REKLAMA

Jak mówić, aby być zrozumianym? Poradnik dla dzieci

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-11-03 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już Ewa i Łukasz Świerżewski dobry wieczór dobry wieczór dobry wieczór autorzy książki Franek i siła słów m. in. autorzy tej książki, ale też autorzy książki wszystko dla Klary, o których rozmawialiśmy wtedy, kiedy ukazała się na rynku także znani rodzice znanych córek tak można powiedzieć 2 × więcej słyszymy o waszej rodzinie Anny animatorzy czy też 3 osoby, które wspierają Rozwiń » kulturę około dziecięce en no, a dzisiaj będziemy rozmawiać się przede wszystkim o tym jak wspierać dzisiejsze dzieciaki myli opętane technologią i różnymi innymi płatkami kulturowo cywilizacyjnie niejaki wspierać w temacie komunikacji bardzo przewrotność okładka książki Franek siła słów, bo mam chłopaka mamy wielkie słowo siła ich, ale grała książka jest o miękkich kompetencjach cała książka jest o tym w jak się porozumiewać jak dobierać słowa jak działać w zespole, kiedy trzeba dopracować się mnie jakąś wspólną taktykę jak koncentrować się, by na słuchaniu zacznijmy od tego czym ta książka jest szczelny i dla kogo, bo jeśli chodzi o taką kategorię gatunkową no to jest to poradnik jak rozumiem + 2 elementy książki tzw. aktywizujące i MON w ostatnią można też cenny fragment powiedzmy literacki silnych cech, które Grecja odpowiadałam no takie 3 w 1 tak naprawdę było popierasz Iran guam jest fabuła jest część powiedz my teoretyczna przygotowana przez Łukasza GI te zadania po każdym rozdziale takie, żeby nie tylko zaserwować dzieciom co, więc tylko liderzy zachęcić do tego, żeby samemu mogły spróbować się to co poznało wykorzystać w praktyce mamy warstwę literacką mamy warstwy poradnikowe mamy warstwę, aby aktywizujące Adla kogo myślę, że jednak jest to książka dla dzieci bardziej i po pierwsze w ale niestety nie tylko w Chochołowie w tym kota albo zamiast książki już czuć się z obserwacji i dzieci naszych dzieci nie tylko z tego, że w tak prostych wydawałoby się sytuacji życiowych nie radzą sobie, bo nie znają pewnych podstawowych zasad rządzących ludzkim zachowaniem ludzkim poznawaniu nie ma i wreszcie wymianą myśli emocji słów także, by to im pomagało w życiu ani nie stworzyło barierę no i stąd ta myśl o tym, że skoro nie uczy tego szkoła skoro często nie uczą tego rodzice, bo nie są świadomi tych dość podstawowych, ale jednak ważny w życiu i kluczowych umiejętności to możemy w Choroszczy tym trochę zajmuję zawodowo skoro się tym interesujemy i skoro udało się tak fajnie z poprzednią książką, która była w podobnym modelu to teraz powiedz będzie się trochę pokaż jak się skutecznie porozumiewać, a dzięki temu może się skończyć nie porozumiewamy lepiej swoje różne życiowe sprawy załatwić właśnie wyszliśmy trochę tego od obalenia tego mitu, że skoro umiemy wypowiadać słowa umiemy pisać zdarzy się komunikować, bo nie do końca tak jest to są jednak znacznie bardziej skomplikowane sprawy i właśnie niestety, obserwując dorosłych widać, że wiele nam brakuje na pamiętajmy o tym, że dzieci na płynność przez pierwsze kilka lat, a nawet kilkanaście bardzo cierpiało chyba z tego co reprezentują rodzice inni za bardzo mają wzorce w związku, z czym chcemy chcemy pomóc, bo potem będzie wszystkim łatwiej po prostu dlatego ta książka nie jest tylko dla dzieci w FF rolnicy, których rej hali razem będą czytać tę książkę to jestem przekonany, że to nie tylko będą się otwierały klatki łup i dzieci, ale też nie jednak klapka w otworzył się albo kuleczki czmychnął też rodziców no tak, bo książka jest dla kategorii wiekowej 9 plus, ale górnej granicy nie ma także może skorzystać każda faktycznie to są takie podstawy dobrej komunikacji, które można sobie przypomnieć albo właśnie przyswoić w każdym momencie i rzeczywiście wszystkim nam to tylko my przysłużą, ale ciekawa jestem czy by macie taką perspektywę czy refleksje, że dzisiejsze dzieciaki mają większe trudności w komunikacji niż n p. my, kiedy byliśmy w wiek właśnie 9 10 1 1 lat, bo przyznam, że ja nie przypominam sobie akurat komunikacyjnych problemów w tym wieku albo ich nie zauważała sam, ale nie kłóciła się nigdy z nikim jakoś tak strasznie, że nie mógł jeszcze nigdy dojść do porozumienia nowych kłóciła się oczywiście jak się kończyły słowa się zaczynały rękoczyny to były tak jakby domowej siostrzane głównie w Vanity fair inny, ale temu takie miałam swoją szkołę w domu, gdzie byłoby trochę więcej dzieci niż statystycznie moje dzieci też mają też, że teraz takie warunki, gdzie jest więcej dzieci niż statystycznie i też w naturalny sposób uczą się na go przyjmować, więc to już jest taka różnica może pokoleniowa może znak czasów, że dzisiaj stawka znacznie więcej jedynaków, które nie mają tej naturalnej codziennej szkoły życia w relacji z rodzeństwem siostrą czy z bratem, gdzie wiele rzeczy na co dzień trzeba negocjować uzgadniać się dogadywać ministerstwa 1 różnica, ale ciekawa jestem czy macie też, że taką perspektywę czy może być tylko wydaje, że tak jest, że na inne właśnie to wsparcie technologiczne z 1 strony dzieciakom bardzo pomaga, a z drugiej odbiera tę kompetencję wyrażania siebie przy pomocy języka zdecydowanie, bo z 1 strony komunikacja nadal jest bardzo skomplikowaną skomplikowanym zagadnieniem drugi jest bardzo uproszczona tak sprowadza się do erotyki tekstów Emotikon ów myślę, że tutaj też dość istotną sprawą okresie zawsze pojawia, kiedy rozmawiamy o dzieciach i współczesności jest brak placów zabaw przy bardziej brak podwyżek brak życia podwórkowego pozaszkolnego, bo jednak życie w szkole podporządkowane jest lekcją są ci nauczyciele którzy, gdy się raz na jakiś czas zerknąć co się tam nie dzieje, a jednak podwórko było takim miejscem, gdzie na prawach dżungli Zhang obowiązywały w UE i tutaj jednak był było to pole do szlifowania swoich umiejętności kompetencji to trochę zanikło no i rzeczywiście torze jednak bardzo prosty sposób się wdrażamy i ataki na nie po głębi na ja myślę, że też mi taka naturalna skłonność rodziców, którzy chcą dobrze, ale w związku z tym niezwykle intensywnie dzieciom organizują świat jej inie stwarzają im przestrzeni na własną wypowiedzią własne zdanie w walkę o swoje w taki sposób no może niekoniecznie poprzez prosty bunt wobec rodziców, których ich samostanowienie takie jest wbrew pozorom mimo tego, że te dzieci bardzo wielu rzeczy się uczą właśnie na tych wszystkich zajęciach, które pędzą tak dalej to nie uczą się czegoś co można określić piękne słowa sprawczość czy nie nie uczą się realizować tego co wyszło całkowicie z nich z ich wnętrza ich pomysły ich koncepcji nie było im dane z zewnątrz narzucone tylko było ich naturalną umiejętnością kreacji i to jest myślę nawet większy problem niż to, że wiele duża część wzajemnego porozumiewania przenosi się do urządzeń elektronicznych, bo te urządzenia elektroniczne wbrew pozorom też tworzą pewne płaszczyzny komunikacji czasami są dosyć fajne artyści potrafią bardzo wcześnie tworzyć fajny film właśnie straciła doświadczyłam innych regionów takich jak remont ogarnęło mnie telefony mówią dziewczyny nakręcimy film nakręcimy reklamy franka 3 książki budujemy coś zrobić, żeby nowe dobrze to musimy mieć ileż scen, a my to później zrobimy nakręciliśmy scenę i w 1 5 minut powstał herb powstał filmik reklamowy DSM służy też nie można nie doceniać tutaj dzieci też nie doceniać technologię znaczy warto warto patrzeć na to szerzej nie zamykać w taki prosty schemat, że te tablety komórki oczywiście jak to nie, ale jednak dobrze kaz, który jest w stanie wysłać SMS-em, bo jest płaskim jest po prostu zupełnie innej z tego powodu też powstają różne nieporozumienia, bo nie ma w tym emocji jak odczytuje ktoś tak jak sobie ciebie wyobraził taka nie takiej fizycznej prawnej nie do niedzieli co więcej macie też statystyki, że coraz więcej rozstanie relacyjnych w związkach coraz więcej z roku na rok odbywa się właśnie przy pomocy SMS -a wysłać formą ucieczki to jest jakaś forma właśnie odejścia od tego trudu zakomunikowania komuś się przy pomocy języka twarzą twarz bardzo trudnego właśnie przekazu podobnego komunikatu także oczywiście bardzo dużo mamy technologię pomagamy też o tym, tutaj mówimy na antenie naszego Radia, ale bywa i pułapką w książce Franek i siła słów, których dzisiaj mówimy w poszczególnych rozdziałach skupiać się Nela bez konkretnych wyzwaniach związanych z komunikacją na konkretnych kłopotach, na które mogą natrafić dzieciaki inne próbujące się porozumieć, a nawet są takie elementy psychologii komunikacji to, o czym wspomniał Łukasz na początku, że są inne pewne podstawy wiedzy o tym jak my reagujemy jak się zachowujemy i do takich naszych trwałych nawyków n p. należy w zdjęcie po swojej linii niezależnie od tego czy uważamy, że dalej mamy rację czy 2, a my jako ludzie to nie dotyczy tylko dzieci decydować co jest badane psychologicznie mamy tendencje inne do tego, że z taką samą siłą bronimy własnego zdania niezależnie od tego czy uważamy, że ono jest warte tego czy nie, o ile już to zdanie zostało wypowiedziane bardzo nam trudno zmienić zdanie się wycofać taką samą cechą naszą jest inny taki nie uważne słuchanie rozmówcy w łącza i czekanie, kiedy wreszcie ktoś wbije z tym co ma sam do powiedzenia, więc mamy tutaj takie podstawy dotyczące, aby psychologii komunikacji właściwie wiedza, która przyda się nam wszystkim, ale też, że nie tylko teoria, ale praktyka takie sytuacje, by wzięte zżycia dzieciaków w szczególności z życia zespołowego grupowego, jakie to mogą być sytuacje w morzu powietrznej czerwone skądś wziął tytułach to jest taka praktyczna rzecz chyba sytuacja, którą żeśmy zresztą sami zaobserwowali kiedyś tam rozmawiają z naszymi i dziećmi, a związana była ze kredytem wziętym we frankach szwajcarskich pozdrawiamy wszystkich jest zmienne wszyscy siedzimy w studiu wiemy, o co chodzi czujemy ten ciężar na własnych barkach pewnych słuchaczy też ten problem jest dobrze zna i te rozmowy o franku kiedyś przy jakiś okazji zorientowaliśmy się, że jej dla dzieci Franek to jest Romek to jest jak OFE kolega chłopiec i nie to było wtedy ciąć frank po prostu no tak, ale wszyscy mówimy Franek jesteśmy z nim tak oswojenie od lat i tak członek rodziny, ale fakt, że w niektórych przypadkach efekty mamy różnice w bankach n p. PGR tak jest naiwny ten Franek był takim pierwszym bodźcem do tego, żeby właśnie w sposób takim narracyjnym poprzez anegdotę opowieść wprowadzać dzieci różne sytuacje komunikacyjne z obszaru porozumiewania się, w które będą im taki w takim zrozumiały dla nich sposób obrazowania różne te wyzwania i właśnie pierwszy rozdział, w którym prochy zapoznajemy w dziedzinie ze to w ogóle przestrzenią porozumiewania się, żeby on świadomie zaczęły troszkę obserwować ludzkie reakcje na to co mówią jak mówią jak mówią co same jak same reagują na różne bodźce poznawcze słowne i w tym rozdziale zaczynam od tego w bankowości jest krótka historia może nie będziemy dokładnie opowiadać jak ona tam sobie Brnie dalej będzie oddłużenie należy podsłuchiwać ich od radnych serwowała w drzwiach Dorian zabawnych sytuacji mogą prowadzić nieporozumienia w obszarze porozumiewania się nogi potem przechodził właśnie płynie do tego, że trochę dzieciom tłumaczy May nie boimy się używać trochę takich partii nawet skomplikowanych pojęć i słów takich jak n p . od poznawczego, które w budżecie pokazujemy, że każdy z nas nadaje pewien sposób, że porozumiewa się w sposób, który jest dla niego zrozumiałe, ale niekoniecznie zrozumiałym dla innych, dlaczego on może być dla innych niezrozumiały, że my pod 1 słowem rozumiemy coś innego niż nasz kolega n p. z innej części Polski lub wychowany w inny sposób lub też po prostu wdanej chwili czymś innym zajęty i to może być dla niego powodować, że odbiera inaczej pewne znaczenie pokazujemy, że ludzie w swoim rozumieniu świata różnią się w zależności od tego gdzie mieszkają, skąd pochodzą z jakich n p . jaką religię wyznają to są wszystko te różnice, które w tym pierwszym momencie, kiedy zapoznajemy dzieci ze względu nie ma komunikacji porozumiewania się im troszkę odkrywa w nutach Kalemby nawet jeśli te różnice są niewielkie jeśli chodzi o takim Węgrom czy kulturowy pochodzenie jeśli te różnice wynikają tylko psy, by n p. miejsca, by pokoleniowego w rodzinie tak jak to w tym przypadku syn Franek i rodzice w ich niewiele różni jeśli chodzi o kulturę tylko w gminnym raczej oby kapitał wiedzy, ale to w rodzeństwie też może dojść do wielu nieporozumień kwestie właśnie faktycznie różnego rodzaju przy uprzedzeń i też braku gotowości do sprecyzowania czy dopytywanie czy pogłębiania i teraz trzymam się przy dyskusji czy też przy kłótni, bo to jest rzeczywiście tak, aby MAK, który często wybucha między dziećmi, że dorośli aż tak często się nie kłócą oni raczej wolą model pasji agresji w Chinach ma nad to jest temat ma inną zwierzynę, ale dzieci po prostu go inny potrafią wybuchnąć strajk i warto się bardzo często zdarza i tutaj waszej książce książce też omówione są różnego rodzaju kłopoty i pułapki związane z kłótnią kłótnia sama w sobie inne niż niebezpieczna i jest wręcz, że potrzebna, aby pokazuje granice obu osób też dorosłym w związku z winy bywa przydatna, ale tutaj pokazujecie jak można, by pakunku niezwykłą przerodzić się sztuka dyskusji sztuka wymiana argumentów czy dzieci w ogóle są zdolne do tego, żeby wziąć się właśnie głęboki oddech krok do tyłu na wściekłość tablice wytacza argumenty za przeci w tak jak w przypadku aborcji czy wspieranie innego w zwinnych zwierząt z walk w schronisku to ten przypadek akurat omówiony jest w książce czy faktycznie jest tak inne, że dzieci są zdolne, by dyskutować z takim namysłem filozoficznym, a nie po prostu się kłócić poszła z dziećmi Maciek wydaje mi się, że są zdolne nie do końca wiadomo na ile potrafią to robić, bo być może jeszcze nie zdobyły właśnie tych wiedzy że, że tak można rozwiązywać rozwiązywać konflikty, tym bardziej że dobrze, żeby im pokazywać, że takie metody również istnieją, więc być może te młodsze dzieci będą miały większy problem z rozpatrzeniem Hanza i przeci w z rozpatrzeniem swoich i cudzych racji zderzenie michy, ale i dyskusją na ten temat co nie znaczy, że jeżeli będą wiedziały, że takie możliwości istnieją też kiedyś po prostu nie zastosują ten rozdział ten ruch oporu mówi o konflikcie mówi przekonanie jest takim, który powinno się zdecydowanie czy dać się razem z rodzicami i też bardziej jest lekcją dla rodziców niż tylko dla samych Niemczech, dlaczego tak myślę, dlatego że bardzo często obserwuję sytuacje, kiedy rodzice próbują wejść rozwiązać zakończyć spór między dziećmi czy kłótnie czasami wręcz jakąś awanturę, która w taki sposób, że nie wchodzą w ogóle w istotę rzeczy nie próbują zmienić ich sposobu zachowania tych dzieci i pewnej postawy tylko po prostu każą im się uciszyć uspokoić, podziwiając równe próbują to od tych co to powoduje, że dzieci w żaden sposób nie prowadzą do roku rozwiązania konfliktu tylko wyłącznie, jakby przycinają, zostawiając je w też trochę tak jakby Niewiem w wylewać wrzątek leje, ale nie pozwolić tej wodzie w no po prostu spokojnie jest wystrój co ja bym rekomendował w takiej sytuacji, jaką wspólną pracę rodziców dzieci, żeby prowadzić do umiejętności wypracować dzięki zmianom w rozwiązywaniu no i już wiem, że praca wre ALU to też nie jest skuteczne, ponieważ dzieci to ten proces trwa tym dłużej, zanim one się nauczą rozwiązywać konflikty to ci rodzice biedni muszą trochę w lasach przerwać dziesiątki takich kół jak może dzieciom pomóc myślę, że często warto należą zacząć z nimi wejść z w rolę takiego trochę mediatora rozmówcy zadać pytanie a dlaczego co stoi jak uważa, że masz argumenty najważniejsze, dlaczego to Jasiek czy to twój brat czy ktoś powinien ustąpić może ty mogłabyś mógłbyś troszeczkę zmienić swoje zdanie czy uważa, że może to co on mówi to ma sens w jakimś zakresie bazować a jakie rozwiązanie przyjął byś, jaką dla ciebie satysfakcjonujące taka rozmowa z dziećmi prowadzi to tego, że raz 02 03 . od samych zaczynają w ten sposób myśleć to znaczy odnajdują w konflikcie przestrzeń do jakiejś rozmowy do wymieniania się argumentami nie wchodzą od razu na ponad podziały emocjonalne, które uniemożliwiają rozmowę tylko zaczynają to może na chłodno to za dużo powiedział w Michale Bingham z osób na letnią, ale nawet w dniu prowadzić takie wprowadzić pewien rodzaj właśnie takiego takich negocjacji dialogu, a ty też nie wydarzy się od razu w znacznie wzrastają dochody, żeby przekształcać wybuchy emocji jednak pewna no w miarę uporządkowane emocjonalnie spory z Don wyraźnie przybrała bojowe kłótnie no i tutaj mamy 2 wyzwania dla dzieciaków, które są w trakcie takiego sporu z 1 strony wyzwaniem dla nich jest i być może to obie strony będą musiały, by ten wysiłek w sobie wzbudzić znaleźć w tym wyzwaniem 3 sztuka zmiany zdania, bo być może trzeba będzie ustąpić po 1 po drugiej stronie, ale też, o czym piszecie w książce wielką sztuką bardzo ważną kompetencją im wam mam wrażenie, że w naszej kulturze szczególnie ważną dla dziewczynek jest jednak sztuka pozostania przy swoim zdaniu sztuka odmowę, czyli asertywność, której też, że piszecie jak tutaj nauczyć dzieci jak odróżnić realne dobrą sensowną racjonalną zmianę zdania od dobrego sensownego racjonalnego pozostania przy swoim i dbania o własne dobro własne granice po pierwsze bardzo dużo zależy od samego dziecka gracze są takie dzieci, które są po 1 stronie skali, czyli bardzo zawsze walczą o zwoje lin i ta asertywność w nich bardzo mocno jest zakorzeniona wtedy tak naprawdę trzeba uczyć właściwego wykorzystywania tego też umiejętność można bowiem tych cech trochę tonować natomiast zupełnie inna sytuacja w przypadku, gdy się taki też oczywiście jest dużo w Rawie niestety zwiększa oczywiście, które się wycofują, którzy mają niskie poczucie własnej wartości i co za tym idzie szereg problemów WI znów jest ogromne zadanie dla rodziców, bo jeżeli rodzic z powiedziałby może nawet nieświadomie, ale trochę wykorzystuje ten komfort takiemu w sprawie daje to, że dziecko się zasadniczo Goździ ORA jest sterowalny, że nie ma swojego zdania, bo już dawno stwierdził, że to niema sensu, bo mu rodzice przy tak ażeby dany sposób postąpili tak wynika, że to coś mu narzucić, że już nie będzie tylko tej przestrzennej tu oczywiście zadanie z 1 strony dla rodziców poprzez ma takie świadome zachęcanie do wyrażenia swojego zdania pozostawianie przestrzeni do wyboru, kiedy dziecko się jej, kiedy widać, że dziecko mam jakiś dylemat to niech nas samogon rozstrzygnie albo niech porozmawia z koleżankami kolegami niekoniecznie trzeba w to wkraczać takim typowym błędem, który ja również n p. ciasto popełniam różni się może to modny rodziców, że zdaje sobie z tego sprawy w morze po fakcie sobie czasami zdaje sprawę to coś takiego, że tak mi się wydaje, że mam świetny pomysł, że trochę nie dostrzegam tych subtelnych sygnałów, które wysyłają osoby, które nie mają tej naturalnej taki przebojowość działają na mniejszą i w związku z tym wysyłają tylko drobne sygnały, jeżeli nie przeoczy dotąd przeforsuje, że tempo narzuca swoje tak naprawdę nie oni za bardzo wiem, dlaczego potem reszta czyta dana osoba Towarzystwa nie do końca jest zadowolona przecież miał być tak świetnie, a miał być hit dnia, a to przecież oni wysyłali sygnały, a nawet czasami można żyć, a przecież mówiła o tym, przypomniał mi się, by teraz, kiedy o tym, mówić przypominam, że taka scena opisywana przez nie jest w raju na PL, kiedy on kucnął pochylił się nad własnym wnuczkiem, który urządził mu scenę, którą być może inni dorośli nazwaliby histerią czy awanturą nie pamiętam w związku z tym namiotem niż jakiś związek z chodzeniem do przedszkola no to pewnie jakaś scena poranną zbieraniem w stylu i jest w jakość HD w zdrowiu Stopklatka PL dziękuję ci bardzo mi to powiedziałem dziękuję, że mi zakomunikowały, że wyraźnie, że to jest przekroczenie twoje granicę, by nie dostaną w łapach oszukują starszych triumfował zarząd, by chciał podkreślić, że docenia, że dziecko wyraźnie zakomunikował na swoje oczywiście możliwości adekwatnie no bo to jest gigantyczny problem i to nie tylko wcale dzieci Franco dorosłych, że nam się wydaje, że te subtelne sygnały będą odczytane przez drugą stronę tak nam się wydaje, że jeżeli nie bez, by pomyślał, że tak, by było Super to już wszyscy inni wiedzą także telepatycznie przekazujemy jej, ale i każdy już powinien, więc jeszcze, czego oczekujemy Eneę oczywiście scenie prawdą tak ich dzieci mają dokładnie to samo jeszcze, ale też uczą się często tego niestety od rodziców, którzy mają problem z wyrażaniem swoich oczekiwań swoich myśli, więc to jest też coś na co powinniśmy bardzo zwracać uwagę i też je, by wspierać dzieci w tym w wyrażaniu własnych oczekiwań i wyrażaniu własnego zdania, bo to jest nowy dojazd do później z każdym później tym gorzej, ale za każdym razem, kiedy po własne oczekiwanie czy własne zdanie zostanie wyrażone w tym bardziej cywilizowanej formie dobrze jest jakoś zauważyć podkreśli nawet jeśli nie możemy tego oczekiwania spełnić, bo to zupełnie inna kwestia tak, ale jest też druga strona czy druga wersja tego typu komunikacji, bo możemy dziś ukrywać ciążę co myślimy i pokazywać jedynie fragment strony tego, czego naprawdę oczekujemy, a może być odwrotnie można po prostu strzelać takimi napojami, bo wszyscy naokoło padają i ten aspekt ekonomiczny czy też pojawia się w naszej książce być szczerym nie raniąc innych, a dzieciaki to tak po trafią do sądu ulic lub po prostu, bo koszt wszystkich naokoło znajdujemy strop poradzono jeśli chcecie, by pyta koleżanka czy kolega mu tam idzie na WF-ie n p. może powiedzieć prawdę albo albo VfL w czasie otworzyłam naszą książkę w miejscu, bo to rzeczywiście mówiąc takim językiem korporacyjnym językiem pracy jest n p. jak dawać Świt inny jak pozytywne wzmocnienie ich w jaki sposób pochówku powiedzieć komuś, że robi coś n p. niezbyt dobrze ale, żeby to dla niego było pozytywne informacje w gruncie rzeczy taka stron może coś zaczerpnąć ani informacja nie brak go zniechęci, która będzie po prostu od rana przez nich personalna krytyka wytłumaczyłem pokazujemy na przykładach, że być może warto skoncentrować się na zachowaniu nakręcona osoba robi ani na osobie nie krytykujemy osoby tylko opowiadamy o tym co ona robi pokazujemy na własnym przykładzie jak my byśmy to zrobili, jakie czynności warto by było wykonać, a nie mówiąc wprost jesteś głupi jesteś nieudolny jest też jakiś tam każdy w Polsce Nawalny potraktowanie takiego tematu natychmiast rani uczucia i rozwoju i też budzi reakcje nie zawsze tak tak hołubi, która wydawałaby się adekwatne do sytuacji, bo dziecko osobistymi relacjami słabo radzi, a więc używamy tu to 1 z bardzo konkretne w takiej na taką sytuację w konkretnym wskazówki mówimy, żeby dzielić się pomysłami doświadczeniami nie po prostu występować z pozycji autorytetu dawać rady pokazujemy, że zawsze są pozytywne informacje, że niekoniecznie, że każda nawet u mówiąc o czymś trudnym oczekując, że ktoś zupełnie inaczej też będzie robił można dołożyć do tego pozytywne informacje nawet taką pozytywną informacją to, że jesteś tak fajną osobą, że jestem przekonany, że zrozumiesz n p . że że nie podoba mi się to co z zrobiłeś to osadzone są żywe daje wyższą sztuką komunikacji dzieci jednak rzeczywiście potrafią strzelać, a ma w domu handlowym też oszukani jest tylko 2 innych dzieci wg naszych Czytelników takich 9 10 1 1 jednak traktujemy dosyć poważnie to znaczy i jestem przekonany, że dzieci znacznie więcej rozumieją niż często rodzice czy nawet ci sami wychowawcy uważają jak najbardziej, ale jeszcze fizjologia rozwoju ona związana też, że z możliwościami samokontroli to dotyczy przede wszystkim emocjami i to ma związek z wiekiem to, żeby nie ważne jak bóbr nie dwulatek n p. jakich wiele po i jego ląd jest tak krótki że, zanim one będzie wstanie pomyśleć co chce zrobić tu wszyscy po bombie, więc oczywiście w przypadku 8 czy dziewięciolatka jest inaczej, ale jednak cały czas to fizjologia reagowania jest inna, po czym, a potem w przypadku nastolatków znowu to rzecz co obniża tak znowu te emocje są na wieś Huta skóra jest na lewej stronie znowu jest nadwrażliwość, więc tutaj to jednak jest to różnica między tym dorosłym namysłem i skłonnością wiedzy, a ten do czego zdolne są dzieciaki jest jeszcze inne aspekty, o których piszecie w książce to z kolei znowu kawałek wiedzy twardej w logiczny czyli jakby ner cechy osobnicze komunikacji wskazujecie na to, że ludzie są różni niezależnie od pewnych cech uniwersalnych funk Star Guard SA introwertycy i od tego też bardzo wiele zależy, jaką się komunikują to jest ostatni rozdział, który wydawał się na koniec ważnym uzupełnieniem, dlaczego dlatego, że bałem się czegoś takiego, żeby ktokolwiek przypadkiem żadne dziecko czy żaden dorosły nie potraktowali tych pewnych wskazań tych pełnych rat tych pewnych naszych takich kierunkowych, które w, które tutaj podsuwamy jako jedyny właściwy sposób postępowania, że tak naprawdę to wszyscy powinniśmy zmierzać do jakiegoś takiego proszę o uśrednienie jak naszych zachowań komunikacyjnych naszego sposobu komunikowania się przekazywanie informacji argumentacji, a nawet kłótni powód prowadzenia sporu nie dlatego ta dziedzina sztuki, jaką jest porozumiewanie się z tak piękne, że każdy z innej i każdy nadal w powinien, a nawet powiedziałbym wręcz w tym tkwi w wartość być sobą różnić się w terminie nie ma potrzeby, żeby się tutaj jakiś sposób ujednolica w swoich zachowaniach chcieliśmy to powiedzieć, bo bez tego wydaje mi się, że ten przekaz był niepełny ta wiedza o tym, należała różnimy się jeśli chodzi o ekspresy i mąż ciężarnej możemy odbyć się na introwertyka miałby trawertyn kami jest niezwykle cenna jeśli chodzi o działanie zespołowe, któremu też poświęcać sporo w swej książce na komunikację, której się rozmawiamy nie dotyczy wyłącznie relacji w duecie tylko bardzo często właśnie potrzebna jest w grupie w zespole przypominam się taka metoda, którą poznała na 1 z warsztatów właśnie polecana do ne wprowadzania w szkołach w dużych grupach, gdzie dzieci mają różne kompetencje językowe i emocjonalne, ale właśnie też różnią się osobnicze różnią się konstrukcją psychiczną net, gdzie próbuje się w grupie wypracować jedno wspólne stanowisko i pyta się dzieci co sądzicie i oczywiście okazuje się, że niektóre dzieci od razu mają gotową odpowiedź niektóre nie wiedzą co chcą powiedzieć, ale są też takie, które dobrze wiedzą, ale i tak nie zabiorą głosu, bo się wstydzą, bo nie mają ochoty bo, bo nie lubią i ta metoda polega na tym, że te dzieci, które chcą zabrać głos mówią wyraźnie, jaki jest ich zdanie inne, a te dzieci, które mają swoje zdanie, ale nie chcą powiedzieć stają blisko tej osoby z, która w miarę jakoś odpowiadam jej stanowisko w tej osoby nieśmiałej i też się jakoś mierzy w krokach jeśli 3 kroki dalej to kto tak całkiem ciepło jeśli 1 krok to naprawdę się zgadza na tej podstawie potem szacuje się jak tak naprawdę jest zdaniem grupy co pomaga wypowiedzieć się trzeba wie w jaki sposób jednak inne jakąś ekspresy gwarantuje osobom, które w innej sytuacji, gdyby były zmuszone do zabrania głosu publicznie na forum całej klasy czy jeszcze większej grupy po prostu by zniknęły nie zostałyby zauważone to do czego zachęcać je w swojej książce to z kolei próba dogadania się na poziomie dzieci, kiedy nie ma takiego lidera w postaci nauczyciela, który modeluje taką dyskusję i właśnie w jaki sposób zauważa, której dziecko oby ma większą odwagę i 3 ochotę do tego, żeby mówić o sobie, a które potrzebuje wsparcia tylko mamy tutaj taką sytuację a kiedy dzieci właściwie w same ze sobą chcą przymuszona czy jest taka sytuacja że, dążąc do obu wypracowania 1 modelu 1 10 0 nazwiska 1 zdania, gdzie ta komunikacja jest niezbędnym elementem działania zespołowego działania grupowego co wydaje się znacznie znacznie trudniejsze niż komunikacja w między 2 osobami tak to na pewno jest na pewno jest trudne i na pewno w takich sytuacjach jest także, gdy ta część, która nie ma siły przebicia albo jest dziś się będzie miała dużo trudniej taki być może w danej sytuacji będzie stała z boku, ale tak jak tutaj w tej scenie, kiedy oni stoją w szatni próbują ustalić sprawę dotyczącą udziału w konkursie, czyli realizacji filmu no to tutaj jesteś także jednak są jednostki wśród dzieci, które dostrzegają, że ktoś chciałby coś powiedzieć, że wstydzi takiej to się odbywa już, kiedy wszyscy wyjdą zostają 2 osoby i tak jest i wyda i to jest jakby to jest rzeczywiście zaczerpnięty z życia klasowego naszych dzieci, bo w UE to one też obserwują one wiedzą o, że n p. ktoś ma świetne pomysły, ale ma problem z wypowiedzeniem ich nazywa się na forum klasy, bo się wstydzi, bo kiedyś n p. został skrytykowany arbuza albo zawsze niezależnie od tego czy ktoś nas dobry pomysł czy złe to jest jakaś grupa w klasie, która i tak wszystko wyśmiewali krytykuje, więc to to są takie rzeczy, które się rzeczywiście dzieje tak myśmy nie wymyśliliśmy, jakim jest zupełnie abstrakcyjnej sytuacji na pewno ta metoda klientka opowiedziała się jest świetna nadwykonań wymaga pewnego wprowadzenia lub osoby, która przedstawi taką koncepcję 10, toteż nauczy je innym zastosowania jej po prostu, więc myślę, że jest bardzo dużo metod, które są w stanie się sprawdzić myślę, że trzeba uczulić dzieci na to, żeby były też takimi uważnym obserwatorem w ogóle w życiu liczymy jednak tak uważność, żeby patrzyły jak inni funkcjonują w grupie także wiele nie jesteśmy sami, że są też inni ludzie każdy ma właśnie cechy cechy osobnicze w 1 w innych sprawach jest lepszy łatwiej mu jest w innych gorzej niż były dzieci miały tę świadomość i były na to uważny po prostu jako takie 2 tutaj 2 przemyślenia związane z kwestią grupy i zachowań dzieci w grupie pierwsza kwestia dotyczy tego, że byliśmy świadomi, że w euro, a w zasadzie każdej grupy w naturalny sposób wykształci kształtują się albo ukształtują się pewne role, jeżeli nie ma także jedno jest lepsza druga jest gorsza dzieci mają taką trochę naturalną skłonność do tego, żeby bardzo szybko wyłaniać liderów i ci liderzy narzucają taki sposób dosyć często obcesowy charakterystyczne zachowań dzieci swoje zdanie, a inni czują się trochę gorsze i tam ogonek tych, którzy czują gorsi to często niestety jest to, że całkiem długi po drugie, te dzieci, które raz drugi w grupie znajdują się w takich sytuacjach później, jakby w naturalny sposób wycofują się w różnych sytuacjach grupowych i rusz nie był nie aspirują do bardziej aktywnych zachowań w różnych sytuacjach grupowych w związku z tym pierwszym zadaniem, jakim jest tutaj ważne i jakoś radzić się pomóc tym świadomi, że zachowania w grupie mogą być bardzo różne Jonasson bardzo dużo warte i dziecku, które niekoniecznie chce być liderem, ale n p. może być taką osobą, która nie dawać dobre pomp odsuwać dobre pomysły, a niekoniecznie jako starszy z szarą eminencję też może być bardzo wartościowy dla grupy i dlatego w tym naszym w tej naszej części teoretycznej poświęconej zachowaniom grupowym mamy taki kościół jak być pomocny i ważnym członkiem grupy to jest niezwykle ważna sprawa dla tych dzieci chcą być ważna jeśli chcą się w swojej grupie liczy, a nie zawsze potrafią być liderem w związku z tym powstaje mym umyśle to byłoby niebezpieczne byłych radnych we wszystkich algorytmach liczyli, że ona rolę lidera, bo oczywiście, że tak, ale to jest trochę tak, że rzeczywistość nagradza tych, którzy są trochę bardziej przebojowe nauczyciele i bardziej dostrzegają jedno można powiedzieć, że te nagrody emocjonalne są trochę zarezerwowane dla nich jest to niezwykła kategoria, która jeszcze chyba nie przeniknęła do naszej kultury, ale w stanach taki dziecinny ocenia się przez popularność to właśnie te dzieci przebojowe te, które są liderami to jak dziecko radzi sobie w szkole ocenia się przez tak bardzo jest popularne podzi w wśród rówieśników tak nasza córka tutaj błysnęła i została wybrana w szkolnym w szkolnym samorządzie na przewodniczącą szkoły tańca z samorządu Uczniowskiego, więc była cała dumna robiła plakaty i t d . jest w tej kategorii tutaj absolutnie zostało odniesione dziecko państwa na 2, ale właśnie kwestii nie mnie to w ogóle bardzo dziwi że, że tak się stało, bo ona ma różne swoje pasje, które w szkole też reprezentuje czasami, ale nie jest taką osobą, która chce dominować czy, ale jest absolutnie naturalnym liderem, a w i to bardzo tym razem wyszło też drugie podsuwamy tutaj można powiedzieć pigułkę wiedzy, które o tym co może zaszkodzić w grupie, czyli jak moje zachowania sprawiają, że ludzie mnie w grupie przestają lubić, dlaczego milczy w tej grupie nie odnajduję prawda to jest często musi sobie z tego nie zdają sprawy i brną w inne zachowania, które sprawiają że, że inni odrzucają o notariacie często są to zachowanie, które mają, jakby w dziecko ma takie poczucie, że to tym sobie zyska akceptację jest ładnie na odwrót n p . taka wśród tych różnych zachowań drużynie są oczywiste, a które dzieci są 1 z postaw, których dzieci przyjmują może być ciężko było zbudowanie i odwraca próba zwrócenia na siebie uwagi, jeżeli nie potrafi inaczej to robi się obiema autor byśmy mogli tam, gdzie się wydaje, że zyskują w ten sposób jakoś popularność, ale niestety one są również nie traktowano wówczas poważnie są do pewnego stopnia odrzucane przez chwilę coś tam zyskają, ale następnie bardzo dużo stracą mamy tutaj szereg takich właśnie drobnych pigułek wiedzy dla dzieci, które im pokazują jak ich różne zachowania mogą wpływać na to co się dzieje i z grupą i z nimi samymi tej grupie oczywiście tak jak to teraz opowiadamy się itd skomplikowanie staraliśmy się wykazać, ale właściwie właściwie to można sięgnąć nawet do wzorców w przyrodzie, żeby pokazać dzieciom jak bardzo by różnorodność w stadzie jest potrzebna i właściwie to jest też lekcja może nawet demokracji to pokazywanie, że każdy w grupie jest równie ważny, chociaż ma zupełnie różną rolę wystarczy pokazać dziecku jak skonstruować wataha Wilków czeki kolejki na stado to nie jest tak, że każdy jest liderem nie jest nawet tak, że każdy się rozmnaża są strażnicy stada każdy ma inną albo nawet w kulturach pierwotnych w nosie szamanem ktoś jest poetą piaskowym czy pieśniarza ktoś się soku z Siarką każdy ma bardzo ważna rola się z wodzem i tego plemienia przywódcą tej drobnej gromady i dopiero po ten z powodów różnych cywilizacyjnych trochę sobie po komplikował niż my i pokonać chowaliśmy i te zmiany w społeczeństwie już nie odpowiadają naszym potrzebom one już są sztuczne, więc właściwie mam wrażenie, że to są proste w schematy, o ile sięgnąć właśnie do tego w jaki sposób natura sobie z nimi radzi pokazać, że każdy start o potrzebuję osobników o różnej roli w różnej absolutnie i najbardziej niebezpieczne dla stada jest to, iż wszystkie osobniki próbowały, by zająć tą samą rolę no bo wtedy nie ma stada nie ma właśnie tyle siły grupę drodzy państwo skoro tak już sobie przytakuje my trwamy głową pomyśleć też doskonały moment na to, żeby książki powędrował do do naszych słuchaczy mamy dla państwa egzemplarza wydawnictwa Zielona Sowa egzemplarze dla państwa dzieci książka Franek i siła słów książka rekomendowana dla dzieci w wieku 9 plus decyzja należy do państwa książka z podtytułem jak mówić pisać, aby być zrozumianym prosimy o maile na adres wieczór małpa Stokrotka efektem wieczór małpa TOK kropkę FM, a dzisiaj naszymi gośćmi w magazynie dorosłe dzieci byli autorzy tej książki Ewa i Łukasz Świerżewski dziękuję bardzo dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy nań forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA