dobry wieczór państwu Joanna Solska, kiedy mówimy o tak, a strefa, zwłaszcza w teatrze Narodowym mamy namyśli kulturę wysoką, ale także każdy tata w rękach narodowych to także przedsiębiorstwo i to przedsiębiorstwo, które musi mieć pieniądze na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, które zatrudnia ludzi w i wreszcie totemy goście pewnie nie oburzy w, niemniej powiem to przedsiębiorstwa, które wytwarza produkt, jaki powinien znaleźć nabywcę, a więc pomyślałam
Rozwiń »
sobie, że warto byłoby zajść ojca kulisy teatru Narodowego w IPO chcących na niego właśnie na firmę, by zastanowić jak ta firma działa, jakie ma ograniczenia, ale tak są jak iskrzy między tym co nazywamy emisją, czyli obowiązkiem dostarczania widzom produktu kultury wysokiej, a koniecznością zarobienia na emisję pieniędzy, ale może się mylę może wcale nie iskrzy, bo przy stacji jest dotowany przez państwo i jak mówią jego prywatnej konkurencji nie musi martwić o pieniądze w każdym razie sądzę, że to co się dzieje za kulisami teatru Narodowego, ale nie tylko bywanie mniej emocjonujące, a tego co dzieje się na scenie w łatwo się już państwo domyślają się naszym dzisiejszym gościem jest pan dyrektor Krzysztof Stańczyk witam serdecznie i dodaje dyrektor teatru Narodowego Warsaw, by tam za chwilę bazowego, kto jest właścicielem teatru Narodowego taką, jakby w rolę właścicielską spełnia ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego, bo jest to teatr państwowy my w tej strukturze teatrów państwowych mamy 3 takie instytucje to jest teatr wielki Opera narodowa to jest temat stary w Krakowie i teatr Narodowy w Warszawie to są 3 instytucje teatralne podporządkowane bezpośrednio ministrowi kultury dziedzictwa Narodowego no i ta zależność oczywiście ma czy rodzi pewne konsekwencje związane, jakby z zasadami funkcjonowania, które są zdefiniowane w Nemo w pewnych określonych wyraźnie sprecyzowanych w aktach prawnych jak już jesteśmy przy tej przy tej wersji, jakby właścicielskim nie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że oprócz tych teatrów im często, jakby czytając różnego rodzaju wynurzenia na ten temat nie do końca, ale są precyzyjne myślę tu na tym co się dzieje, gdy poza tą sferą teatrów państwowych, a więc mamy do czynienia z teatrami samorządowymi na szczeblu bądź to miasta, a więc tym organem założycielskim wtedy jest prezydent miasta lub w Tampere wojewódzkiego, gdzie na czele, jakby tego organu właścicielskiego stoi marszałek województwa to jest taka struktura, która gromadzi i instytucje teatralne w wymiarze prawnym bardzo wyraźnie zdefiniowane w UE jeśli byśmy wkroczyli trochę szerzej świat teatru, a bardziej powiedziałbym świat działań teatralnych w czy realizację artystycznych Noto oprócz tej sfery istnieją teatry prywatne, które nazywamy teatrami, ale one z punktu widzenia prawa nie są instytucjami artystycznymi tak jak te, które są mają swoje organy założycielskie a jakie to ma znaczenie dla widza dla widza ja myślę, że nic się na tym nie zastanawia znaczy ja mówię tylko o tym co jest często przedmiotem dyskusji między tym, jaką rolę odgrywają jedne teatry i drugie oczywiście rolę istotną będą odgrywać te teatry, które są dobre to znaczy te teatry, które pokazują od strony literackiej wykonawcze najwyższy poziom to jest istotne, ale te teatry prywatne funkcjonujący jako albo fundacje albo prywatne zarejestrowana prywatna działalność mają oczywiście z punktu widzenia prawnego organizacji innego ułatwione działanie, dlatego że one nie podlegają tym wszystkim regulacjom prawnym w tym reżimom tym rygorom, którym podlegają teatry państwowe czy samorządowe a jakie są po tej zimy, ponieważ z kolei teatr prywatny mówią ze łatwiej jest tym datowanym na gwałt w muszą się martwić o pieniądze na sprzyjanie powiedziałbym, że teatry te instytucjonalne takie w skrócie na zwężonej nie muszą się martwić o pieniądze ja nie znam takiego przypadku, żeby teatry dotowane były kiedykolwiek zadowolone ze skali do finansowania publicznego to jest zawsze funkcjonuje dla, jakby takiej granicy wyborów nie chce powiedzieć, że kaczka teatr Narodowy od wielu lat funkcjonuje na poziomie tej samej dotacji i teraz, jeżeli się mówi Teresa od czego zależy poziom tej dotacji nie ma tutaj algorytmów, które wyznaczały skalę dotacji to się dzieje, jakby na zasadach wynikających z przeszłości kiedyś ktoś coś ustalił, ale też się dzieje na podstawie na pewnego rachunku egzystencji tego teatru ja chcę powiedzieć, że teatr Narodowy w bok co generuje najwyższe koszty można, by się było zastanowić teatr Narodowy ma budżet granica 30 000 000 zł rocznie, a dotacje, a dotacja ma rzędu około 2 4 juniorów, czyli teatr zarabia na siebie w skali 20 % w skali roku 80 % jest dotacja dla i teraz czy to jest dużo czyta jest mała to wszystko zależy od warunków funkcjonowania prezesem wyobrazić, że teatr Narodowy powierzchnią wody jest 1 4 Pałacu kultury, a nie wygląda zatem prawda, bo to jest jeszcze szereg pomieszczeń, w których nie widać, a poza tym to są 2 budynki stojące, jakby po przeciwległej stronie ulicy Wierzbowej to wszystko trzeba ogrzać to wszystko trzeba posprzątać to o wszystko to trzeba zadbać o to są koszty jeszcze jeśli powiem, że MF produkcja artystyczna, czyli w cudzysłowie produkcja, bo to, jakby nie jest może najbardziej odpowiednie słowa dotycząca realizacji poszczególnych premier w skali roku to jest około 20 % kosztów, ale ta produkcja łącznie z kosztami aktorów łącznie z kosztami eksploatacji, czyli teatr własnymi przychodami, czyli tym co sprzedaję tutaj nie liczę jak i jakiś kraj ma jakieś takie szczególne, jakby wpływy finansowe z tytułu darczyńców czy sponsorów teatr z własnych przychodów Hole są generowane poprzez sprzedaż biletów, ale także wynajem sal ma pewne takie przedsięwzięcia własne, które rodzą te przychody Otóż z tych przychodów własnych teatr jest w stanie wyprodukować wszystkie premiery w trakcie roku, czyli od strony tej realizacji 1 z doprowadzeniem do premiery oraz jest w stanie z tych pieniędzy jak by opłacić wszystkich aktorów, którzy biorą udział w tych przedstawieniach w skali roku, czyli również te koszty eksploatacyjne to na co idzie to 8 0 Ano właśnie po 80 % idzie na tzw. koszty stałe, czyli na to czy związane z utrzymaniem tej infrastruktury teatralnej to u nas taka potężna potężna to jest ich struktura, która n p. wymaga zatrudnienia wielu fachowców, których wpatrzona w ogóle nie widać uruchomienie sceny sceny, która ma rano poziom techniczny naprawdę europejskim Jana jest cały czas ma wręcz załamana, aby uzyskać jak wyjaśnił, że chce mówimy o dużej scenie jest w skali tego kraju najwyższy techniczny poziom, jaki można było uzyskać to w fazie inwestycji wykonywała niemiecka firma Bosch Malec mam teraz co się nazywa, bo osiąga ksero i specjalizująca się mechanicy hydraulicy elektronice scen teatralnych w całej Europie po to, żeby uruchomić po to, żeby to sprawnie działało to musi być cała ekipa bardzo wyspecjalizowanych fachowców w finale musiał przerwać co nam jak patrzymy od strony widowni to, skąd mamy wiedzieć co wy macie taką strasznie nowoczesną maszynerię, ale cena jeśli ma w Operze to deszcz pada różne Zacisze działa, ale to są rzeczy, które można uruchomić bez tej techniki natomiast, jeżeli była śniegiem na przedstawienie motel Kurasia, ale może Kuraś to może nie jest najlepszy przykład na zabójcach albo na innych przedstawieniach takich, których reżyserzy mają taką niezwykłą przyjemność uruchamiania tych tych wszystkich mechanizmów to widzisz jak chodzą zapadnie z góry nad wjeżdżają wózki zapadnie schodzą do schodzą z ankiety to wszystko może się poruszać jednocześnie to jest zaprogramowane komputerowo i cały ten mechanizm odbywa się bezszelestnie uruchamianych są uruchamianych jest cała masa różnych urządzeń, które wprawiają w ruch te wszystkie elementy, które funkcjonują na scenie, a więc nagle coś się pojawia spod sceny co jest schodzi z góry coś zjeść raz z prawej strony coś od tyłu nagle zapadnie ustawiają się w pod kątem, tworząc podesty jest cała masa takich co zapadnie osobowe, które pozwalają, aby nagle spod ziemi ukazał się człowiek sposób wypełniania jego zdanie o takich zasadach jak pod ziemię spada pan Benoît pułków no właśnie lasy i najnowsze zobaczyć nawet taka mała scena jak Wierzbowa ma pewien element, który był przewidziany w tej inwestycji może dla innych celów, ale został wykorzystany dla pewnego efektu, który na Janowi w razie robi wrażenie prawda oczywiście do tego żeśmy się w sposób szczególny, bo to jest taki no trochę kaskaderskie wyczyny myśmy się do tego szczególnie przygotowywać, żeby to była absolutnie bezpieczne nie było opowiada strony wykonawcy głównej sali ja miałem sam opór wobec tego, ale marzyłem, że rada spada on popełnia samobójstwo lecący w dziurę, która ma głębokość 4 m co może mieć ogromne zaufanie do całej ekipy ze Źlinic stanie ja muszę powiedzieć ja mam przez tyle lat jeśli nigdy nie zetknąłem sytuację, w której aktor nawet, podejmując ryzykowne przedsięwzięcie na scenie, żeby jak, by zaprotestował sama świadomość, że te są efektowne jednak lewica, a ja pamiętam graliśmy na czworakach w reżyserii Kuca, gdzie główną rolę grał Ignacy Gogolewski i on się unosił w powietrzu na wysokości banku 12 m na jej miałam taki niepokój związany z tym czy on jest jakby wstanie zaakceptować taką wersję sceniczną zaakceptował to taka anegdoty z moment tylko przyszedł do mnie powiedział znamy się od lat z odpowiedziami jest Krzysztof k tylko w Madrycie taką prośbę, gdybyśmy nie mógł jakoś tak oddzielnie ubezpieczyć mówi wiesz, jakie stąd spadł w celi w stanie przynajmniej w rodzinach bez tego ma, ale nie miała absolutnie związku, z jaką w jakimś takim psychicznym man on tematem psychiczna, bo jakoś istnieje w człowieku, a przed każdym, ale jakby, jeżeli jest to manewr uzasadnione, a jednocześnie efektowny to myślę, że to jest powód, dla którego aktor z takich działań jak nie rezygnuje scenicznych, bo jednak jak sama byłaś oglądać to przedstawienie wrażenie jest duża nie mówiąc o tym, że dość niespodziewane, bo jednak nie ma takiego przekonania, że ta dziura otwarta będzie tą dziurą, w których aktorzy skończy i to tyłem w dodatku bardziej się spod bramy symbolicznego samobójstwa ani tak, choć do słownego jest oczywiście ten moment można rozegrać na wiele sposobów można można go zakończyć niekoniecznie tak realistycznie mówiliśmy o możliwościach, jakie daje to wielkie podziemne miasta i jego podziemne miasto wymaga obsługi wielu wyspecjalizowanych techników inżynierów mechaników o tym nie tylko chodzi obsługa, ale chodzi o serwisowanie tych wszystkich urządzeń, a ja prowadziłem jeszcze do niedawna 2 teatry również teatr Osterwy w Lublinie teatr nie zastrzegł najstarszy w Polsce zbudowany pod koniec dziewiętnastego wieku tam sytuacja była prosta i nie było żadnych urządzeń z wyjątkiem tego tak jak kiedyś starych na trasie ciągnęła się linami z ankiety one opadały w, sprowadzając z góry fragment dekoracji jakichś innych elementów, ale został maszynista ciągnął linę i Tallina powodowała, że się opuścić sztangę z tymi elementami, które były niezbędne tam się nic nie zepsuje i tam nie potrzeba inżynierów tu w tym teatrze jest taki poziom, jakby technicznego wyposażenia, że on wymaga wyspecjalizowanych sił poza tym, skąd te koszty dla ich koszty eksploatacji samego obiektu jeśli ci powiem, że sam sama energia elektryczna energia cieplna to jest koszt rzędu 1 , 5 miliarda w skali roku na wszystkich chciał się przestraszyłem się z pełnieniem w skali roku, ale to jest tylko 1 z elementów z elementów kosztów poza tym skala zatrudnienia i te zawsze może być dyskusyjne czy ma być taka czy inne w tym teatrze pracuje na 6 0 aktorów nalegań nie oni za tak powiem wam generują tak każdy wchodzi też, dlatego że ja mówię o tych kosztach eksploatacyjnych przedstawień, na które teraz zarabia koszty produkcji premiera, ale przecież oni są na etatach patrz te etaty to jest główny, jakby wymiar tych finansów, które pyta, a ile cała firma zamieści na około 2 5 0 ETA z tą całą obsługą techniczną i że z Eweliną ptak Tychy tak ten zespół techniczny liczy około 1 20 osób i to jest nie tylko ta ekipa techniczna to są oświetlenia owcy to są akustycy, czyli realizatorzy dźwięku, ale to są przede wszystkim pracownia ta kim jesteśmy samowystarczalni, a my produkujemy rocznie od 5 do 8 premier w zależności właśnie o możliwości finansowych czasowych i to jest od tej strony, jakby kadrowej po poważnej jak bagaż w tej kadry jeśli chodzi o rzemieślników teatralnym domem własne pracownie krawieckie mamy własne pracownie malarskie stolarskie ślusarskie, a więc to wszystko co służy produkcji środków inscenizacji jak widz przychodzi do teatru ponoszenie zastanawia, gdzie co i w jaki sposób to zostało zrobione tylko ocenia efekt ostateczny wiedzie piękny kościół widzi piękne ogromne dekoracje ktoś musi wyprodukować i wiele teatrów niekoniecznie tylko warszawskich, jakby zleca taką produkcję na zewnątrz tylko przy naszej dość intensywny produkcji, bo przecież wie, że pracujemy na 3 scenach my nie możemy sobie pozwolić na eliminację tych władz i VW leasing z tak na outsourcing w tym przypadku żadnym wypadku nie mówiąc o tym, że ten temat był zbudowany z takimi pracowniami, a więc one pracują mają terminy już niemal co o tym, że przy produkcji na zewnątrz było urządzać przetargi to wszystko trwa, więc ta terminowość premier byłaby na pewno zachwiana nie mówiąc o tym, że w planach jest też świat twórców, czyli scenografów reżyserów często trzeba wprowadzać poprawki jakieś modyfikacje, jakie śniegiem zmianę kostiumu to się wszystko zdarza Kordiana i daty castingów podstawą do kardynała w Kordianie było 30 0 kostiumów to była już produkcja prawie operowa i 30 0 kostiumów to jest działanie na niezwykłe i takiego do tej pory w tym teatrze nie było 7 0 aktorów na scenie, a więc w żaden prywatny da sobie na coś takiego nie pozwala absolutnie to jest niemożliwe nie mówiąc o tym, że nawet gdyby spróbować Kordiana wystawić w dziesięcioosobowym składzie zagra jako czystą teorię to nikt Kordiana prywatnym znaczenie wystawa nie wystawi Dziadów nie wystawi Nie-boskiej komedii nie wystawi tych wszystkich sztandarowych pozycji literackich które, jakby są na PL dziobem i misyjne, a jednak realizują pewien, że ktoś krajową literaturę pozwalają na wystawach, ale w teatrach w prywatnych jednak istotnym elementem schorzenie naj istotniejszy chociaż, jakby postawiłbym dolarów jest dochód oba teatry prywatne tam właściciele tych teatrów są sobie nie wiem żeglarzem sternikiem mokrym torem nie one same, jakby czy oni sami decydują o tym, jakiego dokonali wyboru repertuarowego i jak to zorganizować od strony wykonawczej, żeby coś mieściło w budżecie nie wiem, jeżeli wygrywasz czasami w teatrze prywatnym dowiezie tam od strony inscenizacyjnej jest to bardzo skromny, ale niestety nie ma scenografii, a aktorzy często we własnych i ciuchach występują, a poza tym to nie jest moim zdaniem ryzykowna teza, że te teatry prywatne funkcjonują też dzięki temu, że są teatry instytucjonalne to znaczy teatry, z których aktorzy wolnych chwilach grają w teatrach prywatnych, ale tu mają bazę w tu mają ubezpieczenia to mają pensje tu mają coś co gwarantuje im takie no, jakby socjalnej oraz transseksualne zabezpiecza ona bardzo niskim poziomie wasi aktorzy są na etatach, a tak nasi aktorzy są wszyscy na etatach, bo wyobraźmy sobie sytuację, że nagle rezygnujemy z etatów takim przykładem, jakbym la Perle pewien rodzaj komplikacji, które by się pojawił jest chociażby to, że mamy w niektórych tytułach aktorów gościnnych spoza etatu są to często wybory reżyserów, którzy pracowali z jakimiś aktorami, którzy chcą, aby pracować z nimi dalej lub uważają, że ten aktor spoza stałego zespołu będzie spełniał ich oczekiwań akurat w tej roli, bo tak było m. in. idiocie na jej to są incydentalne przypadki, ale one już powodują ogromne komplikacje repertuarowe na co dzień, bo teraz ci aktorzy albo są z innego teatru w związku z tym my się musimy układać z tym teatrem, żeby móc zagrać to przedstawienie z kolei ten teatr układa się z innym teatrem w sprawie wypożyczenia aktorów aktorzy krążą między teatrami oczywiście ja tutaj mówię o tym co jest naszym zaproszeniem gości innego występu my często musimy rezygnować z jakiejś pozycji chyba nie jesteśmy w stanie zgromadzić terminów z aktorami, którzy są spoza teatru teraz sobie pomyśli co by było, gdyby wszyscy byli poza ATAD, gdyby nie było etatów Doda Kordiana jeszcze nie zdołali nas w żadnej pozycji nie zdołali, jakby zagrać, dlatego że ciągle pojawiają się propozycje kontrakt niższy od strony finansowej w związku z tym, gdyby wszystkie teatr tak jak to się dzieje n p. we włoszech tak się dzieje we Francji jak oni sobie radzą tam wszyscy działają na takich samych zasadach i we włoszech we Francji z wyjątkiem komedii transfer wszystkie teatry mają kontraktowy układ z aktorami czy, jeżeli wszyscy działają w takich samych warunkach to my z dużym wyprzedzeniem konstruuje się raper Stuart takich teatrów z dużym wyprzedzeniem rozmawia się z aktorami podpisuje się z nimi kontrakty regionalne oraz są dyspozycyjni, ale i tak dobra czytali te kontrakty są obwarowane, jakby takimi ENA powiedział Marek oraz armii dyscyplinującym to znaczy nie jest to także mogła nagle zrezygnować będzie jutro nie gram, dlatego że ja mam inną propozycję tamte rygory finansowe ewentualne kary są tak wysokie, że to się nikomu, jakby nie będzie kalkulował w skutkach no ale skoro zaczęliśmy to wrócę do tej sprawy bowiem chce też mieli taki przypadek i on był szalenie głęboki śnieg kilka lat temu ich zadania wraz z nosa polską, która była zatrudniona tam głowi się do przedstawienia nie stawiła, ponieważ miała, w jakich sił wroga w telewizji już nie panie z gwiazdami czy coś takiego nie wiem co to było w Kanadzie jakaś konkurencyjna propozycja poza macierzystym teatrem i to się skończyło proszę przypomnieć to się skończyła dyscyplinarnie zwolnieniem pani Grażyny po półtorarocznym procesie potwierdzonym wyrokiem sądowym, bo niby można się odwołać do sądu w tej sprawie każdy aktor przychodząc się na tzw. starą wersję funkcjonowania swojego w teatrze podpisuje pewien rodzaj, zaciągając zobowiązania tak też bardzo konkretne zobowiązanie zawarte w umowie rząd będzie respektował te wszystkie zasady, które w teatrze stanowią prawo m. in. traktować nie instytucje macierzyste jako tego miejsca pierwotnego najważniejszego, czyli wszystkie plany osobiste muszą być podporządkowane temu co jest jakby harmonogramem działania teatru przyniesie grupie przedstawi uważaliśmy wówczas, że to jest tak oczywiste, że nie będzie na ten temat dyskusję radnych okazuje się, że była źle oczywiście nie nie mogliśmy tej wersji Lux, aby zrealizować i Banaś była na planie przedstawienie było sprzedane, bo czasami jest tak rzeczywiście ktoś się zwracają z prośbami do naszych grają w filmie grają jest sporo w tym zespole gwiazd w związku z tym to jest naturalny sposób on są te osoby ci aktorzy są zapraszani do dołączy do telewizji czy do Radia czy do kina, ale i można powiedzieć, że to nie jest sytuacja, w której my to ogranicza, jeżeli jest tylko taka możliwość to jesteśmy wewnętrzną akceptujemy takie działanie, bo to jest też rozwój jakiś wyraz litrom na sekundę, bo skoro już rozmawiamy o pieniądzach chciałam, żebyśmy rozmawiali strat, zanim to to zabezpieczenie, które daje im pracodawca daje teatr Narodowy to jak mówione jest na bardzo niski poziom waha średnia wasza pensja podstawowa to są jakieś pieniądze taka bez grania bez grania, bo też w granicach Czech i pół 100 0, a ile można nagraniu no jak ja bym chce to jest bardzo różne, bo to czasami mówimy o gwiazdach mówi, a na czym ów może o średniej, bo ta średnia wynosi nie mur w twarz, ale ja muszę powiedzieć, że akurat trujemy się, że gwiazda tego teatru może w skali miesiąca zarobić w granicach około 10 000 zł za ile przedstawień, mówi że wygra w miesiącu około 1 0 przedstawień łącznie z pensją oswoją wynagrodzeniem zasadniczym może w tych granicach 60 poruszać może być trochę mnie trochę więcej, ale w tych granicach oczywiście, że to jest żadna konkurencja wobec opozycji zewnętrznych, a w filmie w Lechu zarabiał cały dzień zdjęciowy jeśli mówimy o gwiazdach w małych miastach to ja muszę powiedzieć tylko z tego co słyszymy w kategoriach takich opowieści, bo przecież nikt tego to jest tajemnica handlowa zarówno, o której wszyscy wiedzą w taki da, ale myślę, że to się rozgrywa między 5 tysięcy jedno k Wołoch 2 dni zdjęciowe w ramach 2 dni zdjęciowe załatwiają, jakby to co jest dochodem 3 czy profitem finansowym z pracy w teatrze, a jednakowoż chciał powiedzieć, że z tego teatru nie rezygnuje w wrócimy po Serie, a i wtedy odpowiemy na pytanie dlaczego wracamy witam państwa serdecznie po przerwie naszym gościem jest pan Krzysztof Frączek dyrektor teatru Narodowego w Warszawie i nie jest to dla mnie stało się okazją, żeby zajrzeć za kulisy teatru Narodowego i przyjrzeć się w nich teatrowi jako przedsiębiorstwo na wał oprócz tego, że dostawca nam ów kultury wysokiej jest także z firmą, która zatrudnia ludzi, która nie ma budżet w, która sprzedaje bilety i stara się, żeby produkt, jaki nam oferuje cieszył się uznaniem nabywców rozmawialiśmy o pieniądzach, jakie zarabiają gwiazdy w teatrze Narodowym i do tego wątku jeszcze wrócimy, ale ja chciałam się cofnąć do budżetu Narodowego, który jak usłyszeliśmy w 80 % zapewnia zapewniają dotacje państwa i stąd moje pytanie czy to znaczy, że Narodowy nie musi się martwić o sponsorów zabiega o nich zabiegamy, a także legalność zabiegamy o sponsorów, bo to jest to ma taki wymiar, który w związany jest jednak z faktem, że te zmartwienia finansowe niewątpliwie nas też dotyczą raczej nie mogę powiedzieć, że sytuacja bez sponsorów byłaby podbramkowa i nie ale, ale jednak sztuka szczególnie wysoka i szczególnie przy tych miarach inscenizacyjnych, które są na konieczne do tego, aby uruchomić repertuar na dużej scenie kosztują in w związku z tym te starania się cały czas toczą, ale mają taki charakter zmienny w zależności od sytuacji do okresu od kondycji państwa, ale one są ja muszę powiedzieć 3 w zeszłym roku spotkałem się z 2 sytuacjami, które były dla mnie takie ogromnie satysfakcjonujące, bo po raz pierwszy do teatru zgłosiło się w 2 sponsorów jak wbre w własnej inicjatywy nie wyszli znalezienie się namówić liście do współpracy tylko sami doszli do wniosku, że im coś załatwia takie, a aż żal, że warto się w wymiarze wizerunkowym co jest dla nich istotne inni zwrócili się do nas z tym pierwszym było, by było PZU w to była końcówka to młodzież końcówka czy połowa roku 2 0 1 6 zwróciła się PZU Tomasz z takim właśnie taką inicjatywą z takim zamiarem plaża oni określoną działalność tego teatru są w stanie mają chęć, aby Makbet współfinansować jako mecenas teatru Narodowego to było to pierwsze zaskoczenie, bo aż taka inicjatywa nie spotkałem się nigdy drugie było jeszcze większym zaskoczeniem, bo po raz pierwszy w ogóle w historii tego teatru zgłosił się sponsor prywatny, czyli znana warszawska firma dom Develop już, że nie tylko warszawska pra w tak oni już wczoraj Ziobro może dynamicznie rozwijająca i może powiedzieć, że to całkowicie prywatna prywatna firma, która też mowy jest jednak czy uruchamia swoją działalność w imię osiągania zysków i nie po osiągania określonych profitów finansowych w tym mniemaniu wstydliwą to absolutnie nie tylko, że tym takim nieoczekiwanym zwrotem akcji jest to żona tymi profitami chce się dzielić co do tej pory, jakby nie mnie spotkało nas nie wiem być może kogoś to spotkało, ale w wymiarze całkowicie prywatnej firmy ani nie mają żadnych innych działów poza własnymi Terzani zgłosili się do teatru z zamiarem, której się, że tak, aby skutecznie zrealizował na przestrzeni roku 2 0 1 7, że będą współdziałać jako główny sponsor tego teatru będą działać w obszarze współ finansowania pewnych przedsięwzięć artystycznych tego teatru, a tak troszkę bardziej ogólne wrażenie szczegółowo, ale na ile to jest dla was istotne wsparcie grupy jest istotne wsparcie, bo 1 firma i druga firma jak były w podobnych wysokościach jest finalny finansuje nas to daje możliwość produkowania 2 premier byli sponsorzy, którzy w przeszłości dawali więcej nie nauczyli dość istotne jest dość istotne wsparcie kiedyś tymi sponsorami byli, bo przecież to nie jest jedyna wersja, jakby współistnienia z tym rynkiem wewnętrznym kiedyś mi sponsorami były banki a gdy po stronie teatru na dość czytelny był taki, jakby Henrika polegający na tym, że ja mogłem rozmawiać z bankami różnymi innego się chować fakt umieszczenia w nich swoich, jakby tych pieniędzy oesów rajdowców tak pod warunkiem, że oni, jakbym znajdą możliwość na wsparcie finansowe teatru i takie działania się od bywały takie rozmowy takie negocjacje i dodawało to efekt w postaci finansowania w roku 20 1 4 albo na początku piętnastego pytam możliwość znikła ze względu na to, że wszystkie konta muszą być w banku gospodarstwa kłania w związku z tym jeśli ta jest ustawowy nakaz lato negocjacji nie wchodzą krem, gdy bank z was nic nie ma ani dla graczy, by uznać, że ten właśnie ma, dlatego że musimy blokować wszystkie środki na BGK nie musisz reklamować zawsze, ale musimy się reklamować to po pierwsze a my nie mamy żadnego przełożenia na jakiekolwiek starania o o finanse uczelnie mają też megaherce nie macie siły nie nie mamy żadnej siły negocjacyjnej także wtedy w przypadku osiągnięcie, jakby to postaci tych 2 sponsorów i to 1 państwowe, a drugi prywatny jest godne pochwały i wielka satysfakcja dla teatru, ale też powinna być przykładem uważam przykładem takim upowszechniony rozpowszechnianym, bo to jest taki kierunek, który niewątpliwie daje poczucie też na pewnej rangi przynajmniej naszego teatru Wybrzeże dzisiaj ktoś zgłasza i chce aby, korzystając z faktu, że nam pomaga też kształtować swój wizerunek a czego właśnie sponsorzy się spodziewają w zamian oni się oni się spodziewają, abyśmy ten fakt też nagłaśniali tam, gdzie się tam, a tego się cieszę, że mogę przy tym okazja, by wymienić my w swoich materiałach różnorodnych w swoich wydawnictwach my informujemy jak w naszych potencjalnych rzeczywistych widzów o tym, fakcie, ale też jak w przypadku chociażby dom Development zyskaliśmy nową grupę c jest też istotne zyskaliśmy nową grupę widzów, bo procesowo obrazić się oni poza tą sferą czysto finansową zamówili w skali roku u nas bilety, za które płacą 1000 biletów, że chcą kupić wraz kupić za swojego lokalu biznesowe na swoim partnerów dla swoich pracowników można powiedzieć, że to pole wyczerpali już gdzieś chyba w końcówce września skutecznie kupują i ci ludzie przychodzą do teatru czy IT jest też takie działanie, jakby na upowszechnianie ją za sztukę teatralną cała web w wypadku firmy prywatnej też nie jest czymś oczywistym niczym niczym statek niespotykanym w zasadzce teatry prywatne skoro już nieco zapomnieliśmy o nich na początku one bardzo mały narzekają na to mówią, że ciągle się w Polsce nie wykształciło coś takie zjawisko, które moglibyśmy należy nazwać mecenas mecenatem prywatnym czy to dotyczy również i teatru Narodowego, bo są przez wielkie spółki już nie mówię o spółkach skarbu państwa, ale też wielkie spółki całkowicie prywatne, które wydawałoby się, że powinny chcieć sobie zrobić jak farsa mówiąc kolokwialnie dobrze na wizerunek, że im to przystoi, że za to dobrze o nich świadczy, że lokują pieniądze w czymś w kulturze wizerunek to jest spór jak gdyby jak ta sprawa, ale druga sprawa to jest dążenie stworzono mechanizmów, które funkcjonują na Zachodzie w sposób absolutnie czytelny klarowny nie stworzono mechanizmów, które wydawały tym firmom jak przed tym instytucjom organizacjom dawałyby wyraźny, jakby taki rezultat też o szczelność jakiś rodzaj ulg podatkowych u nas się mówi także na dobrze, że to się odpisują od podstawy opodatkowania, ale z kolei pełne darowiznę, czego może nie wszyscy zdają sprawę darowizny nie są kosztem uzyskania przychodu mówią z czystym językiem ekonomicznym, jeżeli tu odejmujemy, a tam nie stanowi to kosztu to w tej firmy wychodzą na 0 mówi nie ma żadnych mechanizmów motywujących te firmy do tego, aby nie tylko od strony wizerunku, ale też, żeby miały pewne poczucie, że inwestycja w kulturę daje im, że nie tylko kultura może być edukację służbę zdrowia ale, żeby się daje im pewien profit również finansowy, oszczędzając ich podatki tego w tym systemie nie ma przesłanek nie ma w ogóle ustawy o sponsoringu oraz używa pojęcia sponsoring w takim języku potocznym, ale tak naprawdę parokrotnie była przymiarka do tego, żeby stworzyć taką ustawę, która wyraźnie, jakby precyzowała i definiowała to pojęcie oraz ustalała ich relacje czy aby algorytm związany z ruchem mieniem sponsoringu tak nie ma do dzisiejszego dnia jest sporo pracowałem jest sąd nawet pojawiają się definicje sponsoringu, ale to nic nie znaczy z punktu widzenia prawnego, a poza tym są takie okoliczności, które dla tak, by nie dają takiego poczucia, że ta skutki są czytelne, a poza tym to wszystko zależy tak naprawdę od strategii marketingowej firmy Janusz musiał powiedzieć, że kiedy zwróciłem się do Coca-Coli, bo spotkałem tam ważnych decydentów o oto, żeby plebanii, jakby zwrócili się w kierunku teatru i być może spróbowali stać się jakiejś mierze sponsorami balu będzie źle trafiłeś mówię my mamy swoją optykę nastawioną na sport i tam, gdzie sport, a my istniejemy finansowo natomiast teatr nie jest dla nas tą przestrzenią, w której my byśmy upatrywali, aby skutecznie kształt naszego wizerunku i w związku z tym, jakby nie wpływa to ma nasze takie relacje marketingowe czy też też istotne z tego punktu widzenia jak jest strategia marketingowa firm na oczywiście, ale firmy luksusowe aspirujący do funkcjonowania na tzw. wyższych półkach w dla powinny w pewnym momencie poczuli, że kultura jest tym kto, lecz są i ten ich wizerunek może wzmacniać poprawia się szlachetnie, acz Malec jeszcze nie wiemy, ale jak widzimy zarówno jeśli chodzi o teatr instytucjonalny jak i prywatne czy też nie dzieje, że to jest ciągła walka i najczęściej nie mówię teraz o tym, przypadku, ale w przeszłości to szef WOŚP to się najczęściej odbywa na zasadzie prywatnych kontaktów osobistych kontaktów, których z, których to może wynikać, jakoby wobec wzajemnie miłych relacji może wynikać jakieś wsparcie, czyli prezes spółki zna dyrektora teatru albo jakiegoś aktora tego teatru chodzi i lubi przebywać n p . nie wiem na na spotkaniach po premierowym w otoczeniu artystów oczywiście być może to upraszcza, ale w każdym razie nie dzieje się to nie stanie jest profesjonalnie, a nie inny dzieje się to w kategoriach pewnych procedur które, które powinny mieć charakter biznesowych rozmów ja daję ci tyle co mi w zamian może żądać po mnie to interesuje, bo raz w zamian za to uzyskuję pewne korzyści finansowe częściowo i wizerunkowe, a więc trwał ustalone reguły gry ja mu bilet kosztuje on się zgadza albo nie alimenciarzy chodzi ze mną pewną relację niż nastawione są tam mała i jeszcze ten temat, którym taką, która kiedyś rozmawiali tak przyjmuję okazji czy ta czy teatr może być biznesem może nie jest moc, ale i to jest pytanie co to oznaczałoby to czy nawet Boska tak narysować pojęcie biznesu, czyli sytuacja, w której taka przynosi zyski przynosi dochód, czyli taki zysk przed opodatkowaniem przynosi konkretny dochód czy wiesz, że ma pewne wpływy, które znacznie albo w ogóle przerastają koszty n p . West endu Broadwayu wskazuje na to, że ma on, że może być biznesowy tylko, że niezależnie kosztem poziomu tak tak i czyni mało, ale musi spełniać parę warunków przede wszystkim jak w przypadku obu tych miast nowy Jork Londyn są światowymi centrami turystyki, a więc musi być to co jest niekwestionowanym miejscami, jakby potrzeb na uruchomienie takiej działalności po drugie, sale może mieć w granicach 2 3 tysiące miejsc przy tych realizacjach, o których ja mówię znajomości być jak i jedno taka zaistnieje dominacja sztuki popularnej w repertuarze popularne to jest z punktu widzenia tej masy widzów, którzy się pojawiają bardzo istotne, chociaż to tak umorzenia anegdotycznie, ale takim bocznym torem czasami istnieje coś zupełnie nieoczekiwanego zaistniał taki musical hiphopowy Hamilton w Ameryce i on był realizowany w teatrze non profit pozyskał taką popularność natychmiast został wykupiony na Broadway i jakby uruchomiony w wymiarze komercyjnym do dzisiejszego dnia zgrany to była zupełnie nieoczekiwane sytuacje, ale po jednostkowa, ale wracając do sytuacji w Polsce przecież Bogusławski był przedsiębiorcą teatralnym on był przecież o tym nie wiedział w PIT tak, ale w pewnym momencie stał się z tego wyraźnie sprawia bowiem udzielona w wyłącznej licencji, jakbyśmy dzisiaj powiedzieli na wystawianie spektakli z pewnym wsparciem z królewskiej kiesy z tym, że są jednak pewne wsparcie publiczne media Senat był tak w Polsce też nie dawał z tym radę potem dzięki jego staraniom powołano dyrekcję rządowych teatrów i tak dyrekcja rządowych teatrów już uzyskała publiczną dotację, bo to była, jakby taka forma już niemal Państwowa i to przetrwało do 19 16 roku nawet cara to przetrwało i ich i tak dotacja funkcjonowała się w pana Marka jak zakładał teatr Polski w Warszawie męczył się okrutnie, ale resort Towarzystwo akcyjne, żeby w ogóle to zbudować potem S A potem spółdzielnia aktorską w końcu powołał Towarzystwo Krzewienia kultury teatralnej i to Towarzystwo mogło otrzymać dotację i to się wszystko działo do wybuchu wojny po wojnie tata kiczu upaństwowiono, czyli oni działali na schodach teatru prywatnego, a jednak kogoś nie mogli sobie poradzić tylko włącznie z własnymi przychodami jak nie w momencie, kiedy się rozmawia z teatrami prywatnymi, ale niekoniecznie czasami się, jakby widzi to co się dzieje publicznie to przecież tam też prywatne mają też możliwość uzyskiwania środków zewnętrznych ma chociażby w kontaktach z tymi instytucjami, które udzielają grantów prawda, bo jest program operacyjny ministra kultury można aplikować można na premie na produkcję premierę uzyskać środki finansowe z tej strony, ale też miasta województwa są też źródła finansowania, bo tak naprawdę chodzi o to, żeby było za co wyprodukować premier mu po potem ruszy eksploatacja PFRON przy bardzo niewiele niewielkich kosztach stałych tych teatrów prywatnych dotąd nie pojedzie tam no różnie to jest różnie, ale ja proponowałam, żebyśmy wrócili do Narodowego niejasne w prywatne firmy radzą same zawsze i to co obiecam państwo przed przerwą może wrócimy do pieniędzy aktorów w ich kiedyś PRL-u wszystko było jasne była siatka płac układy zbiorowe i państwo decydowała o tym ile aktor zarabia a kto dzisiaj robi w teatrze Narodowym, kto decyduje, o którym za gwiazda zarabia nie wiem kilkaset złotych 100 0 za jedno przedstawienie, a jej za udział taka stawka minimalna to jest ile to na pewno bardzo różna w każdym teatrze mówi ona ważna uwaga w ich około 300 zł w no, więc jak to się odbywa, że w i w jakim momencie to się odbywa na próbie generalnej czy wcześniej o tym decyduje dyrektor artystyczny teatr nie jest instytucją kolektywnego zarządzania w nie podają, że jeśli jest demokratyzm nie doznał w Iraku broń Boże nie jest instytucją demokratyczną również jeśli chodzi o wykorzystanie aktorów jak kiedyś mówiłem naturalnie demokratycznie rozdała talenty w związku z tym nie trzeba by każdego oceniać indywidualnie takie decyzje podejmuje dyrektor artystyczny i to się dzieje w granicach prób generalnych, czyli dopiero po próbie generalnej aktorzy się dowiadują się na jagody, a zwłaszcza w terenie dowiadują, bo najczęściej się w Rio po premierze, ale to jest autonomiczna decyzja dyrektora artystycznego to znaczy chodzi o to, że w tym nie uczestniczył nikt i to nie jest negocjowane to znaczy to nie jest nie jest negocjowane z aktorem system kamer pilnuje pieniędzy nie z aktorem to jest negocjowane z tym tak już pieniędzy, czyli zarówno właściciel mafia w kontakcie z dyrektorem artystycznym my ustalamy pewne, by takie globalne buczyny czy ja ustalam globalny budżet, bo to ciągle toczy się dyskusja jak na globalny budżet na jedno przedstawienie czy zaraz zaraz o tym, powiem tak nie jest także w ramach tego szerokiego budżetu oto, żeby dyr artystyczny miał pole do działania, czyli miał taką możliwość wykonania manewru to Toni ja ustalam koszty poszczególnych premier czy wymiar środków finansowych, które są przeznaczone dla aktorów w trakcie eksploatacji to ja ten ogólny wymiar daje do dyspozycji dyrektorowi artystycznemu mówię masz na rock na produkcję artystyczną tyle i tyle pieniędzy czy zrobić 3 wielkie premiery czy 5 małych to, żeby za leży na ciebie czy artystyczne posłał Szumiec tylko pieniądze muszę mieć na dziś, jakby każdy bez Echa facet się zajmujemy się mieć liczy, ale to są sytuacje, które też nie monitoruje, bo nie mogę się znaleźć w w w takim mniej sprzyjające uda się momencie, że będzie za późno na jakąś reakcję bo, chociaż to się nigdy jeszcze nie zdarzyło, bo my bardzo dobrze tutaj z Janem Englertem się w tej sprawie dogadujemy nie ma żadnych tutaj sporów oczywiście mogą być rozmowy dyskusje, bo też rynek się bardzo tutaj ten finansowy rozwija i musimy na to w jaki sposób reagować możliwie ściśle majątkowe nie zawsze na to pozwalają, więc to dyrektor ustala na próbie generalnej czy po próbie, ale to on ustala to jakby sam ze sobą poczekaj dziękuję, a nie komunikuje w postaci takich jak w informacji już oficjalnych aktach to jest tajne tajne aha, czyli 4 oczy z aktorami nadal dostają na oddziale waszym teatrze też są aktorzy popularni, którzy zyskali popularność serialach i widzowie nawet do Narodowego w jakiejś części idą także dla tych aktorów, których znają seriali i taki aktor może powiedzieć do dyrektora artystycznego no dobrze, ale ja wam przysparza widzów może nie jestem taką gwiazdą, ale coś mi się za to należy odbywają się takie rozmawia o w KRS oczywiście, że może być jakieś niezadowolenie na test także bardzo trudna jest szczególnie w szerokim zespole aktorskim mieć taką pewność, że wszystko zostało rozdzielone w sposób satysfakcjonujący poszczególnych aktorów natomiast ja nie słyszałem ma dyrektora Englert też miał też nigdy nie mówił, że takie rozmowy się odbywają, że ktoś może incydentalnie, ale to nie jest zjawiskiem raczej nie ma czegoś takiego, że lud decyzja dyrektora artystycznego jest kwestionowana od strony finansowej, bo aktor te pieniądze, które są rozdzielane jako honoraria za poszczególne przedstawienia, ale są uzależnione maleje od rangi roli to jest oczywiste od jakości wykonania od poziomu wykonania, ale też od rangi aktora tam w grę wchodzi parę elementów aktorom ustalonej pozycji w Zawadzie i mówi o wysokiej pozycji hierarchia artystycznej tego teatru nomada, jakby stosowne wynagrodzenie do tej pory ci, ale i to jest tak to jest taka polityka powiedziałbym nawet, którą dyrektor artystyczny Mości w tych wszystkich aspektach, któremu je uwzględnić dla pełnego ze spokoju w zespole i dla takiego powiedziałbym zrównoważonego rozwoju to znaczy, ale i Narodowym tych gwiazd jest sporo jest sporo tych gwiazd w dobrym rozumieniu tego słowa tak, ale ja muszę powiedzieć, że chyba wszyscy i to nie tylko gwiazdy mają świadomość gwiazdy może w szczególności mam takie poczucie, że to, że nie jest się pieniądze w tym teatrze może ja się meldować Rozalia c 2 minuty i chciałabym, żebyśmy wyczerpali wątek, dlaczego aktorzy, którzy w końcu nie są przepłaceni basen Kapsa wie, dlaczego chcą u was pracować godzić się na te ograniczenia zdając sobie w serialu zagra wtedy, kiedy ta nie będzie kolidowało z jego podstawowymi obowiązkami, a przede wszystkim, dlatego że my w miarę możliwości te szanse zawsze daję, jeżeli jest wyprzedzenie para miesięcznie takie propozycje to my staramy się układać repertuar, żeby tych akt, gdy temat, która ma pomóc w jej działalności poza teatralne, bo to też buduje ich popularność, a w konsekwencji popularność przedstawień teatralnych, bo ludzie pozwalają zarobić na Hel i pozwala zarobić na to na co pozwala też spra w pierwsza druga nie ma takich dróg takiego drugiego miejsca, w którym aktor zły ani w telewizji ani w kinie ani tym bardziej radio, w którym teatr, w którym aktor miałby ten bezpośredni kontakt jak być widoczne zmiany 1 tak bardzo ważną każde przedstawienie ma tego, że nie jest jakby tak uświadomione publicznie jest inne ta reakcja z widownią następuje i tak to jest sprzężenie zwrotne to aktor czuje czy to znaczy czy ta reakcja widowni Jagły wpływa ona jego emocje i odwrotnie czy te emocje są przenoszone przez koła rampa sceniczna to jest moment, w którym uaktywnia się to wszystko co jest wnętrzem aktora uaktywnia jego emocje i buduje jego też warsztat ma tego się nie nabędzie teatr inwestuje w aktora to znaczy ja bym powiedział także w poważnie aktora inwestują widzowie, którzy przychodzą, a przecież frekwencja nie głosuje się nogami prawda, więc przychodzą do teatru i tempa i obserwują i ta reakcja tego nic nie zastąpi tej tej wzajemnego przenikania, jakby emocji nastrojów tych wymogów tego nigdzie indziej za dni w zamian jednak, że z serialu ja uważam, że to jest podstawowa, jakby taka podstawowy element 3 czy przyczyna czy relacja, która daje poczucie i i potrzebę bycia w teatrze bez względu na pieniądze tak nam się skończył czas nie zdążyliśmy powiedzieć o tym, jakim luksusem ta stanowi bowiem jest szukanie sztuki pod aktora w szwach, ale zapraszamy na twórcy obrazów tak, by w Elblągu, ale gra pani Anna Seniuk i dziękuję pięknie naszym gościem był pan Krzysztof Stranc dyrektor teatru Narodowego program wydawał Tomasz kot Kaja się nas Damiana Sałka zapraszam za tydzień
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)
-
51:24 W studio: Paweł Wójcik , Syliwa Pawłowska
-
49:01 W studio: prof. Dariusz Łukasiewicz
-
51:32
-
-
REKLAMA
POPULARNE
-
05.07.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!53:22 W studio: Jarosław Kałucki , Krzysztof Matys , Paweł Niewiadomski
-
-
-
-
08.03.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!51:57 W studio: prof. Iga Magda , dr hab. Michał Brzeziński
-
-
05.04.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!52:56 W studio: dr Adam Ostolski , Dorota Obidniak
-
09.03.2017 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!52:12 W studio: prof. Andrzej Zybała
-
08.12.2016 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!50:40 W studio: prof. Katarzyna Żukrowska , prof. Witold Orłowski
-
02.02.2017 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!52:12 W studio: prof. Andrzej Zybała
-
14.06.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!51:12 W studio: Krzysztof Tarka , Maciej Witucki
-
20.07.2017 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!52:27 W studio: prof. Krzysztof Jasiecki
-
01.03.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!51:05 W studio: Aneta Kyzioł , Wiesław Władyka
-
05.10.2017 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!50:01 W studio: prof. Jerzy Wilkin
-
15.03.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!51:19 W studio: prof. Mikołaj Cześnik , dr hab. Przemysław Sadura
-
-
22.02.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!50:28 W studio: Adam Grzeszak , Jakub Faryś
-
10.05.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!48:18 W studio: Maciej Samcik , Tomasz Prusek
-
-
-
-
06.09.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!51:24 W studio: Paweł Wójcik , Syliwa Pawłowska
-
12.07.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!49:01 W studio: prof. Dariusz Łukasiewicz
-
30.08.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!49:01 W studio: prof. Dariusz Łukasiewicz
-
18.01.2018 20:00 Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!50:18 W studio: dr Katarzyna Golik , Krzysztof Iwanek
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL