REKLAMA

Magdalenę Abakanowicz wspominają Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik (powtórka)

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2017-11-01 19:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo w składzie Andy materii spotykamy się dziś w nietypowym dniu i o nietypowej porze w studiu Radia TOK FM historyk krytyk sztuki Anda Rottenberg dzień dobry pewnie do Chin Amerykanie na 1 proc swojej Kor BIK dzisiaj zmarła Magdalena Abakanowicz ikona polskiej sztuki i Conan o polskiej kultury i odnoszę wrażenie, że to jest jedno z tych artystek, których nazwisko potrafiliby przywołać nawet ludzie, którzy ze sztuką na co dzień nie mają do czynienia nie jest sztuką ich Rozwiń » chlebem powszednim na dywanik to jest zawsze także tego typu podejście nie zaskakują to są wiadomo tak są tak jak GROM z jasnego nieba przegra przykrej trudne, ponieważ rzeczywiście Magdaleny Abakanowicz stała się gwiazdą sztuki świata owej i to dosyć szybko też młodym wieku zaistniała na najpier w w Europie, a potem w stanach jest też artystką rozpoznawalną na całym świecie może powołać powiedzieć, że za każdym razem, bo w Brytania mamy tego rodzimego twórcę stylem jesteśmy blisko to nie zdajemy sprawę z tego kim on jest w innych kulturach, a zdarzało mi się w stanach n p. wielkich galerii zobaczyć 1 z dzieł Abakanowicz jest Wiślana nieuwaga właścicielka galerii, gdzie pani zna osobiście paliła Abakanowicz, jakby Targ o idei i to wyglądało na to, że jestem jakąś łaską dotknięte czy to Magdalenę wielką artystkę znam osobiście, ale powiem pani też, że poznałam ją z Frankiem Gehrym na otwarciu muzeum w Bilbao słynnego Guggenheim Bilbao i to w Langer zabiegał o to, żeby ją poznać, a jak się spotkali pierwszy raz w życiu widzieli to padli sobie w ramiona tak czuli się sobie bliscy wybuch niebywałych wrażeń Ranger dodajmy twórca tego w wulgarny donos słynna gwiazda architektury światowej, więc trudno nie dzisiaj zacząć mówić metodycznie ojej twórczości, ale może zacznijmy od tego żona najpierw zrobiła karierę sportową, o czym nie każdy wie ogromne sukcesy był komplet cech ludzkiej ganią, a przede wszystkim w biegach sztafetowych biegach przez płotki przez wiele lat to dla świata sukcesy jednocześnie studiując skończyła studia w trudnym czasie stalinowskim więzieniu w czwartym roku w Warszawie potem w innych uczelniach samodzielnie samoistnie zaproponowała kompletnie coś nowego dopiero na początku lat 60 8 roku, kiedy wydobyła z pojęciem tkanin kompletnie nową wartość ona uczyniła z tkaniny rzeźby te nie były kilimy wywieszaniu na ścianie to był niebywale silny formy rzeźbiarskie, których tworzywem był histeryczną reakcję galowy bal jony rozpoczyna serię takich Bakallandu w bardzo rozległych znaczeniach i przekonaniu miały one te pierwsze Bałkany był bardzo silny walor feministyczny od, których one się potem odżegnywał się, że jest artystką pochyloną nad człowiekiem, ale te ogromne Bałkany ponad 3 m wysokości w gminach miały bardzo oczywiste seksualne konotacje najpiękniejszy wisi wstecz delfiny żyją w Amsterdamie, ale trochę jest w różnych innych zbiorach niedawno wypłynął w Polsce 1 bardzo piękny czerwony, ale został kupiony przez galerię Marlboro, która Magdalena Abakanowicz odkryła dosyć wcześnie ojej sukcesie w Lozannie na Biennale tkaniny czy na Triennale tkaniny w Lozannie albo po niej jej sukcesie na Biennale w Sao Paulo i chyba Magdalenie Abakanowicz czy materiały z kim jest tkanina materiał, który w założeniach przecież ma przestrzeń dekorować jest czymś ładnym i przeznaczonym do zupełnie, czego innego posłużył jako coś co po pierwsze, zaprzecza temu przeznaczeniu chyba ostatnią rzeczą, jaką można powiedzieć o Bałkanach jest to, że one są ładne są one wyszły z Erytrei szuflady użytkowość stawiają też widzę w takim mało komfortowej sytuacji dysonansu estetycznego znaczeniowego dlatego, że to była jej formy ekspresji twórczej i to była bardzo nowatorskie podejście do tej tkaniny ale, ponieważ przez długi czas ją wpychano z powrotem do szuflad gett tkaczki to ona porzuciła Fidel i jej zaczęła tworzyć w innych materiałach też powiedziałaby miękkich początkowo był to były figury tworzone z wielu tych warunków bytowych on bardzo rozległych konotacji znaczeniowej figury ludzkie nogi im do pojedynczych figur ona zaczęła od razu tworzyli połowę i w ich ekspresji było za każdym razem coś innego zdania były figury tak jest ze sztampy i tylko każda była zindywidualizowanej były grupy kobiet mężczyzn dziewczynek, które nazwała Puellae było mu w ogromny zespół postaci, które eksponują swoje plecy pochylonych, jakby skurczony ich w poczuciu zagrożenia to też było ono w morze to jakaś będzie, że odległa wycieczka, ale musieli się pani przyznać do takiego skojarzenia, od którego nigdy nie mogłam się uwolnić patrząc na te i gotowe postaci mnie plecy tylko w postaci stojących obok siebie kształtów czy człowiekowi podobnych, że zawsze miałem skojarzenie z ciałami wydobywany z nich z Katynia też też już siedemdziesiątych latach jej twórczość nabrała wymiar eschatologiczny Gonet świadomie kreowała te pełnią eschatologii związaną właśnie z tym dramatem wojny w tym rozpadem ciała i lisy tym co wynikało to człowiek potrafi przez chciało wyrazić, ale również z tym, że to działo już n p. traci swoją wersję jedno traci życie mówiąc krótko, więc mu też ogromny wachlarz tych prac poniesionych zrobiła bardzo dużo, bo niebywale pracowity i zdyscyplinowana może tam sportowa przeszłość jej pomagałam im w każdym razie te tłumy się rozpowszechnił po całym świecie Ilona Wróbel też gry wojenne takie prawie abstrakcyjne obiekty w zespoleniu na dużych pni drewnianych z ostrymi zakończeniami metalowymi 1 z nich teraz jak widziałam niedawno znajduje się w muzeum Narodowym we Wrocławiu na ekspozycji natomiast to było ciekawe, że ona też używała innych materiałów CBA w fantastyczną instalację jeśli można to tak nazwać ogromnych kręgów kamiennych na pustyni Negew w 2 to był materiał stamtąd wzięty w takiej jak gdyby chwiejnej równowagi w kołach, które mogły przy w każdej chwili zacząć się toczyć wojnę miał niebywałą intuicję po pracy z przestrzenią także to potem się okazało, kiedy zaczęła ustawiać tel swoje ogromne zespoły w plenerze one się tego domagały wręcz emanuje widziałam niedawno w niewielkiej prywatnej kolekcji niemało znanej prywatnej kolekcji niedaleko Florencji, gdzie w park rzeźby ogromny ekran ona wybrała też taką łąkę troszkę osłoniętą wśród wzgórz jest też stan tej figury, ale już brązu, bo potem zaczęła pracować z brązem, żeby właśnie te ostatnie mogły wytrzymać przyrodnicze zmiany stadiony na słońce deszcz zimno ostatnich kilka lat to już było milczenie artystki nie pracowała mało, kto wiedział, że chorował od kilku lat była chora to prawda to było strasznie bolesne dla wszystkich u boku, którzy wiedzieliśmy, że w Magdaleny Abakanowicz już się nie utrzymuje relacji ze światem poza ziemię sekretarką, która przejęła opiekę nad zarówno nad artystką, jakim nad jej dorobkiem próbowaliśmy się dowiadywać nie były to wesoły wiadomości odpłynęła jeśli chodzi o świadomość przestała się martwić przede wszystkim przestała się martwić, a po coś, o czym album czym się martwiła mnie przez ostatnie lata to znaczy w tym, że dzieło zostanie rozproszony w ich zniknięcie, że nikt nie będzie niczego takiego jak jakaś reprezentatywny zespół i prac pokazywanych w 1 miejscu myślę, że chwiała się stworzyć coś w rodzaju osobistego muzeom w swoim domu przy ulicy Brzozowej zabiegała o uzyskanie działki, które powiększyły ten obszar nie bardzo się udawało założyła fundację, ale jakoś chyba nie zdążyłem wejść aportem z tymi dziełami, a więc jest poważny problem tego co się stanie z dorobkiem Magdalena Abakanowicz to w jej domu na ulicy Brzozowej w Warszawie niewiele się znieść też nie wszyscy wiedzą, że warszawskie filtry udostępniły magazyny swoje Magdalenie Abakanowicz na stałą ekspozycję to było takie jej zastępcza Monsanto, bo dużo sal czy ona ułożyła wyeksponowana w taki sposób, jakby chciała bardzo dużo swoich obiektów i zespołów, które można było zwiedzać w nią nieletniemu czasami wprowadzała swoich gości w, a w JLL Kisiel nie wiemy też jestem w stanie, bo fantastyczny, gdyby te wszystkie obiekty znalazły się w 1 miejscu został w sposób odpowiedni wyeksponowane skoro nie uda się tego zrobić w domu i prawdopodobnie nikt nie postawi nowego muzeum Magdalena Abakanowicz w Warszawie to może przynajmniej jakiś osobny duży pawilon na terenie rzecz centrum rzeźby polskiej w Orońsku i być może to byłoby rozwiązaniem, bo to jest dorobek, który powinien zostać w Polsce on i tak jest rozproszony lata w Chicago po Nowym Jorku oraz we włoszech, więc dobrze, by było, żeby to co ona najbardziej ceniła, gdyby nie chciał sprzedawać, żeby to pozostało jako substancja materialna polskiej kultury, czego sobie chyba przede wszystkim życzymy państwu również w noc doszło genialna artystka rozmawiała Magdalena Abakanowicz była genialną artystką ogromnej intuicja ogromne dyscyplinach ogromne poczucie odpowiedzialności to była osoba, która nigdy nie zwolniła sobie na zlekceważenie swego zadania warto odświeżyć sobie wiele Magdalenie Abakanowicz, choć niewiele dzieł jest dostępnych publicznie, ale w każdym z morzem też w muzeum coś znajdzie mam nadzieję, że one wypłyną na ekspozycję stałą centrum sztuki współczesnej wiadomo w Warszawie na dużą kolekcję muzeum narodowe w Krakowie i trochę na muzeum narodowe we Wrocławiu ma ogromną kolekcję od Magdaleny Abakanowicz, więc tam, gdzie to jest możliwe powinniśmy przynajmniej w tej sposób uczcić pamięć o niej, że dysponujemy 1 Robak moimi państwo gościem była Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki teraz zapraszam na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA