REKLAMA

Wspomnienie prof. Leszka Kołakowskiego w 90. rocznicę urodzin

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-10-23 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:56 min.
Udostępnij:

23 października mija 90 rocznica urodzin Leszka Kołakowskiego (1927 - 2009). Z tej okazji w Nasłuchiwaniu będziemy tym razem nasłuchiwać tego, co mają do powiedzenia wielcy filozofowie. Porozmawiamy o Kołakowskim - człowieku i o ważnych dla niego ideach. A zaproszenie do audycji przyjął inny świetny myśliciel, przyjaciel naszego bohatera i, wraz z nim, współtwórca tzw. "Warszawskiej szkoły historyków idei" (choć do tej nazwy podchodzi z dużym dystansem), prof. Krzysztof Pomian.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przy mikrofonie Jerzy Sosnowski proszę państwa nasłuchiwaliśmy w naszej audycji śpiewu ptaków dźwięków industrialnych gwiazd w małych dzieci siebie nawzajem sporo zajęć nasłuchiwanie mam tego co mają dopowiedzenia filozofowie i dokładnie 90 lat temu 2 3 października 19 2 7 roku urodził się Leszek Kołakowski zmarł przed 8 laty filozof eseista od rozmowy o nich zaproszenie przyjął inny znakomity filozof prof. Krzysztof Pomian Pomian wydawanego w Szczecinku Rozwiń » dzień dobry, że miło proszę wybaczyć NFZ nie zacznę od filozofii samych, ale lektura tekstów Kołakowskiego skłania, żeby filozofia ściśle wiązać z życiem jest najpier w życie zapytam jak się panowie poznali poznaliśmy się w bardzo prosty sposób mianowicie jak zostałem studentem pierwszego roku wydziału filozoficznego UW w roku pańskim 19 50 rok akademicki zaczynał się wtedy wyjątkowo we wrześniu dla pierwszoroczniaków, a dziś w październiku lub listopadzie przyszedł do nas z powyższym Kołakowski i miał dla nas wykłady może to było troszkę później w każdym razie chyba jesienią na pewno jesienią po 10 02 . roku miał, więc dla nas wykłady o filozofii średniowiecznej od co musiał po prostu brak, więc obowiązku wtedy, bo nikogo innego kto by mógł na ten temat mówić nie było i te wykłady już zrobiły na mnie duże wrażenie, choć dziś mówić entuzjazm wobec nich bardzo bardzo bardzo zmalał później, ale autor też nigdy nie uważał, że to był największy jego wkład w do badań nad myślą ludzką, a potem przyszły wykłady o 1 7 wieku to jest czy też Misiło wpier w w programie pierwszego roku studiów i to wprawiło mnie entuzjazm zupełnie bezgranicznej powiedziałem sobie wtedy mszy ja właściwie chce pisać pracę magisterską jednak pierwszoroczniak było dosyć ambitny u tego pana profesora czy też prawdę mówiąc jak myśmy wtedy mówili towarzysze profesora na tyle poręczne w bo taka, że taka była norma językowa tamtych lat i gdzieś pod koniec chyba pierwszego roku zgłosiłem się, a może na początku drugiego tego już dokładnie nie pamiętam zgłosiłem się na konsultacje każdy profesor miał dyżury w i powiedziałem nieco zdumionym Leszkowi Kołakowskiemu, że chciałbym przez niego pracę magisterską powiedział mu leki temat chciałbym ją pisać to go nawet jeszcze bardziej zdziwiła już w ogóle ta przezorność czy przy student pierwszego czy błąd początkujących w wyroku zastanowi się czy pracę magisterską była też raczej dosyć rzadkim zjawiskiem w mojej ja chciałem pisać na czym się na 3 i ostatecznie zresztą napisałem w myśl tego się wiązał jeszcze bardzo szybko znajomość, która bada czy równie szybko przyrósł w przyjaźni pamiętam doskonale obrony praw czy kandydaci jak to się w tym, że znał Leszka wspinała się chyba jeszcze wtedy nie byliśmy na ty, ale wkrótce potem już tak rozwinął, że to było małe wydarzenie nie było wielu osób na tej obronie, ale był wydarzeniem ja bym bardzo przejęty był pierwszy w życiu asystowałem przy obronie pracy doktorskiej no i potem to już poszło bardzo szybko byliśmy dziećmi spędzali ze sobą bardzo dużo czasu na rozmowach między wszystkie możliwe tematy tego świata, ponieważ wydarzenie historyczne w biegu wtedy w tempie zupełnie piorunujący, więc mieliśmy, o czym rozmawiać czy to czekamy 3 0 chodziła na zimno tam był wtedy taki lokal z winem o blisko Uniwersytetu, więc bardzo wygodnie blisko wydział filozofii, który był wtedy w Pałacu Potockich tam, gdzie później były zbiory specjalne biblioteki uniwersyteckiej no, więc tam w nowym świecie Bristolu na pół pięter oni istniejącym już od lat publicznym został przebudowany, by to przyjemny film żywicy pół pięter a gdzie oficer widział w tym, że film uczęszczałem skończyło się, więc to być miejsce naszych rozmów różne w kierunku jest, by tego przepisu w 2 przepisy się pan pozwoli to praca doktorska wróciło już wtedy kandydatka spinał, że to była podstawa książki miasto nie zgadzać to mogą starać się z jednostkami skończymy z tym, że ja przypuszczam, bo ja nie znam pracy doktorskiej, której w tej wersji 3 w kandydatki w tej wersji pierwotnie nigdy nie czytałem my przypuszcza się nam się być bardzo bardzo przerobione w końcu obrona była w roku pięćdziesiątym czwarty mieści się niemile nowa książka ośrodka dla ogólnej przez pierwsze 4 lata później była ogromnie powiększonej na pewno bardzo bardzo przerobione jak bardzo wysoko oceniam tę książkę zawsze oceniam bardzo wysoko w wiele lat później miałem nawet taką wymianę zdań Grześkiem, dlatego że ja uważam, że to powinno być ono żony, a on wtedy miał do tego ogromne zastrzeżenia do wznowienia tego nie chciał to właśnie zostały jeśli mnie pamięć nie mieli mogli się tym, że w szczegółach wznowione dopiero po jego śmierci, ale nie jestem całkiem tego też w i drugie przepisy do wydarzenia które, które Kotowski co się działo co powodowało, że mieli panowie dużo dopowiedzenia sobie no to rozumiem, że to jest śmierć Stalina i początek odwilży dokładnie w dniu śmierci Stalina początek odwilży, by potem już nie tylko początek, ale wreszcie wszystko co szło dalej i aż do października i dalej niż inni też rozmowy naszym trwały zresztą prawdę mówiąc do 3 10 08 . roku do wyjazdu, aby wysłać albo rośnie znaczenie obydwu, dlatego że Leszek wyjechał jesienią przysiąc tegorocznego roku, a ja jechałem po dziewięćdziesiątym trzecim znacznie później w inne miejsce w sukces myślę, że pan bezpośrednio po tym, jak była niechęć polskich w końcu maja 7 10 03 . roku w pełnym okresie gierkowskiej prosperity ani w tym bardziej ponury w momencie, w którym była jesień z 10 08. roku dla nas wszystkich oczywiście bardzo przygnębiający, ale gracze w każdym razie do tych rozmów, które jak mówią odbywały się wtedy relatywnie często i ich do naszych stosunków no studenta z prof. Leszek był moim profesorem gwiazdą gali w niego egzamin i zawsze odpowiadałem później, że najgorszy najtrudniejszy egzamin, jaki przyszło mi zdawać w życiu naoglądałem się z tym dobrze radę to były szef gminy resztę, który odbywał się w konwencji żartobliwą przyjacielskiej byliśmy już jednak tym, że od dość dawno chyba inni, bo tak zadawał pytanie myślę, że skoro, więc krzyż może mi powiesz coś tam o tym, a ja świetnie wiedziałem, że ja muszę tutaj przeskoczyć przez bardzo wysoką poprzeczkę, że ten klimat przyjacielski utrudnia sprawę niełatwo rozlać się i kiedy wreszcie skończyliśmy jak sam Leszek postawił przerobiono ciężko piątkę i powiedział to słuchaj, choć może się czegoś napić to ja powiedziałem wiesz nie pójdziemy, bo mnie boli głowa, dlaczego ci nagle zabolała mogła być uczciwym z tej sprawy z tego, iż ten wymaga się wypowiedź swobodnie, jakie pytania też zadawać ból zadawał bardzo trudne pytanie naprawdę trudny pragnienie, by pytanie na egzamin normalny 1 2 den ta to przyjadę bardzo dobrze przygotowany jak i rozmawialiśmy z nim jednak nie tylko o wydarzeniach politycznych, choć bardzo duże, ale również wielu innych sprawach m. in. technicznych sprawił, że w licznych, więc nie chcę powiedzieć ligę przygotowani do tego, ale tym razem został mi w pamięci jako chyba najtrudniejszym ziemniaki zawęzić podawane są w kręgu warszawskiej szkoły historyków idei nawiasem mówiąc ta nazwa ona była wtedy używane to jest nierealne, gdyż była ona nigdy nie była używana trwa 2 osoby pełną nazwę wprowadziłby do obiegu jedno były Brazylijczyków nasz student student na naszym wydziale brazylijski student w Ruben Silva Fernando bym się zawsze grabież, w których toru bym został wyrzucony z Polski po meczu z 10 08 . roku, dlatego że powiedział panu Ryszardowi dobro sielski Emu, który był wtedy bardzo ważne postacią partyjną i publiczną co on myśli o m. in. wypowiedziach tegoż pana Rysia oraz inne tematy polityczne lata temu panu powiedział Vettel tak już wizję pora, by mieć nie będziemy oczywiście nie odmawiano mi wizy grubym został, więc zmuszony do wyjazdu z Polski pojechał do nowego Jorku i temu obronił na Columbii pracy, która się, że działa w dziełach coś się wprawdzie historia frajdy jest warszawski klub w historii Gdyni jestem zimny pierwsza praca, która próbuje to zjawisko uchwycić to było wejście przejawem nostalgii Rubena i tego rząd został wygnany z raju, gdzie ja naprawdę się wspaniale poczuł nauczył się polskiego zresztą potem, kiedy już pół ponownie przyjeżdża do Polski tu przyjeżdżają z Brześcia wyścigów nie religia znawcą, a drugą osobą, która wprowadziła to do obiegu jeśli się niemile był Paweł Śpiewak, który opublikowało wielkości gdzieś nie pamiętam, kiedy w latach siedemdziesiątych FIBA albo osiemdziesiątych tego tak dokładnie pamiętam artykuł określa, że warszawska szkoła historyków idei i stąd posiadane faktury oczywiście nikt z nas nigdy nie uważał nic byśmy się jako szkoła nie określali i nazwa jest nadal większe koszty w cyklu pro gra o rozmowy z mistrzem zrealizowanych dla TVN w 20 0 7 roku Leszek Kołakowski 1 z odcinków rozmawia o swojej postawy po czterdziestym piątym roku chodzi o latach wcześniejszych niż panu znajomość mówi w pewnej chwili tak też, konfrontując walka tylko polityczne, ale walka zbrojna Krajiny, którą myśmy traktowali jako rodzaj wojny domowej w tym przesady nie było wojny domowej, ale była walka zbrojna przez jakiś czas się jednak wchodziłem jako ten komunista chodziłem z PiS letnie, ale nie zraziły się zabić, ale miałem pewien etap wyprawy przypomina, że goście nasłuchiwanie jest się prof. Krzysztof Pomian to można, by interpretacja ale gdy pobrzmiewa w tych słowach się Kołakowskiego o klimacie ożyciu jego pod tym względem roku tylko niechęć do takiego dramatu wzywania przyszłości ja akurat przyznał, że miałem wyobrażenie o tamtych latach jakoś jednak o tym, że wodzowi wojny domowej rzeczywiście warto wrócić do autoironii uwaga od parabanku, który nosił jako komunista oczywiście, ale nikogo nie zabił i jakoś to się zgadzać z tym co wyobrażam sobie o prof. Leszka Kołakowskiego nie miał okazji go poznać osobiście, że ironia i autoironii to była taka, aby technika której, którą chętnie stosował na kilka letnich była technika ja myślę, że to było coś więcej niż w technikach i ironia i autoironia były wiślak można powiedzieć pewną częścią postawy życiowej i w jaki śmiech światopoglądu myślę, że to była to była to była Czecha Leszka oczywiście, ale nie tylko Leszka to gdzieś było bliskie całej takiej grupie osób, do których zaliczyłbym i Tadeusza Glińskiego z jego już bardzo rozbudowaną wyznaczył limit oni gdzieś tam sięgającą niemieckiego romantyzmu kogoś takiego jak Paweł Beylin bliski przyjaciel Leszka Kamińskiego w jak Bronek raczkuje przepraszam, że w jego imieniu, ale to są ludzie, z którymi spędził życie, więc większy niż było w tym trząść takiej niechęci do nadmiernego branie się na serio do nadmiernego do obwieszczenia do innych to właśnie zachowania pewnego dystansu w rzeczywistości co było szczególnie istotne, zwłaszcza w tamtych latach ja doszedłem do tego kręgu ich jako najmłodszy i później, ale z tego co wiem niż tego czy jakoś to co się tam razem to w okresie nawet w okresie stalinowskim wokół ukraińskiego Leszka Kołakowskiego tak słabej wina był tym właśnie taki troszkę styl ironiczny, który pozwalał no i jak gdyby dystansować wobec grozy z czasów kryje się przeżywało wesołe rozumienia pan nazwiska, które właśnie kojarzy się z tym terminem warszawska szkoła historyków idei, czyli nazwy nazwy nie używano do gazet z usłyszałem pana duży dystans, ale środowisko górale, ale środowisko, ale oczywiście dziś zjawisko, bo jak najzupełniej realny to znaczy realne było środowisko przede wszystkim no i wydział filozofii Flinta czy wszystkie te osoby z wyjątkiem Pawła Albina akurat ty, ale my Tadeusz Kraiński Leszek Kołakowski Bronisław Baczko dodaje mini naszego dobra i królową zimy Witolda kuli z młodszych Jerzego szackiego to wszystko są ludzie, którzy pracowali na wydziale filozoficznym UW pracowali w sąsiednich katedrach należeli do jej sami potrzeby organizacji partyjnej wydział filozofii UW czytam oddziałowej wydziałowej organizacji partii wydział filozofii UW stykali się ze sobą bardzo dużo i z powodów zawodowych i w życiu prywatnym, bo tutaj te granice były bardzo, że karty, a królem życia prywatnego wczasach PRL -u była bardzo istotne dlatego, że to ono było tym miejscem, gdzie ludzie, którzy się znali mieli do siebie zaufanie mogli rozmawiać szczerze ze sobą niczego nie mogli robić publicznie to gdzieś na forach prywatnych prywatnych dyskusjach dojrzewał i krystalizować się różne poglądy, które następnie stały się publiczne, kiedy można je było upublicznić i właśnie w związku z tym, bo rząd zastanawia się nad tym procesem odchodzenia Leszka Kowalskiego marksizmu czy zgodziłby się pod sygnaturą na takim naświetleniu tego, że ktoś wiązałby się z jego niechęcią do wszelkich moni zmotywować do takich sposobów objaśnienia świata, które skomplikowaną rzeczywistość tłumaczy małą wszyscy jakoś 1 zasadę to tak jakby na Grozny taka stała przesłanka myśli Kołakowskiego od pewnego momentu, że jeżeli ktoś mi złożoność świata redukuje do działania jakiegoś pojedynczego mechanizmu to on się na pewno myli to na pewno jest prawdą, ale ja myślę, że elementem tego dojrzewania był też dochodzenie do tego rodzaju poglądu i że odchodzeniu od Marty Wcisło pierwszym zasadniczym czynnikiem były koniunktury świat koniunktury politycznej, by było po prostu odkrycie pierwszą rzeczą jak ksiądz jak to odtwarzam gości to nigdy nie był temat rozmów z nawet, jakbyśmy chodzili, ale mówiliśmy na ten temat nie rozmawiali specjalnie nawet tego uczynić bardziej z Bronkiem Baczko ponieważ, pisząc o nim pisał o tym, ale to się też sprowadzał go, że Bronek powiedział, że nie mam nic z tych do zmiany wszystko jak napisał w Lesznie tak będzie ich także w stanie częściowo podobnie Leszek Kołakowski autoryzował, że traktujemy wstęp do jego głównych nurtów jak dziś mu napisanie niewiele przed jego śmiercią, która jeszcze zdąży przeczytać właśnie zaakceptować itd też mnie także w stanie sam poprawił kilka drobiazgów, gdzie się pomyliłem się pewnych szczegółach zresztą, więc nie rozmawialiśmy specjalnie na te tematy, ale ja się tak wyobrażam Śląsk również trafił już sobie że pierwszą rzeczą dla Leszka było odkrycie odkrycie po pierwsze, Wisła w związku Radzieckim ta wizyta była dosyć pamiętna grono polskich filozofów tam, gdzie Kazimierz Ajdukiewicz jeszcze niewiele Tadeusz Kraiński nie nasza dobra i kula Bronisław Baczko Leszek Kołakowski może ktoś jeszcze zostali zaproszeni i pojechali do Moskwy spotykać się z filozofami Radzieckim i to był za wielu z nich zupełnie wstrząs Leszek nie opowiadał ja nie wiem czy rzeczywiście za autentyczność tego, że w pewnym momencie oni bili na jakimś wykładzie wykład prowadził docent, który się nazwę Kudriaszo w Jaś zaraz wrócę do historyczności tej postaci Otóż doc. Kudriaszow miał wykład o 3 ruch i kiedy on wypowiedział zdanie, które cytuje prosisz mnie wieźć taką burżuazji Misiło szef komisji 2 to krążki podobno zemdlał w i jak opowiadał Leszek nim i Bronek wynieśli Kryńskiego rozstrzelali ich pożegnał korzystali z tego, żeby już nie wrócić Leszek staje się jeszcze została, ale też przed jakimś pretekstem wyszedł jak im Krzysiem to opowieść po raz pierwszy dziś w latach pięćdziesiątych może przed październikiem może po już nie pamiętam to ja powiedziałem, że to jest za piękne, żeby było prawdziwie aliści życie płata nam figle któregoś dnia w księgarni radziecki, który jak bardzo odwiedzamy księgarnie radziecką zawsze dużo ciekawych rzeczy można było kupić trafiłem na niewielką broszurę podpisaną i tarasów z imieniem nazwiskiem był to wyraźnie ten docent filozofii pisał część o burżuazyjnej filozofii, więc przynajmniej tyle mogę powiedzieć z tej opowieści doc. Łukasz wiśnia faktem jest, że ta wizyta musiała zrobić duże wrażenie na Leszku nakręcił zrobią wrażenie piorunujące zupełnie do tych swoich kontaktów z pierwszych scen filozofią radziecką wracał później wielokrotnie w rozmowach, ale do tego doszło po prostu z 1 strony to co się działo w Polsce no i to, czego zaczęliśmy się dowiadywać od pięćdziesiątego czwartego roku delegaci światłych Russia Today i nowy związek dziwadła także inne audycje Radia wolna Europa byłego dyrektora departamentu ministerstwa bezpieczeństwa publicznego oprawcy, który został na Zachodzie, bo poczuł, że grunt się pali pod nogami no i co było bardzo pomysłową inicjatywą Jana Nowaka-Jeziorańskiego Amerykanie zgodzili się jak cofnięcie żywą przemówił przez radio wolna Europa i początkowo go ukrywali zupełnie Nowak namówił do tego, żeby ruszamy witał dzieci były wydarzeniem, którego skutków politycznych kierujących nie sposób wręcz przecenić w tym okresie wolna Europa była uroczyście ogłoszone, ale nigdy nie można także ogłuszyć radio, żeby go wszyscy mogli słyszeć, więc zawsze ktoś coś słyszał co myśli pan, że to refleksja na temat czy taką szkodliwość intelektualną redukowania n p. złożoności świata zdolny do walki klas była następstwem domofony czy rzeczywiście początek cyklu początkowo to były dochodzenie stopniowe do coraz dalej idących wniosków wynikających właśnie z odrzucenia naprzód marksizmu-leninizmu też jego wersji stalinowskiej co, do której nikt wcześniej miał wątpliwości powietrznym gdzieś w okolicach pięćdziesiątego piątego roku, a potem ktoś mu to się pogłębiały szło dalej prawda ja w ogóle nie są to jako historyk w tym przypadku nie tylko o PIT dotyczy Leszka Kołakowskiego, że ludzie stosują pewne ogólne założenia do krytyki pewnych szczegółowych poglądów to raczej się także wiele stają się tych szczegółowych poglądów dojrzewają do ich krytyki i następnie dochodzą do bardzo ogólnych a wniosków, które z tej krytyki wynikają w czasie wojskowej studiów na początku lat osiemdziesiątych wydawał się, że jak nie marksizm no to w takim razie katolicy, że to jest albo albo ze wspomnianym programie rozmowy z mistrzem o istnieniu bądź nieistnieniu Boga Leszek Kołakowski mówi tak zupełnie, gdzie już od dawna nie akceptuje żadnych książek, które mają udowodnić albo istnienie Boga albo nieistnienie Boga nie dlatego, żeby sprawa była nieważna przeciwnie są najważniejsze sprawy świata, ale dlatego w liście wszystkie możliwe argumenty na z 1 z drugiej strony żadne z tych argumentów nie są taką grzywnę przypomina, że nasłuchiwanie rozmawiamy dziś Leszek Kołakowski z prof. Krzysztofem pomiarem, bo te słowa Leszka Kołakowskiego to taki manifest agnostyk, który nie widzi rozstrzyganych argumentów na cud wiary i nie widzi dostrzegalnych argumentów na rzecz wiary, ale jednocześnie fascynacja Kołakowskiego z rybnickiej bazyliki taka fascynacja właśnie bez bez akcesu światopoglądowego lekko zjawiskiem kulturowym no to się pojawia co najmniej od słynnego eseju Jezus Chrystus prorok reforma tortur sześćdziesiąty piąty rok ma być tylko znacznie wcześniej Espinoza już chyba nie to jest oczywiście znacznie wcześniej proszę pamiętać, że w roku bodajże 5 0 19 5 5 Leszek król wydał mu nic tom p t. szkice filozofii katolickiej, że to są szkice pisany jeszcze w latach czterdziestych i które drukowanych w różnych organach prasowych i w tym sensie jego zainteresowanie tą tematyką można, by księga jego bardzo wczesnej młodości wulgarną przypuszczam znaki czasów jeszcze takiego, że pewne dojrzewanie jeszcze czasu przypuszczam, że uczniowskich studenckich, a potem to pogłębiało pogłębią swoją wiedzę m. in. właśnie on filozofii katolickiego tyczki tyczki tak można pobić co się chce jej nie czytałem od ponad 50 lat, więc nie umiem w tej chwili na ten temat dokładnie żadnego zdania, ale jedno przypuszczam 1 zarzutu nie można postawić autorowi, że nie czytał tekstów, o których pisze dla siebie teksty wszystkim czyha jak wspomniany docentem od czasów tak aby, więc właśnie te teksty wszystkiego czytał 4 bardzo porządnie się tym tak dalece interesował się chyba w pięćdziesiątym piątym lub szóstym roku, kiedy już taka możliwość pojawienia Leszek Dawid delegowany nawet to wolę pojechać do Rzymu na Kongres komunistycznej, którzy się, że nie odbierał ja pamiętam, że na Kongres pojechał nie pamiętam dokładnej daty, kiedy to była, ale w każdym razie pojechał, więc zainteresowanie się bardzo głębokie i bardziej dawny, w czym one są zakorzenione, w jakich epizod biograficzny tego nie wiem ale, ale są jako bardzo głęboki i bardzo dawnych lat nawiązują one w już 1 drobną korektą byłby tego co tam byli obarczani Lubieszów pragną Stieg a gdy wyścig to jest człowiek, który mówi, że on nie zawsze i że nie może wiedzieć Otóż stwierdzenie, że nie mamy konkluzji innych dowodów na rzecz istnienia lub zniszczenia Boga nie jest agnostykiem Żydem jest stwierdzenie, że nie mamy ku grzywny dowodów na tryb istnienia lub nieistnienia Boga i zabił po prostu tego terminu tutaj w tym kontekście nie używam jest to zawieszenie sądu w pewnej sprawie w tej mierze w jaki ten rząd miałby być racjonalnie udowodniony negatywny lub pozytywny sąd nad ten temat jest to przekonanie, że jeśli cokolwiek na ten temat można powiedzieć, która innym terenie niż teren racjonalnych dowodów ja się całkowicie zgadzam z moim mistrzem i również jako mniej czytam książek, które zajmują się dowodzeniem, że Bóg istnieje albo, że Bóg nie istnieje po prostu w przekonaniu, że żadne takie dowody nie są możliwe, że to się rozstrzyga ten czas pomyśleć gra innym terenie poproś zgoda rozumie to w SOR słowo słowo agnostyk cofam zwłaszcza, że to co pan mówi to jest wyłożone będą dla mnie sposób niezwykle taki sugestywny wciąż obecność mitu, kiedy okazuje się Kołakowski, a woda wprost zdanie, że filozofia wbrew rozpowszechnionym rozpowszechnionemu wśród laików przygotowała tort z Bożej łaski w przekonaniu nie zajmują się w gruncie rzeczy takim dobrobytem tylko zajmuje się kulturą tak naprawdę innymi słowy, że można właśnie nie są możliwe racjonalne argumenty do rozstrzygające światopoglądem możemy natomiast opisać, jaka jest wewnętrzna spójność światopoglądową obrębie kultury to jest taka myśl, która u nas to owocuje znowu takim ironicznym tonem przyznał, że jako dość młody człowiek czyta myśli Boga nie ma takiego to wyszło to nie troskę irytował ten ton grze tutaj o sprawach fundamentalnych Całko kostki cyfrowo w tym ze strony sieci na fragmencie powiada to jest najważniejsze pytania w ogóle to był istny tygiel w trosce o tym, on pisze w taki jest z pewną dezynwolturą tak powiem tak bardzo to jest to oczywiście faktu graficznie bardzo porządny przygotowanego do gleby to jest oczywiste bezsporne, ale to jest w gruncie rzeczy są to sygnalizuje, że ludzie z wielką pewnością opowiadają się na tematy, które jako względów zasadniczych zmian nie możemy z taką pewnością mówić nie wolno nam się na ziemię tak byśmy tu teraz do oceny no właśnie dobre wyście się, że warto czynie, dlatego że ja powiedziałem w tym typ ironii autoironii jest dziś wbudowany w bardzo głęboko w sam sposób myślenia Ależ, owszem, jego filozofii sam biegł po staremu to jest to niekoniecznie musi być wysłał wiemy to na pewno nie jest żaden sposób tłumaczy, że możemy, ale inny, ale jeśli się nie widzi, iż nie widzi uśmiech Kulesza Kołakowskiego to się czegoś Leszka Kołakowskiego gruntownie różnych ta a jaka jest analogia w tej mam wrażenie to, zwłaszcza w latach sześćdziesiątych, ale itd w końcówce lat pięćdziesiątych w nich w takiej w takiej narastającej niechęci Leszka Kołakowskiego do ortodoksji marksistowskiej no od czasów opublikowania głównych nurtów marksizmu możemy opowiedzieć zawodowa ma marksizmu w całości oraz w jego rezerwie do kościoła katolickiego do tego stopnia, że kiedy on publikuje świadomość religijną więź kościelną to się tę książkę czyta jako rozprawę z kluczem do nieba o kościele tak naprawdę partii PiS to był taki sposób rozumienia tego co on był taki oczywiście taki sposób rozumienia tego, który niezwykle niezwykle tę książkę upraszczają oraz strony, bo boi jak już bym chciał się przecież parki to się pisało partii importerzy pisać o partii nie trzeba było naprawdę przeczytać setek tysięcy stron holenderskich mistyków niekiedy do 03 04 . garnituru bardzo bardzo nudna lektura większy trud został napisany powrót Śląska o innych osób mających właśnie książka jest pasjonująca oczywiście cała sztuka ciała w Lesznie sztuka przez PiS na duże jest polega na tym, żeby z tego materiału zrobić coś osiągnąć czego, czego one dokonał oczywiście, że gdzieś w tle było myślenie o sobie, że zainteresowanie heretykami, które nie tylko Leszek Kołakowski reprezentowała ile właściciel to środowisko, którym mówimy o kresie interesowało heretykami diamentami z atomu, a to szczecinian Namibia to trend wulgaryzmy Polski nad, a to właśnie tymi mistyka holenderskimi i t d . bohater mojej pracy doktorskiej w tym w tej postaci kręcimy pisemnej ale w jakim sensie bohater, którego nie wymyślił Leszek Kołakowski jako temat jest klasycznym przykładem właśnie takiego heretyka, który 1 na pieńku n p. był Kalwinem zauroczenia przechodzi na katolicyzm bardzo szybko wraca do kalwinizmu, więc musi uciekać z Francji, bo to był karany i to nie byle jak karalny, ale w Holandii wśród tych swoich współwyznawców jest właściwie też trochę taką postacią podejrzaną bardzo Otóż myślę, że to zainteresowanie heretykami oczywiście łączyło się z jakimś poczuciem identyfikacji historyka z przedmiotem jego badań i z poczuciem, że my gdzieś też coś z tym mamy wspólnego że, gdy nogi z fabularnym Artur, ale jak powiadam między tym poczuciem winy są opowieści stawia już także w tym poczuciem, a po prostu tym, żeby pisać prace historyczne z kluczem jest zasadnicza różnica pierwsze tak drugie nie jasne chodzi natomiast rzeczywiście o to, że to, że filozof, który na nim z powodu takiej zmiany w swoim czasie bardzo wyborcy domowy jego tekstów nosi tytuł pochwała niekonsekwencji, w który właśnie z niekonsekwencji nie kocha Wenecję uczynił znak firmowy też ludzie, którzy chcą, żebym tu po lekturze pracy filozofa wiedzieć co jest prawdą, a co nie będą Lu przy krakowskim zoo w zawsze zawiedzeni, bo on zaś pokazuje doprowadza każdy problem do punktu, w którym opowiada no i tu jesteśmy w obrębie uczynimy z oporu i czegoś nie możemy zrozumieć na czym jest jest to prawdą witam to prawda to jest kontra dykty, które kontradyktoryjność ruszyli do przekroczenia musimy z tym jakoś poradzić więc, gdy ktoś taki no cóż we wszelkich instytucji, która opowiada jak żyć nie może się czuć dobrze nie znaczy oczywiście że, ale i znowu to też dojrzewało Zbigniew lat ten negatywny stosunek do wszelkich właśnie ortodoksję, że stadion rzucanych ortodoksi, których nie zostawiają w związku z tym żadnego miejsca na wątpliwości właśnie na dotarcie tak określił jako kontradyktoryjności dobrze możemy ten termin wykorzystać i które w związku z tym na dobro sprawy uniemożliwia jego uprawianie filozofii, ponieważ uprawnienie filozofii wymaga właśnie tego szyby nie poddawać się żadnym trudno się, żeby umieć poza nim wykroczyć można to było robić różne sposoby Tomasiak Fin był bardzo wielkim filozofem będąc skądinąd także prawo wiernym i nie od 1 wtedy po 3 w tym porcie, ale powiedzmy sobie w czasach nowożytnych to już stało się znacznie trudniejsze oczywiście, że są filozofowie, którzy czynią przedmiotem chwilę, że większego namysłu właśnie ortodoksi właśnie wiary, do której przylegają w jakim sensie, ale przylegają z chwilą, kiedy zaczynają uprawiać tak myślę, że pietruszki przyleganie zaczyna być wcześniej tak trudno byśmy wspólnie posłuchać jeszcze 1 fragmentu wypowiedzi Leszka Kołakowskiego wstęp do rozmowy z mistrzem tym razem, że będzie dotyczyła polityki w Polsce ostatniego stulecia nabył taką figurą charyzmatyczną i Józef Piłsudski i Lech Wałęsa też naturalnie wszyscy ludzie sprawujący władzę dzierży dzisiaj wie, jaką charyzmatycznych, ale im się tu w szczególności nie udaje, a jeśli próbuje robić się raczej ośmiesza przypominam, że nasłuchiwanie zaszczycił cieszy obecność prof. Krzysztof Pomian rozmawiamy o Leszku Kołakowskim przytoczył fragment ze względu na 2 na 2 aspekty po pierwsze, że ideowo rzecz biorąc ani Piłsudski ani Wałęsa to nie powinny być bohaterowie Leszka Kołakowskiego on od tej charyzmatycznej czy znowu opowiada konstatując fakt co nie oznacza, że sam jest pod urokiem tej charyzmy jak rozumiem ich można stwierdzać, że ktoś był charyzmatycznym przyszłym przywódcą nie pozostają pod urokiem tej charyzmy nie wydają się rzeczywiście, żeby Piłsudski był idolem Leszka, choć na pewno jak my wszyscy uznawało historyczną rolę Piłsudskiego i rozróżniał zapewne w różny okres w życiu Piłsudskiego takie, w których on budzi niepokój bezsporny niekłamany podzi w i takie, w których nie można nie można się z tym pogodzić myślę tu, zwłaszcza w zamachu majowym Brześć i t d . że Wałęsa na pewno budził nas wszystkich w pewnym momencie ogromny entuzjazm później było z tym różnie ale, ponieważ dziś, zwłaszcza jestem przedmiotem podłych nikczemnych środkowych ataku w tym ludzi, którzy dają tylko dowód swojej całkowitej małości, kiedy to robią to chciałbym powiedzieć jednak, że jakiekolwiek, by nie były moje osobiste i być może nie wiem nie rozmawiałem z nim od mieszka krakowskiego krytyki wobec Lecha Wałęsy w jego miejsce w historii jego roli charyzmatycznej postaci w krytycznym momencie historii, że śladem karzeł duchowy, zatrudniając się dzisiaj w propagandzie IPN -u nie wy nie wykreśli to jest to bezprawne druga jest mówiąc o tej o tej o tym, by stał się duszny myślałem o dno o tym, przecież robota to bez Towarzystwa uzupełnia tylko myślę właśnie o raczej, że by pozostający krytykiem marksizmu w ogóle, zwłaszcza wersy ortodoksyjny Leszek Kołakowski pozostał człowiekiem lewicy mam wrażenie tak chyba w tym, by za najbardziej zasadniczy podział na 2 mecze są ryzykowne intelektualnie, ale tak, bo można go tam mieszczuch, więc jest coraz trudniej oczywiście dzisiaj powiedzieć co będzie miało dokładnie oznaczyć, ale jeżeli, jeżeli przyjmiemy w tym przypadku trochę z Jerzym Giedroyciem, że w Polsce lewica jest każdy, kto jest przeciwko endecji oraz jej historycznym przedłużeniem w tym przypadku, z którymi mamy do czynienia dzisiaj na co dzień to oczywiście Leszek Kołakowski był człowiekiem lewicy tak jak ja się uważam w tym sensie czekali czy potem oczywiście im zaczynają się różne komplikacje może tylko do tego dodać, że jeśli Leszek Kołakowski był członkiem lewicy to na pewno czekiem lewicy bardzo krytyczny wobec lewicy, ale ja bym powiedział ze swojej strony, że 1 z elementów lewicowość jest, żeby ci Boruc tejże lewicowości krytyczne jasnym, otrzymując jest też drugi powód, do którego chcę, żebyśmy właśnie w ten obszar zawędrowali, bo obawia się, że potrzebujący, że chyba wciąż potocznej opinii filozof to ktoś, kto w izolatce i pewnej izolacji społecznej rozmyśla nad sprawami niemającymi dużo z publicznych szczególnego znaczenia, bo mówiąc takim półżartem w codziennej krzątaninie trudno uznać doniosłość pytania, dlaczego jest coś nie raczej nic by natomiast natomiast ta filozofia, którą uprawiało Leszek Kołakowski i powie, że w ślad tego środowiska ze swego, które obaj panowie współtworzyli to była filozofia, która wyrastała z doświadczenia życiowego codziennego i do niego wracała to był cały ten dialog z tym co się co się naprawdę dzieje, gdy dzieje ruchome w dziejach po pierwsze po pierwsze chciałem powiedzieć, że człowiek, który poświęcił nieco czasu na zastanawianie się nad tym, dlaczego krzyż jest raczej nigdy nic niż miało, czyli Martina Heideggera również człowiekiem uwikłanym jak najbardziej spraw niższej półki w sposób, który niekoniecznie budzi entuzjazm entuzjazm i który sprawia, że jest bardzo trudno pogodzić wielkości bezdyskusyjną dla mnie metafizycznego umysłu tłumaczył Heideggera że nie należy się z mężem reżyserem Marcinem Tigerem, który płacił składki do NSDAP w Niemczech to po pierwsze po drugie ja myślę, że w istnieją ludzie myślą filozofowie, którzy jak brzmią wewnątrz filozofii dla nich zresztą jak gdyby czymś tak im oczywistym, że nie czują potrzeby konfrontowane z wdzięcznością ale kto nie był przypadek Leszka Kołakowskiego Leszek Kołakowski z człowiekiem z filozofem, którego 1 z wiodących tematów i właściwie można powiedzieć tym linią przewodnią, która będzie go prowadziła przez krytykę katolicyzmu klitkę marksizmu i t d . do tegoż stanowiska, jeżeli już taki tryb życia jest obrona autonomii filozofii autonomii filozofii w stosunku do wierzeń zbiorowych goryli z 2 z 1 strony i do ideologii w liczbie mnogiej z drugiej strony, bo chodzi nie tylko ideologię komunistyczną, ale o innej ideologii również obronę autonomii filozofii również wobec nauki, która ma w tej sprawie swoje roszczenia o obronę autonomii filozofii jako tego co jest w życiu kwintesencję ludzkiego myślenia i w tym sensie mówi jedno z kwintesencję człowieczeństwa mówi 1 Żydów w moim mniemaniu drugą taką jest matematyka matematyka Bronisze trudno mi całkiem dobrze jednak do tego inny instrumenty natomiast autonomii filarze ciastem walczyć walczyć z filozofami, którzy bardzo często niekiedy bardzo chętnie z tej autonomii rezygnują instrumentaliści Jonczyk filozofii Platon był tu pierwszym przykładem, a potem lista jest długa dlatego z państwa od 2 czy Platon, który występuje Urszula występować w roli doradczym tam jakieś tyran Syrakuz jeśli dobrze pamiętam już dawno nie odwiedzają tych okolic i jedno i kończy jak najgorzej oczywiście obrotni tak to się zawsze kończy, więc dla Leszka Kołakowskiego w moim przekonaniu o obronę autonomii filozofii tego autonomię, ale autonomia takich takiej filozofii, która oświetla to bardzo zdolnych ludzi, ale ktoś, kto jest bez mała ze sobą sprzężone, dlatego że autorom filmu chciał bronić, dlatego że jest bez przerwy związane z takim, jaki wiążemy wręczana w różne czy podporządkowywania różnym celom i w związku z tym nie można bronić autorom się, że VIP-ów także w Dziewierzewie to gdzieś autonomiczne prącia to nam się, że można liczyć tylko w ten sposób, żeby konfrontować się z religią i się ideologią iść do lodziarni z jej Indiami i drogami z nauką z tymi wszystkimi zjawiskami kulturowymi, które usiłują uczynić sobie z filozofii Sojuszu urzędnicy to jest jasne z drugiej strony mam namyśli to tym co w dużym zgadzam, że z panem profesorem oczywiście, że to miejsce argument przeciwko autonomii filozofem pokazanie jak autonomiczne filozofia może to, jakie profity pokory pszenicy, kiedy do przerwy od pewnego czasu słucham rozumiem to grzecznie dyskusji na temat uchodźców to co zeznał w pamięci esej Leszka Kołakowskiego szukanie barbarzyńcy to jest pewien, bo on, konstruując teoretycznie jak się wydawało mi, kiedy jestem tu po raz pierwszy pewne stanowisko w sprawie relacji kultury Europejskiej kultury nie europejskie lub przewidziało szachownica, na której teraz toczy się gra, bo ja tu dodam jeszcze 1 rzecz, która może w tym co mówiłem nie wyszła dostatecznie wyraźnie myślę, że wszyscy naprawdę wielcy filozofowie a jakby tego okręgu mieszka akurat się, że liczę bili ludźmi, którzy żywili swoje myślenie filozoficzne nie filozofią dla mnie filozofia żyje i może żyć tylko wtedy, jeżeli czerpie swoje soki, jeżeli stale się sztywno konfrontuje nie wiem, jaki tu metafory dobrej użyć z nową filozofię, a więc z całym światem kultury, ale kultury natury historii właśnie z religią z nauką z ideologami z polityką i tylko wtedy i tylko taka filozofia naprawdę coś przynosi i w związku z tym jej poziom nie bardzo abstrakcyjne rozważania znajdują takie czy inne zastosowanie przykładem jest idealnym byłby tu Emanuel kant niby to zamknięty w swoich 4 ścianach i rzeczywiście musi być zamknięty przez tych latach, kiedy pisał krytykę czystego rozumu, bo ty jesteś tak niezwykłego się to po prostu trudno trudno pomyśleć można gośćmi innym działaczem wciskam zajmował się mnóstwem różnych rzeczy napisał antropologii pokryć cenę chce jeszcze inny krytyki, które już znacznie bardziej połączony z Kacprem tego świata na pisały taki piękny tekst czym jest oświecenie i t d. tym podobne krótko mówiąc ten kant czy znowu Hajdy derby go ponownie przytoczyć byli ludźmi, którzy uprawiali oczywiście filozofia w nieustannym kontakcie z tym wszystkim co jest poza filozofią w nieustannej pługi przemyślenia i krytycznego zasymilowani tego czy spoza filozofię, więc z tego punktu widzenia oczywiście nie ma zjawiska którymi film zawsze mu nie mógłby dzięki niemu nie mógłby interesować myślę, że rząd filozofem w jego zainteresowaniu tego co mnie z tego wyczytać w Leszek Kołakowski miał to było widać bardzo wyraźnie w jego postawie wobec marksizmu i coś pewien dar antycypacji pewien dar przewidywania wyczekiwania problemów, które będą rzeszy ich bardzo jeszcze wstępnych wątłych Zawiszy ogromnie dziękuję zewsząd mamy wziąć udział w w naszej audycji przypomnę 90 zlotemu urodził się Leszek Kołakowski, o których rozmawialiśmy z naszym gościem z prof. Pomianek stres bardzo dziękuję dziękuję ja dziękuję bardzo w imieniu wydawcy na czele rządu i własnym kłania się państwo jest sosna Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA