REKLAMA

Jedyna taka szkoła w Polsce. Końskie. Przykład głębokiej termomodernizacji

U TOKtora
Data emisji:
2017-10-29 16:00
Audycja:
U TOKtora
Prowadzący:
Czas trwania:
52:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwo Ewa Podolska uśmiechnęła się, słysząc Dzięgiel dr jakoś żyjemy dzisiaj i nie będzie gościć żadnego lekarza my sami pojedziemy do źródeł czystego powietrza, a ostatnio dużo mówimy o tym, właśnie czym oddychamy, ale mówimy w kontekście smogu w ale jakość powietrza to przecież nie tylko z MOK na pewno państwo przypominają sobie z, gdy byliście na bardzo ciekawej konferencji zebraniu tych wszystkich sił chcieliście uważnie słuchać albo Rozwiń » krótkim czasie po krótkim czasie zaśpiewał wabi się spać sam zaczyna was, bo leci głowa brakowało świeżości tego powietrza lub wróćmy jeszcze wcześniej w lata szkolne przerwa i co wówczas słyszeliśmy wychodzicie na przerwę, bo trzeba wywietrzyć klasy to co powoduje zaduch i to co powoduje to, że w lesie czujemy to zawartość dwutlenku węgla w powietrzu jest go za dużo nie powinno być więcej niż 5 90 3 PR do PIP MSI 900 to oznacza, że ilość cząsteczek gazu na 1 000 000 cząsteczek powietrza jest zazwyczaj w pomieszczeniach zamkniętych przekroczone w realne jest norma, a badania, które są przeprowadzone pokazują jak ze wzrostem stężenia dwutlenku węgla spada nasza sprawność intelektualna Otóż jakiś czas temu moim gościem był pan Ludomir Duda i rozmawialiśmy właśnie o tym, o tym, że źle jest w zamkniętych pomieszczeniach jeśli idzie o czyste powietrze rozmawialiśmy w kontekście szkół i od niego dowiedziałam się o pewnej szkole w miejscowości Końskie, ale posłuchajmy fragmentu tamtego programu sprzed kilku tygodni o to, żeby zapewnić 90 0 i jemu na osoby w szkole to trzeba między 3 0, a 40 m ³ powietrza na godzinę na 1 ucznia to jest gigantyczna ilość powietrza to przecież jest ucznia jest to 1 200 m ³ / h to wtedy staramy się w domach, która ma 60 m ² trzeba te 1 200 m ³ tego ukrywał podgrzać tak no to jest po prostu ogromna ilość powietrza nie może być tak trudno dzieci są ważne to, żeby mu, więc chodziłem do głowy jest ważne w związku z tym zrobić Wenta to się nie da zrobić, ponieważ systemy grzewcze te, które są nie mają takiej wydajności w siebie całkowicie przebudować jedynym rozwiązaniem jest tzw. wysoko sprawnego operacja, czyli o odzyskanie 9 0 8 5 % tego ciepła, które wyrzucamy z zużytym powietrzem i ogrzanie tym ciepłem powietrza świeżego to jest możliwe tak dziś takie urządzenia istnieją i w tej szkole trenujemy na tak małej zostało zrobione, a przede wszystkim zostało zrobione w pierwszej podanej głębokiej termomodernizacji szkoły w Polsce w zespole szkół ponadpodstawowych w końcu ski w zespole szkół nr 1, gdzie została szkoła poddana takiej termomodernizacji nie była tania inwestycja kosztowała około 6  000 000 zł, czyli prawie 8 50 zł za metr kwadratowy, ale tam wszystkie klasy są wentylowane mechanicznie z odzyskiem ciepła i mało tego od całej operacji mimo tej ogromnej ilości powietrza dostarczane jest on klas szkoła zużywam 80 % energii mniej niż poprzednia i trojga z rzeczą najważniejszą kwestią jest to, że tym tych dziesiątek małych miejscowości w tym w Końskich, jeżeli otworzymy okno zimą i dostarczymy tym dzieciom tych tez 1 200 m ³ bez na godzinę to one uległa zatruciu w 2 w taki to po prostu im zaszkodzi w związku z tym to co jest dobrą wiadomość w tej sprawie dodał, że wszystkie te urządzenia mają wysoko sprawny filtr w związku z tym wszystkie były z Mbanku, a nawet salwa BZ Janem sonaty Rittera zatrzymywane jazgotem dzieci mają świeże powietrze w szkole coś złego się godzin hejterzy nie mają ani w domu ani Raul Fernandez lwowiacy do szkoły będzie skromny zostały też będzie stylu techno LO taka jest pewna doza tak pomyślałam, że skoro ta szkoła czeka niezwykła to warto właśnie tam pojechać i pooddychać czystym świeżym powietrzem no właśnie w tym tygodniu inny byłam w Końskich jestem dumny tam, a dokładnie w zespole szkół ponadgimnazjalnych nr 1 w moja wizyta zaczęła się w pokoju pani dyrektor Beaty Jakubowskiej szkoła wygląda zupełnie inaczej niż wyglądała jeszcze rok temu rok temu szczerze mówiąc budynek troszeczkę straszył, tym bardziej że znajduje się przy obwodnicę, więc był widoczny dla wszystkich przejeżdżających obok w tym momencie mamy nowy budynek wymienione wszystkie okna w całym budynku no i w budynku zastosowane zostały najnowocześniejsze technologie w okresie letnim, kiedy jest bardzo wysoka temperatura możemy ochłodzić, czyli jest komfort pracy w budynku natomiast zimą grzejemy i wszystko to uzyskujemy dzięki zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu budynku Tychy i paneli jest 1 7 4 są również 2 pompy ciepła znajdą zastosowanie nie mamy tu zastosowano dzięki panu ludom widzowi dzięki naszemu starostwu powiatowemu dzięki panu staroście dzięki panu Szymonowi białemu i jego zespołowi, którzy opracowali cały projekt i jesteśmy na nowo uczyć mniejszą placówkom w Polsce zastosować z takimi zastosowaniami technologicznymi i jaka to szkoła była przed tymi zmianami do budynek i wiadomo budynek i na zewnątrz okna były nie powymieniać część, jakie mieliśmy tylko wymienionych w i elewacja była odrapana, a ile miał lat, kiedy powstał budynek ma już ponad około 5 0 lat 5 2 podaje, że obchodziliśmy 7 0 lecia szkoły jej 2 lata temu by, więc na zewnątrz wiadomo remonty są bardzo kosztowne dzięki tej termomodernizacji mogliśmy odnowić całą elewację także zmiana jest ogromna na zdjęciach jeszcze z minionego roku możemy porównać, jakie zmiany zostały dokonane po co jeszcze oprócz tego oprócz przejęty z nawiewów, które tutaj pani poczuła jak tylko weszła do mnie do gabinetu umie w gabinecie akurat ja się chłopcy byli, ponieważ ja lubię pracować w temperaturze takiej między 8 na liście, a 2 1 10 5, a skąd pani wiceprezydent jest temperatura tutaj jednak tym Czytelników mamy w tym momencie 20 stopni możemy podejść sprawdzić każdy nauczyciel w klasie może ustawić temperaturę taką, jaka jest najwygodniejsza dla niego ja w tej chwili pokaże możemy obniżyć tak to 1 9 do 1 8 albo podnieść temperaturę do 2 1 dla mnie do pracy to taka temperatura 18 2 1 jest najlepsza jest sekretariat ma, gdy tak jak mówię no 2 1 30 pojawia się w całej pozostałej części budynku również z tego urządzenia minie tak jak pani widzi jest taka Śnieżynka tutaj tak też Śnieżynka wskazuje na to, że leci tutaj chłodne powietrze natomiast w całym budynku o jej byt jest jej ciepłe powietrze czy gdyby pani teraz, gdy podniosła do 2 4 nowych graczy do 2 3 zaczęłoby leci ciepła to znaczenie byłaby temperatura 2 4 stopnie, ale ustawienie mamy tutaj na chłodzenie w tym momencie, czyli przestawi jony system umiejętne chłodzenie pokaże w salach, gdzie będzie przestawiony na grzanie to pojawi się taki słoneczka w równych, ponieważ uważam, że dzięki temu, że mamy bardzo szczelne okna okien nie otwieramy dzięki temu, że mamy bardzo szczelny budynek to jak pani widzi temperatura jest no tak jak ty tutaj nam pokazuje tej chwili będzie do 2 1 stopni wyrównywał tak, gdy widzi pani tę ulgę takie jak najdalej takty utwory i tutaj następuje rekuperacja, czyli wymiana tego powietrza takie otwory mamy 2 1 po prawej i 1 po prawej drugi po lewej stronie natomiast urządzenie pokaże, która odpowiada za to rekuperację czarne urządzenie tutaj, które je obsługuje 3 pomieszczenia i tutaj mamy powietrza, które jest z zewnątrz wciągany nadwozie jest około 10 stopni tutaj widzimy prawda powietrze, które potem wprowadzany jest w budynku w tej chwili mamy około 2 1 stopni w tym pomieszczeń klimatyzatory przystawia sobie każdy nauczyciel tak jak uważa tak jak najlepiej muszę pracuje natomiast te urządzenia wyznaczyliśmy 2 osoby, które odpowiadają, bo wydaje nam się jeszcze uczymy się tego wszystkiego jeszcze jest za wcześnie, żeby każdy mógł dojść i tutaj próbować coś przystawiać przy tych wszystkich urządzeniach, dlaczego dlatego, że ten, żeby uzyskać taką temperaturę optymalną, jaka n p. odpowiada mnie do pracy czy wicedyrektor owi czyjeś komuś z personelu potrzeba około tak jak mierzyliśmy od 15 do 2 0 minut może od 1 2 do 20 minut i n p. kończy się lekcja 1 nauczyciel sobie ustawiać temperaturę na 2 5 stopni prawda przychodzi drugi nauczyciel przystawia sobie na 1 9, więc to 19 stopni będzie uzyskany dopiero po jakimś okresie czasu może do panów wicedyrektorów wejdziemy w dzień dobry pan wizyty u pana rolę chłodni 12 20 lat schowany jest urządzenie tu na 2 2 dzisiaj 20 innych tematach jak realnie państwo widzicie różnicę wy tutaj pracujący tu przede wszystkim zwiększa się komfort pracy poprzez właśnie dopasowanie temperatury do własnych potrzeb w latach ochłodzenia atak zimy można sobie niezależnie od innych pomieszczeniem dogrzewać powietrze jest oczyszczana przez filtry, więc wszelkiego rodzaju Pełki w lecie nie dostają się właśnie do naszych pomieszczeń większość z nas nie, żyjąc w takim pomieszczeniach Dudek jak państwo prawa w świecie nie zdaje sobie w ogóle sprawy z tego jakości powietrza co znaczy tego, żeby to powietrze było świecie pracujemy chyba wszyscy w pomieszczeniach, gdzie jest głośno w jego dodaje, jakbym jestem dlatego też przyzwyczajeni, a proszę tak bardzo głęboko i właśnie czy czuje pani taką świeżość tego powietrza Dolna nocuje ze zdjęć i jest inne jak n p . mnie osobiście odczuwam w jaki sposób to odczuwam no niestety bardzo często miewała migrenę od kilku lat w tej chwili pan dyrektor tutaj może potwierdzić nie wiem z czego to wynikało być może to jakaś taka auto sugestia nie mam od dłuższego okresu czasu nie jest w ogóle migren, czyli pracuje w takim pomieszczeniu, które daje komfort pracy tak i być może to wpłynęło również na moje samopoczucie po to, jesteś także zazwyczaj my wchodząc do dusznego pomieszczenia mówimy tak o jak Duduś no biegnę otworzyć okna otwieramy okno tak co teraz często się kończy dachówek w tym sezonie, gdy wszyscy zaczynają grzać, że to co wchodzi przez okno w Wilnie tylko, że do innych nie jest czyste powietrze, ale jest zatruwając nas prawda, ale to jedyny taki odruch świeże powietrze ma się nam wziąć z otwartego okna tutaj nie jest winna oczywiście w tym bardziej że u nas tutaj jest zakład, który właśnie przez kominy w, które no coś złego ceramika Końskie, więc na pewno powietrza i tutaj jest też obwodnica Końskich blisko przebiegała więc, tym bardziej powietrze zanieczyszczone czy to przez spaliny samochodowe czynu mamy osiedle domków jednorodzinnych, więc też ludzie różnie panom różne zanieczyszczenia się wydostają z tych kominów na jej wentylacja grawitacyjna, że tak powiem no niestety wprowadza do nas wszystkie zanieczyszczenia, a jednocześnie ochładza je marnujemy ciepło, które zostało wykorzystane, aby energia, która została wykorzystana do wyprodukowania tego ciepła mogłoby nam się przestawić Łukasz Sękowski wicedyrektor u nas jeszcze bardzo ważne jest to, że my kształcimy młodzież jednak kierunku technik urządzeń systemów energetyki odnawialnej i jako pierwsza i szkoła w naszym województwie uruchomiliśmy takiej klasy w zeszłym roku wypuściliśmy pierwszych absolwentów i jako druga szkoła w Polsce uruchomiliśmy klasy o tym, kierunku, więc młodzież szczególnie tych klas niesamowicie się cieszyła, że będzie mogła na żywym organizmie przetestować to, czego od paru lat się uczą zresztą mamy już sukcesy też w tych dziedzinach, ponieważ nasze uczennice zajmowały pierwsze miejsce w kraju na turnieju maszyn wiatrowych, czyli są dobrze wykształcone mają świadomość tego z czego w tym momencie mogą skorzystać i tym bardziej dla nas jest to ważne, że udało się tutaj w naszej placówce zrealizować ten projekt, bo tak jak mówię uczniowie mają większą świadomość tego co otrzymali w tym momencie pokazali zmiany działają sterowniki temperatury pani dyrektor, choć między sekretariatem, a swoim gabinetem ja za nią i natykam się na dziś paliwo uzna, iż szkoły w SG w elicie pracuje lepiej lepiej, bo ja tego nie jest gorąco, ale trudno mówi pani pani Małgosi, że był okres taki bardzo gorący i n p . jak jej panie pracowały w lecie to czy w szkole było duszno czy było chłodno nie bardzo smacznej, ale ich tutaj biednie chłodno było po zmianie było chłodno nocne niebo Havla było widać różnice w państwowych w jej okresie największy upał nowej hali obsługi brzmiało ostrzeżenie wejście w tym momencie wracać do domu, bo jak tylko wyszło się z budynku to od razu uderza ten żar w okresie wakacji prawda tak, a jak byłyście tutaj w środku budynku to mówiliście, że w sumie teraz nam się tak do domu nie spieszy możemy zostać jeszcze pani dyrektor powoli jamie Słuchajcie panien jest godzina 12 ta pierwsza dwudziesta druga nie jest spokojnie zdążymy w nosie też nie spieszy, ale jednak za moment informację Radia TOK FM przypominam państwu nie jesteśmy w szkole w Końskich wmieście województwie jest święto krzyski to tutaj ze środków norweskiego mechanizmu finansowego zostały zmodernizowane budynek starostwa powiatowego oraz drugiej liceum Ogólnokształcące natomiast głębokiej modernizacji został poddany zespół szkół ponadgimnazjalnych nr 1 właśnie w tym budynku się teraz znajduje no i wypytuje panią dyrektor na okoliczność trudności w realizacji tego zamierzenia było ciężko jak to wyglądało pytania i wątpliwości pojawiały się właściwie w ciągu całego okresu trwania tego remontu jest nauczycielem zaufali nam i jedno, gdyby nie pomoc również ze strony mojego personelu ze strony pracowników nauczycieli to pewnie nie udałoby nam się tego wykonanie nie było buntu na jakieś pojedyncze przypadki takie, które gdzieś tam były osoby, które żaliły się na to, że n p. zmieniono im salę, ale to były tak jak mówię pojedyncze właściwie przypadki, ale chętnych, ale przetrwaliśmy to wszystko natomiast uczniowie psy wydaje mi się, że taką ciekawością i zainteresowaniem śledzili cały ten przebiegł liczyli na co ich remont Oleksy po przypadają gdzieniegdzie Nieee raczej nie elekcji nie przepadały lekcje odbywały się normalnie obawialiśmy się troszeczkę jakich się reakcji ze strony rodziców prawda, bo tutaj w momencie, kiedy wokół szkoły pojawił się rusztowania no mieliśmy takie dylematy, że po nie zaraz pojawią się rodzice i będą pytać są tutejsi dzieje takiego, ale na pierwszym zebraniu z rodzicami właśnie w listopadzie poinformowaliśmy o planowanym remoncie poinformowaliśmy również, że może być ciężko prosiliśmy by, gdyby były uwagi do pracy szkoły, żeby od razu rodzice się z nami skontaktowali, żeby nas informowali, gdyby pojawił się, jakiej sytuacji, które by ich zaniepokoiły również, żeby nas informowali jedno dzięki Bogu takich sytuacji nie było nikt z rodziców nie pojawił się ze skargą z uwagą, czyli remont przeprowadzony był w sprawie w po Ludomir Duda, który był aut dla tej inwestycji rzeczy spostrzega tak pani dyrektor dokonał prawdziwego cudu organizacyjnego, ponieważ w czasie trwania roku szkolnego jest 1 5 listopada 20 kwietnia została przeprowadzona inwestycja przed normalnym toku szkolenia dla nowych, ale w toku zajęć, która polegała na wymianie okien ociepleniu i prowadzeniu przez ich wrogiem, a my w prowadzeniu wentylacji mechanicznej w prowadzeniu klimatyzacji i zostało to wszystko zrobione zimą a, czyli coś coś co co się wydaje że, że jest absolutnie niemożliwe Nastazja z niej jak będzie stał jak mi jak padła taka propozycja za to będzie wykonany tabor działam banner telewizja to moim zdaniem jest absolutnie niemożliwe dla samej siedzibie w tym czy zmian w gabinecie pani dyrektor ma praktyczne ćwiczenia z regulacji temperatury tak mogę powtórzyć weszłam i było to mi zimno, więc naczynie było zimno było nie żyła Dawid klimatyzator nastawiony był na chłodzenie w tym momencie chciałam pokazać widziała pani, że tam były tak jednak Śnieżynka była w tym momencie przestawione mamy już nagrzanie chciałam pokazać jak szybko pomieszczenie się nagrzewa chciałam, żeby pani naocznie przekazał przekonała się tutaj, że jest to okres jakiegoś tam 1 5 minut prawda o teraz mamy znowu Śnieżynkę teraz pokażemy jak szybko znowu wrócimy do jego stan, jaki był przed chwilą nie dostawałem tylu jest wymienną KE może pracować zarówno jako grzanie jak i chłodzenie stopu ciepła nie jest typowa klimatyzacja nie są typowe z tym ogrze ogrzewania system pomp ciepła, który działa wymiennie raz może wziąć raz chłodzić ma zależeć od potrzeb rynku w wodzie ciekawe byłoby, gdyby zbadać, jakie w świeżym powietrzem ma wpły w na możliwość zapamiętania na możliwości w ogóle pracy umysłowej uczniów ja wiem, że państwo nie robili takich badań, ale może macie jakieś spostrzeżenia no i jest to już zauważalne, że na piątej godzinie lekcyjnej młodzież nie jest zmęczona z przebywaniem w samym pomieszczeniu do samych pomieszczeń wchodząc w PS rok temu, gdy jeszcze nie było tych wentylacji na piątej godzinie not in, że tak powiem coś było obecność osób wcześniej teraz tego już niema chodząc po szkole ciężko wyłapać 3 tam przebywa 50 0 osób każdy z nas podczas oddychania wydobywać dwutlenek węgla tego nie ma fajnym efektem jest po przerwie, gdy na korytarzach nagle przyspieszają swoje centrale wentylacyjne i one, wymieniając z powyższym maksymalnie tuż przed taczki też mają do nas mały żal można powiedzieć, bo ona zmywając podłoga w pewną część wraca się i nad drugą wysłucha i nie wie, w którym miejscu skończyła już musisz wracać, ale ich z dala od Rosji śmiała jednak, że mówiono 2 × 8 VAT-u podłogę nie wiem czy skończyła 3 0 także to wymiana powietrza naprawdę jest bardzo potężną u nas i na pewno ma to jakiś wpły w na koncentrację i nad funkcjonowaniem młodzieży w późniejszym godzinach lekcyjnych, bo już znamy dosyć dobrze to urządzenia wybierz z nami mówił budowę i 1 z serwisu takich urządzeń to wcale nie jest coś skomplikowanego dla dla nas jak winda nowości przymiotów zawodowych jest to typowe urządzenie, które nie wymaga zbyt dużej wiedzy i młodzieżowców kończąc naszą szkołę też z kierunków poza w tej chwili podchodzi do tego, że to jest naprawdę proste urządzenie do 2 czy 4 wentylatory kawałek wymiennika ciepła i tyle o wszystko zamknięte w odpowiedniej skrzynce i odpowiednio sterowane mogą się one przedstawić do miasta rumuński nauczyciel przedmiotów zawodowych dziękuję bardzo, ale okazuje się, że nie jestem jedyną osobą, która przyjechała z zobaczyć już szkołę są tu także dzisiaj goście zagraniczni budynku starostwa zaczyna się spotkanie wszystkich wita pan Szymon biały naczelnik wydziału inwestycji starostwa, a w Końskich dzisiaj gościmy delegacje z Narodowego funduszu ochrony środowiska, która chce pokazać swoim gościom z Litwy jak te budynki w po wiecie koneckim zostały sytemu modernizowane także jest dla nas też splendorze tutaj z Warszawy przy zdają do nas, żeby zobaczyć jak przy pomocy naszego wspaniałego audytora dr Ludomira Dudy żeśmy wykonali w no to razem ruszamy na zwiedzanie szkoły przede wszystkim uwagę naszą przykuwają sufit, a właściwie nie same sufity tylko to co spodnie pod nimi plątanina bardzo różnych rur są takie bardzo szerokich przekrojach patrzymy się w górę to srebro, który jest nad naszymi głowami, jakby coś nam przypominać co takiego bezcenna geografia do filmu, który dzieje się w PiS w stacji kosmicznej ISS te rury, które widzimy srebrny tak tymi przewodami jest możliwe przekazywanie do sal powietrza i chłodnego powietrza ogrzanego na jej pozbawionego dwutlenku węgla w zależności od potrzeby także one mają dwojaką funkcję jest to system zintegrowany system VfL, czyli współdziała ze sobą system klimatyzacji system wentylacji i pompy ciepła w ZSO rurki z freonem, który dostarcza energii chłodniczej lub cieplnej do jednostek wewnętrznych, które od dywidend, a nie obniżaliśmy sufitu z tego względu, że kształcimy młodzież w klasach od kierunku technik urządzeń systemów energetyki odnawialnej więc, aby młodzież praktycznie mogła sprawdzić i zobaczyć jak to wszystko działa dlatego zostawiliśmy wszystko odkrytej myślę, że to był bardzo dobry pomysł ja nie wiem czy państwo po wejściu do budynku już czuli to świeże powietrze, bo my czasami, gdy już tak przyzwyczailiśmy się do tego, że im tak, ale tutaj po prostu proszę wyciągnąć taki głęboki pozwala tak wydaje mi zrobić i czuć prawda to świeżość powietrza zapraszamy w takim razie zapraszam na obie w w gości z listy byli ciekawi takie pytanie zadali czy grono pedagogiczne nie obawia się tego, że młodzież z no coś przeskrobią patrząc się na właśnie tak wyglądają sowity można, by pomyśleć, że mogą do tego zachęcać można powiedzieć, że 1 ze stron mogłoby dzieci uszkodzić tutaj to jest osłony te izolacyjne tak nie było jeszcze incydentów tak ze, gdyby wyobraźnia dzieci jest oczywiście nieskończona ale, ale na razie jeszcze nie wpadli na pomysł, aby można było zepsuć tak mnie ja myślę, że tutaj jest, że to jest techniką nie jest i dzieci mają jak gdyby pewien szacunek dla rozwiązań technicznych bowiem do czego one służą, tak więc jest szansa na to, że nie będą chciały sprawdzić czy to się bez nich wstyd to tutaj na dachu mamy pompy ciepła i mamy urządzenia wentylacyjne wentylacyjne prezenty biały szerokie rury to są kanały którymi płynie jest doprowadzane powietrze w tym przypadku ona może być i słodzone może być również pozbawione dwutlenku węgla w optymalnej, jakby ilości i to opowieść jest dostarczany pustą w tym miejscu na salę gimnastyczną także dzięki takiemu rozwiązaniu na sali gimnastycznej mamy świeże powietrze i mamy również chłód w 2, który jest ważny podczas uprawiania sportu przez młodzież, a pompa ciepła to to on też wypadzie do pudełka 8 lat to jest zabudowa po wyczerpaniu do miast Panamy system rozwiązań klimatyzacyjnych, które tak dużym współdziałają z tymi wały zasadzie naczyń połączonych czasami ten upał nie do wytrzymania w urzędzie jest tutaj, bo ten przyjemny chłód weźmy wykorzystywane i Puchar za 15 minut przyjechaliśmy na trawę także w to też nie jest dobrodziejstwo, które korzystają wszyscy i w ogóle nie dzieje pewnej choroby serca niestety nie jest odporny na przegrzewanie i te okresy, które są wyższe temperatury na zewnątrz wymagają osobnej stacji chłodzenia czyli, czyli głęboka temu Fundacja szkoły wiąże się z koniecznością prowadzenia instalacji chłodzącej i temu służy instalacja trasy foto ogniwa, że wtedy jest największe zapotrzebowanie na chłód to ona produkuje najwięcej prądu i jedno urządzenie dostarcza do dużej klasy to jest ponad 3 0 osób 1 400 m ³ powietrza na godzinę do boju cesarz ma podgrzać czyli gdyby nie było tego rekuperatora też koszty, by były na cztero pięciokrotnie wyższe niż z obecnym bardzo, że zawracamy się sporo o tym kto tu o to chodzi, żeby odzyskać to się, po który został już raz wyprodukowane, a w LM wydali w wykonywaniu zadań rozjedzie my z problem z transportem tego ciepła na zewnątrz tych operatorów nastąpi już takie ogrody przekroje kanałów wentylacyjnych, bo to są tysiące metrów sześciennych powietrza na godzinę tak im otuchy sumują się sumują sumują się te kanały, które są w dalszej części korytarza na za chwileczkę wejdziemy do sali rząd oraz warunków i na kilkanaście tysięcy metr sześcienny powietrza sił przedpłacone tak jak my rzeczywiście dziwne, bo wyizolowane, bo teza rekuperatora także wynik nie jest prosty technologicznie w sposób bardzo ciekawe odczucie jest, gdy na zewnątrz w cieniu jest powyżej 30 stopni wówczas to uderzenie huk przyjemnego chłodu i świeżego powietrza jest odczuwalne od razu, bo do dziś jak nazywano mało temperaturę powiedzmy około 15 stopni tutaj optymalną powiedzmy około 20, więc tak naprawdę organizm ludzki w ciągu godziny tego może tak od razu nieuczciwa natomiast gdy na zewnątrz temperatura jest wyższa dużo wyższa niż zalecana oto połączenie chodu świeżego powietrza z rewelacji, że redukcja emisji kosztuje 5 000 zł za mega g co 2 te urządzenia pracują w bardzo niewielkim stopniu jest to kilka minut w ciągu kilku godzin można powiedzieć to też jest ważne, żeby potrzeb nie dostawało się na zewnątrz, żeby nie było straconych, czyli tak kompletność polega na tym, żeby te systemy były ze sobą spójnej i 3 3 był ocieplanie przegród i dostarczenie tlenu tak również chłodu bo gdy za gorąco do tak gorąco też będzie się utrzymywać i paradoks w szkołach poddane głębokiej termomodernizacji, że jedynym właściwie okresem, kiedy szkoła musi być ściana jest ten okres, kiedy szkolenie mało uczniów, bo uczniowie oznacza tyle energii seta absolutnie pokrywa straty Czechowem teatr jest spokojny nauczycielskie o mamy delegacje z Litwy z Wilna panowie akurat są zawodowcami pan Dariusz Stolarczyk nauczyciel przedmiotów elektrycznych oraz pan Piotr Nowak tak się składa, że też nauczyciele przedmiotów zawodowych w elektrycznych mamy w szkole też osoby tak jak mówiłam, które kształcą uczniów na kierunku technik urządzeń systemów energetyki odnawialnej, więc w momencie, kiedy zauważą jakąś nieprawidłowość automatycznie reagują, wykonując telefon do firmy w tym momencie będziemy jeszcze wybierać firmy, która ma je konserwować urządzenia w państwach ten właśnie 5 12 spacer po szkole nie tylko inni ten budynek oglądaliśmy także budynek starostwa powiatowego, a także budynek liceum Ogólnokształcącego, ale to właśnie budynek zespołu szkół ponadgimnazjalnych to on przeszedł gruntowną głęboką termomodernizację jej niestety jest mi bardzo przykrej przepraszam i osoby zainteresowane w Ankarze wszyscy, którzy tam byli żałują również tego ze mną jest z przyczyn technicznych nie możemy wyemitować nawet fragmentów rozmów, które przeprowadziła z uczennicami uczennice opowiadała mi o sukcesach to pierwsze miejsce 2 miejscu na turnieju maszyn wiatrowych, a te zostały przeze mnie przepytany na okoliczność świeże go powietrza no też były ich takie odczucia Jagi i nas tam wszystkim musieli państwo przyznaje że, gdy ja nieraz rozmawiam ze sportami o nowoczesnych systemach wentylacyjnych jakoś to pojęcie to świeże powietrze nie docierało do mnie i wydział właściwy dobrze, o co chodzi pojechałam tam do Końskich do szkoły i tam zrozumiałam co to znaczy to tak jak do tej pory, gdy w pokoju było ciepło w zimie równocześnie dla mnie to było związane jednak z jakiegoś rodzaju umowę z duchem i nigdy nie było świeże powietrze tak tam zobaczyłam, że powietrze może być i ciepły i równocześnie takie orzeźwiające świeże i rzeczywiście oddycha się zupełnie inaczej zapraszam teraz na skrót informacji abi po nich trzecia część naszej wizyty w Końskich przypominam państwu, że w jestem w tej chwili, choć oczywiście w przenośni w do innych materiały, które nakręciła w mówiono o tym, że jestem w Końskich w zespole szkół ponad gimnazjalnych zespół szkół te budynki przeszły gruntowną termomodernizację tak głęboką termomodernizację inni choćby prosto to szkolny wraz z delegacją z Litwy w Chennai oglądamy jak bym to wszystko wygląda w starostwie spoglądali zbudowany system tak czy może wystąpić pod podwieszanym, ale oczywiście od początku było wiadomo, że tak zostanie tak tak, bo taka była intencja tak, ponieważ tutaj dzieci się uczą o instalacjach energetyki odnawialnej w dniach widzeń instalacji znanymi mineralnymi lizanie lizaka one działają w Polsce, a poza tym tak naprawdę ta jest notatka przemysłowa jesteśmy budynków przemysłowych tak bym się prowadzić proces dydaktyczny w związku z tym instalacje techniczne nie muszą moim zdaniem powinny być schowane tak mało, bo ta jest w zakład w dydaktyczny tak to nie jest pałac, więc nie ma powodu żeby, żeby zachować tak po raz weszliśmy do sali gimnastycznej są zawsze jest problemem na sali gimnastycznej na pewno po kilku godzinach wychowania fizycznego trudno się do takiej sali wchodzi dziś jest to już dziewiąta ósma godzina lekcyjna jak państwo czujecie prawda nie czuć, że tutaj odbywały się od rana zajęcia powie, że jest świeże, że to taki był newralgiczny punkt w szkole również system rozproszony tak chcieli autonomicznie funkcjonuje każda klasa natomiast oczywiście jest możliwość spięcia tego 1 system, ale bez Radia centrum miasta tak tak zdecydowali zwanych w tym dane, ponieważ tak jak państwo wiecie my jesteśmy szkołą zawodową, czyli kształcimy w klasach technik karnych czteroletnich i zasadniczej szkole zawodowej trzyletniej dlatego też kształcimy mamy zajęcia zawodowe teoretyczne i praktyczne teoretyczne odbywają się w salach lekcyjnych natomiast praktyczne odbywają się na warsztatach szkolnych zapraszam, ale w poczekalni dla panien tłumaczkę w tej chwili znajdujemy się właśnie w pracowni je kształcenia na kierunku technik urządzeń systemów energetyki odnawialnej pewnie państwo się zastanawiają co to są za, bo syn udaje mamy tu przygotowane 6 stanowisk egzaminacyjnych ponieważ, ponieważ kształcenie właśnie w technikum polega na tym, że trzeba zdać egzamin z kwalifikacji i tutaj w tych boksach odbywają się właśnie te egzaminy dla indywidualnych uczniów dodaje państwo widzicie jest są pompy ciepła panele fotowoltaikę 3 inne patrzy tam powinien być zamontowany jest tutaj mamy wszystko przystosowane do kształcenia na tym kierunku jeszcze jako ciekawostka po lewej stronie leży panel fotowoltaiczny zbudowany przez nasze uczennice ten panel zbudowany jest w kolekcję medali w kolektory cieplne zbudowany z puszek po Coca-Coli w, po którym opowiadałem jak to działało panie profesorze kolektor do ogrzewania powietrza, czyli kolektor powietrzny z puszki mają to być nawet dna w ten sposób, że nie w pełni, że powstało zawirowanie powietrza połączone są pionowo w ciągi i pomalowane farbą absorpcyjne myśli, bo słońce wiadomo od spodu kanałem schodzi powietrze ogrzewa się w puszkach wychodzi ogrzane przez członków w tym dniu pozwala uzyskać temperaturę do 70 stopni, więc wystarczającą do suszenia dajmy na to w drzewo w jabłek n p . w Niemczech i ewentualnie do dogrzewania pomieszczeń siłą jeśli byłoby pomieszczenie nieogrzewane w pakiecie wystarczy, żeby nie było wilgoci w pomieszczeniu w takim razie zapraszam państwa, że mają państwo świetliki, które były wysoko zostały odcięte przy pomocy przezroczystego, ale teraz obniżono z tego Poli węglanowych piętrowe wieże mną chodzi o wszystko taka dieta tak jest w jego karierze został świetnie wyświetli go, żeby nie było stać się po Stambule w stosunku do tego, jaka była w ubiegłych latach chce, by być to było po prostu bardzo zimno było zimno tu było chłodno było zimno, bo on, że z tego hale w nich no problem wiadomo, bo hala była bardzo wysoka poza tym była nieszczelna prawda w tej chwili no może przejść tak proszę bardzo nam jeszcze normalnie jest duża duża powierzchnia jest bez wideo, które teraz są naprawdę dają dużo światła przedtem były to okna taki jest przemysłowe 1 szybowiec uzbrojone drutem tak rzadko biorę dawał mało światła nie stój, kto okazał się jest tak dużo światła po wymianie okien ZU w ogóle byśmy zlikwidowali te doświetlenia tak, by taki tak jest tak winy tak było przed zmienił się też zapach tutaj pani Mariola podpowiada, że czuć było, ponieważ to była jej produkcja wcześniej, więc na ten jak się wchodziło do tego pomieszczeniach czuć bazarów tak jak w przez państwa takie zwiedzanie szkoły zakończone wracamy z powrotem do gabinetu pani dyrektorem no i siadamy w AJA jestem ciągle podpytuje siedzą widzowie mnie w będziecie mnie Beata Jakubowska pan naczelnik Szymon Białek naczelnik wydziału inwestycji zamówień publicznych i mienia powiatu starostwa powiatowego w Końskich i Eleny Ludomir Duda audytor, który dla inwestycji w inny audyt jedyna taka szkoła w Polsce słyszałam wielka satysfakcja to znaczy myślę, że tak nie natomiast kosztowało miasto i dużo zaangażowania i dużo pracy i dzisiaj nie można powiedzieć, że się udało, ale udało się dzięki temu, że spotkaliśmy podczas tej współpracy dobrych przedsiębiorców dobrych doradców i myślę, że bez tego byłoby to trudne, bo nie jest to jest duże wyzwanie przeprowadzić termomodernizację w takiej szkole w okresie zimowym, gdzie była obawa, że wykonawca nie zdąży, że uczniowie się nie nauczą w terminie, ale ja panu przerwę, bo pan tutaj gładkimi słowami pięknie opowiada, a przecież nogi były ciężkie momenty prawda, bo tak państwo i zyskali pieniądze na termomodernizację tej szkoły w bardzo dosyć szczęśliwy sposób na oczach, gdy nie było planowane i one województwo, by ktoś zdał stało się to tak, że jako beneficjent tego zadania pierwszego byliśmy zaproszeni dalszej współpracy pierwsze zadanie to było pierwsze zdanie to było związane z tym z termomodernizacją starostwa powiatowego w Końskich i drugiego liceum i tam, uzyskując wysoki plon wysoką lokatę w rankingu zostaliśmy mówiąc kolokwialnie zaproszenie do dalszej współpracy i wtedy pojawił się pomysł termomodernizacji tego obiektu, ale termomodernizacji głębokiej taki naprawdę nie związanej z najwyższą technologią dostępną na rynku to wyzwanie podjęliśmy, ale tak to nie jest lato powiedziała nie problemów było sporo wyłoniliśmy wykonawcę, który nie wszedł na budowę to znaczy jej nie nie mam, więc co się z nim stało natomiast podział tych robót i Narodowy fundusz określi nam inny Date tu była tu 30 kwiecień nie 20 1 7 roku, gdzie musieliśmy się rozliczyć już, a w listopadzie 20 1 6 roku nie mieliśmy wykonawcy, który któryś zdecyduje wykonać roboty budowlane, bo ten pierwszy wykonawca miał na to czas pełny rok i okres wakacyjny natomiast później były bardzo bardzo trudno ich chorowali my wszyscy włosy z owym mówiąc wprost naprawdę jestem pełny pełna podziwu czas, w którym można wyremontować szkołę czy poddać termomodernizacji to jest 2 miesiące wakacji rozliczenie za 2 miesiące wakacji, bo te procesy są znacznie bardziej czasochłonne okazuje się, że przy dobrej organizacji dobrej woli i sprawności organizacyjnej może ten proces przeprowadzi w najbliższych meczach zdziwienie okresie z punktu widzenia procesu inwestycyjnego, a godzi się nikt tak nie planowano to wyszło przypadkiem, ale jestem pierwszy dowód na to, że można i ten dowód mam nadzieję, że spowoduje, że w klasach dzieci będą mogły oddychać świeżym powietrzem wolnym od pyłów jest stężenie dwutlenku węgla będzie na poziomie takim, który umożliwia im pracę intelektualną co jest absolutną rzadkością polskich szkołach byli sprzymierzeńcami, ale były to osoby, które patrzył sceptycznie lato zamierzenie no bo też czas okres zimowy krótki czas realizacji przedsięwzięcia na pewno łatwo nie było natomiast to zaangażowanie wspólne i szczęście, że trafiliśmy na siebie, że to osoby, które nie mogły pomagać pomagały wtedy, kiedy było to potrzebne jej nikt nie pytał się za ile nie pytał się, kiedy tylko weź się do roboty i chyba też w tym tkwi sukces bez pani zapału woli przede wszystkim co siedzą nie zdało prawda i na pewno było to bardzo trudne, ale nie udałoby mi się to również bez mojego całego zespołu bez moich współpracowników bez wicedyrektorów bez kierownika warsztatów no tutaj bezpardonowo to w ogóle nie byłoby całego tego przedsięwzięcia były takie momenty, kiedy trzeba było szkoły otwierać w soboty i w niedzielę w nocy i wieczorem i tutaj ten podział obowiązków ta odpowiedzialności tak jak pan naczelnik tutaj zaznaczył nikt nie pytało za ile po prostu robiliśmy to, bo to było był konieczny wierzyliśmy w to, że to się udaną na pewno nie wszyscy, ale wierzyliśmy, a my dzisiaj mamy to co mamy bardzo się cieszymy, że tak jest efekt końcowy i na pewno wszyscy odczuwamy to zmianę w dobrej atmosferze jeszcze tego przedsięwzięcia, bo jest tyle, że to był bardzo napięty różne sytuacje to jest z tym stale był budynek Anny Jarosz były problemem nogi w związku z tym trzeba było reagować jeszcze w Koninie wielokrotnie zdarzyło się, że dzwoniłem do współpracy wyników pana naczelnika i słyszałem taką odpowiedź panie premierze jestem na urlopie już jadę załatwić to wielokrotnie tam jest w Europie, ale już wśród gmin jestem w domu idę do pracy i załatwia tak robimy tak, że w ogóle było pieniędzy nie słychać innym oddaniem wszyscy pracowali w zupełnie nie wiem, dlaczego w z tego gratuluję państwu naprawdę dziękujemy dziękujemy że, że możemy mówić o tym, że mamy taką okazję było w było przedsięwzięcie trudne, ale z wiele osób robi trudne rzeczy o tym nikt nie powie nawet, więc inny jest nam miło, że ktoś zauważył, iż rzeźba tutaj z nami opuściłam szkołę w Końskich państwo zachęca, żeby dzieci tamtędy przejeżdżać interesuje was takie w nowoczesne rozwiązania techniczne co zajrzyjcie pewnie spotka was ta sama życzliwość coś mnie, a wracając pod nowy dom 1 w domu zapytałam go w po to, sam audyt czy miast na chodnik jest standardową procedurą, która polega na tym, że określam profil zużycia energii trakcyjnej wyliczamy ile energii budynek zużywa na pochyłym idei przenika przez przegrody budowlane przez ściany okna dach i ile energii potrzeba na to, żeby podzespoły trzeba tradycyjne następnie do tak każdego z tych źródeł strat energii projektujemy działania, które mają zmniejszyć zużycie optymalizując różne przedsięwzięcia techniczne audyt był podstawą, ale my, słuchając ich oglądający końcowy efekt mam wrażenie że, gdyby nie udało się stworzyć takiej trójki tych 3 osób czyli gdyby pan nie trafił na panią dyrektor jej na pana, który kieruje działem inwestycji start w starostwie to mogłoby też w głównie puste jak poszło na początku drogi wydawało mi się bez w ogóle niemożliwe, żeby ta inwestycja została zrealizowana było tyle przeszkód po drodze i firma, która zbankrutowała i czas, jaki był na wykonanie tej inwestycji był tak krótki, że w mojej ocenie było to całkowicie nierealistyczne i dopiero ci wspaniali ludzie na miejscu tutaj w Końskich potrafili mnie przekonać i dokonali tego tak naprawdę, bo pani dyrektor potrafiła tak zorganizować proces dydaktyczny, że mimo, iż była robiona ogromna inwestycja z wymianą okien ocieplenie wszystkich przegród prowadzeniem wentylacji mechanicznej to potrafiła kontynuować naukę prowadzi proces dydaktyczny i to inwestycje na, a z kolei ze strony urzędu do poświęceń nie wszystkich pracowników ubyło absolutnie nadzwyczajny w iście podkreślić, że koordynujący tymi pracami jest tronem starostwa pan Szymon biały dom absolutnie wyszedł poza standard funkcjonowania urzędnika jego poświęcenie w tej sprawie było dla mnie takim niesłychanie motywującym działaniem jego prywatny czas dyspozycyjność każdej porze zapewnia Ignacy dla tej sprawy nabyła po prostu czymś cała naprawdę doprowadziło do tego tak to jak dziś widzimy tak bez bez tego poświęcenia na pewno ta inwestycja nie miała miejsca w IT zgodnie z mojego spotkania z tymi, którzy byli głównymi aktorami w 1 100 proc, więc tego co się wydarzyło w Końskich tak jedyna taka szkoła w Polsce budynek zespołu szkół ponadgimnazjalnych nr 1 jest ta głęboka termomodernizacja oczywiście w nędzy dotykała tego, że wymieniono oprawy oświetleniowe na oprawy energooszczędne typu LED, że zamontowane instalacje fotowoltaiczne są w sumie energia elektryczna zostanie wykorzystana na potrzeby własne budynku wymieniono stolarkę okienną drzwiową wykonano systemowe rozwiązanie izolacji termicznej ścian stropodachów, ale przede wszystkim polegała na tym, że wykonano system klimatyzacji wspomaganej komputerową ciepła jako inteligentnego systemu ogrzewania oraz chłodzenia i wykonano bardzo nowoczesny system wentylacji mechanicznej nawiewnej w nawie nowych w 1 z rekuperacją efekt w, a ile kosztował około 7  000 00 0 zlotych efekt całkowita emisja co 2 sety monit z termomodernizacją to 1,5 100 0 ton dwutlenku węgla, a po tej termomodernizacji 1 tego roczne koszty eksploatacji odniesione do metra kwadratowego powierzchni przed modernizacją 2 6 zł na metr kwadratowy na prognozowane jest 8 zł na metr kwadratowy jak skończy się sezon grzewczy nocą dowiemy się wówczas dokładnie w bardzo wszystkim dziękuję za przyjęcie w Końskich, a w szczególności paliw dyrektor w Beacie Kubalski panu Szymonowi białemu i tak panu Andrzejowi Dudzie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!