REKLAMA

Inteligencja emocjonalna dzieci

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-10-22 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ich dzieckiem Przemysław Iwańczyk w niedzielnym magazynie Radia TOK FM chciałbym przedstawić mego goście z nim dr Piotr Sokołowski psycholog z uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry witam chciał, żebyśmy porozmawiali o zjawisku to właśnie to zjawisko czy predyspozycje czy czy cecha wrodzona mowa o inteligencji emocjonalnej i w 1 0 rzucili Sępólna tu dziecięce właśnie czym jest inteligencja emocjonalna ani zjawiskom ani cecha wrodzona ani predyspozycja tak Rozwiń » naprawdę jest to umiejętność jest umiejętność, która dla niektórych z nas jest znacznie łatwiejsze do nabycia chociażby poprzez sprzyjające środowisko wychowawcze ma dla niektórych z nas ma przez to, że to środowiska niekoniecznie jest takie sprzyjające na to jest trudna, ale zawsze do osiągnięcia no dobrze, bo to skoro jest to umiejętność to dlaczego bardzo często też fachowcy z dziedziny psychologii mówią on się z tym urodził to jest takie powiedzenie, które z punktu widzenia takich twardych faktów naukowych niekoniecznie sprawdzeniem trafnym, ponieważ dna morza możemy potocznie powiedzieć a kto się z tym urodził to znaczy, że matka dziecka, ale myślę, że nic tak naprawdę w tym powiedzeniu chodzi o to, że od samego bardzo wczesnego dzieciństwa dziecko, które jest niezwykle czułym obserwatorem i odbiorcą wszystkiego co się naokoło, że jest w stanie przyjąć bardzo wiele informacji, które następnie stanowią podstawę jego wiedzy jego umiejętności albo pozytywnych z punktu widzenia tego czym jest inteligencja emocjonalna albo negatywnych, a tak naprawdę to argument, gdybyśmy chcieli odpowiedzieć na pytanie czym jest owa inteligencja emocjonalna tortu należałoby chyba zakreślić taki obszar, który dotyczy naszych umiejętności wykorzystywania wszystkich tych zasobów, które mamy do tego, żeby w sposób maksymalnie pozytywne realizować swoje kontakty z naszym otoczeniem społecznym tam wraz z takim bardziej prostym językiem tobyśmy mogli powiedzieć tak zresztą mówią ludzie, którzy prowadzą badania zajmują się inteligencją emocjonalną bardziej profesjonalnie to, gdy jest to po prostu umiejętność budowania takiego wizerunku siebie, który powoduje, że stajemy się osobą atrakcyjną społecznie to by znaczyło, że ludzie chcą nas słuchać to by znaczyło, że ludzie chcą ewentualnie pójść za tym co mamy do zaproponowania ziem ludzie sami chcą nas postrzegać jako taką postać, której można, by powiedzieć doradzali lidera, czyli tak naprawdę jakaś charyzma być może chcieli prawdą jest, bo inaczej słuszną stwierdzeniem jest to, jakie pada ZUS co niektórych matek, które mówią mnie absolutnie nie zależy moje dziecko miał wysoki iloraz inteligencji IQ jest nieistotna rzecz kończy się inteligencja emocjonalna a kto to bym nie przesadzał, ponieważ ten inteligencja emocjonalna jest to uzasadniają to przy tym poradzą sobie życia winien oczywiście jasne my rodzice bardzo lubią widzieć swoje dzieci jako przyszłych liderów sukcesu w każdej możliwej dziedzinie, ale jest to zdanie nieprawdziwe, ale z, jakiego powodu Otóż inteligencja emocjonalna jest takim można być narzędziem, które pozwala nam wykorzystać te zasoby, które mamy w zakresie naszego wielkiego tatuś, jeżeli nasz kraj jest malutkie to choćbyś nie wiem, jakim narzędziem dysponowali do tego, żeby wykorzystać zasoby notowane z konieczności są małe i natomiast zgodnie z tym co przedstawiano zarówno w takich koncept konstrukcji teoretycznych jak i co wynika zbadań różnego rodzaju ta nasza inteligencja emocjonalna ma to do siebie, że ułatwia nam korzystanie ze wszystkich tych zasobów, które mamy z naszym systemie nauki nasz system to jest nasz nasz mózg prawdę nasza inteligencja to jest aktywność układu nerwowego nasza wiedza nasza pamięć nasza elastyczność intelektualne czy poznawcza jest nim mniej ni więcej go właśnie aktywność naszego układu nerwowego i ten układ nerwowy nas tak jak każdy inny układ ma pewne swoje ograniczenia inteligencja emocjonalna pozwala na to, żeby się na górnej granicy tych ograniczeń oczywiście taka na wyższym poziomie to inteligencja emocjonalna jest umiejętnością w jaki sposób mogę doskonalić pod naszym taśmy przy ósmym grupa środowiskom, które mamy do czynienia na grunt w sportowym, a ktoś, kto nie ma predyspozycji nigdy nie będzie liderem nawet ktoś o wysokich umiejętnościach nie piłka nożna piłkarski prawda był liderem trzeba się urodzić można być słabszy nieco piłkarz ma odsłonić tę charyzmę charyzmę to jest coś co oczywiście tamten teren mentalnie powiedzmy możemy mieć pewne podstawy do tego, żeby szczególnie przy takim temperamencie jak temperament sceniczny stan kliniczny prawda to tam mamy pewną aktywność żywości pozytywne podejście do rzeczywistości i t d. jako coś co jest w ramach tego temperamentu gdzieś tam umocowane natomiast te nie sama wiedza samych umiejętności odnoszące się do jakiejś konkretnej aktywności czy też aktywność sportowa w 4 aktywności na to mnie w zasadzie nie ma znaczenia natomiast te tak naprawdę same te umiejętności nie wystarczą do tego, żeby za lidera aż takie były ciekawe badanie to ponad 100 lat temu chyba to był taki amerykański psycholog nazwał się tom DART, który gdzieś tam na początku dwudziestego wieku taką tezę przedstawił wyników badań, że najlepszy mechanik, który doskonale zna się na swoje roboty czy może być fatalnym szefem nie, dlatego że nie wie, czego dotyczy praca tylko, dlatego że nie umie tym zespołem pokierować nią tego zespołu pociągnąć za sobą częste potwierdzeniem tej tezy, że musimy tam mieć, żeby można właśnie było też pozycję lidera osiągnąć to był kłócimy się to z egoizmem, bo z 1 strony lider powinien być egoistą, a z drugiej nie powinien mieć mnóstwo empatii w sobie to ja bym zaprotestował lider nie może być egoistą, bo on wtedy tak naprawdę działa taki sposób, że robi wszystko mają też czasem brzydko to nas w potrzebie natomiast 1 z założeń inteligencja emocjonalna może to robienie potrzebie narzędziem do tego, żeby zostać liderem tak skorzy wtedy nie jest liderem wtedy może się stać wodzem jakimś takim, który tt władze ma trochę bardziej na siłę może się stać szefem w rozumieniu ułomny jakiegoś mianowania przez jakieś tam ciała czy trzeciej inne instancje naraz liderem w takim rozumieniu, że lider testach, bo może inaczej po lider to jest taka osoba, którą ludzie chcą za lidera uważać, którą ludzie spostrzegają jako lidera w związku z tym jeśli mamy do czynienia z człowiekiem, który takie egoistyczne na tak trudne, żeby go ludzie postrzegali jako lidera, bo to co n p. Golema 1 z c z nałogiem red twórca to może złe słowa mówi 1 z psychologiem, który opisał to zjawisko bardzo bardzo dokładnie powiedział coś takiego, że kary, jeżeli nie będzie już działał w sposób, który pozwoli ludziom, z którymi współpracuje też na ich własny rozwój na spełnianie ich potrzeb na rozwijanie swoich nie tylko umiejętności, ale także w jakiś tam preferencje jak dziś takich rzeczy, które gdzieś mają w swoim motywacji niekoniecznie powiązanych z tym co jest jakoś bezpośrednio przedmiotem działania w tonie będzie przez nich postrzegany jako osoba Warta tego, żeby w Kazaniu podążać na to tak do tego się sprowadza do rządzą skoro rodzice, zwłaszcza ci, którzy są w takim wszechstronnym stopnia wychować swoje dzieci na nos jednostki, które dadzą sobie później w życiu rozwijają umiejętności językowe plastyczne artystyczne, bo to w tym w tym się z ofert z Jarosławem to czy mogą w takim samym stopniu pracować nad rozwijaniem inteligencja emocjonalna jak tak tak w jaki sposób tak, ponieważ oznacza to przede wszystkim jak spojrzeć senatorom od strony takich podstawowych czynników przede wszystkim czas zacząć spostrzega, że się ma samemu jakieś emocje zobaczyć co to są za emocje jak już będziemy umieli określa swoje własne emocje to zacząć się uczyć określać te emocje innych ludzi PSL, by pkt 1 punkt potem trzeba pokazać ludziom, że jak mają jakieś emocje ludziom na dziesiątym przypadku, że mają jakieś emocje to one mają swoje źródła zaczynamy rozumieć, skąd się te emocje biorą idealnie w sensie takim naukowym Betard Sparta to nie tędy droga to w takim sensie, że jeżeli odczuwam jakąś emocję to, żebym umiał się zadać pytania i poszukać odpowiedzi niekoniecznie znaleźć poszukać co się stało takiego, że tego typu emocja ten się w tej chwili pojawiła jak zaczynamy te emocje rozumieć też trening tak naprawdę musimy potrenować to jest taki sam trening jak i 9 skok wzwyż 3 3 trzecie sprint czy cokolwiek gdziekolwiek inny sport to jest taki trening, w którym na uczymy się nazywać emocje uczymy się te emocje bez postrzegać siebie uczymy się w temacie spostrzega czujnych uczymy się rozumieć co jest przyczyną tych emocji jej już na dalszym etapie jest odcinamy uczyć się takich rzeczy jak n p. generować określone emocje u siebie i jak generować takie emocje u innych ludzi tak dawno na daną drogę przykład, jeżeli trafimy do domu, w którym ktoś ciężko się po chorował to my raczej nie jest najlepszym pomysłem rozbawiać Towarzystwa za zachowują się tak jakby to była najlepsza zabawa każda po to, by świadczyło o tym, że taki ktoś zna na tyle niema rozeznania sytuacji emocjonalnej kradzież jest w tym konkretnym obszarze społecznym Zielną lub po prostu zachowuje się w sposób nieadekwatny umie inteligencję emocjonalną to co to powodować tak jak pan doktor powiedział umiejętność zachowania się w danej sytuacji teraz wyobraźnię nie tylko, bo jeszcze jest jeszcze jest parę stopni w kontaktach, ale w znanym już zatrzymajmy na chwilę wyobrazić sobie kogoś, kto źle znosi jakiś stresującej sytuacji jest w stanie określić przyczynę swoich złych emocjach i z tym wiążą jest w stanie powiedzieć, dlaczego tak się dzieje być może ma to źródło w dzieciństwie młodości bitwę, ale zawsze są te przyczyny sytuacyjne coś co jest takim jak pan blisko 1 2 trojga coś co wyzwala wyzwalać coś trzeba coś co wyzwala tego typu sytuacje zdarzały się, że wiemy zdajemy sobie z tego sprawę teście nie znaczy, że to walczyliśmy o bardzo łatwym usprawiedliwieniem jest powiedzieć ja już taki jest moje dziecko już takie jest teraz największy błąd, jaki ludzie popełniają zarówno w odniesieniu do swoich dzieci, jaki do samych siebie ponieważ, jeżeli przyjmiemy takie założenie ten typ tak ma trabant taki jest to o tak naprawdę oznacza, tyle że przestajemy cokolwiek ze sobą robić i to już nie jest na rozwój to już nawet nie stagnacja to jest cofanie się też tak jak w ekonomii, ale jeżeli nie ma przy niej nie ma rozwoju to jest to by coś co świadczy o tym, że się chylić ku upadkowi elementem albo inaczej dobrą praktyką w celu rozwijania inteligencji emocjonalnej jest próba wejścia w takie sytuacje z komfortowa, bo pchanie dziecko dziecko w tej sytuacji może bym nie był to aż takiej drastycznej, żeby prowokować tego typy sytuację czy czy eksponować dziecko na takie sytuacje, ponieważ niejako życie dostarcza takie sytuacje byłem cały czas to co nie ma problemu z tym tam nawet możemy dalej bodziec można regulować ważne można oczywiście, więc przepraszam dobrym przykładem jest nauka języka, jeżeli nasze dziecko będzie osadzona w grupie rówieśników, które znały od lat no potop jest jakaś krzywa uczenia się, gdzie będzie dziecko będzie postępował będzie dotowało progres mogliśmy sobie, że dziecko przy jego akceptacji zdolnościach adaptacyjnych wkładamy w grono obcokrajowców, który mówi tym językiem obcym i on po tym okresie adaptacji moim zdaniem uczyni większy postęp, a będzie to dla niego sytuacja dyskomfort będzie to sytuacja bardzo stresująca no bo znajdzie się w sumie poza grupą, bo jakiś czynnik, który łączy te grupy w tym przypadku czynnikiem kulturowy, jakim jest język jest czymś co nie obejmuje tego konkretnego człowieka tego dziecka my tu oczywiście wiele zależy od tego na ile to dziecko jest przygotowane do radzenia sobie z różnymi sytuacjami stresowymi boleśnie i też zresztą ten następny krok to jest zarządzanie własnymi emocjami zarządzanie stresem przede wszystkim taka umiejętność zarządzania stresem polegająca na tym, żeby te, operując językiem fizjologii zrównoważyć to co jest takimi impulsami nerwowymi, które generują negatywne emocje w naszym systemie, a to co jest takim zdroworozsądkowym myśleniem odnoszące się do sytuacji to zresztą ten balans powoduje, że jesteśmy w stanie z tym radzić z tym, że to jest stała walka musimy tak będą dostosowywać nasz rozsądek do tego co jest tą sytuacją emocjonalną, żeby nie przesadzić z żadną stronę, bo jak pójdzie jedno to dostaniemy kogoś, kto jest po prostu odlatuje emocjonalnie przy każdej okazji natomiast, jeżeli pójdziemy drogą stronę to uzyskany kogoś z emocją znaczy, ale bez kosztów tak Hull sztywny tył, gdy takiej nawet bym po prostu fatalnie nie nie emocjonalny coś co też jest niedobre i gdy to jest o tyle zabawne, że jak mówimy z 1 strony w układzie nerwowym, a z drugiej strony możliwości samokontroli tego czy wręcz generowanie jak i stanowczo to tak trochę brzmi jak bajka o żelaznym wilku no bo jak mamy kontrolować nasze własne przebieg procesów fakt biochemicznych w naszym układzie nerwowym Otóż okazuje się, że możemy poprzez różnego rodzaju działania, które będą powodowały, że różne obszary naszego mózgu będą się aktywizować i w ten sposób możemy jakoś wpływać na to co dotyczy aktywizacji ośrodków odpowiedzialnych za generowanie stresu za reakcje stresowe, ale także za reakcje polegające na tym, żeby wystudzić ten stres, żeby kredyt pozwoli się bał, gdy w powrocie na mamę do tyłu czym są nasze emocje to są hormony te są hormony generowane przez system poczułem, że nagradza impulsów, które gdzieś tam z tego naszego układu nerwowego, a dokładnie z mózgu pójdą teraz te każdorazowo stres polega na tym się pojawia jakiś stan ten hormon związany z taką sytuacją stresową, ale i sposobem na to, żeby skontrolować sytuację jest wygaszany jest wyciekanie do momentu, w którym ten hormon się wypali to bardzo start prosta prosta zależność pojawił się w krwiobiegu po chwili się wypukłe po jakimś w tym czasie większym mniejszym, ale niezbyt duża i tak długo jak to działa on to my musimy, że tak tam pilnować, żeby nie podejmować decyzji nie działać nie wykonywać żadnych ruchów planet pod wpływem tych silnych emocji będą ruchami jej bezsensownym i zazwyczaj co wtedy należy robić no właśnie wtedy należy n p. zdystansować od tej empatii, kiedy ta jest możliwe, jeżeli rozumiemy, skąd się wzięła Kita wcześniej się tak by, jeżeli wiemy, skąd się wzięła, jeżeli potrafimy ją nazwać, jeżeli potrafimy ją sytuacyjnie odnieść, kiedy się pojawia to sam fakt tego, że my zaczynamy analizować powoduje wychłodzenie tego stanu emocjonalnego niezłą wskazówkę także dla rodziców dzieci będziemy do tych tematów wracać niezwykle ciekawe myślę, że z państwa punktu widzenia rodziców dzieci również, że do stanu Piotr Sokołowski psycholog z uniwersytetu Warszawskiego było im państwo gośćmi dziękuję bardzo dziękuję bardzo państwa zaproszone informacje Radia TOK FM całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL kosz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA