzji administracyjnych w różnych sprawach już zasądzonych przez sądy było sprawą zajęły powód, by ponownie czy to na pewno czy na pewno nie ma de tutaj oszustwo i to zajmowało mnóstwo czasu jak i wojewodowie mają system tym samym zadaniem poradzić w ciągu 6 miesięcy na to jest konsekwencją tego, że ustawę pisali teoretycy Annie praktycy reprywatyzacji nie wiem czy którykolwiek z autorów współautorów ustawy kiedykolwiek prowadzi jakąś sprawę reprywatyzacyjną, czyli właśnie w inny jak wygląda od kuchni wygląda właśnie tak jak pani redaktor powiedziała czyli, jeżeli wojewoda bierze na siebie odpowiedzialność, że będzie usankcjonował różne wnioski, które budzą pewne wątpliwości, ale nie ma czasu na naszych igła przyjął ich analiza, bo volvo termin mija sosnowy las Hanna Gronkiewicz-Waltz właściwych rękach tę nazwę, czyli przed komisją ministra, jakiego no nie sam los wojewodów czekała z tym co oni na to może spróbujemy z programie analizy, kiedy zapytać czy procedura wznowienia ważyć, którą zapowiadał minister, jaki nie było dla nas jasne co to ma być za sposób dla tych, którzy uważają, że kamienice oddaną z naruszeniem prawa, czyli zrealizowano reprywatyzacji na obecny obóz w obowiązujących zasadach z pogwałceniem prawa i tutaj mamy w ponad prawo do tego, żeby odwrót od 2 odwrócić ten proces cóż ostatecznie w ustawie się znalazło w jedno jest dany rozdział szósty, który nocny, w którym właśnie regulowana ta procedura jest wznowienie owa i tam powiada się, że uchylenie lub zmiana prawomocnej go orzeczenia o wydanie nieruchomości może właśnie być przeprowadzona na podstawie tych przepisów i co ciekawe, jaką no to takie postępowanie się szczyt NATO sąd z urzędu nie zabezpiecza na taką nieruchomość oczywiście oznacza żona przestaje być przedmiotem obrotu gospodarczego tych Rosjanom wątpliwości czy n p. kamienica przy Noakowskiego została zwrócona zgodnie z prawem składam wniosek LNG, żeby to zbadać i wtedy ta kamienica na nie może być sprzedawana nie może pewnie brać mleka sam potrafi udzielić kredytu nie weźmiemy na nią pod hipotekę tej kamienicy nie można oczywiście sprzedawać mieszkań nie można sprzedać całej kamienicy moje zastrzeżenie w księdze wieczystej, które powoduje, że tak naprawdę nie możemy nic zrobić, ale w ustawie każdy właściwie może nie chyba tylko doktor sowy nie kto może złożyć taki wniosek należy prokurator może z urzędu działać natomiast oczywiście im wtedy, wszczynając takie postępowanie powiadamia sąd sąd dokonuje takiego zabezpieczenia natomiast wydaje się, że każdy z nas może poinformować prokuratora o istnieniu podejrzenia popełnienia przestępstwa w postaci nieuprawnionego nielegalnego pozyskania takiej kamienicy tylko ja widzę i 1 tutaj zasadniczy problem i on jest znacznie szerszy niż ten konkretny zapis ustawy mianowicie współautorzy ustawy bardzo lubili powoływać się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, którzy to Trybunał stwierdził, że w takim zakresie w jakim kodeks postępowania administracyjnego nie przewiduje takiej cezury czasowej z, po której decyzja nie może być podważona w takim zakresie z niej niezgodny z konstytucją i to wybrali 10 lat będzie 1 0 lat nawracanie Litwy przywoływali przy okazji tego, że nie mogą lokatorzy kamienic tych komunalnych żyć w ciągłym strachu, że z 2 2 0 lat za 20 kolejnych lat ktoś przyjdzie i podważy decyzję kredytową i dlatego powoływali się właśnie na to orzeczenie Trybunału, ale w drugą stronę nie widzą tego samego w tej samej tego LG z inż. Belki we własnym MOK -u, która sprowadza się ta sytuacja do tej gość właśnie osoba, która 20 lat temu czy 1 0 odzyskała kamienice swoją ojcowiznę w dobrej wierze lege Artis w ogóle była uprawniona nie była żadnym handlarzom roszczeniami no to dzisiaj ta osoba też nie może żyć w przeświadczeniu, że na skutek podważenia tych decyzji można jej odebrać czy na czas rozpatrywania tej sprawy zablokować korzystanie z tej kamienicy czy nieruchomości gruntowej, więc ta procedura wznowienia owa wg mnie będzie miała bardzo daleko idące konsekwencje szeroko się szerokim echem się odbije, ponieważ przecież to nie tylko osoby prywatne inwestują w nieruchomości w Warszawie z wystarczy sobie wyobrazić, że jakiś fundusz, który planował kupić kupno biurowca zbudowanego w centrum nie kupi go, bo będzie istniało jakieś potencjalne teoretyczne nawet, ale ryzyko, że ktoś podważy transakcje pierwszą w tym łańcuszku przenoszenia własności tej nieruchomości na jej takiego ryzyka już taki fundusz nie podejmie, więc to może mieć wpły w na inwestowanie w Warszawie na obrót nieruchomościami komercyjnymi czy biurowymi w Warszawie no takiego zapisu wg mnie w ustawie nie powinno być, bo jest to wytrych w no ale jakoś trzeba im dać szansę obywatelom na walkę z tym co do tej pory siedziałam, jeżeli prokuratura nie każdy z nas może pójść do prokuratora i jest rzeczywiście z takiej formy zawiadomienia o przestępstwie złożyć je tylko, że to nie powinna skutkować automatów pisaniem zablokowania możliwości obracania taką nieruchomość do księgi wieczystej, bo to może skrzywdzić uczciwą osobę czy firmy natomiast mniej i gdy jesteś 3 aspekty takiej 1 z tych zapisów ustawy, że wyłącza się nie budynki zniszczone z prawa dochodzenia rekompensaty i powołane, by autorzy powołują się na dekret, który stanowił, że w latach czterdziestych, że budynek zniszczony 6 6 % to się rozbiera się go nie odbudowuje no dobrze, ale ustawa nie wspomina z kolei nieco z nieruchomością gruntową pod tym budynkiem, jeżeli nie mogę się domagać się rekompensaty, bo moja dawna kamienica była zniszczona w wyżej z proporcji większy niż 6 6 % na to powinien móc dochodzić rekompensaty od wartości gruntu pod tą kamienicą na arenie znów na znak zapytania może zostało przeoczone i wolałby się pochylić nad szczegółami nad szczegółowymi zapisami tej ustawy, żeby ona wyszła ostatecznie z parlamentu elektorat do konsultacji chodzi o to by odzyskać wyłożone są one iluzoryczne, bo na nim ciężar bierze ministra, jakiego to debata jest jego ulubiona ustawa teraz, więc będzie nią dbał poznałem rzeczy, która mnie osobiście zaskoczyła absolutnie chodzi o zwrot lub rekompensatę za zabytki ruchome chodzi o dobra kultury i inne ruchome rzeczy, które stanowią zabytek jeśli znajdują się w muzeach jeśli zostały przejęte przez państwo lub gminę Warszawa to jest szansa na jej odzyskanie tej rzeczy lub właśnie rekompensaty skąd, że to w tej ustawie, dlaczego ta się nagle tu pojawi on na to już żywcem przypomina przepisy niemieckie, które obowiązywało na obowiązywały na terenie dawnej NRD to było w zasadzie chyba jedyne państwo dawnego bloku socjalistycznego, który zdecydował się także na reprywatyzacji nieruchomości gminie aż dziwi ten zapis, bo one nie był częstym gościem w poprzednich projektach ustaw, więc zna jest to takie Novum jakieś takie autorskie w aut autorski dodatek do do tego projektu ustawy ja powiem szczerze, że jestem cieka w jak przegląd przebiegały konsultacje międzyresortowe z ministerstwem kultury, na które tutaj jest gospodarzem dużej części takiego postępowania zwrotowego no bo po pierwsze, te muzea muszą ocenić znowu tak jak wojewodowie skalę roszczeń i ile tych pieniędzy będzie toczona przez ciekawe, że działałem na rzecz państwa jeśli złamią nas pracownicy muzeów i innych instytucji kultury posiadających takie ruchomości to będziecie mieli państwo 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy na stworzenie wykazu dóbr kultury, które podlegają tej ustawy, czyli właśnie te, które zostały odebrane komuś i przejęte przez państwo, iż po 6 miesiącach ten wykaz będzie nam dawał znać ten o jakiej skali ewentualnych roszczeń możemy mówić o 6 miesięcy na to co do ciut mało czasu, zważywszy na to, że trzeba zbadać pochodzenie przedmiotów na dokładnie tak to przecież każdy taki eksponat muzealny nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, ale ma swoją kartotekę z lasy, które przechodziły na przestrzeni dekad czasem wieków i pytanie czy ci to wszystko da się w 6 miesięcy ustalić poza tym ja nie wiem czy, kalkulując 10 1 5 miliardów, które to kwota jest wg mnie niedoszacowane brano pod uwagę także my właśnie te aspekty dotyczące finansowych spra w związanych z ruchomościami był to znów jest Komenda kultury, bo nie wiem czy to konsultowano zmieni w stronę kultury, który pewnie większe pojęcie ma na temat, jaka to może być skala finansowa ty jesteś ciekawa rzecz w tym przypadku znów jest 20 % rekompensata, ale wartości zabytku ojczyzną nie jest odwołaniem od jego wartości w czasach, kiedy został przejęty tylko obecnie, więc to właśnie do 6 miesięcy też powinno zająć powinna się w tym zmieścić wycena tego już eksponatu, czyli trzeba powołać się biegłego, który to tego dokonano w Boniewie czy teraz w ramach tych kartotek tych eksponatów jest również ich wycena rynkowa, czyli wartość dzisiejsza, jaką sobą przedstawienie, które przecież to są rzeczy bezcenne po prostu, a 20 % od rzeczy bezcennej też dla na dobre pytanie będziemy się przyglądać tej ustawy jeszcze, bo to nie są wszystkie wątki, więc proszę słuchać analiz i będziemy do tej do tej ustawy wracać pewnie też spytamy nikt tych, którzy walczyli o ustawę czy wreszcie się cieszą, jakie mają zastrzeżenia, czyli ruchy lokatorskie m. in . a dziś już dziękuję naszym gościem ekspertem budowa dr Łukasz Bernatowicz z kancelarii BKM ekspert BCC serdecznie dziękuję za dziękuję bardzo informacje, a ponieważ nowo analiz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA