REKLAMA

O samopodpaleniu mężczyzny w Warszawie i zapaści psychicznej młodzieży amerykańskiej

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-10-24 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
filozofów Tomasz Sobieszczański przy mikrofonie w studiu prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór mam przed sobą tekst pochodzący z magazynu New York Timesa Why Our Moore Amerykance NHL z NFZ safari Fromm Civil and zajęty oczy i dlaczego więcej niż kiedykolwiek amerykańskich nastolatków cierpi na zaburzenia lękowe to jest tekst, który się przygląda pewnemu nazwijmy to medycznemu psychiatryczne mów fenomen Rozwiń » nowi, ale przez pryzmat kulturowy i od tych relacjach kultury i czy kulturowych zjawisk i jednostkowych doświadczeń i przeżyć będziemy dzisiaj rozmawiali, ale zacząłbym od czegoś innego sprawy, która od kilku dni porusza niezwykle mocno opinię publiczną w Polsce, czyli od sprawy podpalenia się człowieka przed Pałacem kultury pana Piotra RS, który pozostawił taki manifest polityczny w punktach wypisał co jego zdaniem ne w rządach prawa i sprawiedliwości jest niepokojące i na złe no in swój czynny tak przynajmniej sam stwierdził dedykował tym, którzy jeszcze nie obudzili do obudzenia się właśnie wzywał również powiedział czy zapisał w tym przesłaniu, że aktualny rząd ma jego kre w na rękach, że to jest coś za co odpowiadają politycy prawa i sprawiedliwości właśnie jemu, a na ich stała się rzecz, która mnie zdumiała mówiąc szczerze to znaczy ogromna część spółek takich liberalnych lewicowych komentatorów postanowiła potraktować ten przypadek w taki bardzo bezpośredni sposób przyjęła całą auto ma rację dla pana Piotra i mu w nos właściwie nie wiem jak i jaki przyjął ostatecznie stanowisko, ale w każdym razie protestowała przeciwko jakiemukolwiek wskazywaniu 3 wspominanie, że to jest lektury latami cierpią na depresję, że być może ta depresja doprowadziła go do takiego desperackiego czynu żaden czynny jest ekstremalny nieadekwatne do sytuacji politycznej w naszym kraju to wszystko spotyka się z bardzo ostrą reakcją takich właśnie liberalno-lewicowych komentatorów i kręgów Agnieszka Holland w oko Press napisała taki płomienny w sensie metaforycznym właściwie dosłownie tak, z którym napisała o tym czy nie ja jako uczelnia właśnie bohater Scheme, który właśnie ma coś w nas obudzić taka retoryka się uruchomiła charakterystyczna dla romantycznego pana tycz ne go polskiego patriotyzmu mam wrażenie, które zazwyczaj przez osoby z tych właśnie opcji światopoglądowej bywa krytykowany ja trochę mówiąc szczerze zgłupiałem w tym wszystkim tak ciekawe co się dzieje wokół tego wydarzenia, bo to też pokazuje jak KE różne strony chętnie wymieniają się opowieściami cie kategoriami, przez które rozumieją takie czy inne wydarzenie PRL wydaje mi się, że to wydarzenie jest specyficzna w tym sensie, że nadaje się mu charakter polityczny wyrok i robią to przedstawiciele świata kultury, ale robi to też pole dziennikarskie inni jak już można chcieć o tym, zaproponować taki przewrotny nieco sposób myślenia co z innymi samobójczym śmieciami jak wiadomo jeśli chodzi o Polskę to akurat w tych rankingach przodujemy w Europie pewnego rodzaju uczelni istotne jest to tak jak pan zauważył, że przestajemy poszukiwać wyjaśnień w indywidualnych biografiach wtedy zazwyczaj psychologii trujących czy psychiatry psujących ich istotne jest to, że 2 strony opozycyjne wymieniają się swoimi wyjaśnieniami ma też słyszałam, że z kolei po stronie partii rządzącej są inne wyjaśnienia, a mianowicie, że to niejako strona opozycyjna histeryzuje tak czy dramatyzuje sytuacje w taki sposób, że ludzie podejmują nieodpowiedzialne czyny, a nie decydują się na coś co jest niewspółmierne nieadekwatne zdrowa z Opola opozycyjna oskarżyła stronę rządową oto, że właściwie w jakim sensie ponosi odpowiedzialność za czyn tego człowieka za to co się z nim stało nie udało się go uratować non jest w każdym momencie, kiedy rozmawiamy jest w stanie ciężkim w szpitalu natomiast strona rządząca oskarżyła strona opozycyjna oto, że właściwie to ona ponosi odpowiedzialność za śmierć tego człowieka no bo nakręciła pewnego rodzaju histerią polityczną właśnie do takiego poziomu, który prowadzi do zaistnienia takiego zjawiska czym doprowadził, ale tak jak właśnie powiedziałam Hanny dopiero takie wydarzenie, któremu obydwie strony zechcą nadać pewną rangę czegoś co ma charakter polityczny dopiero wtedy ma to wydarzenie możliwość stania się przedmiotem dyskusji innej niż dyskusja psychiatryczna czy dyskusja psychologii stojąca od tego zaczęła się socjologia od pytania właśnie owo samobójstwa mam namyśli kraj klasyczne dzieło Emila Durkheima, który wiązał wskaźniki samobójstw ze spójnością społeczną osób, czyli z Solidarnością i zastanawiające jest to, że te wyjaśnienia inne niż psychiatry trujące czy psychologizmu wijące się z dołu EMA mamy je cały czas pod ręką niejako ostatniej to nie jest tak żony są ukryte czynione są zdelegalizowanej nielegalne nieprawomocne nie mają prawa pojawić się w sferze publicznej interesujące jest to, że nastąpiło u zwyczajnie nie tych wskaźników, ale bardzo dobrze to pokazywał n p . Marshall Berman w swojej klasycznej pracy wszystko co stałych jest to praca, która mówi o tym, że modernizacja nowoczesność zmiana systemu oba ma swoje ofiary, iż są one niejako logiczna tak chodzi mi o to, że pisał o prawdziwym postępie moralnym można, by było mówić wtedy, kiedy bylibyśmy gotowi upolitycznić śmierć także innych ludzi, ale jeśli chodzi o wskaźniki samobójstw ja nie byłam przygotowana na te dyskusje, ale z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że najczęściej na samobójstwo decydują się w Polsce młodzi mężczyźni z małych miast tak i to nie jest wydarzeniem politycznym w jest można powiedzieć tłoczy pejzaż zmiany systemowej transformacji ustrojowej i t d. to jest problem w pełna zgoda, bo pytanie tak naprawdę o to co w tym kontekście oznaczałby termin polityczność w jakim znaczeniu my mówimy, że ten czyn czy ten gest jest czynem politycznym miałam wrażenie, że inne w tej chwili tak główna definicja polityczności, którą się operuje przy okazji tego wydarzenia ne polega na tym, że po airbusie no tak mamy do czynienia z właściwie dyktaturą z rządami, które gwałcą wszystkie podstawowe reguły działania demokracji i ktoś bardzo przejęty tym co się w Polsce dzieje zdecydował się na taki gest powinniśmy przyjąć jego przesłanie polityczne, które zostawił powinniśmy zrozumieć, że zrobił właśnie tak ze względu na to co się w Polsce dzieje i że to w jakim sensie obciąża aktualnie rządzącą ekipę powinniśmy no właśnie co powinniśmy produkować jego przesłanie ja mówiąc szczerze nie wiem co miałoby dalej wynikać z tego, że to uznalibyśmy taką pełną dosłowności mu czynów uznalibyśmy w sposób dosłowny, płacąc ten człowiek zrobił i uznali byśmy to za uzasadnioną reakcję na sytuację polityczną w Polsce, którą on odpowiedni sposób zdefiniował i ja jestem socjologiem i jestem zobowiązana do myślenia w kategoriach systemu i procesów, ale im tego rodzaju wydarzenia, jakby nie umniejszając tragedii tego co się stało, ale spory, które wokół tego się pojawiają argumenty nie linia argumentacji, która się tutaj pojawiają pokazuję na właściwości nowoczesności z 1 strony jest to proces Demokratów demokratyzacji powstawania nowoczesnych społeczeństw jest to proces, w którym obywatele zyskują prawa stają się obywatelami stają się podmiotami politycznymi, a jednocześnie jest to proces, w którym następuje intensywne odpolitycznienie niektórych kwestii pojawia się tak oto idea możliwości rządzenia ludźmi na poziomie nauki nie na poziomie nawet prawa czy moralności, ale urządzenia na poziomie nauki czyni urządzenia populację nie tyle obywatelami obywatele się raczej bywa, zwłaszcza w akcie głosowania natomiast generalnie każda władza nowoczesna ma do czynienia z pewną populację, w której o to właśnie jest coś takiego jak wskaźniki samobójst w, dlatego że nowoczesność to jest taka podwójna ości z 1 strony uzyskanie rozmaitych praw politycznych z drugiej strony odpolitycznienie wielu kwestii ukazanie ich jako problemów czy to indywidualnych czy to problemu właśnie populacyjnych akceptacja pewnych wydarzeń nie siłowanie się z nimi właśnie, dlatego że jest to oznaką nie braku moralności, ale oznaką jak i są szelfu koło głupoty nie ma co się siłą obalać z takim oto zjawiskiem, że zjawiają się, że występują samobójstwa w społeczeństwach one zawsze będą występowały oczywiście możemy prowadzić pełną profilaktykę tylko trzeba się mocno zastanowić nad tym czy to się po prostu opłaca czy do jakiego momentu się to opłaca tak jak n p. zapobieganie kradzieżom w sklepie jeśli nie 20 % towarów coś trzeba przedsiębiorczych jeśli zmniejszymy kradzieży do 10 % to się powiedzmy opłaca do 5 do 2 % to już nie opłaca to zbyt kosztowne, a k i innymi słowy można powiedzieć, że to już staje się raczej działanie dekoracyjnym, bo po prostu kosztem nie od po jakie ponosimy nie odpowiadają nie odpowiadają tym zyskom, które otrzymujemy chciałabym jeszcze powiedzieć, że odchodząc już nie całą halę, starając się znaleźć pewien dystans dystans do tego wydarzenia chciałabym powiedzieć, że neoliberalizm śmiech w istocie każda śmierć ma charakter samobójstwa Kaszyna bardzo cieszą mnie za jest przyspieszona i jeżeli czytamy Gary ego Beckera i ideologa czy teoretyka neoliberalizmu to widzimy wyraźnie, że jego zamiar objęcia ekonomicznym spojrzeniem jest niesłychanie intensywny i ekstensywne wszystkie relacje także relacje między matką dzieckiem także spotkania ze znajomymi życie towarzyskie to wszystko może stać się przedmiotem holem działania ekonomii to jest w jego pracach znajdujemy doskonałą taką dosłowną werbalizacji się winny tej oto myśli, że częścią produkcji Stali się cała ludzka egzystencja nie chodzi już o koncepcję Homo ekonomii kursu chodzi o to żal Homo ekonomi ku ósma jeszcze jakieś swoje prywatne sprawy ma jakieś swoje prywatne życie i te zaczynają się interesować ekonomiści po drugiej wojnie światowej i w jakim sensie tak specjalnie buduje napięcie, że chcę powiedzieć to błędne, o czym właśnie na tym na czym polega to przyznanie neoliberałów, że w istocie każda śmierć w nowoczesnym społeczeństwie jest samobójstwem, a mianowicie wynika to z przekonania, że każda śmierć, ale jest do pewnego stopnia przedwczesna w tej chwili słuchaczy może jedzą coś niezdrowego może siedzą w jakiej się karygodne i chorzy niszcząca kręgosłup, rujnując to wszystko nas przybliża niepotrzebnie zbyt szybko do śmierci i innymi słowy każdy ma zapaść jakieś 15 być może 2 0 lat życia i ale zrezygnował z niego no, prowadząc niewłaściwe życie niewłaściwie się, prowadząc czyni mnie nie nie nic, zabiegając o to, aby znaczna część jego życia zamieniła się w istocie w profilaktykę przed śmiercią no właśnie, ale to sam neoliberalizm też wpędza nas z tego rodzaju okoliczności, bo ostatecznie podsuwa nam bardzo wiele takich produktów żywnościowych i innych n p. kanap, na których zasiada się w karygodnych pozach je kupujemy, bo one są wygodne wchodzą inne odpowiadają na jakieś nasze zapotrzebowania sprawiają nam pewne przyjemności podobnie ma przed dniem słodycze papierosy alkohol et Cetera nowej tym sensie to kto to co robi się zamknięte koło no bo z drugiej strony oczywiście mamy ofertę fitness i mamy ofertę tych wszystkich technologii prace nad ciałem i technologii przedłużania życia i to się nawzajem tak znosi warunkuje tak udany już wielu autorów zwracało uwagę na to, że żyjemy dzisiaj takiemu Henryk Kmiecik tak od pobłażania sobie do niesłychanie surowej samodyscyplinę także zarzucanie współczesnym nowoczesnym społeczeństwom hedonizmu jest czymś niewłaściwym, dlatego że w istocie równie trafne w zależności od tego na czym się, na którym etapie, na którym momencie życia czy człowieka się skoncentrujemy to zobaczymy można powiedzieć takie sekularyzacji one klasztory ludzi oddających się rozmaitym praktykom gimnastycznym czy dietetycznym RM, odnosząc się do Pańskiego hal spostrzeżenia mówiącego o tym, cieszył się to pan powiedział tym razem nijak się za to odpowiada Neo liberalizm tak po prostu chciałabym zwrócić uwagę na to jaka w takich opisach bardziej powiedziałabym beletrystycznych literackich i innych autorzy próbują odnaleźć wskazać cechy neoliberalnych społeczeńst w, a mianowicie mówią, że neoliberalizm to jest taka inna wersja hale kapitalizmu ten kapitalizm, ale protestancki był taki surowy i raczej można go kojarzyć z figurą ojca wymagającego bezwzględnego purytanie zrezygnowani hedonizmu oddawali się różnym praktykom my ćwiczeniom duchowym wśród, których było także wyobrażanie sobie n p. własnego pogrzebu lub coś co jest mu coś co jest nie do pomyślenia nie do wyobrażenia dzisiaj, aby w ten sposób w Świlczy swoją dusza trębacz ćwiczyć kontrole nad sobą, wyobrażając sobie tragiczne wydarzenia włącznie z własną śmiercią chyba, że to co współcześni zachodni buddyści tybetańscy n p . którzy sobie wyobrażają swoje ciała rozczłonkowane przez demony na cmentarzach ogołocone z ciała kości i t d . tak dla n p. n p. ale tak jak pan zauważył są to zachodni buddyści, którzy szukają sposobów sposobów, które pozwoliłyby kontrolować siebie kontrolować swoje uczucia kontrolować swoje emocje swoje reakcje na wydarzenia zarówno złe jak i dobre tak stąd właśnie powrót także w Polsce wydaje się to zauważyć takich popularnych wersji stoicyzmu jak wiadomo jeśli chodzi o o analityków finansowych to dla nich, która do poduszki stolicy jednak przewraca się w grobie natomiast natomiast kontynuujący tę myśl związaną z przeobrażeniami nowoczesnych społeczeńst w jeśli poprzednia wersja kapitalizmu odwoływała się leczy skupiała się wokół figury surowego ojca to współczesny kapitalizm skupia się wokół figury matki, a taki, pogrążając a i owszem, czasami nawołującej do porządku dyscyplinującej tak dalej, ale taki wyrozumiały i taki wyrozumiały i nadopiekuńczy na jej go n p. pamiętam, że niektóre firmy zdecydowały się na to, aby swoje kubki zaopatrywać napis uważaj na nasze napoje są gorące chodziło o to, żeby nie wyznaczano im procesów sądowych, ale to pokazuje tak właśnie, że żal, że zmienia się zmienia się pewna atmosfera rzeczywiście nie rozumieją, że z Tarnowa jest bardzo widoczna silnie w stanach Zjednoczonych, które są takim esencja innym wcieleniem współczesnych go kapitalizmu, że tam ostrzeżenia przed najdrobniejszymi niebezpieczeństwami nawet takimi najprostszy mi są wszędzie dosłownie tak, ale ja bym chciała do do tej konstatacji do tej diagnozy o przemianach kapitalizmu dorzucił coś złośliwego, a mianowicie, że ta matka, która ma patronować współczesnemu współczesnym społeczeństwom to jest taka matka syndrom Münchhausena nastrój ratuje twarz 1 ręką ratuje wiezie do szpitala, a drugą ręką dodaje trucizna, żeby być tą matką, która się opiekuje tym bezradnym chorym dzieckiem i w ten sposób jakoś zyskuje n p . z pewną szlachetność, której by nie miała będąc matką dziecka zdrowego doskonałą przedziwne skojarzenia właśnie to przedziwna schorzenia chcę powiedzieć czy syndrom właściwie tak no jak jesteśmy przy doskonałości i przypraw akcji niż mieć, bo te 2 pojęcia są to synonim liczne to możemy nawiązać bezpośrednie do tego tekstu, od którego rozpoczyna dziś naszą rozmowę, bo właśnie perfekcjonizm i dążenie do doskonałości zdaniem autorów tego tekstu też zdaniem ekspertów, którzy się tu wypowiadają się stoi za ogromnym wzrostem liczby nastolatków dotkniętych zaburzeniami lękowymi w stanach Zjednoczonych to jest w ogóle ciekawy ciekawy tekst i ciekawa narracja, bo tutaj przeplatają się do 2 perspektywa, o których pani wspomniała przy okazji sprawy Piotra US, czyli ta perspektywa psychiatryczna i polityczna w jakim sensie czy psychiatryczna i kulturowa ponadto występują wspólnie mam takie poczucie, że w Polskiej debacie na temat tego przypadku dyskusji na temat tego przypadku one się Rosji czy piły to znaczy użycie słowa depresja jest postrzegane jako cytuje robienie wariata z tego człowieka tak jakby wieloletnie kampanie od czarów ująć co to słowo i wskazujące na to, że jego stygmatyzuje Nc użycie jest bezzasadne i że nie wiąże się to one schorzenie pozostańmy przy tym słowie z nie poczyta nowością no kompletnie teraz odeszły, że gdzieś w nie byt, jakbyśmy używali tego słowa i określenia znaczeniu, jakim mogli go używać 30 lat temu ludzie, którzy w ogóle nie mieli zielonego pojęcia o tym co takiego jest to skądinąd dziwne zjawisko jeśli można mimo, że to jest nieeleganckie to zaczęłabym argumentować od stwierdzenia opóźnienia, a mianowicie jeśli chodzi o polską psychiatrię to ono akurat ma bardzo dobrą opinię w świecie ona jest zaliczana w przeciwieństwie n p. jak łatwo się domyślić do psychiatry niemieckiej czy amerykańskiej do takiego nurtu romantycznego, więc i, że mniej, ale my takie czy inne znaczenie dzisiaj nadaje się diagnozą psychiatrę psychiatrycznym, a w istocie czyni się z nich etykiety to w dużej mierze jest to kwestia takiego publicznego dyskursu dyskurs lalkarskie ego, który coś wprowadzono, a oczarowują jednocześnie zaczarował ja tak to też trochę takiej broni takiej chorej matki w 2, która chcąc, pomagając właśnie równocześnie może szkodzić natomiast kategoria, o których pan mówi perfekcjonizm dążenie do doskonałości to jednak są takie kategorie psychologii swoją cenę, bo chodzi tutaj określone warunki, w których pojawiają się takie, a nie inne ideały, którym trzeba sprostać wydaje mi się on, że cały czas przed nami jeszcze jest pewien rodzaj dyskusji po pierwsze jest to bardzo ciekawa co w istocie stanie się z dyskursem mercedesa termicznym z tego powodu, że dzisiaj sytuacja, ale przypomina trochę moment przed katastrofą fizjonomii kim, ale dyskurs psychiatrycznym dyskurs psychoanalityczne poprzedziła fizjonomii KO no i takie poszukiwania w polu francuskim rubryki i ona czy potem prasy i Francisa Galtona to jest krótko przed pojawieniem się psychoanaliza, a więc poszukiwaną pewnej linii argumentacyjnej poszukiwano pewnych treści którymi można, by było wypełnić nazwać, a potem wypełnić dominujące figury cierpienia tak było w istocie to się zajmuje psychiatria jeśli patrzeć na nią właśnie z takiego systemowego punktu widzenia czy, widząc w niej pewien proces, który zachodzi nowoczesnych społeczeństwach i jak wiadomo fizjonomii upadła z tego powodu, że nie było żadnej zasady, która powstrzymywała, aby tworzenie nowych typów, lecz na początku było ich kilka porównywano ludzi do krowy do samego Orła, ale potem tworzono takie hybrydy, które składały się z 3 4 5 zwierząt i ta typologia rozrastała się bez końca, ale przyjmował to postać takich encyklopedii, ale typów ludzkich charakterów inne, ale coraz trudniej, jakkolwiek z pewnością lektura była pasjonująca fascynująca to coraz trudniej było dopasować siedzącego naprzeciwko człowieka do odpowiedniego typu i fizjonomię upadła, a były jeszcze inne powody na to się złożyły, ale tak można zobaczyć na przestałaby być funkcjonalna można powiedzieć inni w tej chwili, kiedy depresje przewiduje się, że w ciągu dekady tak co druga osoba w tej chwili co czwarta osoba mówi się w Białej depresji, czyli takiej depresji, której nie widać człowiek pracuje jest dziś część z nich we jest entuzjastycznie nastawionych do swoich obowiązków jeśli nagle dochodzi do załamania no to wtedy możemy powiedzieć, że występowała Biała depresja, czyli taka depresja, której nie widać patent na takich i innych też takie kategorie, aby z tymi się pojawiła, czyli takiego właśnie obniżonego nastroju, który jeszcze nie jest depresją, ale już nie jest normą tak i w związku z tym to jest ciekawa jest jednak dyskusja, która nas czeka, a mianowicie użyteczności psychiatrycznych diagnoz sytuacji czy był u co czwartej osoby diagnozujemy zaburzenia osobowości u co drugiej depresję nie będzie lżej co czwartej trudna, ale z tego wynika, że z tego wynikało, że człowiek nie ma szans przejść przez życie zdrowym tak nie, doznając jakichś zaburzeń czy uczeń niemający jakiegoś epizodu faktury, który podlega oby właśnie takim kwalifikacją, dlaczego to jest sytuacja w paralelnych do momentu, w którym fizjonomii AK miała się załamać czy też miała się ku załamaniu, a w rekordowym euro tak jak bezwartościowa jest definicja człowieka przez to, że ma, że chodzi nam ukończył na dach tak, ponieważ dotyczy każdego, kto w takim razie równie dobrze no no no były skoro każdy wymaga diagnozy psychiatrycznej, jaka jest wartość tej diagnozy, a wartość diagnozy psychiatrycznej brało się po gębie bierze się z czegoś tak ona jest funkcjonalna wtedy kiedy, kiedy można wykonywać pewne praktyki z tym związane natomiast, jeżeli wszyscy mają zażywać leki wszyscy mają chodzić na terapię to równie dobrze tak no no to to jest trochę taka sytuacja, jakby przestała działać Grawitacja w latach odnotowały już w no ale gdy ja jak w takim razie urządziliśmy jak się urządziliśmy, ale jest taki segment przecież praktyk medycznych, które dotyczą każdego to znaczy jest to założenia, że nie noworodek powinien tam otrzymacie porcje jakiś substancji właśnie od lekarza powinien przejść przez pewnego rodzaju medyczne działania po to, żeby właśnie nie wiem ustrzec się przed pewnego rodzaju zjawiskami może rok za takiego taki pan psychiatrii właśnie takiej bardzo podstawowej opieki psychiatrycznej, która wejdzie w zakres tych głównych zasadniczych praktyk medycznych, którą wszyscy podlegamy od urodzenia to jest przyszłość psychiatry tam się rzeczy miały, gdybyśmy stracili z widoku wszelkie inne procesy, bo to jest rzeczywiście fascynująca dziedzina to jak się zmienia po jak powstawały azyle, dlaczego zachowały pewne praktyki jak n p. wrzucanie do wody absolutnie nie te praktyki, które dzisiaj wydają się bardzo dziwnej niehumanitarne absolutnie niezwiązane były z agresją przeciwnie były naprawdę uznanymi wówczas formami leczenia jeśli będzie okazja po byłym chętnie i to było, że na pewno nie nie kryły się zatem żadne nienawistne motywy to była uznana wówczas forma terapii ludzi i teraz, jeżeli mamy tak tak taka dziedzina i rzeczywiście fascynująca, ale dlatego, że dotyczy czegoś dotyczy, czego się intymnego również dotyczy czegoś wstydliwego, ale nie jest także nowoczesna stoi pod znakiem zakładów psychiatrycznych tak nowoczesność jest wiele różnych procesów i to co jest interesujące też druga uważam dyskusja, która nas czeka rok być może, którą już odeszliśmy to jest to co się dzieje Dl pomiędzy PL czy na przecięciu, ale właśnie tych praktyki diagnoz psychiatrycznych, a innych procesów, ale po sytuacja, o której pan mówił opisywana w artykule dotyczy m. in . tego jak młodzi ludzie czują się w szkole czy mogą chodzić do szkoły co ich paraliżuje przed wyjściem z domu w którymś momencie a jakie mają lęki, jakie mają, jakie mają obawy ryzyka bank to będzie to jednak, że 3 jakoś skojarzyło, a wydają się że, że jakoś istotne to znaczy, że wszyscy uświadomili, o czym mówimy, kiedy mówimy o przecięciu się tych 2 perspektywy rozumienia takich zjawisk jak i lęki czy zaburzenia lękowe depresyjne przecięciu się tej perspektywy psychiatrycznej w takim modelu medycznym po prostu biologii z tym czynem no bo to jest podstawowy paradygmat współczesnej psychiatrii i kulturowym Otóż z 1 strony właśnie mamy to co pani resort powiedziała to znaczy ludzi, którzy chodzą do szkoły mają określone relacje z rówieśnikami relacje są kształtowane przez różne wzorce, które wynoszą z domu z kultury i dostają i t d. mają pewne sposoby samo rozumienie na tzw. narracji tożsamościowych wykształcają które, które też mają sporo wspólnego z tym co się dzieje w ich otoczeniu kulturowym i to wszystko wywołuje w ich doświadczeniu siebie i łzy w jej doświadczaniu nie wiem relacji z innymi ludźmi pewnego rodzaju odczucia emocje przekonania co do tego jak te relacje wyglądają jak powinny wyglądać i z tego mogą brać się różnego rodzaju inne lęki i oba w nadzieje nie wiem i inne tego rodzaju inne tego rodzaju jakości doświadczeniu natomiast z drugiej strony mamy, kiedy już coś takiego się z tym człowiekiem młodym dzieje, że on wypada z pewnej maszyny społeczna towarzyskich, których funkcjonuje i ma iść w określony sposób i przez określone etapy tej tej drogi przechodzić, że on wtedy trafia do kogoś, kto postrzega to co się z nim dzieje przez pryzmat substancji w jego mózgu przez pryzmat neuroprzekaźników poziomu serotoniny noradrenaliny ne jeszcze paru innych substancji i reguluje mu wyłącznie ten poziom, a właściwie nie interesuje się czy w ramach swojej dziedziny swojego paradygmatu w obrębie, którego funkcjonuje nie powinien w ogóle interesować się z całym tym systemem mentalną umysłowo w samo rozumienie mowy o tak bym powiedział tak właśnie ku temu zmierza on, żeby zauważyć, że to środowisko i diagnoz psychiatrycznych z 1 strony z drugiej szkoły, ale w którymś momencie, ale byłem tak jak to jest opisane Warty kule spotykają się jak pan zauważył pojawiają się wyjaśnienia neurologiczne fizjologiczne natomiast ja chciałabym zwrócić uwagę i właśnie to jest ta dyskusja, którą powinniśmy przejść od w związku z kryzysem neoliberalizmu, a mianowicie dyskusja nad kryzysem instytucji i można, by było gdyby, gdyby wyjść poza taki banalny slogan nowe stwierdzenia, które bardzo często dzisiejsze pojawiają się szkoła jest opresyjna, że szkoła nie uczy niczego praktycznego, że w szkole to są same daty, ale nauczyciele to są sfrustrowani, że w dzieją się tam rzeczy bezsensowne krótko mówiąc w taki znowu perspektywie procesu Inpro w perspektywie systemu trzeba by się było zastanowić nad tym co takiego dzieją się, że wszyscy tracą zaufanie do szkoły co takiego dzieją się, że wiara w te instytucje zanika, bo wyobraźmy sobie pan tutaj mówi o innych narracjach, przez którą do, których ludzie się odwołują, wyjaśniając to co się z nim dzieje, ale wyobraźmy sobie, że taka jest ta sytuacja, że nie no ja powiedzmy trafiam, ale przed sąd i ktoś mnie pyta co ja robiłam o godzinie dwudziestej we wtorek ja mówię no bo tam doszło do jakiegoś zdarzenia tak jak jestem przynajmniej świadkiem Jeślinie osobą podejrzaną jamie wysoki sądzie no dobrze nie pamiętam, bo prawdę mówiąc duchem myślą sercem byłam w Indiach tak to wyjaśnienie z nim do przyjęcia, bo w życiu instytucji, która ma jeszcze dysponuje pewnym autorytetem tak wtedy nagle się okazuje się jednak mamy jakiś wspólny świat, że nasze odpowiedzialności także taka kwestia jak nasze fizyczne współrzędne są jeszcze czymś oczywistym, ale co się dzieje, jeżeli autorytet dyscypliny zostaje podkop Panny tak wyobraźmy sobie, że i w istocie taką sytuacją nie mamy już do czynienia, bo czy ktoś jeśli zeznaje, dlaczego coś podpalił coś zniszczył 20 samochodów do takich sytuacji dochodzi albo dlaczego strzelał do tłumu albo zaatakował jest też sytuacja z ostatnich dni zaatakował nożem na oślep kilkanaście osób tak i teraz Eltona interesowały te dyskusje, które się toczą w polu dziennikarskim w polu politycznym mnie natomiast interesuje to, że mnie pierwszą odpowiedź coraz częściej dzisiaj jest to, że pierwsza odpowiedź jest taka nie wiem, dlaczego to zrobiłem albo, bo miałem gorszy dzień tak, bo miałem gorszy dzień miałem gorszy dzień i to jest sytuacja, w której mamy najbardziej zagadkowe inie oczywiste przecięcie różnych diagnoz psychiatrycznych, bo oczywiście nikogo to nie satysfakcjonuje to wyjaśnienia tak to na pewno się coś znajdzie, a na pewno nie usprawiedliwia nie oczywiście, że nie usprawiedliwia tak, ale też nie mieści się jeszcze w naszej głowie, że z powodu gorszego dnia można zaatakować nożem kilkanaście osób, a tak, ale kryzys instytucji kryzys instytucji oznacza właśnie kryzys wiary kryzys zaufania to znaczy, że jeżeli ma się stawić przed sądem po to, bowiem proszę sądu o 8 byłam przy tym, ale myślami byłam w Indiach to on coś powiedzieć my na ten temat nie jestem wiarygodnym świadkiem prawda i i t d . i chodzi mi o Chocimiu no to rodzinna to, że kwestia doskonałości, że kwestia perfekcjonizmu, ale pojawia się w instytucji, ale specyficznej szkole ARR instytucji, która bardzo dużo obiecała nowoczesnym społeczeństwom obiecała wyrównanie szans my obiecała obiecała wcielenie praktykowanie pewnej prawdy, z którą trudno jeszcze byłoby walczyć, a mianowicie ludzie są równi ludzie są równi, ale i wszystkim dajemy równe szanse, jeżeli wartość tej instytucji wiara w tej instytucji zaczyna słabnąć tak to zostanę miałabym się nad tym czy, jeżeli ktoś nie usprawiedliwia PLC co znaczy usprawiedliwienia swoich lęków swoich dni po niepokojów perfekcjonizmem fakty to nie jest też trochę takie wyjaśnienie innych miałem gorszy dzień czy trudno powiedzieć chodzi mi on tak o akceptowalną ości, ale tej wypowiedzi i zrozumiałość ja pamiętam jak kilka lat temu poszukiwano w Warszawie inny młodego mężczyznę, który dokonywał podpaleń i ale prasa rozpisywała się o tym dlaczego on to może robić spodziewano się w końcu pamiętam, że doszła doszły już do takiej charakterystyki jego zewnętrzną ości powierzchowności spodziewano się, że jest pewnie drobny Juan jest za faul był to co miało to miało się w nim kumulować rozmaite kompleksy psychologii stycznie pojęte, które usprawiedliwiałyby te akty podpaleń w najszerszym, by w końcu wykryto Złocieńca i zapytano go, dlaczego to robi on tak jakby czytał to z gazety mówił, bo jestem małym ruchu, gdy wchodzę z patologicznej rodziny tak nie uczyłem się i t d . i t d . tak byłem etykietą mamy stygmatyzować one nie zastanawiała bym się nad tym mając też nałożyć bardzo różne badania czy te pierwsze odpowiedzi są te mniej odpowiedziami tak, by uczeń czy nie zostajemy w kręgu krótko mówiąc czy, krytykując tutaj obydwoje inną TR psychiatrycznej psychologii styczne narracje rzeczywistości nie szukamy właśnie w nich pomocy, bo kwestia perfekcjonizmu doskonałości inni też to to są tematy, które pojawiają się w psychoanalizie amerykańskiej, zwłaszcza bardzo wcześnie, tak więc nie jest to ja jest bardzo ciekawa to kwestia odpowiedzialności w tym kontekście, bo przecież o tym, mowa w nie przypominam sobie taki wspominane przeze mnie na antenie dosyć często było, bo nieustającego system pod wrażeniem tego dokumentu taki raport przygotowany przez królewską Akademię nauk brytyjską w roku 20 1 0 bodaj, więc już parę lat temu miałem p t. News science zemdlał, gdzie się przedstawiciele neuro nałóg wypowiadali w serii tekstów, ale nie tylko na euro mało, bo również prawnicy tam grali nie w tym przedsięwzięciu udział na temat możliwego rozwoju w przyszłości systemu prawnego i pamiętam 1 z tekstów miała okazję po mieście ME rozmawiać z autorem 1 z Puław ze współautorów tego tekstu profesorem prawa z Wielkiej Brytanii, który opowiadał im mniej ni więcej, że właściwie w kontekście tego jak wygląda nasze dzisiejsze rozumienie n p. wolnej woli Info w ramach tego co o tym, funkcjonowaniu mózgu i umysłu wiemy z euro na łukach NATO na dobrą sprawę to wszystko na czym opiera się system prawny mający źródła w prawie rzymskim, gdzie osoby dokonujące jakieś czynu postrzegać jako autonomiczny podmiot, który działa intencjonalnie z zgodnie ze swoimi racjonalnymi przekonaniami chęciami to jest wszystko po prostu już nieaktualna no dziś wiemy, że nie działamy w taki sposób, że nie jesteśmy wcale tak miał ekonomiczny i podmiotami, że mnóstwo w nas działa sił impulsów nieświadomych i że trzeba się z tym pożegnać go jak wobec tego przemodelować system no to na razie jeszcze nie ma pomysłu są pani w ogóle myśli o takim wzięciu dosłownym tej wizji, która z kolei w ramach tego dyskursu neuro naukowej jest jeszcze jednak stopie KRK ją, by można było dodać no to będzie bardzo przygnębia w jeśli dodać ją po tej wizji mówiącej o robotyzacji o tym, że nie będzie pracy cieszcie się tym co w ogóle macierze w ogóle jeszcze ktokolwiek chce, bo jesteście nie obywatelami, ale z obywatelami żyjecie, owszem, długo, ale wstyd z tego powodu są same problemy i t d. coraz więcej ludzi zbędnych park coraz więcej jest ludzi, którzy w ogóle nie powinni chodzić po tej ziemi, ale to, o czym pan mówi to nie jest wyjątkowa sytuacja MKS jest zapowiedź, że tego rodzaju w kierunku stale jest obecna w tym jak przedstawia się rozwój technologiczny, a mianowicie, że dno on się dokonujemy i my musimy się do tego dostosowywać tak za każdym razem różne inne reformy różne nowe wizje porządku społecznego muszą dokonywać się pod tak pod dyktando rozwoju technologicznego rozwoju ekonomicznego rozwoju właśnie Neuron nauki różnych technologii, które będą wykreowały to co naprawdę człowiek myśli, który to co naprawdę człowiek czuje mnie kiedyś wystarczało złożenie przysięgi na Biblii w dzisiaj bada się już ludzi Walia gra FM tak może i jedno i drugie będzie taki będzie taka tymczasowość, której Echa będzie się wykorzystywało równocześnie różne techniki, ale tak naprawdę nie jest my my lubimy myśleć o naszym czasie jako takim momencie uprzywilejowanym wyobrażamy sobie, że no, jakby nie było to jestem na ten rok zaszliśmy najdalej wcześniej tego nie było Otóż to, o czym pan mówi to jest jak tego zaczynałam od marzeń o tych fantazji zarządzania rządzenia ludźmi na poziomie nauki na poziomie naukowym, ale no może oczywiście w wymiarze sprawiedliwości zdarzają się fatalne pomyłki posadzi się nie tego kogo trzeba tak albo odwrotnie wypuści się nie seryjnego mordercy i t d. chodzi mi o to, że świat ludzki nie obędzie się czymś, o czym będą roboty czy ich nie będzie czytam Neuron nauki rozminął się jeszcze bardziej tak dalej to jest bez znaczenia świat ludzki zniknie jeśli nie będzie struktury symbolicznych właśnie dlatego mówiłam o kryzysie inwestytury czy kryzysie instytucji, ale na dowód na to, że nie jesteśmy w żadnym momencie uprzywilejowanym co nie znaczy, że w dobrym Albert obiecującym niosącym nadzieję chciałabym przywołać taki fragment książki, ale kryje kina Zachara król szpinak klasztor tam jest cel taka scena, w której nadzorca rozmawia z więzieniem i rozmawiają jak na tę okoliczność obozu łagru o rozmawiają nawet całkiem przyjaźnie, a w każdym razie dochodzi do ustalenia jakiegoś przywileju czy jakieś możliwości Imielin odchodzi na 3 3 4 m, a nadzorcą schyla się podnosi kamień i rzuca w jego stronę i sople PIN tak jakby tam było szczere pole nie o to chodzi, że chciał je go uderzyć, że chciał je go skrzywdzić, bo to, by jeszcze świadczyło o tym, że widzi tam człowieka także z nim walczy, że chce go torturować, że chce go zniszczyć chodzi o to, że wystarczyło, że ktoś się oddalił na 3 m i przestał widzieć człowieka człowiek potrafi się rozpuścić w powietrzu tak działają właśnie struktury symboliczne, ale alei bez struktur symbolicznych widzimy mięsa, więc nie jest to kwestia postępu technologicznego, bo być może być może nie jest to zupełnie adekwatne porównanie, dlatego że dlatego, że w obozach koncentracyjnych starano się o to, żeby te pomieszczenia, w których gazowaną ludzi były higieniczne odmalowane, a k żeby, żeby nie było tam bałaganu technologia była nazajutrz zawiążemy to wszystko tak, żeby to wszystko odbywało się zgodnie z najwyższymi wówczas znanymi standardami, a rok w inny nic z tego powodu wydaje mi się, że takie myślenie o naszym uprzywilejowani w tym sensie, że kiedyś nie było czegoś tam tak nie jest niczym, ale człowiek jest niesłychanie innowacyjny jeśli chodzi o usprawiedliwienia o wyjaśnienia o argumentację, która pozwala panować nad innymi czy odczłowiecza innych, ale nie jest to dowodem ani postępu to oczywiste moralnego, ale to nie jest kwestia dni, jakby możliwość zmiany nie leży w rozwoju technologicznym, ale Lesiak 3 i woli, żeby w pewien sposób panować nad innymi ludźmi czy urządzić sobie relacje z nimi właśnie taki oto sposób, który sprawia, że pewne instytucje możemy już sobie darować tak możemy darować sobie z tego co pan mówi sądy, bo w istocie wypadamy człowieka tak za pomocą różnych urządzeń i stwierdzimy czy to jest ktoś, kto zdolny do morderstwa czy też nie my tu też możemy wygenerować szkoły, bo w istocie jest to niezbędne do KOR-u to jest szkoła jak widzimy nierówności dystanse klasowe reprodukuje się z coraz większą mocą, zwłaszcza właśnie w stanach Zjednoczonych, tak więc trudno się dziwić, że tam te pierwsze przypadki czy pierwsze epizody napadów lęku różnych fobii i się pojawiają i właśnie dlatego też czy ta polityka neoliberalna oszczędności czy 1 0 jest cały czas aktualna, bo rzeczywiście prawdę mówiąc o tej musiałabym Neo liberałom przyznać rację po co wydawać pieniądze na szkołę skoro one nie spełnia swojej funkcji to jest trochę tak, jakbyśmy chcieli nakręcić mniejszym niż my ich koszt mniejszym kosztem filmy n p . w okolicznościach przyrody, by subkontynentu indyjskiego i w tej architekturze na ich zamiast wybierać się tam całą ekipą budujemy tutaj atrapę Kaczmar hal na przyszły park im tylko to one neoliberałowie muszą sobie w ten sposób ma dobrze to jest tani jak zbudujemy atrapę tylko czy przypadkiem, ale nie przychodzi ten moment, kiedy w budowanie tej grupy przewyższa już koszty naszej wycieczki w sam i zdaje się, że jesteśmy w tym momencie, kiedy właśnie cięcia na ubezpieczenia zdrowotne na szkoła ma te wszystkie instytucje, które wprowadzały nas taką symboliczną abstrakcyjną i przez to bardzo ludzką relację także, jeżeli miała, jeżeli n p. mój sąsiad jest chory to ja do niego nie muszą zaglądać co chwilę bądź dzwoni na pogotowie, a jak nas zaś, uprzedzając są po prostu miesiąc miesiąc płacę podatki, żeby to, żeby udzielono mu fachowej pomocy w takiej sytuacji, żeby nie musiał liczyć na mnie tak, bo klubu nie wiem nie poradzę sobie, bo nie mam wiedzy albo zemdleje n p. tak, bo bał, bo będę mógł tak współczułem im teraz przechodzimy do takiego momentu, kiedy te instytucje gasną, a gasną one coś obiecywały one miały ale aby zachować, ale alfabety Zobacz po to, żebyśmy zdobywali nowe możliwości porozumiewania się ludnej przede wszystkim, żebyśmy czuli równość, żebyśmy czuli się człowiek, który jest obok mnie jest równy czy też mówiąc w języku bardziej wzniosłym jest naprawdę moim bliźnim w i to się nie powiodło, ale ich zaś my jesteśmy takim przełomowym momencie wg mnie, w którym dokona się rozstrzygnięcie w tej chwili ni krytyka neoliberalizmu nawie nabiera coraz większych rumieńców, ale nie widać żadnych realizowano nowe polityki publiczne wydaje mi się i to nie byłaby dobra wiadomość, ale pan być może ma jakąś dobrą na koniec 2 czy nie byłaby dobra wiadomość wydaje mi się, że to co w tej chwili obserwujemy w Europie inne, bo mieliśmy do czynienia od lat 8 0 tych nawet 7 0 tych w Europie jeśli myśleć nie tylko na salę Europie zachodniej niby czuliśmy, ale obserwowaliśmy dużą presją sił trans narodowych w PRL ponad państwowych i odpowiedzią NATO widać w tej chwili w Europie są siły mikro narodowe, ale Katalonia północne Włochy Irlandia i inni jeszcze parę innych się znalazła czyni jest próba restytucji czy odbudowę instytucji w pomniejszonej skali skoro skala Państwowa okazała się bezsilna wobec właśnie tych zewnętrznych sił niż je już lepszej wiadomości nie ma w koniec tak się ta będzie jakość puentą naszej rozmowy bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno dziękuje Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oba państwa gościem w godzinie filozofów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA