REKLAMA

Czy sztuka niezależna zejdzie do piwnicy?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-10-31 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:46 min.
Udostępnij:

Reżyserka Anna Smolar i Grzegorz Laszuk z Komuny Warszawa opowiadają o spektaklu Ośrodek wypoczynkowy oraz zastanawiają się, kto ma finansować sztukę niezależną w sytuacji cenzury materialnej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą Grzegorz Laszuk Anna Smolar są ze mną studia dzisiaj dzień dobry dobry wieczór dobry wieczór w meczu z PiS nie będzie man rozmawiać o spektaklu, który Anna Smolar przygotowuje w komunikacie szafa z Anną będziemy również 3, a może przede wszystkim rozmawiać o takiej akcji komuna nam w ramach, której ten spektakl przygotowywany przez Annę Smolar będzie finansowany w tej w ogóle dzięki temu Rozwiń » porozmawiamy o sposobach finansowania sztuki w tym momencie w Polsce o tym jak artyści el będą musieli liczyć muszą już teraz radzi sobie sytuacji n p. niedostatecznie niedostatecznego finansowania, a sztuki Tennessee z budżetu państwa, czyli zaczniemy może od od samego spektaklu, zanim porozmawiamy o tym w jaki sposób spektakl zostanie sfinansowane to wykorzystajmy takie techniki marketingowe, czyli zareklamuje produkt zaczniemy od samego spektaklu to jest tytuł tego spektaklu to ośrodek wypoczynkowy in spektakl powstaje razem z dramaturgiem Michałem musieli Charles tex powstaje na próbach jest na razie go o bardzo mało i właściwie tak badamy trochę taką budowę dramaturgicznie struktury spektaklu poza słowami przede wszystkim, aczkolwiek będzie partytura literacka powiedzmy, która teraz właśnie się rysuje powoli konkretyzują nam się jakieś takie założenia nasze podstawowe właściwie wyszliśmy z takiego pomysłu naszego kina gatunkowego powiedzmy, żeby zająć się jakąś wizję dyscyplinę, projektując się w przyszłość, która by tym ukazała nam jakąś grupę ludzi, która jest reprezentatywna tego społeczeństwa, który się znajduje w przyszłości i który okazuje się zupełnie wyprany z jakiejkolwiek zdolności aktywności społecznej nazwijmy to czy też po prostu zostało Ernst właściwie pozbawiony takiej umiejętności i 3 czy chęci pomagania innym ratowania innych czy jezior pobrane z poniższych punktach można to tak nazwać troszeczkę się z skupiamy na pojęciach przyjemności Świętego spokoju komfortu i polityki ciepłej wody w kranie tak też dokładnie tak w pewnym sensie wyobrażamy sobie takie państwo, które zwalnia obywateli UE z jakiejkolwiek aktywności, więc nowe pojęcie bierności społecznej nas jakoś tak interesuje, więc razem z aktorami, bo one tak jak nieraz mi się zdarza w przeszłości bardzo bazujemy na próbach na na tym co aktorzy generują to znaczy jakie idee się rodzą właściwie samych improwizacje aktorskie albo raczej z Michałem Misiewiczem przynosimy, jakie się czujecie jakiś tropy i ogólnej de i z tego rodzą się jakieś sytuacje międzyludzkie, które prowadzą dalej do kolejnych 5 takich refleksji 3 3 tropów punkt, więc jest to materia bardzo płynna to znaczy jesteśmy co tydzień zaskakiwani właściwie ten coś się rodzina próbach, a są to małe rzeczy w sumie, ale które im w jaki sposób wyrażają nasze niepokoje współczesny, ale pozwalają nam się od niechcenia wyzwolić, dlatego że w pewnym sensie grubą kreską rysujemy tu przyszłości jest to wystąpią 3 jesteśmy zupełnie wolni od jakiejkolwiek logiki czy wiarygodności 3 proc racjonalnej analizy mechanizmów społecznych czy politycznych po prostu bawimy się science-fiction tracimy bardzo dużo dodajmy pozwolę inny ci pozwolę sobie, abym przerwać błędne, bo to co do to, o czym mówisz teraz mi przypomina w sumie 2 filmy, które też ostatnio widziałam na taką te kluby zauważą, że artyści właśnie chętnie sięgają po takie teraz tak jest science-fiction, który w ogóle mam wrażenie, że w Polskiej kulturze prawie nie istniało, a teraz nagle osadzają swoje historie właśnie w niedalekiej przyszłości, czyli tt historię mając tak naprawdę są o tym co dzieje się teraz, ale jest to w jaki sposób Drum ostrzej zarysowane nieważność możemy przewidywać co tam za kilka lat czy kilkanaście lat się stanie tutaj myślę o człowieku z magicznym pudełkiem Bodo koksem, który narysował taki ciemny płaszcz w swoim filmie narysował taki taki świat, który jest oczywiście dość szare dość depresyjne, ale przy tym też taki przeżarty inwigilacją umieszczana jest jakimś ostrym komentarzem do tego co w tym momencie się dzieje, a z kolei parę dni temu na amerykańskim festiwalu oglądam takich jak dziecko przyszłości, w którym jest poruszony ten wątek tego wygodnictwa, którym te z kolei teraz mówisz, czyli tego, że dziecko przyszłości to jest takie dziecko, które w nie ma w zasadzie wielu potrzeb, bo nie chce nam się zajmować tym dzieckiem, ale jesteśmy w stanie przyjąć na jakiś taki twór którego, którym nie trzeba się zajmować nie trzeba go jakoś tam bardzo regularnie karmić, które nie płacze nie dorasta do gości wynikała tak i reżyserów opowiadał mi to wynika właśnie z takiego wygodnictwa, że nie bardzo nam się będzie chciało żyć w ratach przez harcerzy i trochę egoizmem, że nie chce nam się już w następnym oknie Kopacz drugą osobą nawet jeśli jest to nasze dziecko, więc ze co waszym zdaniem artystom właśnie daje to, że mogą sięgnąć trochę właśnie w tych taką bliżej nieokreśloną przyszłość, ale na pewno nie niezbyt daleką w Nantes ciekawe, bo słyszałam taką opinię, że jeszcze kilka lat temu takie scenariusze dostąpi inna w Ameryce n p . w ogóle nie były przyjmowane były odrzucane systematycznie przez producentów, a teraz jest oczywiście wysepce go, więc coś jest na rzecz innych myślę że, że to jest Anną taka potrzeba trochę przyglądanie się w jakim się zdeformowane zwierciadle z 1 strony może, żeby oswajać się przyszłość, bo myślę, że jest nas wszystkie strasznie dużo lęku, ale też oczywiście, żeby się rozbudzać jakoś tak, by wciskać jakieś sygnały alarmowe 3 to znaleźć jakiś wstrząsów z drugiej strony nasz spektakl n p. jest skonstruowany MO właściwie bez tezy tak jak mówisz o tym, dziecku no jest to dosyć drastyczna teza, która nie post pozostawia zbyt dużo nadziei Anną my raczej właśnie przyglądamy się różnym tendencjom, dlatego że z 1 strony oczywiście można powiedzieć, że obserwujemy jakąś ogromną bierność i chociażby w samo pytanie o wybory, kto chodzi na wybory i dla ile procent ludzi są w stanie w ogóle wyjść z domu tego dnia czy wrócić wcześniej z działki, żeby pójść do mu tego miejsca, gdzie wsadzą karteczkę, ale z drugiej strony też obserwujemy ME in poprzez globalizacji informacji to jak bardzo wszyscy mamy dostęp do obrazków drastycznych wojny czy takich miejsc na świecie, gdzie dzieją się potworności jesteśmy też bym jakiś sposób zmobilizowani chcemy myśleć jak jakaś poważna część społeczeństwa jakoś uczestniczyć pomagać, więc wpłacamy na trop wpłacania pieniędzy też pewnie zaraz będziemy o tym, rozmawiać, ale MO w jaki sposób swoją cegiełkę BCC działkę dodawać do do do lutego dom trzeba od razu lepszą ma nagrania tak w ogóle w ogóle jak pomagać drugiemu człowiekowi, któremu drugiemu człowiekowi czy ten, który tu lokalnie pojawia się na naszych oczach ci łatwiej wspomagać temu, który jest wirtualny daleko na gościem był dużo pytań nam się pojawia podczas tej pracy i siłę co jest zawsze ciekawe bardzo lubię jak praca nad spektaklem prowokuje jakieś uwrażliwienie na nas na pewne tematy po prostu w życiu prywatnym i faktycznie obserwujemy coraz więcej rzeczy w tym temacie na 3 jak bardzo ten temat dotyka wielu aspektów naszej codzienności jak bardzo jesteśmy w stanie wypierać stracił dużo z tego co widzimy na co dzień będąc nawet wrażliwi na pewne rzeczy negujemy innej odwracamy spojrzenie ten mechanizm Odrze odwracania spojrzenia oczywiście to dość ciekawe, bo łączy się jakoś, jaki się z jakimś instynktem przetrwania, bo Gross nie bylibyśmy w stanie funkcjonować, gdybyśmy cały czas odczuwali bardzo silnie cierpienie drugiego człowieka i potrzeby jakiejś gigantycznej tych, którzy są w strasznym położeniu i t d . ale chodzi też o sytuacji oczywiście w autobusie sprzed kilku dni, kiedy 1 młoda kobieta stanęła w obronie Anny ludzi obcokrajowców którzy, którzy byli po prostu brutalnie atakowani przez Dolny Hiszpanów Lennon to są to są takie akty codzienności gesty codzienności, ale też one dotyczą dzieci dotyczą w ogóle obrony słabszych czy refleksji nad nad biedą nad nierównościami społecznymi i zimną ta bierność nam się włączają czasami grałem w ona jest niezauważalna, a i ty tego też jakoś nam szukamy graczy wstrzymano się wiąże z takimi potrzebami też nasze wiąże kultura osobista Anna Smolar Grzegorza z lasu wciąż się ze mną w studiu dobry wieczór raz jeszcze w lenno rozmawiamy o spektaklu ośrodek wypoczynkowy ten na ten spektakl jest przygotowywany w komunie Warszawa za chwilę pewnie jeszcze wrócimy do UE do tego tematu one 1 chciałabym, żebyśmy tym razem zaczęli od akcji komuna nam ten aspekt tragedii oraz spektakle nowy spektakl Marty Ziółek PIT są, który miał swoją premierę dosłownie kilka dni temu to są spektakle, które będą musiały być sfinansowane ze środków właśnie publicznych od państwa nie chodzi mi środki publiczne z budżetu państwa, ale musi zostać sfinansowane ze składek na polakpotrafi w tym momencie zbieracie pieniądze właśnie na Anna na te spektakle Time mieliśmy taką sytuację przy festiwalu Malta, gdy to minister kultury odmówiło środków na nas spektakle Malta, a później była taka sytuacja dotknęła inwestycji na teatralny dialog tutaj również udało się na szczęście z niej pieniądze zabrać na Yme teraz wy o te pieniądze się na starać się to także teraz będzie, że jeśli nie dostanie się pieniędzy z ministerstwa rynny z ministerstwa kultury to trzeba będzie szukać tych tych środków właśnie w interpretacji od darczyńców od mecenasów chciałbym być optymistą, ale wygląda na to, że raczej nie możemy się spodziewać się łagodniejszego łączy bardziej otwartego w stosunku do tego co robimy i co robią niezależni artyści w Polsce ze strony ministerstwa oczywiście możemy liczyć na samorząd jesteśmy teraz już tylko gorzej finansowani niewielkim zakresie, ale przez samorząd przejście z miasta Warszawy natomiast od wielu lat być również częściowe dofinansowanie przez ministerstwo kultury nasz przykład nie jest tak radykalny ponieść nie jest wprost cenzura taka, jaka dotknęła Mate czy dialog, ale jeśli jest to, że jest to taki początek fali miękkiej cenzury trudność polega na tym, że po prostu więcej pieniędzy będzie szła ona kultura, którą otwarcie minister Gliński deklaruje, że będzie wspierał kulturę kulturę patriotyczną narodową, która zajmuje się historią tradycją żołnierzami wyklętymi natomiast kontraktowanie konieczne jest on jak bardzo radykalnie zaangażowana w polityczną, bo klapsy w komunalnym u nas już jakieś czasu dystansuje się takiego bardzo wprost zaangażowania politycznego raczej staramy się być komentatorem komentatora kami tego co się dzieje dookoła nich wychodzi z transparentami krzemiennej nie na scenę oczywiście uczestniczyły w demonstracjach, ale nie demonstruje, a na deskach naszego teatru wygląda na to, że kolejne lata to raczej będzie realizowany model węgierski, w którym coś co też widzimy po ustanowieniu podpisaniu przez prezydenta Dudę ustawy o organizacjach pozarządowych, czyli o powstaniu Instytutu wolności te pieniądze będą analizowane będą przekazywane nie tak jak teraz otwartych konkursach tutaj do tej pory można było liczyć na jakąś obiektywność ekspertów wydaje się, że mam to się kończy to się także kolejne pieniądze państwowe w każdym razie będą przeznaczone na rzeczy jeszcze na parafię można jakoś na działalność, którą trudno nie będzie na pewno poszukująca polityczna nawet nie chodzi o politykach bardziej też chodzi o gust osób, które będą decydowały o pieniądzach chyba my absolutnie się poza poza tą sferą zainteresowania estetycznego też częściowo brzmiącą politycznym zaangażowaniu czy w myśleniu o społeczeństwie innym niż jest oficjalnie deklarowane przez przez obecny rząd i partię rządzącą zmian tras, dlaczego nie dostaliście pieniędzy co się, więc na razie nie spodobało oczywiście nie tu nie ma nie ma komentarzy, dlaczego zostaliśmy pieniędzy na to jeszcze tak na zmieniające spektakl ani idzie z kolejny spektakl, kto realizuje w najbliższym czasie w w komunię one wchodzą w taki cyrk, który rozpoczęliśmy w tym roku też nazwa przed wojną wojna po wojnie co też jest ważnym kontekstem tego, o czym opowiadała Ania i myślę, że opis naszego cyklu, który polega raczej o tym, żeby nie tworzyć się bohaterstwa wojennego tylko raczej czasami uciekać przed wojną, aby myśleć o tym kto jest ofiarą wojen myślę, że taka opcja patrzenia na historię wojny, która była przed nami, która była za nami, która możliwe, że się zbliża, ponieważ nie wiadomo co się będzie działo w Europie n p. Ukrainy pokazuje, że ta wojna jest coraz bliżej myślę, że to był powód, dla którego jesteśmy do finansowania i właśnie na takie otwarte myślenie raczej będzie cenzurowane może nie tak proste właśnie klątwa i wszystko co roku mniej się dzieje, ale tak zapewne będzie czy cenzura mniej miękka jak określiły to jest cenzura ekonomiczna, ale tak po prostu nie będzie pieniędzy na tego typu spektakle, które do tej pory z dużym powodzeniem były tworzone w komunie tego, iż w kinie niezależnym teatrach nie tylko niezależność jeśli chodzi o jest ich instytucja należności, ale również niezależnych myślowo i różne uwagi ministra Glińskiego na temat przykuta do powszechnego czy właśnie festiwali, które już nie podobają, dlatego że nie mówią tego co lubi słyszeć pokazują, że te pieniądze będą przekierowane na inne cele, a my mieliśmy wybór, ponieważ kiedy się do niczego się dowiedzieć, że nie dostanie pieniędzy z ministerstwa znaliśmy się czy w ogóle możemy robić spektakle, które mam w programie, ponieważ mamy część dofinansowania, ale stanąć przed wyborem czy zrezygnować jednak spektakli i przekierować tylko na pieniądze, które mamy na spektakl to przypadku albo ani albo Cezarego Tomaszewskiego uznaliśmy, że postaramy się jako odpowiedzialni organizatorzy organizatorki życia kulturalnego, że będziemy nawet biorąc kredyty prywatnie, ponieważ jesteśmy stowarzyszeniem czy nie mamy dofinansowania stałego czy jakiś cel nie możemy być zasilany przez przez samorządy n p . że weźmiemy kredyty i po prostu my sfinansujemy ten spektakl był zwłaszcza, że to projekty budowane przy początku bardzo ciekawie, bo znam zależało na współpracy z Anią trudno już gościliśmy już w komunie obserwujemy ją czujnie od jakiegoś czasu bardzo chcieliśmy, żeby była naszą gościnę postanowić, że robimy bez względu na to co się dzieje dookoła nas widząc, że w leasingu następuje jednak mobilizacja społeczna wokół kultury, która pokazała to Marta też zainteresowanie wiele osób, które jest naszymi przyjaciółmi co dobrze umówić się często do nas przychodzą ludzie pytają się jako bonus pomóc, więc uznaliśmy, że odważyły się na ten gaz, czyli otwarcie jest zbiórki publicznej i wygląda na to, że chyba nam się uda do tej pory zebraliśmy połowę deklarowanej sumy zbieramy 40  000 musimy uzbierać połowa przeznaczona jest na spektakl Macieja, który już miał swoją premierę w ostatni weekend jest to bardzo ciekawy spektakl natomiast druga część jest przeznaczona na 1 spektakle ani ona ma też braliśmy teraz przez najbliższe 1 1 dni musimy zbierać kolejne już niewielką sumę do tego, by tylko 10  00 0, żeby wypełnić ten budżet, który jest potrzebny, żeby można było zachować ten spektakl w ty z drugiej strony tak są biedne myślę, że tym takie zbiórki publiczne ale w jaki sposób bardzo mocno wiążą odbiorców z artystami prawda to jest chyba trochę też tak zresztą wiem sama z własnego doświadczenia, że trochę się na takie poczucie uczestniczenia w tym co się tworzy takie jakieś uwagi, że nie tylko po prostu kupienie biletu i ich posadzenie się na nadana na na widowni i czekanie co teraz liczyć pokażcie za te pieniądze tylko o to gdzieś jest jakaś energia współtworzenia czujecie to też ja w ogóle otrzymamy od 2 lat czy jakąś zmianę dynamiki relacji między twórcami, a widownią na 3 jak się jest na spektaklu czy jako widz czy obserwujący własne mojej pracy aktorów tak dalej mam wrażenie, że się tam się odbywają 2 spektakle równoległe to znaczy, że widzowie przychodzą oczywiście obejrzeć spektakle czasami zupełnie oddalona od tej rzeczywistości nie komentujące wprost to co się dzieje, a jednocześnie szukają tego komentarza i szukają wspólnego silnego doświadczenia czy wspólnej refleksji czy może wspólnego z jakiegoś takiego zarysowania buntu czy mnie stawiania oporu wspólnie dlatego myślę, że im w takich sytuacjach, bo oczywiście pojawią się pytania o niebezpieczeństwa związane z takimi gestami, a ja nie mam żadnej wątpliwości co znaczy mam wrażenie, że jeśli stawiamy tutaj pytanie na zasadzie przetrwać nie indywidualnie my jako osoby, które muszą zarabiać, chociaż oczywiście też, ale instytucje czy z kolektywem czy mają przetrwać czy po prostu dać się jakoś tak wymazać na to nie ma takiej możliwości inaczej trzeba przetrwać za wszelką cenę odpowiedź jest jednoznaczna tutaj absolutnie tak MF i myślę, że wszyscy mają też świadomość teraz myślę, że to musi się wiązać jakąś refleksję na przyszłość jakoś debatą również na temat reformy teatru publicznego i w ogóle finansowania ich funkcjonowania zespołu w ramach instytucji stosunków polityków do kultury myślę, że stylistyki ścieki o GROM refleksji do przeprowadzenia i bardzo na to liczę bardzo liczy na to, że opozycja będzie myślała bardzo intensywnie o kulturze i w ogóle ludzie, którzy się zajmują polityką i będą jakoś kształtowali przyszłość, którą bardzo chce wierzyć, że będą spoglądać na kulturę intensywnie inteligentnie także, by naprawdę Jędrszczyk przepchnąć sprawę nagły Grzegorz kiwa głową chcę, by z niedowierzaniem jakieś pozycje, która z sum nie przyczyniała się z bardzo wtedy, kiedy była jeszcze u władzy do tego żeby, ale jest jeszcze inną pozycję 1 z granatów ręcznych słynne hasło wyborcze zdania jest dawaliśmy przed pytaniem czy lepiej jak się politycy w ogóle nie interesują łącznie z wypłacaniem pieniędzy dzieci interesują zbyt mocno nowi politycy tak naprawdę trochę liczono na to, że może część urzędników może nie nie pójdzie to tak takie polityczne szaleństwo, ale trudno trudno się dziwić też urzędnik ministerialny monitor są nawet pełnosprawni sympatycznymi ludźmi na tych niższych szczeblach nie ma innego wyboru liczymy na samorządy i widać, że samorządy potrafią dzielić także pieniądze te przykłady to właśnie jak ja dialog cieczy Poznań, który się powiedział bardzo mocno za zamach to pokazują jest jakieś światełko w tunelu, że właśnie teraz może nastąpić taka bliższa więź pomiędzy na naszym lokalnym otoczeniem tak naprawdę, bo miasto stał się ostoją demokracji wolności też świętem naszego twórczości czym jako komuna odczuwamy do dziś to zbiór serwerów naprawdę odczuwam jakiś taki ze strony ciepłe zainteresowanie i odzew od wielu osób, które nie spodziewalibyśmy się, że będą się spierać się okazało się, że są naszymi ukrytymi wadami fankami przyjaciółkami przyjaciółmi i ten odzew już prawie 20 0 osób, które sami wpłacają po 50 zł czasami idzie o 1000 zł tyle ile kto ma ono okazało się że, że to naszą działalność do tej pory w w w co drugi z takim niszowym jednak w ośrodku teatralnym ma swoje grono naprawdę bliskich przyjaciół, którzy chcą, żebyśmy przetrwali, którzy wciąż chcą żyć dalej kontynuować ten profil działalności, które nam do tej pory i jesteśmy pod wielkim wrażeniem, zwłaszcza troszczą się z premierowych spektakli na wysiłek spotkaliśmy się każdego wieczoru w ostatnim naprawdę czymś, czego do tej pory nie było szkolenia czy się z premierem i zabawa tym razem to była taka naprawdę coś bardzo ciepło jakaś taka energia wspólnotowego bycia razem w tym naszym ciemnym miejscu, ale właśnie, że ludzie chcieli być razem z nami w szaty premiera też dlatego związał się w prasie mało, bo chcieli w tym szczególnym momencie pobiec z nami i dać się w ten sposób również wsparcie dla tak dla naszej działalności także pierwszy raz tak naprawdę się spotykamy aż z taką na innym poziomie zupełnie wyniesioną wrażliwość na to co robimy i wsparcie, więc jestem naprawdę ciepło, a czynsz skoro mówimy o tej niedalekiej przyszłości godnie wyszliśmy rozmawiając o spektaklu ośrodek wypoczynkowy czy w niedalekiej przyszłości sztuka eksperymentalna czy sztuka w ogóle nie patriotyczna będzie sztuka, która gości musi zejść to do podziemia i się odrodzić ożywić przeżyliśmy kilka takich okresów ja pamiętam jeszcze ani wystawy w kościołach w złym stanie wojennym i podziemne koncerty bankowe więc może to jest ten moment rzeczywiście wtedy się drukowały też bardzo mocną więź między ludźmi i nowe też energii twórczej estetyczna oczywiście nie jest to droga, którą chciałbym podążać w moim wieku znowu wracać do piwnicy niż te go w młodym twórcom tłuczenia, którzy wchodzą na rynek sztuki, bo nie o to chodzi, żeby walczyć o tak naprawdę chodzi o to, żeby wykorzystywać talenty, których mamy w Polsce bardzo dużo, jeżeli część tego czasu, który mogliby twórcy twórczynie poświęć na to, że gra w dobrą sztukę będzie marnotrawione poniesie nie będą musieli dorabiać sobie w mundurach albo w kawiarniach, kto wie co nas czeka to będzie po prostu część straconej bardzo dobrej drogi twórczej, która w Polsce no idźcie na świat tak nas tak naprawdę młodych twórców twórczy, którzy widzimy co się dzieje w teatrach te debiuty czy młoda generacja reżyserek reżyserów dramaturgów gramaturze czy całych nowy teatr tańca to jest świetna generacja i jeżeli tego lata nie będzie pieniędzy nie będzie miejsca nie będzie wsparcia to ja jako widz również będę żałował, że nie mógł zobaczyć szkolnych spektakli arcydzieła jak n p . że nie dostanie dofinansowania na spektakl albo kolejnych spektakli dobrej oprawie ani słowa, bo tu nie chodzi też o to, żeby robić spektakle w piwnicach tylko chodzi o to, żeby te talenty były spożytkowane zgodnie czy na dużych scenach, bo tego oczekuje publiczność tego oni są tego warci zapraszamy na ośrodek wypoczynkowy, który premierę będzie miał 1 grudnia 1 grudnia Grzegorz Laszuk komuna Warszawa Ney przede wszystkim zachęcamy państwa do tego, żeby teraz sprawdzić portal polakpotrafi PL tam projekt komu nam nam, czyli tak naprawdę komu one w UE i do tego, żeby wspomóc komunę Warszawa Ney przede wszystkim zapraszamy na lubelską w Warszawie zawsze otwarte drzwi komuny Warszawa gościnne otwarte drzwi komuny Warszawa bardzo wam dziękuję za dzisiaj dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA