REKLAMA

Za co (nie) lubię Josepha Conrada? Dyskutują Agata Bielik-Robson, Ryszard Koziołek i Paweł Panas

Conrad Festival
Data emisji:
2017-10-29 14:30
Audycja:
Czas trwania:
01h 32:35 min.
Udostępnij:

Nigeryjski prozaik Chinua Achebe zarzucał Conradowi, że w Jądrze ciemności przedstawił rasistowski obraz mieszkańców Afryki. Edward Said twierdził, że proza Conrada powiela imperialistyczny dyskurs. Z kolei ugandyjski pisarz Peter Nazareth argumentował, że Conrad swoją arcydzielną prozą przyczynił się do upadku kolonii. Jak czytają Conrada polscy znawcy jego twórczości? Za co go cenią? Jakie słabości jego dzieła dostrzegają? Rozwiń »

Prowadzenie: Michał Paweł Markowski. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo witam serdecznie w ostatnim dniu naszego festiwalu, w który nie może tego przypominać z festiwalem literackim festiwalem, który obrał za patrona prezesa Konrada i z tego powodu spotykamy się właściwie codziennie, ale dziś spotykamy się wyjątkowo, dlatego że chcemy o Konradzie porozmawiać być może są z pewnością inaczej niż do tej pory, dlatego że do tej pory na festiwalu rozmawialiśmy o tłumaczeniach twórczości Conrada rozmawialiśmy o o tłumaczeniu na Rozwiń » inne języki tłumaczenie czy przekładaniu Konrada na obraz i mówiliśmy o tym, jaki wpły w miał Konrad na innych twórców w wieku dwudziestym wieku 20 01. o tym, mówić do tej pory, a dziś chciałbym, żebyśmy porozmawiali nieco inaczej mianowicie byśmy jest postarali się zrozumieć na czym polega taka oto możliwość, że ktoś może nie nie lubić Conrada albo, że ktoś może nie był zafascynowany Kameraden albo, że ktoś może mieć to Conrada od dziś pretensje po 1 słowem, że być może postać Konrada jest nieco bardziej kontrowersyjna niż my zdajemy się sugerować to przez 9 lat na naszym festiwalu na spotykamy się także z powodu wydania przez narodowe centrum kultury bardzo pokaźnego w ciągu, którego tytuł brzmi oddać sprawiedliwość widzialnym światu jest to oczywiście parafraza 1 z ważniejszych zdań napisanych przez Józefa Conrada niestety nie ma z nami redaktora wyjętej z tej tej książki pana Pawła Panasa utknął gdzieś po drodze z Lublina do Krakowa na wynajmie z przekrojem także sprzed lat być może zdąży dojdzie do nas przywitamy go w połowie pewnie spotkania jak na razie będziemy rozmawiać o Konradzie z naszymi przyjaciółmi naszego festiwalu mogę tak mam nadzieję was przed przedstawić i wybitnymi polskimi humanistami Agata bielik Robson witam serdecznie państw tak wiele razy byli przedstawiani na tym festiwalu, że może ograniczyć go do takiej prezentacji bez wymieniania tytułów książek i tego, jaką rolę SP odkrywać się w polskich i międzynarodowej kulturze i drugim naszym gościem jest pan prof. Ryszard Koziołek z uniwersytetu Śląskiego dodam tylko, tyle że w postać naszych naszych gości granice między literaturą filozofią i innymi ze skosami nieustannie mieszają Ryszard Koziołek jest laureatem nagrody Gdynia w kategoriach eseju Agata wibrafonista z przewodniczącą kapituły, która jeszcze przez chwilę tę nagrodę przyznaje Maciej Agata tylko przez chwilę nagrody przyznaje kapituła będzie duży przyznawała nagrody mamy nadzieję, więc jesteśmy tak w towarzystwie, którym od dawna rozmawiamy o literaturze, przekładając literaturę na inne języki na filozofię na idealna na socjologię na na politologię i właściwie o tym, chciałbym, żebyśmy porozmawiali dzisiaj może zacznę od piątkowej imprezy od Odry zada pytanie pytanie Ryszardowi dobrze jeśli jest na wybicie z kolanem jest taki problem, że w jak wiemy od dawna od samego początku traktowany był przez wielu polskich pisarzy jak zdrajca, który wybrał inne życie, że wybrał inny język, że wybrał inną literaturę i tak o nim z Orzeszkowa pisała, że to jest to jest haniebny gest odwrót od odwrotu od polskiej literatury, który jak jakżeby potrzebowała takiej pióro Agaty pisali niemal wszyscy pod klub koniec sam koniec z dziewiętnastego wieku na początku dwudziestego jak ciekaw jestem, bo jesteś wybitnym znawcą właśnie tego okresu końca wieku dziewiętnastego będzie właściwie życie Konrada jest niesłychanie bliski z punktu widzenia kogoś, kto próbuje zrozumieć opisać przy tak przez biografię pisarzy najważniejsze problemy tt do tego czasu, gdyby się okazało, że Konrad zaczyna pisać po polsku mówi załóżmy taką hipotetyczną sytuację, że Konrad zaczyna pisać propolis jak wiemy, czego nie zrobił jak wiemy wybrał literaturę ze względu na język angielski i jak wiele wielokrotnie mówi tylko w języku angielskim mógłby pisać w żadnym innym jest nawet niewielką francuskich, który był praktycznie rzecz do niego pierwszym językiem, gdyby jednak ciągle ten tryb hipotetyczny, gdyby jednak pisał w Polskim języku co by to jemu dał sobie to nam dało, jaka byłaby literatura pisana po polsku przez Konrada przez Józefa Korzeniowskiego, który nie wyjechałby w pewnym momencie z Krakowa do Francji nie pojechałby do dalekiej Azji nie pojechałby do Afryki nie osiadł w Londynie co to co, jaka to jest w sytuacji, gdy tylko, że Józef Korzeniowski zaczyna pisać po polsku niemożliwe oczywiście ta niemożliwa, ale Ryszard no to jest niewyobrażalne, ale dalej ciekawe ale, ale w 2 warte przemyślenia byłoby nigdy o tym nie myślałam zawsze to było oczywiste, że powinien pisać po polsku, bo przecież prawda, bo takie były oczekiwania, ale chyba nie starał tego problemu w ten sposób ciągle mógł pisać to znaczy czy istnieje pewna infrastruktura i języka wyobraźni tradycji literackiej, w której on, by mógł ulgowo w polszczyźnie w Polskiej tradycji czy oby się mu ulokować swoją problematyką w pewnym słownik i gramatyce kultury polskiej no, więc na blok miałby się na tle kogo jednak rozlokowały się na 10 kibica lokowały się na tle Prusa lokowały się na tle Orzeszkowej lokowały się także nad Reymonta modelu Żeromski traci jedyne moim zdaniem wyjście, jakie miało to tato Żeromski, ale to byłaby zupełnie inna literatura i wydaje mi się że, żeby problem tkwi w takim w takim momencie pewnej zmiany paradygmaty licznej, zwłaszcza jeśli chodzi o powiecie Europejską, którą Konrad fantastycznie wciela, a ja to nazwał przejście od zaangażowania do świadectwa i w Polskiej literaturze, gdzie w drugiej połowie szesnastego wieku to nie nastąpiło to nastąpić nie mogło podam, bo jeśli chciałoby się tak rzeczywiście zbudować ten pełny model rzeczywistości wydaniu powieściowym zrobić to wedle pożądanego wzorca realistycznego Flauberta rok temu po Santa Balzaka Noto to musiałaby być powieść polityczna w znacznej mierze są oczywiście było niemożliwe w sytuacji braku suwerenności państwa nie suwerennej kultury i tak dla związku z tym dalszym ciągu pozostawał model zaangażowania czy to byłyby płomienie nie tak naprawdę armia żarskiego to kto pomógłby Konrad Korzeniowski mówi PiS jest raczej kryptografia, którą uprawiali wszyscy polscy post wisi, kontynuując wbrew swoim swoim zapewnieniu wzorzec romantyczny i dając nieustannie do zrozumienia swojemu odbiorcy, że nie mogą napisać powieści taki, jaki jeszcze liczyć nie mogą zbudować model rzeczywistości, w której żyje, ale czy, ale uważa, że mogliby gminie, gdyby tylko, ale tylko, gdy było inaczej, gdyby nie było takiej opresji politycznej to oni rzeczywiście mieliby język do tego, żeby opisać w tym, żeby wypisać tak jak chcieliby tylko, że im nie boi się nie pozwala jej historia nie pozwala na zapewnienie mogliby tak czy Konrad na pewno powiedział, żeby nie mógł, żeby tego nie mógł zrealizować z tego względu, że dla niego pisarzami, którzy wytyczyli jego model literatury byli francuscy realiści, ale też system gospodarczy system polityczny, który ma funkcjonować czy capita czy niema szans nie ma Conrada bez Balzaka nie ma korale bez Roberta bez opłat Santa i to nie tylko, dlatego że widzimy całe frazy, które wędrują z powieści do jego, ale także, dlatego że że ten trend ten problem zamiany zaangażowania świadectwo on mógł on u Conrada jest oparty o model francuski, czyli wedle wedle tego powiedzenia lubartowskiego że mieści się znaczy przeprowadzi sekcję odznaczyli przeprowadzić pewną bezwzględną diagnozę kultury świata, w którym żyje to jest też właściwa robota pisarza innomoto to jest kontynuacja to jest dziedzictwo Konrad w Polsce nie mógł tego z budowy przejścia zaangażowanie do świadectwa świadectwa czemu Janusz Czapiński atakuje jest to jedno z czeskim świadku je wręczyć mu musiał on odsłonić dokonaj, by dokonać pewnej mistyfikacji kultury, w której żyje, czyli odsłonić, bo najprościej bebechy bebechy trywialność i banału zła, które nie ma w sobie nic demonicznego heroicznego, które ma twarz aptekarza o my prowincji francuskiej, a dla jedynie znaleźć do tego ekwiwalentu estetyczne znaleźć ekwiwalent estetyczne dla banału kapitalizm prowincjonalnego kapitał not to jest w Polskiej literaturze ja nie wiem, kiedy trzeba na to cieszymy się czy w ogóle mamy coś takiego, ale można powiedzieć, że ziemia obie sale fragmenty ziemi obiecanej pokazują pokazują oblicze, ale zloty, ale Michale no, gdy zacznie czytać ziemię obiecaną masz gigantyczną postać potwora chronicznego potwora, który przeraża wiesz, który jest wystawa maszyn, które z bestią z innego świata nie, ale potem pojawili informowali potem pojawiał się ludzi o już nie potwornie, ale my jakiś pacjent lub wplątani w Syrii ciemne interesy pełną resentymentu maszyna nie przemija wraz z naprawdę mogła się narodzić tak tak, ale w ogóle nie zgodzić czy zgodnie zgodzi się jako konkretna o tym nie zgodzić się z konkretną tezą mianowicie dać szybciej i częściowo się zgodzić częściowo nie zgodzić znaczy uważam, że rzeczywiście LM Joseph Conrad nie mógł pisać po polsku i dopiero kontakt z angielszczyzną i też z cywilizacją angielską obudził w nim pisarza za chwilę powiem, dlaczego natomiast działy się nie zgodzić się z tą tezą o przejściu od zaangażowania w świadectwie, a wydaje się, że to do porównań już już już porównanie z mazakiem tutaj kuleje, bo trzeba za to jest tylko świadectwo czy też właśnie jednak jakiś rodzaj zaangażowania, czyli zamiłowania do tego bardzo witalne go apokaliptycznego kapitalizmu no to jest pytanie natomiast zdania, że Konrad absolutnie to nie jest ten cyniczny z chłodzonym rozum, ale Flaubert w Łasinie Kamińskich element zaangażowania, które zupełnie nie dałoby się przetłumaczyć na polskie kategorii być może to jest powód, dla którego Konrad nie nie był w stanie za uczestnicy się w grze polskich zaangażowani, ponieważ to jest zaangażowanie na miarę bardziej uniwersalną i globalną to oznacza, że używanie w zaangażowanie w cywilizację w rozwój cywilizacyjny, ale i, a jeśli już diagnozowanie to postrzeganie różnego rodzaju odpowiedzmy sobie tragedię rozumu na peryferiach to znaczy co się dzieje, kiedy właśnie ten cywilizacyjny rozum napotyka na planecie próbuje się zakorzenić się zupełnie obcy sobie glebie o jak to jak to jak wiązać ciemności oczywiście wytrąca tenże rozum z kolei inny, a jednocześnie mają, a jednocześnie inny też wyjaławia glebę, więc w gruncie rzeczy następuje właśnie coś w rodzaju takiej tragicznej konfrontacji, ale to wszystko cała potęga tego świadectwa może wynikać właśnie z tego, że moim zdaniem Konrad stoi bardzo głęboko po stronie rozumu cywilizacyjnego i instytucji w willi z racji wraz właśnie ten konserwatyzm kulturowy Konrada to jego zamiłowanie do instytucji długotrwały w perspektywie długiego trwania, które są w pewnym sensie cenniejsza od wszystkich jednostek, które im służą to jest również, że jego wybór językowy to znaczy tworzy wybiera raczej angielszczyzna, której już w tym czasie jest językiem instytucją w przeciwieństwie do polszczyzny, która dopiero się tworzy z żywiołem językowym, a zwłaszcza jeśli chodzi o język powieści realistycznej dołów on tu rzeczywiście nie miały dla siebie rozwiązań instytucjonalnych wzorców natomiast dobrze się czuł wchodząc w ramy instytucji języka angielskiego uczy się masz rację na to izba za takie finansowe, ale jest przecież też cała tradycja realistycznej powieści angielskiej, którą one w swoim stylu kina jego styl od dziś, gdzie on jest uważany za 1 z bardziej nadchodzi modelowych lat co znaczy wiele w tym sensie, że jest właśnie takie, by kontynuacją tej instytucji zwaną literaturą języka angielskiego fach w Gliwicach wiemy zaliczył go do wejścia, a ich myśli też denary od kończy właściwie i tak jest przełamie wielkie tradycje, ale oczywiście są inne głosy, które mówią, że on ona dlatego należy dlatego należą się tak duże ranga literatury angielskiej Elite niesłychanie dziwne jednak, że jak się czyta wiersze przeczyta toi to jednak wszyscy mają wrażenie, że coś jest nie tak Michniewicz co jest nie tak, że coś jest nie tak z tym stylem dlatego być może nie on ma pan pan ma ona tak tak dziwne, gdyż zajmuje tak dziwnymi zachowywali widzieli strata literatura jest fakt, iż nie należy, ale jednocześnie tak patrzą na niego tak spod podejrzliwości tak też do wyboru muszą ten akcent w jego środku tych twardych łukowate akcent który, który jest warto też są zawsze są Bertrand Rasel mówiła o Kanadzie stają się skądinąd bardzo przyjaźnie, że żywości dopiero po tym, kiedy go poznał osobiście, ale zrozumiał właśnie na czym polega ta intrygująca nie angielską część jego prozy, która jednocześnie jest tak doskonała pod względem formalnym, czyli jeśli ich już za okres dobrze zrozumieć, o co Agatha przez rząd powiedziała nam oczy ze Zjednoczonych żona nie boi się już nikogo chyba, mówiąc że po polsku polszczyzna w drugiej połowie dziewiętnastego wieku się dopiero tworzyła na nasze konto odwołali wyjaśniał to bojówki cię napadną zaraz się tylko stąd wyjść nie boi się Boga kościół z wieloma się jeszcze tworzyła w latach dwudziestych dwudziestego wieku jest modernizacja Polski we właściwie, jakby nie wiem, że pan to było nasze związki stworzą operację na żywo msze dla nowych ziem, ale to zostawmy natomiast ja i niesie wydaje się ten to jest jeszcze bardziej paradoksalna sytuacja jest jeśli chodzi o status angielszczyzny kona Boskiej, bo przypomina mi się wtedy ta wypowiedź karnetach, który pracował w obrębie jego teksty w wydawnictwie, którą ładuje na, że on jest jak mówił Kondrat czytał z rękopis to wzrost z przerażeniem zrozumiał, że on w ogóle nie potrafił wymawiać słów rząd czy statut tak, jakbyśmy czytali badani znają słoneczniki angielskiej i pyta, dlaczego tak czyta on w eterze nigdy nie wypowiedział te służyć nigdy nie miał w usta swoje zalety z niego zrozumieć płaci teraz to jest nie tylko one Janie przez jakiś precedens tego typu w historii literatury świata jak posłuchasz Nabokova mówiącego po angielsku to sytuację dokładnie taka sama właśnie się go nauczyć jak łaciny po prostu no tak tak to jest też język literatury w tym przypadku jest literatury z językiem zżycia codziennego niema nic wspólnego i dlatego być może byli Konrad próbował połączyć coś co wydaje się nie do połączenia do bardziej kompletną nieumiejętności bycia w języku na co dzień tak albo też przenoszenia własnego i domu, skąd się z daleka do życia codziennego i ich uciekanie od tego Indiom w gruncie rzeczy do tam, gdzie nikt nie mógł tego idiomu nie może rozpoznać no bo przecież jak czytać Conrada jest ponadto musi naprawdę nic nadzwyczajne wyczucie języka angielskiego, żeby zrozumieć też jest nie tak, ale nie ma błędów to jest jakiś styl, który robi ogromne wrażenie, ale nie mówię nie ma nie ma tej idei tego tego załamania języka, który natychmiast on zdradza w rozmowie w rozmowie prywatnej, więc to jest jakiś jakoś tak jakiś taki chwyt na przynależność bez przynależności, jakby się wydaje, że to jest taka sytuacja Konrada w języku angielskim odnaleźli nie należy podobnie jak pewnie z polszczyzną z kulturą polską należy, ale nie należy, ale dziwi to co Agata powiedziała przynależy o tej cywilizacyjnej instytucji tej instytucji cywilizacji Agata, mówi że Konrad nie mógł wypisać niezależnie od tego czy ma rację czy nie iść taki rozwój polszczyzny jako radny mógł wpisać po polsku, dlatego że w języku polskim w kulturze polskiej ten problem cywilizacyjny, który mu chodziło nie mógłby zostać wyartykułowany wiesz tego domu nikt nie wybaczył to znaczy swą w Polsce nikt mu nie wybaczą, że zaangażowany w co innego niż Polska ma dość nieskładnie opowiedziała się dzisiaj, bo tak oni nie wybaczyła, a cóż dopiero w drugiej powiedzieć, że na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku to była niekwestionowana oby nie istniał tak samo macie takie wrażenie, że dlatego właśnie uciekł, bo oczywiście można dorabiać dorabia się temu w tę teorię tak post factum także widać jasno, że nie miał szans, żeby powiedzieć wyprawę, ale dopiero wtedy to widać, kiedy on kończy pisać swoje dzieło tak oto jestem zresztą zwrotu aktywne co robimy no przecież zaczyna wtedy ma czterdziestkę to jest zwiastun to jest starzejący się facet powoli i la la mogę mówić no powoli i jeżeli z, jaką ucieka jako piętnastolatek, kto to to co tam wieców Rogerowi Milli Jovovich w Polsce prysnął z domu po prostu ich i od opresyjnego wuja, a przy okazji przed polską też też daje nogę mama mam wrażenie właśnie to właśnie zechciał powiedzieć jak i w ja czytałam Konrada zawsze czytam też w od młodości gości głównie poczta w młodości moje lektury Konrada jest głównie liceum i w bardzo lubiłam to był właściwie mój ulubiony pisarz wtedy moją ulubioną powieścią koniach w 2 Florent diesla oraz znacznie późniejszy i wobec niego zawsze miała dwuznaczny stosunek za jego umizgi niech takie rzeczy natomiast wykonawca po prostu bardzo lubiłam, a moja ulubiona powieść jest ocalenie wyraz kiju możesz się do tego wrócimy bo, bo to jest moim zdaniem taka modelowa opowieść o romantycznym oświeceniu nie jest ogląd sytuacji podmiotu, który w złotych za chwilę dla rządu stabilizuje się w stanie chaosu, ale właśnie to jest Zacisze prywatne natomiast moim zdaniem będzie czytała wykonywała też takim poczuciu oto w końcu były głębokie lata osiemdziesiąte sama się szykowałam do ucieczki z Polski i w i w tym sensie ekonomicznym był dla mnie takim wirtualnym przewodnikiem, a do tego rodzaju ucieczki zresztą wizja do Marsylii tę za kredytowanie coś takiego to lokalny, ale Alles pozorowane samobójstwo malarii na szczęście udało mi się już z tego rodzaju przygód wykonać wykonać się jednak rzeź podobną to znaczy ja też miałam poczucie i tutaj być może ja projektuję na Konrada swoje własne swoje własne motywacje, ale naprawdę mam dziś dzień bardzo głębokie poczucie, że pewnych uniwersalnych problemów cywilizacyjnych nie da się w Polsce łatwo dyskutować o tym, że granice między ani z instytucjami ta kultura tak bardzo skupiony na Sowiej tak bardzo narcystyczny lokalne nie są przygotowane do tego, żeby pewnych naprawdę ogólnie i uniwersalnych myśli przedyskutować, a sądzę, że to była też literacka ambicja kontra rozumiem w związku z tym na 1 z takich uniwersalnych myśli, którą Floty, którą Konrad za Robertem czy jakikolwiek inny chciał dyskutować i chciał przenieść na szerszy grunt mniej lokalnych mniej uwikłany w tak w doraźność polityczną jest kategoria sprawiedliwości tak to to jest rzeczywiście moim zdaniem jak i wyższą o tytuł części biurowej Trump okazywała się i Wisły na przewodach domu przedmowa do Murzyna załogi Narcyza zapowiada je, ale zatrzymał się jeszcze przez chwilkę tylko na dno tych kwestiach cywilizacyjnych rodziny wynosi czynsz, bo to mnie interesuje żywotnie ich chyba najbardziej podatna na dzisiejsze popołudnie, ale z mniejszym zaś o tym, czego nie lubimy Konrad nauczyciel Konrada, którego nie lubimy też prawda takie było to lubienie był Konrad Otóż to, o czym mówiła Agata i jego myślenia cywilizacji on mi się wydaje głęboko irytujący z tego względu jak traktuje cywilizację brytyjską, której w gruncie rzeczy nie poddaje krytyce nie poddaje jakiś głębszej analizie z powodu itp te powody są ciekawe, bo bardzo często interpretuje się jako wyraz jego lojalności wobec kraju, którego przygarnął domu pracy schronienie wielką publiczność natomiast być może jestem koniunktura Konrada, który wybrało język angielski także jako największy rynek świata w rynek literacki żart inne języki już wtedy nie gwarantował mu takiej recepcji jak jak język angielski i to staranne i ostrożne traktowanie brytyjskiego kolonializmu w jego powieściach też daje domyślenia czy też rzeczywiście pewien rodzaj uprzejmości wobec kultury gościnnej czy goszczącego czy to jest po prostu troska o to aby, aby drukowanego recenzję, aby w prasie konserwatywnej brytyjskiej go uchwalonej komentowana wydaje się, że to jest, kiedy czytasz biografię Konrada i widać, że on jest, bo bardzo czasu skłonny do rozmaitych małych Szal Years czy oszustwa nieustannie kłamała na swój temat zmyślał liczbę lat czy obsłużonych na okrętach nie kłamały wydatki przychody oszukiwał wydawców to są wszystko takie takie powiedziałbym mu kłamstwo dziecka natomiast towarzyszy mu to właściwie od oto pierwszy świat, jaki mamy na nas na temat jego relacji z ludźmi to jest ten komu na tym się nie podoba silnik, który jest trochę trochę takim cynicznym graczem z z publicznością zremisował 1 10 0 ma autorytet wielki dobrze jak teraz próbuje połączyć te nasze perspektywy cytuje, bo będzie mowa o tym jak on rozumiał cywilizacji dlaczego, dlaczego n p. nigdy nie pojawiały złego słowa na politycznej w jej dna na marynarkę brytyjską, a więc tak w 1 do Anglii Zagórski tu tłumaczki swojej pisał ów 80 0 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku, kiedy Burowie wzniecili powstanie przeciwko imperium i on powiada tak nie można wątpić, że oni w najlepszej wierze walczą o swoją niepodległość w istocie jednak nie mają pojęcia wolności, która na całym świecie marki, którą na całym świecie można znaleźć jedynie pod flagą brytyjską nawroty, bo rynek tak to jest 1 z 1 z najważniejszych balony przed obroniła wiedza, o ile za chwilę wrzesień, kiedy zrobi to samo dokładnie to samo kroczy nie poparł murów Sienkiewicza, ale w tym samym czasie, ale jednocześnie Sienkiewicz nie czerpie się aż Sienkiewicz z kolei popierały koślawej zmiana amerykańskich prawda dobro, a Ziemkiewicz, kiedy nadziei za chwilę będziesz broniła nas tego zdania natomiast jeszcze chcę przytoczyć i jedno tym razem no to cios poznamy jest sens i z jądra ciemności jest początek na samym początku powieści 7 wszyscy na wódce i raz i tak dużo rozmyślałem o przyszłości tych ziem Tamiza, ale to przecież byli żołnierze z dnia należy jest ciemne miejsce oczywiście tak to na PiS wzięło był i ale w pewnym momencie mamy rok, który jest jest narratorem i opowiada, że narratorem narracji opowiada, że tak robi takie rozróżnienie między Rzymianami, a nawet Brytyjczykami, których bez ważnej płyną także Rzymianie byli zdobywcami natomiast Brytyjczycy są kolonizatorami Rahima mówi to jest rozróżnienie jest jasny Kongres i kolejne stołeczne szpitale i on starannie rozróżnia i powiada, że pierwsi dzielić i zdobywcy opierali swoją władzę na dotyk ziemian na temat zwierzęcej siły takiej czystej sile brud fałsz, a drudzy, czyli koloniści opierali na sile tylko na idei i powiada także zwyczajna grabież zużyciem siły może odkupić jedynie idea taki jest sens i cytuje jakaś idea, która za tym stoi prawdziwa idea oraz bezinteresowna wiara w nią płaci dziś to jest moim zdaniem jedno z najbardziej niepokojących zdań, jakie Konrad napisy to znaczy, jeżeli nasze kawy i jeżeli masz idei, która potrafi uzasadnić swoją przemoc jest usprawiedliwione mogę teraz odpowie zdawkowo łączy się bardzo łatwo jest to wszystko skrytykować siły w kontekście dyskursu postkolonialnego właśnie na Boże jak ona w ogóle mógł coś takiego napisać po niej, a teraz nihilizm jak mógł wszyscy raczej mówią o bilety są oczywiste, dlaczego tak oczywistym to nie jest wcale oczywiste, a zwłaszcza dzisiaj z dzisiejszego punktu widzenia, kiedy w i kiedy tego rodzaju takie bardziej dialektyczny Jan Walenty przesłania chętnie redukujemy do narodowości niż przesłanie nagannych moralnie od razu po prostu, zanim się zastanowimy co tam jest jeszcze powiedziane, a ja bym teraz właśnie chciała, żebym się przez chwilę zastanowili nad tą wielką ambiwalencja Konrada mianowicie to, że to jest człowiek, który ucieka z Polski pod panowaniem Rosji, żeby znaleźć rzeczywiście swoje domostwo w wielkiej Brytanii, którą wybiera to jest rzeczywiście kraj jego wyboru jego miłości to nie jest tylko cynizm to jest rzeczywiście głęboka wiara w to, że wielka Brytania reprezentuje pewną ciągłość cywilizacyjną, której oczyści żaden kraj peryferyjny nie zna to jest jego naprawdę głębokie przeświadczenie, że jeśli się cywilizacja ma swoją tradycję to właśnie znalazł się w centrum i pisząc w języku angielskim, a naprawdę ma bezpośredni dostęp do otwartego centrum i teraz za co się dzieje w myśl Konrada moim zdaniem to jest ten, ale ta nieustanna kalkulacja i porównanie znaczy to właśnie czym jest kanonizacja w stylu rosyjskim, a czym jest kolonizacja stylu brytyjskim, ale w tym cytacie z jądra ciemności figura rzymska to stać się figura Rosjan, a kolonizacji, która nic nie daje kolonizacji, która jest czysta eksploatację opartą na Blue Force in na po prostu czystym rachunku sił jest po prostu siłą naturalną żywiołem być może staną się niesprawiedliwe dla Rzymian natomiast jeśli się zrozumieć kontrasty kontakt z samego Konrada, ale choćby nawet to co pisze o Rosji w oczach Zachodu to wtedy zrozumiemy, że właśnie żywiołowość Rosji i jej właśnie Krzystof tak pojęta fizycznej siły kolonialnej to jest to co on ma tutaj w tle głowy i co właściwie powiedzieć, że ma w porównaniu z taką właśnie brutalną fizyczną kolonizacją murale, które dokonują choćby Rosjanie to o kolonizacja typu brytyjskiego jest jakościowo czymś zupełnie innym i być może właśnie należałoby ją grać w piłkę oczka moment należałoby ją nazywać modernizacji modernizacją, czyli rzeczywiście jakimś wielkim projektem globalnym uniwersalnym świeckim wariantem chrześcijaństwa, czyli właśnie po wielkim projektem modernizacyjnym, który ma objąć cały glob SA i godzi się chce bronić, a Konrada to nie jest tak, że ja się tu się podkładem państwu i wszystkim, ale chce go trochę bronić, dlatego że uważam, że tak jak tak jak kiedyś chrześcijaństwo było właśnie ciekawe ze względu na swój nastrój poza mitycznym charakter to znaczy to rzeczywiście chciało stać się religią uniwersalną i objąć cały lot tak trzeba też popatrzeć na tę tradycję oświecenia i modernizacji to jest właśnie ta idea, o której mówi Konrad jako właśnie czegoś również wartego do rozważenia ani nie sprowadza ne go do samej praktyki kolonizacja innej, którą łatwo odrzucić to nie jest tylko właśnie kwestia czystej straty ludności zatem rzeczywiście szła pewna idea i co jest idea modernizacyjna i teraz znów to nie jest tylko kwestia dziewiętnastego wieku i to wcale nie jest tylko kwestia relacji, ale wielka Brytania, bo Afryka czy Azja to jest kwestia którą, która dotyka nas dziś fakt co znaczy, że znów kwestia Polska w jakim momencie się znajdujemy, a czy rzeczywiście język modernizacyjny jest tylko językiem komunikacyjnym jak n p. chce nas przekonać obecna władza w gruncie rzeczy coś takiego próbuje powiedzieć czy może właśnie należałoby rozważyć racje Konrada i uznali, że właśnie anglosaski model modernizacji to nie jest tylko brutalna kolonizacja, a jednak jakiś rodzaj idei jakiś rodzaj idei, który nawraca ciepła woda w kranach, ale liczba wolnych wygrana wartości wartości liberalne szacunek dla prawa szacunek dla instytucji, a poczucie że, że mu prawu stanowi pewną pewną całość, która broni jednostkę, a nie jest tylko i wyłącznie w jakimś fundamentalnym elementem barbarzyńskiej rozgrywki lokalnych kacyków, a wszystko to jest w konarach ci te wszystkie dylematy sów KON radzie i właśnie niesamowite jest to, że kiedy czyta się ocalenie jądro ciemności Nostromo i t d . i t d . to tytuł książki można żywcem przenieść na naszej sytuacji dzisiaj Niemczy żywcem można przyjąć do sytuacji, że Jan Paweł dobrze elity gratka replika tylko to znaczy, gdyby nie wiem astma czy komu dać wybór między kolonizacją rosyjską angielską nie miałbym wątpliwości, że wybrali rosyjską, bo jeszcze, by istnieli dzisiaj, więc ja jestem pewien powinno teraz nie istnieją, więc da zostali wybici do nauki, więc Malwina rzesza sjesty, a jest taki wyrok jest też pewien, że Odra rosyjską też nie mieć mieliby szansę w Hetmanie był jednak nie poprze dziewiętnastowiecznych kolonisty kolejką kolonii Kolonia jest rosyjski on nie był oparty na eksterminacji ona wyłącznie ale gdyby mniejsza z tym natomiast angielski był oparty wyłącznie eksterminacji wobec niektórych plemion tak, ale nijak się rzekomo badanie trzeba bronić w ten sposób pomiatać myślę, że żyją one on to jest teologiem Kopytko kolonializmu ani brytyjskiego ani jakiegokolwiek innego tylko, że ma zamiar się broni na poziomie myśli politycznej tylko na poziomie literatury miastem przy Watry, który od, którego zaczął Michał on jest dobra zwodniczy dlatego, że to jest głos narratora w 2 to to jest ten fenomen i to odkrycie narracji Konrad Boskiej, która nie uprzywilejowuje 1 punktu widzenia 1 z głównych w 1 z 1 z głównych problemów jądra ciemności, ale też Nostromo placówki postępu i wielu powieści o rzeczywistości kolonialnej jest to kto jest odpowiedzialny za to co Europejczycy robią w Afryce 3 3 3 czy na Malajach czy odpowiedzialny jest Europa czy czy tzw. dziczy i Konrad nie daje odpowiedzi na to pytanie i to jest fenomenalne zafascynowana, bo wydaje się, że na bazie rzecz, że możemy udzielić krańcowo różne odpowiedzi w przypadku kur SA dziś go z naprawą wałów albo cała dobra Europa stoi za tą potworną ideą prawda przed przerobienia obcego na swojego i właściwie nie ma rozstrzygnięcia to jest jego wad fenomenalne odkrycie, a po tym, kiedy wchodzi lord Jim to te perspektywy jeszcze się pomnażają Jonasson tylko jako koncert to krok są cenzurowane ogarnia nas narracji Barlowa, ale oto nasz problem, żeby sobie, z czym to sfinalizować prosta przeliczana jest, choć argumenty znajdą w drugą stronę jest dlatego jest pisarzem jednak przede wszystkim zobaczyli, czyli na kimś kto, kto może mówić taki nie równocześnie dobrze to w takim razie porozmawiajmy o tych nie wiem o metaforę, którego używa do określenia swojej twórczości bony są bez istotnej nieco na nie nie są mogą rozjaśnić ten problem, który mamy to nieustanne bieganie i jego pomiędzy biegunem partykularnymi Universal także między 1 detalem i pewną ideą, która być może stoi za tym co widzi, ale być może nie i by tak wydaje się, że 1 główny problem wykonane właśnie jest właśnie to, że jest nam, że mamy taki, że pisarz musi coś zrobić rzeczywistości, ale rzeczywistość musieli tak nikt nie bardzo poddaje łatwo ona raczej raczej się po lekach taką nie przezroczystą taflą i musi tam tafle przebić, żeby coś wyciągnąć na świadków i i w pewnym momencie mówi tak, że twórcze powieściopisarza można porównać cytuje go można porównać do akcji ratowniczej prowadzonej w ciemnościach w podmuchach wiatru z coraz to innego kierunku, jaki jak zapewnia jak zaczynamy czytać treść takiego od razu widać że, że cały ten ma Mariza czy marynistyczne części twórczości Conrada jest to bujda na resorach w ogóle nie chodzi o to, że to jest, że tego pisarza może wydawać tylko wydawnictwo morskiej tak do okna określa te oto chodzi o tych znacznie więcej, więc on, mówi że twórczość tłuczeń powieściopisarza to akcja ratownicza prowadzona w ciemnościach podmuchach wiatru starostę innego kierunku to jest akcja ratownicza owo wyrywanie zanikających faz możliwości zdemaskowany pięknymi słowami z macierzystych mroków na świat do głosu dochodzi też o to żeby, gdzie można zobaczyć zmagający się kształty pojąć je obdarzyć 1 możliwą jedyną możliwą formą trwałości w tym świecie wartości względem trwałości pamięci i jest i to jest jak rozumiem ten wysiłek cywilizacyjny to zasiłek z OC wywrze bezkształtny dokładnie obrócili rozmawiamy z magmy z chaosu 10 2 WOW po prostu przechodzimy do pierwszej kreacji, czyli po prostu do stabilnej formy i on tak pojmuję literaturę tak tak to ty to jest jasne nie tylko z tego tego fragmentu, że tak pojmuję literatury, ale czy to dotyczy to cenny dla czy to nam wystarczyć do mam wystarczająco godne czy Tyson jakich polskie dysza dysze nasza z nas na tym najlepiej wysokich w tym czasie zrobić polskie odpowiedniki tak takiego myślenia o literaturze literatura to nie jest jakaś sprawa nos nos do do budowy przeprowadzenia to nie jest zaangażowanie tylko literatura jest metafizyczna walka z bezpodstawnym chwały żydowskiego, ale jemu talentu brakowało, żeby to przetrwanie teraz ma swoją żonę dobrze, ale gdzieś z lasu, by do nowych waśni, bo ja chciałam powiedzieć do samego początku, że autorem, który wydaje mi się mentalnie najbliższe Konradowi w Polsce Brzozowski to znaczy ta sama niechęć do Dostojewskiego to samo poczucie, że Rosja jest właśnie kraje magmę bez kształtu Amor filii, z którego trzeba się wyrwać półświatku formy jej, że tę formę właśnie daje nam cywilizacja zachodnia no i też ten sam wybór angielską kości jasne, jaką właśnie tego w tej kultury, gdzie właśnie to wykuwania formy udało się najlepiej wspierający argument teraz mogę z wesel, ale na czarno widzi dużą część w tym samym czasie na zwrot uznaniowości w tym samym czasie Oshee jeśli w Polsce mamy wielki głos na temat kwestii tematu Reitmana wyjścia właśnie Gombrowicz, który z pochwałą bez kształtu te, które właśnie, mówi że że właśnie w metodzie jest tu nie ma zgody nie padną nie no nie przepraszam, ale ta idea, że właśnie zagubić lub w przegubie dopuścić się z filmu do głosu tobyśmy się zgodzili się w, a nie teraz go na wykonawstwo ja właśnie niejasności ja ja mówię, że zwykła Konrad ma sojusznika w Polskim IT Brzozowski Jan Brzozowski jak wiadomo jest częściowe eksterytorialny on już jest honorowym Anglikiem prawda już właściwie się w wy wy ewakuował z Opolszczyzny no, a Gombrowicz, który właśnie w nich tkwi wygłasza dokładnie przeciwstawną moim zdaniem pochwała literatury no z Gombrowiczem małżeństwo jest bardziej złożona niż mniejszy niż to, o czym mówić, ale jak mówię nie mnie o tym, chyba powinniśmy rozmawiać teraz, bo mogę takie 2 cytaty z, żeby podeprzeć się tego Brzozowskiego, który się pojawia on powie no oczywiście to główne jedyny jedyny Polski medalista, który nataką skalę się zaangażował sprawy jak i literatury angielskiej pod koniec spotkania swojego życia dziś przeciwko literaturze rosyjskiej jakoś tak no, więc odpady, ale także literatury niemieckiego bo kiedy pisał o negatywnym wpływie kina kultura niemiecka miała na Polski modernizm i Żukowskiego w szczególności o CIT i Rzepeckiego nienawidził serdecznie na weto Brzozowski stworzył dla siebie taką dyrektywę licytuje cytuje jego pamiętnik ukazał się ohydnej bezkształtną jeszcze w zestawieniu z Glapińskim światowymi, a on jest po stronie latynoskiego świata, więc oczywiście jest ona i on jest po stronie tych żyć diety, a ziemia czy nie nie Paweł Ratyński świat dobra zostawiamy, jaką dziś wyjaśnia gole, nazywając przede wszystkim od osoby Leica przystępne, a ja w oczy aż o w Chester tona tak doceniono ją inny cytat, bo wtedy wtedy tak, bo wtedy, kiedy pisał o w light właśnie na to mówi tak w konsekwencji analizy intuicyjny w sieni pęknięcia powinny sięgać śmiało i nie uspokajać się póki się nie osiągnie światła teraz nie przebaczył w sobie żadnej rzeczy, które zostanie zamknięta w rocku NATO to jest oczywiście tak to jest oświecenie to to jest paradygmat oświecenie wrzaski jest 1 z największych przedstawicieli polskiego oświecenia w modernizację Polski tak, a ty byś powiedziała oświecenia oświecenie, ale tu chodzi o modernizację modernizację dokonaną i rękami angielskimi i dlatego właśnie ty Bronisz Konrad miał do niego na wykupienie konia kują oczywiście ale, ale dlatego, ale też groźnego się przed krytykami postkolonialnym mi, bo uważam, że zwykli postkolonialne zbyt łatwo wypłat sum radzą sobie moim zdaniem z fundamentalnym rozróżnieniem kolonizacji modernizacji to jest teraz możemy wrócić do wątków, które obiecały Ryszarda lwie, który mówi, że go bardzo interesuje mianowicie sprawiedliwość tak ale zanim jeszcze porozmawiać taksówek sprawiedliwość tu na i t d. to chciałbym, żebyśmy odpowiedzi na pytanie kiedy, kiedy kiedy maluch, mówi że on był 1 z nas fakty są to co znaczy ładne Błażej co to jest 1 z nas to można zrozumieć łatwo to znaczy, że jak patrzy na Narwi mają być 1 z nas stanowi tak dużo dobrego pochodzenia obelisku jest tak wymienienie mówiłem o lordzie Jimmym o wiele bardziej od 1 z Nasdaq co to znaczy, że obydwaj Leys, czyli daj znać polskich matek z dobrego gniazda Renato to jest stwierdzenie w gruncie rzeczy jak jedno takie arystokratyczne bym powiedział tak oto toto, ale w 1 10 0 lata mówi o drugim arystokraci, bo to były dobre szkoły, bo to była tradycja jest stare arystokratyczne Janowi na ogół 1 z nas teraz o to chodzi o to chodzi chodzi o to żeby, żeby tradycji się jako zwykła ludzka z tego problem tak, który miał opuścił statek ZU czeka go są gratis polowy właściwie, że wcześniej trzeba zrobić, ale potem ginie gdzieś tam jakieś znaki kompletną mnie nigdy nie umiejscowioną na mapie wyspę i ta staje się władcą i tego właśnie tego też ten terminarz, bo narrator nie rozumie mówi ale o co w ogóle chodzi po prostu się tu tu nie rozumiem co zrobił tak oto w porządku na rozwój może nie służy Miodowa w ogóle wiadomo co się stało, a tutaj do złota buduje na dno, bo nie rozumiem tego, dlaczego do tego przestaje być 1 z nas mniej interesuje taka pozorna uniwersalność tego po dacie to oczywiście stwierdzenie, że 1 z dnia aż w latach 2 czy dom przed czy my my należymy do tych dat do tej grupy czy zostaliśmy wykluczeni z tej grupy, bo to mówią na to mówią, by użyć języka pani prof. Angole to właśnie teraz okazało się, że nie jesteśmy żadnymi z nich ale widzisz poniekąd być może odpowiedzieć na pytanie, które jednak 1 3 mianowicie, dlaczego Conrad nigdy nie napisał książkę swoim własnym doświadczeniu bycia fanem od swojej o swoim poczuciu obcości, którego uznawał wielokrotnie nawet na różnych planach, a być może być może właśnie miały być nie może, że wszystkie powieści są o tym, wie, że to kluczowe pytanie to kluczowe pytanie czy on był 1 z nas dzieli prawda, który ma w sobie dobre wykształcenie z dobrego domu, a zarazem jakoś reset dziwną prawda jakiś nieco inne poczucie honoru jakąś skłonność do akceptacji oraz planowane 1 roztrząsanie na tego co prawda poczucie winy uzasadnionego czy nie, że rzecz, że może to jestem z obcym oba on korale wiemy miał alergię, żeby przed wahaniem, bo słowiańską aż radni PiS go tak nie rozrusza 2 rzeczy, bo doprowadzały do szału jak jak robiono z niego autora literatury marynistycznej i kiedy umieszczano go w całym świecie słowiańska to tego nienawidzi walczy o tym, się wszelkimi sposobami ale, ale skala tego tego typy wrażliwości tego czułego miejsca pracowałaby na pewno w tych miejscach tekstu i w tym fundamentalnym pytaniu czy on był 1 z nas czy i co właśnie decyduje o dziwo, nawet one jednak czy jesteśmy my jesteśmy częścią uniemożliwia jazdę po, ale którego nowego świata normalną mówi tego, o którym Kondrat mówi, bo na lato to też był to też młodzi bohaterowie byli dobrze, ale dla żołnierzy byli jak i grono wezwali straż miejską radę wojskową radę m. in . dlatego że Konrada Wallenroda wagony z Konradem wolę narodem w świecie tego brytyjskiego zakonu Moder ni za to rów no, czyli jest 1 z nich nie jest 1 z nich jednocześnie start na tych co do Tottenhamu wydawało się, że nie jest tak nieszczęśliwie, że nie jest ona pewnie zmierza, więc ma cywilną jest od niedzieli są oni w dziwnym Konrada Wallenroda nad takim, który niby niby właśnie pojawił się tam jako obcy, ale tak naprawdę co mówicie, że tak powiem przydają mu się powiększają się tą nową wiarą, ale jednak no pozostaje im Konradem dzielnica ta obcość, zanim się, zanim osiągnie on dotąd rząd odwołano was jest takim rzeczywiście bardzo mocnym hasłem, bo on on naprawdę jednocześnie w gestii 1 z nich inni nie jest 1 z nich radiowych i wszyscy i wszyscy przecież ci, którzy czytali czytali Konrada to tak jakby od razu za niego Wallenroda zrozumieli to znaczy najpier w wasali, który widzi, że go jego pierwsze pierwsza refleksja nad matką nawet były takie właśnie czytał jako 17 czytałem osiemnastolatek tak jak my wszyscy od razu wiedział po pierwszych kilku zdania dodała, że nie nie wymienię dodaje, że nie ma zdjęć, że to nie jest Annual to jest dokładnie to sosen Society pisał Niewiem kim był ten człowiek, ale wiedziałem od samego początku, że nie jest to brytyjski autor data czy wiedział, że to nie jest na aktywny brytyjski pisarz dokładnie ta sama refleksja się pojawią Salmana Rushdiego okres przed wielkim wielbicielem prozy Conrada będzie się można wejść do tak powiem poziomu wręcz identyfikacji dawno jeśli Salman Rushdie wybiera sobie wybiera sobie pseudonim Joseph Anton tak na to ze względu na to, że pierwszą część stanowi Kondrata drugą Czechow nie, ale z tym Konradem utożsamiany z bardzo głęboko na bardzo podobnych bardzo podobnych powodów to jest w końcu pisarz, który w, których chciał się oderwać się od swoich tutejszych pieleszy i rzeczywiście stać się Łanowa oraz 1 z nich miał się może nim stać w koloniach tam jest 1 z nich no ale jak wiadomo Salman Rushdie nie, ale świadków Konrada jego własny rów rzeczywiście on jest kolonialnym Integry z tą to znaczy na Malajach w Afryce, ale z 1 z nas tam tam problem różnic narodowych ulega zniesieniu na poziomie rozszerzonym 1 z nich 1 z tamtych lat, a i ten podział jest jednak bardzo ostrej zimy i oni tubylcy przybysze Konrad to jednak replikuje, kiedy jestem o tym, głęboko przekonany, że on replikuje sytuację kolonialną tak, by systemowo, bo oczywiście trudno oczekiwać od niego, żeby był kimś innym w tym czasie Stal nie ma moim zdaniem nie ma innego czas strażak, który by mógł mu torbę, by realizował inny model, jaki prawda taki pluralistyczny naszą firmą właśnie miał być znany z ławki czy tanie to oczywiście, ale tym razem teraz zapytam w takim razie gotowy na to pytanie czy był 1 z nich i stwierdzamy, że właśnie był 1 z nich, ale różnimy się co do stopnia oceny tego tego uczestnictwa w w projekcie modernizacja zaliczyć modernizację jak mówi Agata albo w systemie kolonialnym jak mówią inni to są 2 strony tego samego tej samej tej samej monety, a teraz zapytałbym czy jest coś co świadczy o tym, że był 1 z nas rzeczywiście cały czas uczestniczę w tym kraju po projekcie modernizacyjnym czy przypadkiem nie ma u niego jego sposobie myślenia takich pojęć, które jakoś, by się jednak dały zaczepić o polskość albo mówimy, bo mówimy, bo mówimy o taki rząd jest takim mocnym podmiotem liberalnym tak to jest tak jak ja też się z tym zgadza teraz pytanie czy w tej mocnej liberalny podmiotowości jednak mimo wszystko nie da się znaleźć to z mobilnością w lekcjach co co mogłoby jednak wpisywać go w 100 % z powrotem w kontekście Polski i kiedy widzi jak tylko do ma taką propozycję Pol pot tera z Rzeszowa jak uważa tak to zresztą też powiedziała moja aktualności Konrada dzisiaj tak, ale chodzi o to, jakie są pojęcia, które mogłyby go przypisać ja ja myślę, że on powie, że duma to jest coś takiego co jest tylko co wpisuje chyba w tym tradycje polskości szwedzką może nie tak tak mi się wydaje w i taka suwerenność, którą on, którą on w starciu z potęgami niesłychanie mocno mocna akcentuje i powinni pamiętać w odczuwam po prostu jest i to chyba jedno takie najbiedniejsze wyznanie zjawia się na piśmie odczuwam po prostu wstręt do utraty nawet jedno chwile wzruszenia tej pełnej władzy nad sobą, który jest pierwszym warunkiem dobrej służby i tak oczywiście ta jest odrzucamy teraz akcent położono na fanfary nadal do nich, jakkolwiek w oczy może być fanfaronady aż się podoba mi się też podawać tylko, że to jest wręcz utraty pełnej władzy nazwano twoją własnością młodych pojawi się oczko za chwileczkę to jest to dziś wpisujesz tradycję polską szlachecką moim zdaniem to jest błędna droga jednak zawiesić kończy zdania, bo z 1 strony mamy taką sytuację mamy dumne kogoś, kto jest dumny ze swego i jest jej wierny tak duma wierności tak dalej, ale z drugiej strony i to i to wpisywało w tę tradycję polskość recepty bez wiz druga strona druga strona są z owej suwerenności jak i absolutnej niechęci do bycia czyimś innym bycia kimś długo albo niebycia Hanny tak to jest zakaz dowodowy, jaki Tytana przygody, a Iza Jasia Berlina Janów mówi 1 z definicji wolności to dokonać wpisu jest taką liberalną koncepcję wolności bez bez 2 zdań za tatę, ale jak mówię czy jest szansa na to, żeby go jakoś przeciągnąć na stronach tego nie tak szlachetny sposób jak to planowany jest niestety jak żyć, ale jest takie miejsce moim zdaniem bardzo mocne to jest głębokie przekonanie, że modernizacja na peryferiach nie zachodzi nie zahaczyć też dziadostwo, który leży, gdyż możemy się położyć do grobu po prostu po takim zdaniem panie na tory nowa nadzieja jest smutne jeszcze bardziej niż tych, ale mówimy na razie do zrozumienia, ale Koziołek jest bardzo smutny utajonym smutkiem myślę, że wspaniale jest rzeką Rade w w Sienie udała przygoda kolonizacji jako jako marynarz nie udała, bo to są same porażki dziennikom niski jak czytamy to widać, że po prostu to jest, że żałość bierze statku nie ma, bo zepsuty choroba dała dzieli go w końcu, ale jako kapitana tylko takiego pomocnika do nawigacji mory ca chorych na świetnym kapitanem na dobrą sprawę nigdy nie był w tej swojej historii przygód na morzu to się to się jakoś nie udaje, a jeśli kryzys i przyjrzymy się na obrazy typy tych tych przyczółków cywilizacyjnych, które pojawiają się w jego w jego pisarstwie Lotto to generalnie zrujnować dziadostwo, a to znaczy to ta tam się to się to się nie udaje teraz znów pozostaje to pytanie czy to się nie udaje, ponieważ dzicz rozkłada tymczasem straszy i tuje należą do wielkiej rodziny przerażony widzicie o tym, życiem, które któreś plemię, które jest nie niemożliwe do zagospodarowania ani językowo i masz rację całkowitą mówiąc o tym, że on nie jest lubartowski czy wychodzi z Roberta Alego przekracza jest fenomen w stylu Konarskiego, który jest pochwały nieadekwatności goście ekspozycja nieadekwatności z 1 strony te słowa są są fascynujące zbudowane, a zarazem ciągle narratorzy mówią nie może tego zrozumieć to jest niewyobrażalne tego się nie da opisać, czyli niezwykle precyzyjnie z, który zostaje zniszczony czy podminowany przez tego, który otworzy i to w jakim sensie jest model moim zdaniem postrzegania postrzegania tych praktyk kolonialnych praktyk modernizacyjnych chyba nawet tam blok w Lotosie jakość usług własnego jeśli jest, więc całkowicie zgadzam odpowiedział nawet tak, że oczywiście rację Magatha, mówiąc że Kondrat i wpisuje się projekt modernizacyjny bo, bo buduje taką postać takiego podmiotu, który to wszystko potrafi nad wszystkim potrafi zapanować i wykroić w każdym momencie w sferę wolności, ale żadnej powieści tytoniu do żadnej powieści, ale jej co mogłoby świadczyć o tym, że cały ten projekt tak jak mówisz cały ten projekt modernizacyjny jednak zatrzymuje się w pewnym momencie rozbija się, o co rozbija się od co z tego nie jest sposób przekroczyć ją u nas bywa różnie od początku do końca swojej twórczości to jest chyba jedyna rzecz, która jest spójna mianowicie to jest nawiedzić nawet nie widzi, a potem jest cel i to nie ma znaczenia czy to jest także w Wiśle gigahercach o obrazowaniu Konrad od pierwszych po powieści ostatnie to co się okazuje okazuje się, że tam jest 1 wątek, który się z każdej powieści tak lub inaczej bohater w pewnym momencie, chcąc zrozumieć świat składa broni powiada ja w życiu tego nie wojny i w życiu tego nie rozumiem, bo tam jest po prostu czarna ściana, którą ja się rozwija i to jest moment, w którym ten podmiot modernizacyjny staje takim stopniu staje się takim, by w rozpaczy w gruncie rzeczy w rozpaczy Ziętek 8 1 tego świata, który jest kompletnie bezkształtny, a nie da się przekształcić to jest wolne tak to jest to jest to co niektórzy amerykańscy krytycy piszą właśnie w Kanadzie nazwali Polaka na skup konfrontacja z realnym także, że w tym sensie wykonawcy z 1 z pierwszych pisarzy realnego, czyli takiego takiego starcia z niemożnością przeniknięcia życia popędów rzeczywistości ale, ale właśnie konfrontacja, która jest możliwa tylko wtedy, kiedy się taki wysiłek podjęło i teraz tak jeszcze bardziej rzeczywiście można przeczytać można przeczytać książki Conrada jako po prostu kronikę z góry zapowiedzianej klęski jak się teraz mówi właśnie modernizacji nowoczesności oświeceniu, ale można też przeczytać jako właśnie świadectwo pewnej walki, która wcale nie ulega unieważnieniu przez doświadczenie tego realnego, a można podzielić wręcz przeciwnie, jakby wzbogaca nasze doświadczenia tego czym miał być prawdziwy upodmiotowienie albo prawdziwe właśnie modernizacja to jest jakby wejście na wyższy etap rozpoznania wejście na wyższy etap diagnozy świadomości, że musimy się z tym realnym skonfrontować, ale nie o to, żeby temu ulec tylko, żeby 1 z nich nie chce ulegać, że rywale wierzę, że no tak ale, żeby właśnie ta wada takiego plan, żeby realizowały świątynia po nowym, ale właściwie tak się trochę Konrada czyta to znaczy że, że podobnie jak przeczytała kałamarze konfrontacja z realnym końcu wszystko tak, że w zasadzie wszelkie w takim razie te projekty upodmiotowienia ogarnięcia samego siebie ulegają zakwestionowanie, bo i tak wiele może się nie uda Otóż wydaje się, że nie pokona o tym, pisał nie po to, Konrad przywołał kategorię realnego, żebyśmy zapowie przez tą kategorią od razu empirycznie składanego za książkę której, który jest zbawienny kłamstwo ja no właśnie Janusz zasypie, ale zbawienne kłamstwo jest właśnie sposobem to jest bardzo dialekt jest sposób obchodzenia zbyt traumatyczne relacje z innym niż jedno i właśnie taki właśnie dlatego i właśnie na tym polega i o tym, to mówimy i moim zdaniem w tym sensie Konrad nie przestaje być pisarzem modernizacyjnym będącym w tym paradygmacie, który po prostu mówi to jest tak mówiąc tak mówią zupełnie swych wpolityce właśnie takiej w tej pielgrzymki retoryki pierwszej powieści angielskiej czy Libanie Jana pielgrzymkowy jest tak, a jakiekolwiek no tak, ale to jest zdania jest zgoda w pewnym sensie wzór angielskich powieści psychologicznej, która też była bardzo dobrze przecież Konradowi znana jest tzw. w cudowny termin siłą o ratyfikacji to jest po prostu wzgórze trudności we wsi, które trzeba pokonać wymyśli co jest taką fantazję z realnym to nie jest coś co kończy sprawę tym sensie to nie jest pisarz dekadencki to nie jest pisarz po nowoczesne to nie jest pisarz, który po prostu mówił wiesz, a teraz po prostu klęska to jest po prostu listę filmów, a teraz po prostu klęska ta korzenie, a jednocześnie dekadę w terminie 1 i wyważony, bo podobno, że jest tylko, że uważam, że to właśnie była raczej noty co się z nią WD przezwyciężyć zło do przezwyciężania do przyłączenia do przepracowania w porządku, ale ona przewidział dla genialna pierwszego genialna książka Konrada, czyli Murzyn załogi Narcyza dokładnie co się w tej chwili mówimy to jest przykre być krytykiem przewidzianym przez twórczość Otóż bohaterowie tej powieści z państwa trzymają lektury przed sobą płyną statkiem z Bombaju to do do Anglii i mają na pokładzie chorego czarnoskórego tytułowego Murzyna załogi Narcyza, który jest takim przedmiotem ich z takim głowę nie wiadomo nie nie jest zadomowiony mnie opisanym, który generuje większość problemów na statku Jon umiera wszyscy nie chcą pozwolić był, bo mają takie przekonanie, że umrze nam na morzu na statku to przyniesie jeszcze 6 mówiono bardzo niewiele zagadnień życia wydawało się zbyt szerokie na ciasne ramy ludzkiej mowy i za powszechną zgodą pozostawionej ogromnemu morzu, które od początku zamykała je swym potężnym uścisku morzu, który widział wszystko i z czasem miało niechybnie odsłonić każdemu mądrość i dają nowe wszystkich błędach pewność jutra kryje się zwątpieniu dziedziny bezpieczeństwa spokoju leżące poza granicami troski lęku, a zbył udanym porodzie bez silnych myśli płynących nieprzerwanie TUI tam to tam przez działalność ludzi dziś wynurza się na powierzchnie, przyciągając uwagę jak czarna Góra umocowana łańcuchem do dna budki z tego strumienia i teraz są to ten stan naszej bezradności umysł powoduje Otóż to, o czym Agata napisać książkę, czyli zbawienne kłamst w działa na nas demoralizująco przez niego stawaliśmy się wysoce ludzcy wrażliwi skomplikowanie niezmiernie dekadencji rozumieliśmy subtelności golenie kół odczuwaliśmy wszystkiego od razu uzdrawiania wykręty zwodzenia jak, gdybyśmy byli przed cywilizowanymi przyczynili pozbawieni wiedzy o sensie życia sprawiali wrażenie ludzi dopuszczonych jakiś haniebnej tajemnicy stroić się wymowy wymowne grymasy spiskowców wymienialiśmy znaczące spojrzenia i krótkie ważkie słowa byliśmy niewypowiedzianej potęgi bardzo zadowoleni są z siebie, kto wie czy wyrażenie haniebna tajemnica nie jest kluczem do do dat dokona rada my rozmawiamy rozmawiamy mogli się bardzo długo rozmawiać, ale zapewne jest też także, że państwo chcielibyście się włączyć do tej rozmowy, więc zapraszam prawda zapraszam państwa rozmowy o faktach gorąco zapraszam bardzo proszę dziękuję ja bym się w ciągu kilku kwestii odnieść pierwszą kwestii, ale to jest dla mnie mało się na kolonializmu, o czym myślę, że poszczególni przez krytyków i krytyka i Konrada jako powiedzmy no tutaj od będącego w tradycji swoich, chociaż jest to historyczna, ponieważ uwzględniwszy realia tamtego czasu to trudno było być kimś innym jak, więc coś jest taki argument mnie nie wnikam w pozostałych tak tak, ale o wiele bardziej istotne intrygujące dla mnie to historia związana z tytułem festiwal z niepokojem i myślę, że należałoby uwzględnić sytuację egzystencjalną Konrada, jaka to sytuacja ta sytuacja, w której nie, bo jest puste nie ma nie ma kolejki dla wartości on mierzy się z chaosem z ciemnością bez kształtem sołtys tej sytuacji pozostaje pewien wybór kulturowy to jest wybór, o czym pani Agata mówiła co jest jedyną rękojmią dającą jemu oparcie w tym czym w tym chaosie jest pewna instytucja cywilizacji czuł i on identyfikuje zjem z Wells z cywilizacją imperium brytyjskiego jak tu abstrahuje od sytuacji to co pan Ryszard głód pewnego życiowego jak osobnika psychologicznego koniunkturalizmu dla mnie też wtórny u źródeł musi, bo to jest możliwe oczywiście miasto fundamentalną podstawą jest to postawa czuł się na czym oprzeć i on znalazcy jedyne oparcie jedyną jedynym ściany poprosił o sieci perspektywę, z której spoglądać, aby uchronić od ostatecznej rozpaczy właśnie właśnie to instytucje i jeśli można na koniec przywołam dla mnie też osobiście najbardziej przenikliwa książka polecam każdemu na temat Josepha Conrada Michała komara sprzed 40 lat esej piekło Conrada i osobiście nie znam ktoś inny może jak ktoś taki 1 cytat przywołany na tym zakończy nasz rząd daje wiele do myślenia w budowaniu profesor mówił o pewnym momencie o tej barierze i niemocy i co pozostaje Szal szaleństwo jest przeciw świadomości, ale jest i jest jedynym istotnym wytworem niebo jest puste mówi Konrad uspokajające kłamstwa odbierają człowiekowi tę resztkę godności, jaka możliwe, że do pomyślenia w błocie ziemi no i tyle dziękuję bardzo dziękuję wolę Boga żywego niż ja RO ja właśnie chciałam działo powiedział mojej ulubionej powieści Conrada, czyli o ocaleniu, gdzie właśnie tytułowe Beskidu odnosi się do no właśnie takiego poczucia ocalenia siebie bohatera tu chodzi głównie do oka kap. Thomasa Lee Garda OSW, który opiera się różnego rodzaju pokusom tak można, by nazwać, chociaż jednak spotkanie widz staje Travis Renziego w wielką miłością mowa w coś więcej niż tylko po Kuusamo, ale w każdym razie można powiedzieć honorowo wychodzili z samego takiego chaosu w przy przygodnych zdarzeń, które w zasadzie mogłyby go usidlić mogłyby go w zasadzie zupełnie rozpuścić jako pojedynczy podmiot, ale udaje mu się jak mówi za chować to dobre imię i ocalić siebie jest bardzo istotne jest to, że to jest teraz Kijów to nie jest Salve jesień 2 to nie jest zbawienie to jest ocalenie ich w tym sensie jest to taki, że min bardziej minimalny nie religijne świecki, ale taki pewny odpowiedni podmiotu, który ocalał sam siebie właśnie na środku wylicza prowadzone w innych akcja ratownicza prowadzona w ciemności dokładnie o tym jest norweski to właśnie Res Kijów jako ojca dla niej samo ocalenie w perspektywie, kiedy być może zbawienie jest już nieosiągalne, ale z drugiej strony ten wątek cywilny ratunku cywilizacyjnego, który o, którym mówimy jest jej nieustannie podminowany i przeczytam taki fragment jądra ciemności takich chyba najbardziej wymownym pod tym względem maluch powie tak nie zrozumiecie tego nowo jak pójdę z, kiedy pod nogami macie twardy bruk, a wokół bliźni gotowi was rozbawić lub napaść, gdy stąpać delikatnie między rzeźnikiem nad policjantem w świętym strachu przed skandalem gilotyną lub domem wariatów czy umiecie sobie wyobrazić w jaki przed wieczne pierwotne rejony może człowieka doprowadzić nieskrępowana wędrówka drogą samotności kompletnej samotności bez policjanta drogówki ciszy kompletnej ciszy, gdzie nie usłyszysz uprzejmego bliźniego ostrzegawczego szeptu opinii publicznej to jest druga strona jest podszewka w całego projektu cywilizacyjnego, który oczywiście wpędza nas poczucie bezpieczeństwa poczucie takiego oczywistego bezpieczeństwa zapewnionego przez przez okres przez szpital wariatów przez policjanta i przez system jest także to są punkty oparcie to są punkty oparcia cywilizacyjne, które mają swoją bardzo ciemną podszewkę, który w gruncie rzeczy nikt nie jest w stanie zrozumieć, więc Konrad mówi tak, że tak no i daty jej tutaj moglibyśmy przyjąć detale rzeczywiście misja cywilizacyjna i porządku to wszystko wie o tym, wiemy, ale w pewnym momencie ta misja cywilizacyjna wywraca się granice, dlatego że nie jest w stanie przeskoczyć takiego czy przejść takiego punktu przy przeskoczyć muru, który się tam wznosi w związku z tym muszę mieć tam wrócić do siebie wracając jesteśmy przekonani, że i tak jesteśmy lepsi od tego czy jest za murem, że znajdujemy wiemy co to znaczy coś za murem, ale w gruncie rzeczy nie wiemy nie wiemy nic, bo najdalej można się posunąć wyłącznie samotnie bez podpórek cywilizacyjnych także to jest test wydaje się, że wykonawca powinien też, tyle że jasne jesteśmy wpisani w ten projekt cywilizacyjny, ale tak na dobrą sprawę trzeba spróbować czegoś innego oprócz wojny w samotności albo próbujemy samotnego samotnego mierzenia się bez kształtem i wtedy dopiero zobaczymy, gdy do Libii i ktoś, kto to, kto jest jednak to nie poza tym gramy uczciwie to jest romantyczna domieszka wjazd jest jak już jest romantyczny oświecenie to nie jest po prostu oświecenie, gdzie mamy rzeczywiście rozum sama jasność, która usiłuje po prostu przeniknąć się mroki tylko to ktoś z Pomorza jest zakazane Pawłowa sytuacjach Paweł mówi Święty Paweł także grzechu żywa przez związek z przekazaniem podwykonawcy aut odkrywa równoległą wystawę rzeźb chaos ożywa przez związek z formą to znaczy, że czysta oświeceniowe forma tylko tak naprawdę rozruszają rozpętuje się mają wzór dla związku z tym trzeba jakoś przekroczyć tak znaczy tak jak tak jak to ta dieta ta dialektyka, a prawa i grzechu musi być jak ta sama jak tutaj ta dialektyka formy i chaosu musi jakoś być przekroczona winną być może bardziej romantyczną formuła modernizacji jakiś inny nowoczesności w swoim, ale to ciągle nie rezygnujemy z tego wysiłku poza tym gramy uczciwie jednak z historyczną ością Konrada jest oczywiście stan bliski temu co pan, mówi że należy tu lokować w kontekstach dziewiętnastowiecznych czy przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku, ale my nie chcemy, żeby Konrad był mieszkańcem dziewiętnastego wieku my chcemy rządu pracował dla nas Gdynia także u nas wybierzemy kawałek tego Konrada, który sprzyja naszemu myśleniu o dzisiejsze pokolenie dziś na całą resztę wydamy do piekła prawda w nowoczesne patrzyli na mnie albo w całości, a www albo niech tam się kurzy na półkach albo bierzemy go z całym tym bałagan bałagan proszę państwa się we z wielką stacją przysłuchuje tej debacie natomiast myślę, że mieszczanie Konrada w kontekście dyskursów postkolonialnych jest błędem z tych 1 też powodów natomiast wydaje się, że on mu z innego powodu jest aktualny, że i w tym sensie jest profetyczne jest PiS jest do przodu ze swego czasu w oczy, że Konrad w jaki sposób rozpoznaje nadchodzący kryzys modernizacji fakt ich tata sytuacja Jima Lee żony z 1 z nas nie, dlatego że dobro świetne wykształcenie czy on jest 1 z nas jako akwizytor, który od portu do portu w tej Azji południowo-wschodniej krąży i w tym sensie jest człowiekiem z ZUS z dzisiejszego rynku pracy w pewnym sensie jednocześnie jest takim akwizytora nie do końca, bo zawsze coś jest z wszami to kokaina, ale z drugiej strony wyrzuca tu się powoli w knajpie i tygodnie nie ma przed 2 tak nazywa jest daleka jest to ogromny zawód na osi jezdni, bo nie da zrobić taką wspaniałą robotę, a jednak lepszy wszystko, ale z drugiej strony, ale z drugiej strony one mu cierpi los tych wszystkich ludzi, którzy tak doświadczalne i nie niesie go na swoich barkach teraz cała ta opowieść rodzimy to nie jest jakaś inna linearna historia tego to jest próba przed, skąd rada wyjaśnienia, skąd jestem akwizytor, który jest w gruncie rzeczy w perspektywie nie wiem Londynu do Londynu jeszcze wtedy zupełnie niezrozumiały, ale on sprowadza się pojawia jest człowiekiem Zachodu tym, który już na nadejdzie teraz jak wytłumaczyć ciągu tłumaczy bardzo ciekawie szczegółowych omówienie strony, że dobre wykształcenie, ale z drugiej strony, a popularna powieść, która z nich w jaki sposób mu napędza jego fantazje, którego odbywa on jest marzycielem w 2 LO jest kim się w pogrążonym w różne rodzaje takich popkulturowych już powiedzmy fantazja złudzenia ach , i a i to jest coś co co on tutaj wskazuje, a potem jest próba takiego się rozwiązania tej sytuacji innych eksperymentów w tym pasji Atu sami tak mi się wydaje 1 100 co tam popycha do tego paktu samo to jest to nam się nazywa system niemiecki stary romantyk prawda, więc przez romantyzm jest tutaj o wolnych i artystów Konrad nie wiem czy jest ratunek dla dla innych podmiotów po nowoczesnego poprzez powrót do poprzez powrót do romantyzmu on tego nie wiano chce to zbadać wydają się tam jest pewien trop także i lobbingu czy to jednak jako szalenie inspirujące jego oferty współczesnych dyskusjach dotyczących krytyki nowoczesności to jest 1 rzecz, a druga rzecz dla krajów zdają się tempem kolonialny tutaj wątek kosze przy wyszedł na plan pierwszy, a my z tej perspektywy patrząc to konfrontacja z realnym jest nie tylko z z Sydney w jądrze ciemności czyli, czyli wushu tylko to jest ta ta konfrontacja ich jest tutaj na 3 z wnętrza nowoczesności przychodzi coś potwornego tutaj się coś budzi Azja oczywiście zgadzam się stało jak najbardziej natomiast się w samym jądrze ciemności tak to jądro ciemności, ale to jest z kwesty taką rolę, gdyby spojrzeć z państwowym późnego Konrada to gdzie jest to realny realny jest w Londynie i to mamy i to mamy to jest istota tajnego agenta o w latach, ale bije on pije alkohol brak jest w Londynie i to jest i od kiedy opisuje tak to i tak Londyn z punktu widzenia żony tego podwójnego agenta Noto to i to chciałem powiedzieć, że w gruncie rzeczy kiedy, kiedy wydaje się, że tam jest Konrad to znaczy kosz wykonany jest żoną tego agenta mówiąc krótko już 1 i WZiZT, bo one główną bohaterką tej powieści idealnie terroryści są główni bohaterowie nie nie spiskowcy tylko żona, która siedzi tam z boku i przekłada ty dżin Winiecki anarchistyczne festyn w sklepie im i ma nikogo Manaus syna ma kalek elekta, który zostaje wysadzony w powietrze przez nieudolne i nieudolną akcję terrorystyczną no i ona i to jest i to ona w pewnym momencie mówi ona w pewnym momencie ona prawie nic nie mówi w tej powieści, ale ona bonami i 3 Dawid i to milczenie jest potworna konfrontacja właśnie z tym realnym londyńskim, który jest 1 na dobrą sprawę tym realnym mogą modernistyczny prawdy to tak Mot taką czarną ścianą Londyn jest ona, gdy jest to od lat pisze Londyn dla niej był taką czarną studnia, w której giną minusem i ona Ion i ona wraz z zamykać się w sobie i wielokrotnie kona powtarza, że nikt nie był w stanie przednia oś przednią przeniknąć, aby nikt nie wiedział w ogóle pan Bóg myśli co ona ciotce co jest w niej to jest odpowiedź, ale wydaje się to właśnie odpowiedź na temat na ten na tę dramatyczną świadomość nie możliwości przeniknięcia bezkształtne, ale to był strasznie anachroniczne Kondrata, bo to znaczyłoby, że to, że to jest metafizycznych to jest jakiś manewr Terry Martin Braun obwieścił jak jeść ciemne chroniczne źródło destrukcji OSiR -u zakładu, kiedy Konrad powinien mieć świadomość, że rzec, że struktury instytucje mogą być równie morderczyni bezpieczne i skłonne do autonomicznego działania co w ciemne źródło które, które pulsuje zarówno lewicy jak i Londynie, ale chyba jednak do tego, by miały całkiem nie przenikną tego tego w tej tak tego drugiego skrzydła modernizacji, która dla nas jest teraz wychodzi na plan pierwszy wydaje mi się, że odniesie cały czas liczy się w taki metafizyki, który próbował się wadzić nowoczesnością wiedział, że trzeba udzielić na to wzburzeniem nie trudności się wspinać w kulkę toczyć i t d. chyba wszystko gra na wszystko to wiedział pielgrzymki tego typu rzeczy, ale jednak pozostawał metafizyki ME rzeczywiście w świecie, w którym metafizyka nie miała żadnego innego uzasadnienia w i poza Poznań pod świecką właśnie z nią etyczną poza świetną polszczyzną etyczne to jest dla niego niesłychanie istotne dla ludzi, a w liście, bo latami, a ja nie przewijali uważam, żeby była anachroniczna w jakimkolwiek sensie to znaczy w ta nie to wiemy, że tak uważa też jasne, że dla ciebie ten podstawowy budulec sposób czytania nowoczesności i w ogóle metafizyka jest stworzono u nas nie ma powodu, żeby ją porzuca zdradza wyżywić jako hasło, bo po nowoczesnych hut w metafizycznych rozważań właśnie metafizyczną konklawe wspaniała znaczy to, że rzeka, że to jest rzeczywiście jak czytanie go jest jak jak w niemalże już tak powiem patetycznie świadczenie pierwszego pierwsza od dnia stworzenia, bo to jest rzeczywiście jego gonienie ani Realem, ale na sygnale pojechała, dlatego że on sam tak chciał dlatego rząd dokładnie tak jak mówisz, kiedy pisanie dla niego jest po prostu ciągłym wywodzenie z kształtu z chaosu nocą to jest dokładnie na to przez pierwszy dzień pierwszy dzień powinno wyznaczyć to jest jak duch Boży unoszący się nad wodami teraz albo ona albo dowody zdesperowanych realnego, więc na nie oczywiście, że nie, ale na czym polega wielkość modernizmu właśnie przepraszam bardzo jak mówił dializ w długiej, ale w Manhattanie na kimś trzeba się wzorować na 10 0 dni może być lepszy nie ma lepszego modelu po prostu Boga stworzyciela ducha Bożego, gdy się unosi nad USA miał pod takim czasie wzorowo zapisali się nad czymś takim, wzorując się po 2 zlote raczej uszanować na 2 dziękuję ja takie pytanie, które może wykracza trochę poza Konrada, ale nie do końca po zakłada tylko na to pytanie za co robimy to nie lubimy Konrada i dlaczego to jednak to samo czy możemy zagrać to samo pytanie w odniesieniu do Conrad Festival 2, czyli o już, że nowe państwo to się zajmują nie tylko Konradem, ale przede wszystkim literaturą jako taką aurę i w jakim miejscu dziś jesteśmy niczym naprawdę potrzebujemy tego dokonać rada przy czym wciąż musimy się na nim wspierać tak jak on szukał podobno inspiracją może nawet i w boskim dziele stworzenia to czy literatura Polska albo w ogóle Europejska potrzebuje jeszcze dzisiaj, a Conrada czy my wciąż też rolną musimy się na tych ramionach olbrzymów wspierać liczymy wciąż stoimy w tym dramacie takim samym jak ona cieszył się rząd wybrał nie mają z wyboru oraz bliskość Niemiec Francuz gości poszedł w stronę imperium brytyjskiego i my widzimy po tym, festiwalu, że znam się możesz możecie je tak samo, bo być może wśród naszych znajomych krewnych nie tylko literatów, ale po prostu ludzi szukających miejsca na świecie wielu dokonało tego samego wyboru może w tym sensie nie wszyscy jesteśmy poradami zwane grodami, ale być może wszyscy jesteśmy Konrada mi filozofami dokonujemy tego samego wyboru nie znajdujemy lepszego poparcia w tym świecie niż ten jednak świat wartości ekonomicznych reprezentowanych wciąż dla nas przez Londyn i czy to tak jest, że Zrzeszenie wydostaliśmy wzrostu poza Konrada jak było jako Czytelnicy i jako pisarze i ja ja odpowiem ci z nich organizatorów festiwalu w gruncie rzeczy tak, by to pytanie jest zazwyczaj zasadne pytanie zazwyczaj zasadny czy przypadkiem nie powtarzamy tego gestu i czy ten gest nie jest już zbyt oczywisty i czy nie jest też tak, że wybierane jako ostatnia etyczną podpórkę instytucje no i jako kapitalistyczną literatury globalnej, bo tak rozumiem za to, że to, że to, że oto pan tak, że chodzi, więc wydaje mi się, że jeszcze udaje nam się uniknąć tej pułapki która, któremu wygląda następująco, że my jesteśmy, by tak agendą wykonawczą centrum dowodzenia literatury światowej literatury globalnej, która mówi nam czy dyktuje nam są kogo my mamy zapraszać na nasz festiwal wydaje się, że właśnie tej kładki powstają staram się uniknąć jeszcze tak nie jest ze Jeff tak jak chcieliby sugeruje nam prof. Agata bielik Robson toczymy jeszcze tę ulgę w góry tezie, że sama walka z uniwersalną i taką bez twarzy ową innych bloków globalną literaturą i nadal nas nas podtrzymuje tak bym odpowiedział na to pytanie natomiast rzeczywiście jest tak, że wielu z nas już mi, że jesteśmy gdzieś tam tak po tej samej stronie o tej samej stronie dla mnie wybór Konrada jest osobiście rzecz biorąc niesłychanie ważny interesujący ciekawy jako pewien problem dotyczący polskiej literatury czy 2 możliwości polskiej literatury, która już nie już nie jest jej ani tu ani tam nie jest już zdławione taką koniecznością wybierania także wie, że musimy tutaj, bo nie możemy tam ze śledztwa nie możemy tutaj to już jest poza nami ten problem jest poza nami jak Konrad nigdy nie wrócił do Polski tak naprawdę nigdy nie nigdy nie uniewinnienie ze skruchą nie powiedział nie przyznał się do zdrady ojczyzny jako takiej pracy tylko po prostu co stworzył stworzył stworzyć wielką tradycję literatury, do której wydaje mi się, że trzeba trzeba wracać tak trzeba wracać, bo ich raz rozmawiałem z jest z paniami, które prowadziły z audycji w TOK FM i lodami mówią, ale przecież 4 1 3 2 mówią tak tak tego się jednak czy ideałach i mówi Jan i mówię no być może jest tak, że to nie jest język, do którego przywykliśmy przywykliśmy czytając inne książki wydarzy być może kompletnie inna tradycja i teraz nasze takim wspólnym zadaniem powinno być zrozumienie tej tradycji bo, bo czy zejście poniżej tego poziomu nietykalności, który być może jest odstrasza, który nie nie daje nam nadziei ale, ale dno, jeżeli jesteśmy tu wszyscy razem 9 lat spotykamy się rozmawiamy i t d. tak dalej to ta jest nadzieja, że my schodzimy podupada, bo poniżej tego poziomu nie zrozumiało hity nieczytelności w stronę wyciągania jakichś wątków takich n p . czyli Konrad należy do paradygmatu modernizacyjnego albo gdzie ten paradygmat ma słabe punkty albo toto to jest wydaje się pytanie takie bardziej, którego do tej pory nie było tak zimnej rzeczywiście doprowadzi jest kluczowa jest nasze napoje napoje znana zaraz na początku naszej rozmowy nie ja powiedział, że my potrzebujemy Conrada czy w ogóle literatury Konrad nie będzie emblematem tej potrzeby, ponieważ mamy niewielu z 3 sprzymierzeńców tej klasy, którzy by pomogli nam zdać sprawę ze świata, w którym żyjemy w Dobrzyniu ogólnie, ale podam konkretny przykład 1 z największych najbardziej wpływowych ostatnimi czasy krytyków Konrada, by nie jest siłaczem we, który jest strasznie się o Konradzie wypowiedziała, narażając go przeklętym, ale nazywają go przed klientem rasistą ale kiedy czytam rozmowę z nim, gdzie proszono go żeby, żeby więcej powiedział, o co mu chodzi o podział zysku na ten rozczarowany dlatego oczywiście ze względu na jego kolanie realizm KRS wyraźnie czy kryteria historie wątki jego prozy, ale on to wzruszający sposób wytłumaczył następująco my mamy niewielu sprzymierzeńców urzędasów pisarzy tej klasy utalentowanych dysponujących wiedzą o świecie, do którego należymy, którzy są w lesie zaangażowani i to, że aż się czuje porzucony przez Konrada wcale nie nie podważa wartości tej prozy w jego oczach także na ile i drugi przykład cały czas mówimy o locie w zimie, więc te pytał łaska literatury z przeszłości, która nam udzielać czasem nagle najbardziej nieoczekiwany sposób to data powieść to doskonale pokazuje przecież przecież lord Jim porzuca porzuca statek z jest z muzułmańskimi pielgrzymami do Mekki itp istotnym kontekstem drobiazg szczegół nagle współczesnej lekturze nabiera zupełnie innego kontekstu i nagle jak musi świecić takim nagłym światłem, które ten tekst Agata drugi oficer tego z tego samego statku kiedy, kiedy spogląda, kiedy spogląda pod pokład widzi tam tylko taki jakiś bezkształtny bezkształtny postaci, które w ogóle nie są ludzi, żeby tak, ale jej oczami chce się odnieść do tego Londynu jako centrum Otóż Londyn to nie jest nie wiem, dlaczego auto ma być centrum wyłącznie ekonomiczne tak jak liberalna kultura anglosaska nie niosła ze sobą właśnie żadnych wartości oprócz wizji ciepłej wody w kranie, skąd taka cisza się w ogóle pojawiła na pewno Konrad był absolutnie na coś takiego nie przystały raz jeszcze w asyście mówimy no ja bardzo nastaje na to, żeby odróżnić od siebie oświeceniową ideę modernizacyjną na kulturę liberalną Oates mocy 30 0 eksploatacji odbywające się pod egidą kolonizacyjne ono to jest wywodzili się zaciera tę różnicę na to tak jak mówię w Polsce można się położyć do grobu było, bo jeśli nie jesteśmy w stanie odróżnić od siebie praktyk modernizacyjnych od praktyk kolonizacji innych ma to w zasadzie od 1 Polska izba chce to jakiś nasz ości nie wiem czemu po prostu właśnie takiej wymaga umowa tej Naszości która, która jak mówi już się właśnie Polski teoretyk post kolonializmem, ale po stronie prawej, czyli prof. Zybertowicz, mówi że w zasadzie już prawa logiki są kolonialne w Polsce, a który w zasadzie zasadach niesprzeczności i t d. to już są zasady na narzucone, z czym miała być dla nich skolonizowane Naszość właściwa czy statut wyrwać no to jest właśnie ta mroczna tajemnica, a nawet wolałabym nie wnikać natomiast wyższe, a propos aktualności Konrada doborem państwu taką anegdotę pewien mój znajomy z Warszawą nie będę niczego nazwiska po prostu przetłumaczył historie Kurtza na historię Donalda Tuska my jest on wbre w pozorom bardzo przekonująca historia pokazująca jak kury w właśnie, zaczynając jako jako idealny wiek towarzyskiej rozmowy towarzyskiej idee doskonała antologia od początku do końca Donald Tusk rozpoczynających, rozpoczynając jako młody idealistyczny modernizacja to kończy czymś w rodzaju właśnie gestu kurpiowskiego szaleństwa i wzrostu nieduży dorżnąć watahę, ale z ekstremalnymi Nate o deblu z zapasów w haśle dzień wszystkich to jest nie do wytrzymania, ale że rzeź właściwie można, by historie modernizacji w Polsce też powiedzieć właśnie tu kurpiowską narracją park, która się zaczyna właśnie idealistycznej próby nawracania Polaków na angielską siedzę właśnie takie cywilizowane instytucje inne bardzo Anglo FIZ i właśnie gdańskich młodych konserwatystów zakończy się właśnie tym po prostu gestem szaleństwa wręcz gestem szaleństwa i ucieczki na 2 jedno miliard zlote były to bardzo aktualne chciał zagrać na ile rzecz się Chinkom kadra jest Polski sprzymierzeńcem PiS przyjmiecie Polakom, że okres Silesii po polskiej literatury, ponieważ recepcja Kondrata po 20 04 . roku, czyli polityk po inicjatywie wydawniczej Stefana Żeromskiego przyjętych później to przez Marię Dąbrowską i przekładanie i Zagórskiej świadczą o kimś zupełnie przeciwnym od Otóż odnoszę wrażenie zawsze odnosimy wrażenie to było bardzo bym więcej przygnębiające uczucie, że w tym Konrad w Polsce z kompletnie niezrozumiałe, że wzięcie przez pokolenia Kolumbów ustawione także przez Jana Józefa Szczepańskiego pamiętamy jego teksty na sztandary i Konrada jako żołnierza niezłomnego było totalnym nieporozumieniem to tak naprawdę może jedynym pisarzem, który w złotej i intuicję, do których państwo wspominają tych, którzy są powtórki najciekawszych Otóż twierdzę dla Konrada był Gombrowicz, który w Museo mówię o pamiętniku z okresu dojrzewania, o czym może jeszcze mało oficjalny akces do możliwych do pisania na połączył wodę z ogniem, czyli połączył Konrada z Dostojewskim Konrada, który Dostojewskiego nienawidził, a tym co Gombrowicz niezwykle trafną intuicją ludzie nienawidzący jawnie Konrada z kolei Echo w tworzeniu naprzeciw drobnym dziękuję bardzo nie chce wychowywać syna Jasia absolutnie zgadzam z Januszem rzeczywiście to był bardzo jednostronny nacisk w wzięcie po prostu Konrada za patrona pokolenia Kolumbów było aktem bardzo jednostronnymi takim właśnie z ponad 6 calowy niedoczekanie władzy po prostu czytano wtedy Konrada jako pisarza honoru przede wszystkim honoru tak w czasach kiedy, kiedy jej kot tak mówił, że właśnie z tą krany kradzież honor to faszyzm, tak więc stan rzeczy się honorowo się Konrada w tych czasach PRL-u była takim właśnie, ale widać w ubiegłym roku uwielbiamy modę na euro wraca do ciepłej wody, jeżeli dokładnie takim samym momencie, kiedy lektura tego rodzaju wraca, w które kto i którego to rodzaj lektura rzeczywiście opiera się na dość jak sądzę świadomym nie do jedno czytaniu gen. Januszem Miłosz Miłosz to jest to ogniwo, które jest przyłączony do Konrada po latach tam bym szukał na 1 z trwalszych wątków powinowactwa z z myślą komara stosunek do natury fascynacja kulturą anglosaską wyjście z rdzenia Słowiańszczyzny prawda z tej z tej litewskiej dziczy przeczy całej akcji w aktywnym podejściu natury takich i odkrycie żądła, które w, którym przeraża, który zwraca w stronę cywilizacji kultury rozumu tak sam dopuścił do późnego do późnego dochodzi świetna i Agata dostaje rozpaczliwe znaki od naszych kolegów, że musimy skończyć niestety mamy nadzieję, że ta rozmowa na temat Conrada, gdy oczy się byśmy nie wyczerpali wszystkich wątków, które moglibyśmy wyczerpane a, ale zostawiamy państwu pod rozwagę także lektury tej książki, do których do, której zachęcam ja dziękuję Agacie bielik Robson i Ryszardowi swoją Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CONRAD FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA