REKLAMA

Balety Polskie Jacka Przybyłowicza

OFF Czarek
Data emisji:
2017-10-30 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studio Jacek Przybyłowicz tancerz choreograf wykładowca na Uniwersytecie muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie dzień dobry dzień dobry już niedługo po co 10 listopada w piątek w premiera wydarzenia baletowego w teatrze wielkim Operze narodowej balety polskie 3 kompozytorów i 3 choreografów Robert Bondara Jacek tyski i Jacek Przybyłowicz i wydaje się, że jakby powiedzieli Amerykanie Jacek Przybyłowicz dostał w tej projekcie krótki koniec kilka w myślę o muzyce muzyka Karola Rozwiń » Szymanowskiego jak tłuszcz razem daje się niesłychanie trudna, jeżeli chodzi o ułożenie do tego choreografia przyznam się państwo, że udało mi się swoimi tylko za znanymi sposobami sobie tylko znanymi sposobami znaleźć się na próbie im tyłem może po bo od punk owej mocy PEM później, ale zastanawiam się i przeć do takiej muzyki w ogóle trudno cokolwiek skomponować baletowego można tego wysłuchać zapewne jest piękne jakoś wzniosły oddaje emocje, ale ułożyć do tego choreografię, a też na pewno wielkie wyzwanie ja uwielbiam Szymanowskiego jego świat muzycznej wyobraźni wydawał się, że poza Harnasia mnie i limitami, czyli 2 realizacja mistyk kabaretowym mi nie ma nic takiego co w kontekście choreograficznymi nie jest łatwe i przyjemne do wykorzystania 10 lat temu miałem możliwość realizacji trzeciego koncertu o przepraszam pieśnią na mocy Szymanowskiego też na scenie opery narodowej i wiedziałem, że to są zmagania, które wymagają niezwykłej odwagi determinacji i od 6 miesięcy słucham muzyki codziennie muszę powiedzieć, że za każdym razem odkrywam nowe nieznane, jakby niuanse partytury, która jest niezwykle bogata w alei partytury z bogatej, gdyby pan sobie miał słuchać, jakby pan zachęcał słuchaczy albo gdyby orkiestra zagrała to jest jedno, ale teraz trzeba zbudować do tego ruch to znaczy z 1 strony ruch, który zachwycili widzów, a z drugiej strony ruch, który my tancerze będą mogli się poruszać w tym utworze muzycznym i nie partie się od czego odbić, o czym tańczenie do tego wydaje się, że za każdym razem z wojny inaczej wyglądać tak jak znaleźć 1 wspólną formę, wykorzystując 50 tancerzy, którzy w ten sam sposób muszą słyszeć muzykę, która właściwie mam bardzo trudne do ustalenia dla tancerza na scenie metrum nie ma melodii, która jest, jakby motywem wiodącym powtarzającym się od samego początku spektaklu przyznać, że miał ogromną tremę, widząc po raz pierwszy w sali baletowej sali prób Łukasza Borowicza, który poprowadzi Oliwia, która w auli im byłem bardzo ciekawy jego opinii i gotowy na pewnego rodzaju kompromisy muzyczne choreograficzne taka, żeby ta muzyka była w godny sposób wykorzystano w kontekście choreograficznymi Łukasz powiedział, że właściwie nie ma problemu tutaj zbieżności z braku pełnej symbiozy pomiędzy choreografią muzyką co jest dla mnie pewnego rodzaju na ogromnym ogromną ogromnym szczęściarzem mam te słowa padły w sali baletowej rajem zapowiedzi, że szukałem jakiegoś sposobu na złe rozwiązanie pewnych problemów metrum tej muzyki wydawaj wydawało się, że naturalne będzie, jeżeli pewnym motywy choreograficzne będą powtarzał się z motywami muzycznymi posiedzi przeplatają rzeczywiście taki sposób operuje grupami, które się przemieszczają na scenie każda z grup jest pewnego rodzaju choreograficznym odzwierciedleniem grupy pewnych instrumentów albo pewnych tematów muzycznych, które gdzieś taki sposób przewija się od samego początku do końca tej partytury i w kulisach tancerze spotykają się tym kim jesteś ja jestem, ale Altus koła tylne jest tym sezonem w Jarosławiu ba Pa tria BMW 2, a i tak jest rzeczywiście coś takiego, że oczywiście wszyscy uczą się tego samego materiału także nie do końca nie wie, jaką partię, jaka partia zostanie do końca przypisana natomiast ten proces był bardzo konstruktywne jak się bardzo zadowolony jak bez postępy tancerzy jak i zaangażowania też niezwykła jak bardzo zmienia się w ostatnim czasie Polski balet Narodowy im Prusa oczywiście zostawienie pana metoda, bo z 1 strony mamy muzykę trudną trudną w sensie choreograficznym i myślę, że w tej muzyce mamy po pierwsze, jakość indywidualności tancerzy oraz 5 0, czyli ani każdy z nich coś innego słyszy, a być może podobnie ale, ale z 1 strony coś, czego służy pancernego słyszy i teraz też koncepcja zatańczyć pana koncepcja ich koncepcje to się dziś spotyka i grup albo pewnie można budować od z domu do góry, czyli ja to widzę tak taki ruch tak palcem tu około 10 0 głowa noga tu coś innego albo można trochę puścić tancerzy pojedzie dobrze to rób cie ja będę mówił kciuk w górę w ciągu 2 mających 5 0 wykonawców jest bardzo skomplikowany proces za 1 0 lat premiera tak tak, by to pewnie wyglądało, gdybym ja improwizował imponującym żaden sposób przygotowane do tego procesu i 1 niewiadomą było dla mnie to w jaki sposób tancerze odnajdą się, wykonując choreografii i de facto, dopasowując się do fraz muzycznych w ZUS nie wiedział czy mają już ułożone ruch czy konsekwencją będzie wykonał 5 0 tancerzy czy uda się zrobić równo tylko dwudziestce i da pewnego rodzaju uskładane nie com pozycji w całości przypominał zabawę klockami lego jak dziś bawiłem przesuwam grupowe, ale byłem dość dobrze przygotowany tancerze fantastycznie słyszą to muzyka może nawet lepiej niż w niektórych momentach, ponieważ ich sugestie niezwykle były cenne także są bardzo zadowolony z ich jakby inwencję i ich zaangażowania również w kontekście budowy całego spektaklu, który jest już ukończone w tym, czego się pan słuchała tych próbach, że to będzie jak najbardziej przypominała pana pana wizje czy jednakowoż są takie punkty, gdzie pan nie odpuścimy to może być równo albo o byle tylko nie było za dużo ach te jak nigdy dla mnie najważniejszy jest cel to, żeby to wyglądało dobrze i wydają się ten cel w jaki sposób w kontekście budowy ciała do utworu holograficznego został przeze mnie uzyskany oczywiście mam świadomość tego, że ta scena jest tak wielka ogromna i ona ma swoje uprawy swoje prawa niezwykle ważne było dla mnie to ażeby największą stany w Europie zapełnić się pod koniec spektaklu wieńczącego cały wieczór choreograficzny zawita też piją w jaki sposób wypełnić wykonawcami, którzy w jednych sposób będą interpretować poprzez środki choreograficzne muzykę naszego wielkiego kompozytora jak berety tutaj nie ma żadnej taryfy ulgowej pewna symbioza muzyki i tańca musi być zachowana to jest absolutnie rzecz, której nie można zrezygnować, mierząc się z takim zadaniem dałem się, że jesteśmy na dobrej drodze pozostał nam jeszcze 8 dni prób przed samą premierą także trzymam kciuki za wykonawców czy to, że do końca nie wiadomo, kto będzie różny poza solistami tańczył, w którym zespole niskim to jest taka metoda propan stosuje się akurat jest na to lekko pan stosuje przy tym spektaklu jak to jest w świecie pracy choreografa z tancerzami, bo czy to jest motywujące czy de motywujący, jeżeli się w 2, a gościnnie w nie ja wiem, skąd chce pracować przede wszystkim pracować z ludźmi, którzy są w jaki sposób kreatywni i tworzą dobrą atmosferę w sali, która jest jego podstawą każdego procesu konstruktywnego procesu pracy nie tylko w tańcu w tańcu przy okazji powstawania spektaklu choreograficznego ja miałam pewne wyobrażenie na temat obsady natomiast muszę powiedzieć, że wiele z zaskoczeniem in plus bardzo pozytywnych nastąpił w kontekście poznawania bliżej tancerzy związku z tym nie staram się nigdy nie zamykać drogi wykonawcom moczy się szeroką grupę, z którą pracuje ich trakcie procesu wyłaniają się de facto do obsady w związku z tym to jest to również mam nadzieję pewne ciekawe doświadczenie dla tancerzy, którzy na przestrzeni 2 tygodni mogą rozwinąć się w taki sposób zaprezentować w taki sposób, który mnie po wykonawczej sztab asystentów pedagogów polskiego baletu baletu Narodowego w jaki sposób upewnił w tym, że to jest właściwy wybór obsada Valletta obsady mogą się w mogą w pewien sposób bycia zmieniana, ponieważ wszyscy znają kroki i de facto przyuczenie 1 wykonawcy z 1 miejsca holograficzne na drugi jest możliwe i wykonalne w ciągu 1 grupy, czyli z 1 strony możliwość dla choreografa, jakby lepszego dostosowania tancerzy, a z drugiej strony pełna motywacja dla tancerzy, że o jak będzie się obijał albo odbijała w innowacje będzie Sławek załóg ruszała na tym poziomie profesjonalizmu nie ma takich zachowań na dziś w Toni wprowadzał jesteśmy już winnej czasoprzestrzeni ci ludzie są bardzo zmotywowani tam też przyjeżdżają z całego świata są naprawdę fantastyczni wykonawcy fantastyczni artyści oni wiedzą, dlaczego są w tym teatrze, dlaczego chcą tańczyć postulacie tu przyjechali po jest kilkanaście lub nacji, która są w tej chwili w naszej obsadzie w związku z tym oni bardzo dobrze odnajdują się w naszym polskim kontekście nawet ta, jakby zamknięta forma polskości tego wieczoru nie przeszkadza, ponieważ ta muzyka Szymanowskiego wydają się, że jest uniwersalna to właśnie ta siła tej muzyki jest pewnego rodzaju takim Mar z ogniwem łączącym, jakby nas choreografów tancerzy prasa czy to jest zamierzone, a może źle odczytałem to jest niezamierzone, że osiedle to zanika, gdyby w takiej formie, na którą pan pracuje za zanika, a trochę podziału na lato baletowe i kasty czy Egipcie czy degradację tak, bo zwykle mamy pierwszych solistów soli stąd tak dalej tak dalej to klasyczne przedstawienie widać, że my ci którzy, których jest najwięcej i innych zawsze światła są na nich za pierwszy soliści jak ci, którzy tam grupowo Sheffield pojawiają nie zawsze równo machają nóżkami na to jest już taka ostatnia grupa stoi piramid chce inne wydają się, że jakaś gradacja zachowana w tej radzie z racji, którą udał się już ukończyć, ale bardziej demokratyczne, bo taka rola w sztuce nie ma demokracji także wiadomo, że ci najlepsi zawsze będą n p . z przodu wiadomo, że najlepsi zawsze mają najwięcej do zatańczenia, choć muszę powiedzieć, że z dwójką pozostałych choreografów, czyli Jackiem tyskim Info Robert Bondara Bondaruk musieliśmy się naprawdę namęczyć, żeby w taki sposób podzielić wykonawców, żeby oni w ogóle dotrwali do do premier w zdrowiu, ale i to jest właśnie problem, że przed trzyczęściowy program choreograficznych czasu pracuje się z tymi ludźmi, którzy są w tej chwili dostępni w sali baletowej nie czeka się na innych równie utalentowanych, a może nawet lepsze tam też, którzy pracują z innym choreografem obok także jest to pewnego rodzaju pochodna różnych kompromisów artystycznych, które są zawarte w spektaklu moja broń Boże nie mogę narzekać mają ten system pracą się bardzo podoba wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje z 2 minuty o 11 2 0 Jacek Przybyłowicz choreograf wykładowca na Uniwersytecie muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie z państwem i goście ani Jacek przybyło Przybyłowicz tancerz choreograf wykładowca na Uniwersytecie muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie jest państwa i moim gościem 10 listopada w teatrze wielkim Operze narodowej premiera na wydarzenia balety polskie, czyli wieczór baletowy w 3 częściach spotkanie polskich kompozytorów z polskimi i choreografami Świtezianka w czworga w choreografii Roberta Bondary do muzyki Eugeniusza Morawskiego na pięciolinii Jacek tyski muzyka Aleksandra Tansmana i drugi koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego w choreografii Jacka Przybyłowicza to są choreografowie i kompozytorzy należeli chodzi o ten drugi koncert skrzypcowy to warto jeszcze wspomnieć o Borysie Boris Kudlička, który odpowiada za scenografię ne Paweł Grabarczyk za kostiumy Marta hale nic za światła dzienne i Mikołaj Molenda za projekcje wideo takie, ale cieszy, że ma fantastyczne Team kreatywny to nie jest moja pierwsza realizacja w tym gronie wybitnych twórców z jakich twarzą Borysa lan Marka i Pawła do tego grona dołączył Mikołaj Molenda, który jest niezwykle utalentowanym autorem wizualizacji, która jeszcze do końca nie wiem jak będą wyglądały dzisiaj mamy w pracowni warsztatu spotkanie także może dziś już jakiś konkretny w tej materii zapadną i ja sobie niezwykle ceni każą możliwość realizacji prac w Operze narodowej w Polskim balecie Narodowym to jest absolutny Top naszych polskich możliwości produkcyjnych organizacyjnych tam wszystko rzeczywiście gra wszystko, ale domyka się na ostatni guzik także w takich okolicznościach produkowanie w wypuszczaniu świat nowego dzieła jest czymś niezwykle przyjemnym, a ja podziwiam prace w balecie z jej powodu, bo boli, kiedy przygotowuje się premierę operową no to my śpiewacy często pojawiają się 3 miesiące wcześniej to nie pojawiał się na próbę tego przyjęto pojawienie się w Warszawie po to, żeby tu mieszkać tak i codziennie chodzić na próbę innej te koncepcje scenograficzne reżyserskie muzyczne na to sąd do jeszcze dużo wcześniejszy atak to, żeby powstała choreografia cieszy to jest miarą inna scenografia do przedstawienia operowego inna do portowego no ale nie wiem pewnie miesiąc czy 2 tygodnie przed premierą to właściwie już pracuje nad detalami, a które pozostały 2 tygodnie całe 2 tygodnie do premiery, a dopiero o zobaczy pan jak będą wyglądały projekcji wideo również choreografia też powstaje i poznają żeście doszli formowanie może nie detali, ale tych większych detali wciąż trwa też mniej niekończące się proces mam takie wrażenie, że nawet tak już coś stoi na stanie scenografia sąsiad ozdobione dostał czas chcemy coś poprawiać przynętę Human naturę i dowodem, że bardzo, doskonaląc swoje doświadczenie, niemniej przekonany jest tym, że tak rzec, że tym razem z tymi ludźmi w tej przestrzeni ten trend ten spektakl w kontekście pewnej wartości plastyczna jest absolutnie dopracowanym ja jeszcze nie widziałam tych wizualizacja dokładnie wiem, o czym one będą wiem, jaki przestrzeń Bano się rozgrywał piłkę z tyłu sceny wgłębi sceny ustawiona wielka płaszczyzna ściana, która zmienia swoje nastawienie potem szybuje w górę także to są niezwykle istotne elementy konstrukcji dramaturgicznej spektaklu, które łączą się z choreografią ma o tym, rozmawialiśmy już, że w ubiegłe wakacje także ten temat, jakby jest drążony od od dawna imam wrażenie, że pewnego rodzaju kulminacją tego będzie spotkanie właśnie nas wszystkich na scenie tancerze i AM całej warstwy plastycznej także rozmawiając z wieloma choreografami wszyscy zazwyczaj mówią to, że naprawdę to będzie wyglądało nikt nie wie, dopóki nie zobaczy w ale daje to osiedle naj da to najważniejsze tworzywo, czyli tancerze innym myśląc o premierze mówił no tak jest choreografii ma grupę tancerzy i z nimi pracuje no ale część tego wyzwania jest taka wie pan mówił, czyli oprocentowania są tchórzami, którzy także przy tym wieczorze pracują z 2 innymi choreografami niektórzy tańczą więcej to inni tańczą sporo wszędzie oprócz tego wieczoru baletowego przecież od jakiegoś czasu uczestniczą czy przedstawieniach operowych czy z innego rodzaju premierach czy projektach, które przecież też trwają czy trwały więc, by to tworzywo też podlegają różnym naciskom takim mam wrażenie, że są bardzo przemęczeni, ale taka jest praca i specyfika tego zawodu Jani pamiętamy jako tancerz w w przez wiele lat takiego dnia 9 się zmęczony nie znużony zmęczony to tzw podpieranie się nosem w sali baletowej z pewnością rodzaju pochodną ilości spektakli prób bieżących, które są na niezbędną formą przygotowania do do premiery, ale taka jest jakby służebna rola tancerza wobec wobec sztuki zastosowanie w takim razie radość, bo i, kiedy myślimy o innych zawodach to bycie zmęczonym powoduje marzenie o zmianie zawodu albo wyjeździe na lot jakiś obóz skrócenie czasu pracy to jest też zmęczenie, które jest pewnego rodzaju, że z dawką niezwykłą adrenalinę, bez której potem już można żyć ja pamiętam momencie przestałem tańczyć nie była w stanie normalnie funkcjonować ten, kto zarzucanie wymieniono dach taki chuligan etycznej spowodowało tak im praktycznie spowodował zaburzenia motoryczne moment w moim, jakby cyklu funkcjonowania codziennego nagle przestałem jeździć środkami miejskiej komunikacji zaczął chodzić ten, kto to niema chodzenia na spacer długim momenty, ponieważ mają tyle, jakby skomasowanej w sobie energię, którą nie wiedziałam co zrobić, o czym nie zdawałam coś, czego nie zdawał sobie de facto sprawy także tancerze nie jest nie jest wypoczęty to często właśnie może lepiej funkcjonuje w sal baletowych zużyte powtarzacie żyją jacyś Żydzi urósł o nią świetnie o tym, wiedzą plaża rzeczywiście tą przestrzeń jest niezwykle bogata w w Polskim balecie Narodowym dam się, że to kolejny pojawiający się premiery pewien sposób tylko w tym w pewien sposób na pewno są doświadczeniem dla mnie jako widz również istotne po to, realizacji są bardzo taki przemyślany sposób organizowanej, o ile w 20 13 przez rząd 20 1 3 roku było stulecie realizacji święta wiosny były 3 różne realizacje programowe, które w sposób były spójne w 20 14 roku była też w błoto lecie wybuchu pierwszej wojny światowej ten był poświęcony życiu szczęścia w baletowy teraz mamy do czynienia z wieczoru, który zapowiedział obchodów stulecia niepodległości Polski 1 środki to jest niezwykła precyzyjna i taka merytoryczna odprawa tych wszystkich wydarzeń, która robi na mnie wrażenie, ponieważ zdaje sobie z tego sprawę, że trudno jest często znaleźć pewną kanwę tematyczną dla wieczoru trzyczęściowego i tutaj zarówno pan dyrektor Krzysztof pastor, jaki Chart kierownik programowy pan Paweł Chojnowski fantastyczny sposób, że czują to rola pewnego instrumentu dramaturgii choreograficznej, którą w, jaki sposób musi zadziałać mam nadzieję, że ta maszyna również w kontekście wyboru tych 3 choreografów i tych 3 kompozytorów będzie interesująca dla publiczności coś takiego dużego wyboru nie ma jeśli chodzi o rolę jurora w ów ja myślę, że w Polsce coraz więcej choreografów Ford więcej tam też na poziomie taki, żeby pokazywać w balecie Narodowym w te wydają się do pewnej biegłości dochodzi się przez wiele lat inni jest także, że można obrazów zostali wy Cho wrzuconym do na głęboką wodę mieć do dyspozycji 50 tancerzy na wielkiej scenie niezwykle trudną muzykę, którą też stało w pana przypada, ale jest to pewnego rodzaju też pochodną mojego doświadczenia mojej drogi myślę, że wiele lat temu pewnie zrobiłbym tak jak może przy okazji realizacji ostatniej pracy z muzyką Szymanowskiego trzeciej symfonii pieśni nad zrobił spektakl dużo bardziej kameralnym mimo wszystko ma na dużej scenie, ale mam to świadomość, że przyjął taką partytur jest tak niezwykle sugestywną silną muzyką no nie mogę w kontekście budować spektakl, który jest kulminacją całego wieczoru choreograficznego teraz myśląc o stulecie odzyskania niepodległości od polskiej narracji czy my, tworząc choreografie ba Annie koń się w głowie historię, która będzie stał w tle leci i 3 i jest to raczej zbudowane właśnie na emocjach impresjach tak na pewno myślimy, że to jest Piłsudskich, a tutaj jednak sztancy wyjeżdża z lewej dziennie nie warto w tym kontekście absolutnie tego nie nie nie rozpatrywała Malev daj się, że 20 1 8 rokiem jest niezwykłym urokiem nie tylko w historii Polaków repertuar fińskiego baletu Narodowego operatora fińskiej też jest w jaki sposób zdominowany tym samym wydarzeniem wiele krajów odzyskało niepodległość po pierwszej wojnie światowej i one są przepełnione wszystkich tych krajach programy artystyczne właśnie muzyką w fińską realizacjami choreograficznymi WEK przygotowanymi przez chińskich choreografów także my idziemy tropem, który funkcjonuje w Europie niezależnie od szerokości geograficznej w dobre czy to taki dzień kobiet czy dajmy raz w roku kobietą świadek, a przez pozostałe dni traktuje tak jak zwykle traktujemy jak bardzo cieszy z tego, że w ten sposób więcej polskich artystów ma możliwość realizacji swoich wizji miast na pierwszy stanie w Polsce w związku z tym ta okoliczność jest dla mnie bardzo bardzo miła ojczyzna Hiszpana choreografie pierwsza powieść też przy staram się ażeby opowieść może ba zastąpiono pewną narracją nie szukam szukam pewnego rodzaju impulsów do jakiego ma to logiczne, których inni, których nie ma w tej muzyce wydają się pewna sugestywna bardzo rola tej kompozycji jest na tyle silnie oddziałujące żyją w jakiś choreograficzne instynktowny sposób przyznaje przyznał się do pewnych rozwiązań, które podświadomie dziś funkcjonowało w mojej głowie w momencie, kiedy słuchałem miesiącami z tamtej muzyki czy w jakiś sposób próbuje te kulminację muzyczne przełożyć na warstwach choreograficzną naprawdę największym problemem, bo dla mnie wybór techniki, jaki ten spektakl powinien być realizowany w da się, że przełamanie pewnej szlachetności, jaką niesie za sobą ta muzyka byłoby złym rozwiązaniem bardzo karkołomnym w kontekście wykorzystania 5 0 tancerzy na scenie, czyli posługuje się w zdecydowanie większym stopniu niż moich dotychczasowych realizacjach elementami techniki akademickiej taki sposób ażeby te same elementy wyglądał w ten sam sposób ich w tym w tej samej przestrzeni mogło być wykonana w wykonywane przez dużą ilość wykonawców i ten rok chyba gdzieś konsekwencję konsekwentnie próbuje przenieść się w przestrzeni sali baletowej wygrał pan ten utwór czy dostał pan go z dobrodziejstwem inwentarza nie ma bata sobie cenię to że, dostając propozycję one nigdy nie jest tak sformułowana, że musi być to wybór między Szymanowskim Szymanowskim i ja bardzo mi bardzo lubię słuchać Szymanowskiego zawsze są w górach, ale nie obrażam się po to w Zakopanem bez wizyty w VAT nie gdzie w 19 3 2 roku Szymanowski to muzyka pisał właściwie cała ta historia niezwykłej przyjaźni Pawła to była Kochańskiego Skrzypka, dla którego właściwie napisał o tym, utwór była takim dodatkowym paliwem, ale tych witamin, które sprawią, że chciałem jak ten świat muzyczny się zagłębić kadencjach, którą Kochański wykonywał właśnie była przez niego napisana do tego utworu Szymanowskiego utworu, który z 19 3 3 roku został już oficjalnie wykonany prawykonanie odbyło się w Filharmonii narodowej także to ta historia jak dotąd poznawania kulisów powstania tego tego utworu w jaki sposób łączyła się na pewnych etapach moich poszukiwań choreograficznych nie wiem, jaki będzie efekt finalny dopóty, dopóki nie zobaczymy tego w świetle scenografią na scenie mam pewnego rodzaju budujące wyobrażenia o tym jak to może wyglądać w komorze upadek może być także pan zobaczy powiem zaczniemy od początku od początku już chyba nie da wiele zmienić Janie jestem niezadowolony z tego co robię i wydają się, że możemy taką dobrą stronę, że rzecz, że to poszukiwanie chęć po polepszania pewnych rozwiązań jest naturalnym, jakby elementem rozwoju bez tego nie wyobrażam sobie do pewnej drogi mimo pewnego zaawansowania choroby graficznego cały czas czuł się bardzo rozwijać szukam nowych dróg nowych środków wyrazu artystycznego, które pozwolą mi kontynuować ten proces ajent co jeść, bo do wyboru w czasie, bo w kapelusiku z odpowiedzialnością Romanowskiego zastanawiałem się będą świadomą różnych wyzwań i ograniczeń muzycznych, jakie w kontekście choreograficznym może to o pamięć zastanawia się nad połączeniem 3 kompozytorów albo 2 i kompozytor fundusz utworów zrobienia pewnego rodzaju kolarzy, ale na pewnym etapie co rządowe z dyrekcją polskiego baletu Narodowego ustaliśmy, że jednak dobrze byłoby ażeby było to jednolity utwory muzyczne i wydają się dzisiaj, że cieszy się, że posiada właśnie tym tropem to pewnego, jakby zamkniętego obrazu, który dziś być konsekwentny sposób mam nadzieję jest budowana od początku do końca wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie 11 40 już za chwileczkę Jacek Przybyłowicz choreograf tancerz wykładowca na Uniwersytecie muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie jest państwa i moim gościem, a najnowsza produkcja małego gościa z ramach wieczoru baletowego w 3 częściach mylne to jest ta część zamykająca drugi koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego w choreografii Jacka Przybyłowicza premiera 10 listopada 20 1 7 roku przyszła kilka dni informacje po informacjach wraca Jacek Przybyłowicz tancerz choreograf wykładowca na Uniwersytecie muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie jest państwa i moim gościem 10 listopada w piątek 10 listopada już za niecałe 2 tygodnie wieczór baletowy w 3 częściach i trzecia część należy go Jacka Przybyłowicza drugi koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego przez jakiś czas związany był pan z teatrem wielkim w Poznaniu tak byłem dyrektorem baletu i rozeznać się taki moment, że pomyślał pan sobie, a tamte instytucje to taki trochę gorset, który pije w sensie uwiera w Almie w tak oczywiście jest, że będąc osobą niezwiązaną instytucjonalnie z żadnym innym zespołem mam dużo więcej czasu na to co najbardziej lubią fani pasjonują choreografie w tym roku wymyśliłem sobie taki swoisty Tour de Pologne, czyli realizacji mam głównie w Polsce po to, żeby mu 20 19 roku znów wyjechać na parę miesięcy ubiegły rok praktycznie spędziłem podróżując między Pekinem, a Frankfurtem ziemia równocześnie przygotowane 2 duże projekty holograficzne 2 premiery w związku z tym nie było mi parę miesięcy w ogóle w domu i to życie nomada ma swoje dobre złe strony dobra jest, kiedy jest się wolnym, ale w momencie, kiedy dochodzą do tego różne sytuacje związane z posiadaniem własnej rodziny to rzeczywiście to bardzo komplikuje to życie romantyczne dojrzale, a co z bezpieczeństwem pracy, bo jedno oczywiście z zalet pracy instytucji czy też prace na umowie na czas nieokreślony jest to, że mniej więcej czujemy się bezpiecznie, że jutro też idziemy do pracy, że pod koniec miesiąca będzie pensja, a za ileś tam lat pojawi się to malutka, bo malutka, ale emerytura w ich zawsze dylemat, ale ja mam grafik jak w domach realizacji zapełniony na ponad 2 lata myślę już od 20 19 dwudziestym roku co, czego nie udam się zrobić w tym okresie poprzedzającym to zastanawiam się w jaki sposób mogę umieścić przenieść pożyczkę później tak, że nie ma tego dyskomfortu, że w jutro pojutrze nie będę miał z zamówień na wschód od pół Bodo jestem z tego dumny cieszył z tego, że one w jaki sposób cały czas wpływają też spływają zamówienia jest tak, że ktoś chce zobaczyć coś przydziały Wojtek Tyc mechanizm takiego bycia wolnym elektronem w tym świecie instytucji często twórcy sami bardzo zabiegają pewne za proszenia do instytucji, które chcą współpracować również instytucje zwracają się do mnie w związku z tym ta energia idzie z 2 stron jestem bardzo z tego jak by dumny, że mogę przeżyć, robiąc to co kocham najbardziej, czyli będą choreografem utrzymać własną rodzinę w dzisiejszych czasach to jest prawdziwy luksus, a także każdego dnia zdaje sobie z tego sprawę, że nie dość, że robi to co lubię to jeszcze robi to często w Warszawie co jest już absolutnym dla mnie ewenementem, ponieważ to rzeczywiście ciągły przepakowywanie się ani szukanie innych przestrzeni własnej pracy często po jakimś czasie zaczyna być nie tylko nużąca, ale bardzo męcząca im coś, jakby taka ciemna strona bycia filmowcem z kulturą jakiś sposób się zmagał, ale mówił to cały czas takim produkcie ulotnym w domu pojawia się pan takich instytucji mówi dzień dobry no i nie jest także Spanne osobom z ulicy ma pan CV jako tancerz CV jako choreograf, więc myślę, że to spotkanie zdecyduje tam są łatwiejsze na wójta dzień dobry czemu państwa za 3 lata zrealizować taki pomysł który, choć pogłowia może jeszcze go nie ma czy mówimy o jakiś przestrzeni za 30 kilka lat i mówimy o pomyśle, który jest w 2 fazie ziarenka, czyli mówiła, iż w ogóle ulotnych koncepcje tak dokładnie tak to wygląda często to rozmowy trwają dwa -trzy lata w tym czasie często tematy potencjalnego wyboru choreograficznego to się zmieniają, ale dość naturalne i nie da się, że większość choreografów, którzy są z choreografami markowymi właśnie myśl z dużym wyprzedzeniem planuje swój grafik choreograficzne oczywiście ma sporo asystent lub 1 asystenta, który może równocześnie w innym zespole pracować zdecydowanie łatwiej, niemniej jednak to jest pewnego rodzaju wybór każdego twórcy czy woli być urzędnikiem kasując mi zaszczytną rolę dyrektora baletu czy może n p. test woli się uwolnić od zobowiązań formalnych i pracować na własną artystyczną markę wydają się, że ten powrót do choreografii Sashy to był dla mnie bardzo pozytywne nie warto się dużo pracuje dobrze się z tym czuje dęta absolutną wolność, bo się z Markiem artysty poznaje się nie tylko pod tym, jakie projekty realizują także, jakie projekty odrzuca tak często cuda się, że odrzucą projekt nie tylko dlatego zmuszeni podłą, dlatego że n p. nie mogą się porozumieć z osobą, która w, które ten projekt jak w tu ma określoną bardzo wizję tego jak to ma wyglądać, że nie ma wolności absolutnej jakiś kraj zatorskiej wtedy często zdarza się także w powietrzu niestety nie mogę zrealizować tego na tych zasadach także do tego tekstu jest też to, choć w tym świecie baletu to jest czy sztuką jest też robienie tego w sposób dyplomatyczny czy to jest także w tym sensie rozumiem, że nie zawsze inni twórcy czy instytucji się dogadują i nie ma, gdyby negatywnych emocji, bo być może zdobędzie jakiś kolejny raz ja myślę, że konstruktywne rozstanie często w 2 lata i instytucji choreografem, tudzież twórcy są zdecydowanie lepsze niż na zrealizowanie spektaklu, który w, który jest, wokół którego jakim są niedobre emocje i często jesteśmy małą środowiskiem gruncie rzeczy nie mówią o Polsce, ale generalnie się znamy i zjadł ciasto dochodzi do sytuacji są różne konflikty interesów, ale też naturalne to żaden sposób nie sprawia że, że nie, realizując jakiś instytucji spektakl, że to 2 lata nic sobie czegoś innego także często już miałem taki przypadek że, odrzucając jedno propozycji zmian do zaproponowania innych tematów chcemy realizować, jakby nie było żadnego konfliktu ani interesów ani dat po prostu dogadaliśmy się napić się karze winnego tematu, ale to jest stała, jakby wartość pewnych negocjacji, że są 3 lata do realizacji FOT Filip rozmawiają z dyrektor polskiego teatru tańca Iwona Pasińska o temat możliwości realizacji na spektakle tą propozycję dostałem wydawało się nam, że dobrze, bo byłoby to zrobić w 20 13 roku, ale wiem, że w 20 19 roku po 4 5 blisko latach te nadwyżki dostanie własną siedzibę ja chciałbym w tej siedzibie zrobić spektakl będzie pochodną jak do tej przestrzeni architektury ograć to w taki sposób, który będzie w jaki sposób celebrowała to niezwykłe wydarzenie w historii zespołu szkół są niższe niż meta na 2 0 19 co jest możliwe z racji na inne zdanie to 8 maja w moich grafik choreograficznym większe poznaje zawsze idzie w ZUS we właściwym kierunku czy to jest kwestia instytucji, które albo godzą się na pana projekty albo same do pana się zwracają czy to jest kwestia gaży tańczy teraz pan sobie dopisuje 0 na końcu AZA 5 lat dobrze pan 2 zera i nikt o tym nie mrugnął i ich stać się czuję, że sukces czy, że to pan odbiera telefony nie pan wciska cyferki inne niestety sukces artystyczny nie zawsze przekładają się na sukces finansowy i zawsze miał takie wrażenie, że idąc tym tropem właśnie takim komercyjnym zarabiania jest bardzo krótka perspektywa to często najgorzej płatne projekty z najmniejszym budżetem są bardzo ciekawe, który otwierał wiele innych dróg i wyjechałam tańczyć z Niemiec do Izraela, gdzie moja gaża, jaką tancerzem była 1 3 gaże niemiecki, ale wiedział, że w tym idealną się czegoś, czego nikt nie będzie w stanie zaoferować na rynku niemieckim związku z tym ta moja świadoma emigracja nie artystyczna, a nie ekonomiczna pewnego rodzaju jest pochodną mojego doświadczenia ciszy choreograficznego także Janiga nie kieruje się tylko wyłącznie tym tropem, jakby takiego krótkiego interesu tylko możliwością rozwoju, ale umówmy się wizja druhów musu Avia do kiełbasek jest jednak już co taki wybieram, gdy miał wybierać z wiadrami to wszyscy wiedzą żywą wiarą humus ów w trybie niekoniecznie za sukcesem artystycznym idą pieniądze za leczenie w domu, ale właśnie ten sukces artystyczny pozwalają realizować nowe projekty, które często czasem zdarza się, że są dobrze płatne to fantastycznie wtedy jest ja natomiast dla was takiego przekonania że, żeby kontynuacja pracy jest pewnego rodzaju prognostykiem możliwości rozwoju artystycznym, jeżeli jest ciągłość artystyczna tych projektów nie robi się spektakl nie robi się raz w roku albo po raz na 2 lata co czasem ma miejsce w przypadku niektórych choreografów mam TFI Banaś przestrzeni ostatnich miesięcy w ciągu 12 miesięcy ma 6 spektakli, które przygotowują się nie można tego przegrać jak już za dużo, bo to też w jaki sposób obciąża nie tylko emocjonalnie, ale spowalnia, jakby pewne procesy choreograficzne, które dziś powstają w głowie do myślenia spektakl na to trzeba mieć też czas i do pewnych realizacji, zwłaszcza dużych trzeba się w odpowiedni sposób przygotować mając wcześniej troszeczkę, jakby takiego okresu późniejszego, w którym ten, który mamy mamy czas ma ona na lata wszystkie piłki jak wygląda dziś byśmy mogło wybić projekty, które pan proponuje zgłaszali projekty, z którymi dopala się z zgłaszają one od te, które pan proponuje to rodzą się pana głowie te, które pan przyjmuje albo odrzuca to rozumie żona też z dostosowują się w pewne stadnym myśleniu świeci czy też myślenie o tym co pana co by coś co siedzi w środku trzyma pan tak oświetlić ścieżkę nie wie filozoficzną, ale filozoficzną artystyczną nowo jakiś klucz tak ktoś mówi jej dzień dobry może być pan tutaj prawda do win no nie, ale nie da, dlaczego się albo tak dla dla innego powodu czy te powody tworzą jakąś spójną wizję artystyczną filozoficzną intelektualną za każdym razem powody są inne, ale dla mnie wyzwaniem jest możliwość pracy z ludźmi, z którymi miałem przyjemność wciąż się zetknąć się, że sąd uczy to jestem w stanie bardzo nagiąć do możliwości wykonawczych zmieni małpy moją koncepcję często, ponieważ dają się, że to jest naturalne procesy samego doskonale doskonalenia samego siebie nie jest dla mnie to dużo mówi Tomczyk pracuje z tancerzami klasycznymi cielę z tancerzami współczesnymi ważne i jest to, żeby oni byli dobrzy w tym co robią w bardzo chciał zrealizować spektakl bardzo kameralny, który odkładamy już od 2 lat rozmawiam z moimi przyjaciółmi prywatnie, z którym chciał zabić duety męskie od 2 tancerze, którzy dziś są u kresu swojej, a o historii, a tanecznej na scenie, ale właściwie nie sama sytuacja, w której się znaleźli dla mnie interesujące co w kontekście dochodzenia do pewnej biegłości wykonawczej tanecznej ich pomysł na to co zrobić w przyszłości jak widzą siebie w przyszłości nie chcę tu wpadać żadnej filozofii, ale da się ten moment przejścia zakładu cienia swojej karierze kona chcieli tego co się robi wokół tańca w przeszłości z bardzo ważnym punktem w życiu każdego z każdego artysty uprawiając całego sztukę tańca im się, że żal, że dojrzewam od lat do realizacji spektaklu to będzie pewnie niskobudżetowe bardzo kameralnym będzie prezentowana 2 3 festiwalach dziś pewnie umrze śmiercią naturalną, ale ja nisz tancerzy jak tancerze jak wszyscy co jest dla pana miarą sukcesu owacje długie owacje na stojąco czy to, że spektakl nie schodzi z repertuaru 1 albo większej liczby instytucji zachwyt krytyków ja mam takiej w parę mam parę takich sytuacji jest głęboko w głowie, gdzie rzeczywiście małe drobiazgi sprawiają, że coś się podobało coś co kosztuje bardzo dużo pracy było pewnego rodzaju wart tego wysiłku tych lat pracy, ponieważ to nie jest realizacja, która powstaje z dnia na dzień nasze dzieci rodzi kostką i pewną konsekwencję całego dorobku artystycznego w ratuszu pracuje przez wiele wiele lat i a jest udam się coś zrobić co mnie w jaki sposób satysfakcjonuje nawet to może być mała forma to jest pewnego rodzaju jakiś basen, który pozwala mi robić to co robię bardzo dziękuje i Jacek Przybyłowicz tancerz choreograf dziesiątego w piątek 10 listopada w teatrze wielkim Operze narodowej w Warszawie balety polskie wieczór baletowy w 3 częściach trzecia część należy do Jacka Przybyłowicza jego choreografia do drugiego koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego w bardzo dziękuję dziękuję również informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1 2 i po informacjach Mikołaj Lizut jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a w aspektami technicznymi kierował maestro Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!