REKLAMA

5,5 metra azteckiego komiksu. Rozmowa z dr. hab. Katarzyną Mikulską

OFF Czarek
Data emisji:
2017-10-30 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po ich z PiS studia gości dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut nowych studiów iberyjskich oraz Libera amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry, gdyby tak się zdarzyło mu technicznie torze, ale w powietrzu zaś być otwartym wymienia się zdarzyło, żeby nie wiem część naszego społeczeństwa niezadowolona z obecnej sytuacji postanowiliśmy przenieść przed przerwą wędrować tak wstali i poczty gdzieś w Wiśniewie pozostała takich miejsc, gdzie Rozwiń » właściwie nikogo nie ma nosa potem pewnie by chcieli dla potomków jak kosz utrwalić tę te przenosimy się z miejsca, a do miejsca ABS czegoś to ładnie opisać w dni symbolicznie oznaczyć tak, żeby dzieci wnuki atrapy atrapa PAP epa PAP epa PAP wnuki taką historię MO to stąd 6 0 stąd przyszliśmy tu możemy coś wydarzy, ale to jest oczywiście coś co znane w historii n p. wstęga od peregrynacji, czyli indiańska księga o pochodzeniu, a steków tzw. kodeks w otulinie tak to jest dokument, który z tego, a Aztekowie pozostawili jej, którego oryginał do dzisiaj się znajduje w muzeum antropologii z Meksyku to jest księga, która opowiada właśnie o tej ich najstarszej historii o początkach takich mitycznych początkach o wyjściu z mitycznej krainy zwanej prawdopodobnie astonem była to taka kraina prawdopodobnie wyspa umieszczona albo na jeziorze albo na nas na dnie na jakieś wielkiej rzece, gdzie mieli swoją założono osadę być może nawet miasto i pewnego dnia ich 2 Chile pączki powiedział im, że powinni to miejsce opuścić i udać się w poszukiwaniu swojego własnego miejsca na ziemi Lubuskiej jest to przedstawione pod wiatr odpowiedziałam takim dużym skrócie na pierwszej planszy tej wstęgi okręg nacji, czyli kodeksów od linii księgi, a Steckiewicz wykonanej na papierze amator, czyli na tym rynku Nowomiejskim papieża, który zresztą dzisiaj jest wykreowanie nowej tak skory Figo SA, ale jest to papier robiony taką techniką taką samą jak jak papirus i faksymile tego dokumentu wykonany dokładnie na takim samym papieżem wykonanym z taką samą techniką będzie wkrótce prezentowany w UE w bibliotece Uniwersytetu w Warszawskiego w pasażu w uliczce, gdzie tej, czyli tymi ówczesnym obok takich z ówczesną zyskiwał 3 kamienic, których winą za lata sprzyjającą wyspy co musi się wyprowadzić do widzenia znajdzie sobie nowe miejsce to niezupełnie, bo to on poszedł z nimi rany to był to był już wiele nowych kamienic tak to był Bóg, który go uznawany na początku za ich Boga właśnie plemiennego Boga opiekuna, który towarzyszył im podczas całej tej wędrówki zresztą widać go już na tej pierwszej planszy kodeksów, kiedy to jest ukryty w takiej Górze NFZ jest w zasadzie nazwa miasta w Ecole le CANARD WTO Kułaka, czyli Boskiej koło Cannes albo jeszcze inaczej Boska zakrzywiona Góra i tam w środku jeśli ktoś nie zobaczy znajduje się takich mini ołtarzem zrobionym z roślin ich w środku widać głowę człowieka i złożono w, która wynurza się można wypowiedzieć z głowy taka chwila kolibra, dlatego że lider ma takie długi czas wziąć ślub tak i to jest mniej więcej jak postać właśnie Bąkowicz lub ćwiczyli lewa strona kolibra tak się tłumaczy jego imieniem i jest jego gust widać takie drobne Halki, które lecą w górę to są znaki mowę w ich wg mitów azteckiego w tym momencie w okolicy do Polski, czyli Eva Stone kolibra miał powiedzieć kim ty Julii, czyli dokładnie je wykonała oznacza to chodźmy, chodźmy Kimi Kimi Kimi to nie opowiadaj takich bzdur tylko Pakosz jedziemy tak ta w kodeksie w księdze tej aktorskiej widać jak Aztekowie wsiadają na Łódź w zasadzie to widać tylko 1 2 kapłana i kapłana poznajemy po tym, że ma pomalowaną na czarną skórę przepływa przez to jezioro i od tej pory przez całą długość księgi widoczne są sztuki, które pokazują trasę, jaką Aztekowie przemierzyli w poszukiwaniu swojego miejsca na ziemi, a w międzyczasie przeżyć oczywiście mnóstwo przygód i jej perypetii wspomniała pani o tej, stając się o technologii wytwarzania tej stajni do osoby starsze fascynującego, bo ktoś sobie wyobrazić, że najpier w trzeba pozyskać taki właśnie kawałki kory i niech taki kawałeczek odłów pójdziemy w centymetr na 1 0 tylko taki kilkunastu metrowej ścinamy z takiego wielkiego filmowca to jest jej kilkunastometrowa wstęga, kto poda się umieszczano takich stoi tam nie zderzą się gotuje tak to przede wszystkim trzeba zerwać kawał gry wewnętrznej, kiedy RI tą zewnętrzną część wewnętrzną następnie npl później oddziela się tylko raz zewnętrzną ona nie będzie potrzebna ona jest za twarda, ale faktycznie chodzi o to, żeby jak najdłuższy kanał zerwać, bo wtedy te włókna kory będą musieli w związku z tym będzie można faktycznie zrobić dłuższą wstęgę papieru, ale faktycznie trzeba najpier w ją namoczyć dosyć długo w wodzie ME teraz obecnie dodaje się do tej wody różne środki, które rozjaśniają glutaminian potasu może nie wystarczy sam sobie lat do tkanin Pacha także na miejsce sobie z tą widziałam jak stosuje się w miejscowości pokład dla nas, bo Santo subito to zresztą właśnie w tym miejscu wytworzono ten papier, na którym tak się na te faksymile zostało wykonane po tym, jak się da Kora namoczona zmiennika i włókna na razie rozdzielić tak, jakbyśmy rozdzielanie włosa i mięsa kurczaka chociażby z dnia i el ułożyć taką szachownicę w taką karteczkę, lecz na długim stole, a następnie takimi młotek kami taka gra z innymi tak po prostu pogłębić te włókna są na tyle miękkie, że się błyskawicznie rozchodzą rozdzielają i przyklejają do siebie tutaj sztuka polega na tym, żeby faktycznie zrobi nic tak bardzo długą Chmielną tę wstęgę, dlatego że oryginalnych kodeks ma długość prawie 5 i pół metra dokładnie 5 m 4 9 cm rzeczy nie wiem to jest cała długość czy fragment postać ta ostatnia to ich 2 3 i pół strony 2 2 roszczeniach IQ IQ Khan i wita itp to ostatnie są rozdarte na półki nie wiem czy może to jest jakiś pierwszy rozdział w dłuższej księgi tak jest dokładnie brakuje nam tam w końcu beczki nie wiemy co znaczy wiemy jak się zakończyła historia z innych dokumentów natomiast akurat w tym kodeksie, który rzeczywiście opowiada tę historię od samego początku Azteków niemal tego kluczowego momentu, czyli założenia miasta ten mecz tych firm, które wyglądało w ten sposób, że na jeziorze Necko koło w pewnym momencie zobaczyli na wyspie o funkcje na punkcie siedzącego Orła, który miał pożerać war to znak dany im przez Boga nic do poczty, że w tym miejscu mają założyć swoją nową stolicę trzymają w rzekach wciąż wędruje przez dzikie tereny widzi, że zwierzęta, które wycinają różne inne zwierzęta Tomek mówi Orzeł miłość to połączenie na pewno znakiem, ale ta niem tygrys w Afryce nie w ale to wcale nie będzie trenerem, a oni tam, gdzie dotarli nad jezioro Texcoco, a to były duże miasta rozmieszczone dookoła tego jeziora, które ze sobą walczyły cały czas o władzę za wyrazy były ze sobą sojuszy prowadziły wojny i tylko dlatego Aztekowie nasi wylądowali na wyspie, bo nie bardzo mieli gdzie indziej wynik za innych miejsc przegania ani nawet jak gdzieś nam parę lat albo paręnaście nawet kilkadziesiąt pozwolono im zamieszkać to po jakimś czasie, gdy stamtąd przeganiani tam po prostu była zbyt duża walka o władzach i nie mogę za długo zagrzać miejsca niż tylko w tejże proszę sobie wyobrazić taką długą długą wstęgę co czepiać to, iż do kosza podaż jeszcze w Chinach taki pasek pasek tego papierosa powiedz czy korekta nazwiemy i jest, żeby było zabawniej to się rozkłada tak jak czasami są takie książeczki dla dzieci tak sama nazwa tutaj może być trochę myląca, dlatego że nazwa tego dokumentu wstęga wędrówki, czyli czy też wstęga peregrynacji po hiszpańsku pirat peregrynacje on to wskazuje na to w jaki sposób ten dokument jest zrobione i tira też po prostu taka długa długa wstęga takie długie pasmo, ale to było oczywiście niewygodne w UE w związku z tym starożytni my Amerykanie Aztekowie i ich sąsiedzi albo zwijali w rulon takie księgi albo składali właśnie tak jak harmonijkę i test w taki najbardziej popularny sposób składania ich dawnych ksiąg, czyli kodeksów i właśnie w kodeksie w Turynie, czyli kilka do Berlina się nie złożone dokładnie w ten sam sposób co ciekawe czarno-białe tak ma tutaj tylko drobne detale do namalowane na szaro, ale ten faktycznie nie ma kolorów w odróżnieniu od innych Kodo kodeksów przed hiszpańskich czy tony kolonialnych, gdzie jest cała masa kolorów wykonywanych z naturalnych barwników przede wszystkim, chociaż zawsze z dodatkiem różnych minerałów po to, żeby te kolory twardzi i ich mną teraz też są prowadzone bardzo ciekawe badania na całym świecie, chociaż przede wszystkim we włoszech we Francji, gdzie 2 takie wielkie laboratoria chemiczne prowadzą badania nieinwazyjne tych kodeksów, czyli ksiąg przez hiszpańskich i ich kolonialnych o to, żeby zbadać skład tych farb i dzięki temu określić w jakim momencie zostały wykonane i z jakiego regionu pochodzą też nasz granie największy problem jeśli chodzi o dokumenty przed hiszpańskie, że nie bardzo wiadomo, w którym momencie były, w którym miejscu dokładnie zostały wykonane, a w kodeksie w Turynie faktycznie nie mamy kolorów być może był robiony w miarę szybko trudno powiedzieć prawdopodobnie był zrobiony już po przybyciu Hiszpanów tutaj jest kilka takich śladów, które wskazują na to, że pochodził z epoki w czasach kolonialnych, choć być może jest po prostu kopnął jakiegoś przed hiszpańskiego dokumentu mamy nad atakiem w Anglii w czynie znaki dobrze poznać po informacjach to, że w informacji już za minutę i około godzinie dziesiątej 2 0 dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego studia informacje z studio dr habilitowana Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o tym samym kodeksie, bo to linii k, czyli wstędze wędrówki albo wstędze peregrynacji konne, czyli tak dzieje w historii o pochodzeniu Azteków pech i która zgodnie w oryginale, ale bardzo pięknie wykonana kopia pojawi się na Uniwersytecie warszawskim już za dyni kilka naście 10 1 1 tak pojawi się dokładnie 9 listopada, czyli w przyszły czwartek i będzie wystawiana do 2 6 listopada będzie wystawiana w pasażu nowej biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, czyli Lwów ten na Powiślu przy ulicy dobrej i w pasażu także wstęp jest wolny bardzo serdecznie wszystkich zapraszamy wernisaż odbędzie się 9 listopada o godzinie piętnastej edycji 30 na ciekawe będzie to, że również tej wystawie będzie będą towarzyszyć wykłady jak na jej z najbardziej albo najbardziej znanej badaczki tego akurat dokumentu dr Marika stanie, gdy de la Paz z Instytutu antropologii badania antropologiczne Hess Uznam w Meksyku i pierwszy wykład inauguracyjny będzie w ramach wernisażu, gdzie o godzinie szesnastej 3 0 po angielsku Jana opowie historię nie dlatego kodeksu, choć być może też, ale przede wszystkim po co tam jest przedstawione w erze fascynujące w tej historii ta historia wędrówki można nie zwróci mi o tym co co na tym dokumencie znajdziemy ale, ale spełnia pani o pochodzeniu Azteków z tajemniczego miejsca krainy, a stan tak któryś inny nie pojawia nie tylko w kontekście historycznym, ale on też się pojawia, a pojawiał w dwudziestym wieku w kontekstach niepodległościowych, czyli takich trochę odzyskiwania czy myślenia o jakich przestrzeni dla pewnie myślę sobie, że córka tak jak nie w północnej Włosi czują, że jest już o w czasie oddzielić są inni niż południowi no i teraz mieszkańcy Meksyku też często zostaje się jak o sobie myśleć myśleć o sobie jako właśnie o inne rzeczy potomkach hiszpańskich kolonizatorów czy też właśnie potomkach jakiś pierwotnych mieszkańców, a może jeszcze inaczej do Astany świetnie się wpisuje, bo pojawiają się takie koncepcje Nor te nie strzeliłeś tego ludu zapas plan, na który częściowo ogarnia północny Meksyk i części północnych i zachodnich Stanach Zjednoczonych tak Government Aslan jest oczywiście krainą mityczną co ciekawe akurat w tym kodeksie wytwórni de facto nie podobnie pojawia się w ogóle jego nazwa, bo znamy nazwę z zupełnie innej grupy dokumentów, które są pisane pismem alfabetycznie hymn głównie Chin teraz, by po hiszpańsku, ale prawdopodobnie bazowały na takim zaginiony dokumencie, który nazywamy kroniką x 0 i który prawdopodobnie był pewny awans Lecha napisany na tę niezwykle odczuje wykonała tu tak natomiast kodeks, bo później grupa mów po krewnych dokumentów szczeliny kodeksów bazują na innym zaginionym w dokumencie, który nazywamy kodeksem i grafik to zresztą pomysł dr Marika stanie, gdy Michael de la Paz der natomiast Aztekowie rzeczywiście lepszym byli z północy, dlatego że mniej więcej w latach 900 1000 naszej ery zmienił się klimat w dzisiejszym stanie Meksyku i te ludy z północy rozpoczęła wędrówkę bardziej na południu te ludy właśnie z tej pustynnej północy, która dzisiaj też tak to są dzisiejsze granice Meksyku i na krańcu ze Stanami między Stanami Zjednoczonymi i wtedy faktycznie kilka fal migracyjnych przybyło do środkowego Meksyku na ostatnią z nich mieli być właśnie nasi, a Aztekowie, którzy zresztą, skąd to ich poszukiwanie swojego miejsca, dlatego że nie dotarli do Doliny Meksyku groźba naprawdę bardzo mocno mu zaludniona i wcale tak nie było aż tak dużo miejsca, żeby się rozgościć oni siebie faktycznie tak pan powiedział przedstawiają jako takich wspaniałych wojowników w ogóle w tym procesie takim tworzenia swojej własnej historii narodowej w morze wtedy jeszcze nie narodowej tylko on tylko o tym, etnicznej chyba to oni bardzo mocno podkreślali to, że są wspaniałymi wojownikami linię zarazem myśliwymi nawet tutaj w tym dokumencie jest taka scena, która przedstawia moment, a właściwie taką ceremonię, kiedy ich kapłan ami mi tyle nadaje im status właśnie takich wspaniałych wojowników i w zasadzie ci, którzy przybywają do Doliny Meksyku mają taką status tych wspaniałych wojowników to potem tam zdobywają panowanie na to co pan wspomniał w dwudziestym wieku z siecią tras rzeczywiście bardzo ciekawe w Meksyku, dlatego że po odzyskaniu niepodległości następuje tak jakby renesans wracanie do dołu tych korzeni i wtedy w zasadzie ta historia taka przed hiszpańska, ale także myślenia tych terytoriach utraconych na rzecz Stanów zjednoczonych w wojnie meksykańską el PiS, więc na pewno na pewno, ale to w ogóle miało efekt w zasadzie we wszystkich nawet nawet w rozwoju badań i właśnie z amerykańskich, czyli tych nad tą naj pewniejszą historią Meksyku, bo następuje taki proces formowania tożsamości zresztą bardzo naturalny chyba i Lwy odrębnie nie nawet grupy dokumentów czy prawnych takich aspektów historii, które są tak mocno naświetlane podkreślane doceniane w żonę stanowią takie kamienie węgielne dotworzenia właśnie z własnej tożsamości co zresztą BOR oczywiście niezwykle potrzebne wspomniała pani, że na tym na tej wstęgę peregrynacji wędrówki w tym dokumencie na stacji przedstawiają się jako wspaniali wojownicy to z pewnością natomiast z przez nie przedstawiają się jako świetni graficy ilustratorzy, kto zechce te dzwoneczki samochód mniej więcej tak jak Chemik wykonał, gdyż pod koniec w przedszkolach, bo na początku podstawówki ich no ja nie, w które faktycznie tak łatwo na to rodzice maszerowali dzieci ich w nocy rysowały się tylko taka wydaje się, by takie takie co gresu teczki natomiast z chwilą prawdy dosyć skomplikowany kod graficznym, a listów każdy z nas zachowują swoje na swoje znaczenie i w zasadzie to jest bardzo porządna kombinacja, która przedstawia historie to oczywiście tak jak my się na to patrzymy to byśmy zobaczyli komiks tak pewny, a ich Okaj tak to może wyglądać natomiast historia tutaj zapisana jest jak najbardziej poważna, ale brak emocji i nie mogą mówić o tych jak jak patrzymy na twarzy tych ludzi to są tacy trochę, jakby nie określają płaska była wcześniej tak pozorowana, bo faktycznie faktycznie w ogóle w dokumentach w kodeksach nikt nie ma emocji przedstawianych na na w tych księgach na twarzach, chociaż są gesty i te gesty bardzo porządne znaczą, choć z drugiej strony niestety nie są jeszcze rozpracowane nie jesteśmy w stanie zidentyfikować no ale tutaj taka duża różnica między kontaktami między księgami, a malarstwem ściennym, bo akurat na malarstwie ściennym właśnie, zwłaszcza tym Malinowskim wręcz na odwrót tam faktycznie znajdziemy wyraz emocji czy to w Bonhams faktem chyba mamy najpiękniejsze przykłady, ale też kaszki, a z drugiej strony to on w przed hiszpańskim Meksyku był taki bardzo wyraźny rozdział między tymi są malowali ściany wschodniej, czyli tworzenie malarstwo ścienne, a tymi, którzy pisali albo malowali kodeksy, czyli księgi i tkaniny to były 2 zupełnie różne grupy ludzi i nawet farby którymi się posługiwali różniły się diametralnie od od siebie obydwa absolutnie odmienne od siebie światy być może też stąd taka różnica na pewno na tych na tych malarki na tych malowidłach ściennych po prostu jest więcej takiego elementu chyba artystycznego możni moglibyśmy powiedzieć podczas gdy tutaj to mamy takie w umowie z aneksem do Obamy karnie innych odbiorców tak, gdy tak oczywiście punktowo malarstwo ścienne mógł obejrzeć każdy, kto wszedł do tego miejsca, o ile każdy mógł chodzić tylko druga historia ale, ale kodeksy księgi rozpytywali tylko on ci brakuje Locke pisali i jej to na półkę, czyli ci co odczytywali Norton to była taka specjalna grupa jedni pisali do centrali na pewno mniej ludzi pisało niż odczytywał odczytywać uczono się mu w centralnym Meksyku w szkołach, ale my tak, czyli w szkołach dla dzieci arystokratów i tam również tego uczono co nie znaczy, że wszyscy korzystali z tych ksiąg kim mogli z nich robić taki użytek rytualnej czy ceremonia albo tak sobie wyobrażamy, że tak to właśnie wyglądało żonę byłem odczytywane wykorzystywane są w nie tak przez obiekty w do poduszki czytał tylko właśnie z konkretnych ceremoniach warto wspomnieć, że rząd panie już o tym, mówiła że, gdyby ten kodeks, bo to inni, który pojawi się 9 listopada biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego po Warszawie oczyszcza z Chin no może nie jest oczywiste jest 1 z wielu dokumentów, które kodeksów takich, które właśnie opisują czy pokazują w sposób taki komiksowy obrazkowy kolorowy w większości przypadków historia steków tak to znaczy jeśli chodzi o historię Azteków to mamy inne dokumenty, które są jeszcze późniejsza i faktycznie mają troszkę więcej kolorów, ale też nie jest ich aż tak dużo natomiast te, które są naprawdę kolorowe to wcale nie są w łóżku historyczne to znaczy Sting na dokumentach ze środkowego Meksyku umową to są kodeksy, czyli księgi rytualne, gdy wina akcyjne te, które były wykorzystywane do określenia, jakie mamy dziś dzień, a który z kasy miasta Poznania pani że, że kolor nie jest tak wiele do Meksyku coś się z kolorami misję stawka taka ceramika, na który jest z charakterystyczną dla pewnego regionu niedaleko Puław braci tych znad la Vera i wytwórcy Talara wiedzą, że te ceramiczne ozdoby mogą być robione tylko zamknie w określonej liczbie skończony kolorów inny kolor nie można używać już dawno w kodeksach tak jak mówię to tylko właśnie te kodeksy opowiadający o historii samych Azteków mają relatywnie mało kolorów natomiast już kodeksy, które opowiadają historie steków jak najbardziej mają ich całe mnóstwo no i zasadzimy dopiero dzisiaj ich dzięki tym badaniom laboratoriów tych badaczy z Włoch Francji jesteśmy w stanie określać w ogóle ile tych kolorów było używanych przy czym okazuje się, że jednak to paleta, bo jeszcze większa niż w Niechorzu jest lepszy wynik niż można, by przypuszczać, dlatego że kolory również mieszaną bezpośrednio na samym etapie rzeczy też na skórze, na którym na, której pisano, więc ta możliwość tworzenia barw jest jeszcze większa tym, że to oni generalnie nie widać dobrze na faksymile ach to widać dobrze na oryginałach dokumentów, do których mało, kto ma jednak dostęp i dlatego tutaj też takie ciekawe z tym co się wydarzy w Warszawie, że będziemy mieć właśnie przed oczami takich akcji min, który bardzo dokładnie odtwarza oryginał w zasadzie każdy każdy detal każdy szczegół każde uszkodzenie drze w lub każdą imprezą w grożono przez jakiegoś Robaka dziurkę, choć nie zobaczymy kolorów, bo akurat ten dokument kolorów nie ma wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM może po informacjach powiemy więcej jak odczytać tę historię, jeżeli ktoś z państwa, by planowało się pojawić, kiedy ten kodeks, bo tu linii będzie wystawiony w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego inny na to też chodzi o to, żeby zbudować taki przyświeca cienie rzucane są bazgroły moje, a z przedszkola Chatka to jakaś poważna historia Azteków to wszystko co znaczy nie wszystko w liście po 8 c schować ale, ale właśnie jakiś dramat ich personel, kto jest kimś, kto ma ciemną twarz, kto ma Jasną błędy prawda to w informacje już za kilka minut o godzinie dziesiąty 4 0 do Stocha witała Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego studia na wracamy po informacjach z dr hab. Katarzyna Mikulska z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego jest studio, a wkrótce na Uniwersytecie warszawskim, a dokładniej w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego czy w nowym obuwie pojawi się faksymile wstęgi o peregrynacji, czyli takiej księgi o pochodzeniu Azteków jak to pewnego dnia wsiedli na koniu w, a dokładniej na łódkach popłynęli sobie z wyspy, którą zamieszkiwali do innej wyspy, którą odnaleźli w taki, a po drodze przeżyli mnóstwo przygód takiego, że Ernst FARC zawiązywania land cienkiej nitce demonizuje się odbywały co 5 2 lata aż na końcu dotarli na wyspę, gdzie założyli miasto ten mecz kielczan, choć to akurat nie jest w naszym dokumencie pokazane w nasz dokument się urywa i nie kończy niestety nie tej drugiej części nie udało się należy odnaleźć w mniej nie wiem czy się odnajdzie my dlaczego, bo też tutaj ciekawa historia tego dokumentu one zostało odnalezione przez takiego włoskiego arystokraty ME Lorenzo, bo którymi wynagrodzi im, który udał się do Meksyku w teście wice Królestwa nowej Hiszpanii zupełnie innym celu mianowicie miał zbierać dokumenty, które miały pokazać, jakie cuda jakich cudów dokonanych święto San panienka z Guadalupe i był tak zafascynowany tym co zobaczył w Meksyku i męża poza tym zainteresował się matką boską z Guadalupe to jeszcze raz zbierał różne indiańskie dokumenty właśnie te kodeksy zabrał ich około 300 no niestety potem przez różne perypetie został uwięziony przez wice króla jego kolekcję skonfiskowano im zabrano mu, a one z pamięci zrobimy katalog tych dokumentów, bo około 30 0 ich został wsadzony na statek się wysłany do Hiszpanii i być może część tych dokumentów miał jeszcze ze sobą nie wiemy natomiast statek napadną piraci angielscy korsarze jedno i tektury miał ze sobą to wtedy zginęły to trudno przypuszczać, że nie wiem czy wtedy ewentualny fragment tego dokumentu też się tam znajdował w każdym bądź razie kodeksy, bo Turynie poza polską stąd pochodzi nazwa tego kodeksu został w Meksyku ich brak jest końcówki natomiast on też swego czasu trafił do Europy na na wystawę my z amerykańskich, a Stecki kodeksów w Londynie w dziewiętnastym wieku i wtedy stał się taki znany, ale wrócił do Meksyku i ona do dzisiaj oryginał znajduje się muzeum antropologii w Meksyku wodór w odróżnieniu od wielu innych dokumentów, które właśnie po tym, rozczarowaniu biblioteki tej kolekcji butów od niego część właśnie znalazła się w bibliotece narodowej we Francji część w Londynie części w Madrycie na IKE w Berlinie, gdzie także te dokumenty rozeszły się w Europie, a tylko nie lękajcie się została w Meksyku w tanich, które są jest to bardzo interesujący dokument, bo Czyż nie widzimy jak i gdy książka autor miasto zbuduje napięcie potem im realnie ostatniego rozdziału co teraz ten, kto zabił, kto zabił nie wiemy no to dlatego zachęcamy do sięgnięcia po inne dokumenty meksykańskim za amerykańskie, bo akurat to założenie miasto tanecznie tran możemy sobie zobaczyć innym n p . w kodeksie Mendoza NL lub też na rzeźbach n p. na tzw. GOK lidera Gar Rosa gra na tym, że to akurat jest w Meksyku aktor występuje w tym naszym dokumencie, czyli w kodeksie, bo to linii to się coś tam dzieje w momencie, kiedy ktoś wybierze n p. Arabów zobaczyć to jak wielkim kluczem to odszyfrować się jakieś przebieg wydarzeń to co mówić co to wszystko oznacza to zaczyna się od tego, że na naszej wyspie jest dwoje bohaterów, a którego imienia tutaj nie widać, choć najprawdopodobniej zajmie właśnie ambitny i pani to taka proporcja blender ta sama my kobiety poznaje się o tym, że mają fryzury tak u czesane ataków rysowane, że wygląda tak miał takie 2 czarne wróżki na głowie, ale to tylko włącznie fryzura i imiona postaci przedstawione są w okolicach głowy albo z tyłu albo u góry wygląda to tak jakby były przyczepione na sznureczku akurat ta pani na najmie ci Malma czynnik ręka tarczę w rękach tarcza tak Hilary złotymi nowa piwem Heleny w każdym razie ona się pojawi jeszcze kilka razy w kodeksie jak również te nasze panie, a mimiki on się pojawia już na następnej planszy, a Milik ma taki mały plecaczek tak wtedy, kiedy wędruje zresztą ona też inna w kolejnej planszy widać 4 kapłanów czy też czworo kapłanów, którzy wędrują z takimi tobołkami to są tobołki z relikwiami ze świętymi z wnioskami i pierwszy z nich nie się właśnie święte zawiniątko z Bogiem się do Polski co doskonale widać było to bułka wystaje głowa w tym w Chełmie czy w kasku, który ma kształt głowy kolibra co ciekawe akurat ten kapłan wcale nie ma beniaminek tylko Weitz koła i w a gdyby ktoś chciał odczytywać imiona tych bohaterów albo też nazwy miast, bo też tutaj mamy bardzo trudne wiele to będzie do dyspozycji mamy nadzieję, że aplikacja na telefon konkretnie na telefony i wady, która będzie do ściągnięcia za darmo i będzie można ściągnąć aplikacja następnie najechać ekranem na ten gniew na ten fragment, który nas interesuje ich potem aplikacja pojawili pokaże nam wytłumaczenie tego grzechu, który umieściliśmy na ekranie z tym, że to będzie wytłumaczone po hiszpańsku także rozważyć szybciutko nauczyć mam jeszcze niecałe 2 tygodnie, więc można lizać to jest gra inny hiszpańskiego interesuje na stronie trzeciej nie spadła na pamięć wszystkie strony niewidzialna krowa krowa, ale niewidzialna, bo na stronie trzeciej jest autem Koliber, które jest do tak a, a po lewej stronie jest grupa osób zgromadzona wokół niewidzialny krowy, ale widać ich wymiana nie to jest talerz, a Smoleńsk naprawdę z juniorami posążki, a za nóż taki strój wnuk oskarżona miała to jest znaczenie jak najbardziej natomiast numer może skażenie dobry, bo tutaj Aztekowie faktycznie coś wiedzą, a proszę zobaczyć to coś wiedzą, a obok potem idą na bok chyba im nie smakowało albo zaszkodziło wręcz, bo zdaje się, że do maja polskie w Gnienie oni płaczą, a tu naprawdę chatki, które mają przed ustami to są znaczki mowy, więc oni wszyscy teraz rozmawiają z Bogiem się do poczty, które są pośrodku pomiędzy nimi mówi najwięcej, bo ma 2 znaczki do nich przemawia interes im, że muszą opuścić to miejsce dobrze wiedzą o dotacje na zalesienie nadaje na antenę, a w obrębie tak jest w Polsce się pochorować kwitnienie Alex Horne już są znaczki mowy to dobrze w 2 i mówi że muszą opuścić to miejsce, bo drzewo się wkrótce zawali dojrzewaniu zobaczyło się widać prawda, że jest przepełnione i spada, a oni pod tym drzewem założyli swoją posadę, bo nawet udało im się wybudować już świątynie, czyli piramida dla Boga DiCillo Podsiadlik natomiast kiedy oni usłyszeli, że drzewo się zawali i to miejsce też muszą opuścić i dalej wędrować to się popłakali i teraz ktoś to z bliska zobaczyć właśnie na naszym faksymile nas na wystawie czy też w zbliżeniu to zobaczy, że mają takie wielkie bitwy znaki US na twarzach o tym, że pani wie śniła naprawdę, bo była zupełnie różne inne interpretacje potem jest jakiś czas relaksu, bo zdaje się spania kaktusa na kolejne stopnie nie to jest właśnie ta ceremonia, kiedy Włochami i tu faktycznie widać, że to jest on dokonuje takiej ceremonii, podczas której oni nabywają tej cechy bardzo dzielnych wojowników, czyli węże chmur dlatego nawet są odziani w takie stroje jak Bóg blisko natury, czyli wąż ciemnych chmur na kolejnej stronie ktoś strasznie dużo gada, bo aż 3 albo płacze gada albo Gadaj płacze płacze w sosie dużo płacze awansie z niego śmieje te te 2 diesle, które tutaj widać mają taki wspólny element i to może być dla nas wygląda trochę dziwnie natomiast to jest znak góry i znaki góry oznaczały, że to co widzimy też nazwa miejscowości jak żyć natomiast to coś na Górze umieszczona pośrodku tej góry albo obok dziury to jest nazwa tej miejscowości i to co widzimy po lewej stronie to jest to co pan mówił, że ten pan tutaj dużo mówi to nie mówi on bardzo płacze jeszcze bardziej jeszcze Aztekowie na poprzedniej transzy też troszeczkę innym najbliższych tak trochę wygląda jak takie małe byśmy narysowali sobie Order wojskowy to wyraźny znak łzy albo wody w ogóle i to jest miejscem zwane tam, gdzie zapłakał Łasek, bo wg legendy w tym miejscu Indianie Aztekowie dowiedzieli się, że zostaną złożeni w ofierze w związku z tym, że tak bardzo płakali, że to miasto ludzką osadę nazwano właśnie taką nazwą w Atenach wąż obok z kolei to jest też nazwa miasta wkład do PKP, czyli Góra Ślęża oto mamy kij z kolekcji obrazów o z zającami to jest kalendarz Panny, w którym to pokazuje tak trochę na zasadzie naszych kanałów jak mijają kolejne lata i inni pomijają mijają się nie dzieje potem choinka to znaczy dzieje się, bo jest ceremonia nowego ognia tutaj przecież to uprawa marszałek nie to jest znak 2 trzcina, czyli nazwa roku, a od kalendarzowego, a Anglicy reżysera kolejnej stronie tam, gdzie uprawiają marchewki, a właśnie tutaj to też nic nie dzieje potem pojawia się dziś, by coś z tym zacząć pić w garnkach niech to wszystko są nazwy miast to co mówisz uprawiają marchewki to jest miasto Dolan, a tu jest on zależny jest ciekawa strona, bo tam na świat jest także ma już choinkę ubraną, czyli początki w ogóle ich prezenty te rzeczy, a dalej STK z maja nabita nie wiadomo czym, ale widzę, że wreszcie się pojawią uśmieszki na twarzach Azteków w zloty każdy, kto jeszcze zobaczymy śmiech, ale może być alternatywna ścieżka oprowadzają po pewnych oba w o zerowym orzechy w wielka metafora ja też nic nie mniej ni więcej jak takie wielkie kadzidło ręczne, które na końcówkę w kształcie głowy węża co tutaj doskonale widać faktycznie fajnie było, bo to kadzidło, które tam jest umieszczone dymi one bardzo mocno im takie foyer zresztą do dziś ani można zobaczyć w muzeum centrum major w Meksyku lub też w innych muzeach meksykańskich, bo faktycznie właśnie w ten sposób okazaną postacie bus czy też kapłanów podczas ceremonii także tu wyjątkowo tani jest nazwa a, toteż nazwa miasta przepraszam plan kont wiele stron jeszcze pozostało, ale mam nadzieję że zrozumieli państwo, że gości można ten kodeks odczytywać na wiele sposobów oczyścić pewnie niektóre są bliższe rzeczywistości niż inne role w tej płynnej ponowoczesności czy nowoczesności poeta literat, gdyż alternatywny środek ciekawe, a 9 listopada w Warszawie w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego w kinowym obuwie będzie można przyjrzeć się i samemu nie oślepia ich państwo nie myślą o tej interpretacji tylko raczej skoncentrują o tym co wie pani pani doktor, a on, gdy ja się sporo materiałów jest się, że będą też materiał będzie aplikacja szybko się uczą hiszpańskiego w razie czego z niej, że ktoś będzie mógł wyjaśnić co i jak tak jak redakcji będzie mógł też wyjaśnić tak również będą plansze informacyjne mamy nadzieję, że kodeks będzie odczytywany w ten lub w innym w ten sposób, a wystawa trwa od dziewiątego do 20 06. i listopada no i to już będziecie to będzie pierwsza w Polsce wystawa takiego kodeksu bardzo dziękuję dr hab. Katarzyna Mikulska Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego była państwem gościa dziękuję bardzo informację o jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA