REKLAMA

Jawność tylko w nazwie

Analizy
Data emisji:
2017-10-24 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie to bardzo lubię jak mogę spełnić obiecane ranny obiecane audycje i to jest 1 z nich przed nami stoją w projekt ustawy o jawności życia publicznego wczoraj ocenialiśmy jego założenia, a dziś już proszę bardzo projekcje pojawił ze mną studia oprócz projektu jest też Krzysztof Izdebski z fundacji ePaństwo dzień dobry dzień dobry witam ze swoją kopię projektu to najbardziej pogniecione no dobrze i będziemy się przyglądać temu Rozwiń » projektowi temu co w nim jest czego w nim nie ma i chciałam zacząć od takiego ogólnego pytania w le o to czy rzeczywiście tak jak wczoraj deklarowali ministrowie Kamiński Wąsik zostanie zwiększona jawność życia publicznego transparentność stanowienia prawa i ellaOne Itaka Itaka działa on ogólna polityka antykorupcyjna dzięki tej ustawie tak naszym samorządom na początku taki osobisty, by smutek trochę wyrazić też z uwagi na to, że to jest materiał nie mówi o tym, konkretnym projekcie ustawy, ale tym obszarem Krymu stała się zajmuje, która rzeczywiście wymagała naprawy polepszenia zrobienia tego, żeby ta nasza polityka była bardziej przejrzysta i Wisłą tak wynika z tego, że to jest totalnie zmarnowana szansa graczy to nie jest projekt, który zmienia, a wiele też te zmiany są bądź udawanej udawane mam namyśli takie zmiany, które tak naprawdę już funkcjonowały w innych przepisach 1 z pozytywnym aspektem jest, że to jest próba zebrania w tym 1 ale, toteż jest projekt bardzo pan niechlujny, a przede wszystkim on w znacznej mierze nie odpowiada na te problemy, które eksperci ekspertki zajmujące się tą tematyką od wielu lat zgłaszali AMD przez rząd różnych różnych koalicji mówi żona reality show w programie i materiały które, które powstało na wideo, że w ogóle nie zostały wykonane tutaj, a wykorzystane w rzeczywiście jest zbierają się w tym 1 projekcie przepisy z kilku różnych ustaw są skumulowane natomiast skoro nie na pierwszy rzut oka nie widać tam nowych instytucji nowych procedur nowych zobowiązań władz publicznych to po co jak pan myśli po co jest ta ustawa chroni zrobili z niego bieda zastrzeżenie to się pojawiać sygnaliści pewnie jeszcze będziemy tam do tego wracać to jest jakaś to jest rzeczywiście, jaka się jakaś nowość cel był chyba taki, żeby zebrać stało w pod ładną nazwą jedno się życia publicznego natomiast ustawa de facto na nie dotyczy jawności życia publicznego na w tych aspektach jak my byśmy chcieli to widzieć ani kieliszka nasz biznes tylko o to żeby, żeby nagłówki medialne się pojawiły, że po sprawie wolnych na Górze na czym poległ, którzy tej ustawy skłaniam się takiej ewentualności wczoraj muszę powiedzieć po tych nawet założenia hasła i dach tak naprawdę, które zostały pokazane byłem zdecydowanie bardziej optymistyczny ta ustawa jest po prostu dawać pozbędą takim legislacyjnym ustawą z muzyką, która nie wprowadzała poprawy tego stanu rzeczy, a niesie za sobą dosyć dużo ryzyk i bardzo konkretnych ryzyk i myślę, że te ryzyka, które zostały wprowadzone są dobrze pomyślany zrobimy tym ryzyko przyglądać jeszcze chciał zdobyć o sposób przygotowywania tego projektu w już od razu zastrzega, że ministrowie ogłosili, że będą szerokie konsultacje z uwzględnieniem innych organizacji pozarządowych i nawet z organizacją wysłuchania publicznego, ale projekt powstawał w zaciszu gabinetów ta ustawa przynajmniej deklaratywnie ma uniemożliwić takie postępowanie, więc ona w życie powstawała na zasadach innych niż sama chce Trybunału w tej materii nie zmienia nic, jeżeli chodzi o przejrzystość procesu stanowienia prawa w stosunku do tego co już obowiązuje to co trzeba jasno powiedzieć czy ten tutaj nic nie będzie przyjrzy się, bo tak jak do tej pory był obowiązek publikowania projektów IT był obowiązek konsultowania czy może w możliwość, która tu też zawarto możliwość konsultowania z projektów rządowych to już funkcjonowało funkcjonuje pod tymi przepisami, które obecnie obowiązują go zapytam, bo już wczoraj tutaj w analizach mówiliśmy o tym z Wojciechem Rybickim z Panoptykonu, lecz jeśli wiemy, że projekt istnieje ani nie jest publikowany jeśli wiemy, że założenie już istnieją realnie są publikowane to jaka jest sankcja, kto kontroluje, kto tutaj powinien ścigać listem Kamińskiego on tu jest problem obecnie pod obecnymi przepisami na moim odczuciu tutaj art. 2 3 obecnie 3 czy przy tej nowej regulacji 1 trzeci ustawy o dostępie do informacji publicznej, czyli przepisy karne, które mówi, że kto posiada informację publiczną, a jej nie udostępniane podlega karze grzywny no to jest może ostre przepisy, ale on funkcjonuje uważam, że projekt Leszek niech ten projekt to wg informacji, które sam minister Kamiński udostępniał jest opracowywany od stycznia była szansa na to, iż znamy wiele przykładów również wśród ministrów obecnego rządu na to, że można poddać konsultacjom również pewne bardzo podstawowe założenia albo nawet można spotkać się z ekspertami z organizacjami z obywatelami, żeby takie założenia wypracować mówi pan, że te przepisy tak ciągle są po, którzy nie tego co już znamy imamy czy to znaczy, że to n p. takich takie ataki procedowanie ustaw, jakim jakimiś do czynienia w sejmie, gdzie pojawia tak naprawdę nie ma momentu z publikacji założeń nie ma żadnej dyskusji pojawia się projekt ustawy i o poznajemy nudą dopiero w momencie, kiedy wpada do Sejmu i 3 dni później staje się prawem to rozumiem, że Iza obecnych przepisów i za tych okno niemal od sędziego, czyli bardzo, że PiS dlatego, by pasowania czy gdzieś tam zaciszu gabinetów to zrobił potem przekazał od razu jak do Sejmu udając, że to grupa posłów PiS możliwe to jest dalszym ciągu możliwe tutaj w ogóle regulamin czynie, niemniej nie zmienia tu będzie w dalszym ciągu tak jak uważano do tej pory czy jak uzasadniono to błędnie twierdzono, że w zakresie informacja wewnętrzna albo w ogóle go też mam takie przykłady w kontekście szeregu ustaw opracowywanych Ministerstwo Sprawiedliwości czy w ogóle takie prace nie są prowadzone też chciał zostać w świetle obecnych przepisów i tej od projektowanej ustawy czy takie elementy dyskusje i konsultacje międzyresortowe czy niskie, a prezydentem Dudą w sprawie tajemniczych poprawek do ustawy w to, że są zgodne z przepisami obecnymi czy takie konsultacje są badane są dziennikarze gazety ta sama nie ujawnianie drewniany kościół też moim zdaniem nie jest jestem czeka się przekonam też złożyliśmy wniosek wzeszłym tygodniu o w informacje dotyczące tych, że także konsultacji z Rz w kancelarii prezydenta, bo tutaj prezydent też powiedział, że jest w posiadaniu takich dokumentów należy się wolność wolność w fazę, a nad morzem krzyżową jeszcze jeszcze się zapytać pani pani premier, ale tutaj my mówimy o pewnej patologii przejrzystości życia publicznego ona ma w tutaj większy inne wydziały związek z praktyką wykonywania tego właśnie nie mamy Pańskiego pożera i co pan nam tylko zrobi Duda i pani premier Szydło są zobowiązani do ujawnienia tych informacji w świetle tych przepisów, które pan cytował za zagrożenie grzywną, ale właściwie to kto musiałby wspiąć tego terenu do prokuratora, ale tu trzeba będzie prokuratora w tym przypadku, że to są przepisy karne oczywiście te zajmują się tym sąd Administracyjny równolegle można prowadzić postępowanie administracyjne w najlepszym wypadku zakończonego prawomocnym w ciągu 2 3 lat, więc są też ma swoje znaczenie w i aromatyczną wskutek tego, że te przepisy dają duże możliwości uciekania od odpowiedzialności też orzecznictwo jest niejednolite czy tak naprawdę zarówno pod pod obecną ustawą, ale czy jak pod tą projektowany sytuację obywatela pozostaje taka sama, czyli pozostaje on trochę bezradny wobec decyzji czy braku decyzji urzędników, ale za to ten obywatel będzie miał nowe obowiązki jeszcze w znający temat stanowienia prawa chodzi mi o nowo nowy trener oblig składania oświadczeń ma ciemną letnią oświadczeń majątkowych informacji o źródła dochodów przez tych wszystkich, którzy chcieliby uczestniczyć w konsultacjach projektów ustaw uchwał rozporządzeń tak dalej tak dalej NN i najciekawsze jest to, że nie mogą one w uzasadnieniu uzasadnienia tego pomysłu nawet nie konsultacjach pokroju konsultacje publiczne są z tego wyłączone z rzeki Olzy jest szansa na cele ogłoszone konsultacje to nasz dlatego zwraca na to uwagę w swoim art. 2 9, że nie jest tak szeroki, że on dotyczy w zasadzie wszystkiego, ponieważ trzeba wrócić do takiego słownictwa to się tak inwencji nazywamy na początku na początku ustawy, gdzie jest definicja lobbingu definicja lobbingu jest każde działanie w Cannes podmiotów właśnie też takich jak państwo nasze organizacje czy obywatele zmierzające do wywarcia wpływu na podjęcie przez organ władzy publicznej rozstrzygnięcia w określonym w Irlandii, a teraz w zdrowym audycja o tej ustawie przeprowadzono nigdy nie miało wg tych definicji jest takie ryzyko, że ktoś się tutaj zwrócić o takie oświadczenie o dochody znaczy to jest tak można wnosić o zwrot w nazwie, o czym tak szeroka definicja, która de facto powoduje, że każde zabranie głosu dotyczące dotyczące projektowanych aktów prawnych, a będzie uznawane za lobbing i będzie mógł w konsekwencji, a związane z tym zgłoszeniem zawierających informacje o danych i to jest to jest przede wszystkim efekt mrożący, czyja też może podkreślić, że Sygnity zwolennikiem przejrzystości funkcjonowania wszystkich podmiotów, które zabierają głos w procesie stanowienia prawa natomiast leki te przepisy są one dają efekt mrożący też z tego względu, że biorąc pod uwagę nowe osoby fizyczne ja bym się zastanowiła 10 × czy chciałbym wziąć udział nawet z czystego lenistwa czy ściągnąć udział w takich konsultacjach, jeżeli musi sobie zbierać takich informacji przez 2 lata pamiętać, kto i płacił, jakie są to źródło dochodu, a jeszcze ryzykuje, że zapomnę to poniosą odpowiedzialność karną ta oto po co ja mam się zaraz w NATO jak powiedział państwo w uzasadnieniu brak uzasadnienia co jest akurat standardem, do którego przyzwyczaiły nas wszystkie partie polityczne cytat wykazanie finansowania owego, którym rozmawiamy w jest niezwykle istotne z punktu widzenia transparentności życia publicznego, czyli wytłumaczenie poprzez brak wytłumaczenia, bo nie jest powiedziane, że nie są przypisane żadne dane żadne informacje jak miałoby ponoć brak tych dotychczas dotychczas przepis miałby wpływać na korupcję n p . w sejmie czy w Senacie no Niewiem Niewiem Fincher tak ideowo słuszną wykonanie fatalne czy już pewne podmioty mogłyby składać tego typu szlagiery w nieznane Schneider pominąć też jest bardzo dużo do zrobienia czy przyjęcie określonych regulacji, żeby zwiększyć przejrzystość stanowienia prawa do czego mi brakuje to zależy, żeby podkreślić tu nie ma tak na bazie tych wymogów tak może być Globisz i jakimkolwiek, bo nie byli byli bardzo przejrzyście natomiast do tej pory nie ma polskich przepisach i w tej ustawie również nakazu udostępnienia czegoś nazywała takim wschód klientem legislacyjnym czyli kto konkretnie opracowywał przypisane stabilnie i głowę wiązano go też pierwszego pytania tak w ogóle tu nie ma to jest niesamowite lata wiele wyjaśniało efekt ogłosił konkretną poprawkę w za chwilę wracamy z Info z dyskusją z Krzysztof Izdebski Fundacja państwo w studiu po informacjach wraca audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie Zanussi Krzysztof Izdebski z fundacji ePaństwo i dyskutujemy na temat projektu już teraz upublicznione go projektu ustawy o jawności życia publicznego dla tych państw, którzy dopiero dołączyli to pierwsza część naszej rozmowy skończyła się takim wnioskiem, że ta ustawa nie wnosi wiele nowego powtarza stare przepisy pod pozorem wzrost rozwiązań niania życia publicznego, a jednocześnie wprowadza szereg niepokojących rozwiązanie i teraz tych niepokojących rozwiązania chciałbym porozmawiać w bardzo mnie ciekawi los najmniejszej z moich ustawkę z ustawy o dostępie do informacji publicznej została ona wchłonięta przez ten nowy byt i cóż się będzie działo z wnioskami o dostęp do informacji publicznej, jakie muszą nowe rozwiązania na na rozwijające tę możliwość tak też bardzo źle, że żona została wchłonięta wnieść prawo dostępu do informacji to znacznie więcej niż tylko kwestie korupcji przejrzystości życia publicznego to są indywidualne dramaty indywidualne potrzeby, a zawsze daje taki przykład, który jest przykładem autentycznym osoby, która chciała uzyskać się ze szpitala protokołem kontroli po tym, jak, a córka umarła na skutek zakażenia lub dostaw w szpitalu na powodem do złożenia tych wniosków ich chęć uzyskania informacji nie była chęć o to, żeby szpital był bardziej przejrzyste, ale żeby, a na złoży pozew przeciwko, żeby żądać odszkodowania chciał usłyszała osoba się przygotować dostęp do informacji ksiąg zgodnie z założeniami z uzasadnieniem, a z początku lat dwutysięcznych on miał służyć do tego, żeby wyrównać relacje pomiędzy obywatelami i administracją i też umożliwić realizację nam obywatelom, a na realizację innych naszych praw, tak więc w czasie zabiegu wreszcie coś uderzyło w nich wciąż mówili o walce z korupcją Muzy nieprawidłowość tłuszczami we władzach w kompletnie zgodnie, wskazując na to, że ta przejrzystość życia publicznego i choćby właśnie dostęp do informacji w Watch służą bardzo wielu innym celom służą nam wszystkim n p . w śledzeniu polityki władz i na szkodę układaniu do nich swoje cegiełki, czyli konsultowaniu różnych kwestia nie tylko w szukaniu tych, którzy przyjmują łapówki, więc możliwe jest mniej ważne mogą inne na takim fundamentalnym filozoficznym rem 3 poziomie zużycia o imieniu działalność ich zabawa w Hawanie dolne rejony zostało też, jakby zrównano z takimi pojęciami jak jak korupcja n p . tak znaczy że, że to też wydają się bardzo bardzo zaszkodzi też może doprowadzić do pewnych problemów interpretacyjnych, że będzie zawężać tę definicję informacji publicznej tylko do tego obszaru, ale ściśle korupcyjnego nie tego czy n p. chciałbym wiedzieć jakie, jaki szkoła, w której chodzi mój syn ma wyniki trwale oznaczą rozdawania paniom i dlatego nie ogranicza tego czy co może być przedmiotem informacji publicznej to znacznie ogranicza względem tych przepisów, które już do tej pory znany jest natomiast systemowo włożenie jej, bo to już nie będzie ustawy o dostępie tylko będzie ustawa o jawności życia publicznego w kontekście rzeczywiście z innych przepisów obawiam się mają są duże doświadczenie w różnych odpowiedziach z różnych urzędów w, że mogą być być problemy próby właśnie zaważyło na tym, że w tej wykładni systemowej w system będzie on w biznes to konkretne ograniczenia, które w, których wcześniej nie było jony są niepokojące jednak dotyczy pieniędzy w był w zasadzie można powiedzieć, że jeżeli się pytam o pieniądze to do wszystkich tych wszystkich informacji mogą dotyczyć pieniędzy to rozwiąże, choć opłaty w oko w przypadkach koszty w natomiast tak to jest pewien odwrócony mechanizm koszty były możliwe do poniesienia do tej pory mianowicie, jeżeli ranny informacja w wymagała tego, żeby skserował ograniczy się tego przykładu solowe dużo dokumentów w Lotto wtedy za te koszty ksero one muszą być rzeczywiste, czyli poniżej cen rynkowych z bez zysku można było pobrać opłatę, ale uwaga napis udostępnia się informacje publiczną potem można było tę opłatę pobrać prosty mechanizm zupełnie odwraca mianowicie cena 5 zapłacić, a potem w mecz i to informacje udostępnimy w UE problemem jest taki, który jako Stamm poradziła sobie orzecznictwo sądowe tylko, że orzecznictwo z prośbą w tym okresie, że jak śmiem informacje i racja dyskutuje z urzędem czy słusznie ma tyle zapłacić tytuł ja będę na podstawie przepisów ogólnych podejrzewam, ale tego problemu właśnie tutaj ministrowie w ogóle nie zaopiekowali się z PBG przez lata musiał dyskutować w sądach administracyjnych czy ta opłata była słuszna czy nie, a jeszcze przy okazji macie już, jakie ją poniosę de facto w decyzji, ale to jest ograniczenie w dostępie do do informacji, jeżeli będziemy ich przykład taki, że ta opłata będzie zawyżona, a takie przykłady w praktyce niestety się zgadzamy się znowu obywatel pozostaje zupełnie bezbronny jak zostanie pan informacji brak zapłacić do wzrostu to jest ograniczenie pojawi się też zupełnie niepokojąco kwestia to znaczy myśmy to już od kilku dobrych lat przewidywali, że to będzie chęć polityków, żeby to w wpisać do ustawy o uporczywości składania wniosków, która paraliżuje państwo paraliżuje państwo i zaglądam do uzasadnienia, ale i tam brak słów danych tłumaczy projekt i w 3 proc nową regulację w wychodzą naprzeci w wszystkim podmiotom zobowiązanym do udostępniania informacji publicznej, których praca została uniemożliwiona z uwagi na składane wnioski w sposób ciągły uporczywy koniec z faktów z jej żadnej informacji statystyk i ktoś to, który to urząd został sparaliżowany w Polsce może pan wie, że nie wiem, który konkretnie służył za przykład z takim jest jest jednak gmina po podnoszona, gdzie rzeczywiście 1 z mieszkańców tamę próbował taką praktykę robić natomiast sądy, jakby tata, który rozpatrywał te sprawy dosyć dobrze sobie z tym testem poradziły co pokazuje, że jest możliwe radzenie sobie z takimi bardzo ekstremalnymi przykładami liczbowymi tamtą historią wpisywali tam bombę odpowiedź prosta, gdyby gmina udostępniła w bitwie wszystkie informacje o tym, obywatel ani razu bynajmniej napisał prawdopodobnie ani razu możemy tak założyć rzeczywiście na pewno by ta praktyka pompa po to, mogło tak n p. o to by ale tylko do PiS w gminie nie ma obawy czy to jest tu jest szereg problemów tak naprawdę miasto to jest taki, a z rękawa to jest tak nie mamy ci za bardzo jak inaczej odmówić co mówimy ci z tego, że z tego powodu, wprowadzając bardzo nieostre pojęcia w to prawda, że jest tutaj możliwość odwołania się tej decyzji możliwość pójścia do w też następnie do sądu, ale po pierwsze, ty znowu czas po drugie, ta informacja jest maczet byli nimi jest to też bardzo może być związane nie style, o co się to człowiek pyta tylko kto pyta no bo może być uporczywie to znaczy, że ktoś jakoś wraca tak no po ciebie znaczenie, że ja 1 wnioskiem tylko, że zadaje te pytania, by w jakimś tam terminie, czyli to jest oczko wyzwanie dla w dziennikarzy obywatelskich, którzy bardzo często składają wnioski do omdleń swoich urzędów w naliczony uporczywie zadaje pytania, kierując wnioski o, ale znam żonę w przypadku składa pan w uporczywym sposób wnioski co znacznie różnią zginął w każdy jednak zdrowy chłopski rozum, kto i tu jest dalej u ograniczenia, w których realizacja ze względu na ile jest zakres znacząco utrudni działalność tylko raz nie jada ja będę tutaj dary można panuje deficyt uporczywie ze względu na ilość to znaczy, że ja będę składał wnioski jako właśnie ten dziennikarz n p. co 2 tego na różne rzeczy tak czy wtedy zamieszana jest fakt różnic działania te no ale zapewne każdy każdy może utrudnić działanie, jeżeli tak to zinterpretuje urząd to jest też, by sankcjonowanie problemów, które występują w urzędach, bo to de facto obywatel czy dziennikarzy będzie odpowiadał za to, że urząd ma trudności w wydobycie jakiejś informacji, którą posiada, czyli ja odpowiadam za to, że urząd ma po prostu bałagan de facto tak też z ani sąd ani organ odwoławczy nie będą w stanie też zweryfikować tego na czym polega to utrudnienie przyznał wysokie nazwa SA z rękawa de facto, które na bardzo ładnie umożliwia on ma odmowę udostępnienia informacji, kiedy nie ma innych przesłanek, a tu jeszcze coś się pojawiła taka przesłanka bardzo ograniczonym zakresie wron dotyczy tych tych rejestrów umów akurat tam dom w kontekście spółek skarbu państwa tam jest mowa o zagrożenie podstawowych interesów spółki zobowiązanej w dużym skrócie spółki skarbu państwa wtedy informacje dotyczące zawartych umów mogą zostać nim udostępnione wtedy, kiedy taka spółka ma poczucie, że zagraża to jej podstawowym interes no tak poczucie to z ważną rzecz i bardzo trudno w ocenie Lynn jedno właśnie tu przenieść się teraz do do tych rejestrów po tym terminie niż wczoraj ministrowie mówiąc o tym, że wreszcie wreszcie będą publikowane rejestry umów cywilnoprawnych, czyli będzie mogła wiedzieć, kto z kim na co i na jakiej na, jaką sumę zawiera umowy druga dobra zmiana to jest dobra zmiana uśmiecham się to jest coś co rzeczywiście środowisko zajmujące się przejrzystością apelowało od dawna można było to zrobić lepiej mam nadzieję, że to zostanie też rozpatrzone w toku tych konsultacji, jakkolwiek abonent nie wyglądały też nadzieję, że dobrze natomiast tutaj jedyne co właśnie budzi jakieś wątpliwości to jest coś wspomniał w kontekście spółek skarbu skarbu państwa no i i w zasadzie, jeżeli chodzi o jakąś taką większą krytykę to tyle liczy na to, że w rozporządzeniu, który będzie określał w szczegóły tego cechy tych rejestrów będzie więcej wytłumaczono trzon takiej technicznej czy na ile one rzeczywiście będą przeszukiwane te dane na ile w LO zostanie określony standard przygotowania tych danego no bo to żonę mniej więcej będą w eter jest do siebie podobne jak by ustawa to jeszcze za mało po to, żeby n p. dokonywać analizy za pomocą oprogramowania w bardzo dobra wiara jest w prace pod ministerstwem żeńską, która być może zachowa stanowisko to my to wręcz mogą się wykazać jeszcze w ciągu tych sygnalistów zapytać, gdzie jest ten nowy instrument i tu z kolei jest rozczarowana, bo właśnie wygląda na to, że oni głównie są chronieni przed zwolnieniem z pracy, a to chyba trochę mało jak na tę tak ważną funkcję, gdyby tak tak to też miało być bardzo obficie się, że wreszcie w ogóle to hasło sygnalista funkcjonuje w 6 ustawy z ligi z takim, który ma szansę powodzenia na tym rzeczywiście rozczarowujący jest to, że to jest ograniczenie w nie tyle tylko dom do do takiej ochrony, ale przede wszystkim o ograniczenie w kontekście współpracy z wymiarem sprawiedliwości w PSL narusza on jest coś więcej czy ktoś więcej niż tylko osoba, która zgłasza problemy z korupcją to już w swoim zabrać z nieba nadużyciom, a te nadużycia mogą być wiele takich przykładów chociażby nie wiem ostatnio dotyczących UE zabierania krzyczy czy unieszkodliwiania sąd w samochodach z dieslem ale, żeby nie wykrywał mniej zanieczyszczeń niż rzeczywiście tych zanieczyszczeń jest to pochodziły informacje od osoby, która takie nieprawidłowości w zgłosiła nie jest to przestępstwo korupcyjne tak tylko jest to pewna nieprawidłowość, która ma duże znaczenie dla interesu publicznego tak, ale z ogrodu jednak osoby n p . nie mogliśmy sobie i hotelarstwa korupcyjne tylko to faktu, iż wyrazili funkcjonariusz policji, który wie o tym, że bije się ludzi na komisariacie i chciałby to zgłosić, że ten sposób nie chronią nieustannie tor nie jest nie dotyczy tego w no właśnie, czyli ze strony rady z drugiej strony jednak nie należy także też są to jak mówiłem na państwo na początku, że można było tą ustawą zrobić dużo lepiej to mi szczególnie przykro z tego powodu, szczególnie że jest bardzo dużo materiału wręcz gotowych takich projektów ustaw dotyczące ochrony sygnalistów, a w, których autorzy mogli skorzystać, ale chyba, sądząc po uzasadnieniu nawet na pewno do nich zajrzeć w właśnie, a propos kosztów jeszcze dużą częścią tej ustawy są oświadczenia majątkowe psy 500   00 0 do 800  000 wzrośnie liczba osób, które będą miały obowiązek złożyć 12 stronicowe oświadczenie majątkowe w i Wilno i wrześniem czy to jest pana zdaniem dobrze określa ta grupa Czyż jest konieczne, żeby powiększyć ten ten katalog, a przede wszystkim czy będzie komu później te oświadczenia weryfikować czy ja bym zaczął od tego o poziom to drugie pytanie było, bo one w zasadzie też stworzona pierwsza w tej w chwili wszystkie świadczenia w mięso ręcznie mówimy o więcej tak radni z 500  000, kto to jest prawie 700  00 0 wg nadzorcy na cenach węgla z zimy nie da i nie może ich zasługują szlifowane kamienie można ją wziął co było kiedyś wierzono, że już jest 800  000 w dal to pokazuje skalę, ale dominują, o których mówimy to ustawa zresztą nie wprowadza obowiązku wypełnienia oświadczenia chroniczny, czyli można leczono go za możliwość tak czy można będzie i tak i tak nie ma takiego systemu, który będzie w stanie ocenić te doświadczenia sposób kompletny w nawet przy założeniu, że zostaje tak jak jest, czyli że w pierwszym rzędzie będzie o ocenia to kierownik danej danej jednostce lekceważone przez PwC dowiódł on do dostępu do informacji publicznej jeśli złoży wniosek o to, żeby mi, ale nie wiem teraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wysłała wszystkie oświadczenia, które biegają na sumy większych majątkowe większej niż x to kiedy te mnogie zwężenia nie znałem wtedy wnioskował o doświadczenia nie są w mysz komputerową wypełnione tylko długopis czy oni długo będą zbierać dla mnie te wszystkie informacje w efekcie sparaliżuje pracę kancelarii, więc dziś omówienie w odpowiedzi, gdy jest taka możliwość tak, ale też zresztą pani redaktor niewiele z tym zrobić, bo też musiał poświęcić kilka dobrych miesięcy, jeżeli nie raty, żeby to przeanalizować sobie potem no bo 1 trzeba od 3 wprowadź je tak dalej jestem z tego punktu widzenia doświadczenia są są bezużyteczne rzeczywiście Polska 1 z ostatnich krajów, które nie mają wprowadzonego obowiązku elektronicznego wypełnienia oświadczeń majątkowych to też jest wielka wielka strata już w 20 14 roku był taki projekt duży też ustawy antykorupcyjnej tam taki obowiązek był wprowadzony w możemy wtedy też no i teraz strasznie, ale mają być konsultacje, chociaż ustawa jednocześnie ma wejść w życie w styczniu, więc zobaczymy co będzie z tymi konsultacjami na razie kończymy Krzysztof Izdebski fundacji ePaństwo państwem gościem dziękuję za rozmowę dziękuję za dezinformację, a po nich prof. Marcin Matczak i porozmawiamy o Trybunale Konstytucyjnym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA