REKLAMA

Gościem Hanny Zielińskiej była Jagna Knittel

Sztuka Życia
Data emisji:
2017-11-05 11:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
34:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska Anna nic stąd jest też nasz gość jak na Twitterze dobre kino, które etno Mrożka dziennikarka śpiewaczka tradycyjna założycielka zespołu z lasu ostatnio drodzy państwo bez doznałam przeżycia metafizycznego m. in . za sprawą Jagny Gmiter, kiedy usłyszałam jak zespół z lasu śpiewa w trakcie wietrzą, że z okazji Dziadów wieczerza była zorganizowana przez Monikę kucie ona opowiadała o tym, jakiś czas temu Rozwiń » w naszej audycji udałam się na tym wieczorze zobaczyłam jak takie Dziady mogą oglądać, ale też usłyszałam Echo naszych przodków, a w sensie dosłownym to Echo dostarczył zespół z lasu jak MAK Miter i ponieważ jednak nie tylko co jakiś czas pojawia się inne z różnych bardzo interesujących wydarzeniach związanych z muzyką tradycyjną n p. jako współtwórczyni znanego państwu festiwalu wszystkie mazurki świata NATO uznaliśmy, że przyszedł najwyższy czas, żeby jak znak litera powiedziała wreszcie o sobie swojej działalności w magazynie sztuka życia to może najpier w zespół z lasu, skąd się wziął oprócz tego, że z lasu ne są tam same dziewczyny w tym te ne jeśli ktoś z państwa szczeka jak zespół z lasu śpiewa to jest w internecie jedne trochę nagrania, ale też na moim profilu na Facebooku są filmy z ostatniego koncertu właśnie z Dziadów w Warszawie, skąd wyście się w działania, gdy jesteśmy częścią pewnego środowiska wyznaczenie mnie nie oni urodziłeś się nagle z kosmosu nie odkrył świat tak całkiem Ameryki jesteśmy częścią takiego środowiska, które od około 3 0 lat 20 20 wpły w na 2 0 lat Bojan mniej więcej 20 lat temu zaczęłam mu się tym zajmować pasjonuje się muzyką tradycyjną i ja początkowo zima może moją historię opowie on tak od tego zacznijmy od Chin w jak z przyciągają mnie kiedyś warsztaty przyciąga niekiedy informacja o tym, że Fundacja muzyka Kresów z Lublina organizuje warsztaty muzyki to było śpiewu archaicznego dziś także jego to rozumiem były jeszcze czasy, kiedy nie było takie, by w trendzie takie wszędzie obecna taki mądry ma inny modny adres, by była po prostu dziennikarką gazety wyborczej, która mogła robić wszystko i weszła na tę drogę FR my tak rzeczywiście to ja jestem etnografem z wykształcenia, o czym zapomniałam pracował w innym miałam różne tam koleje życiowe wychowywania dzieci pracował i tu i tam, a potem nagle okazało się, że tak nie ciągnie tak nie ciągnie, kiedy słyszę, że ktoś się śpiewa mu, że to jest właśnie śpiewanie takim pełnym głosem wybierzecie, które mają jakąś niesamowitą przeszłość co mnie to po prostu przyciągnęło mało tego, zanim ja tam dotarłam to już czytałam relacje Piotr Bikont ta z poprzedniego z poprzednich lat, kiedy jeździł tam i tam były i trasy zachwycał, bo tam były kapele przyjeżdżały to znaczy na tych warsztatach muzyki tradycyjnie muzyki Kresów byłem początkowo to były takie w ogóle tak jest w kwestii zjazdy letnie sesje muzyki tradycyjnej to organizowane gdzieś na nowo pod granicą wschodnią w UE i oni zapraszani miejscowe jakiś kapele tutaj ludzi ludzie uczyli się troszkę muzykować zapraszali kogoś, kto umie grać i to wszystko tak się właśnie na zasadzie troszkę takich teatrów, które kojarzą się bardziej z Węgierkami 3 Niemcy z Gardzienic ami w ich jeździli z tym do wsi zapraszali gmin wiejskich zapraszali też ludzi mieszkańców gminy, żeby zobaczyli co tu też śpiewa to tak się bardzo spodobało, a potem nagle Bach i Jan Bernad stąd właśnie w w nosie z tej fundacji muzyka Kresów nie jest z Moniką Mamińską wymyślili, że zrobią wręcz szkołę śpiewu, ale także bardzo mnie zaintrygowało, bo ja nigdy wcześniej Life News ja śpiewam zawsze halę oczywiście śpiewałem w dół z moją siostrą śpiewało się u nas w domu z tatą śpiewałam zawsze lubiłam świat potem głowicę śpiewałam nauczą się grać na gitarze śpiewałam piosenki francuskie mózg takiego wszyscy jednak i tak właśnie tak nastrojowej śpiewał tak bardzo bardzo cicho odkrywam, że są dla nas gigahercach gość jechał modeli awarie się właśnie odrzuciło wydawnictwo znak strefy oraz mamy okazję słuchać się słyszeć jak w pełnym głosem śpiewasz, że ten czas, którym opowiadasz to rozumiem, że to był koniec lat dziewięćdziesiątych początek lat dwutysięcznych, kiedy ten ruch netto docenienie tych w tej tradycji w śpiewaniu też, że dane technologiczne czy Etnograficzny Namysł nad tym wszystkim co się wokół nas dzieje, ale też docenienie, że ta kultura właśnie odchodzi też ostatni moment, kiedy można spotkać się z muzykami tam nieautentyczne mi to jak mówisz było 20 lat temu wtedy to zaczęło w tobie rezygnować ciągnęła się zaczął się tym inne interesować, ale dzisiaj mamy zupełnie inną sytuację dzisiaj ja mam takie wrażenie to oferta jest przebogata dzisiaj by żeby się zainspirować zainteresować tym światem naprawdę niewiele trzeba, bo tych wydarzeń z coraz więcej, ale dopiero, kiedy byłam kilka dni temu właśnie na Dziadach i czyli takiej wieczerzy po wstępnej na 3 1 października, która nawiązywała do tradycji wspominków za zmarłych dopiero sobie uświadomiłam, że jednak mimo tego że, aby tak duża jest moda na różnego rodzaju BOR tradycyjne odtwarzanie wszelkich rytuałów to Dziady w zasadzie funkcjonują zupełnie, by w teoretycznie pierwszy raz w swoim życiu miałam okazję zobaczyć czy usłyszeć posmakować jak to mogło wyglądać, więc jestem ciekawa jak wy jako dziewczyna zespołu z lasu przygotował jeszcze repertuar inny na taki wieczór, którego wzorców nie mamy to nie jest wieczór kolędowania, gdzie dokładnie wiemy co w Polsce się śpiewało też dosyć dobrze udokumentowane no tylko to są Dziady, które funkcjonują bardziej jako jakaś legenda, aby romantyczna Mickiewicz Czoska, a nie kultywujemy tego domu, ale to była bardzo wstydzą no jasne, że na tych falach jeśli chodzi o wybór tego co dla nas to było trudne bo, bo my wspólnie śpiewamy różne pieśni z Polesia ukraińskiego białoruskiego, ale są to z reguły pieśni najbardziej lubiane pieśni obrzędowe skecze związane z skalę z weselem albo z kalendarzem w nią takimi przyrody to znaczy wiosenną siedzenia tak, a akurat tam, gdzie jeździmy tam, gdzie zbieramy te pieśni to bardzo rzadko trafiamy zaczyn w ogóle bardzo rzadko trafiamy na pieśni pogrzebowe i w ogóle takie pieśni do śmierci żałobne, a psalmy żałobne i i psalmy, ponieważ kultura on prawosławne mu tamtejsza jakimś sensie to tak ogarnia że, że większość tych pieśni to są pieśni kościelne naczelna wozu tak jest obrządku liturgicznego, a z kolei cała sfera, a więc mało jest są takie utwory znane są na wagę złota są bardzo ciekawej to są takie rozwiązanie, że takie stare ludowe wersję psalmów czy trzecie właśnie takich pieśni żałobnych no, a do tego jeszcze nieco czynne też powiedzieć, bo z 1 strony chcę powiedzieć, że w Polsce to jest akurat najbardziej nam 1 z najbardziej żywych do dziś wątków takiej takiej muzyki tradycyjnej są właśnie ten nie ma już śpiewaczek weselnych wyznaczone naprawdę są już bardzo bardzo starymi paniami te, które kiedyś śpiewały o śpiewały wesele nie ma już Tychy Tychy 2 tej potrzeby i gmina, bo ludzie są inaczej urządzają wesela wiadomo co jakiś inny obrzędowe pieśni to wszystko już i już już całkowicie wymiera wraz z niestety z ostatnimi wolnymi kroczkami natomiast czy i śpiewacy pogrzebał zimą i ekipy tak czasami całe męskie z najczęściej śpiewający po śmierci w i na czas pilnujące tak jak obiecał całą sytuację śmierci w jeszcze są to jest dla ciebie świata oczywiście dobrze znane, ale ja takich śpiewaków nie spotkałam ludzi może nas niewielu Halina jedynie na zachodnich WWF tego wszystkiego się oszukać, ale jeszcze wrócę do nowo do tego do naszych trudną do naszej ludności z wyborem repertuaru do tego wieczoru to jest jeszcze to, że właśnie tam, gdzie my zbieramy w pieśni to jest cała sfera takiego żegnania się z ze zmarłymi ona jest kryzys zmusza to sfera wypełniają płacze tzw. koci lament racje znaczy to jest cała sfera, gdzie ludzie tam mniej jest takiego śpiewania, chociaż oczywiście też jest, ale dużo więcej przy każdej z tych okazji takich odchodzenia kogoś jest czy takich takich piwnych lamentacji, które zresztą opowiadam o nich pokazywałem film nad naszym spotkaniu w 1 0 naszym gościem jest jak na Twitter etno Rożka dziennikarka śpiewaczka tradycyjna założycielka zespołu z lasu nagrań zespołu z lasu dzisiaj słucham właśnie w ramach programu sztuka życia przed nami informacji Radia TOK FM zaraz po nich Przemek Iwańczyk magazyny Radia TOK FM mamy do naszej rozmowy wrócimy za godzinę a druga odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu jak znak Intel etnolog ska dziennikarka śpiewaczka tradycyjne założycielka zespołu z lasu, którego dzisiaj słuchane na jaw przy okazji naszej rozmowy chciałbym, żeby teraz zapytać o swoje podróże wspomnienia się Polesiu białoruskim ukraińskim, ale to jest też Rosja jest też Polska jest dziś zbiera głosy nawiązuje kontakty z gminy tworzy filmy dokumentalne jej fragment 1 z nich pokazywać właśnie w trakcie Dziadów 3 1 października zorganizowanych m. in . przez Monikę kucie GM wydaje się, że już tak wiele zostało powiedziane, że Wosztyl tyle osób to jedne i krąży tymi szlakami nagrywała odlana z NRD rejestruje albo sam dźwięk albo właśnie gminy i wizje i dźwięk, że co tutaj nowego można ne w dzisiejszych czasach szczególnie uzyskać, kiedy też tak jak powiedziałam silne osoby, które dzierżą tę tradycję właściwie już odeszły albo odchodzą ja nie wiem, czyja mi zależy na tym, żeby coś nowego odkrywam to w takim razie Iran toczył Sunshine w i tutaj może opowiem jeszcze tak mu w taki cofnąć się stać się z mojej historii niekoniecznie historii w ogóle nie my, że Chiny, a propos właśnie podróży mojego opowiada o tym, że zaczęłam śpiewać, kiedy dotarłem, gdzie spotkałam się z tym szczeblem pierwsze moje takie doświadczenia ze śpiewem takim tradycyjnym to była Fundacja muzyka Kresów i letnie warsztaty, ale tam poznałam po pierwsze, tam mistrzami nauczycielami byli muzycy śpiewacy z Kijowa grać muzycy notowaną na wodzie etnomuzykolog z są osoby takie, których w Polsce nie było wówczas takiego zjawiska, że ktoś, kto jest czy był wykładowcą na Uniwersytecie jeździli na wierzch robi badania i pod sam robi statystyki i t d . wszystko co robią naukowcy jednocześnie śpiewa to uczy, że ta grupa 1, która się nazywała się w inny zespół od razu wspaniały legendarny oni właśnie u nas nandu pokazali, że tak można, że takie i każdy z nikim nie oni prowadzili warsztaty na każdej w każdej grupie każdy z tych wykładowców, na których jak my, o których ja byłam już czują się każdy mówił mogę was uczyć, by się możecie uczyć, ale nie zrozumiecie tego śpiewów funkie nie pojedzie cie i niech zajrzy Czernie spożycie w twarz tej osoby wrażliwe na niebo patrzeć jak na jej usta nie będziecie AJA dodam jeszcze od siebie, że na takie przejmującej fantastyczne jest siedzenie obok takiej osoby nawet można patrzeć na usta oczywiście to test w ogóle patrzeć na osobę, jaka się być z nią, ale jednocześnie teatr wibracje, które wydaje taka osoba, a już, a już jakieś wibracje wydaje, kiedy śpiewa ze swoimi koleżankami w Boga osoba ta jest zazwyczaj kobieta pojechała jednak w wieku lat 80 zlote Starak 7 0 par 80 plus tak tak taka kobieta, która rzeczywiście coś przeżyła i ją jak ona się ze swoimi koleżankami i zejdzie jak zaczną śpiewać drewnianej chałupie w lewo prosto aż drży rzeczywiście coś takiego się dzieje, że między w tym sposobie śpiewu, że między 1 osobą, która śpiewa, a drugą osobą, która śpiewa wytwarza się takie coś trzeciego taka jest dumny fala dźwięków wzroście można zanurzyć w i Jana w właśnie pozy usłyszawszy to na tych warsztatach zaczęłam się interesować tym, żeby zacząć jeździć mu wtedy miałam takie, gdzie na co miałam mam do tej pory bardzo taki dzielnej odważne przebojowe koleżanki z zespołu, który w tej chwili nazwa Warszawa wschodnia myśmy razem zaczynały razem się uczyłyśmy i razem jakoś tak wybrałyśmy sobie w wigoru żeby, żeby pojechać nad tą nieznaną w ogóle ziemię gdzieś jak to na wieś do kogoś nagrywać pieśni na Ukrainę nigdy tam, gdzie byłyśmy tymczasem dość szybko zostało bardzo realne MO zaczęłyśmy jeździć jak wyglądałaby czy wiecie z góry do kogo jedziecie czy raczej z także docierać do danej wsi pytacie, kto tutaj Śpiewak, kto to jest tak właśnie wyobrażałam, że w obozie jak to, tak więc za można je zrobić badania tak przecież tak przeczy zasadzie Kisiel tysiące kilometrów i w każdej wsi się pytać no nie jest to to ten to nie jest efekt Michał owo, bo w każdej wsi, żeby się dowiedzieć, kto tam śpiewa to tak naprawdę można i parę lat jeździ, bo elektorzy, bo Banaszka można już przywiązać jakieś osoby, która będzie, zanim się poznaje cały repertuar to i tak trwa ona pozna nas jakimiś swoimi osobnym koleżankami, z którymi czy rodziną czy siostrami, z którymi kiedyś śpiewała, ale w tak naprawdę może się okazać, że w tej wsi jest w ogóle w innym zakątku jest jeszcze bardziej fenomenalna osobę to wszystko nie jest takie proste myśmy próbowały to robić się także inne różne sposoby, a to nam my właśnie przyjaciele z Kijowa doradzali ci, którzy jeździli wcześniej, a to, a to brałyśmy płyty co wtedy jeszcze kasety magnetofonowe cenne i sprawdzał się po prostu gdzie są fajne nagrania, gdzie tak śpiewali też rzeczy, które nam się najbardziej podobały się w notesie Wróbel błędy tylko, że u nas chyba mój problem, by w mojej grupy tej ceny, bo zespół z lasu pojawił się, jakby w ileś lat później wtedy, kiedy zaczęłam robić się projekty takie, a komercyjne właśnie te, które w rezultacie, których powstały filmy i idei do nich zaprosiłam młodzież z Niwą zespół z lasu to już rzeczywiście są takie młodsze znacznie osoby ode mnie, iż w ogóle młode PIB no tak się ta grupa z Anną mu w ramach tych projektów stworzyła ZDW osoby, które zapraszamy z pełnym przekonaniem powiedziałam spotkała mnie trójkami słyszałam, że są Super, że świetnie śpiewają, że są takie aktywne, że są chętne do wszystkiego jest otwarty na świat to one wtedy, kiedy te 20 lat temu zaczynała się interesować się tematem na ślubie światem zaczynał interesować powitali go wraz z początku swojej edukacji pewniak, choć żyje właśnie m. in. z koleżankami w zespole Bravo jest na nim habit kont o fiasku weekendzie wspomniałam, że jego artykuły czytałam i ona i mnie inspirowały ją poznałam był to mój kolega, a ją poznałam jako zupełny dziecko jest łatwe, które o dziwo, zysk z niepojętym dla mnie przyczyn innych i właśnie, wzbudzając mój zachwyt, że ona wieku bardzo młodym właśnie jako taki dorastające panienka jeszcze w ogóle jest, że ona już łatwiej ma być on także inna żona chciała ona też liczba ta nad tą na te warsztaty muzyki Kresów i dosiadają twarz, bo dzisiaj sama jest niezależną artystką, a dziecko to ona już sama my jeździeckie niedawno fasolę Gil Hel drodzy państwo dzisiaj naszym gościem jest jednak jak matni tele Nor Rożka dziennikarka śpiewaczka tradycyjna założycielka zespołu z lasu my zapraszamy państwa informacji Radia TOK FM i kolejną odsłonę magazynu Radia TOK FM, a do naszej rozmowy ze mną nie tak i do muzyki zespołu z lasu wrócimy za godzinę a trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu jak na Twitter etnolog ska dziennikarka śpiewaczka tradycyjna założycielka zespołu z lasu, a teraz się z braci Young no o tę tajemnicę tę wartość śpiewania tradycyjnego mecz jeszcze kiedy byłam dzieckiem i sama tańczyłem śpiewam w zespole Ludowym to jednak czułam, że to jest gdzieś na granicy obciachu ten folklor ta tradycja sama to lubiłam, ale widziałam, że nie wszyscy czują rozumieją ten klimat dzisiaj mam wrażenie, że czasy bardzo sprzyjają kulturze tradycyjnej, ale z kolei przez różnego rodzaju napięcia społeczne polityczne tak kultura tradycyjna znowu jest zagrożona z list innych powodów mamy lęk wobec wszystkiego co jest tradycyjne, że to jest pewnie jakiś konserwatywny jakiś wstecznictwa jak to sobie poradzić co możemy opowiedzieć o tej sile tradycyjnego śpiewu w szczególności tego wspólnotowego kobiecego, kiedy siedemdziesięcio osiemdziesięcioletni kobiety przysiadają na ławeczce przed drewnianym domem co do nich jedziesz patrzysz rezonuje się nagrywasz śpiewasz z nimi co to jest pomoc w latach od w wielu rzeczach mu tutaj powiedziałeś, ale ja się skupić na tym co dla mnie w ich reżyserem, bo to było też to co mnie co mnie zaskoczyła wreszcie co było taką niespodzianką taką wartością dodaną, która się pojawia bardzo szybko po tym, jak ja zaczęłam jeździć moje pierwsze wyjazdy to były właśnie wyjazdy i na Ukrainę nie mnie nie w Polsce tylko tam do takich no można takich takich wsi gdzie, gdzie początkowo to były wsie, o których wiedziałam, że tam mieście są takie tradycje, że tam jeszcze śpiewają kobiety nawet nie tak bardzo stare i tą niespodzianką było to właśnie i i jakie to na mnie robi wrażenie, bo ja myślałam, że ja tam pojadę tak sobie po prostu tutaj po nagrywał apotem w Brukseli oba dosyć się bać fajnie będzie, że to, że to tylko taki idziemy po po to, żeby syn tam repertuar poszerzać tymczasem okazało się że, że ten świat Wilno niesamowicie wciągną i mnie i umów wszystkie osoby, które ze mną jeździły robi to wrażenie no to, dlatego że stare kobiety, które które, jeżeli już się dotrzeć do tych starych ludzi, którzy znają te stare pieśni to docierać do osób, które w sobie mają świat i z przeszłości, które w ogóle jeśli nie, w których żyje coś takiego, z czym my nie mamy na co dzień kontaktu, a okazuje się, że jest ważny jest nas jakaś taka potrzeba ogromna czy pełnienie w każdym nie każdy lubiło w dzieciństwie jeździć na wieść lubiłam jak mnie wysyłano na wieczne wakacje po prostu czułam, że to jest ten to miejsce, że jako uwielbiam, gdy są Polesie jest takie piaszczystą sosnowe, więc bardzo takie miałam wrażenie, bo nieraz się z siebie pytał co uwłaszczenie tam tak ciągnie ACo tam tak lubię i tak sobie myślę, że to jakiś taki archetyp dzieciństwo się wzywają, ale może spróbuje nazwać znaczy jak próbuje nazwać to co jest w tych ludziach zwyczajnych oczywiście, ale w tych ludziach jest w pamięć o takim świecie, w którym istniał sacrum, w czym mogę to wytłumaczyć nie wiem czy to jest jasna informacja, ale chodzi o to, że ich oni nas błogosławią n p . kiedy się żegnamy zwyczajnie mówią jeszcze z Bogiem i całą mówią o taką przemowę o tym, żeby nam się dobrze działo mówią to my w opinii innych pisze po wódkę właśnie sposób taki taki liturgiczny niemalże w sposób taki, że rano kiedy, kiedy gospodyni robi, kiedy są po pierwsze, goście goście są kimś świętym to znaczy to nie jest tak szczerze, że ktoś się tutaj napatoczył, jeżeli to jak oni się starają, kiedy przychodzimy obcy ludzie, a czasami zdarza się nawet z nie pytają no i pytają, kto wy tam co, ale tracimy mamy potrzeby się wytłumaczyć, skąd jesteśmy po co przychodzimy, ale bardzo zależni pytają jak długo my chcemy zostać po prostu nas zapraszają oddział neurologii z ołtarzy wchodzą w rolę takich osób, do których przyjechali goście, czyli też rodzenie gość błogosławieństwa bardzo się starają, a i to nie jest żadne takie wrzasnął stwarza staranie się, żeby pokazać, że kamień tylko, żeby nas ugościć żeby, żebyśmy normą może być dać siebie tyle ile należy dać gościom dobre przyjęcie, że rano gospodyni robi śniadanie, że wszyscy siadają do tego śniadania i to jest jasne na czym śniadanie najczęściej jakaś, gdyż kartofle n p . z pieca wyjęte polane skwarkami albo jakaś zupa czasami strasznie składające się z 2 słów jak on w imię, ale my to wszystko uwielbiamy i w ogóle żadne albo problemy tych, którzy tutaj są jakieś wiejskie zapachy czy coś co w to w ogóle na mnie nie robi jakiegoś problemu siadały przy tym stole rano i wtedy polewać się wszyscy siedzą grzecznie nikt nie był wie, że niema braci łyżki i zaczynać jeść tylko wszyscy siedzą albo pomagają nakryć stół potem gospodynie nalewa do kieliszka ów i najczęściej swój w swoim bin der ze swoją samo konkret, a następnie wznosi toast i ich wtedy wszyscy wbijają i potem jemy śniadanie takie drobne żarty w nocy z umów na rzecz innych śniadanie, ale całe życie tamtejszych tych starych ludzi jest nasycony takimi właśnie rytuałem no czymś czego, czego przecież nie doświadczamy dzisiaj no tak jeśli chodzi o tę gościnność to im dalej na zachód, tym bardziej ona pozbawiona z tego elementu łom elementu sacrum czy rytualną ości może nie tyle mas odciążona Profanum zupełnie nie ona po prostu jest odciążona z wszelkich rytuałów, a tak dalej działo w przyjmowaniu gości Belg nie jest związane z wielkim wysiłkiem taką część jest też tu wejść jest herbata zrób sobie ja wychodzę wrócę za parę godzin tak, bo ta wzrasta tak wygląda z Anną i wywalczyli sąsiadka na dno pogadać sobie no posiada gada itp jest to jeszcze, opowiadając o tym, świecie nikt i właśnie bardzo często trafiamy na bardzo czas w zasadzie większość tego świata którymi się tam zanurzamy ten świat starych kobiet w a dlaczego bo no bo one przeżyły, a mężowie już nie żyją Nysy jest z tego powodu, że pili bardzo dużo, więc szybciej umierają, że bardzo ciężko pracują 3 kobiety też bardzo ciężko pracują, ale mężczyźni może jakoś tak jeszcze ponad siły albo mają taką konstrukcję no no no sporo jest to znamy takie pary cudownych staruszków znajomy, owszem, plan Włochy Belgia dealerzy staruszkowie też śpiewają jeśli jeśli towarzyszą swoim żonom czy dorastał zaś Amy nie dosyć, ale może też zdarza, ale generalnie to jest domena nie no zdarza się po pierwsze, że są faceci jacyś wybitni śpiewacy, a to wtedy to już ma taką moc oni są sławni wtedy w całej wsi i często kobiety do nich się jakoś tam dostają na to się z tak to jest bardzo cenny widzę cenna sprawa, jeżeli ktoś taki jest we wsi, ale najczęściej, zwłaszcza że najczęściej to są kobiety no bo w ogóle śpiewy obrzędowe dzikie ptaki n p. weselnym no to są to to jest rola kobiet nie my mężczyźni tego nie śpiewali śpiewały kobiety, które właśnie pomagały w młodej przejść żmudną doprowadził tę narrację to nie śpiewam co się dzieje, by kolejne etapy opowiadały się tak no tak nie byłabym sobą, gdybym jednak nie próbowała zapytać się oto tło polityczne społeczne czy tylko jakoś odczuwasz, czyja ręka się żelazna obręcz 3 zaciska się czy czujesz, że twoja działalność w ostatnich latach bywa postrzegana jako sprzyjanie konserwatystom n p. albo jakiś taki ruch w kierunku wartości narodowych, kiedy tak naprawdę sama nazwa zespołu z lasu czy Derevo odnosi się wręcz 3 do naszych pogańskich korzeni, kiedy przyroda była najważniejsza niekoniecznie jakiś religijne symbole, ale czy czujesz coś takiego czy wiesz coś w powietrzu innym wiechę jak działa na wielu wpływów w na wielu frontach tej idei tej sfery muzycznej, więc akurat w mojej tej osobistej dział CE, zwłaszcza związanej ze śpiewaniem nie ten nie jest to macie dziennie, ale nie to, że mimo tych refleksji, ale śpiewania dotyczy to najmniej, bo on jest tak abstrakcyjne tak dzikie i tak w ogóle, a jeszcze właśnie takie są takie pogańskie, że nie nie zmienią tutaj nie czuję gorzej jest właśnie z tym jak się wychodzi tak jak w żadnym festiwalu wszystkie możliwe, że część świata jak się wychodzi do ludzi z muzyką o wyraźnie z kapelami polskimi i się to akcentuje, że to jest Polska muzyka tradycyjna, bo zawsze tak świętowaliśmy nisze tańczy tańce, które właśnie no nie razi ich inaczej określić jak polskie tańce tradycyjne, ale ja zawsze miała miejsce niż w ciągu ostatnich lat tylko nie miał dużo wcześniej różne opory, że to jest, że chce, żebym nie przyporządkowano do do takiego w ogóle sposobu myślenia, że to są nasze korzenie i jak tutaj właśnie od tych korzeniach tak mnie i interesuje mocno się frazą moc do przekazu muzyka jako piękna muzyka jako energia ludzka inni jak Home no właśnie jako kontakt z ludźmi starymi zupełnie mnie też takie miejsca ciągnięte pod psy podziały się już zresztą ideologiczne podziały w rzece nigdy nie, o czym staram się od tego w ogóle od słuchać, bo to nie jest w mojej to zupełnie nie mówili moi sposób myślenia, ale ten są różne obręcze myśmy właśnie z Warszawą wschodnią jeździły na do Rosji to nasz ukochany przez ukochany repertuar tam miałyśmy to była wielka podróż za każdym razem jakiś w ogóle podróż totalną daleko wizy, jakie trzeba przebrnąć przez tych aparatczyków stających miejscowych jakoś się wypchać załatwić to, żebyśmy tam pojechałem miał się jako swoją ulubioną jeździłyśmy tam do dołu do ludzi i im mnóstwo mnóstwo pracy włożony w wykonywaniu tego repertuaru, który jest niesamowicie trudne i nagle, kiedy już wyszła nasza płyta p t. ławeczka kiedy, kiedy się wszystko tak ten repertuar został opanowany można było coś z tym robić nagle trach tutaj w kreowaniu i w ogóle i nam się po prostu odechciało nasz po pierwsze, im przestało być myśmy tak przekonywali, że ta jest fajna jest Rosja no fajnie znaczy oczywiście w cudzysłowie, ale że to, że kochany to te cele te miejsca tych ludzi i to muzykę no a potem co no no kogo będziemy przekonywać na dno oczywiście nic na czym innym jest całkiem zamknięty temat, ale tak nie da się nie da się oderwać nie rozumie tak nie da się oderwać list, a z kolei z Ukrainą na to no no taka obręcz obrzydliwa, którą czuje bardziej niż niż inne to jest to jest ten proces lekarz powstające te klimaty anty ukraińskie NATO to jest coś co rzeczywiście nie rozważa totalnie wolną od zawsze przekonywało tamtych ludzi że może to Sejm i chcemy znaczyć dla ojców chce jak my czasem przywozimy tych staruszków te stare panie, które tutaj, śpiewając to właśnie na festiwalu wszystkie mazurki świata czy gdzieś tam na 1 koncercie w i z tego jest ogromna frajda i widzę jak ludzie się garną, bo koty rzeczywiście coś bardzo i to jest takich coś egzotycznego i co się bardzo ciekawego do widzeń młodzi mają potrzebę po prostu takiego kontaktu z taką starodawną kulturą tak to nazwała kulturą muzyczną czy kulturą tradycyjną, a momentami to po prostu nasz produkt włosy stają Dęba jak sobie wyobrażam, że tak wszystko ułoży się jakoś Bóg ma fakt, gdzie nasi słuchacze mogą znaleźć więcej informacji o swojej działalności czy oby działalności zespołu z lasu czy o kolejnych edycjach programów, które współtworzy się n p. festiwal wszystkie mazurki świata czy jest takie jedno miejsce 1 portal czy tez dziś rozproszone po sieci mówi moje działania są rozproszone, zwłaszcza że jestem w wirze przygotowań nie przygotowywać się czegoś co najmniej czasu mam na promocje i informacji ani jakie stawki po to, poprawne BMW o festiwalu wszystkie mazurki świata NATO informuje, bo to jest moja akurat zadanie i zresztą do tego łatwo dotrzeć, bo po, bo tego jest informacja z bardzo dużą na Facebooku wystarczy wrzucić festiwal wszystkie mazurki świata jeśli on nie chodzi o to mam mamy stronę mamy profile zespołu z lasu też na Facebooku US Airways długu też na Facebooku jest profil zespołu Warszawa wschodnia jest takie fajne miejsce taki portal założony kilka lat temu, który się nazywa muzyka tradycyjna grupka PL tam moi dobrzy znajomi starają się podstawą jest bardzo dużo informacji dotyczących polskiej z muzyki tradycyjnej i wydarzeń, które się tu dzieją związanych z ZUS z polską muzyką staramy się jakoś tak informować, że właśnie na Facebooku drodzy państwo, by polecamy śledzie z śledzenie działalności jak Łęknica Leszno rdzenia działalności zespołów z lasu Warszawa wschodnia jak nadejdzie kolejna edycja festiwalu wszystkie mazurki świata to pewnie będziemy państwa o tym, informować na antenie Radia TOK FM tymczasem bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę naszym gościem w tym wydaniu magazynu sztuka życia była jak na Twitter etnolog czka dziennikarka śpiewaczka tradycyjna założycielka zespołu z lasu inny współtwórczyni zespołu Warszawa wschodnia dziękuję bardzo za rozmowę dziękuję bardzo zapraszamy na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA