REKLAMA

O nowej kampanii skierowanej do kierowców i pieszych

Skołowani
Data emisji:
2017-10-21 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak skołowani jak co tydzień nie o bezpieczeństwie w ruchu drogowym dzisiaj porozmawiam z niezwykle ważną osobą, jeżeli chodzi o kreowanie tego co jest ważne ze poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego Konrad Chromik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry panie sekretarzu Witold Suski jedno ostatnio rozmawialiśmy w czerwcu przy okazji omawiania dokumentu stan bezpieczeństwa ruchu drogowego bezpieczeństwa ruchu drogowego i Rozwiń » inne działania w tym zakresie za 20 16 roku Hull w tym tygodniu we wtorek, jeżeli dobrze pamiętam posiedzenie senackiej odbyło się senatorzy przyjęli jak to było z tym dokumentem spod boi się przede wszystkim to dokument zgodnie z procedurą na samym końcu po przyjęciu przez Sejm jest pokrywany przez wysoką Izbą, czyli telefonów pani pomóc amatorów dyskusja była przeprowadzona omówiony został dokument o szczegółach było wiele pytań ostatecznie komisja podjęła decyzję o przyjęciu dokumentu to gratuluję, gdy nadszedł a kiedy się zdarzyło, żeby zadecydował o nieprzyjęciu takiego gromadzą się panie redaktorze przypadki, kiedy Sejm odrzucą sprawozdanie są bezpieczeństwo ruchu drogowego nie są w tej chwili rzucać jasno nie, ale chyba było to w roku 20 11, ale musimy muszą dostać wtedy, kiedy tak kiepsko było na polskich drogach, jeżeli wzrost niestety to jest sytuacja się powtórzyła, ale ten dokument tak szczegółowej tak ważna z punktu widzenia czysto wzmianek najbardziej pełnej informacji co się dzieje w co się działo, bo tuż za 20 1 6 roku na polskich, ale to omawialiśmy możliwość znaleźć się w archiwum audycji skołowani zapraszamy do tego dzisiaj 2 inne tematy pierwszy to nowa kampania krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego ja nazywam kampanią jest versus kierowca kierowca versus pierwszy zresztą tak nazywacie spoty, bo ZUS swoje cenne drugi temat od razu zajęła wie to edukacja, a mianowicie podstawa programowa w szkołach licealnych oraz w technikum co się udało nam przepchnąć w tej postawie o tym w następnych częściach, ale najpierw właśnie ta kampania, bo temat niezwykle ważne dotyczących najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego, jakimi są pierwsi przed kupieniem tej całej kampanii to są te właśnie 2 spoty 1 pokazujące jak to jest od strony pieszego zostać kierowcą, a drugi jak to jest od strony kierowcy zostać pierwszym 2 spoty wypuszczają tam mowy, ale czy to jest ich jedyna rzecz, jaka jest w ramach tej kampanii narobią na dnie nie panie redaktorze przede wszystkim są to działaniom informacyjno promocyjne wspierające te kwestie przede wszystkim pamiętajmy, że środki masowego przekazu jak i telewizji oczywiście kanały ogólnopolskie telewizje z 2 kanał w Platformie Platforma, tak więc usługę natomiast o to jak gdyby kwestia już tylko i włączy dopasowania grupy docelowej wskaźników nie chcą o tym, mówić ludzkim kampania zwracająca, bo tak naprawdę uwagę na to relacji pieszy kierowca kierowca pieszy, dlaczego dlaczego, dlaczego teraz, żeby ta kampania to rosną, w których po kampanie no to kampania posuwa się bardzo długo, ale z harmonogramem dopasowanej do odpowiedniego czasu, bo przecież okres jesienno zimowy to właśnie szczególne zagrożenie niechronionych uczestników ruchu drogowego jest niezmiernie ważne decyzje podejmuje sąd, kierując się one również w jaki sposób zachowują się piesi bestie, gdyby wzajemnego zrozumienia się wzajemnie z ruchu drogowym na podstawie właśnie uczestnictwo w tym ruchu drogowym, czyli n p . z punktu widzenia właśnie kierowcy szukania widzenia pieszego w ruchu drogowym, bo przecież za chwilę wychodzą z tego samochodu jesteśmy pierwszym zasiedleniem nawet jako pierwszy w czasach nam się zdarza najpier w być pieszym, a po dopiero późniejsze losy ludzi sami zamiana ról powoduje to, że zatrzymamy tak naprawdę dostrzegać to sytuacji, że w końcu jesteśmy tą samą osobą, ale w 2 różnych rolach ale dlaczego ta kampania w taki sposób przede wszystkim w tej kampanii zwracamy uwagę na te różnego typu przypadki, kiedy rzeczywiście z spotykam się z tymi właśnie niebezpiecznymi sytuacjami i pokazujemy również sytuacje również wyciągamy z nich wnioski, bo przecież chodzi o to, żeby pokazać to jaki zna prawdę, a z drugiej strony pokazać autentyczne sposób jak sami uczestnicy, czyli piesi my kierowcy czy nawet kierowcy piesi rozumiemy siebie nawzajem i kampania rozpoczyna się tak naprawdę luźną dyskusją prawdziwym i spostrzeżeniami uczestników ruchu drogowego w różnych grupach wiekowych przez moment tej starszego pieszego to, że wiem, dlaczego nie ma dzieci Ano właśnie kwestia związana z tym ze skanowaniem tego problemu globalnie w Polsce, ponieważ tak naprawdę smutne jest to przekrój wiekowy, który jest najbardziej poszkodowanych wypadkach drogowych jednocześnie z poznanym sprawstwo, ale również z rondem ofiar tynków, ale i tak naprawdę można wszystko wróci do 1 worka i włączyć mikser nic zrobić natomiast czy to prawda marzę skoncentrowanie na naszych głównych celach, a niedzielni rywale i powiatu, kiedy to powinno być zrobione nowocześnie, a więc relacja kierowcom pieszym pieszy kierowca wzajemne zrozumienie grozy przede wszystkim poznaną zagrożeń, które dotyczą obu tych grup, a jednocześnie pokazanie, że na poszukujemy, ale też chcemy to jest pewien czas na forma również dla MOS 3 później zobaczymy oczywiście kampania trwa do pierwszej jego pobiegł do pierwszego tygodnia grudnia z kompanią rozłożą się tym okresie Sojusz nie będzie i teraz temat jest następujący przede wszystkim my musimy również dokonać ewaluacji tej kampanii i zrozumieć on na tle była skuteczna a dlaczego proszę pamiętać również w tej kampanii po raz pierwszy poszukaliśmy nowej formy przekazu, bo zastosowanie technologii również wirtualnych chyba po raz pierwszy muszę wydają uczelnie są pewne, że po raz pierwszy na świecie w takiej konfiguracji tematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale teraz to jest poszukiwanie nowych form Wyżyn właśnie pokazanie osobom po tej problematyki kompletnie innej strony, ale też przeświadczenie z naszych stron dzisiaj, że w końcu budujemy nowe drogi coraz bardziej nowoczesne używane są z lepszych nowocześniej szych pojazdów naszpikowanych byśmy powiedzieli różnego, które mają głównie chodzi, lecz kierownica, które mają chronić uczestnikowi czy kierowcy pasażer GMO taką osobę, która w samochodzie natomiast VAT natomiast, w jakich my też środków używamy do tego, żeby w nowoczesne sposób kształtować zachowania uczestników ruchu drogowego i to też właśnie byliśmy dobrze to jest to jest ciekawy temat jak są konstruowane nie samochody, żeby chronić nie tylko osoby znajdujące się w środku, ale właśnie też pieszych rowerzystów i innych, jakie dają możliwości ale bo wracam są 2 spoty co jeszcze w ramach tej kampanii jest robiona, a przede wszystkim są to działania sieciowe, czyli również kwestie związane z dyskusją z mediów społecznościowych grach oraz portalach są tutaj kwestie związane z dnia z tym właśnie branding wiem w miejscach właśnie w tych 7 województwach, gdzie no przecież bazujemy na danych twardych, które pokazują jasno, że w tych województwach 7 mamy największy problem właśnie w tym okresie również z wypadkami z udziałem niechronionych pieszych i również konfiguracji pieszy kierowca czy na przejście dla pieszych dlatego tamto cała siła sprawcza, którą chcieliśmy przekazać również to szczególne podniesienia tego tematu w tych miejscach w tych obszarach województwa natomiast co do kwestii związanej przede wszystkim z działaniami wspierającymi, a samo otwarcie konferencji tylko tyle samo otwarcie czy inauguracja konferencji to przypomnę z udziałem przewodniczącego rady pana ministra Andrzeja trochę zaskoczony był w 1 momencie przede wszystkim Chiny spowolnią myślę, że pan jestem zaskoczony ilością osób, które przyszły i odwiedziły również swoje ekspertów innych członków rady, ale też innych i również państwo jako dziennikarze z nagród karnych można było się wzajemnie 4 talie zmierzyć się z prędkością sposób z wielu spraw czasami już wyładować złą agresji, bo miasto agresja przecież wiadomo, że jest też niebezpieczne w ruchu drogowym w se pan redaktor widzi wszystkie te elementy zostały dobrze przez nas przemyślane, ale również nie jest to wsparcie to pokazanie tych skutków na samych spółkach w samej inauguracji w twardych danych analiz też o tym, mówią, ale również wskazanie na najważniejszych, bo 1 z najważniejszych komponentów czym tak naprawdę nas może za mało też mówimy w przestrzeni publicznej po tej agresji w ruchu drogowym, czyli też kwestii związanych z tymi zachowaniami agresywnymi tym głośnych, bo tylko brak zrozumienia wzajemnego na tej drodze tak, żebyśmy się na drodze wspólnie razem szanowani w jest kilka rzeczy, które do, których ja mam zastrzeżenia nie tylko ja, jeżeli chodzi o test spoty, ale to w następnej części, bo poza chwilę skrót informacji na koniec tego wejścia jak pan zobaczył 2 te spoty w ja wiem, że pan pracował przy produkcji spotów, ale jednak w całości jak zobaczył pan 2 spoty to taksę pan pomyślał na ile to zmienić tę świadomość, której pan mówił właśnie przed chwilą jadłem i proszę mi uwierzyć to było bardzo wiele uwag także dotąd wypracować najlepiej jak w domu trafiliśmy, ale przede wszystkim ME byłem przekonany, że to działanie dopasowane do problematyki wtedy, kiedy naprawdę występuje, bo przecież bazujemy na tym wiemy co się dzieje w okresie jesienno-zimowym przez pół pomiędzy wiedzą tajemną, a wtedy, kiedy właśnie dochodzi, kiedy są doniesienia nawet państwo medialne potrącony na przejściu dla pieszych młody kierowca za chwilę będzie ta ma związane właśnie są tymi kwestiami podwyższonej wypadkowości pieszych nie byłem jestem przekonany, że nie ta sytuacja właśnie kampania, która ma przede wszystkim przypomnieć nam wszystkim o tym, że właśnie ten okres szczególnie niebezpieczne, kiedy my realizujemy to działanie przypomina dziką jednocześnie kształtowaniem tych postaw oby było jak najlepiej ja jestem przekonany, że jednak ta kampania odniesie założone nasze cele, a to są konkretne osoby wskazane przez nas Konrad Chromik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest państwa i moim gościem przed nami skrót informacji Radia TOK FM po nim wrócimy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Konrad Promyk sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego rozmawiamy o nowej kampanii piesi versus kierowcy kierowcy versus piesi w pierwszej części mówi pismo z założenia samej kampanii i teraz panie sekretarzu pozwoli pan, że przejdą do do kilku kontrowersyjnych moim zdaniem spraw, które ja zauważyłem nie tylko ja boi chociażby zielone Mazowsze napisało opinia na temat nowej kampanii na temat tych spotów głównie od mamy 2 spoty w pierwszym ludzie zaczynają tyłem do siebie rozmawiać co wśród kierowców denerwuje, jeżeli chodzi o pieszych co pieszych denerwują kierowców, ale nogi, po czym pieszo zakładają gogle przenoszą się w wirtualnej rzeczywistości stają się kierowcami na ich widzą sytuację n p. różnego rodzaju co piesi robią później kierowcy zakładają znowu modne stają się pierwszym pierwszą z serem i zbyt długo duża jest symetria między pieszymi, a kierowca miał przecież to nie jest tak chociażby w skutkach błędu, jaki popełniamy przecież, jeżeli pierwszy popełni jakiś błąd na drodze prawda to w głównej mierze on będzie poszkodowanym, jeżeli kierujący popełni błąd to również pieszy jest poszkodowanym, a tu jednak w tej kampanii zrównuje się to popełnia błędy w, że to jest to, że tak samo jest niedobre zachowanie jakiś tam dla kierujących, jaki dla pieszych, a nie jest tak nawet wg statystyk panie redaktorze, a przede wszystkim na zasadą ograniczonego zaufania to jest bardzo ważne z hodowlą również miesiąc przy inauguracji 2 zlotego trójka pani natomiast na, a w tej kampanii również pada takie stwierdzenie pana Jana pieszego, ale obie strony są poszkodowane w oczy proszą mnie proszę zrozumieć co ułożenie przemówić tak naprawdę jest taką noc z takim zastanowienie się taką realne taki cel do zastanowienia się my jako kierowcy piesi przede wszystkim, że nasze zachowanie w ruchu drogowym i to pokazujemy piętnasty przykładów właśnie zachowań w ruchu drogowym to jak oddziaływuje na drugą stronę teraz proszę mi uwierzyć na dom rozmawiała z wieloma no tak naprawdę też czy sprawcami 3 kierowcami, którzy doświadczyli niestety tego dramatu, kiedy czy ze swojej winy może też nie do końca swoje, bo czasami są tu zostawmy to wina tylko popatrzymy na to, że mówiąc, że obie strony są poszkodowane po to, żeby to prewencja w tej kampanii mówimy Jerzy jest niezmiernie ważna dla obu stron, bo tak naprawdę same skutki dla pieszego wiadomo jak usługi są ogromne w przypadku właśnie kontaktu z samochodem i jak tu mówimy od niechronionych uczestników ruchu drogowego dlatego natomiast tak naprawdę coś zostaje jak też dramat ponosi też kierowca, który też oczywiście czy ze swojej winy, bo to oczywiście, by postępowanie jest powrót dowodzą że, choć sprawa, z którą natomiast zostawmy zostawmy ten temat zobaczmy, jakie są skutki prewencja myślenie o o tych sytuacjach przeciwdziałać tym sytuacjom, ale z drugiej strony też, a do końca życia zawsze pozostaje w naszych to był ułamek sekundy, ale do końca życia pozostaje nawet gdy masz w głowach kierowców przy takim zdarzeniu do końca życia mamy ten obraz przed oczami i w jaki sposób również z my jako kierowcy i nawet oczywiście też piesi czy gorzej niż sądowa ale, ale czy czy jednak odpowiednie właśnie ta symetria, której mówiłem o tej zrówna liście ten poziom moim zdaniem nie tylko moim w skutkach, które ponosi pieszy i skutkach, który ponosi kierowca jednak kierowca nie wie może pan wie w Lubszy w wielu wypadkach to kierowca odniósł śmierci, jeżeli najechał na pieszego czy też był wypadek z pierwszym i jasno oczywiście to jest tragedia dla dlatego kierowcy też pomoże stronom musi żyć, ale jednak jest współmierna czy jest taka sama i teraz oczywiście wiadomo że, że tą sytuacją skutkuje wiadomo, jakimi konsekwencjami naniesionego uczestnika ruchu drogowego, ale tak naprawdę to nie chodziło o zrównywanie jakikolwiek sposób, ale i ruchliwego jest jasna, ale proces nie wolno założenie, bo z tylnym przede wszystkim zwrócenie uwagi na to korelacji współpracy wzajemnej korelacji współpraca się okazuje już zostawmy to sprawstwo to dramaty Okaj one są i teraz pytanie jak współpraca i pamiętanie o tym w obustronnych przez obie strony na styku tych niebezpiecznych za sytuacji może przynieść zyski, żeby takich w ogóle sytuacji nie było i teraz zawsze nie będzie to złoty środek tylko wiadomy był jak najbardziej daleko od stwierdzenia, że my zrównaliśmy się dobrze wiemy, że zaraz wierzą w liście tych zamierzeń jest zanurzone są co może wynikać z tych spotów co wygląda i jak mogą mieć odniesienie różni ludzie, którzy oglądają wygląda tak można się tym swój zawód Kolejarza bardzo cieszy, bo boi tu nie może być tak, że wszystko jest wyższy jasne ciągle trzeba zostawić my też co robimy to świadomie pole do dyskusji dzięki temu możemy również dzisiaj mówiąc o tej kampanii dociera aż do państwa do słuchaczy mówić o tym, że są to problemy bardzo ważna jednocześnie nawet dziś cieszą się spotkaniem będzie służyło temu 1 4 miejmy nadzieję dobrze pan powiedział, że jednak, żebyśmy zostawili to sprawstwo jajek zmuszona wiązać, ponieważ ze statystyk wiemy, że jednak za większość wypadków z pieszymi odpowiadają kierujący mało tego na przejściach dla pieszych tych bez sygnalizacji świetlnej, które powinny być bezpiecznym miejscem dla pieszych dalej zdecydowanie więcej i zdecydowanie więcej śmiertelnych wypadków spowodowanych przez kierowców przej kolejne jest asymetria ukazuje się po równi błędy pieszych i błędy kierowców przede wszystkim inny poziom musimy też czym, że pokazujemy na sumę ja mam inny znowu od 2 zlote od tej równi o tyle od tego znaku równości nie temat jest taki, że bieg po wiadomo analiza statystyczna pokazuje jasno, że to nie jest tak rzadko jednak grupa jest poszkodowana druga grupa jest winna oczywiście bardzo wiele wypadków spowodowanych złomu sprawstwo kierownicze kierującym pojazdami, kiedy tak naprawdę dochodzi do tych zdarzeń pokazuje, ale tez piesi nie są bez winy jak żyć własnym posłom okres, ale patrząc zaś inwestorzy Stali się n p. wtargnięcie na przed jadący pojazd bezpośrednio na to bym co oznacza wtargnięcie przed zwierzyną przednią szybę przyjadą z woleja z faktu, że opcja związana z popełnieniem błędu sprawstwo i ofiar nie ma Jasnej kategorii i nikt się wydaje w naszym kraju nie powie, że tylko ta grupa jest winna, a to jest niewinna i teraz uwaga ja wracam do początku tej kampanii proszę zauważyć, a następuje dyskusja między kierowcą, a pierwsze 1 sama mówi tak to wy jesteście winni to wypominać błędy i tak chyba dzisiaj ma tutaj siedzimy razem z Instytutu Homo matki wrażenie, że to 3 podeszliśmy do tego tematu, że jednak oni są winni no właśnie ich rozpoczęcia tej dyskusji powoduje to, że o na zakończenie powinniśmy jednak przejść do refleksji, że nasza wspólna współpracowali i nasze wspólne zadania to jest właśnie o to, żebyśmy pamiętali o tym, że my musimy się widzi wzajemnie się szanować groza itd to jest najważniejsze jasno Okaj dobra to do tego, bo boja też mam pewną wątpliwość do ręki do tego samego przekazu ja oglądając kilku rolek krotnie te to te spoty zauważyłem, że tam bardziej jest pokazane błędy pieszych z całym szacunkiem, ale jednak i teraz wytłumaczy dlaczego, jeżeli weźmiemy ten spot, w którym to kierowca staje się pieszym to w spocie są pokazane w sytuacji, gdy n p. ten pierwszy kierowca będący pierwszym wychodzi w miejscach to nie do końca dozwolonych przepisami, jeżeli chodzi o przekraczanie jezdni nie na przejście dla pieszych dodatkowo zza zaparkowanego samochodu dodatkowo wręcz wybiega zza tego przejścia zarys tego samochodu w drugim swoją ofiarę z Gdańska do sytuacji 1 z, ale jest tam jednak jest pokazane, że to pieszy popełnia sporo błędów w tej sytuacji w tej w tej w tym spocie, w którym to kierujący staje się pierwszym z kolei w tym spocie, w którym to pierwszy staje się kierującym również w pewien sposób pokazujecie pieszych uważaj, ponieważ nawet na przejściu dla pieszych ktoś na ciebie może wjechać nie ma pan tak jego wrażenia no właśnie tłem są dla mnie to jest Novum Jerzy Mazur dyrektor powierzy, bo to nie tylko nagraniom takich odczuć natomiast, jeżeli nawet takie odczucia są po to, są może to też jest kwestia sympatyzowanie z 1 polską grupą Ormian in noc natomiast ani razu natomiast przypomnę, że jesteśmy biedną większość bliscy jesteśmy pieszymi natomiast nie wszyscy z nas z pierwszych z żużlowcami to też jest pewna nie może być mowy o symetrii w IT Rostock no właśnie z przesunięciem jednak na wieży korzysta mówimy o tym, że to, że to jest Poznań natomiast tak naprawdę pokazanie tych wielu uczeń wie o tych sytuacji w ruchu drogowym z punktu widzenia wzajemnego widzenia się zrozumienia sytuacji ryzyko zaistnienia wypadku drogowego to był nasz cel głównej i jeżeli są takie odczucia to może to są uczucia to subiektywne nie szanuje przyjmują natomiast jej tak naprawdę proszę pamiętać, że nasz główny cel, który chcieliśmy osiągnąć przez swą przez to kampanie to jest właśnie odbyć się po drugiej stronie rozumienie problematyki również z punktu widzenia innej strony, którą na co dzień tak naprawdę się nam wydaje, że jesteśmy i to jeszcze 1 kwestia związana z tym zakresem również warunki w tym spocie prostą przekazano mu zawsze, gdyby tutaj realizowaliśmy zadania pod kątem, bo przecież to jest bardzo ważne, bo i CIT i tych dobrych warunków widoczności czy tego jednak wnioski o dobrego tematu, ale jej, gdyby wracamy do tej sytuacji w jesienno-zimowej, kiedy rzeczywiście ty to zagrożenie uwaga również z właśnie pod kątem pieszych wzrostowa, ale również kwestia pamiętania o tym, że my jako kierowcy mamy ogromną wolę sprawczą siłę do tego, żebyśmy szukali pieszym dlatego, żeby im zagwarantować bezpieczeństwo, więc o każdy z nas może popełnić błąd, ale możemy sobie wybaczyć jasne wie pan co mówi pan trochę o tym, że ja jednak staram się po jakiej stronie drogi to z pełną świadomością, ponieważ przez wiele lat moim zdaniem kreowaliśmy politykę nastawioną na poprawę bezpieczeństwa wśród kierujących, budując szerokie jezdnie i udając jezdnie, które wybaczają błędy kierowców ani innych właśnie osób zapomnieliśmy o pierwszych jesteśmy w dziwnej w dziwnym momencie, kiedy po ludzie, którzy bardziej przypisują swoją rolę jako piesi w ruchu drogowym zaczynają się odzywać, że jest to boli zresztą statystyki europejskie pokazują jesteśmy na szarym końcu, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pieszych w Europie to jest skutek jakiegoś działania jakiegoś wielkiego zaniedbania i teraz wiedząc co jest źle i wiedząc, że jest bardzo tragiczny stan, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pieszych pokazywanie tych dalej ja wracam do tych symetrii, czyli jednak pokazywanie, że i ten i Kai ta osoba na równi popełnia błędy nie wiem czy jest działaniem odpowiednim do tego dostaną rzeczywistość, jakiej jesteśmy jednak bezpieczeństwo kierowców jest o wiele bardziej zapewnione w środku samochodu niż bezpieczeństwo pieszych nawet, ale właśnie to mocno bezpieczeństwo kierowców Okaj natomiast kwestia związana jak kierowcom podejmują decyzje na drodze ma wpływ właśnie od nich, ale moim zdaniem mundurowi jednak nie powinien być bardziej złożone nacisk na to, że zobaczy Kierowco ty też jesteś pieszym, ale to ty głównie odpowiada za śmierć, nawet jeżeli pierwszy popełni błąd to i tak on zginie, a nie te proszę pamiętać, że sytuacja drogowa my pokazujemy tylko taką prozą staram się o pokazanie najważniejszych tych czynników zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego mogą oczywiście mówił pan o kwestii związanych stoi nic z tą myślą o kierowcę no ale właśnie kampaniach dotyczącą niechronionych uczestników ruchu drogowego ma zwrócić również uwagę kierowcom na sytuacje związane z bezpieczeństwem pieszych, a pierwszym również przypomnieć o tym, żeby, że to bezpieczeństwo również zależy od nich samych punktu widzenia ich samych wobec kierowców się z tym zgadza ja te 2 grupy tak naprawdę chcielibyśmy chcieliśmy w tym spocie również pokazać pod kątem wzajemnej promocji, ale tej relacji, która tak naprawdę powinno przynieść brak zdarzeń, ale jednak na podstawie błędów, które są tam jasno pokazane moim zdaniem trochę, a nawet nie trochę w stronę tych błędów popełnianych pieszym przez pierwsze zobaczymy jak to wyjdzie nie jestem sam ciekawe, ponieważ przyznam szczerze jak pierwsze 3 razem z moczem spot to miałem bardzo duży problem z tym, żeby nie oglądałem specjalnie wprowadzenia, żeby dostać tylko to co jest tu co dostaję wikt i telewizji i na podstawie tego sobie wyrobić jakieś zdanie później zacząłem interesować obejrzałem wprowadzenie do konferencji jest trochę mi tej rozjaśnia było skrót informacji Konrad Chromik z sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest państwo i moim gościem rozmawiamy o bezpieczeństwie pieszych bezpieczeństwo na drodze w postaci informacji i wracamy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego Konrad g dzień dobry państw na rzecz lasów państwowych zostawmy już tą kampanie kierowca versus Pierz Pierz versus no kierowca, ale zostajemy dalej przy pierwszych tak, bo tak jak powiedział w poprzedniej części to co się dzieje z bezpieczeństwem pieszych jest wynikiem wieloletnich zaniedbań, jeżeli chodzi o dbanie o bezpieczeństwo pieszych, dlaczego to powiedziałem jednak budowanie głównie nastawieni na budowanie infrastruktury, która ma zapewnić bezpieczeństwo kierowcom zapomniano o doświadczaniu pieszych zapomniano o wyznaczaniu bezpiecznych przejść dla pieszych i t d . i t d . ale czy pana zdaniem przepisy, które mamy, które określają zachowanie w pewien sposób, jaki musimy zachować w obrębie przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej sąd dostał jasne przepisy niedające możliwości różnego rodzaju interpretacji panie redaktorze przede wszystkim o przepisy są również zgodna z przepisami międzynarodowymi, czyli z konwencją wiedeńską, która tak naprawdę rozpoczął od dna tej kwestii implementacji takich przepisów to tak propos wstępem na pewno natomiast z punktu widzenia to co pan powiedział, że Mitt Romney infrastruktura czy to działanie ma, które tak naprawdę pozwoliłoby też uchronić się pieszych w ruchu drogowym o tym, właśnie niekorzystnych zdarzeń drogowych to bardzo ważna grupa track my wiemy oczywiście jest bardzo dobrą poszkodowaną osobę z Cypru 1 3 jeszcze jest nadal 1 3 mniej więcej liczby ogólnej liczby zabitych na polskich drogach i teraz naprawdę nie o my tak naprawdę obserwujemy nawet w oświacie w 20 1 6 rok, kiedy mieliśmy tą złą zwiększenie liczby wypadków drogowych nad sobą oczywiście są jasno powiedzieć z udziałem również na inne i zabitych i rannych, kiedy tak naprawdę bardzo dużo, bo to nadwyżka również wynikało z ze strat ofiar kierowców i pasażerów po obu to jest jasne natomiast ta liczba zabitych pieszych w tym roku 20 1 6 spadła, jakby dalej ten trend z pieszymi spadkowy toczą powód jest fakt utrzymuje się i tak naprawdę w tym te działania, które ma w tej chwili podejmujemy mają również na celu zdynamizowanie tej tego tego działania i donieckich impulsywna przyjazna, ale nie jest, bo o to zapytam panie sekretarzu teraz, że przepis przepis oczek do tego nie ma tu i teraz tak naprawdę przepisy powinny jak gdyby iść za za życiem za rozwiązaniami, które firmy, które są stosowane my w tej chwili patrzymy na to w sposób bardzo szeroki inżynierią, czyli te warunki techniczne, które pozwalają właśnie uchronić pieszego separacja ruchu, ale tutaj jest bardzo wiele jeszcze spra w do załatwienia i dzisiaj tak naprawdę już podejmujemy to działanie jedno z takich przykładów podam jest właśnie tworzenie przez nos działania polegające na stworzeniu warunków technicznych prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych tak, żeby również przejście dla pieszych i warunki oświetleniowe odpowiednią ilość się odpowiednio jedno pewnie parametry techniczne oświetlenia przejść dla pieszych właśnie tam, gdzie nie ma na oświetlenie tam, gdzie nie mamy również sygnalizacji świetlnej, ale tylko na przejściach kolejowych spowodowało skok na każdej kategorii dróg ani nie o to pytam czy czyta doświetlenie ma być tylko na nas zebra, czyli to samo przejście dla pieszych, który jest częścią znana część jezdni czy też okolic przed przejściem nawet na chwilę na chodnik pracujemy nad kompleksowym rozwiązaniem całościowym Global natomiast w sumie razem z swe również, że w ministerstwie natomiast natomiast sama ten dam przykład nawet tej widoczności ustandaryzowane nie ma takich dobrych rozwiązań i wzięcia ich pod uwagę przy projektowaniu czy przy modernizacji tych przejść dla pieszych jest niezmiernie istotne, bo już mamy jasno, że jest to szansa na to, że jednak to widoczność dostrzeganie się zarówno wazari lub sprawa edukacja, czyli kwestie związane właśnie z powodzeniem działa dedykowanych i chromem uczestnikom ruchu drogowego w tym pierwszym jakże wiele momentów również zostaje z wielu spra w do załatwienia i do rywalizacji tej kampanii do realizacji właśnie działań edukacyjnych skierowanych do pierwszych, bo oczywiście do kierowców również natomiast nie możemy pomieści grupy i też te działania chcemy prowadzić szesnastym roku, czyli kampania nie obchodzi żyje w Polsce po prostu realizuje rozwiązań dedykowanych pieszym jest niezmiernie istotne czy rozprawa legislacją otoczenia legislacyjne to wszystko jest również przez nas obecnie realizowane mamy specjalny zespół w tej chwili, który pracuje w ramach rady krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego powoływane przeze mnie tak naprawdę zespół pochyla się na bardzo szerokim spektrum przepisów wszelakich dotyczących logiem pani sekretarz to po pozwoli pan, że nagle zatrzymana zdaniem te przepisy, które mamy są jasne i niedające możliwości różnej interpretacji i jakich interpretacja pan mówi chociażby tak jak on jak żywy w konkretnym przepisom jest powodem wielu interpretacji bardzo wyraźnej w ostatnim czasie rozgorzała dyskusja po wpisie 1 z egzaminatorem, która powiedziała, że wg niej nawet zabronione przepisami jest zatrzymywanie się przed przejściem dla pieszych w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który czeka przed przejściem, żeby mógł bezpiecznie przejść od było to miasto to stwierdzone w 2 powiedziane było, że takie zachowanie jest często niebezpieczne, ponieważ wymusza awaryjne hamowanie, które często kończy się stłuczką bądź wypadkiem pojazdów, które jadą z tyłu to było cała ta opinia była na podstawie filmu też o tym, faktycznie taka rzecz zaistniała rozgorzała dyskusja wśród nawet osób zajmujących się szkoleniem kierowców i egzaminowaniem różne głosy były na temat tych samych przepisów dlatego stąd moje pytanie czy te przepisy, które mamy zarówno w sprawie ruchu drogowym jak i w rozporządzeniu ministerstwo odpowiednich d s. transportu i spraw wewnętrznych i administracji o znakach i sygnałach drogowych są jasne i niedające możliwości różnej interpretacji moim zdaniem tak nie jest co pokazał ostatni przykład, jeżeli teraz mamy przepisy w tak ważnej kwestii, jaki jest zachowanie w obrębie przejść dla pieszych wśród instruktorów z realnym środowisku instruktorów i środowisko egzaminatorów to coś jest nie tak Neinvera naprawdę z tymi przepisami rozumiem, bo ono, że to podał konkretnej dziś zły przykład dyskusji, która rozgorzała poprosił mnie pan sekretarz w zakresie dobrze bardzo Bobrze natomiast JS para takich przykładów również w dyskusji, bo pojechać z dyskusji, a i tak naprawdę interpretacją końcową oczywiście, jeżeli takie na takie takie kontrowersje znajdują oczywiście wcześniej czy później orzeka sąd tak było w kwestiach związanych z kwestią kierunków nawet no ale sąd sąd sąd orzeka o skutkach o tym co się wydarzy, a mi chodzi o to, żeby jednak zapobiegać znaczy oczywiście ważne jest to, aby konstruowane czy przygotowywane lub zmienione przepisy były na tylne pożywny, gdyby w prosty sposób sformułowane, aby nie dochodziło do kina wymiernych chęci interpretacyjnych i to jest oczywiście się z tym zgodzimy, że były dobre przemyślane przepisy i teraz jest kwestia nowelizowane lub kwestia budowano od początku, bo oczywiście też takie rzeczy wchodzą, żeby one były nie tylko przejrzyste niż pozwalały na interpretacje, ale również jak gdyby wskazywały to ponad siły to najważniejsze kwestie jak właśnie bez dyskusyjne, więc jeżeli chodzi o kwestie Ludowego proszę o tym, konkretne przykłady, bo po turystyka to Stoch nasza akademicka dyskusja to może tak ogólnie jest to co przepisy jasno leją się, że renty, za które doprecyzowują, bo zapisy w ustawie również potomnym wskazują osoby upozowane na poziomie rozporządzeń rady gminy strażacy są dla ludzi i teraz jest kwestia właśnie tego typu rzeźby typowy ogólne zapisy w ustawowo, bo oczywiście nie wszystko można regulować ustawa są potem dość szczegółowe dane, żeby nie było też kwestii nad interpretacji w rozporządzeniach wykonawczych i druga kwestia w rozporządzeniu również przy warunkach technicznych dróg przy kwestiach związanych z Rennes szkoleniem egzaminowaniem kierowców i to to wszystko jest jak gdyby na poziomie rozporządzeń no trudno jak gdyby Rosja do dziś ogólnie, że to wszystko jak gdyby jest do interpretacji nowo chyba nie do końca chyba miał siedlisk bagno jednak tutaj, dlatego że może jest to rozrzucone ta kwestia zachowania po różnych dokumentach podaje właśnie ten powód do różnych interpretacji nocami stwierdziliśmy, że możemy podać jak Turów 2 widzimy różne przykłady właśnie co do tego do interpretowania tych przepisów, jeżeli coś daje zbyt dużo możliwości interpretacji warto pomyśleć nad zmianą trochę za długo to trwa znowu rozmowy rozmowy rozmowy, a działań realnych jak na lekarstwo i to chyba jesteśmy zgodni, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pieszych długotrwały to poprawianie, ale i, by je zrealizujemy to jak najbardziej, ale dłużej oraz te musimy zakończyć temat pieszych będziemy wracać do tego, bo jeszcze 1 temat edukacji właśnie podstawa programowa dla liceum i technikum sukces sukces panie redaktorze czy sukces osiąga zwierzę będzie o swoich wyborców twoja mamy zapewnienie oczywiście są małe poczekajmy na spokojnie nie jestem zwolennikiem, gdyby tych hurraoptymizm los zamiast pamiętajmy, że położenie tej ważnej podwaliny również goście niczego powiedzmy sobie nigdy nie było to jest dopiero podstawą do 10 0 pro pub cegła to fundament, na podstawie której dopiero możemy zacząć właśnie budowanie tego domu na podstawie właśnie działań edukacyjnych wsparciu szkoły to przecież kwestia to czy działań przeprowadzonych przez członków owej rady policji trzeba przypomnieć tych działaniach również wspierających to również kwestia zadania samej szkoły, ale również sobą nie skarżył się segmentu krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego uczy się ponoć rodakom doskonale wie my dostosowujemy takim projektom wspierającym, których chcielibyśmy wesprzeć polską szkołę na tym etapie, żeby jednak odpowiednio przygotowane materiały szkoleniowe i nie szkolenia były przeprowadzone w końcu podstawowa baza i budujmy dalej te działania, które powinny taką porę długofalowo przyniesie korzyść, bo wiemy o tym, że to to to w hobby to zwane tu wszyscy wychowani w wykorzystaniu komercyjnym jest, ale to jest możliwe jest trudność naraz, ale kwestią wieloletnich postulatów no marzeń środowiska bezpieczeństwa ruchu drogowego mógłbym nawet pokolenie byśmy powiedzieli no dzisiaj ten kamień węgielny my się wydaje, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby go położyć i na tym rozpocząć budowę przemyślanej długofalowej na każdym etapie nauczania szkolnego edukacji na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym znowu moim zdaniem strasznie długo potrwa, a po proszę powiedzieć, dlaczego co się stało, że się nie udało wprowadzić takich założeń, że chodzi o podstawę programową dla podstawówek panie doktorze no jestem zdziwiony, ponieważ jak przejrzy pan, że rozporządzenie ministra edukacji narodowej doskonale pan zobaczy, że są tam o wiele więcej zmian wprowadzonych nowych nowych zakresów w zakresie wychowania komunizm rzekła do nich tak było już mówię do nauczanie początkowe zawsze miało komponentem wychowania komunikacyjnego tylko proszę pamiętać o tym, że metoda to czy Ministerstwo Edukacji Narodowej w naszych władz są rozszerzyliśmy katalog zadań i od typu dom, chociaż taki 1 przykład można w 2 tworzenie z kimś bardzo edukacja wczesnoszkolna, czyli kwestia zajęć z przedszkolakami to jest kwestia związana właśnie z zakresem stymulowanie sytuacji są udziałem tych najmłodszych uczestników ruchu drogowego pokazywanie im zagrożeń właśnie w ruchu drogowym realny Mykonos mamy już możliwości, żeby rzeczywiście był czas w szkole przedszkolu na to, żeby te sytuacje drogowe były pokazywane przez nauczycieli w sposób bezpieczny dla tych najmłodszych druga sprawa to jest kwestia butów sławetna zapisy w szkołach szkoły podstawowej czyści konserwuje przygotowuje rower do bezpiecznej jazdy taki był zapis danych podstawie programowej w rozszerzeniu jego zakresu pojawiło się dodatkowe zapisy dotyczące uczelni, a jak, gdyby nie znała prawo i obowiązki pieszego rowerzysty w ruchu drogowym znała kwestie znaków drogowych, czyli tych wszystkich elementów podstawowych, które gwarantują powinien wychodzą ze ściany grobów w sali pod znane proszę sprawdzić pani redaktor różnica jest, ale nie, więc taka gra tutaj muszę się nie zgodzić, bo w poprzednim powstaje po co ramowej też był zapis, że uczeń powiedzmy to w 2 w podstawówce musi znać podstawowe przepisy ruchu drogowego odnośnie pieszych tak dalej, więc tutaj mam, ale dosłownie jeszcze w jeziorze powiem dyplomatycznie rozszerzony o mocy kategoryzacji znaków, czyli tego, jakie powinno być jakieś pionowe poziome oznakowanie drogowe druga sprawa to jest kwestia związana przez de wszystkim zrozumieniem bezpiecznego poruszania się na drodze czym jest drogo i jakie są elementy jak infrastruktura drogowa również gwarantuje, jakie są zagrożenia w ramach właśnie drogi jak są zagrożenia w ruchu drogowym no i to jest jakby to rozszerzenie tych byty tylko 1 raz jeszcze z wielu ale, ale tak naprawdę umiejscowienie tej edukacji w postaci realnych zagrożeń rozumienia czym jest drogo jakiś sposób bezpiecznie korzystać z infrastruktury drogowej i to jest jak gdyby tereny to tak się również dodatkową, która również ma na celu właśnie zwiększenie tego komponentu świadomości, a w zakresie szkół średnich, a właśnie multidyscyplinarne podejście do zakresu kształcenia na fizyce mamy nadzieję kwestie związane z właśnie w szczególnym naciskiem na edukację w zakresie prędkości, ale to tak naprawdę nie faulu na szybszy czas przestoju ma ono w powie coś, ale to kwestia również siły bezwładności pokazania to na przykładach modemów właśnie w darze drogowych ma w nim bardzo też mogliśmy zrobić ja absolutnie tutaj gratuluję tego, więc miejmy nadzieję to co się stanie z roboczą to wrak wykonać prawnik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego bardzo dziękuję za rozmowę Borsuk dziękuję również państwu kłaniam się Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia informacji Radia tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA