REKLAMA

Wojujący buddyzm na świecie

Światopodgląd
Data emisji:
2017-10-25 15:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz światopogląd nadajemy w tym tygodniu z Krakowa, bo tutaj trwa festiwal Conrada jest szczególnie czytamy dziś w hali w tygodniku powszechnym najnowszy numer, a w nim skromny mnich z małej wioski to nieźle bardzo ironiczny tytuł, ale jak bardzo nie, bo to opowieść o Mnichu buddyjskim Sri Lanki opowieść Tomasza Augustyniaka, który przygotował relację dla tygodnika z Colombo opowieść, która też jest częścią całego materiału Rozwiń » poświęconego takiemu zjawisku nie wiem jak to nazwać nawet wojującego buddyzmu pewnie słyszeliście państwo ten system bądź też jest ciągle uderzające, ponieważ nasze wielu wyobrażenia wielu z nas obu byśmy jednak myślę współtworzył Dalajlama nie wiem czy się zgodzisz się na absolutnie dzień dobry panie znów możliwych zmian wprowadzić Marek Rabiej z autorem 1 z tekstów dokładnie wywiadu z prof. Piotrem Balcerowiczem, który towarzyszy mu tej relacji z Colombo wywiadu właśnie na temat tego wojującego buddyzm tak buddyzmu, którego w Europie, zwłaszcza w Polsce nie znamy, bo w Polsce w ogóle z buddyzmem siłą rzeczy nie mamy zbyt dużego kontraktu o na Zachodzie dominującą twarzą buddyzmu jest na twarz Dalajlamy oczywiście byli nie jesteśmy w stanie z Europejskiej perspektywy dostrzec innych wariacji buddyzmu będzie azjatycki gigantycznym zróżnicowanym występują wersje wydarzeń przeznaczyliśmy wydają się trochę jednak dostrzegać w ostatnich tygodniach z powodu kryzysu tak takiego na razie użyje słowa, chociaż minęło ONZ mówi już o czystkach etnicznych czy zbrodnie przeciwko ludzkości ONZ mówi, że to jest najszybsze przemieszczanie się ludzi od czasów ludobójstwa łabędzie w Ruandzie mówimy o setkach tysięcy ludzi prawdopodobnie 600  000 ludzi, którzy od sierpnia uciekli z Birmy Mjanmy różnie funkcjonuje to państwo do Bangladeszu i czy Kają muzułmanie właśnie ze strachu przed buddystami odwołujące się do rasizmu nacjonalizmu i dom dominacji buddyjskiej prawda, że niesamowite grasz gościnnie stereotypowa rzeczywiście wpły w na pograniczu Bangladesz kot birmański mieście będziemy używać takich terminów w ciągu ostatnich 2 miesięcy doszło do gigantycznych ruchów ludności, a co nową mówi o pograniczu ubyło większość z tych ludzi, którzy Rusinów tzw . czyli muzułmańskiej mniejszości zamieszkującej za chód zachodnie rubieże Birmy po przekroczeniu granicy albo nawet nie po po przedostaniu się ekipa z Rimini, czyli Pograniczny utknęło tam w tym pasie mamy do czynienia z sytuacją, w której jest 50 milionowej Birmy przemieszczają się uchodźcy do kraju, których oficjalnie ma około 1 60  000 00 0 mieszkańców mówią Bangladeszu, który jest 1 z najbardziej przeludnionych krajów świata w Wietnamie mnie, że 1 z najbiedniejszych, który ma potężny problem z poradzenia sobie z zarządzaniem bieżącym z własną ludnością, a co dopiero mówić o dodatkowych tysiącach setkach tysięcy uchodźców, którzy oczywiście wyznają tę samą religię, bo w w Bangladeszu religią dominującą oficjalnie jest islam, ale inni gracze w wierze w Bangladeszu jakoś przesadnie nie zamierzają się pochylać nad nieszczęściem Rohingjów, których z kolei nie chcą ich pobratymcy w Birmie, a nie chcą ich właśnie z pewnego ze względu na pewien splot okoliczności historycznych kulturowych, zwłaszcza historycznej przede wszystkim politycznych, ponieważ we współczesnej w Birmie buddyści z kości i islam traktowane są jako 2 sprzeczne ideologię buddyzm budy z kości jest traktowana jako element konstytuujące narodowość stawia się tam znak równości jeśli jesteś buddystą jest też Birmańczycy mnie jest nie wierzyć WD nie jesteśmy łącznikiem to dotyczy również innych wyznań, bo na północy kraju mieszkają uczniowie, przeciwko którym wojsk rozwijanie siatki jest, przeciwko którym wojsko birmańskie kilka lat temu nie zachował nie zawahał się użyć lotnictwa uroczyście, analizując ten fenomen tego rasistowskiego użyć takiego sumowania buddyzm możemy zwracać uwagę na nas na wiele procesów czy czynników, czyli w tym historycznym taki państwowo twórczy postkolonialne polityczne, czyli jak wojsko podgrzewali wykorzystuje te nastroje Anna, żeby wskazywać na istniejące zagrożenia, którym tylko ono wojsko może zapobiec może nawet jeszcze do tego wrócimy albo co jest wydają się bardzo ważny w obu tych tekstach jest zwrócenie uwagi na to, że to nie jest tylko Birma a w jaki sposób nawet Sri Lanka być może syrenkę można uznać za taką źródło czy trybu centrum, a tego takiego wojującego agresywnego buddyzmu i choć historie tych krajów mają pewne podobieństwo to jednak wynika z tego że, gdy jest jakiś szerszy fenomen to jest rzeczywiście szerszym fenomenem w pewnym sensie też zbieg okoliczności, ponieważ ten buddyzm tara podmiejskiej, których dominuje u nas Lance również występuje w przeważającej mierze w w jedno w Birmie i tych zresztą odmiana można tak mówić buddyzmu bardzo rozpowszechniona w Azji po Azji południowo-wschodniej oczywiście trudno powiedzieć, żeby nacjonalizm szowinizm był jakimś elementem oficjalnej mitologii buddyjskiej w wydaniu trawa gdyńskim natomiast 1 z takich bardzo mocnych nurtów Lanki ski jego myślenia o religii jest bardzo mocno utożsamienie tej religii z państwem z państwowością narodowości z tożsamością masywne na rok jest państwo narodowe tutaj wkracza nań niestety po to nauczka, która płynie z ze Sri Lanki w tej chwili jest tym myśleć dość istotne dla Polaków i po pewne podobieństwa w posługiwaniu się i korkami Lanki czy buddysta Birmańczycy buddysta Polak katolik są wręcz uderzające i trochę niepokojące coś jeszcze, że nie mamy do czynienia z taką skalę scen przemocy, jaka w tej chwili ma miejsce w tamtych krajach w towarzystwie bankom ze sobą ćwierć wieku 2 6 lat do wojny domowej, gdzie po drugiej stronie były tam miejskie tygrysy hinduiści w dużej mierze grunt, bo ich bojownicy zbroili się i to była bardzo bardzo krwawy konflikt tak 2 6 lat wojny o miejsca w mniejszości narodowej w kraju, który w, którym dominuje ludność senegalska wyznania buddyjskiego wskutek dni fajnych zbiegów okoliczności ci ludzie zostali tobym się pozostawieni sobie, chociaż była taka próba przeniesienia tej ludności w w połowie przynajmniej do Indii w latach sześćdziesiątych, która nie inna spaliła na panewce z różnych powodów doszło do zaognienia sytuacji wspomnianej wojny, która trwała od osiemdziesiątego trzeciego do 20 09 roku wyższe to milowy przegrali wojnę, ale chichotem historii paradoksem jest to, że buddyjscy nacjonaliści, którzy w tej chwili mogą uznawać za wygranych tego konfliktu, by go w tej chwili uważają, że jest moment do tego, żeby przystąpić do pełnego wyzwolenie z Irlandii spod tutaj cytat reżimu islamskiego czy każdego innego, ponieważ w ideologii tych innych myślicieli nacjonalistycznych w tych krajach jest miejsce tylko na 1 religię dodaje to co dla mnie jest jakość uderzające i warzy w netto takich umów mówimy można wskazać, gdzie wiele procesów, które prowadzą do tej bardzo trudnej tragicznej sytuacji, w której ci buddyści nacjonaliści z Birmy wypychają muzułmanów na Sri Lance w tej chwili też muzułmanie są głównymi wrogami, ale byliśmy długości i chrześcijanie w obu krajach też nie mają łatwego życia, ale to co mnie się wydaje najciekawsze najważniejsze najciekawsze jest to jedno, o czym przed wsią mówił Marek g, czyli tworzenie się państwa Narodowego, w którym jest miejsce na wyznawców tej 1 religii, która łączy się z tożsamością narodową, ale z drugiej jednak, że inni są ludzie, którzy organizują, którzy sięgają po propagandę i stąd w interesie i gróźb grup, które też to wykorzystują to znaczy nie jest to tylko naturalny proces tylko ktoś to wzmacnia to oczywiście jest stymulowany przez rozmaite grupy interesów mój rozmówca prof . Piotr Balcerowicz bardzo słusznie zauważył, że w przyszłości to przecież Birma królestwo buddyjskiej gościło uczniów uciekinierów z muzułmańskiego kraju uciekinierów politycznych, więc te wszystkie zaszłości Polity religijny nabierają rumieńców dopiero wtedy, kiedy się nałoży na nich filtr w postaci jakiś interesów albo ekonomicznych albo polityczny w Birmie czynnikiem decydującym w tej chwili jest rzeczywiście taka dominująca, a właściwie od samego początku do odzyskania przez firmę niepodległości ideologię, która próbuje zbudować tożsamość narodową w oparciu właśnie o jedno wyznanie o buddyzm pamiętajmy, że Birma to jest państwo, które oficjalnie nieoficjalnie potwierdza istnienie 1 3 5 mniejszości etnicznych tych mniejszości w rzeczywistości jest troszkę mniej, ale są tam sztucznie mrożone głównie po to nie kto płaci stąd mieszkali ludzie w Tarnowie i potem zaczęli coś kategorii są choćby źle jakiś czas nagle właśnie nagle widzowie, którzy od niepamiętnych czasów zamieszkiwali stan zwany arakan dowiedzieli się, że są ludnością napływową, która pojawiła się w Birmie w dziewiętnastym wieku wraz z imperium brytyjskim to było skutek dość też nieprzyjemnego dla nich zbiegu okoliczności po prostu po wejściu po południu po włączeniu Birmy do cesarstwa Indii, czyli części imperium brytyjskiego Brytyjczycy, żeby sprawnie zarządzać nowymi włościan zaczęli sprowadzać z Bengalu Zachodniego, czyli dzisiejszego Bangladeszu ludzi, którzy ich zdaniem mówić o podobnym językiem wyznawali podobno religia, ale byli bardziej zaznajomieni z tym światem administracji cywilizacji zachodniej w związku z tym rdzennych Birmańczyków ma głównie pomarańczy w tej największej spośród tych mniejszości etnicznych zamieszkujących Birmę nie zaczęło się nagle wydawać, że wszyscy muzułmanie, którzy pojawiali, którzy mieszkają w ich kraju to są ludzie, którzy trafili tam wraz z w cudzysłowie angielskim okupantom to kolejna rzecz, która zwracał wydają się w tych tekstach jest ważna to jest to, że wiele o tym, mówimy, ale tutaj z tej naszej perspektywy też wojenna bliskim Wschodzie tych tragedii, które się tam odbywają zamachów terrorystycznych wielu myśli o mu oczywiście właśnie myśli w tych kategoriach włącznie religijnych tak definiujemy ludzi nie ma leniwym płci zawodu różnych kategorii tylko muzułmanin krótka i czy muzułmanie jawią się jako ci agresorzy tymczasem tutaj są setki tysięcy ubogich słabych ludzi, których nie ma w zasadzie prawie nikt nie może obronić, które atakują dziś w głównie w Birmie, ale i w Syrii Lance buddyści no tak gdzieś trzeba też uczciwie zauważyć, że tym czynnikiem, który zapalił sytuację wpły w w arakan nie w Birmie było to były narodziny ruch gdańskich można powiedzieć partyzantki 3 jedno w ruch ruch, który w, których bronił oczywiście były też zła to było to była reakcja na na przemoc, która była stosowana wobec tej ludności przez wierzyciela aula niektórzy ostrzegali, żebym pod uwagę na to, że już zglobalizowanej ludzi hobbystyczne na świecie to instytucja dom będzie tragiczniejszy o tym jest większe ryzyko, że właśnie ważą się zbroi się zradykalizował i to się niestety dzieje mój przyjaciel, który jest fotoreporterem w Bangladeszu przebywa w tej chwili skok bandzior mówił, że w głównym problemem władz miejscowych w tych 4 obozach, które funkcjonują oficjalnie nowym na pograniczu birmańską ballady z kim są 2 plagi pierwsza uwaga to są narkotyki, które są oczywiście błyskawicznie pojawiło, a drugie tego mówi Al Kaida istnieje duże ryzyko że, że te tysiące pozbawionych nadziei ludzi zostaną w jaki sposób wykorzystane przez ludzi, którzy wcale nie zamierzają w jakoś pomagać uciekinierom kopcą wygrywać swoje bieżące interesiki wyżej sytuacji, a więcej, bo jest więcej i ferm korespondencji Tomasza Augustyniaka z Colombo i w rozmowie Marka Rabiej z prof. Piotrem Balcerowiczem w najnowszym numerze tygodnika powszechnego o Sielance o Birmie i on wojującym buddyzmie niedaleko mnie przekonuje, ale chyba nie nie znam lepszego słowa listek słynna okładka, która wraca i wraca, na który jest właśnie Wirathu, czyli tam inny duchowny buddyjski mnich, który stoi na czele tego nacjonalistycznego ruchu, który był nazwany od domu ba wręcz 9 lat, a teraz ma, bo mama tata Group w twarz oto twarz tym oto tam birmański czy buddyjski Osama bin Laden nic więcej na ten temat znajdziecie państwo w tygodniku powszechnym jeszcze tylko przypomnę w tym tygodniu światopogląd nadajemy z Krakowa, bo trwa festiwal Conrada do końca tygodnia mnóstwo spotkań ciekawych i wystaw pozwoliłem sobie n p . teraz zwrócić państwu uwagę n p . na mi o choćby wystawę nowy region świata bunkier sztuki na państwa czeka jeszcze sama nie widziałam, ale bardzo nie wiem czy widziałeś czyszczenie lub usłyszą najlepsze recenzje będziemy też w radiu TOK FM docentem w tym mówić więcej zapraszamy na kolejne SUV festiwalu Conrada rozmowy teraz informacje, ale po informacjach zmieńmy temat Budzisz w Małopolsce rozszerzony protestu w służbie zdrowia, dlatego że odbywają się odbywały się szczególnie w Małopolsce, ale nie tylko akcje Solidarności ze strajkującymi rezydentami, więc będziemy tutaj gościć przedstawicieli ras agentów i związku zawodowego to po informacjach Apple, a świerk lub podgląd itp Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA