REKLAMA

Być aktorką w Polsce - Łukasz Maciejewski o książce "Aktorki. Odkrycia"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-11-02 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:31 min.
Udostępnij:

Krytyk filmowy Łukasz Maciejewski rozmawia w swojej książce z najwybitniejszymi aktorkami w Polsce, pyta ich o marzenia, plany i rozczarowania.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat z gry wieczorem rozpoczynamy kulturę osobistą Łukasz Maciejewski dziś jest na studia dzień dobry dzień dobry dzień do Łukasz Maciejewski w moich rękach aktorki odkrycia, czyli trzeci tom twoich rozmów z aktorkami są takie rozmowy eseje też swoje refleksje ne dotyczące aktora, gdy dzisiaj tych wspaniałych kobietach będziemy trochę rozmawiać będziemy rozmawiać realna o ich marzeniach o ich rozczarowania w NBP odczytywać oto co one z kolei tobie wcześniej Rozwiń » powiedziały nam zaczniemy od dna od samych tych odkryć, bo mało znanym świecie jak przystępowały do pierwszego tomu aktorki spodziewały się, że ten projekt tak się rozwinie, że z dnia nie widać końca w sumie nieuzupełnienie to jest jakaś taka przygoda, która mnie zaskoczyła w pewnym momencie przerosła teraz już tylko sprawia wielką radość, bo pierwszy tom to miał być 1 dom wydawnictwo zwróciło się do mnie z prośbą o propozycję to nie, bo też mój pomysł niestety, żeby NATO napisał portrety najstarszych aktorek krótko mówiąc to był pomysł wydawnictwa i rzeczywiście nas dzięki temu miałem jeszcze okazję poznać spędzić mnóstwo czasu z Ireną Kwiatkowską z Krystyną Feldman z Danutą Szaflarską Niną Andrycz dlatego już nikt nie zabierze prawda i potem te i ja miałem wrażenie, że to może nie będzie niższa, ale to będzie jednak książka, która raczej nie wskoczy na listy bestsellerów wiz stało się zupełnie inaczej nieoczekiwanie dla mnie zupełnie mówi bez żadnej kokieterii no to i kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy i cały czas jest książka na rynku 6 2  00 0 egzemplarzy potem siłą rzeczy ten drugi to mecz, w którym było trochę inne pokolenie maja Komorowska Krystyna Janda również do tego stopnia zaiskrzyło pomiędzy autorem bohaterkami, a publicznością, że cały czas trwają spory z listem zaproszony na spotkanie autorskie książki sprzedają mniej ten trzeci tom był, jakby oczywistością już pewnym, kiedy pisano drugi to już wiedziałam, że chce do do pionierów to do ostatnich jak gdyby lat, aczkolwiek nikt, kto nie był taki warunek sine qua non, bo w pierwszym tomie była błędem Stenka n p. w drugim tomie Fraszyńska, a w tym tomie są n p. Dorota Kolak Krajewska 3 czy Gniewkowska, czyli to są różne pokolenia właśnie tutaj nie ma takiego klubu działa już wiele razy ne go wyraźnego są młodsze aktorki bez Marta Nieradkiewicz jest Karolina Gruszka właśnie ich i z różnych, więc co co to są znaczące odkrycia w tytule czy ten klub czy chronologicznie jakiś jest, bo było tak jak mówię pierwszy tom to była właśnie to pokolenie jeszcze gdzieś tam również myśmy w postrzeganiu rzeczywistości dziewiętnasty dwudziesty wielka, kiedy i tak zdominowane przez teatr właściwie wszystkie aktorki mówił jak ważne jest dla nich teatr kino no i gdzieś tam zabrać go będzie KHW drugi tom to były już artystki, których n p. ten drugi tom ogromne piętno odcisnął Andrzej Wajda właściwie w każdym rozdziale pojawiało się całe akapity o spotkaniu z Wajdą praktycznie wszystkie te bohaterki miały z nim kontakt i w związku z tym też było kino kobiety zaczynały grać w kinie i zaczynały grać duże role ten dom jest jeszcze inne, bo rzeczy no tak kaskaderzy bili większość bohaterek jest stosunkowo młodych nie przekroczyły czterdziestego roku życia albo albo są tuż po czterdziestce to też 40, a dzisiaj co innego znaczy niż 40 lat temu, ale duży jest pokolenie kina pokolenie telewizji seriali z wyższej półki teatrów telewizji ewentualnie już bez tak nabożnego nabożnego stosunku do teatru ale kiedy na promocji warszawskie i tak staną obok siebie te wszystkie panie to było naprawdę plejada Ostaszewska Kożuchowska nie Radkiewicz Kulig Iza Kuna Agata Kulesza Dan Dance Renata Dancewicz no plejada wód 1 4 bohaterek na 18 to podobno takiego zestawu jeszcze nigdy nikt nie widział mówił mi to same dziewczyny to pomyślał sobie cóż to są fascynujące osobowości każdy z tak bardzo różna no bo rzeczywiście trudno zestawić Małgośka Hayes z Dorotą Kolak albo Martę Nieradkiewicz jest Renatą Dancewicz co jest inne podejście do siebie do zawodu i każda z nich jest wielką osobowością myślę, że to jest łącznik tych 3 tomów akt, czyli one już nie mają takiego pobytu dość nabożnego stosunku do teatru, ale da, ale co to zmienia, czyli wchodząc już nawet do zawodu mówiono on może teatr centralny ale, ale jednak firmy jednak seriale to jest coś co ty gdzie będą rozwijać swoją karierę i słucham uważnie co się dzieje wokół tej książki, bo bardzo dużo mam spotkanie autorskich też nowy mnóstwo osób do mnie pisze po prostu po przeczytaniu, że o wiek o wiele częściej niż w poprzednich tomach pojawia się hasło szczęście jak wiele zależy jednak od szczęścia i studiując szkołach teatralnych każda z nich wczoraj przed szczytem mówi Małgorzata Kożuchowska w Toruniu myśli o sobie jestem aktorką teatralną adres dla mnie bardzo ważne, bo tego uczą szkoły te dobre szkoły Kraków Warszawa Wrocław to o to by Łódź oczywiście to jest w nich natomiast potem się różnie dzieje można trafić do kiepskiego teatru można do świetnego czasami jest tak i bardzo dobrze, że nie ma takiej 1 reguły, że mówi Kola mi opowiadano o wszystko było jasne dla niej poukładane natomiast do głowy nie przyszło, że po pięćdziesiątce rozpocznie karierę mamy przypadek filmową ekstremalną wyznał Mirosław taras od mundialu, ale przypadek odrębne Joanna Trzepiecińska, która do połowy lat dziewięćdziesiątych grała w 5 filmach rocznie nagle nie gra w żadnym ale, toteż jest ważne, kiedy się z nią rozmawia ona z aktorką spełnioną zadowoloną nie ma pretensji do losu, dlatego że ona się realizuje właśnie w teatrze mem jeździ z recitalami mówi no i jeszcze taka stara nie jestem może się to sobie przypomni o 3 Kiciński czy przypadek Kuleszy, który opowiadał mi, że był taki moment bardzo szczera rozmowa z Agatą żona jechała z wózkiem jakiś byle co grała w teatrze dramatycznym i nie wiem ogony w kabarecie Olgi Lipińskiej mówię sobie no chyba turystę moment, że trzeba powiedzieć sobie stop rządom było aktorstwo było fajnie, ale myślę, że trzeba zmienić zawód no i poszedł ten moment, w którym za 2 lata zadzwonił Janek Komasa sala samobójców potem Smarzowski wróżą i to jest fascynujące, że w Toronto powtarzanie tego hasła szczęście wiele temu zawdzięcza trzeba spotkać właściwe osoby we właściwym miejscu musi za ich skrzywdzić, żeby przetrwać w tym zawodzie na zasadach partnerstwa, bo ja wybieram tylko takie dziewczyny bohaterki, który bardzo poważam, który szanuje, które mają ogromne osiągnięcia artystyczne albo jak postrzegamy dając prawo innym, żeby uważali inaczej i żeby właśnie przetrwać w zawodzie myślę, że trzeba nie tylko talent nie tylko pracowitość, ale też właśnie to to co nazywamy częstym gościem fascynujące, mówi że to szczęście, że to fascynująca, ale też straszne z drugiej strony, bo było też mam mnóstwo n p. aktorek w głowie, która albo nigdy nie spotkałem właśnie tej osoby te osoby tej idei osoby na swojej drodze, która dałaby im tę wymarzoną rolę na miarę ich z realne możliwości albo n p. mam bardzo dużo takich w głowie aktorek, które grały swego czasu, a teraz właśnie ten telefon milczy Lotto ten zawód jest jednak strasznie trudne jest strasznie gorzkiej, więc zaczniemy od rozczarowania, ale wróćmy jeszcze do tego tematu to informacja Radia TOK FM czy też dużo razy słyszałeś słowo rozczarowania albo nawet może nie tędy droga może żałujemy jego wyboru co ciekawe słyszałem od osób, o których tu raczej byśmy się tego nie spodziewali n p. Izy kuny, ale z drugiej strony odbijamy pałeczkę do naszej profesji no ja ja w ogóle jestem na stałe wykładowcą w szkole filmowej w Łodzi wydział aktorski co roku w tym roku mieliśmy 8 20 kandydatów na 17 miejsc, gdzie wszyscy ludzie mają pewnie część ma niewiele w głowie, ale niektórzy po prostu naprawdę chcą być aktorami, ale no ilu przetrwa to wiemy natomiast pamiętam swoje studia filmów znacie to był naprawdę bardzo dobry rok jako jedyny uprawiam ten zawód nie, dlatego że oni byli słabsi ode mnie czy mniej ambitni zwyczajnie tak to zaiskrzyło, że na tym bardzo wąskim rynku w dziennikarskim również i każdym innym nie zawsze ci najlepsi okazali się najlepsi nie zawsze wystarczą ambicje nie zawsze pomaga przeboje nowości to mówienie o o tych tekstach w mojej książki czasami jest zupełnie inaczej, a nie zdarzają opowiada złotymi i Joanna Kulig co niezwykłe, że ona tuż po pierwszych nagrodach po doświadczeniu w bardzo takim trudnym dla niej teatralnym po prostu zrezygnowała z aktorstwa zrezygnowała z pracy w teatrze zapakowała do pudła tekturowe go nagrody i po jakieś pół roku taki, iż absolutnie świadomej decyzji, że to jest piją za dużo kosztuje psychicznie, bo o tym, też warto powiedzieć ten zawód zobaczyła teatr telewizji Marcina Wrony dr Halina siebie mówi kurczę, ale nie jest taka zła, a może jednak jak coś potrafię jednak to, bo może zbyt szybka decyzja, żeby tak ze wszystkiego rezygnować no i potem był telefon Szumowska i Pawlikowski tak też bywa kultura osobista dobry wieczór to wciąż ku tura osobista Łukasz Maciejewski za mną w studiu krytyk filmowy autor książki aktorki odkrycia jest książka, której dzisiaj rozmawiamy to są eseje rozmowy z aktorkami ze wspaniałymi aktorkami z innym polskim zaczęliśmy mówić o tych o tych rozczarowania i zatrzymał się chwilę przedtem oczywiście ten typ Jasną stronę aktorstwa wszyscy widzimy widzimy na galach widzimy w pięknych sukniach widzimy trend w blaskach Annę c fleszy, ale jest też ta ciemna strona związana ze rozczarowania mi z tymi młodymi latami, o których może niekoniecznie chcemy pamiętać nie chcemy wiedzieć żony w ogóle istnieją, ale drenować zacząć mówić o tym, że to jest zawód, który bardzo dużo kosztuje każdego takiego wysiłku psychicznego tej energii ranne tego haraczu, który trzeba zapłacić Wybrzeże, by do tego świata, żeby to aktorstwo ten zawód Ren uprawiać no też mógł też wydaje mi się kar każda z pań każda z bohaterek tego tomu odpowiedziałaby na to pytanie inaczej, bo myślę że, toteż zależy od tego jak Carlos z nami kierujecie aksamitki Chem własnym losem to to życie wygląda tak albo inaczej albo mamy dość dużą rodzinę i wtedy to aktorstwo nie przesądza o wszystkim albo w ogóle nie czujemy się psychicznie aktorkami, choć też tworzymy wspaniałe role jak on do niedawna mówiła o sobie 1 z bohaterek tej książki Jowita Budnik albo uważamy, że po, którym była agentką gwiazd radna z bohaterem tej książki bójki kilka dziewczyn gorzka Kożuchowska Iza Kuna to były podopieczny Jowity zakres ciekawostką albo spadają takie stwierdzenia, że n p . nie za bardzo mam talent, ale udało mi się wskoczyć jakością nie tak mówi od bardzo otwarcie Renata Dancewicz wynajem podobnej historii tam jest bez liku a, a albo pojawią się takie sugestie co by było, gdyby Joanna Trzepiecińska mówią, że były zostały 2 ostatnie to mógłby jej debiut na własne przed szkołą teatralną Kronika wypadków miłosnych wygrała Paulina Młynarska coby było, gdyby wygrała Joanna Trzepiecińska pamiętam z poprzednich tomów to również są historie takich straconych szans, czyli ról, które się ten, który się od mówiła tak jak Marzena Trybała nie zagrała w krajobrazie po bitwie czy krótki film miłość to były dla niej rolę i t d . i t d. rozczarowanie w ogóle jest pisane, bo to jest taki zawód, który z biogramy aktorów aktorek, bo to zawód, który bardzo dużo wymaga czasem jest bardzo bolesny również, dlatego że bardzo dużo pracujemy wkładamy wysiłków jakąś rolę, a potem okazuje się, że ta rola może za Kai, ale film czy spektakle już mniej i to w ogóle już traci naznaczeniu, bo nie ma wybitnej kreacji w słabym filmie my to wiemy jak krytycy i podobnie jest w świecie teatru dla mnie ta podróż, która trwa już lata to jest dla mnie fascynujący naprawdę to, że jest spotykam z kobietami po wydaje się, że mężczyźni częściej inne psy, choć fizyczny układ inaczej znoszą sukcesy i porażki, a na tak za gęś tony jeśli chodzi o talenty rynku, jakim jest Polska aktorskim takie rozczarowania mogą być myślę dużo bardziej bolesnej trudniej przyswajalny przez, a inaczej, czyli ja w, gdy myślano nie chce wchodzić wchodzić jakieś stereotypy, ale ja myślę, że wrażliwość emocjonalność tożsama dla jednych drugich kobiety się w ogóle muszę to szczerze powiedzieć o wiele lepiej starzeją jako postaci i grający w w kinie czy w teatrze mentalnie, bo mężczyzna, który ciągle chce być męski ma być amantem na ile z tych wiosek już za dużo to trochę się robi Jacka Budynia Adam bardzo często nie zawsze walczą z często tak się zdarza u kobiet jest inaczej kobiety się fantastycznie starzeją w tym zawodzie, a inaczej, czyli myślę, że bardziej emocjonalnie też myślę, że z mniej świadomie rozgrzesza ją za rzeczywistość, a dużo większym stopniu to winę w kursującym kierującą do do samych siebie, ale się bardzo cieszy, że to są kobiety pamiętam nigdy nie zapomnę takiego telefonu od Zofii Gut słownym bohaterki pierwszego tomu, która powiedziała mi wie pan co je przeczytam już drugi raz pana książka i jestem pod wrażeniem, dlatego że wie pan myśmy były zawsze nie było żadnych spektaklu bez naszego udziału w żadnym prawie żadnego filmu natomiast książki powstawały, owszem, powstawały to w 90 % o moich wspaniałych kolegach Holoubek Łomnicki Jarocki Grzegorzewskim i t d. tak dalej pan jako pierwszy po nas wysłuchał pozwolił nam o sobie mówić, bo ważne, bo to, że są właśnie taki eseje czy to nie są tylko wywiady tylko próba mojej analizy czasami to jest kawałek reportażu, jaki wracam do dawnych wywiadów i kiedy odchodziły bohaterki pierwszego tomu jak wielokrotnie słyszałam co miesiąc kochał prawdę mówiąc trzeba to sprawdzić dokładnie tego nie zrobiłem, ale żona Catherine to jedyny tekst o Ninie Andrycz, jaki powstał też niezwykłe fakty i ich co jakiś czas słyszy o takich, bo rozumiem, że to może być jedyny tekst o Janie kuli czy Karolinie Gruszce taki esej właśnie analiza jej aktorstwa, ale już na deszczu będzie tak, ale jeżeli mówimy właśnie o Marcie Lipińskiej Barbarę, że Krafftówna jej to są wywiady rzeki często zupełnie coś innego taka próba rzeczywiście analizy tej konkretnej aktorki, że to są kobiety to gdzieś w 9 min wówczas to atuty to to wyznanie Zofię kuców ne to napawa mnie dumą i szczęściem, że ja poświęciłem dentons swoją pracę właśnie kobietom z polskiego teatru kina aktorki mają ciężej ich na polskim rynku filmowych wciągu ja myślę, że tak, bo zauważmy mają być też jako pedagog do tej pory więcej przyjmuje się mężczyzn, chociaż zdecydowanie mniej jest zdolnych i mniej ciekawych niż zgłaszana na, dlaczego nowy strój mniej, a i w ochronie dla kobiet zawsze byli w teatrze no ale aż Szekspir Hamlet prawda w Ryszard trzecim już wieczór 3 Króli w każdy wielki aktor tam właściwie role partnerskie były oczywiście są mamy, lecz Makbet mamy i to co się zdarza 3 siostry mamy natomiast, jeżeli byśmy z bagietką postawili, a i ten ciężar byłby niesprawiedliwy Zobacz na polskie kino ja w tym roku ta popatrzyłem niby było rzeczywiście dużo wspaniałych ról kobiecych co jest takim wielką ulgą po latach, kiedy na naprawdę pada wtedy trudno Jana Komasy miasto 4 4 i jest nasza rola właściwie Zosi Wichłacz przecież nie nie pierwszoplanowa w tym roku było tej, ale ja specjalnie zbir sprawdziłem, ale ze względu na aktorki również książki konkurs główny i wszystkie sekcje i naprawdę zrobi to, że tak nie było ich 1 jedyna rola pierwszoplanowa dla dojrzałej aktorki, czyli Agnieszka mandat po kocich 1 jedyna na 5 0 filmów no to już te proporcje robią wrażenie rzeczywiście przykre no, więc o one się też frustrują na bok, gdzie mają grać no pewnie, że jest im ciężej, a są silne mądre piękne świadome nas takimi kobietami co się mówi konie kraść i list PiS i to, że Jana spędzam z nimi tyle godzin teraz podróżuje po całej Polsce to to to do mnie napełnia radością no wolałbym, żeby też najwięcej grały w no powiedz mi jeszcze na koniec jako o nowości też pedagogiki i Isabel tutaj zapytać o te doświadczenia z młodymi dziewczynami, które przychodzą na zimno wydziału aktorstwa po pierwsze, jak też widzisz wybór tych kandydatek tych studentek na wydziale aktorstwa czy my ciągle cierpimy na coś takiego, że ta dziewczyna musi być po prostu piękna nieskazitelna, a nie MO charakterystyczna albo, choć po prostu przygotowana już trochę inaczej dodał do zawodu jest coś narzeczy niestety i paradoksalnie to takie ładne jak z obrazka dziewczyny i pięknie jak modele chłopcy mają najtrudniej, bo oni mogą załapać do seriali, ale połączyć osobowość charyzmę talent musi być jakaś człowieku skaza musi być ona może być w środku bal czasami bardzo trudno ją wydobyć ja nie mogę oceniać innych szkół, bo obok, bo oni też nie nie mam takiej możliwości i byłbym nieuczciwy za mało wiem u nas w Łodzi może, dlatego że stan bliskość jednak kamery operatorów reżyserów filmowych tekst jest sporo aktorów, których nazwalibyśmy charakterystycznymi, którzy wypuszczają piąte rocznik teraz jako 1 z pedagogów i może, bo jest on sobie najlepiej radzą na rynku, a oni mają propozycje, bo pięknych blondynek niebieskookich metr 7 3 jest powiedzmy co roku 17 na rynku natomiast kruczoczarne albo ogródek i dziwnej, jakbyśmy powiedzieli fascynującej silnie oczywiście z tej jest 1 czy otyłego chłopca lekko łysiejący ego, ale z żalem w oczach jest 1 albo 2 i wbre w obiegowym schematu myślenia, ale niesprawiedliwe minie uzasadnionym myślę, że jest zapotrzebowanie na właśnie akt torów, którzy nie wymienieni nie są w ZS w żadnej szansy zresztą spójrzmy na nasze bohaterki na moje bohaterki te, które zebrałem Grażyna Błęcka Kolska Dorota Kolak to nie są takie banalne typ, jakbyśmy powiedzieli że, że właśnie Miss Polonia no nie, ale ileś tam jest urody zewnętrznej i wewnętrznej w tym nam bardzo gorąco zachęcamy do tego, żeby trzeci raz spotkać z aktorkami aktorkami Anne, które są bohaterkami książki Łukasza Maciejewskiego tym razem aktorki odkrycia będzie czwarty tom na razie, mówi że nie ja już też uważam Zet to jest klamra ta trylogia natomiast nigdy nie mów nigdy też z drugiej strony cały czas na okrągło jestem pytana, dlaczego nie ma tej albo dlaczego nie ma tam nie, dlatego że nie lubi albo nic nie tylko ta książka ma 60 0 stron poprzednie też były bardzo obszerne nie można napisać więcej oczywiście żal mi jest, że nie wymienia spotkam się z Jadwigą Jankowska-Cieślak czy z Anną Seniuk czy z Dorotą sta lińską czy Agnieszka Krukówna no może kiedyś do tego wrócę Anna Seniuk naszym gościem w zeszłym tygodniu, ale też bardzo gorąco polecam to do odsłuchania tego wywiadu w archiwum ona zresztą też właśnie Tytana o tym, rola odpowiada mówi telefon działa, gdy żegnał z czekam czekam na w dobre propozycje, więc aktorkom życzymy tego żeby, żeby faktycznie te dobre propozycje były, a może, żeby wzięły sprawy swoje ręce jak PiS, gdyż spółka no i założyły własną firmę producenta wie, że one zaufać tym gadają młodzież z UB roku trwają właśnie na tej promocji akcji dziewczyny zagadywał, żeby coś wymyślić dzwonek Henkel Hellas kobiet, więc mam nadzieję że, że nie będzie on tylko w LM na papierze, ale że faktycznie coś się coś więcej się wydarzy Łukasz Maciejewski bardzo dziękuję za to spotkanie aktorki odkrycia w księgarniach, ale spotkania promocyjne wokół tej książki również w całej Polsce zachęcamy do tego, żeby śledzić co się dzieje, żeby spotykać się z Łukaszem, jaki sens jego bohaterkami SN bardzo dziękuję serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA