REKLAMA

Czy depresja jest polityczna?

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2017-10-24 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
10:39 min.
Udostępnij:

Poczucie bezsilności i rozpaczy ma silny związek z wzorcami szczęścia i sukcesu obowiązującymi w danej kulturze. Jeśli jest ona zorientowana na sprawność i heroizm - depresja staje się w niej tabu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to on ten kwadrans filozofa, a Tomasz wstawić chiński dzień dobry czy depresja jest taką samą chorobą jak inna to znaczy czy człowiek pogrążony w głębokiej paraliżującej rozpaczy albo głębokim paraliżującym zobojętnienie jest chory podobnie jak chory jest ktoś, kto zapada na grypę Odra albo nowotwór czy też, że jego stan znacznie precyzyjniej opisują pojęcia rodem z innego zupełnie od medycyny Uniwersytetu n p. język socjologii etyki albo religia i czy depresja Rozwiń » jest polityczna czy prywatna czy w gabinecie psychiatrycznym albo psychoterapeutyczne powinno się brać pod uwagę jakiekolwiek inne czynniki niż odpowiednio domniemane NFI deficyt neuroprzekaźników w mózgu pacjenta oraz jego historię osobistą i relacje rodzinne, a plan ten kwadrans filozofa Tyma niema jednoznacznej odpowiedzi na te pytania, bo istnieje wiele różnych modeli, w których można na te zjawiska patrzeć medycznej wykładni depresji taki najbardziej w tej chwili obowiązuje on sej przeciwstawiali przeciwstawiają się nie tylko przedstawiciele radykalnego ruchu anty psychiatrii, który swoje apogeum przeżywał na początku lat sześćdziesiątych współcześnie kwestionują ten sposób ujmowania depresji jak najbardziej empirycznie akademicy psychologowie n p . Donatan Rottenberg amerykański psycholog ewolucyjny autor wydanej także u nas książki otchłań ewolucyjne źródła epidemii depresji, którą bardzo serdecznie państwu polecam właśnie co toby miało w ogóle znaczyć, że depresja nie jest chorobą, a przede wszystkim podkreślmy nie chodzi tutaj o zanegowanie cierpienia, które doświadczeniu depresji towarzyszy to 1 z podstawowych nieporozumień, które pojawia się prawie zawsze, kiedy mowa o nie medycznych modelach ujmowania tego zjawiska cierpienie depresja jest dojmujące i wszechogarniające nikt tego nie neguje wręcz przeciwnie wyjście poza model medyczny nie oznacza również to kolejne nieporozumienie nawoływania do zaprzestania przyjmowania leków antydepresyjnych albo psychoterapii oznacza natomiast stwierdzenie, że w medycznej definicji choroby tej najbardziej klasycznej autorstwa Rudolfa Virchowa dziewiętnastowiecznego patologa odkrywcy białaczki m. in. depresja się zwyczajnie nie mieści definicja ta powiada bowiem, że choroba to tyle co patologiczny proces w tkance tak brzmi ta definicja Wilkowa tymczasem nic takiego nie występuje w przypadku depresji i większości tzw. zaburzeń psychicznych a kiedy przechodzimy do lekarza dowolnej specjalności, wykonując rozmaite testy i pomiary poszczególnych parametrów naszego ciała temperatury składu płynów ustrojowych oraz innych morfologii czynach albo funkcjonalnych cech organizmu, kiedy natomiast odwiedzamy psychiatry nie zlecało przeprowadzenia żadnych tego typu badań, bo żadne tego typu badania psychiatrii nie istnieją, a nie istnieją, ponieważ nieznane są żadne stwierdzane laboratoryjnie korelację pomiędzy jakimkolwiek fizycznym stanem ciała, a uporczywie utrzymujący się obniżonym nastrojem i oczywiście obniżony nastrój bywa efektem towarzyszącym rozmaitym dolegliwością n p. za burzenie hormonalnym, ale w takim przypadku mamy do czynienia z kimś innym schorzeniem, które podlega leczeniu przez lekarzy innych specjalności niż psychiatria i wskutek zastosowania takiego leczenia objawy się wycofują mija ten obniżony nastrój nie jest jednak znane żadne organiczne podłoże depresji najbardziej dziś popularna hipoteza mówiąca o korelacji pomiędzy obniżonym poziomem serotoniny ADO presją pozostaje hipotezą, które nie przekłada się na żaden laboratoryjne pomiary zamiast, więc sprawdzać poziom jakiegokolwiek neuroprzekaźnika psychiatra sprawdza przekonania pacjenta dotyczące jego samego świata, w którym ten żyje emocje, jakie mu najczęściej towarzyszą poziom zadowolenia z życia poczucia spełnienia szczęścia funkcjonowania zgodnie ze swoimi aspiracjami pragnieniami i oczekiwaniami w stan jakości relacji z bliskimi zajmuje się zatem mówiąc ogólnie samo rozumienie człowieka i sposobem w jaki doświadcza od siebie, a nie jest stanem jakichś parametrów jego ciała kwadrans filozofa dla przedstawicieli ruchów anty psychiatrii, którzy skądinąd byli zazwyczaj zwykł z wykształcenia psychiatrami właśnie takich jak Thomas Sas czy Aldi Lang był to wystarczający argument na rzecz tezy, że nie tyle medycyna ile raczej filozofia jest dziedziną, dzięki której możemy lepiej zgłębić rozumie, że lepiej im głębiej rozumieć zjawisko depresji Johna von Rottenberg i Piter Kinder Mann 2 Rotten bark już wspominałem Kinder man też współczesnym psychologicznym, a Dembiński dodają natomiast, że nastrój jako istotne tło obecne w ludzkim w ludzkim doświadczeniu jam spełnia określone funkcje adaptacyjna czy to znaczy znowu mówiąc bardzo ogólnie kształtuje się w stałej interakcji z rzeczywistością i dopiero spojrzenie na czyjeś doświadczenia przekonania o sobie i w świecie, w którym funkcjonuje, ale także na jego środowisko społeczne kulturowe hierarchię wartości obowiązującą w danej wspólnocie i t d . Otóż dopiero takie całościowe spojrzenie daje możliwość zrozumienia dynamiki wewnętrznej osoby cierpiącej na depresję oraz jakiś pracy z tym stanem zakładającej możliwość ulżenia cierpieniu, a w tym właśnie sensie depresja nie jest chorobą, a szczególnym doświadczeniem jednostki wynikającym z o ogromnej liczby czynników nie opisywanych językiem medycynę podkreślam nie oznacza to wcale, że należy zaprzestać przyjmowania leków albo udział w sesjach terapeutycznych oznacza to wyłącznie, że myśląc o własnej cudzej depresji o doświadczeniu własnej cudzej bezradności bezsilności słabości rozpaczy braku nadziei zobojętnienie poczuciu zakleszczenia niemożliwości ruszenia na przód można próbować widzieć tych przeżyciach także pewne niezbywalne cechy ludzkiej kondycji oraz emocje i przekonanie, które mają poza jednostkowe i kulturowa społeczna i źródła innymi słowy moje poczucie bezradności i rozpaczy może mieć silny związek z wzorcami szczęścia i sukcesu obowiązującymi w społeczności, w której żyje, a nie z poziomem neuroprzekaźników w moim mózgu ze sposobami w jaki to społeczność traktuje porażki niepowodzenia czy ta społeczność uznaje, że są one naturalną częścią życia ktoś, kto ich doświadczenie przestaje być równoprawnym członkiem tej społeczności czy też raczej intensywnie gloryfikują sukces, zwłaszcza sukces zawodowy, a porażka traktują jako zawinioną wyłącznie przez jednostkę przez jej niewystarczającą motywację gnuśność brak odpowiedniego nastawienia osobowości et Cetera może mieć też związek ze stosunkiem właśnie to co się dzieje jest w doświadczeniu depresji ze stosunkiem do straty i żałoby czy w danej społeczności istnieje przestrzeń dosłowna i metaforyczna dla uczciwego głębokiego wejścia wrzało po 3 jednostka może sobie na to pozwolić n p. wyłączając się na jakiś czas aktywności zawodowej i towarzyskiej przy zrozumieniu aprobaty przełożonych i bliskich czy też warunki ekonomiczne oraz reguły interpersonalne zmuszają do jak najszybszego poradzenia sobie ze smutkiem po stracie bliskiej osoby i po zwrocie do pracy n p . czy wraz z utratą pracy albo niemożliwością nieumiejętnością zrealizowania pewnej ogólnie aprobowane chronologii realizowania celów życiowych wiążącą wiążące się n p. opóźniające się startem tzw. dorosłość przychodzi ostracyzm i poczucie, że się jest mniej wartościowym członkiem społeczności czy też przeciwnie można liczyć na zrozumienie jeśli uczciwie wyświetli się powody, które doprowadziły do tego rodzaju sytuacji to plan ten kwadrans filozofia tutaj właśnie dochodzimy do polityczności depresji to jak się czuję nie zależy wyłącznie od stanu neuro przekaźników w moim mózgu czy raczej stan neuro przekaźników w moim mózgu odzwierciedla procesy mentalne, które zachodzą w moim umyśle te zaśnie rozdzielnie wiążą się z kulturą, w której żyje wartościami w niej obowiązującymi przekonaniami, które się w niej przyjmuje zakłada narracja mit tożsamościowy mi z pomocą, których budują i moje doświadczenie ja, a wreszcie last banknoty list z moją własną sytuacją egzystencjalną społeczną polityczną czy rodzinną pytanie, które powraca w tekstach filozofów socjologów i psychologów, którzy rozpatrują zjawisko depresji poza wyłącznie kontekstem medyczna terapeutycznym brzmi, jaką postawę wobec depresji powinniśmy zająć czy jest ona mówiąc wprost czymś co nie mieści się w naszym układzie założeń w naszej wizji zdrowie jako stanu pożądanego czy też jest raczej istotną informacją o tym co się w tym układzie dzieje, czego w nim brakuje co zapoznaje co umyka jego uwadze i czego być może stara się uparcie nie dostrzegać czy, więc depresja jest chorobą, którą powinniśmy leczyć, bo wynika z procesów patologicznych, których etiologia interesuje nas wyłącznie w perspektywie profilaktyki czy też ma związek z metodami z pomocą, których modeluje przestrzeń społeczną mówi coś nam o tej przestrzeni wnosi do niej jakąś istotną informacje uzupełniają, wprowadzając doń treści, których ona nie uznaje i nie przyjmuje nas codziennie to on ten kwadrans filozofa, a w tej drugiej perspektywie do presja przynosi ze sobą pewne treści i wartości, które we współczesnej kulturze podlegają tłumieniu i w oparciu o depresja przypomina o śmierci konfrontuje z bezradnością i bezwładne wprowadza świadomości ograniczenia tam, gdzie dominuje poczucie omnipotencji i nieograniczonych możliwości w kulturze zorientowanej na sukces sprawność tego rodzaju słowa brzmią jak ciężko herezja i sens nie zawiera się jednak w celebrowaniu ciemności cierpieniu, ale w przekroczeniu perspektywy w ramach, której myślimy o tego rodzaju doświadczenia wyłącznie jako o czymś, czego zawsze i w każdych warunkach należy przede wszystkim się pozbyć nigdy zaś to rozumieć dlatego właśnie depresja staje się we współczesnej kulturze i wielkim tabu o depresji nie należy mówić depresji należy unikać wprowadzania tego terminu do dyskursu publicznego nie to jest czymś co w niektórych sytuacjach w niektórych kręgach uchodzi wręcz za zbrodnia bardzo dziękuje Tomasz wstawić chiński do usłyszenia kwadrans filozofa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA