REKLAMA

Rosyjska motoryzacja za czasów caratu

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-10-28 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak audycja zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański historyk i wieloletni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie dzień dobry pani jeszcze dzień dobry pan dzień dobry państwu wracamy do samochodów motocykli do samochodów się znowu przesiadamy trochę mniej kurzu dla nas jak będziemy w tych samochodach i to państwo, którym wspominaliśmy Rosja i na pierwszy rzut oczywiście powiemy o carskiej Rosji nie da się tego obrazu przed wojną Rozwiń » powiedzieć, bo działo się działo coś tam siedziało, ale nie, jeżeli chodzi o produkcję rodzimych samochodów w rosyjskich tak w ja mam dość ambiwalentne odczucia w motoryzacji rosyjskiej jest to by państwo ogromny jest to mocarstwo z tym, że jak król przyjął sprawę motoryzacji skoro to mocarstwo produkuje raptem 2 × więcej tych samochodów niż Polska w nową nazwę to stanowczo za mało natomiast jeśli chodzi o mocy ZAZ jest ona dość późno do Rosji trwa nawet bym powiedział bardzo późno, dlatego że w Moskwie pierwsze umowy samochód pojawił się dopiero w 1 80 0 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku wypada w Petersburgu parę lat wcześniej, ale to był sprowadzany już złożony model cena nie znam zakładane niania niania nie ja mówię, że z wnioskiem, ale w Rosji w ogóle są już wcześniej, bo można je łatwo i co im Jana teraz most, dlatego że dziś jest stolicą nad SPD wzmógł się pojawi to 2 800 dziewięćdziesiątym pierwszym jest jak i warto dokładnie to było na początku lat lat dziewięćdziesiątych były oczywiście samochody przywożone jako ciekawostki jako nowinki, bo cały czas la Sopot czeka nas podała, że do 2 tysięcy do 19 0 8 roku lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte samochód nie był traktowany poważnie samochód był traktowany jako forma rozrywki ciekawostka coś się nigdy nie przyjmie mnie będzie w stanie zastąpić wozu konnego nie będzie tak sprawny, żeby wyprzeć kody, a w Rosji uwielbiali konie też trzeba powiedzieć oczywiście, że tak dzieje poza tym oni jechało pokazy do osób, a w Europie były kiepskie drogi w Rosji też z bardzo kiepski zespół został właściwie do dnia dzisiejszego w LO zawsze byli w ogonie jeśli chodzi o jakość dróg i zajął drugą tak tak bardzo chciałbym przenieść się w czasie ich zobaczyć z zachwytem ludzi, którzy widzą właśnie coś takiego taką maszynę samochód po raz pierwszy zastanawiają się co to za diabelski weneckiej z wmieście coś wiedziała no to Rosjanie mieli przekazy z samochodu gdzieś tam jest natomiast chłop jak najbardziej obfitej w latach trzydziestych mogę teraz zawodzili, bo potem była społecznym bardzo zamknięta natomiast jeśli chodzi o samochody no tutaj niestety państwowiec łatwo powiedzieć, bo coś nie zmieniło do dnia dzisiejszego praktycznie Rosjanie w aspekcie motoryzacji przystało historia motoryzacji jest ciągle kupuje kopiowania mówi się losem zaznali dorzucam do najbardziej właśnie to słowo pasuje do motoryzacji od samego początku oni ściągali i tak już do nich nie gorzej niż osad, jaki tam czytam artykuły na temat tego, że w Rosji pojawiły się jakieś nowe odmiany Łady zerwie dokładnie od kogoś, bo to już to już jest naprawdę żenujące, że już nie ściąga wzrok od Chińczyków ściąga do zajęć w Indiach, które zawiesiły ściągają Kaddafiego poloneza tralala jeśli widzieliście gali, a Rosjanin wciąga od niczego no pani, że to takie mocarstwo mosty naprawdę wstyd, ale tego samego początku ten pierwszy samochód, ale Pijar, jaki wpływ wierzy w zawodzie i pojawił się w ogóle w Rosji konstrukcji rosyjskiej to był rok 1 800 dziewięćdziesiąty szósty takiemu panu pan fizyk wezmę się nazwa Gdańsk miał Piotr i będą dokładniej i Jakowlew Eugeniusz jako blef w Hadze był były inżynierem jako Lech był oficerem carskiej marynarki ci 2 panowie się z gadali tak jak Daimler Benz powiedzmy to zdanie o tym, jakoby pod samolot wymiar, bo tam, jakoby był pół wieku młodszy od samolotów jak w domu inny jako brat Eugeniusza kobiet i oni zbudowali samochód z zawodu wierną kopią samochodu niemieckiego będzie z Envelo w gminie mówisz Uber Zuber, a właśnie powinniśmy to rzeczka, bo wielu historyków motoryzacji i poniekąd słusznie uważa jak nie do końca, ale uważa, że to był pierwszy na świecie produkowany z musli, bo bez węgla wyprodukowanego włącznie z badań ilości 1 50 0 egzemplarzy no i od biedy można uznawać produkcji seryjnej alarmuje, że pierwszy był Oldsmobile, a 17  00 0 egzemplarzy to coś naprawdę produkcja seryjna w samochód, który znowelizował panu sen się przed fordem te stany Zjednoczone wraz z dala Best był bardzo udaną konstrukcją ona została zaprezentowana na targach w 1 800 dziewięćdziesiątym trzeci roku w roku 1 80 0 dziewięćdziesiątym czwartym zacięła się produkcja seryjna właśnie ta seria c 1000 Miglia poziom 100 1 z wami nawet 1 200 sztuk i to samo chód o silniku z silnikiem o mocy 3 koni umieszczony pod tylnym siedzeniu z tyłu samochód tej formy w jaki często wtedy pod koniec dziewiętnastego wieku spotykano to znaczy w Wieliczce miejscowy 2 miejsca stodół wśród ich tam było miejsce stanowisko dla kierującego, ale przed nim jest ławeczka i siedzieli tyłem do kierunku jazdy przed nim pasażerowie na taki mały apetyt ludzie widzą analiza i ignorowano także drugiego rzędu co dziś to nam się zdarza w polityce PL w każdym bądź razie w każdym bądź razie ta ławeczka z przodu była zdejmowana także można było zrobić to samo dwuosobowy można było zrobić samochód czteroosobowy i dziwnym trafem ten samochód zaprojektowany przez 2 Rosjan był identyczny test na taką konstrukcję i też miał wszystko dokładnie tak samo długo właściwie na mundial, tyle że wtedy po pierwsze nie przestrzegano tak praw autorskich po drugie, było to w dalekiej Rosji to Europa specjalnie się tym nie przejmowała, a w Rosji nikt nie mógł zarzucić, że to jest kopia bez Zawada Boni widział tego samego jest wjazd z inżynier poproszą nie przejmowano się tym Car Mikołaj drugi brał udział w premierze tak pojętego stażu i był zachwycony tam wojaży będzie nawet stara się pomóc, w jakich tam reklamy jak widać z produkcji jedno, ale tak naprawdę do produkcji nie doszło z tej przyczyny, że jako brat zmarł zdaje się 1 80 0 dziewięćdziesiąty ósmy roku Assange jest dziel ni nie był zainteresowany jak samodzielnie tego prowadzić stress i wraz ze zaczął wprowadzać silnik, gdy John tran i starać się do zwykłych rosyjskich bryczek on za parę lat bijących się wygodny podział nie czas nieporadnie miejsce, żeby konstruować samochody to co zrobisz jak Orlen to było taki epizod, ale tak naprawdę najlepszy interes po co robić coś co jest gotowe lepiej sprawdzać, gdy silnik jest wprowadzać silniki dobre sprawdzone ty to mówili o tym, że region był wtedy potentatem w Angoli wyniki jego silniki znajdował się w wielu samochodach wiele Marek powstawało budował samochody, ale szli tam nie potrafi sobie poradzić nawet drewno farby i to były brane są silniki region i tak za mało właśnie prezes Piasta ze postanowił, że on też nic nie będzie sprowadzał i montował rosyjskim FK, czyli praktycznie historia rosyjskiego samochodu znowu się zatrzymała i był taki taki zjazd taka jaskółka, ale tak naprawdę to tam nic specjalnego się nie pojawiło dopiero w 19 0 8 roku zaczęła produkować samochody firma rusza, by to była firma założona w latach siedemdziesiątych czy pod koniec lat sześćdziesiątych w lidze i to była firma, która produkowała wagony wcześniej kolejowe, ale on z wagonów kolejowych towarowych do ciężarówki jest niewielka droga i odchodzi, ponieważ nie wszędzie można koleją się dostać zaczęli, więc liderzy będzie można zarabiać na produkcji wagonów z silnikami, które będą jeździły nie potrafi go po drogach przerabiali wagony z toczącej się tak no może nie tak bardzo pozbawiony był jednak bardzo dobre samochody ciężarowe w tamtym czasie były samochody, które miała dobre 1 , 5 tony na początku, ale za tym dobudować i dlatego większości ludzi motoryzacja w carskiej Rosji kojarzy się z ciężarówkami właśnie odkryciem, bo też był to zostało wymuszone przez życie po prostu trzeba by z nich był transport różnych towarów niż przyjazd samochodu pamiętajmy ciągle domu lub mógł coś dla bogatych i ciągła ZR rekreacyjne i użytkowo no nie istniał świadomości nikogo jeszcze wtedy samochód, ale za to, że jeśli zatem do nich użytkowo to w Rosji ważniejsze wtedy było przewożenie towarów niż jakieś tam dojazd i dlatego te samochody ruszą Bałut powstawałyby jakieś choroby, chociaż wersje osobowe też jej się zdarzały, ale wersje osobowe w PRL byłby inny były olbrzymie rezerwy były chyba 4 wersje samochodów do soboty produkował silnikami nawet jednak stosunkowo mocnymi, dlatego że tam bym się nikim 20 parę koni mechanicznych tym razem wroga, ale co do Włoch niestety ZZ pierwszą wojną jadała tam rok 19 1 2 chyba 19 12 zaczęło osoba produkować samochody osobowe najmocniej, bo to były wersja tam KSS Ka wersja elektroniczna jest i bestia jest Super bez co najmniej do drogi naj naj mniej miejsca miała 2 4 konie mechaniczne, ale wersja sport miała 6 0 koni mechanicznych to było bardzo długo aż do tez ta konstrukcja była ściągnięta z lekkich samochodów nie rozumiał ruch bliźniak był on jednak rodzima już czy jednak tak jak legalnie zrodził się w Malezji zdradach i wiele gwiazd nie wiadomo tylko w Rydze mieszka więcej Rosja dzisiaj mieszka z leasingu Rosjanie złotych żni w jest Łotyszy ale, ale czytam ja nie wierzyć do końca było tak samo ludzie ich ani niepodobne jest zdecydowanie wtedy też budowano samochody właśnie turystyka Oscarów obok wybudowała w 19 1 4 roku samochód pancerny i to jest wielkie osiągnięcie tej firmy, bo to był bardzo dobry samochód bardzo uda mi tam właśnie ten film 6 0 konny ten najmocniejszy samochód ważył 4 i pół tony był zaopatrzony w zależności od wersji 1 bądź nawet karabin Maxima Linette karabin Maxima to są to poniemiecki belfra Wilgą był w wersji rosyjskiej, bo tam był też wersja rosyjska noc zamykali oczy w idea samo uzbierał 3 4 osoby, bo one były niezbędne, bo muszą być kierowca już osoby na nich osoby musiało obsługiwać taki karabin to raczej nawet 3, więc jest tu musiał zabierać go samochód pancerny 1 z pierwszych na świecie samochodów pancernych Rosjanie poszli samochody trafi jednak w tym czasie jeśli myśleli o członkach Andante, ale to za mało bardzo dobrze sprawdza VIN samochodu był znany na całym świecie i ten samochód dzisiaj jest reaktywowana, bo wiele osób buduje za mało za mało, bo zachowało się pełna dużo dokumentacji i w Polsce wiem, że był testament pokazywany wizualne testy właśnie kopia replika pomysł takiego takiego samochodu zbudowana body ciało za samochody brał udział tez w bitwie pod Przasnyszem i tam Nelson na terenie Polski one one były znane to o tyle od samego wodzie o tym, samochodzie pancernym pancernym, ale były to samochody sportowe dobudowane wirusowa i soboty brał udział w rajdach Monte Carlo i nawet całkiem nieźle Zyta sprawowały i były samochody, które przed pierwszą wojną światową bank 10 0 i osiągały prędkość rzędu 10 0 1 20 km / h, czyli stałej karty w carskiej Rosji motoryzacyjnej należy przede wszystkim pamiętać o Suwałkach to była pierwsza wytwórnia samochodów i to była pierwsza fabryka, która robiła rzeczywiście rosyjskie samochody były też druga wytwórnia 19 16 roku Rosjanie zakup właśnie kryzys i na wywiadach tylko Biel to nie dotknie tak do końca o motoryzacji już na koniec Pol czas tego pakietu akcesyjnego ocalić wzrok powiedzmy to, bo przeniesiemy na pewno będziemy jeszcze w rosyjskiej motoryzacji w nodze, ale to przeniesiemy 1 z ciekawostek na nas dosięga nas teraz tylko, że mógł się tak powszechnie przyjęło się, że za cara ta gospodarka rozwijała właśnie zasypanej pełnej to nie jest do końca prawda, bo w ostatnich latach tuż przed pierwszą wojną światową gospodarkę Rosji zaczęła przyśpieszać wojna pierwsza światowa jeszcze ją podgrzała gospodarkę także to wcale nie jest tak do końca powiedziane, że z Rosją była zachowana, bo im zabrakło czasu, gdyby je wojna być może to trochę inaczej by się potoczyło każdy może raz w 19 16 roku, czyli w czasie pierwszej wojnie światowej Rosjanie zakupili od Włochów licencji ta współpraca Rosji i Włoch była taka sama udane Polski i Włoch, by produkować fiata włoskiego Rosjanie zakupili licencję na ciężarówki i budowali włoskiego fiata US 1 5, którego nazwali po prostu, ale po swojemu z ZEA, a 1 5 symbolikę miał samochody nazywał się, a o to by jak stan skóry miasto mobilny zesta w jak co jest nie wiadomo, kiedy boski, bo to w Moskwie było w i ten pojazd produkowany był w niewielkiej ilości przed rewolucją, ale Lenin zaakceptował jego produkcję po rewolucji i dodawał nasz stadion był produkowany miał być początkowo nastać 1,5 tony potem były mocniejsze, ale podstawowa w zębach podstawowa jednostka miała 1,5 tony nośności i 4 l silnik 500 koni mechanicznych to z łóżeczka dla Grecji aż 5 goli w Chinach Dymitra w sieci tylko raz i proszę pana zużywał 2 4 l paliwa na 100 km, ale właściwa droga, która swoje zrobiła nie tylko w carskiej Rosji carskiej Rosji niewiele, bo to woda była tuż przed upadkiem Senatu z zbudowana, ale potem w Rosji radzieckiej był to pierwszy powszechny samochody w związku rejestr proszę bardzo, a tak na koniec już całkowicie i o szybką odpowiedź prośba czy czy w Rosji był jakiś samochód, którym można nazwać takim cudem zmodernizowania tego kraju tak jak n p . Ford stare tak jak garbus z rywalem rozegrała dopiero w dziesiątym szósty roku o tak wygląda to jak u nas podobno ta z nowym dworze worze, bo może jeszcze do Moskwy i czy ten wyraźnie z dnia w wyborach ani wywieźli całą Ewangelię sam znajdzie coś jest takie zaś będziemy o tym, mówi Jerzy Lemański historyk muzeum wieloletni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie Krzysztof Woźniak kłaniamy się Nisko Rosja w przyszłym tygodniu Katarzyna tak jak dla zdrowia reklamuje ten odcinek na pewno zrobimy coś co co tam i komunalizacja podchodzili do tak to za dużo nie ma listy tych opowiadań, bo napór wtedy się niewiele działo w sobotę PiS niewiele zagrały dla zakład jest ta gałąź no nie wołali najmocniej zamkniemy w przyszłym tygodniu rosyjską motoryzację przed drugą wojną światową kłaniamy się Nisko do usłyszenia dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA