REKLAMA

Ajatollah z brodą lepszy od Episkopatu. O Iranie inaczej z dr Magdaleną Rodziewicz

OFF Czarek
Data emisji:
2017-11-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po ich państwa mają gości jest dr Magdalena Rodziewicz z zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry państwu często zdarza się, że słuchacze i słuchaczki piszą o listy kiedyś ktoś nazwał list, zwłaszcza w czasie z listy, ale z formy elektronicznej i mówią chcielibyśmy, aby było tego więcej albo tego mniej puszcze chciał stworzyło więcej głównie w i n p. pani Ania wspomina swoją podróż do Iranu i chce, aby Rozwiń » więcej o Iranie się dowiedzieć, ale nie politycznie może nie religijnie tak troszeczkę prozaicznie i bez lęków pani Ania klika dni spędziła w Iranie i z po przyglądała się w życiu zwyczajnych wcześniej, więc może wśród nich byli to jacyś nadzwyczajni Irańczycy i zastanawiała się jak to wszystko działa na wschód od tej tej płaszczyźnie religijnej religijnej politycznej, ale przede wszystkim zastanowiły ją takie rzeczy nad, nad którym też chciałoby więcej, żeby dowiedzieć się portrety ludzi wiszące wzdłuż ulic czasem jak można zrozumieć sens przynajmniej tak mi się wydaje, że w Misiu oczko sportowiec trener, ale nie wiem, czyli portrety ludzi wiszących w Polsce wśród ulic tematyczne część ulic n p. ulica AGD, czyli ze sklepami ulicami rybek akwariowych no i nagle ulica z oponami albo ulica sukien ślubnych w po morzu tak na początek będziemy żyć założyć no to jest ciekawe, bo rzeczywiście te podróże do Iranu zawsze z takim początkiem wielkiej przygody związanej z tym krajem z tą kulturą z tymi ludźmi, bo okazuje się, że ktoś ją raz pojedzie na kilka dni czasem na dłużej to wracała nowo pierwszy jest całkowicie zburzone obrazem tego kraju, który ma zbudowany przez media przez jakiś ewentualnie rok wcześniej przez naukę w nim szkole przez co wiemy o Iranie, a jego historią o rewolucji muzułmańskiej, bo to są takie rzeczy, które problemem są co najbardziej charakterystyczne dla najbardziej nam się kojarzą nam się tam mieć do tego kraju wykazuje, że wszystko inaczej niż myśmy sobie wyobrazić Libii takich historii jak właśnie historia pani Anita pojechała na kilka dni, a i jest wiele rzeczy się zastanowiło jest jest ja spotykam wiele bo, bo ten kraj jest niezwykły pewnie każdy, kto się, choć zajmuje jakimś kręgiem kulturowym to tak mówi o koty w swoich regionach, ale rzeczywiście jest jest bardzo zaskakujący w takich w takim odbiorze rzeczywistości notowań ulice tak to to jest rzecz, która mnie są też, że zdziwiła, kiedy byłam pierwsza zwiedzania w DM IDM ciągnie się ulice na szkodę swej kami wodnymi i można i to jest 5 0 takich samych sklepików, gdzie można kupić wszystkie części do fajek wodnych w szklane pojemniki jakiś nakładki wężyki i t d. znajduję się zastanawiać jest możliwe znaczy, dlaczego one funkcjonują wszystkie te potem jest ulica właśnie z oponami albo ulica z lodówkami i rzeczywiście to jest to jest część trochę takiego systemu bazowego, gdzie nam ten bazar to jest w ogóle takie pojęcie w kulturze Perskiej nie tylko, ograniczając się do powiedzmy rynku, a czy miejsca, gdzie są różne sklepy, gdzie się różnego typu handel odbywa, ale czysto instytucja im, a ta instytucja jest oczywiście stara jest jest dobrze funkcjonująca dobrze zarządzana i ona oczywiście ma znaczenie polityczne do dzisiaj i ona w ten bazar szczególnie tych irański rozpościera się na bardzo wielu ulicach więc, więc to nie jest tak, że można ten bazar przejść z godziny nam się krąży można się zgubić się też zgubiłam się każdy się tam gubi można trafić fajne uliczki już od uliczki z dywanami czy w ogóle jest cała baza dywanowe gdzieś oczywiście można sobie plomb pocieszy, lecz można można z po pooglądać naprawdę piękna piękne dywany, ale i, że MSiT tak czy był no tak jak ktoś jakiś Irańczyk chce kupić lodówkę, bo są dokładnie wiedział jechać taki jedzie na honorową na żywność dokładnie w alei co ciekawe ten trzeci wszyscy sprzedawcy oni, że są zazwyczaj żyją w zgodzie znają się jak 1 nie ma to wysyła do drugiego i to ci klienci, a Irańczycy są dosyć dobrze jeśli chodzi o handel i netto ma też swoją tradycję, więc to jak najbardziej szli chcemy coś kupić konkretnego oczywiście z ulica z pamiątkami różnego typu Top legio no i pamiątkową lodówka sztywno pamiątkowa lodów Koral może nie ale, ale pamiątkowych dywan już już już warto nawet w środę, że część tego zdziwienia dotycząca tematycznych ulic jest też taka, że kiedy myślimy o handlu to raczej myślimy o różnorodności dziś jest jedno miejsce, gdzie mamy i toi toi toi można go kupić pamiątkę i lodówkę i dywan, czyli w 1 miejscu założyć to jest nasz Europejski wojować, a gra dojrzale jak może konkurować skoro wszyscy mają lodówki wszyscy mają nieco na jakiej zasadzie Irańczycy wybierają, do którego sklepu znajdującego się tego nie zbadała natomiast PMT jest także Irańczycy by, ponieważ tam są jeszcze coś z dużej rodziny duże jest dużo znajomych TL możemy liczyć na koneksje różne także w pozytywnym tego słowa znaczeniu to być może także każdy po prostu ma znajomego, który ma znajomego na ulicy ludów Kowali wtedy do niego Idzik ponieść każdy ma na to co się wszystko kręci nie jest także w jakimś sklepiku nikt nigdy nic nie kupi, a portrety z hipotezy to zupełnie inny z Realem, bo rzeczywiście dosyć dużo wiele takich murali jest szczególnie w tych rolach niań, ale nie tylko większość Znicz ma on konotacji wojenny to są postaci rzeczy wizerunki postaci męczenników z wojny iracko-irańskiej to jest cały czas coraz mniej, ale chyba cały czas jeszcze bardzo żywe żywe wspomnienie dla Irańczyków właściwie zaraz po rewolucji muzułmańskiej ta wojna wybuchła ona tworzona była bardzo wykańczają co też gospodarcze nie tylko ogromna liczba ludzi zginęła bardzo młodzi żołnierze, którzy na froncie ginęli Irańczycy to ta tradycja to cała ta idea męczeństwa, która wczoraj jest bardzo mocno zakorzeniona w kulturze Polski nasi tutaj w sposób wyrazisty przeja w złej diety murale upamiętniają właśnie tych młodych szachistów, czyli męczenników, którzy zginęli na tej wojnie poza tym oczywiście są murale, gdy jakiś postaci religijne jakiś ważny ajatollahów związanych czy to z rewolucją muzułmańską czy po prostu ludzi, którzy się szanował i którzy odegrali w historii rano jakąś ważną rolę i one nie są zamalowywane są one wiszą oczywiście są co bardzo różnego typu natomiast co może, żeby złamać takim wydźwięk tego bardzo by państwowy to odpady lat czy jest to postać bardzo ciekawa w Teheranie nie radość jest kobieta czy mężczyzna jest grafficiarz lub ukraść Czarka w ARR, która przyjęła czy, który przyjął imię Bloodhound GI we robi no oczywiście nie wiadomo, kiedy takie graffiti lub prób społeczno-polityczne można powiedzieć o irańskim Banksy trochę tak nawet tak zostało została ta postać nazwana jest kilka wywiadów w natomiast dno jest jest to cios w postać anonimowa osoba na tym też jest rozbudowana ta tajemnica i co jakiś czas gdzieś pojawia się jakiś nowe nowe graffiti, które dotyka albo praw kobiet albo jakiś inny jak i społecznych kwestii, więc my dom to byłby dziś tak stało to przestrzeń w Teheranie nie tylko OBOP pierwsze miejsce w okręgu zazwyczaj turyści trafiają do każdego metra ziemi to jest Teheran jest bardzo kolorowa rzeczywiście jest bardzo duża tt tt wizerunki są bardzo bardzo różnorodne w innych miastach widziałam też bardzo piękne już współczesne zupełnie rysunki i miniatur Rumunia, która jesteś tak tym elementem kultury Perskiej tej sztuki Perskiej, które były na takich szarych murach wyrysowane z pięknymi cyprysami z pięknymi różami w postaciami to by myślę, że bardzo tak on piękny ławki, które są ozdobione n p. przez przez przez kolorowe rysunki czy jakiś taki zdobienia film z żalu, że Irańczycy też lubią się, a otaczać tylko kolorami takimi różnymi elementami które, które dziś ożywiają taką takie szare miasto Tarnobrzeg była piękna poezja przeciążeń to aktorzy stoją w coś nawet nie da się, gdy wzrost EBITDA tego pominąć, iż nigdy zawsze wychodzi poezja to jest coś co on coś się powtarza i to nie tylko taka poezja i nie tylko na wieczorkach poetyckich tylko w taksówce na bazarze na bazarze zdarza się, że w przerwie, kiedy z właśnie ci Bazarowej kupcy siedzą sobie sprzedawcy popijają herbatkę na jakiś taki dywan ach to ktoś czyta się Chrome, czyli taki epos Narodowy irańskiej albo ktoś tam recytuje poezje jest to zupełnie normalne wszyscy znają wszyscy potrafią mają dobrą pamięć tak też szkolnictwo jest skonstruowany, że się pamięci ćwiczy razem, więc mi tato wiedzę na temat poezji i umiłowaniu poezji przejawia się naprawdę w ogromnej liczbie miejsc i dał nam mnóstwo sposobów może zająć się, że im im dłuższy poemat o tym, większa większy szacunek dla osoby, które nie tylko zna w całości na pamięć, ale też może zacząć w dowolnym momencie on zwolniony z tematycznie na Lachy, bo było to jesteś taka umiejętność że, żeby na daną sytuację znaleźć jakiś fragment to będzie jakaś, jaki się jakiś fragment dydaktycznej takie etyczne PS czy to będzie poezja mistyczna no ale zawsze można tutaj się pochwalić, ale oczywiście ta znajomość poezji, by na wielu wielu sytuacjach to często jest dla Irańczyków też sposób życia, bo na poezję recytuje się przy przy ćwiczeniach sportowych w takich bardzo tradycyjne miejsce, jakimi są domy siły są takie MOPS się z Mazur Hana to są takie miejsca, gdzie mężczyźni reagują wyłącznie ćwiczą, a przy okazji recytuje poezje albo poezje taką tylko właśnie żachnął czy takiej historii bohaterskie albo albo opowieść o mamach, bo to jest też taki ważny element do dzisiaj wspólnych czy obsługi współczesnego Iranu historii w ręku trzymam, więc to poezja jest cięcie to są takie nic, które wiążą Iran i Polskę, bo przecież także w Polsce młodzi mężczyźni po wyjściu z siłowni jest w drodze na mecz recytują poezję oczywiście są to bardziej takie fraszki limeryki czasem być może, że tak każda każda dotyczący relacji wymaga innego rywala swe umiejętności czy też pochodzenia drużyny przeciwnika w wrócimy do dentysty są myte są kibicami, więc tutaj na tym oddziale irańskich po informacjach rozmawia się dr Magdalena Rodziewicz zakład iranistyki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego jest państwo moim gościem informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy studio dr Magdalena Rodziewicz zakład iranistyki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj o Iranie, ale na spokojnie z dystansem pani Ania napisała z prośbą o o wyjaśnienie niektórych rzeczy, których od, której udało się zobaczyć w czasie dziesięciodniowego pobytu Gold nie zamykam się tylko o tych pytania to patrzmy szerzej idealne w filmach serialach, w których się pojawia zarówno irańskim kinie irańskim wydaje się apel, a pewnie bardziej Teheran niż Iran daliśmy taką dwoistą naturę z 1 strony jest ten świat trochę pod kontrolą różnych opcji bazujących strażników rewolucji czy też innych religijnych strażników i testy świat urzędów światu ulic świata przestrzeni publicznej świat poza bramami domów czy jakby przed, przekraczając bramę domu wchodząc do willi obok domu często ogrodzonego murem za nim się w innym świecie jest w świecie, gdzie mamy inne państwo wydaje się, bo jest rozrywka której, która jest niedostępna właśnie w tym świecie trochę kontrolowanym religijnie czy z ideologicznie inne inne stroje jak żyć z bombą z rozumiem, że też wyzwanie wynikające z tego jest takie, że Żydzi co kontrolują ulice dlaczego by nie kontrolowali też we wnętrzu no właśnie tak to jest wręcz 3, by zagadnienie filozoficzne teologiczne, bo to przestrzeń wewnętrzna jest uznawana jednak za przestrzeń w miarę bez nóg ona ma być bezpieczna dla dla nas tak dla dla dla dla każdej osoby, więc ze w gruncie rzeczy ingerencja w tę przestrzeń będzie postrzegane jako ingerencja naprawdę w jakąś taką świętość zatem rzeczywiście to oczywiście mówię właśnie na tym poziomie powiedzmy z w zupełnie filozoficznym natomiast to się przekładać się na życie codzienne Irańczycy nauczyli się żyć taki sposób, by to ma ona być widok tak to nie jest żadne chciałbym o tym, mówić jako czymś dobrym czy złem to rzeczywiście tak jest wielu Irańczyków o tym, mówi, że jest to przestrzeń zewnętrzna, gdzie są ulice, gdzie kobiety muszą się zasłonić, gdzie trzeba się odpowiednio zachować się wtedy też na naturalne to inaczej zachowujemy na zewnątrz inaczej zachowują w domu ten podział w Iranie może jest bardziej wyraźny w domu rzeczywiście ludzie mają czuć się sporo swobodniej władz w zasadzie nie ma prawa tam ingerować, więc nikt nie przychodzi sprawdzać czy Niemka ktoś, kto mnie bym zaprosił kogoś obcego i kobieta zdjęła chustkę 3 czy coś robi wieczorami oczywiście nie element to mylny ten podział plan jest widoczny na bardzo wielu poziomach im w UE i Mbank to jest strasznie trudno mówić, bo my, przekraczając też jadąc do Iranu właśnie my widzimy najpierw ten ten świat zewnętrzny on jest jakiś myk odbieramy jakość apotem przekraczamy i widzimy, gdy się zastanawiam czy to nie jest tak jak taka to jest schizofrenia także, że tu mamy nagle inaczej mamy alkohol możemy mieć alkohol moment tańcem mamy muzyka, więc o tym, do to jest to jest trudny temat do myśli dla samych Irańczyków po części jest to związane z systemem jaki, jaki teraz w Wilnie panuje z władzy, która często próbuje kontrolować różne aspekty życia prywatnego ale, toteż jest takie, by im bardzo irańskie rzesze właśnie ten stres to sfera prywatna jest uświęconą sferę prywatna i jest zamknięta dla oka zewnętrznego nie na LM też jeśli chodzi o etykę czy tak jest zasady moralne to się bardzo często podkreśla, że ANR nie należy ingerować nie należy zaglądać komuś nie należy wyciągać rzeczy, które powinny być zakryte tak osłonięta czy nie należy komuś wytyka czy ktoś jest tak czy to zrobił coś takiego, bo to może za niego zewnętrzny wizerunek zniszczyć, a to jest bardzo niedobre dla jego społecznej pozycji, więc takie mówiono wielu spółek z wielu poziomach to jest natomiast podróżujący busz man w po po Iranie to rzeczywiście czasami mamy okazję zajrzeć za tę zasłonę, a i zobaczyć są domy irańskie świeże i tych, które też są tak tak zbudowane często, że właśnie są otoczone murami nie nie takimi powiedzmy jakimś przejrzystymi siatką jakość możemy zajrzeć tylko jest to jak mózg cegieł, a w środku jest dom, gdzie wszyscy mogą czuć się swobodniej, ale i jesteśmy zaproszeni to też odczujemy ten, kto inną atmosferę, czyli co fajka wodna to cennik fajkę wodną można zapalić też w w Czechach nasi i w różnych miejscach, a publicznie to to memento to nie jest to nie jest ów moment ten nie jest coś co on coś co zostanie tam dziś w wypaczony przez władzę, więc nie jest, gdyż są na zewnątrz też jest bardzo wiele rozrywek nie nie w nie wyobrażają sobie, że wie, że właściwie to życie w tym w rozrywkowej Irańczyków toczy się tylko Real z tatą zasłoną, bo Irańczycy są bardzo towarzyscy bardzo rozrywkowi oni nie mając tę kulturę też wychodzenia na zewnątrz, czyli jedzenia w knajpach spacerowania schodzenie wieczorami klimat jest ciepły przez wiele miesięcy, więc bardzo często całymi rodzinami chodzić do parków to się rozkładać kocyk stawia się Samowar albo nalewa się z termosu herbaty grilluje się chyba by nie grasz w piłkę rozmawiałem z nim wszyscy się spotykają jajek są dni wolne no to w ogóle strzał wyjazdów i ta dusza koczownicze gdzieś tam odzywa się Irańczyka, więc miasto nie nie trzeba pójść do domu zamknąć w 4 ścianach, żeby n p. posłuchać muzyki czy 3 rzeczy się pośmiać śmiech nie jest zakazany chroni chyba nie jest nie jest, więc więcej zresztą widać, bo po ilości komediowy serial te, które produkuje i irańskimi Irańczycy produkują i puszczają w telewizji w 10 2 się śmiać, kiedy myślimy o tej instytucji cenzury i instytucji dominacji religii nad sferą życia publicznego to przychodzi nam do głowy taki obraz ajatollaha służbowego z brodą, w który do tego wypatruje czy ktoś nie łamać przepisów to ten ajatollah zbroję tak straszny jak Episkopat Polski może zrzutkę mniej, a tymczasem ajatollahowie mogą oprócz tego głównego celu kojarzymy jest ich dużo więcej niż zajmują też takimi przyziemnymi sprawami, ale cóż to jest na wysłanie większej o PDOF, który funkcjonuje ten ten zły ajatollah z brodą, który właśnie tym palcem tam lekarze i zagląda wszędzie co robi mniej szyickie duchowieństwo jeśli w ogóle można użyć tego terminu duchowieństwo tutaj też można było podest pod skutkować szkicu uczeń to jest bardzo zróżnicowane środowisko i to bardzo naprawdę bardzo to znaczy oni mają mniej wschód legł w doktrynie szyickich wpisane jest to żonie jeszcze osiągnąć pewien pułap ten naukowy, ale to wtedy mają samodzielną mają prawo do samodzielnych dywagacji na temat prawa czy teologii w ogóle doktryn co oznacza, że mogą nie sami interpretować Koran czy ten fetować przekaz religijny inne psy i mogą sami występować ze swoimi pomysłami, tak więc n p . nie ma też instytucji kościoła przy piśmie co oznacza, że nie ma 1 i po 1 interpretacji danego przekazu n p. tak jest w przypadku niech, chociaż hidżabu niektórzy po to, Lechowi czy w ogóle szyiccy uczeni uważają, że powinno się państwo powinno nakazywać, bo jest to kwestia powiedzmy skromności do tego trzeba pilnować inni mówią, że to powinno być to powinna być kwestia wyboru kobiety tak w alei był bardzo często są to Lechowi, którzy mają bardzo postępowe w naszym kategoriach oczywiście poglądy, że kobieta mogłaby zostać szefem ajatollaha kobiety są to Laszki są jest w z takim 1 z 2 największych miast Iranu w Komi jest seminarium, w którym kształcą się i którym pracują naukowo kobiety nona póki co na niej żadna jeszcze nie została et la mchem natomiast nad Jasonem też uzyskują wysokie stanowi wysokie powiedzmy poziom naukowego rozwoju ich jest to inne no i to różnych poza tym jeszcze syna rzecz ważna, gdy ci ajatollahowie to są ci najwyżsi tak jest tytuł honorowy natomiast bardzo wielu szyickich uczonych rzeczywiście towarzyszy ludziom w życiu ani im służą radą są pod telefonem mają swoje biura ochrony inwestorów ryzyko oczywiście ktoś ma dylemat czy kupić dom czy nie to dzwoni do takiego ajatollaha i pyta czytelnik był n p. może powróżyć zeznawać złoty znów nawozu złe słowo czy mógłbym pomóc on otwiera Koranu Savoy czy to interpretuje mówi no to jest może nie najlepsza decyzja teraz, bo są ludzie którzy, którzy taki sposób też wspomagają w decyzjach życiowych ale, ale są czasem rzeczy, które mogą nam wydawać się bardzo prozaiczna może trochę dziwne, ale z, jakimi zwracają się osoby przeglądałem kiedyś strony zebranych ajatollahów bądź też służą, jakby społeczności szyickiej, by poza granicami Iranu i oto jakiś student z Niemiec pisał Irańczyk nikt również, że w szkole, w której do tej chodzić, który mimo wzrostu nie pojawi pojawiła się maszyna z napojami pojawi jakiś pan wrócić do słodyczy mniej, która jest smaczna, ale i z sprawdził, że skład w tym składzie jest jakiś Polski liczy 1 5 8 substancja i nie bardzo wiedzą jest zakazana żelatynę ta zaś możliwym na jej, ale co prawda są znane ajatollah grze nowości nie ma nic przeciwko, ale żyją czuję, że to może no to może lepiej od jakich wiśnie w porządku to może niech lepiej Zorana pisać można załatwić tonować można wysłać siły SMS -a i ajatollah ma obowiązek w zasadzie nas wspomóc takiej w takim w takich dylematach życia codziennego myślę, że żyje, że religijni Irańczycy trzeci w ogóle za granicą rzeczywiście mają dużo tych dylematów tak burzliwym środowisku, którym w, którym nie wszystko jest jest oczywiste, tak więc więc stąd jest to rzeczywiście są za publikacje kierowane do ludzi, którzy chcą się kierować chcą się wspomagać właśnie wżyciu takimi takimi radami ajatollahowie za są bardzo różnie są to daje to Lachowi to nie jest tylko władza tak, by wśród tych szyickich uczonych są też ludzie, którzy zaliczani są dzisiaj do opozycji czy też Samuel opozycją wobec EMC tych, którzy reprezentują ten system władzy, jaki dziś obowiązuje, więc tam naprawdę są bardzo burzliwe dyskusje toczone zresztą w tych seminariach czy w tych centrach religijnych oni siedzą dywagują, że rozważają i bardzo często wychodzą z różnymi problemami niektóre na nim jeszcze się takim naszym postrzeganiu test tradycyjny czy fundamentalna jest postępować, tak więc może, więc stół tak w tym interesu ajatollah to jest tylko taki pewny łatwe fajny symbol, który można przyczepić gdzieś, a i tak z zakrystii pikować ten natomiast rzeczywistość jest dużo bardziej złożona z korytarzem przy religijności to pani Ania powinni widziałam w życiu katolika rzymskiego płaczącego opowiadającą o ukrzyżowaniu Chrystusa tutaj nawiązanie do do święta w czasie, którego było 3 do szury mniej i tam jakiś Irańczyk opowiadali ze łzami w oczach ze szczerym wzruszeniem inne no właśnie o z święcie Szura czy naz w upamiętniających śmierć Husajna tak to jest wielkie wydarzenie dla szyitów Iranie co roku cały miesiąc szczególnie pierwsze 1 0 z nich odbywają się to jest taki miesiąc żałoby odbywają się ceremonie rytuały spotkanie się bardzo różna różnego typu imprez, które mają służą upamiętnieniu wydarzeń z 600 osiemdziesiątego roku, kiedy w trzecim szyickiej imam Husajn został zamordowany przez przez kalifa jazda wraz ze swoimi towarzyszami ale kiedy podróżował doków no i rzeczywiście Irańczycy w sposób szczególny cieszy dzieci w Iranie rozwinęli tę te historie zresztą MD co jest ciekawe to wszystko Norweg Anders sprowadza się do tego, że dla szyitów dla Irańczyków no poza koronę, który jest oczywiście bardzo ważnym źródłem doktryny bardzo istotne są opowieści właśnie proroka stała w 12 2 przy kasie imamów tych 1 2 imamów z szyickich, czyli takich duchowych przywódców z wiązanych czy pochodzących od od proroka Mahometa niektórzy wszyscy byli zamordowani ostatni wierzy się, jeżeli mama di ukrył się, żeby nie, żeby nie, żeby nie zostać zgładzony powróci kiedyś jako Zbawiciel ten kult imamów funkcjonuje z w Iranie bardzo bardzo silnie szczególnym szacunkiem i AM ne i właśnie sentymentem Irańczycy darzą imama Husejna, który zginął taką męczeńską męczeńską śmiercią no GI el ta rytuały to są, by doszła nie ma nie będzie mi czasu, żeby wszystkiego powiedział rzeczywiście gromadzą się ubierają się na czarno śpiewają czasami siebie czują rzeczy czy desce symboliczny sposób mnie nie są to żadne krwawe rytuały z dnia jest to przez 10 z nich w zasadzie taki już tak wielkie wydarzenie dla nie dla szyitów Iranie, ale i warto zobaczyć myślę, że można poczuć rzeczywiście taki wymóg taki dreszczyk, bo bałem, kiedy zbiera się 200 300 mężczyzn na czarno ubranych im nie bardzo rytmicznie wyśpiewują bardzo właśnie takie, że na mim i bardzo wzruszające teksty mówiące o tym, że bardzo żałują, że nie mogą być imam Husajn nie mogą mu pomóc razem stąd też TEN -T to wzruszenie stałym elementem rzeczywiście kobiety słuchają mężczyźni też płaczą to jest coroczne upamiętnianie przywoływanie tych historii powoduje, że te stare po prostu cały czas żyje i że to stąd historie były też politycznie wykorzystywany to święto czasami właśnie podczas rewolucji chociażby z ostatnich ME z ostatnich z takiej najnowszej historii było wykorzystywane czy przechadzały się w publiczne protesty, bo dużo emocji dużo wzruszenia w no poza tym oczywiście schematem tego tej historii też walka z dyktatorem ta, który narzucił, który zabrał władze temu i Adamowi Hofmanowi, któremu się ta władza prawnie po jego ojcu należała więc, więc rzeczywiście jest to znacznie zwykle można rzec można rzeczywiście zauważyć bardzo wzruszony Irańczyków przez to kilka dni nie da, którzy nabędą tak opowiadać bo, bo to jest historia to już kres przypominano są teatry takie pasy na nie pasyjne przedstawieniom wrócimy do Iranu po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka naście sekund o godzinie dziesiątej 40 dr Magdalena Rodziewicz z zakładu iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego wracamy po informacjach o wolną z dr Magdalena Rodziewicz zakład iranistyki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego jest studio rozmawiamy o Iranie innym operę zapytania słuchaczki pani ani premiera nie była im kilka rzeczy nie zastanowił, ale wydają się, że jak na razie z naszej rozmowy wyłania się Iran piękny wspaniały gościnny kolorowy otwarty liberalny można, by prawie rzec jednakowoż sam ból pojawia się w negatywnych kontekstach w mediach czasem widać skończymy na równych w Tychach nie tylko starsze jak wygląda ta relacja to znaczy obok tak wielkiej każdy miejsce, którego nie znamy dobrze jest bardzo złożona i trudno je zamknąć w kilku czy można wykonać nie dają sedno sprawy tak w uproszczeniu, że są świetnie albo jest beznadziejnie no oczywiście sami Irańczycy zresztą była bardzo cierpią z powodu tego wizerunku czy tych tego wizerunku, który został na Zachodzie zbudowany przez media przez te kwestie nie wiem chociażby programu nuklearnego dyskusji, w czym tak wobec rewolucji w wokół rewolucji muzułmańskiej czy systemu czy praw człowieka każdy test to są takie problemy, które by rzeczywiście problemy różne wewnętrzne Iran ma natomiast za każdym razem przyjedzie do Iranu to nie bardzo często się pytają na co ty myślisz, że to pytają się wszystkich bo gdy słyszę od wielu osób co ty myślisz o Iranie znaczy oni są stale musi być bardzo gościnni zresztą z natury to im przychodzi dosyć łatwo i w bardzo bardzo chcieli, żeby ta, żeby to jak widzimy Random pojedziemy on rzeczywiście zburzyło to straty byty ten wizerunek nie zawsze do końca właśnie oddający to teren ten kraj w całości więc, więc za każdym razem się szyby dopytują czy 3 co do nas mówią albo malborczycy inaczej teraz już patrzeć nam tym bardziej że za brak jest kawałeczki czterdziesta rocznica rewolucji w notach czas leci prawda więc, więc oczywiście to one ten to 40 lat to jest bardzo długi czas z 1 strony, bo bardzo wiele się zmieniło Iran z lat osiemdziesiątych jeszcze właśnie czasie wojny iracko-irańskiej, która mnie, która była ciężkim doświadczeniem dla Irańczyków, a Iran z lat dziewięćdziesiątych, kiedy zaczyna się rodzić trochę inny obraz islamu taki właśnie bardzo mnie bardziej liberalne, kiedy pojawi się chatami, kiedy zaczynają się rozwieść grupy reformatorów, gdy zaczyna się praca reformatorska nie pojawiać, kiedy zaczyna się mówić o tym, że jednak ten islam należy reformować co znaczy, że należy myśleć o innej interpretacji z lamp teraz stoły dyskusje cały czas tym są cały czas sołectwa są są na tapecie, że tak powiem są dyskusje są spotkania bardzo dużo się mówi o tym, że jedno trzeba troszeczkę inną perspektywę przyjąć je, więc 40 lat to jest taki był właściwy czas bardzo wielu zmian, nic więc musimy też nie da się tego zamknąć, żeby się po rewolucji nagle Iran właśnie się z zamkną zradykalizował ja się bardzo zmienia i myślę że, że to właśnie ona IZ 4 0 lat pewnie pewnie był to pokazała Veno ma problemy wewnętrzne oczywiście jak każde państwo to ma, więc w fascynujące dla mnie granie jest to, że religia, która zwykle kojarzą się z myślą o tym, opresyjne w sensie tej relacji pomiędzy światem religijnym ani religijnym właściwie w Iranie stara się mu wyjść naprzeciw zlecać, kiedy szybko okazało się, że trzeba wprowadzać program in vitro, żeby podnieść przyrost naturalny Moto PL pojawiło się wyzwanie jak myśleć o o partnerach Cho małżeństwie o dawcach materiałów w kontekście religijnym i raz w ogóle niesamowita gama teraz zamiast wszystko potępić chciałby podzielić to jest dzieło Belzebuba tak jak byśmy usłyszeli w innych państwach, gdzie religia jest dominująca to zaczęło się poszukiwanie religijnych rozwiązań w jaśniejszej smażone taką swoją specyfikę, że jest otwarty na nowe rozwiązania to znaczy el po miasto nie ma właśnie zamkniętej jakiś mit ta doktryna jest dynamiczna tak poprzez to, że szyiccy uczeni mająca za sprawą internetu chować teksty to wobec nowych wyzwań oni mogą cały czas można zmienić swoje zdanie mogą mogą dyskutować, więc rzeczywiście są ośrodki, gdzie mogą są bardziej obecny konserwatywny, który nie dopuszczają nowych dyskusji czy mecz zachowawczo się wypowiadają natomiast z wielu wielu szyickich uczonych takich, których byśmy właśnie powiedzieli, że n p. są fundamentalistami czy właśnie konserwatystami, którzy zaczynają LM jest z tym starają się wymyślać jak można z le z takim problemem sobie poradzić bo, bo to są kwestie no właśnie obyczajowy kwestie kwestie religijne nie dawcy w przypadku właśnie in vitro czy dawców nasienia na to są czy to jest rada ta w części kobieta jest n p . w ciąży z innym mężczyzną czy po to, są derby w kwestie bardzo wiedzieliśmy jak to zrobić niezły okres dziedziczenia czy to są prawdziwe dzieci Tax, czyli główny wodny czy one czysta w takim razie kobieta n p. przy takim synem musi się zasłaniać on jest jej czy nie jest tak notesu strasznym strasznie strasznie ciekawe ciekawe dyskusje i pewno bym oczywiście świat współczesny przynosi coraz więcej tak takich takich wezwani, by jakoś te cel ten przyznał, że próbuje sobie z tym radzić i ponieważ jak mówią wszystkim wciąż jest dosyć duża liczba Ano to kto to te dyskusje są też bardzo bardzo ożywione czyli, jeżeli ktoś nie odpowiada pewna interpretacja to może sobie znaleźć ajatollaha jak w 2 zdali sobie tak działa to jest częścią projektu gazety jest także, że w 1 możemy podążać za wybranym -li mit ktoś nas źródło naśladowania takiej takich jak light latte termin bać honorowy dziś do naśladowania czy ten szyicki uczony, który osiągnął rzeczywiście już wyżyny swoich naukowych w ZS na poziomie naukowymi one mylne i OIOM jego przekreśla kurzu do naśladowania stąd można za nim podążać można się właśnie go pytać i radzić w różnych sprawach noszenie oczywiście jest jakieś prawo zawsze się, iż prawo, które on te ogólne zasady nie zasady określa, więc to nie jest także, jakie na atolach powie, że dobrze, że można coś to nie jest prawnie dozwolone to my jesteśmy zwolnieni z każdej odpowiedzialność natomiast w wielu kwestiach takich, których nie regulują jakieś odgórne zasady no to to możemy się kierować właśnie wskazówkami danego ajatollaha, więc tam jest naprawdę często bardzo gorąco jeśli chodzi o dyskusję to co się dzieje od te światy Iranu przenika do nas także za pośrednictwem kina Zdrój coraz bardziej taka coraz bardziej i to w naprawdę w takiej w takim taki taką muzyką donosiło drugi Oscar dla Oscarem Farhadiego, a tu w zeszłym roku chyba, ale poza tym nowa festiwalach też coraz więcej tych tych produkcji irańskich my się pojawia i by wydaje się, że Polacy go z chęcią żądającym, bo to takie kino z innej strony bardzo uniwersalny, a z drugiej strony jednak pokazujące, odsłaniając zasłony właśnie takiego innego świata tak czy liny roboczej obyczajowość trochę innych relacji zasad relacji więc, by można oglądać to kino na wielu poziomach tak można można patrzeć nań niejako na takiej gminy takie okno, które wychodzi właśnie na tym co nieznanego tego innego można zrozumieć to na poziomie takim właściwie jest w naszych problemów takich dylematów każdego człowieka w korytarzu Iran wciąga, że Kiszczak został pojedzie dalej chcę coś z tym nie zaleje myślę, że to, by mieć go Iran jest na pewno wiele takich miejsc ale, ale rzeczywiście to pietę ten pierwszy my pierwsza wizyta w Iranie to taki szok totalny zakochanie często absolutnie wszystko jest jest fascynująca od od soków, które się sprzedaje wyciskany ze świeżych owoców wiąże się z kupuje na ulicy albo po właśnie ci się miejsca związane z religią maczety zupełnie inne podejście też tak do miejsca inaczej wszystko zorganizowanej architektonicznie na inne zachowania ludzi wielka gościnność nie zaś jedzenie pyszne jedzenie na bardzo dobry transport bardzo dobre drogi rzeczywiście wszędzie się można dostać wszystkim nowym ełczanin też cenowo nie jest dla nas tak strasznie mnie strasznie drogo, chociaż gra się coraz bardziej otwiera scena więcej organizowanych wycieczek, więc korzystać póki póki, dopóki nie i Iranu nie zaleją nie zaleje to masowa turystyka, a Irańczycy są bardzo gościnni takich mówiąc powtarzam wsi kilka razy, ale rzeczywiście tam się nie da nie da się tam zgubić się natychmiast się utrzymamy o otoczono studzi trudno się nam pomóc zapytać czy nam czegoś nie trzeba od razu nam granice dadzą herbatę posadzą nas, kiedy szłam rano jeszcze by mnie jest z jakimś jakąś bułką czy z kawałkiem chleba z piekarni zobaczył mnie człowiek, który otwierał swój taki mały kramik w zawołał mnie postawił mi tracimy czas Eco-Vital, bo taboret i przyniósł mi nie wiedział, o co chodzi no ale nigdy bym chciał poczekać tydzień przyniósł natomiast chyba ten potwierdził, że nie będą tak go sławą okryła się rozterki pięknej znowu do sądu takie podobna sytuacja w Polsce w Polsce nie czy pani zauważyła, że te 6 pań znajdzie jakiś nieznanym miejscu czynna od jeszcze o zmroku, toteż pojawienie się osoby te często pytają czy ma pani jakiś problem z ja myślę to znaczy, że trzeba mieć zawsze zawsze za wszystko mu głowy, żeby się zachowywać się racjonalnie tak wszędzie natomiast natomiast rzeczywiście już w samolocie można nawiązać pierwsze znajomości, więc z pilotem nowożeniec pilotem, ale ze wszystkimi Irańczykami, którzy na oko na siedzą tuż za pytając, a jeśli ktoś się nauczyć paru słów po persku to ktoś w ogóle robi robi furorę, a boi się już poematu północy myślę, że wiem, że wiem, że wiem, że dużo historii krąży, że ta ta te wersety, które niektórym się ktoś wyłączył nam otwierały drzwi zamknięte rzeczywiście są wstrząśnięte, ale też często wystarczy po prostu po ludzku powiedzieć, że bardzo nam na czym zależy Irańczycy są są wtedy bardzo blisko 1 dni przed łatwiej przedłużyć może wizycie czy gdzieś tam się dostać ale, ale podróżowanie po laniu rzesz jest łatwe przyjemne i bezpieczne jest bardzo bezpiecznie tak w umowie trzeba zachować ich podstawowe zasady prawda natomiast bezpieczeństwo natomiast jest to dużo ludzi wszędzie były zawsze ktoś nas pod wie, że nikt nas nie zostawili nas na dworcu głów o północy tak bez bez noclegu, więc co z tą baza turystyczna jest bardzo bardzo rozwinięta w bardzo dziękuję dziękuję również dr Magdalena Rodziewicz zakład iranistyki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwo moim gościem dziękuję pani doktor dziewczyny są informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacje wracamy do programu Owczarek i taki temat myślę na czasie, bo pewnie państwo wciąż leje albo dzisiaj albo ostatnie dni spędzili na cmentarzu albo w okolicach cmentarza, bo myśląc o cmentarzu albo nie myśląc o cmentarzu w i pytanie czy o cmentarzu i cmentarzach można tylko myśleć klasycznie jak myślimy jako miejsce, w którym ta w cudzysłowie, które zamieszkują zmarli czy to miejsce może służyć także, że przełożony nie spojrzeć inaczej jakieś funkcje możemy cmentarz, gdzie powinien się znajdować o tym, po informacjach Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA