REKLAMA

Po co dziś warto czytać Josepha Conrada?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-10-24 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na świat podgląd w tym tygodniu rozwiązaną Piekutowska jesteśmy w Krakowie i z Krakowa właśnie światopogląd będziemy nadawać tak dokładnie to z Pałacu czy ciotka tutaj jesteśmy, bo tutaj trwa festiwal Conrada dziewiąty już festiwal Conrada dlatego też już od razu na początek zaprosiliśmy dyrektora artystycznego festiwalu prof. Michała Pawła Markowskiego dzień dobry panie profesorze wita serdecznie Rozwiń » związanego z inwestycją w Illinois w Chicago w stanach Zjednoczonych oczywiście pakietowi widziałam dyrektora artystycznego Konrada w tym roku w ogóle jest rok Josepha Conrada, więc jakoś myślę, że ten wasz kom Radomski festiwal gniewem szczególnie jest ciekawy czy istotnym i chyba za dom jednak tak po prostu to pytanie od razu na początek i jaki efekt jaki, dlaczego warto, dlaczego namawia pan profesor do czytania Konrada pisarza w odbiorze nie łatwego pisarza, po którym część Polaków ma traumę po szkole podstawowej, bo chyba za wcześnie podano za wcześniej ze względów językowych i też tego, o czym Conrad pisze, więc proszę być słuchaczom, dlaczego warto może może zacznę tego, dlaczego myśmy obrali Konrada za naszego patrona, kiedy myśleliśmy o tym, o organizacji dużego Międzynarodowego festiwalu literackiego myśleliśmy o kogo moglibyśmy wybrać, żeby był związany z polską, ale jednocześnie przekraczał granice polskości, żeby jakoś był bliski nam, ale jednocześnie, żeby był oddalony od nas, bo nie możemy skupiać się tylko i wyłącznie na ten temat są bliskie nam, więc pomyśleliśmy także Konrad jest idealny z tego względu, że Polak, ale zrobił karierę jako pisarz angielski, a jeszcze w Krakowie przez chwilę żył, więc aż z Krakowa wyjechał w świat właściwie z Krakowa udał się do Francji tam zaciągnęły się do do dał do marynarki i został żeglarzem, a potem został został pisarzem, więc pomyśleliśmy, że ktoś, kto wyjeżdża z Krakowa w świat jest najlepszym symbolem na patrona literackiego festiwalu, który właśnie w Krakowie jest jednocześnie przy zaprasza ludzi ze świata i wysyła świat informacje patrzcie w Polsce możemy zrobić wspaniałe festiwal literacki to jeszcze dodał w takim razie może powinnam rzeczywiście najpierw, że będzie tu ponad 10 0 gości pisarzy muzyków krytyków literackich tłumaczy toczą się tutaj od wczoraj dyskusje były zaprzyjaźnione instytucje mają wystawy sztuki teatralne i koncerty Olga Tokarczuk dziś będzie Jacek Dukaj też jest gościem festiwalu Michał Witkowski Dorota Masłowska tylko wyłącznie, wyliczając tych najciekawszych najważniejszych osób żali nowie o huk śladowy, o których rozmawialiśmy czy aria Adam też przyjechali to naprawdę wiele wielu ważnych ciekawych pisarzy tutaj przyjedzie do dyskusji tak mówią toczą się od wczoraj muszę państwu powiedzieć jestem pod ogromnym wrażeniem tego, że wczoraj słów wsłuchiwał się ogląda ich naprawie oglądałam, bo trudno było coś zobaczyć, bo było tak dużo ludzi stałam z tyłu dyskusje na temat etosu no właśnie przykładów Konrada i byłam zaskoczona jak mogłam się wciągnąć w dyskusji o tym jak najszybsze quada na dziś na język Polski Konrad był Jacek Dukaj Dukaj była Magda e-handel, a więc za bardzo ciekawością pogratulować tego tłumu, który rzeczywiście przychodzi Nędza w tym ponad nasze pojazdy ten tłum, który przechodzi narastał przez 9 lat od samego początku mieliśmy bardzo dedykowaną publiczność, która przychodziła wiernie i przechodzi do dziś i Iza 1 z powodów do dumy związany z tym festiwalem jest jest i 1 z powodów do dumy jest niewątpliwie fakt, że potrafiliśmy wychować publiczność, dlatego że nasza policja, gdyby spojrzeć pod kątem wieku możliwości są młodzi ludzie i teraz doskonali się biorą oni się biorą to jest to najciekawszy z całej Polski Otóż z całej Polski z Bydgoszczy z Warszawy z Gdańska z mniejszych miejscowości przyjeżdżają całe klasy wraz ze swoimi wychowawcami albo polonistami o to, żeby przez 2 dni Szwedzi 3 dni siedzieć od rana do wieczora na festiwalu literackim niezależnie od tego co jest bo, bo to jest 1 z najlepszych sposobów uczestnictwa w literaturze w tym w tak młodym wieku i poloniści mają rację psich przywożą swoich studentów swoich uczniów do patrzcie tak można mówić o literaturze albo patrzcie to są ci pisarze, o których wy czytacie Przysucha słuchaj jak oni mówią zastanówcie się na tym co mówią zadać pytanie podejście do nich to jest taki żywy sposób uczestnictwa w literaturze, który jest integralną częścią umów w festiwalu Conrada druga rzecz, która jest niesłychanie ważna to taka, że festiwal to nie są wyłącznie spotkania z pisarzami wydaje się, że już zdołaliśmy zbudować ogromną instytucję coś co nawet odważyły się nazwać pewnym systemem literacki, w którym zaangażowani są pisarze Czytelnicy wydawcy tłumaczy agenci graficy i t d . i t d . to są to, że są to też coś co można, by nazwać przemysłem książki zresztą takie pasmo istnieje w naszym festiwalu przemysł ciężki, żeby uświadomić wszystkim, że wydawanie książek to jest ogromny i ogromna inwestycja drobny biznes to jest taki biznes jak każdy inny, na którym się można, na której się traci jazda tym się zyskuje pieniądze zarabia pieniądze, ale że to, że rzecz, że to też należy do literatury panie profesorze nie daruję tego wydania wc są do niego o tego Konrada, ale ci w takim razie wprowadzają moglibyśmy jeszcze 1 wątek w MDM to hasło, pod którym w tym roku dyskutuje festiwal Conrada to jest niepokój inspiracja jest, więc opowieści niepokojących Josepha Conrada gdzieś pan profesor zwraca często uwagę na to, że to powinny być raczej opowieści z niepokoju, bo to są takie jest kilka opowiadań Konrada, który właśnie opisuje topowych Ricardo z KPP w oryginalnej Konrad mówiło, bo PiS off Anne Berest i słowa Andres jest oczywiście da się coś jako niepokój ale, toteż taki Itaki Itaka Itaka taka jest sytuacja, w której nie ma nie możemy spocząć jak gdyby tak nie możemy spocząć nie może poczuć się bezpiecznie w naszym światopoglądzie w naszym myśleniu i z tego względu Kondrat jest tu wracam do pani pytania spróbuje połączyć te 2 wątki w 1 z tego powodu Connery znany jest ważny, dlatego że Konrad nie nie może z krytycy Czytelnicy starają się wycisnąć z niego jakąś taką lekcję dotyczącą liczby kont lat odmawia dawania lekcji u nas nie poucza on on pokazuje stara się pokazać i jeżeli pokazuje 1 stronę to jednocześnie daje głos drugiej stronie i zostawia nas w takim właśnie poczucie dyskomfortu jako Czytelników czy jak to chcielibyśmy się dowiedzieć czegoś bardzo konkretnego jak żyć n p . a on komplikuje sprawę nie mówi nam jak żyć tylko, a spójrzmy na to z tej strony spójrzmy na to z 1 strony i dlatego właściwie żadna z jego książek nie daje się tak łatwo zaadoptować na potrzeby szkolne i dlatego jak pani mówiła, że od od samej młodości jesteśmy to wtórowali Konradem od odrzucamy Konrada on za wcześnie trudno zabić, bo na początku naszej literackie edukacji potrzebujemy bardzo jasnych stwierdzeń to ma być ta Garbo to niema być tak natomiast niuansowania, którego Konrad był mistrzem to jest coś, czego uczymy się z wiekiem, ale to jest także co jeść dlatego Konrad jest dla nas ważny, czego nie ma w Polskiej literaturze w Polskiej tradycji literackiej pamiętajmy Konrad pojawi się w dziewiętnastym wieku pod koniec dziewiętnastego wieku i kiedy wybrał karierę pisarza zagranicznego spadły na nich ogromne ogromne zarzutach, że Duster jest zdrajcą własnego narodu, a Kondrat mówił wyraźnie nie mogę nie mógłbym pisać w żadnym innym języku niż angielski Konrad nie mógł być pisarzem polskim, ale najciekawsza rzeźba jaka, jaka może wyżej, żeby nam nam zdarzyć w myśleniu to taka, że schody było, gdyby w Polsce nie przytrafiły się zabory i wszyscy polscy pisarze myśleli tak jak Konrad to co mi się wydaje i wróciłem mam nadzieję do tego wątku to jest to jak bardzo te dylematy, które on opisuje są dzisiejszymi dylematami to znaczy jak bardzo to, o czym pisze dziś do nas będzie trafiać brzdąc bardzo ciekawe eseje autorstwa pana profesora o tym, że on potrafił przypomnimy Stolat temu wzrost ten moment przed wybuchem pierwszej wojny pierwsza wojna światowa i po pierwszej wojnie światowej rewolucji bolszewicka elity, o których też przecież 3 czy w ogóle ewolucjonizm anarchizm ówczesny rosyjski i pan fenomenalnie ujmuje to moment, który zainspirowany mit tłumaczeniem Jana Józefa Szczepańskiego nazwa smugą cienia, czyli tym momentem, w którym na chwilę staje ten statek wiemy, że coś będzie nie tak, ale jeszcze nie wiemy co w sumie możemy też mieć nadzieję, że życie uratujemy i będzie coś lepszego czy ten moment niepokoju możemy mieć nadzieję, ale jednocześnie jest potworny lęk nie wiemy co się zdarzy na jest gnie w, bo nikt nam nie mówił, że nagle ni stąd ni zowąd wszystko stanie w miejscu i będzie musieli na nowo na nowo aranżować swoje życie jak animuje jest nadzieja jest mnóstwo innych efektów i te wszystkie efekty znajdują się organizują każdy z poszczególnych dni naszego festiwalu lęk gnie w nadzieja wrogość upokorzenie duma godność do tego wszystkiego wrócimy w drugiej części naszej rozmowy po informacjach prof. Michał Paweł Markowski z państwa gościem dyrektora artysty artystyczny festiwalu Conrada, który trwa tutaj w Krakowie się sprawdzać w programie rozkład, ale po informacji w ZEA światu podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz przypomnę państwu światopogląd w tym tygodniu na dajemy z Krakowa z Pałacu czy ciotka tutaj już po raz dziewiąty festiwal Conrada, na którym radio TOK FM ma patrona, a dlatego też państwa gościem jest cały czas prof. Michał Paweł Markowski z uniwersytetu w Illinois w Chicago i dyrektor artystyczny festiwalu Conrada jeszcze raz mówi dzień dobry panie profesorze powiedział pan, że to będzie przez tydzień światowa Republika literatury wczoraj na otwarciu festiwalu tak światowa światowa, bo rzeczywiście przyjeżdżają do nas autorzy z całego świata Republika, bo Republika to inaczej Res publika, czyli wspólna sprawa wspólna rzecz my taką wspólną za taką wspólną wg uważamy literatury, ale i to jest dla nas niebywała okazja do tego, żeby powiedzieć jak my o literaturze myślimy wysłuchać tych, którzy myślą inaczej, bo podobnie i w ogóle gadać gadać gadać na temat literatury, bo wydaje się, że z tym gadaniem na temat literatury jest coraz słabiej mogą się mówiła nawet o tym w NIK czytamy Konrada naturalnie na festiwalu Conrada i szczególnie w wyroku Konrada, który teraz mamy w Polsce i na świecie i ja byłbym mam nadzieję, że słuchacze przyjmą moją wyspę, by moją pokorę w przy tej deklaracji uważam, że to jest trudna literatura język bardzo gęsty MŚP dylematy niejednoznaczny i nawet miałam taki moment, że po przeczytaniu wielu esejów, które też ukazały w związku z festiwal festiwalem wczorajszej dyskusji pomyślałam, że rozmawianie o Konradzie momentami z tym dużo ciekawsze dziś bardziej inspirujące niż od samego Konrad wiem jak brzmi to znak jest nazwa podkreślmy, że ten festiwal nie jest poświęcony Konradowi to znaczy, że my nie mówimy wyłącznie o Konradzie i gdy mówimy o wszystkim naprawdę wszystkim olejku Gniewie nadziei wrogości upokorzeniu Dumie i godności pod tymi hasłami organizowane są wokół tych haseł może powinnam powiedzieć codzienne spotkania i zdarza tak, ale po to, bardzo ciekawe co pani powiedziała, że być może mówienie o Konradzie ciekawsze pytania serialowa zdrada wiem to brzmi obrazów rzeźb, ale w innych w ogóle nie, bo być może na tym polega sens literatury, żeby żeby, żeby zachęcać do mówienia o literaturze i żeby nie tylko czytać biernie czytać, czyli Challenger i podążać za słowami od początku do końca i potem od Liściastej i za zapomnieć najczęściej tak to się zdarza, że czytamy książkę, a potem po tygodniu możemy sobie przypomnieć ani nazwiska autora ani tytułu ani w ogóle dotychczas nie było, bo literaturę traktuję bardzo często wyłącznie jako zapchajdziury mamy chwilę wolnego czasu na to zapełniły ją zapchanej literaturą, a jeśli myślimy o literaturze jako prowokator c do myślenia gadania mówienia ocenia się to wtedy mamy zupełnie inny obraz literatury, bo to wtedy zostaje w głowie zostaje na głowie na długo i wtedy możemy rozmawiać przypomnieć sobie coś tam tak Konrad jest jedynym tak bardzo inspirujący dla dzisiejszego mieszkańca Polski Europy świata powiedzmy sobie szczerze tak jak w przypadku pewnie większości pisarzy nie wszystko, by z jego dorobku inspiruje, ale mieć kilka utworów naprawdę jest klasyk niebywałej 2 lata wymienimy jądro ciemności to 3 obecnej jądro ciemności lord Jim LO, gdzie zresztą było tworzona jest 1 dziwna kariera w Polsce, bo w latach pięćdziesiątych był traktowany jako takie narzędzie dyskusji na temat honoru na temat wierności i t d . to są takie pojęcia, które od niedawna przez przejęcie nas tkwią jakoś nie chcą niechciana zaś nie chcą jeść i nie chcą nas opuścić, ale jeśli się do lorda Jima czytała w wieku lat nie wiem 12 13 14 zlote do pojęcia o niewiele mówią i właśnie zostawiają nas derby z kompletnej obojętności wobec problemów nowy styl wypowiedzi wydaje na ludzi do oka, ale takie utwory jak tajny agent n p. czytamy w Madrycie, ale nowe tłumaczenie Maciej Hering Świerczewskiego okaże się niebawem to są utwory, które mówią tak mówią o tym jak opinia publiczna wpływa na nasze myślenie poprzez 1 na rozmaite media, które już wtedy Stolat temu funkcjonowały agresywnie na rynku i wciskały się do naszych mózgów bardzo bardzo widzi ogromną mocą jak je jak funkcjonuje terroryzm, jakie są motywy terroryzmu no tak trudno znaleźć 1 chyba bardziej ważne bardziej ważki temat dla dla dzisiejszego myślenia o polityce Elżbieta przyp oczywiście w oczach Zachodu i jakie znaczenie miał anarchizm rosyjski, który później przy tłumaczony został na rewolucję rosyjską i tak by wydać czworga c z politycznego punktu widzenia Konrad jest niesłychanie inspirujący daje nam mnóstwo wątków dlatego wymyślanie naz w rozmawiali, ale wiemy i jeśli jeździ zapyta, aby nie ani ja KO najważniejsze tematy 1 temat jedno 1 i jedno lokale o utworzenie i Aldemed albo tak dobrze nie pokaz, jakiego wraz z tym związane Otóż Konrada prześladowała 1 1 1 jak to jest, że człowiek wyrzucony z siodła, że tak powiem pozbawionej kontekstu, który zna kultury, którą która, która dla niego jest wszystkim i przede wszystkim niezrozumiała jak człowiek, który nagle wyrzucony z tego kontekstu i postawiony w obliczu czegoś kompletnie niezrozumiałe go jak sobie żądaj z tym radę jak sobie daję rady z niepokojem, którego nawiedza z lękiem przed nieznanym jak on sobie z tym daje radę i to wydaje mi się jest to jest moim zdaniem to jest najważniejsze przesłanie Konrada tych i dla nas dzisiaj dotąd, kto to kto by nie powiedział, że to może być także jego problem tak, że nagle opuszczony nie mówię tylko podróżnikach, którzy jadą z z Europy w Gniewie do Afryki Azji Ameryki Południowej nagle stają w obliczu czegoś niezrozumiałego, ale mówi o takiej sytuacji taki, że człowiek spotyka się z czymś niepojętym na co dzień tak nagle no tośmy jakoś sytuację może czuły może się w jej własnym domu nagle spotyka spotyka spotyka uchodźcy z innego kraju, który nawet zaczyna się czegoś domagać prosić błagać o pomoc o o cokolwiek nagle stajemy dokładnie tak jest byłaby to niezrozumiałe, dlaczego ktoś nawiedza mój dom i czegoś ode mnie rząd, aby się jeszcze do bardzo do mnie trafia para w ten motyw, na które zwrócił profesor uwaga w swym eseju, o którym było opublikowane w inny w dodatku o festiwalu Conrada do tygodnika powszechnego właśnie ten moment tutaj posiłkować się pan cytatem Różewicza coś się skończyło nic się nie chce zacząć i tak nie wiemy na gaz kończyła się też pokarmy tego nie widzimy jesteśmy w jakimś takim okresie przejściowym między 1 2 Dreznem dobrą sprawę nie wiemy między 3 czym żyć musimy musimy jakoś sobie wyobrazić naszą przyszłość i to jest rzecz niesłychanie blisko kodeksy co pan szczególnie poleca słuchaczom do doścignięcia, jeżeli dziś wrócą zainspirowani i będą chcieli po coś jądro ciemności absolutnie do ciemności jądro ciemności, bo też sytuacja, w której w, której jada się nasi znają pewnie niektórzy z z ekranizacji filmowych Coppoli n p. apokalipsy czas apokalipsy Francisa forda Coppoli, który pokazuje mniej więcej taką samą sytuację tylko, że tam nie mamy do czynienia z przedstawicielem imperium brytyjskiego, który jedzie do Afryki po to, żeby znaleźć 1 z najlepszych kupców tylko mamy oficera armii amerykańskiej, który jedzie do drzwi i Chin w Wietnamie próbuje odnaleźć zbuntowanego zbudowanego wysokiego oficera granego przez Marlona Brando, gdyż taka sama sytuacja nagle wstaje o twarzą w twarz czymś kompletnie niepojęty niezrozumiałe i teraz pytanie jak się zachowa jak się zachować w ogóle jak mysz zachowany, gdy nagle zostaniemy jak owładnięci w głowę czy widzi, dlaczego nie mam żadnych narzędzi badawczych i jest ważny cytat z Mars działa akurat, w którym mówi przez chwilę stanęłam w oczach rozległa i ponura wizja świata pogrążonego, jakby bez ładzie podczas gdy świat jest w istocie dzięki naszym niezmordowany wysiłkom taki pogląd pogodnym układem udogodnień jak to sobie tylko można wyobrazić taki daje też nadzieję, że to jest właśnie ciekawe i ważne, że tak tak ten niepokój nie musi prowadzić do tragedii możesz się, że nie wiemy oczywiście, że nie to jest ta sytuacja wahania tak stoimy na progu i teraz nie wiadomo przejście przez ten rok czy się raczej cofnąć w głąb domu, który w, którego układ świetnie znamy czy raczej wyjść z Koza poród i spotkać się ze światem, który może przynieść nam nie wiadomo czy rozczarowanie albo jakąś katastrofę artystka jest kwestia oczyści wiarę zaufanie i t d. tak dalej tylko, że musimy pamiętać, że ten moment niepewności ten moment Kornatowski niepewności tak to nazwijmy jest pisany właściwie w każde nasze w każdą one w każdy nasz lokal z naszą decyzję tylko nie chcemy o tym, pamiętać, dlatego że dlatego będziemy sobie komplikować życie skoro możemy po prostu odkryliśmy też nie można uciec od osób od zera jest zdania z uświadomienia sobie tego momentu tego tego niepokoju i rad, dlaczego dlatego, że możemy sobie chcieć zapomnieć o naszym własnym życiu, ale zaraz obejrzymy program w telewizji przeczytamy co w Gazecie już im jesteśmy bombardowani bombardowani cały czas wiadomościami, które też, których nie będziemy chcieli przyjąć za bardzo też mówić o tym, że jest inspirujący jądro ciemności to zwrócą uwagę na nową powieść graficzną jądro ciemności, która właśnie pełno jest adaptacją tekstu Konrada na takie powiedziałam powieść graficzną autorki to autorzy Katrin Ania go Dawid, zanim majorowi z in Magda Heydel i też oczywiście od razu powiem, że jest nie tylko goście festiwalowi będzie też goście światopoglądu Jacek Dukaj napisał albo spolszczone sam twierdzi, że z serca w ciemno na zrealizowanie ciekawej eksperyment wg Dukaja za 10 0 lat właściwie to co zostanie to zostaną takie właśnie z PRL -em, lecz próby prze filtrowania obu wielkich utworów literackich przez inną osobowość i do roli emocji tak, bo Bobo LO nie przetłumaczył Konrada tylko napisał swojego Konrada w gruncie rzeczy to powinno mówić, że zależało na tym, żeby czytelnik czuł wszedł w hipnozę, w którą on wszedł, a być może tamten język i już nie jest dla czytelnika w 20 01 . wieku tak mnie nie przekonuje go tak bardzo jest on użył innego języka momentami innych słów innych konstrukcji, żeby dotrzeć do współczesnego czy też tak jak tu zdania są podzieleni, a jest jedynie mówią, że właśnie tak należy postępować tak, bo obok Konrada się nie da czytać, bo jest zbyt trudny zbyt archaiczny jest zbyt dobre to zbyt z innego świata, a i dlatego trzeba czytać Wasilij Konrada współczesnego przepisanego na nowo na język współczesnej, mówi że raczej nie, że to jest zbyt daleko idąca niewierna i że należy trzymać się litery Tax Leader, ale taka niezgodność taki spór jest jeszcze nowe jest ciekawy i właściwie odżywiający literatury, ale to od razu zapowiem zapewne nie tylko tak wprowadzający profesora ponieść prowadzi pan debaty w niedzielę za co nie lubię Josepha Conrada wieczyście pojawia się ten to ten zarzut rasizmu czy kolonializmu chcieliby przedstawienia mieszkańców Anną obecnego Konga jako takich barier pasywnych barbarzyńców dosyć jednolitych ram AZ panem nie lubię albo nie lubią pana zdaniem inni Konrada nostalgia za wiele rzeczy i 1 z nich to to, że Konrad, mimo że był świadomy ogromnej dewastacji Afryki przez przez Europejski kolonializm mimo to w gruncie rzeczy nie nigdy nie poddał wątpliwość 1 1 i 1 rzeczy mianowicie absolutnego panowania imperium brytyjskiego na świat i to z punktu widzenia tych, którzy byli przez imperium brytyjskie kanonizowani nie jest powodem do dumy tak bardzo liczymy, że oddał stan świadomości Jerzego punkrocka, prowadząc sklep jest obrazem nieba niektórzy mówią tak, ale jest mnóstwo wypowiedzi Konrada tak prywatny w listach w rozmaitych felietonach czy Soja, który mówi, że ten jedyny kawałek spłacać jak w czerwonej flagi symbol imperium brytyjskiego powinien zawsze i wszędzie dominować nad światem, że na koniec pomp chciały się profesor powiedział o wydanie placówka w mieście mamy, że w trakcie rozmowy jakoś samo powiedział Soska postępu placówka postęp, bo to jest po badaniach i je ze sobą opowieść niepokojąca, który jest 1 z najbardziej dramatycznych form przedstawienia tego jak czołg tygrys staje się bezradny porzucony czy pozbawiony takich podpórek kulturowych cywilizacyjnych i rzucony z taką przestrzeń kompletnej niezrozumiałości to jest opowiadanie myję sam Conrad uważał też prawdopodobnie najlepsza rzecz, którą napisał i to opowiadanie się zgadza ja jest absolutnie zgadzam moje zdanie to jest porażający, dlatego że dlatego, że jest opowiedział w 2 i urzędnikach systemu kolonialnego, którzy nagle dostają szału z 1 z 1 z 1 z 1 z 1 powodu mianowicie nie są w stanie o swojej sytuacji, w której Fresh Noise i nie będę mówi jak to się kończy, ale kończy się jak jak najlepszy kryminał powieść grozy to jest, żeby to opowiadanie jest zawarty w opowieściach niepokojących właśnie w wydaniu opowieści niepokojących festiwal Conrada trwa do niedzieli wczoraj dyskusja spotkanie wydarzenia odbywały się pod hasłem czy pod słowem lęki i i tak było organizowane dziś jest dniem m. in . pokaz filmu Pokot z prowadzeniem Olgi Tokarczuk, ale też spotkanie z Maciejem Zarembą Bielawskim jutro będzie on nadzieję w czwartek będzie o wrogości w piątek upokorzenie sobota duma, a niedziela godność czy przypadkowej kolejności panie profesorze, ale nie jest przypadkowa, bo oczywiście zaczynał od lęku i zaczynamy tak jak i jak Jakub Hitchcocka zaczynamy od trzęsienia ziemi, ale może nie tak jak u Hitchcocka kończymy optymistyczne kończymy Domoń godnością to tak wydaje się powinien brzmieć przekaz sprzed kas każdej wielkiej literatury prof. Michał Paweł Markowski z Uniwersytetu o w Yale University w Illinois Chicago był państwa gościem też dyrektor artystyczny festiwalu Conrada tych wydarzeń jest dużo my nie zdążymy ich wszystkich wymienić, więc od razu odsyłam państwa na stronę internetową albo po prostu za życie tutaj do podłóg Krakowiaków zapór z mieszkańców Krakowa oby się boje do Pałacu czy ciotką trwa do niedzieli wydarzeń jest mnóstwo będziemy też mieć wielu z tych gości tutaj będą na rogu Wiślnej świętej Anny przy jej rynku głównym stąd też nowe jemy dlatego część gości wpadnie również tutaj do naszego festiwalowego studia bardzo dziękuję ja dziękując, że Tadek, a światu podgląd kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA