REKLAMA

Co Prof. Stanisław Krajewski zawdzięcza dialogowi międzyreligijnemu i chrześcijaństwu?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-10-24 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio prof. Stanisław Krajewski filozof publicysta współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów dzień dobry witam serdecznie, więc w rządzie nowe państwo trochę rozmawialiśmy o tym, przy naszym ostatnim spotkaniu, ale właściwie ten temat szerzej pan opisał inne w takiej publikacji co zawdzięczam dialogowi między religiami Emu i chrześcijaństwo i to rozumiem jest wykład jakiś pana czy w nowych rozszerzona wersja oczywiście wykładu, który wygłosiłem 3 lata Rozwiń » temu mniej więcej centrum kultury żydowskiej w Krakowie jest takie centrum Lis my zaś sam, bo są obok ulicy Bożego ciała to właśnie dobrze charakteryzuje znam sytuację i i tam na 1 wypłata ryczałtowej rozszerzonej dopracowanej wersji zresztą w 2 językach polskim angielskim się ukazał nam po dłuższym czasie w tym roku, że jestem zadowolony to jest taka książeczka, którą można tam kupić albo przez stronę internetową do jego centrum kultury żydowskiej w Krakowie tak i na ich ja próbuję tam pokazać co zawdzięczam, a dialogowi i chrześcijaństwo, a przy okazji na czym polega on głęboki czytamy w głębi rozumiane dialog międzyreligijny, gdybym kiedyś mówimy o jakimś spotkaniu o osób, które reprezentują różne punkty widzenia to podświadomie trochę oczekujemy, że nastąpi spotkanie w jakimś miejscu, czyli że albo 1 strona przekona drugą stronę albo druga przegrała pierwszą albo ustalą jakiś punkt w połowie drogi mówią dobrze się zgadzam się nie zgadzamy i rusza, ale gdzieś podświadomie liczymy na to, że sukcesem byłoby, aby racje 1 strony zwyciężyły druga powiedziano tak myliłem się wydaje się, że jeżeli chodzi o dialog między religijne to zupełnie inne kryteria należałoby tutaj przyjechać Triada uważam myślę, że to dobrze oddaje to właśnie, że chodzi o inne kryteria, jakie za chwilę ta sytuacja między religijną, a też również może inne pewne sytuacje prawda no i być może tak jest również jakiś dialogach i innego typu no nie wiem nawet nie małżeńskich prawda wewnątrz małżeńskich znacznie, że nie chodzi wyłącznie o to, żeby ustalić jak dziś kompromisowy sposób rozwiązania czy postępowania czasem, ale po prostu o to o to, żeby było jasne jak będą jakieś stanowisko obu stron i że z szacunkiem do tego, żeby dostać obie strony odnosiły także daje to porównanie zatem od dziś w cenne, że Zielną w ten sposób w TOK to jest coś co każdy dosyć łatwo sobie wyobraża te między religijne rzeczy może nie aż tak łatwo, bo to dla wielu osób jest może znacznie bardziej odległe nawet takich, które są religijne zresztą ludzie religijni mają ten problem na często, bo tak jest nasza tradycja religijna, że uważają, że ta moja religia jest w porządku, a ten inne są one albo niedobre albo przynajmniej niedostateczna przeciw pseudo religię wręcz po pseudo ono dla niego czas można w Elblągu jest prawdziwy pozostali to tacy trochę smutno mi się mylą albo jeśli się nie radzą to są mają tylko częściowo ograniczone ograniczony wgląd no ita tak rzeczywiście jest ich bardzo w tradycjach religijnych obecny jest taki sposób myślenia, ale jednak to jest jedyny sposób patrzenia na razem, dlaczego ta nie jest jedynym jak można inaczej patrzeć na oś można uznać, że odnosimy się do rzeczywistości na tzw. prawda w transcendencji więcej na inny z innego wymiaru innego świata mówimy o Bogu, czyli o bardzo trudno uchwytnych zupełnie niezrozumiały w sprawach tak naprawdę jedyne co jest bardziej zrozumiałe jest historia tego jak ludzie o tym, mówili w teksty, które mamy iść teksty święte ich praktyki religijne instytucje religijne, które jakością z tym związane na tym wyrastały no to są konkrety ja oczywiście się różnią natomiast, ponieważ to, dlaczego się ostatecznie odnoszą się do nas też na fundament został zupełnie nie mnie do pojęcia NATO to, że może na różne sposoby nastąpić takie odnoszenie się takie samo trudna próba zrozumienia, o co chodzi w tych ostatecznych w kwestiach prawda jest transcendentny w wymiarze tworzone są różne nurty staje się aż tak dziwne prawda czy to trzeba z się z tym zgodzić wykazać pewnego długu pokorę Abraham Joszua Hasior taki wybitny filozofii teolog jest wieczne żydowskiej mówił, że w teologii potrzebne jak nigdzie indziej jest nastawienie pełne pokory, żeby z tego teologia się prowadzi na manowce i Rita jest chyba bardzo ciekawe stwierdzenie, bo zarazem on był świadom tego, że w tej teologii Kwolek pokora jest potrzebna może najtrudniej znaleźć pokarm postawa jest Ireneusz RAŚ Gosia Baczyńska tak tak spięta książka taką zdobyli troszkę apologeta czy zna, bo na tak to wszystko przedstawia, jakby prawda no właściwie tylko uniesienie nam głos towarzysz pierwszy o życiu ów sposób taki, że się obchodzić Szabat natomiast zarazem napisał przedstawia te wszystkie głębokie piętno sprawy w sposób niesłychanie i kompetentna oczywiście on jest bardzo kompetentny, ale też na taki, który jest nastawiony na współczesnego czytelnika to jest siła tego autora Abraham Joshua Hasior, że on wywodzi się prawda z bardzo tradycyjne środowiska harcerskiego z Warszawy zresztą a, a jednocześnie no wiesz w pełni nowoczesnym człowiekiem i starać się, jakby całe to przesłanie tradycyjna ma przekazywać nie tylko w sposób nowoczesny, ale dla ludzi, którzy są nowoczesności zanurzeni przez to jestem uważam dalej aktualne, chociaż to co pisał to pisał kilkadziesiąt lat, kiedy mówimy o dialogu między religijnym i docieramy do można, by rzec jądra do do tych rzeczy, które wie pan profesor mówił są dziś na końcu drogi bardzo takie metafizyczne to być może łatwiej dialogować, niż kiedy skoncentrujemy się czasami na tekstach, które często były budowane na zasadzie wyznaczania terenu, który jest terenem w świętym i terenem, który matka jest terenem nie świętym, czyli wyznaczanie przestrzeni, w której jest 1 Bóg prawdziwy, a po poza nim są idole albo Boszko bożki nieprawdziwe tak albo akceptowane wyznania czy dom denominację nieakceptowane i teraz tak myśleć o dialog międzyreligijny, kiedy czasami odwołujemy się do tekstów, który mamy nazwane właściwie osoby, które są naszymi wrogami czy potencjalnymi wrogami mandat cała wina wizja rzeczywistości wówczas na jej jest taka, że może wszędzie naokoło jest bałwochwalstwo, które należy no odsunąć w perspektywie ona ma zniknąć natomiast jak na razie są ci, którzy co prawda są w relacji z Bogiem prawdziwym przebojem jedynym jej i oni mają oczywiście, że w sposób zupełnie od bałwochwalstwa od lat o odrębne i ich sytuacji, w której rzeczywiście to w 1 miejscu miałby się dziać mieliby rzadziej bywał w tym praktykom bałwochwalstwa ulegać to co należy ostro czasem w sposób brutalny temu zapobiegać taka jest cała historia biblijna jest mnóstwo zoo na ten temat różnych wydarzeń opisów na pytanie jest i jak to teraz zrozumieć Otóż w moim przekonaniu o już od z wielu wielu stuleci żyjemy w świecie, który jest stworzony przez wyznaczony przez moje trasy via zachodnie przez chrześcijaństwo i przez islam, który w gruncie rzeczy rozumieją kwestię bałwochwalstwa tak samo, czyli tak naprawdę w tej chwili na oba w uchwale co w takim sensie w jakim to Biblia bezpośrednio opisuje nie ma w świecie zachodnim przynajmniej i dlatego sytuacja się na tyle zmieniła, że może możemy spokojnie bez spokojnie, mówi że teraz jesteśmy w 1 nurcie takim nazwijmy to biblijne na AB ovo falstarcie rozumieć jako te zagrożenia czy ten kult różnych bożków, które oczywiście ciągle nam zagraża to nie są ci ludzie innych religii prawda że, w jakich chrześcijańskich kościołów czy islamskich Leandro odłamów różnych islamu nie to są ludzie i tak samo my sami, którzy ulegają prawda tym Bosch com, którą często się mówić różne wskazania prawda o powodzenia sukcesu materialnego są materialnego bogactwa tak, by ten dar Rena i dużo jest takich zagrożeń i ona toczy się dalej są realia, a miasto jest dodatkowo oczywiście pytania w takim momencie mianowicie, a co z Azją, a w szczególności z liniami indyjskimi z Chinami Otóż ona, choć są zdania odrębne, więc one rozwinęły swoje własne myślenie to czy tamtejszy tamtejsze realia są religiami bałwochwalstwo milczenie nie jest oczywiste to znaczy są ludzie z kręgów w kręgach żydowskich dialogowych n p . taki rabat proszono go od Times, w którym mam kontakty bliskie, które ktoś rozlał ją całą koncepcję poprzez swoje bliskie kontakty z ludźmi liderami i ważnymi postaciami z kręgu szczególnie indyjskich religii hinduizmu buddyzmu i t d. i którzy i Olgi ci ludzie mówią on i inni tacy mówią, że tam tak naprawdę jednak też jest jakiś rodzaj rdzenia monoteizm etycznego tylko, że no to jest wszystko ubrane zupełnie inne szaty na historycznie uwarunkowane, ale jeżeli to poszukać głębiej to wtedy ceny okazuje się, że to nie jest tak, bo owo chamstwo, jakim się myśli w pierwszej chwili czytając te historie biblijne wrócimy do naszej rozmowy po informacjach studio prof. Stanisław Krajewski współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów informacje o 11 20 to w prof. Stanisław Krajewski filozof publicysta z współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów jest państwa i moim gościem rozmawiamy o takim rozszerzonym w przemówieniu dorocznym pana profesora co zawdzięcza dialogowi między religijnym i chrześcijaństwu dostania się panie profesorze czy ten dialog między religijne jak nazywa sugerowała jest możliwe tylko pomiędzy IT i to kolejne pytania co za chwileczkę pomiędzy wyznawcami religii czy on jest też możliwy pomiędzy wyznawcami przed przedstawicielami ligi, a osobami nie religijnymi tutaj oczywiście bardzo szeroko tę niewinność można definiować no to jak najbardziej niektórzy zasobni mają takie określenie jak dialog między i religijnych i między ideologicznym albo wysiadał międzykulturowym, więc jak najbardziej to wszystko wchodzi w grę na dialog, w którym leci mi to partnerzy dialogu jednak aż przyjmują jakąś swoją religijność i staną się z nią utożsamiają i praktyk kują no mam trochę głębszy sens niż po prostu jakiekolwiek między religijne czy spotkania, w których na 2 typy jakiś prawda idei czy ideologii się stykają no to jest głębsza, ponieważ jest i to jest tu poczucie, że oprócz tych wymiarów ludzkich społecznych prawda historycznej jeszcze jest jakiś wymiar wyższy Niemki trudniej uchwytne w tym, do którego się jakoś odnosimy ICO no co daje temu pewna specyfika za, ale jednak ogólnie rzecz prosta jak najbardziej jak najbardziej jest to jest to praktykowane domów, bo jak mówiła dialogu oczywiście też jest także na wszystko co wykracza poza konflikt w wojnę Bojke prawda o obrzucanie epitetami jeśli się da zrobić to też dobrze czy dialog z takim naj prostszym banalnym sensie jest czymś na rozwój na dobrym prawda, a natomiast coś no to czasem może przybrać głębszą formę i tak było, że forma miast jak najkrócej moim zadaniem polega na tym, że się nam podchodzi do tej drugiej osoby z całym szacunkiem dla niej i religijności i co jest uważa możliwe nawet jeśli pewne tezy tej, którą religia taty inna religia zawiera z nim są dla nas obca bądź szczery nie odrzucam całkowicie mimo to można Jeża to uszanować jako dozorca osoba uważa znaczy taki jest możliwe przy ideologię ach to Niewiem, bo drogie są bardziej związane z jakimś działaniem najbardziej prawda bezpośrednim w sferze społecznej tak dalej tamten konflikt jest bardziej nieuniknione wydaje mi się nie w sytuacji religii, których też oczywiście pojadę jako, których pojawia się konflikt tych sytuacjach, ale on nie jest tak nieunikniony zawsze jest jakiś możliwość uważam wejścia na wyższą polszczyznę, która będzie mniej konfliktową czy istnieje niebezpieczeństwo, że jednakowoż w którymś momencie przedstawiciele różnych religii powiedzą no jednak tutaj jest granica, czyli wspomniał pan w pierwszą część naszej rozmowy o o wielkich religiach monoteistycznych, które dziś rozumieją, że są religie księgi opierają się na Starym testamencie jest jakimś punktem wyjścia stary testament z różną interpretację, że jedzenie, ale jest jak jakiś korpus tekstu, na który dobrze to dziś jest już dobry jest mocno angażuje się na fundamencie oczywiście można doszukiwać się prawdy z motywów myśli podobnych takiego wspomniał religia wschodnich nalewki nalewki myśmy się człowiek dochodzi do różnych odłamów i różnych denominacji mu i w których uczy czy jest taki motywujemy no nie to już za mało to już jest za bardzo no właśnie to już jest bałwochwalstwo to już nie jest religia nowo trudno tutaj powiedziałbym jakiś liczbowo kategorii przyjąć, że jeżeli jest powyżej miliarda wiernych to taka, jeżeli poniżej 30 0 tonie ja myślę, że nie chodzi o liczbę no to jest także można szanować każdy pogląd, o ile to jest pogląd, który nie próbuje mnie do czegoś zmusić prawda, że ktoś wierzy w coś tam nocą w porządku, jeżeli on wie, że coś tam i robi jakieś straszne rzeczy to już nie w porządku, jeżeli wierzy w coś tam i robi się zachowuje porządnie tyle co mogę przyjąć i mogę to jego wiarę traktować poważnie, jeżeli on wie, że coś tam chce, żebym ja w to wierzył NATO zaś sytuacja, że można zmieniać jest oczywiście despoty stała od warunków jest to, że nie ma ani prawda prób nawracania ani nawet takiego założenia, że byłoby przyjemnie, gdyby w konsekwencji ostatecznie nastąpiło nawrócenie czy takiego bardzo aksamitne go, ale jednak podejścia w stylu nawracanie, bo to rzeczywiście trochę zabija ten dialog głęboki wstyd mi się opierać na zaufaniu i akceptacji wzajemne na co, więc są w gruncie rzeczy tego zalać prawda, ale tutaj od razu do pytań, bo są jak pan o tym, że, jeżeli ktoś coś wierzy i z tego wynika, jakie działania przeciwko mnie i teraz pytanie brzmi czy te działania wynikają z tekstu czy też działania wynikają z wykorzystania religii do celów politycznych no to zależy to już pewne nie sądzę, że uda należało tak teraz rozdzielać, bo n p. nie wiem w proste pytanie czy polityczne deklaracje Episkopatu Polski, który instrumentalnie czasem wykorzystuje pewne teksty, żeby ugrać swoje rzeczy należy rozumieć jako działanie religijne czy raczej jako partykularne w celu osiągnięcia konkretnego czy dobrze sta w może Episkopat mówią Lalek z łóżka obok kapłanów, którzy mówiła bla bla bla no interpretacja tekstu czasami może służyć czy tak może służyć jako Pałka do układania GUS pogłowie, ale to nie znaczy, że sam w sobie jest taką pokój jest na ogół tekst nie istnieje bez interpretacyjnej są różne interpretacje i to oczywiście, że odnosi jak najbardziej do wszystkich tekstów biblijnych i raczej żydowskich chrześcijańskich i muzułmańskiej nade wszystko interpretacja w ramach Egipt szerokim obok mające głębokie zaplecze historyczne prawda rozważać także należy też coś mówi jej to z reguły chodzi o pewne polityczne czy jakieś bezpośrednie działania i co może być dania albo miła albo niemiła no ale to co nie wpływa w Wiśle omnia, choć doniosła w sposób zasadniczy na moje ogólnie rzecz biorąc pozytywne widzenia chrześcijaństwa co nie znaczy, że ja zamykam oczy na to, że jest wielu ludzi, którzy nie tylko jak banda z chrześcijanami, ale w imieniu chrześcijaństwa robią różne złe rzeczy są złoża są ludzie, którzy będą z Żydami ich imieniu daje zmaleją zważać także to, tyle że złe rzeczy to znaczy albo kogoś prawda niszczą czy to fizyczne czy czymś tak powiem od umierają w domu część albo kompletnie nie chcą oddać szanować innych ja no i t d . Nsm to jak najbardziej występuje na to nie zamyka jednak dla mnie sprawy, ponieważ uważam, że i wiem, że samolot inni ludzie wewnątrz tej samej religii zanurzenie, którzy po podchodzą do rzeczy inaczej to, jakie są proporcje oczywiście ma jakieś znaczenie w praktyce ta ma znaczenia prawda 2 2 zlotemu 3 3, że dzięki temu nawet 3 5 uważa, że ksiądz Tischner jest reprezentantem chrześcijaństwa i ich, że to będzie ten zwycięski rosnące ciągle dominuje inny w perspektywie dominujący sposób myślenia w ramach polskiego września z polskiego katolicyzmu no w latach dziewięćdziesiątych nagle okazało, że do żony jest jednak jakąś bardzo finalnie dominującą, a potem coraz bardziej mniejszościową po to, opcją, a ono jeszcze później okazało, że coś co wydawało się dosyć mniejszościowe, czyli to co reprezentują n p. ksiądz Rydzyk stało się dominujące tak jest, ale to nie znaczy, że to jakoś wpływa na moją ocenę chrześcijaństwo atak jako takiego w sposób ostateczny awiza IT i tę możliwość w ramach chrześcijaństwa podobnie jak winnych religii w mojej, kiedy mówił o dialogu między religijnym to kto właściwie dialogu z kim po tak to jest dobre pytanie jest oczywiście można być, że każdy może delegować w każdym mieście tylko mała religijność za sobą już sobie i taki jest i 1 w erze to naprawdę gra między liny to uważam, że musi być także człowiek uważa, że jakość reprezentuje swoją religię i zgadza się z tym, że ten jego partner też reprezentuje swoją religię jeśli jest to obustronne przekonanie to wtedy to, że dialog międzyreligijny i niezależnie od tego na świat jest oficjalna to dość, że to reprezentowanie na ile jest właśnie nieoficjalnej i na ile jest kompetentny oczywiście im większa kompetencja tym lepiej wiedza prawda i t d. ale nie jest zupełnie niezbędne jakieś minimum wiedzy jest niezbędna, ale nie człowiek może być wielkim ekspertem ważne jest także są eksperci od różnych religii, którzy wiedzą o wiele więcej, a w gruncie rzeczy nas z nimi nie może w dialogu międzyreligijnego, bo oni są tylko ekspertami to znaczy aż z ekspertami, bo dużo wiedzą, ale tylko z ekspertami, bo nie utożsamiają się z tym zwykle bardzo skomplikowany wielowątkowy i dziedzictwem i jeśli się nie utożsamiają to wtedy na występują właśnie jako eksperci rząd ciasto widać też w życiu publicznym dotąd tacy ludzie nas intelektualnie wybitni, którzy na czytali Świętego Tomasza z Akwinu i oni mówią, że ci zwykli prawda katolicy nie wiecie właściwie co wy wierzycie ja wiem, bo ja czytałem czy czytałam waluty jest błąd co znaczy, że oczywiście można, by znacznie więcej wiedzieć na ten temat, ale to nie jest sposób, żeby tłum, żeby grzyby na tej podstawie tłumaczyć w co ktoś powinien wierzyć ktoś, kto jest wewnątrz swojego kościoła wręcz wewnątrz swojego wyznania i uczestniczy w jego życiu to może się nam nie podobać nawet w Podzamczu interpretuje, ale nie można uważać, że on jak nie wie, o czym mówi bowiem ten eksport, który przeczytał średniowiecznych autor należy we Lwowie grzyby 7 ciał doradczych jak Tomasz ciekawe jest to, że ktoś żebrze m. in . Tomasz daje jednostce dużo więcej wolności do zwrotu, ale także dużo więcej odpowiedzialności natomiast trend w katolicyzmie rzymskim jest taki, że raczej deleguje mamy pełną odpowiedzialność i wiedzę i decyzyjność wyżej tak do kapłana do proboszcza do biskupa do Episkopatu czyli, jeżeli w episkopacie wypowiada jakiś kwestia, bo biskupi zabrali z troską głos no to tam już zwalnia zmyślenia i Mono omówiono takie są oficjalne stanowisko to już mój głos tutaj niewiele ma do czynienia jest rzeczywiście problem zgadzam się w podobny problem nawet, że w większym natężeniu świat chasydów prawda czy Bartosz tradycja realistyczna Żydów, którzy uważają, że ich lider cadyk on właściwie o wszystkim decyduje o nich, a nie tylko muszą jej się tego słuchać, ale jednocześnie zarówno prawda w chrześcijańskiej katolickiej, jaki żydowskiej tradycji jest nam bardzo mocno zawarty ten element na wolnościowe, że trzeba po swojemu i wedle sumienia, ale też na, odnosząc się do tradycji traktowanej jak największą uwagą te wszystkie decyzje podejmować, więc mało to jest kwestia taka na co się kładzie nacisk na takim się tutaj, jeżeli chodzi to islam czy judaizm to jest trochę więcej wolności tworzy jednostki straży ma to, więc jedno i wolne wolności właśnie w decydowaniu czy w patrzeniu na samego siebie w ramach religii i często tak, bo instytucje religijne nie są tak scentralizowany realizowanej w akcje realizowane, niemniej no w praktyce to niekoniecznie jest wielka różnica, zwłaszcza w Europie czy w świecie zachodnim, które jednak od czasu rewolucji francuskiej ta indywidualizm i to, że jednostka sama wybiera nas stał się 1 z głównych filarów to jest prawda pewna nowość cywilizacyjna i Matras jest częścią życia nas wszystkich dużym stopniu jest zresztą też prowadzi prowadzi do różnych zagrożeń jak wiemy nowo niektórzy ludzie uważają, że ta konieczność wyboru czy też czują, że nie koniec taka konieczność wyboru jestem zbyt ciężki, który przy sobie też, że o dialogu międzyreligijnego to też dialog wewnątrz religijny czasami sprawia wyzwanie w niektórych domach migracjach we wszystkim we wszystkim ma pan absolutnie rację to jest bardzo ważne właściwie ludzie, którzy są w tym dialogu międzyreligijnego ciemni często też mają coś takiego noża ani, jakby poszli już na tyle daleko, że nie bardzo potrafią o tym, mówić z ludźmi, którzy w, których przypadki spotkają się co zdarza się modlić zbiorowy gdzieś w ramach swojej religii i to jest wielkie zagrożenie, bo oczywiście takie oderwanie się wprowadza w polityce dają się zawsze mówił, że to oderwanie elit od masy to coś takiego jest bardzo jest bardzo niedobre bardzo zagrażające i to jest 1 z firm 1 z wielkich wyznaje wezwań to jest jedno z wielkich wyzwań i dla aut i to naturalna zwracają uwagę wszyscy ludzie związani z dialogiem religijnym peugeotem poważnie myślą na niej mniej no not znaczy jednak o narciarzy, ale nie ma takiego kolegę, który jest radnym w Izraelu i on jest bardzo zaangażowany drogi między liny na wysokich z tą różnicą takim szczeblu z różnych realiami, ale mieszka, w jakich wjazd kiedyś mieszkali razem teraz mieszka takiej małej wiosce w Galilei w tango odwiedziłem on i ona na zasadzie nie bardzo potrafi o tym w swoich działaniach o publikacjach spotkania, które robi prawda z udziałem liderów religijnych z z całego świata rozmawiać z tymi ludźmi, którzy w jego wiosce mieszkają to są Żydzi, by marokańskiego pochodzenia marokańskiego ono bardzo tradycyjni prości i inna jest jakiś problem, który ja wyczuwam on też wyczuwali niema NATO łatwej odpowiedzi niestety wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studio prof. Stanisław Krajewski opowiada co zawdzięcza dialogowi między religijnemu i chrześcijaństwu informacje o jedenastej 40 wracamy po informacjach o prof. Stanisław Krajewski filozof publicysta współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów jest studio rozmawiamy o niego w książce zawdzięczam dialogowi między religijnemu i chrześcijaństwo może coś powie no może, więc chrześcijaństwo, bo jakoś od dotychczas nieraz ukrywał pan to skrzętnie jak do tego nie doszło w każdym razie na inne ogólnie rzecz biorąc to jest także, że chrześcijanie mogą, jakie to formuje zrozumieć i uszanować tajemnicę Izraela zostało nam żyć mamo to uszanować zrozumieć, że w stopniu tajemnica kościoła i to jest powód, dla którego niezależnie od wszystkich prawda zaszłości historyczne problemy, które były są i pewnie będą jest to jakaś taka głęboka więź, a wdzięczność mają polega i wierzę, że głównie stąd, że to dzięki chrześcijaństwu cały świat w gruncie rzeczy rozpoznał TM i poznał i zrozum innych rozumie albo próbuje rozumieć te podstawowe kategorie Biblii Hebrajskiej no takie jak torze Bóg jest 1 absolutnie transcendentny, że idea sądu ostatecznego Mesjasza świętości życia przykazań prymatu sprawiedliwości tego, że świat stworzony na teren jest SOM i notatek takie kategorie, które nam łatwo powiedzieć trudno zrozumieć, a bez tego się bez chrześcijaństwa i tego rzeszę służyła rozprzestrzeniło na całą kulę ziemską to byłaby jakaś inna marginalna żydowska kultura to co się stało część uniwersalnymi to jest organizowanie działalności jest nam też w jakim stopniu jest kolej islam później, ale da się z jakimś stopniu do tej podobnego typu aktorem to jest jedno, a po odpady, ale są też jakieś rzeczy nam bardziej konkretne najbardziej konkretna umorzenie oczywiste to jest coś, o czym tej książce pisze jest to, że dla jestem jednak prawda w człowieka Uniwersytetu zawsze związane z życiem akademickim i ja uznaję, że ja zawdzięczam uniwersytety chrześcijaństwa, ponieważ uniwersytety takie, jakie znamy obecnie powstały jako chrześcijańskie właściwie na charakterze klasztornym instytucja prawda popatrzymy na te pierwsze uniwersytety w inny przykład w Cambridge czy Oksfordzie to widać, że tamte kaplicę stanowią centrum oczywiście teraz to już tak nie jest Allen, ale jednak to też bardzo ważne bez tej bez chrześcijaństwa nie było uniwersytetów i na torze się Uniwersytet o zwolniły z tego co akurat spod kurateli kościelny to oczywiście uważam, że jest dobrze, ale jednak dalej pozostaje wdzięczna chrześcijaństwu czy nawet instytucją chrześcijańska za to, że Żelazową wolę, że mogę coś takiego powstałe Uniwersytet odczułem nie wiem czy słusznie, że jednakowoż w tym dialogu między religijnym pewne wyzwanie stanowią dla pana tak zaniżyć misja jest tak to zdecydowanie tak jest i to on wytrzymuje to wyjaśnić mianowicie to są ludzie, którzy mówią, że są Żydami, ale zarazem uważają, że Jezus jest mesjaszem Bogiem otrzymają te chrześcijańskie religijne poglądy i dlaczego to stanowi problem Otóż jeśli niż definiują jako chrześcijanie mogą w porządku dwuznaczne są chrześcijanie, którzy uważają jak chrześcijanie to, że są jako Żydami z rodowodem uczy w jaki sposób to ma to po prostu jest fakt nie nie widzę w tym żadnego problemu natomiast oni mówią to nie jest duża grupa, ale jednak są osoby, że wszędzie w Ameryce i wszędzie w Polsce też, że oni są Żydami czy i jak się umieszczania wewnątrz żydowskiej tradycji judaizmu i duże jest wtedy konflikt, który nie jest każdy z karą między religijną a jakby wewnątrz religijni oni chcą się umieścić wewnątrz mojej tradycji religijnej nas tutaj jest konflikt nieunikniony prawdą, ponieważ te chrześcijańskie dogmaty i osoba Jezusa z Nazaretu nie są fundamentalnie ważne dla gminy nie są w mana też nad w ogóle ważne dla tradycji żydowskiej takich jak, z jaką znamy i w której funkcjonujemy oczywiście one są ważne i chrześcijaństwo jest jako osoba są ważne z perspektywy historycznej perspektywy na ogólną społecznej cywilizacyjnej czy nawet właśnie tak jak mówią, że lot uniwersytety i że zawdzięcza chrześcijaństwu, ale z perspektywy i judaizmu judaizmu chrześcijaństwa nie jest istotne, gdyby chrześcijaństwo nie powstało i dodaje oczywiście, że troszkę inaczej rozwijało, ale zasadniczo, aby to nie wpłynęło na 1 na sposób funkcjonowania wewnątrz tradycji żydowskiej w i natomiast ci Żydzi mesjanizm tzw. oni mówią, że nie, że właśnie czy można i trzeba być w ramach judaizmu, ale to ma być bicie po chrześcijańsku no, czyli oni, jakby całkowicie zmieniają odwracają to w jaki sposób się rozwinęło rozwinęło judaizm przez te wszystkie stulecia no i przez to ocena kondycji jest nieunikniony i nie mogła ich traktować jako partnerów dialogu dopóki oni uważają, że oni są tak Żydami tak jak ja, ale na mającymi inne poglądy, które ja powinienem uszanować i przyjąć ostatecznie, by tak naprawdę to są reguły po prostu grupy chrześcijańskich protestanckich zresztą raczej i które próbują Żydów nawrócić kosztuje w wspomniał pan, że dzięki chrześcijaństwu, które przy przy okazji tego światła o judaizmie świat dowiedział się więcej nas właściwie bardziej od Pawła, a nie od Jezusa, który w definicji nie mógł być chrześcijaninem to oczywiście nam nie chodzi o chrześcijaństwo tak, jakie powstało jedno w konsekwencji długiego procesu jego tworzenia się po zderzeniu wieża czas Jezusa, ale który po prostu funkcjonował wśród Żydów, ale również przez pierwsze kilka ładnych kilka pokoleń chrześcijaństwo nie było rodem z osobnym światem prawda z perspektywy ziemian rzymskich urzędników czy w ogóle ludzi z zewnątrz na to, że często był jakimś rodzajem no i podałam mu 3 fragment to życia żydowskiego Nathan ten rozdźwięk następował bardzo stopniowo, kiedy wreszcie nastąpi to seria nieszczęść chrześcijaństwo stało się osobno religią Neila tak jest od wielu stuleci jest takie traktuje teraz uważam, że nie ma co wracać do czasów prawda z nie wiem co roku z 01 02. wieku naszej ery i mówi że teraz jesteśmy w tej sytuacji mam coś zdecydować nie ta decyzja, bo już dawno podjęta co sprzyja dialogowi między religijnemu, a co jest przeszkodą w co nam przeszkodą jest przekonanie, że da się wyrazić prawdy religijne w sposób absolutny to, że taki sposób wiążący, który ono wymaga tego, żeby człowiek się z tą moją prawdą z Łodzi sprzyja natomiast przy wiedza o tym, że każdy wyraz praw religijnych jest językowy, a więc językowo relatywne zależne od tego jak funkcjonuje w danym momencie język jak funkcjonuje, jakie terminy jak są rozumiane jakieś terminy i t d. i 2 i dużo tego typu rzeczy, które we współczesnej nauce filozofii czy mogę współczesnej myśli są obecne, czyli takiego on od Absolut zachowania prawda jedno jest, toteż podłoże, dzięki któremu dialog może może funkcjonować znacznie lepiej niż niż niegdyś na środek używam słowa Bóg prawda w zakładce o sobie powiedzieć Bóg, ale są właśnie przez to rozumiem rozumiem to co nam przekazał języki nasza kultura renoma to wszystko jest w ma za sobą prawda setki setki lat rozwoju i my to wszystko nie jako wyrażamy czy bierzemy ze sobą, gdy mówimy proste słowo Bóg jest wbrew pozorom to nie jest tak, że jest jakiś bezpośrednim aut niezbędnie, niemniej stwarzający żadnych problemów sposób mówienia od w sprawach religijnych niema takiego wszystko zanurzone w tradycji i jeśli sobie to uświadomimy NATO wtedy rozumiemy tego pełną relację żywność, a wtedy szacunek dla tych, którzy inaczej wyrażające nieuchwytne spraw staje się możliwa umocowania lub nie zebranej rewizji w pewnej hierarchii Państwowej z przyjętym przez sprawdza na to, że są religie państwowe i to nawet jeszcze dalej tak jest gdzieniegdzie no to oczywiście stwarza sytuację nierówna sprawność kalendarze z 1 religia ma to umocowanie Państwowa druga droga nie ma w no i to rzeczywiście jest problem który nadal to zaś szkoda, że w sytuacji no to jednak ta się jakoś przezwyciężyć obecne nasze jest mało, bo rzadko, kiedy ktoś, mówi że religia jest Państwowa natomiast Brazylia z reguły dominuje prawda wszędzie w wannie i właściwie historia Państwowa no ale wiadomo, że tam jest jednak swoboda religijna bardzo duża w Szwecji do niedawna była religia Państwowa teraz nie jest w Izraelu linia nie jest państwo vana, ale nikt jeszcze jest dominująca religia żydowska w całej Europie jednak z religii chrześcijańskiej różne wersje, więc to jest bardzo ważne, że 1 z ligi jest dominująca i to wymaga la odludzi, którzy są w tej religii dominującej na pewnego dodatkowego jeszcze w wysiłku prawda, żeby zrozumieć, że te mniejszościowe religia są z sytuacji na trochę inne, ale to wszystko da się zrobić wystarczy dobra dobra Wola czy właściwe nastawienie jest podstawą jest, że nie ma dobrej woli jest go udawanie dobrej woli, a faktycznie chodzi o to, żeby zdominować albo nawrócić albo przekonać albo po prostu się dowiedzieć się potem jakoś to wykorzystać swoją rzecz ma to wtedy zielone głębszy dialog na dłuższą metę nie może mieć miejsca w, a jak pan ocenił ten dialog międzyreligijny w Polsce jest w Polsce mamy oczywiście do czynienia z sytuacją, w której 1 strona jest olbrzymia a, a inne wszystkie strony są malutkie nawet w łącznie z protestantami, w czym pojazd brodaty chodzi o dialog ekumeniczny jest inna dziedzina się tym zajmuje w tej chwili jest specjalnie na ciężarną chrześcijaństwo w innych między różnymi wyznaniami chrześcijańskimi czy odłamami chrześcijaństwa i Allena jeśli go już dawno oczywiście wiemy w Polsce bardzo mało Żydów, chociaż nie wszyscy dowiedzenie, którzy uważają, że w Polsce jest dalej dużo Żydów jeśli tak mało, że nie są mniejszością nie nas również naszego jesteśmy mniejszością, ale nie wiadomo, jaką nowego specyficzną żydowską prawdę, bo tak samo nie wiadomo, jaka jest mniejszość prawda, bo kiedyś na to jeszcze większej widowni była 1 językiem była wyraźnie inna kultura, a teraz na co tak z pań nie jest i kulturowo językowo też różnic właściwie nie ma oczywiście są różnice religijne, ale tych Żydów religijnych nie jest aż tak dużo inni są no może trochę związani z tą tradycją religijną, ale raczej słabo na ogół, a jeszcze inni kompletnie odniesie dystansują oni uważają, że nie mają z nimi wspólnego, ale pozostają Żydami często jest dosyć skomplikowana sytuacja na każdy może to, że jest tak bardzo mało rządów jest 1 z podstawowych wyznaczników w tej sytuacji naszej jeśli chodzi o dialog Chrześcijańsko żydowski, czyli rozkoszy ziemskich w Polsce, a teraz drugim wyznacznikiem jest to, że Żydzi na jakość są ważni w Polskim życiu polskiej, bo jest mentalności Zdanowicz zależne, bo kiedyś było tak duża, jaki jest jakiś inny być może też może jednak prawda wszyscy, którzy mają jakiś wychowanie chrześcijańskie czy chodzą do kościoła to ciągle słyszą o Żydach w Izraelu Jerozolimie takich rzeczach zaczęli 1 z MMA jakieś odniesienie zawsze zawsze i ciągle idzie jest i to jest dodatkowym bardzo ważny element no jak to się ma do współczesnych Żydów polskich dzieci cały duży problem, bo jak wiadomo można u nas można wprawdzie uważa, że ci Żydzi kiedyś na Wembley dobrze, bo dzięki nim powstało chrześcijaństwo część obecnie są niedobrze bo, bo prawda, bo nie są chrześcijanami albo, bo są zdrajcami albo jeszcze coś takiego no to wszystko oczywiście jest tłem tej naszej sytuacji także w Polsce mamy właściwie to nie wstyd to co powiedziałem to jest to tło, a oprócz tego jest także mamy na Odrze i wad główne wymiary tego dialogu to znaczy jedno to jest ten dialog taki uniwersalny religijne, które właśnie mówimy no po prostu tych kwestiach religijnych, a drugie to jest historia Polski jest szczególnie historyczna historia Polski i to jedno jest pewna specyfika surowości dosyć ciąży to znaczy ja się mówiąc o czymkolwiek to właściwie te historie te sprawy z historii nie niedawnej czy nie tak dawno jest, że zaczynają wychodzić natychmiast kazał dominują, że starał, żeby one nie dominował przynajmniej nie całkowicie dominował w Polskiej radzie chrześcijan Żydów, bo takie instytucje, które zajmują sprawami historii pamięci już bestiami zagłady wojennej 3 mniej pozostałości po Żydach tak dalej to wszystkie takie instytucje jest więcej natomiast, jeżeli zechce się ująć to na tej płaszczyźnie takie bardziej uniwersalnej trzeba to trochę marginalizować nasz Krzemień trochę od o mnie odsunąć na bok to to nie jest takie proste, ale co się dzieje jakoś dzieje, więc ogólnie rzecz biorąc wszyscy uznają, że to jest ważna i wśród Żydów oczywiście, ale nerwów wszystkich kierowników kościołów chrześcijańskich, a zwłaszcza kant kościoła katolickiego przekonanie, że ten dialog z drugą stroną jest ważny istnieje natomiast, żeby był głębszy dialog prowadzić niż to takie otwarcie i ta chęć akceptacji drugiej strony naprawdę to jest dosyć rzadkie nawet powiedziałbym bardzo rzadkie, więc jeszcze przed nami jest dużo do zrobienia tak urządzone ogólnej ujęta w bardzo dziękuję panie profesorze ja też dziękuję prof. Stanisław Krajewski filozof publicysta współprzewodniczący polskiej rady chrześcijan Żydów państwo moim gościem czy proza czeski pojadą co zawdzięcza dialogowi między religijnemu i chrześcijaństwu informacje już za kilka minut o godzinie 12 i po informacjach Mikołaj Lizut dzisiejszy program przygotowały Zientara zrealizował Kamil wróble Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA