REKLAMA

Co dziś oznacza 500 lat reformacji?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-10-28 08:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
foto Day weekendowy poranek, gdy to tylko handlową do urzędu to od ósmy 6 Karolina Głowacka przy mikrofonie chcieliśmy zwrócić się państwo uwagę na pewne bardzo ważne wydarzenie Otóż do niedzieli potrwają centralne obchody jubileuszu reformacji w tym roku 50 0 lecie wystąpienia Marcina Lutra reformacja przyczyniła się do rozwoju edukacji kultury i gospodarki wpłynęła na rozwój języka ojczystego oraz poczucia obywatelskości tak podkreślano podczas obchodów właśnie 50 Rozwiń » 0 lecia reformacji wczoraj na zamku Królewskim my duża impreza jeśli mogę tak powiedzieć dr Jerzy Chwojka studio dzień dobry dzień dobry z chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie już ustaliliśmy przed wejściem na antenę chrześcijańska Akademia teologiczna Jacek zbiera kościoły mniejszościowe w Polsce teologia luterańska prawosławna tak nie tylko luterańska, że ewangelicka co protestancka wiary katolicy bracia prawosławni 50 0 lecie reformacji duża sprawa w przestrzeni medialnej funkcjonujące w przeróżne sposób n p. tygodnikowi powszechnemu się od oberwało, że jako katolicki je tygodnik publikuje dodatek na 50 0 lecie reformacji co to ma być jak można świętować coś takiego jak reformację można świętować coś co spowodowało rozpad kościoła coś co spowodowało wojny w Europie no jakżeż można świętować 3 dni mija od zawsze tych krytyków bardzo chętnie bym odesłał nie wiem do Rzymu do papieża Franciszka do arcybiskupa Rysia, który znakomitą rolę odgrywają Dycha stale dzwonek chcę mogę odesłać, bo to akurat to, że Franciszek w zeszłym roku 3 1 października był w Lund w katedrze luterańskiej wspólnie z luteranami z całego świata modlił się z 1 strony oczywiście pokutującej przepraszam zapowiedziała też, dziękując i bardzo jasno mówiąc co reformacja dała Kościołowi, jeżeli chodzi o rozumienie pisma, jeżeli chodzi o Świętego, jeżeli chodzi o rozumienie chrześcijaństwa to nie jest jakiś wybryk tego dziwnego papieża z Argentyny jak to często w Polsce jest przedstawione, ale też pewien konsekwentne element rozwoju, który trwa od 5 0 lat dialog luterańska katolickie w tym roku obchodzi pięćdziesięciolecie i tak naprawdę już pisma Jana Pawła II w tekstach Benedykta XVI można bardzo klarowne docenienie tych wątków, które docenia Franciszek odnaleźć to w parę lat temu jeszcze będę tu będąc urzędującym papieżem emerytowanym był w Niemczech byli w klasztorze augustianów w Erfurcie, czyli tam, gdzie Luter wstąpił do klasztoru, gdzie zaczynał swoją karierę kościelną i Benedykt XVI wtedy bardzo ciepły przemówienie na temat właśnie Lutra, doceniając jego przejęcie sprawami religijnymi jego przejęcie relację chrześcijanina do Boga do auli tutaj, bo to jest akurat w takiej debacie w ogólnym koszcie inny pociąg na kościół katolicki bardziej z perspektywy światowej to jest coś normalnego tylko czeka mnie idea ekumenizmu w tym kontekście, że proszę mi poprawiać jeśli się mylę, ale jeśli mówimy o sprawach wiary no to dla wierzących jest 1 prawda nie 8 różnych prawd wyrażanych przez ileś tam kościołów naj można tutaj prowadzić między nimi negocjacji tylko, że były takie posługiwanie się terminem 1 prawdy to jest po pierwsze, tylko 1 z możliwych modeli myślenia o komunizmie to jesteś bardzo Rzymowi bliskie natomiast druga sprawa jest też taka, że jakby non teolodzy z tego żyją, że wiemy, że to prawda może być bardzo różnie interpretowana i jakby proces dialogu ekumenicznego to jesteś w dużej mierze proces odkrywania, że to co myśleliśmy, że się różnimy to to jednak nie jest aż tak dzielące ich albo pewne różnice w akcentach sądu do przyjęcia albo okazuje się, że po prostu to była kwestia transakcyjna nie, że nagle się okazuje, że 2 strony mówiły o podobnych rzeczach bardzo różnym językiem tylko trzeba było wyjść poza te konflikty spory i to tradycję o urlop do wzajemnego nie wiem od dźwigania się, o co najgorszy, żeby dostrzeże jednak jesteśmy jednak poza terminem to też jest pewien taki proces bardzo duchowy, bo ekumenizm wziął się z odkrycia może jednak chrześcijaństwo odwołuje się do 1 i tego samego Chrystusa i to jest jakiś punkt wyjścia natomiast bardzo różnie go później odmalowuje w jaki sposób teolodzy luterańscy ewangelicy protestanccy ci, którzy są jeszcze bardziej niż katolicy przywiązani do pisma Świętego, bo jak rozumiem to jest absolutna podstawa dużo mniej niż tradycje, które dla przykładu właśnie dla kościoła rzymskokatolickiego jest niemal w protestantyzmie z rangi nagrzanego do manewru rośnie, więc pytaniem jest taki w jaki sposób radzić sobie ze współczesnymi bliscy konkurs pokazuje, że pismo powstawało w różnych momentach późno może to być różnią to generalnie do współczesnej biblistyki ta dość mocno rozmontowuje pismo święte zastanawia się czy jakikolwiek sposób to jest dla nas problem nie jest myśmy to wymyślili mu w tym sensie, że tak naprawdę to protestanci byłby protestanccy bibliści zaczęli stosować tzw. historyczną krytyczną metodę traktować tekst biblijny jak każdy inny tekst starożytnych natomiast mieliśmy teraz przez 2 dni w Warszawie konferencja naukowa naszej Śląskiej Akademii Teologicznej z okazji 50 0 do deformacji 1 z takich głównych myśli, z której stamtąd wyszedłem było to, że tak naprawdę 1 z zasadniczych cech protestanckiego myślenia myślenie krytyczne, bo tak naprawdę protestant z Człopy stawia człowieka przed Bogiem i 1 na 1 i Musze krytycznie spojrzeć na siebie na swoje odniesienie do Boga na te źródła, z których korzystam, bo tak naprawdę absolutną prod podstawą tragizm jest nie tyle sola scriptura tylko pisma, ale tylko Chrystus i to przesłanie, które z osobą Chrystusa z jego krzyżem jest związane i to przesłanie daje nam tak naprawdę siłę do tego, żeby też sam tekst krytykować to nie jest wymysł taki dziewiętnastowieczny heretyków, którzy nagle się rzucili na po oświeceniu aparat ma tym myślowe go obroni weźmie się 1 6 wieczne wstęp Lutra do ksiąg pisma Świętego ją tam bardzo wyraźnie nie wiem krytykuje list Jakuba za to za, że zbyt mało klarownie mówił o Chrystusie, więc gdzieś to tam w tych genach protestanckich takie myślenie krytyczne i pewna zdolność do uczenia się stałego jest i w tym kontekście oczywiście te rzeczy, które współcześnie bliscy sąsiedzi się przez część protestantów są traktowane jako zagrożenia w moim głębokim przekonaniu, iż są czymś co jest tak naprawdę pomocą do bycia chrześcijaninem to czy Marcinowi Lutrowi udało się odnowić kościół katolicki, bo to przecież o to chodziło na początku nowej pani nie wiem jak pali jak ocenić do końca z sobą w Trydencie, bo to tak naprawdę sobą w Trydencie był reakcją ma na to wezwanie do reformy kościoła i na pewno do pewnego stopnia przynajmniej na poziomie praktycznym sobór trydencki bardzo dużo reformacji podejrzał zorganizował system edukacji i duchownych i świeckich wydał osobie katechizm zaczął kłaść nacisk pewien duszpasterstwo, więc w tym sensie jakiż to był sukces, ale NATO natomiast na pewno na tym etapie okazało się że, gdy 2 sposoby opisu chrześcijaństwa który, który miał routery i jego zwolennicy z drugiej strony zwolennicy Rzymu jedno nie były do pogodzenia nie my dopiero właśnie w dwudziestym wieku dialogu ekumenicznym dochodzimy do tego, że te różnice nie były aż tak daleki od 100 0 dziewięćdziesiątym dziewiątym słynny dokument wspólna deklaracja w sprawie nauki usprawiedliwienie, który w jakimś sensie zamyka ten szesnastowieczny spór o jeszcze panu wiedzie w Polsce jego przedstawicielowi kościoła członkowie kościoła mniejszościowego pytam o taki oto konteksty Otóż Polski Sejm 20 1 6 roku nie zgodził się na to, aby w 20 1 7 był rokiem reformacji jednocześnie prezydent Andrzej Duda jest były na obchodach mnie centralnych inne jubileuszu z arcybiskup Wojciech Polak katolicki oczywiście arcybiskup prymas Polski jest w komitecie honorowym też się z pozostałymi jeśli mogę tak powiedzieć złotko zwany przez część mniej katolików, którzy mówią, że z niemalże zdrada takie były komentarze mówiliśmy wcześniej o tym, że są opinie, że nie ma czego świętować tak dalej tak dalej, więc jak to jest panu w tym zdominowanym jednak przez katolicyzm kraju, o czym powiem tak wiem po pierwsze jest nas bardzo dziwnego miejsca w tym kraju mianowicie ze Śląska cieszyńskiego, więc ja nie mam doświadczenia jakiegoś bardzo głębokiej spory dla mnie dwu wyznaniowych była pewną oczywistością od dziecka i to w pewnym sensie jakoś uodparnia na to co się w tym kraju dzieje, a druga sprawa jest taka, że jakby głęboko w protestanckiej tożsamości jest budowanie pewnej samoświadomości rozwijanie samego siebie i w pewnym właśnie krytyczną dyskusję z rzeczywistością mnie oczywiście nie zawsze to jest łatwe często trzeba sięgać do inspiracji niekoniecznie płynących stąd Sylwia się zawsze śmieję, że jeżeli chce podyskutować o teologii Lutra temat czy telefony czy numery telefonów komórkowych jest wszystko, czego mogę skorzystać, bo reszta debaty toczy się n p . w Niemczech czy n p . w stanach i to jest oczywiście pewne złe książki w Polsce różne różnych autorów wyznaje w zeszłym wyszły książki przy czym najlepsze z nich to są oczywiście tłumaczenia tych, że tych ziem niemieckich pod bądź amerykańskich autorów natomiast Bioton sobie jakoś z tym wszystkim wydaje mi się całkiem nieźle radę, jeżeli patrzymy tak bardzo osobiście i wydaje mi się, że oczywiście sąd często momenty trudne są często wyzwania zależy co się czyta się czyta tygodnik powszechny to jest całkiem nieźle się czy to inne tytuły to już dużo mniej przyjemnie i bywa to momentami frustrujące natomiast ja cały czas jednak patrzę na toast z tej perspektywy, że to jest szansa tak naprawdę dla protestantów, żeby bardzo poważnie się zastanowili kim są nikłe kim chcą być, a sensem ich zbycia jest właśnie tego typu refleksji musimy skończyć natomiast bardzo bym chciał prosić o odpowiedź na pytanie mnie 3 kościoły protestanckie kraje, w których kościoły protestanckie dominują również mają te problemy, które ma kościół katolicki, czyli odchodzenie wiernych coraz mniej osób w kościołach tak dalej wydarzyć też z tego typu oczy, jeżeli mówimy o Europie to tak, jeżeli mówimy o Europie to tak natomiast to też jest bardzo takie zróżnicowane, bo często się nie wiem Szwecji przedstawia jako tako ikoniczne miejsce pustych kościołów na tylko Okaj, jeżeli nawet na mszy gdzieś tam w niedzielę jest jest niewiele ludzi, bo akurat w przypadku szwedzkiego kościoła mszy można mówić no to tam te kościoły są bardzo istotnymi elementami życia społecznego zaangażowania społecznego i tamto zbory żyją na końcu cały tydzień nie oczywiście jest pytanie co jest ważniejsze dla kościoła nie, ale no, toteż przed nami w Polsce bardzo dziękuję pan dr Jerzy Sojka z chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie rozmawiamy przy rozmawia się przy okazji 50 0 lecia reformacji rynku jest w innym wzorcu Andrew Burn to weekendowe poranki kmdr itd handlową do urzędu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA