REKLAMA

Dlaczego Ministerstwo Sprawiedliwości nie ujawnia algorytmu losującego sędziów do spraw?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-11-04 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
34:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rząd to weekendowy poranek stąd handlową do urzędu to od posła 2 2 Karolina Głowacka przy mikrofonie łączymy się przez Skype z Bartoszem Pilitowski z fundacji gardło dzień dobry panie Bartoszu Perin Roger będzie Europejską jest z nami studio w Warszawie Krzysztof Madejski z fundacji ePaństwo dzień dobry dzień dobry i w tym składzie porozmawiamy na temat jawności, a zaczniemy od takiego oto wątku w Warszawie Gliwicach oraz Suwałkach trwa pilotażowy program losowania Rozwiń » przydział sędziów d s . poza gwarancją bezstronności jest jeszcze 1 bardzo ważna zaleta tego systemu mianowicie równomierne rozłożenie spra w pomiędzy poszczególnych sędziów tak mówi o sprawie minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro no i tutaj mamy jednak pewien mały szkopuł chodzi o to, że pismo technologiczne, czyli po poprosiło o udostępnienie kodu źródłowego programu, który losuje sędziów my tu pojawił się właśnie kłopot, dlatego że przedstawicielka resortu sprawiedliwości pani Milena Domachowska powiedziała, że kod źródłowy programu nie będzie ujawniony, bo cytuję kod oprogramowania stanowi integralną część programu komputerowego, który jest własnością skarbu państwa, a zatem nie może zostać upubliczniony inne panie Bartoszu zwracam się do Bartosza litewskiego setek kart, choć co pan na to by przede wszystkim na myśl, że w naszym słuchaczom należy się wyjaśnienie, dlaczego taki system w ogóle powstał i dlaczego jest w tej chwili testowany wymieniane przez panią w sądach do tej pory przynajmniej do sierpnia tego roku dziś obowiązujące przepisy nie zobowiązywały sądów do tego, aby przy wyznaczaniu składów sędziowskich d s. cywilnych gospodarczych wyznaczać sędziów losowo jedynie była to ewentualnie praktyka dobra praktyka stosowana w wielu sądach takiego obowiązku jednak nie było ten dobór mogą być dokonywane przez przewodniczącego wydziału co oznacza, że obywatel, który w sprawę w sądzie kieruje, które proszą o pozew nie miał mu do końca pewności, że skład sędziowski znaczony w jego sprawie nie jest przypadkiem wyznaczono jakąś intencją nań przez przewodniczącego składu do ustroju sądów powszechnych z resztą za rekomendacjami organizacji pozarządowych między nimi nasze migracji obliguje sąd do tego, aby w tych sprawach w sprawach cywilnych gospodarczych składy były wyznaczone osoby do czego tego, że skład sądu to jest pewna gwarancja obiekt ludności gwarancję bezstronności chodzi o to, aby obywatel nie miał nawet cienia podejrzenia, że sąd w jego sprawie jest z jakiegoś powodu stronniczy i teraz w momencie, kiedy pełny dobór nie należy żadnego człowieka nie jest niczym ich rękach, a Tarnów spokój związany z tym, że nikt tego składu sił spędziłam z ostatniego roku jest większy natomiast jest kwestia techniczna jak głosowanie realizować tutaj ministerstwo zaproponowało, żeby realizacja była za pomocą programu komputerowego, aby nie sądach są one losowo, aby jeszcze zwiększyć można powiedzieć pewności, że w 2 gazoport będzie rzeczywiście obiektywny niezależny gorzej robi to program komputerowy boli taki program zlecono jego powstanie zamówiono taki program Joanny powstało jest ich inwestował w szkopuł polega na tym, że niewiele wiemy o tym, programie, ale jak wiadomo, o czym śni otomoto strach o wielkie oczy, by znowu rodzą się pewne wątpliwości czy podejrzenia, że a, jeżeli jest program żyj losowanie dokonywany jest jak w serwerze zarządza Ministerstwo Sprawiedliwości toczy teraz nie będzie tak, że manipulacje przy doborze składu, bo oni będą się odbywały w Alejach Ujazdowskich w Warszawie zamiast o gabinecie przewodniczącego wiedział o tym co oczywiście wszystko jest człowiek jest pełna, więc Mariusz, który potencjalnie może się urodzić w głowie kogoś, kto ma w sądzie sprawę już po prostu zwyczajnie oba chodzi o to, żebyśmy my jako społeczeństwo klienci potencjalni sądu byli spokojni wiedzieli po prostu, że ten program jest bezpieczne zabezpieczone przed euro wpływa 1 ze sposobu sprawdzenia tego jest właśnie analiza tego jak ten program działa, czyli chodu tegorocznego programu lub z dość powszechne wiele systemów nawet, u których bezpieczeństwo zależy bardzo wiele jest na otwartej licencji jest rozwijany przez społeczność internetową tylko jest jak go to nie przeszkadza jego bezpieczeństwo natomiast dzięki temu, że jest jak najwięcej osób może zwrócić uwagę, że tak nie ma jak i czułem, że ta nie ma jakiś skutek tego, że właśnie był wpływ na odpowiedź ministerstwa spraw kuriozalna, dlatego że rozumiałbym, że nie może ministerstwo udostępnić tego kodu jeśli ministerstwo zostałoby tylko z licencji na używanie tego oprogramowania o program był własnością jakieś firmy n p . dobrego zrobiła, ale ministerstwo odpowiada, że ten program jest własnością skarbu państwa ci było ministerstwo kupiło cały tylko, więc przeszkód prawnych do tego, żeby ujawnić jego treść moim zdaniem nie ma w panie Krzysztofie Krzysztof Madejski Fundacja państwo studia w Warszawie co pan myśli o tej historii w pełni zgadzam z panem Bartoszem, że jest potrzebna społeczna kontrola w tym systemem na IT skóry zależy teraz dostępu do tych algorytmu wybierania sędziów nie posiadamy Nsm krok naprzód, ale zgadzam się, że to problem mogą się pojawić się bawić innych miejscach w mieście na początku warto byłoby zaznaczyć, że program komputerowy z samej swej natury nie jest obiektywny tak często przez tegoż napisany jest przez kogoś utrzymywanych przez kogo zarządzane więcej znanego możliwość wpływu i ja ani drugie tylko słowo pani Milena Domachowska z synem Ministerstwo Sprawiedliwości zapewniała w rozmowie z chipem, że każdy z zalogowaniem logowanie prowadzenie czy usunięcie danych jest odnotowywane, więc wszystko skontrolowane pod tym względem w Dagestanie, kto kontroluje też kontrola wewnętrzna to jest 1 jednostka oczywiście ten administrator, który tym system zarządza może w pełni wszystko w nim zmienić tak, że są bliscy są sądy informację uradowany o losowaniach zmianach to coś dostaną tych informacji te informacje też mogą o, a audytorskie mogą stać na opisane w RFN to co nam na gwarantowało spokój to, aby bez sosu niezależnej kontroli najlepiej społecznie jak w każdą niska wgląd w to, żeby zobaczyć tak działa tak jak powinna działać nie ma tutaj nadużyć, a tylko i gdzie tutaj jest pole do na duże jasne ktoś wylosuje no to zwykle na tym polega losowanie żona właśnie jest bezstronne, gdzie to fakt, iż techniczne możliwości, żeby w, jaki sposób manipulować tą sprawą oczywiście mam 2 kwestie po pierwsze, najprościej rzecz biorąc tak też sukces, jaki sens nie wylosowany, gdzie można nad tym napisać można wybrać innego sędziego, lecz konieczne jest na to pozwala też sama kwestia problematyczna bez właściwego rytmu, dlaczego ten stan algorytm i będziemy przydzielać sędziów z Białegostoku do sprawy Wrocławia czy mam pewne ograniczenia co wybrać sędziów znanego z zdaniem sądu także sprawę w czwartek nie będziemy wybierać sędziów, który w czwartek niedostępni w ten sposób czekają gry na pracę wiele reguł, które ograniczają nas wybory bardzo duży zestaw tych reguł ten będzie reguła może sterować, kto faktycznie zostanie wybrany jest znany VAT problem zamówień publicznych, gdzie zamawiający, chcąc zamówić konkretne rozwiązania konkretny model, a contrario producenta nie podaje wprost tego tylko PiS tak szczegółowo, że praktycznie tylko jedno rozwiązanie spełnia ten spełnia te warunki, a więc jest 1 z sposoby manipulacji drugi jest ono w ogóle związany z c komputerami losować doskonale potrafi dała się, by mnożyć wysyłać je przez internet spisać na dysk SSD wyświetlacz komentarze komputer nie potrafi rysować liczb wezwanie liczb jest złożona przez ten realizowany raz zaskoczył wszystkich, a z Akademii jest ona nie potrafi jest możliwa także zewnętrzna to, że wracając na losowanie domyślnie w komputerze jest realizowana przez bardzo złożone procesy obliczeniowe także statystycznie wydaje nam się to jest rozkład czasowy Emu, ale znając stan mechanizmu, który podaje liczby losowane i wiedząc jaka, bo ostatni wynik możemy podać, jaki będzie kolejny wynik, czyli w szczególności może jak wiemy, jaki sens w stan w jakim jednak ten zostanie wysłane kolejne, jaki sędzia zostanie zlecone w takim losowaniu także mają te mechanizmy oto nieładnie muszę przyznać, więc w szczególności można n p. powiedzieć, że SN z przydziałem Lesława, a zarazem prezes, dodając kolejne 8 spra w też, że chcemy jak Sylwek jest sprawa trafia do konkretnego sędziego jedziemy żony z Tillersonem w tej chwili Koza 3 sprawy na to poczekamy z tą sprawą podamy ją do systemu, a pan w trzeciej kolejności wyjazdy jawność tych algorytmów także pewna idea przedstawiać zawierać to w jaki sposób sprawy są dostarczane system w planie Troszyna niezłe wbre w pozorom, ponieważ w, jeżeli wiemy w jaki sposób po losowaniu są przeprowadzane to publicznie z informacji czy algorytmy Stanek maszyn losujących jesteśmy w stanie my z zewnątrz sprawdzić czy faktycznie działa jak powinna całe państwo słyszą jak w prostym głosowaniu wydawałoby się ukrytych jest dużo pewnych trudności nie panie Bartoszu zwraca się Bartosz Pilitowski Oskard łączy łączność przez GPW może pan chce się odnieść co 1 sprawa po drugie, chciałem panu podrzucić taki wątek czy losowanie, aby na pewno zawsze z dobrego sobie wyobrażam, że pewien sędzia może mieć pecha i trafić na rok 2 trzeba bardzo złe komunikowane inne z wyprawy, ale ktoś inny będzie miał trochę lżejsze rok n p ., zaczynając od tego zacznę od tego jakie mogą być właśnie można powiedzieć kogoś takiego systemu to na pewno należy, iż docenić, że ministerstwo już pewne słabości wzięło pod uwagę, która jest reagowania sił jest czynnością prostą podejmowana jest jak najbardziej potrzebne to jest chociażby doświadczenie zostały już z krajów bałkańskich, gdzie taki system losowania zostały wprowadzone dużo wcześniej z autografami ogromny kryzys w ogóle go państwo, ale do wymiaru sprawiedliwości również, że nie wiemy o tym, że rok, ponieważ spotkamy się z przedstawicielami organizacji z krajów EU, a często dyskutujemy na temat tego jak właśnie zadbać o większe zaufanie do sądu nasz sport społeczeństwo, że on przykład manipulowano przy wyborze sędziów taki sposób, że w sądzie również biec po 1 0 sędziów osoba, która była widziana za wprowadzanie w sprawę do systemu zaznaczała, że 9 jest w Europie złagodniał łóżko i zdrowotnemu i losowanie odbywało tylko w niej tylko 1 sędziemu w przedziale od tygodnia, więc tego była stuprocentowa pewność pozostanie ospałe i sposób wyboru manipulowano uczą jak golf z powrotem zmieniano zapisy z obrotu pozostali sędziowie byli już zdrowi i orzekali, więc losowanie tylko w dłoniach dzięki temu, że u nas będzie rejestrowanie czynności w UE taka praktyka n p. zostanie ład owych co oczywiście pod warunkiem, że w mieście i kontrola oraz o drugiej pod warunkiem, że nie będzie aż takiej możliwości administrator systemu będzie miał możliwość tak jak już tutaj rekord wspominał nas wpisywania danych czy kasowania takich kroków, żeby porównać do takiej sytuacji jak kamera jest w połączeniu z naszym telefonie komórkowym smartfonie rejestruje uczyniła w ostatnich ucznia prawu wypisane, a my jako administrator tego telefonu możemy łatwo usunąć któryś z branży wpisu ktoś, kto będzie później sprawdzało nie zobaczy żywego węgorza wykonywaliśmy ich do łączenia, więc tutaj kwestią jest też zabezpieczenia przed przed taką ingerencją chore i ten właśnie znajomość znajomość kodu tego programu pozwoli sprawdzić czy takie możliwości są jak można ewentualnie możesz zasnąć czekał on uchronić system przed manipulacja, bo komputery są narzędziem w ogóle ważniejsza od kogoś nie robili ludzie natomiast, jeżeli chodzi właśnie o około 3 komputer jako maszyna jako narzędzie jest zawsze dobrym narzędziem do wyboru sędziów d s. w oczy lub osoby dokładnie będzie niesprawiedliwe wobec armii to zwróciło uwagę na 2 rzeczy po pierwsze po dobór losowy nie jest to Oriental uznała, że PRL jest pewna, że od kościołów wyrwała, aby sprawy sądowe były rozpatrywane przez sędziów ruszyło najlepiej znają danej kategorii spraw to jest pewien postulat, by podczas ogłaszania przez środowisko sędziowskie, dla którego nie należy wprowadzać usuwania obligatoryjnego HR to jest też Uszok powód, dla którego drogą losowania nie wprowadza się narazić jej ani najwyższy orzekł, że to pewne niedopatrzenie czy też powinno być stosowanie ich właśnie, argumentując tym, że dzięki temu, że przewodniczący PE bo, choć wiedział czy izb w Sądzie Najwyższym jest w stanie dobrać sędziego jest rocznie specjalistą, by dziedzin ich wtedy sprawa jest rozpatrywana przez najbardziej merytoryczne osoby tylko tutaj też jest pewna, bo pełno szkła w korku myślę ponieważ, jeżeli tak będzie 0 działa będziemy o sędziów tak dalej specjalizować to można powiedzieć, że szczególnie właśnie do aut rocznie na szkocką Dolnego ślą orzecznictwo zwanej afery znanej Lwowskiej w kwestii będzie tak naprawdę należało już tylko 1 ośrodku ani kilku osób o losie stanął można powiedzieć tak u nich to prawda, że rządzący niezupełnie osobami FŁT Moczar tańczyły na kogo chcemy, a żeby o pewnych kwestiach decydowała tylko ci tylko ci pojedynczy sędzia we śnie w obronie jakiś obiektywny sposób na podstawie Łaś i przekonania, że są Izby czy przewodniczącego re wiedział z ogromną władzę w żłobku po raz kolejny kolejny mankament tego losowania w pani wspomniała sporo spółek w USA w pokorze może się zdarzyć, że głosowania o pozostanie sprawa Amber Gold, a ser setki świadków po prostu 100 0 stron akt 1000 osób pokrzywdzonych oraz czy ten sędzia powinien to powinien właśnie myślą o nas równo traktowani dziennym impet taką sprawę dosta w i tutaj rozwiązania są i są różne, a po pierwsze, można przyjąć, że żadna po prostu jest w losowaniach tych spraw sędziowie dostają tak dużo posunął się z obcą tysiące spra w rocznie jak w grupach każdy pojedynczy sędzia chce, ale do ustalenia, że go do 80 średni ich tak sprawę Amber Gold wystarczyło, że wypadek przypadek i Pakistan dużo jednak nie od i można przyjąć, że mogę się jednak byś tam rozłożyć na próbach ktoś miał pecha, że tak dużego składu sędziego, który prowadzi owego no ale można też zastosować jakieś przejrzyste ważna i obiektywne kryteria wyłączenia sędziów z głosowania bądź też szuka obniżania wskaźnika liczby spraw, które mają w przyszłość niż przed działa bez uwag i właśnie na aktualną ciążę tylko pomarzyć weź moją uwagę jak należy uważać, by mi się, że po tych 1 uważa Rogowski prowadzona jest bardzo ważne, że zostało sprawdzone Otóż, jeżeli przyjmiemy fakt, że ilość kolejny sprawdzian jest jak ma zależeć od tego jaka jest jego łan obciążeń i sprawować biegło jest to bardzo motywujące do tego, żeby sprawę zamyka, ponieważ im więcej spraw otwartych nie zostanie przydzielone oznacza to, że ci sędziowie z kolei może 3 Koza nowie mają sprawy są sprawniejsi KE będą karani przez pożar będą dostawali, więc blisko, więc może paść zapanować po co z tą przydzielać aut zgodnie z nie tylko wprost samo obciążenie, ale także pewne, bo w pasie zwyczajne ludzkie skłonności do żony stawały się jako rewolucja jednak racjonalnie działać jak harmonizować nasze działania może to źle zaplanowane jest źle, że zaplanowane właśnie algorytmy przy działkach mogą niestety skłaniać się o pewnych dosłownie patologicznych zachowań, które są niepożądane i n p. właśnie, bo mało wydajnej pracy to jest bardzo ważne, żeby wziąć pod uwagę, planując moim zdaniem pewnym punktem wyjścia i tylko pod pewnymi względami mocno przemyślana i być wyjątki od tej reguły, że trzecia jest po prostu różne osoby cały czas taki sam niezależnie od jak w ciężar sporo tym państwo słyszą uzupełnienie trywialna sprawa związana z tym jak możemy sprawdzić jako społeczeństwo to w jaki sposób dochodzi do gminy i w jaki sposób pracuje system losowania sędziów sprawy związane z jawnością w sądownictwie nie są szersze i wrócimy do nich po skrócie informacji Radia TOK FM naszymi gośćmi są Bartosz Pilitowski Krzysztof Madejski Ks Henryk Bocian to weekendowy poranek itd itd handlową do urzędu to, o czym rozmawiamy o inne historie związane z Ministerstwa Sprawiedliwości tym, że ministerstwo nie chce ujawnić czy kodu gminy źródłowego programu, który dokonuje losowania sędziów i z tego co panowie mówili sprawa jest prawda istotna my im dostęp do takiego kodu bardzo by się przydała kwestią zapytać pana Krzysztofa Nysy fundacje państwo, bo kojarzy się inni też administracja państwo nie jest czymś takim właśnie co do zasady nowoczesnymi bezproblemowym tymczasem okazuje się to w tym przypadku, że to też może rodzić generalne problemy, kto pan widzi w tym, że problem są te same to znaczy nie 10 20 ms myśmy jawności, że pracując nad jawnością dotyczyło kwestii uzupełnienia dokumentów na papierowych działanie ją na działaniu instytucji publicznych teraz cyfryzację wchodziły wszystkie dziedziny życia także publicznego nie ma przed mamą Dorotą i widzimy tutaj dużo więcej plusów tak naprawdę liczniejszy niż mieszkań nowych problemów ran, ponieważ taka cyfryzacja zapewnia nam jasność potencjalny dostęp do wszystkich danych, a także algorytmów dlatego wiąże się z tym, że praktyczna jawność w dobie w tobie nowych technologii oznacza faktyczne udostępnianie wszystkich na in danych algorytmów i kodu źródłowego nam też wcześniej znaleźć na tym zna pan Bartosz no, żeby była licencjonowane ten program przez zewnętrzną firmę na to nie można go upublicznić, owszem, a to byłoby dla mnie wielkim problemem przed faktycznym program licencyjny nie ma kogoś jest uruchamiany przez zewnętrzną firmę czy zewnętrzna firma jak prywatna nie wiadomo kogo zależna wybierana sędziów prezes dobrze jest rozwijany wewnętrznie administracji publicznej to musi być ten krok tak też, żeby ten kot został udostępniony co cały czas problem jednak Fundacja prosiliśmy o dostęp do systemu do snu kodu źródłowego systemu obiegu dokumentacji elektronicznej na stres jest mniej kluczowe dla syna spra w praworządności, a też tego kodu nie otrzymaliśmy, dostając odpowiedź tez kod źródłowy przecież informacji sektora publicznego tego nie dotyczy, a Unia Europejska i wyraźnie wskazuje w swoich dyrektywach, że tak, że chodzi o kod źródłowy w tutaj dochodzimy trochę do sprawy ostatnio szeroko komentowanej rzecz dotyczy ustawy o jawności z pewnością państwo o tym, słyszeli już na antenie Radia TOK FM inny intensywnie o tym rozmawiamy Otóż myśmy tego projektu urząd będzie mógł odmówić udzielenia informacji publicznej jeśli oceni, że wniosek składany sposób cytuje uporczywy albo, że jego realizacja ze względu na ilość lub zakres znacząco utrudniałaby działalność podmiotu zobowiązanego to jest oczywiście cały czas pytanie jak interpretować tego rodzaju inne zapisy dodatkowo trzeba by wcześniej uiszczać opłatę za uzyskanie takiej informacji jeśliby ona wymagała właśnie dodatkowych wysiłków ze strony urzędu teraz sytuacja odwrotna, kiedy uzyskasz informację to dopiero gdy takie uiszczenie się pojawiają Bartosz Pilitowski z kart, choć Polska proszę powiedzieć co pan myśli o mnie tej projektowanej ustawie tak projekt zaprezentowany przez BMW tutaj ministrów zajmujący się szkołami specjalnymi ginie bardziej służy walce z korupcją i rzeczywiście jawności życia publicznego, więc myślę, że tytuł tej ustawy o 5 po pierwsze, zgodnie z DM BOŚ zdawała jawności życia publicznego z pewnością to nie jest postać jest ustawa o ograniczające jak i życia publicznego moim zdaniem właśnie z uwagi na zapisał przede wszystkim, o których mówiła pani redaktor tutaj myślę, że warto zwrócić uwagę, że słuchaczom, że to nie jest żadna dodatkowa praca ze stron urzędu udzielanie informacji o fotel, dlaczego dlatego, że o VAT ma prawo Łukasz Długosz socjolog z myślą logiczna konsekwencja w ogóle demokracji niż obywatele ktoś, kto naprawdę sprawuje władzę w państwie, którego państwo należy mało mam prawo uzyskiwać układ jak państwo działa, jakie są wydawane środki, jakie są czynności podejmowane nie jak i została teraz bez tej informacji, by tak naprawdę nie możemy sprawować swojego modelu w swoje demokratyczne prowokatorów tak naprawdę władza się staje w roli pana i działa przejrzyście teraz art. 60 pierwszy gość mówił wprost, że mamy odkopał, więc tak naprawdę pracą każdego urzędnika jest m. in. informować o jak pracuje jak działa to może być realizowane w prosty sposób, że informacja o swojej działalności instytucje publiczne jak mogą na bieżąco publikować w biuletynach informacji publicznej, które są w internecie są dostępne każdy może zajrzeć za darmo, by wtedy nie muszą odpowiadać na wykład, ale tak się nie dzieje jak i wiele rzeczy tam nie jest publikowanych w nim wszystko trzeba pytać, bo teraz ustawa ustawa wprowadza możliwość, jeżeli urzędnik stwierdził, że obywatel zbyt uporczywie, a i tak szczegółowych reguł urzędnikowi przeszkadzać w pracy no to może odmówić odłowić to nie jest tak, że można szkopuł rozpatrzyć wniosek później, że ma trochę więcej czasu w ogóle odmówić, choć to jest po prostu po prostu zwyczajnie PML odmową naszego Konstytucyjnego prawa, a ich absolutnie Absolut myślę, że powinniśmy przeciwko temu protestować, ponieważ do tej po dochodzimy do worków po odkopaniu fundamentów oraz fundamentów rzeczywiście Demokratycznej kontroli teraz podam taki przykład głos z naszej działalności, że państwo może uświadomić jak ta uporczywość może wyglądać albo z drugą stronę, a czasem głośno może, jeżeli jak i chyba rzeczywiście jest uporczywy, a zawraca głowę niepotrzebnie tak, ale na to no to może taki skład miał być, ale uporczywość jest bardzo szerokie pojęcie teraz ucieka ze względu NATO, że pewne informacje nie są publikowane my jako partia, która monitoruje sprawy sądowe i autor jest rolnictwo musimy sami pytać sąd o sprawy dyscyplinarne sędziów są prowadzone jednak rozprawić się odbywają, żeby móc datę rozprawy wysyłać swoich obserwatorów, ponieważ informacje nie są publikowane w biuletynach informacji publicznej, więc co miesiąc do każdego sądu dyscyplinarnego o soli jest 1 1 i wysyłamy prośbę o poinformowanie nas o terminach ewentualnych rozpraw dyscyplinarnych w następnych miesiącach co do każdego sądu co miesiąc wysyłamy to samo pismo Bono jest też ewidentnie uporczywie nie ma bez 2 zdań po prostu mieściły się w definicji uporczywości czy przeszkadzamy, czyli właśnie działalności, bo sądy są instytucjami bardzo ostro w ciążę niż 8 okrążeń, że sędziowie mają na biegu ponad 1000 proc więc, jakiego ten wniosek nie był jak bardzo proste, by nie był on jednak w obu zrealizowanie tej płyty o 3 0 w JLL ciut przeszkadza oczywiście w słowie mówi, ponieważ należy po prostu zmienić myślenie o po tej o udzielenie informacji jako nieuczciwi dodatkowym albo po prostu pewnym elemencie, ale gros obowiązków zupełnie każdej spółki publicznej oraz ustawą o sposób definiuje tak naprawdę byśmy tej informacji prawdopodobnie nie mogli na nią liczyć sami moglibyśmy tylko liczyć na łaskę bądź niełaskę urzędnika, by tak naszym zdaniem absolutnie nie powinna być Krzysztof Madejski fundacje państwo co ponadto ciężko coś dodać, iż pojęcie zgadzam, że to faktycznie tam ogranicza bardzo mocno się konstytucyjne prawa do do informacji na jedyną drogą wyjścia z West w PiS problemu uporczywość jest faktycznie publikowane praktyczne informacje wcześniej także, aby ich testy zakończył dzień jako Fundacja pomyśl jak ustawa wejdzie w życie to to co na pewno wcześniej czy później będziemy, bo odmów dostajemy bardzo dużo z całego szeregu z wyjątków, a na treść zawsze odwołujemy, więc dojdzie do sali na solidne narzędzie po stronie administracji publicznej informacji odmawiać nam wnuczka zmarłej żony to może w takim razie dodatkowa sprawa tu też zadłużenie zmieni jednak pan, mówi że jest dużo odmów no cóż faktycznie te zapisy, które teraz tonącą w wyraźnie jest, że zbyt mocna i ograniczają bardzo mocno ograniczają jawność życia publicznego Radia TOK FM też, że zajmie stanowisko w sprawie tej projektowanej ustawy o jawności, jako że jesteśmy dziennikarzami nikt też korzystamy z prawa do informacji publicznej więcej na ten temat w poniedziałek m. in . na portalu tokfm krótka pełnego jest szczęście panu zapytać o kulturę innych stanowienia prawa w Polsce obecnie bowiem jak słyszeliśmy mała przerwa w dyskusje na temat innych ustaw związanych z sądownictwem, dlatego że kluczowa postać związana z tymi negocjacjami, czyli je poseł RP pan prezesem Jarosław Kaczyński złapał wirusa, a więc sprawa utknęła chwilowo mnie i niektórzy zwracają uwagę, że być może taki tryb konsultacji między posłem RP oraz prezydentem Rzeczpospolitej i zsypu pracownikami nie jest do końca optymalnym procesem jak to powinno wyglądać pan Bartosz Pilitowski co panu tę myśl z 1 strony oczywiście powinniśmy pokoi przede wszystkim zabiegać o to, aby to prac nad ustawodawstwem wykorzystywane do szkół istniejącego brak brak ich, ale i w instytucjach czy ich praca powinna przede wszystkim zacząć się od opracowania założeń takich usta w na podstawie diagnoz misie dostępne dane, żeby głodni dyskusja na temat tego już co zmieniać, dlaczego mamy już wiem, że to nie zostało zrobione tak, aby szczególnie w przypadku tej ustawy o Sądzie Najwyższym roku projekt poselski projekt poselski, czyli raz takie rozwiązanie, które UE konsultacje publiczne nie są już obowiązkowa projekt natychmiast trafia do laski Marszałkowskiej jak widzieliśmy w lipcu tak naprawdę może być w ciągu niecałych 2 tygodni przejść całą procedura parlamentarną i sprawić, że na biurku prezydenta to możliwość składania projektów poselskich przez koalicję rządzącą jest moim zdaniem po słabością polskiego systemu, ponieważ umożliwia obejście przez nich dobrych praktyk Roman wypracowane w ramach opracowania oraz projektów usta w w rządzie, które o ma też personel powie, żeby robić tak naprawdę to projekt poselski zostały wykorzystane przez wykorzystywana od wielu lat to nie jest praktyka obecnej, a obecnie większości parlamentarnej już wcześniej tak było i bardzo często wykorzystywane są tak naprawdę przez właśnie koalicję rządową do przeprowadzania takich szybkich akcji legislacyjnych właśnie tam możliwe, że posłowie panie zgłaszają po roku projekt ustawy z obrazu i od razu trafia, bo do pracy, bo jesteśmy teraz postulują od kilku lat, bo od opcji cenami 20 1 5 roku, aby zarobić tylko na radykalny krok to znaczy ograniczyć możliwość składania projektów poselskich posłom, że tak orzekł, że chłopak i poparli rząd w pro, dlaczego dlatego, że w ogóle schowanie projekt poselski jest potrzebna, a w instrumentach, żeby szybko pewne rzeczy zrobić jest potrzebne, ale powinny być stosowane tylko włącznie co do kwestii, które są niekontrowersyjne i można zaangażować go też posłów opozycji, więc w takich przypadkach do głowy powszechna zgoda, że MPK należy szybko przeprowadzić to opozycja także to powinny być zaangażowane jest wiele projektów ustaw przeproszą, które są przyjmowane przez Sejm większością znacznie, przekraczając Wa RR zwykłą większość głosuje za nimi też pozycja rośnie po prostu potrzebne wymagane przepisami unijnymi tak, aby jak pan, więc przede wszystkim ogranicza bankom możliwość dzięki czemu koalicja rządząca aktualnie głodu ognia zmuszona do tego, żeby stosować regułę legislacji z reguły z reguły monstrualnie Berlin już się 1 problem z tak ładnie opowiada o tej sprawie w DPS im zużyciem tych wszystkich pojęć politologicznych, ale tak realnie to mamy do czynienia z sytuacją, gdzie 2 polityków siedzi w gabinecie z zamkniętymi drzwiami dyskutuje na temat tego jak wygląda sądownictwo w Polsce tak to wygląda i co pan o tym, myśli, a ich pachnie takich rozmów nie unikniemy w oczy musielibyśmy założyć, że posłowie będą się ze sobą komunikować w polityce unikalność ze sobą komunikować tylko łącznie 3 3 czy kamera bez was bez udziału w naszej właśnie jest z tylko ich łącznie w dobrze oświetlone gabinetach przy przy udziale kamer mikrofonów, bo to jest też to i tak nie będzie ono zawsze tego typu konsultacje w tym przypadku akurat są na tyle ważne są też obrosło w UE, bo mogliśmy mu nie żyją anonimowej lubiliśmy się ukryć, że tak głośne prace są prowadzone możemy wykorzystać uznać, że może przede wszystkim domagać się informacja o tym jak był przebieg rozmów, jakie były ewentualnie wnioski nie twierdzę, że uzyskamy informacje w pełni radzi w ogóle będziemy uporczywie o to prosić EFI dokładnie wyjaśni sprawę, a przepisy oraz zabezpieczają nasze masz na nasze prawa ale, ale mogą być ograniczone natomiast od tej no po prostu nie powinniśmy myślałem ulegać jak i romantycznej utopii, że politycy nie będą potrzebowali czasem WL Ross WL kula w kuluarowych właśnie rozmów, ale nie uciekam, ponieważ polityka jest jednak pomagać innym myślami już kończy z 2 i budowania od budowania jakichkolwiek uzgodnień i Egiptu spotkania zawsze będą one natomiast możemy dbać o to, żeby głowa wnioski z tych spotkań gołe był przedstawiany publicznie domagać tego i to był brak w ten sposób ekolog i musimy kończyć panie Krzysztofie 1 zdaniem pana Fundacja to fundacje, które pan jest Fundacja państwo jest za transparentnością czy pan widzi tutaj transparentność w tym procesie w tych procesach, które teraz dającym się coraz mniej transparentności na ich faktycznie ratowały te dobre praktyki w stanowieniu prawa wprowadzić sklasyfikować, aby były obowiązujące Krzysztof Madejski Fundacja państwo dziękuję bardzo dziękuję bardzo przez te połączyliśmy się z Bartosz Pilitowski z kart, choć Polska dziękuję bardzo za dyskusje bardzo dziękujemy, bo większość minionego weekendu jest ósma 5 8 my kończymy sobotni poranek Radia TOK FM program przygotował Mateusz Luft realizował Jacek Kozłowski dziękuję państwu serdecznie za uwagę Karolina Głowacka do usłyszenia po jedenastej Ks Andrzej Munk to weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA