REKLAMA

Dlaczego piesi giną na przejściach?

Analizy
Data emisji:
2017-11-09 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja ona Lizzy Agata Kowalska przy mikrofonie zwykle w program opiera się na rzetelnych danych w statystykach i na wszystkim tym co pozwala nam zrozumieć problem teraz będzie troszeczkę inaczej trudniej, dlatego że statystyk i dobrych raportów nie mamy, ale ja uważam, że problem jest kim będziemy przez całą tę część audycji sprawdzać czy ta moja intuicja jest prawdziwa czy może fałszywa jak i mam nadzieję, że nie mam racji, a chodzi o to jak sądy traktują Rozwiń » kierowców samochodów, którzy zabili pieszego albo więcej pieszych na pasach albo w ogóle ich zabili gdzieś się w na drodze, gdzie pieszy miał prawo być w jak państwo mówią przyrządza się kilku dosłownie doniesieniom z ostatnich 2 lat doniesieniom medialnym, wrzucając do internetu hasło kierowca zabił pieszego na przejściu dla Lidla na przejściu i jej ze zdumieniem odkryłam, że te wyroki, które sądy zasądzały były z jakąś szalenie niskie n p . w Zamościu kierowca zabił nastolatkę mu, przekraczając prędkość o 2 4 killometrem i trafił ją jak przechodziła przez przejście dla pieszych dostał grzywnę 3 000 zł i rok więzienia w zawieszeniu w Częstochowie w UE, by znowu tym razem kobieta zabiła na przejściu dla pieszych mężczyznę przekroczyła wówczas prędkość o 20 km została skazana na rok więzienia w zawieszeniu i dwuletni zakaz prowadzenia pojazdów jeszcze 1 przykład z Radomia tam zarówno kierowca jechał stąd 1 0 na godzinę i zabił 18 latka na przejściu dla pieszych znowu kara 2 lata więzienia w zawieszeniu to są przykłady pytanie brzmi czy one w coś udowadniać ją czy są tylko wyjęty mi jak słusznie wskazuje 1 ze słuchaczy, że mogą być to wyjęte przykłady bez szerszego zbioru orzeczeń i wcale nie są dowodem na to, że w Polsce można bezkarnie zabijać ludzi na drogach pomogą mi w tych pytaniach dylematach eksperci pani Ilona Butler z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu i pan Rafał Muszczynko z zielonego Mazowsza dzień dobry witam witam mnie słuchać i pierwsze powstały to nie jest takie w i Belgia, dlaczego nie mamy i analiz, dlaczego nie wiemy co się dzieje jeśli chodzi o tę skazę na ściganie i skazywanie kierowców za zabijaniem pieszych skoro Polska jest od lat liderem jeśli chodzi o śmierć pieszych na polskich drogach w Unii Europejskiej w szyję utrzymujemy pierwsze czasem drugi miejsce jeśli chodzi o ten niechlubny rekord Pete, a mimo to nie udało mi się do tej audycji przygotować tak jak zwykle staram się przygotować, czyli za pomocą rzetelnych analiz mamy, mimo że mamy w instytucje odpowiedzialne za zrozumienie tego problemu pani Ilona, o co chodzi no to jest trudne pytanie nie wiem czy będę potrafiła odpowiedzieć rzeczywiście jest tak, że ten ostatni element, czyli działalność sądów wymiaru sprawiedliwości nie jest przez nas analizowany mówię tutaj przede wszystkim ekspertek z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i także bardzo dziękuję za ten sygnał że, że jest coś co łączy, w czym powinniśmy się zająć się o nazwie miasto zawrze pani też w dni na jakość wychwytuje w powagę, bo ja chcę poinformować, że elementem profilaktyki Zorro, zanim bym dalszego mianowicie inni akurat nie interesowałem się wypadkami z udziałem pieszych natomiast 2 3 lata temu, robiąc taki raport na temat polityki prewencyjnej wobec nietrzeźwych kierowców i wtedy sprawdzian wyroki sądowe twórcy z w stosunku do kierowców, którzy zostali zatrzymani, a mieli już powyżej 0 i 5 ‰ alkoholu we krwi no, czyli to już było przestępstwo przypomnę, że to był taki okres, kiedy Polska brzmiała wręcz, że mamy strasznie surowe kary przeciwko tym pijanym kierowcą niż ta w ogóle jesteśmy strasznie plecy zdeterminowani, żeby ten problem rozwiązać co się okazało, że te wyroki były praktycznie mniej więcej w tym samym kierunku w zawieszeniu większość zdarzały się oczywiście pojedynczy wynik wyroku jakiś wyższy na miasto Groty w wyroku był w zawieszeniu wynik wyroki były w górach dwuletnie i t d. toby wskazywało na to, że istnieje jakiś ogólny trend w wymiarze sprawiedliwości traktuje zwalnia tych spraw jakoś tak pobłażliwi, więc być może byłoby sensownie, gdybyśmy się przyjrzeli w ubiegłym tylko pieszym, ale również ich sposób kierowcy są w wypadkach z udziałem kierowców w końcu też tam ludzie giną w w jaki sposób są ludzie oceniani, jeżeli jest jakiś wypadek prawdopodobnie nagłośniony przez media to przykład ten wypadek w Kamieniu prawda w pomorskim, gdzie został zabity tam osoby na lodzie w Warszawie ten co tam człowiek to jak obejmuje również czynniki te prawdopodobnie te wyroki są troszkę wyższy natomiast podejrzewam, że gros tych wyroków jest jednak niska pamiętam jakieś takie wstępne informacje na temat drze w na wysokość wyroków różni się w zależności od rejonu czy województwach, gdzie jest wydawane czy są sądy, które za to samo przestępstwo mniej więcej dają niższe albo wyższe wyroki nie myślę, że to jest bardzo bardzo dziękuję za tę sugestię jest to ewidentnie sprawa, bo do sprawdzenia być może jest to możliwe tylko problem z dostępem do informacji rzeczywiście ten ostatni element działalności prewencyjnej do tej pory na mównicę w tych pierwszych analiz wyczynem przykład z Jeleniej góry jeszcze inna część Polski kierowca zabił 2 ludzi na przejściu dla pieszych wyprzedzał w tym czasie inny samochód, który czekał przed przejściem aż ci 2 mężczyźni przejdą kara pół roku więzienia i 2 lata ograniczenia wolności i dziesięcioletni zakaz prowadzenia pojazdów zginęło 2 ludzi co państwo na to analizy małpa to krok KFM czekam na maj dla Vonn pan Rafał Muszczynko z nami w studiu w jeszcze na chwilę wrócę do tego czy pytania oddane o to czy możemy traktować te medialnie opisane przypadki jako jakiś niepokojący sygnał czy Grecja przesadna nie moim zdaniem to jest temat ważny moim zdaniem problem jest systemowy i siać znaczy ja nie sądzę, żeby problem był tylko w przypadkach wypadków z pierwszymi nie sądzę, żeby problem dotyczył tylko sądów znaczy jakiś czas temu robiliśmy, ale i on w ogóle system sprawiedliwości nie działa w Polsce, bo to znalezienie nie mamy szans rozwoju związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce nieraz, że mieliśmy raport jakiś czas temu nikomu, o którym dyskutowaliśmy tutaj stok w TOK FM, gdzie krajowa rada bezpieczeństwa została obsługa Rowana od góry dodał za to, że nic nie robi od czasu programu Gambit przypomnijmy krajowa rada bezpieczeństwa taka agenda agencja rządowa, która diagnoza wskazuje powinna zajmować się badaniem przeciwdziałaniem edukowaniem inspirowanie ustawodawstwa no nie osiągnęła również w tym raporcie mieliśmy informację, że policja się wielu tematach nie wywiązuje ze swoich działań nie sama nie analizuję swoich statystyk dorastać spotykamy się minęło już trochę ponad rok od tamtego raportu ukazuje się dalej nie mamy danych nie wiemy rozmawiamy po omacku no przepraszam za cudze pieniądze za to za co te instytucje biorą biorą pieniądze poznaje się do tego zostały powołane, żeby wykonywać takie normalne, więc czasem po 0 w przedłożonym przez morze skończyli, że jeżeli ludzie chcą czegoś dojść to niestety robią to organizacje pozarządowe, które albo w inne instytucje instytucje poza państwowe, które siadają same wydeptują sobie ścieżki do tych danych samej analizują pamiętam bodajże w 20 0 7 roku jak rowerzyści zrobili sobie badanie na temat przyczyn wypadków rowerzystów to w końcu mieliśmy twardy dach nad miary co stanowi nie mamy twardych danych z drugiej strony mówi pan nie przeżyją nie przesadzam swoje też, że w, dlatego że pamiętam wyniki cząstkowe z różnych badań n p. który okazało się, że piesi, jeżeli giną w wypadku to statystycznie są o kilkanaście procent części uznawani za winnych niż pozostali tylko lat po śmierci po śmierci co to oznacza co to oznacza, że ktoś tam systemowo musimy dobrze temu człowiekowi na tamtym świecie to, że ani nie pomoże ani nie zaszkodzi, a tutaj mamy człowieka jak można nim głowę rodziny 1 pracującego w rodzinie to może mu, że tak powiem troszeczkę złagodzi my i Jan dzięki temu będzie mógł dalej egzystować społeczeńst w analizy Agata Kowalska przy mikrofonie rozgrzana do czerwoności skrzynka nasza medalowa pisze się państwo wszyscy w sprawie pieszych zabijanych na przejściach dla pieszych, bo akurat dzisiaj ten temat omawiamy i to pytanie, dlaczego sądy wskazują niejednokrotnie na bardzo niskie kary na inne n p . rok w zawieszeniu grzywnę czy 2 lata więzienia w zawieszeniu w UE po tym, kiedy kierowca zabił pieszego nie tylko zginął człowiek, ale zginął w miejscu, w którym powinien czuć się bezpiecznie na przejściu dla pieszych, a kary są niskie w pierwszej części rozmowę dyskutowaliśmy o tym czy to moja teza oparta na doniesieniach medialnych może się utrzymać skoro nie mamy rzetelnych analiz raportów związanych właśnie ze przejrzenie akt spraw i dostrzeżeniem tego, jaki był proces myślowy sędziego, kiedy uznawał, że za zabicie człowieka z samochodem za pomocą samochodu nie przysługuje wyższa kara do 8 lat więzienia no chyba jeszcze dobrze pamiętam, a jest nowa te wyroki, które cytowane są bardzo niskie i piszą państwo w LM tutaj zaglądam do maila, że nic w 1 z naszych słuchaczy pan Paweł wymienia czynniki, które miałoby to powodować Polska ma naj 1 z największych liczb samochodów na 100 0 mieszkańców jednocześnie ma wciąż relatywnie słabą infrastrukturę drogową w, a samochody w Polsce należą do najstarszych w Europie rozerwanie poleży pan bawiono się tego, dlaczego jest dużo wypadków, ale tonie tłumaczyło, by sąd wyroków sądów, a z kolei pan Tadeusz pisze Jean jego mama w wieku od 80 lat została potrącona przez samochód na przejściu dla pieszych po powrocie ze szpitala została wezwana przez prokuratora i poinformowana, że to ona spowodowała wypadek, ponieważ wybiegła na jezdnie dopiero gdy wyraziłem oburzenie w prokuratura uznała, że odstąpią od ukarania z uwagi na wiek poszkodowanej dopiero potem ustaliliśmy, że kierowcą był były policjant taka historia zmalało ponadto duże dziękuje za za ten zatem głos jeszcze 1 w le od pani Ludmiły też maile, która pisze, że te zawiasy, czyli te niskie kary wynikają z samochodu Ozzy, czyli społecznego przyzwolenia do łamania przepisów przez kierowców szczególnie takich jak ograniczenia prędkości niezachowanie ostrożności przed przejściem dla pieszych to skutkuje myśleniem typu w dobry chłopak miał pecha, kto z nas nie przekroczył prędkości niefortunne wydarzenie nie powinno niszczyć człowiekowi życia w zemną studiu pani Ilona Butler z Instytutu transportu samochodowego pan Rafał Muszczynko z zielonego Mazowsza chciał się przy przyjrzeć temu czy może być tak, że Leon brak porządnych przepisów chroniących pieszych i fakt rzeczywiście samochody w Polsce są nocą górą w wszystko już wszystko inny z dołem samochody górą z może wpływać na świadomość sędziów i na to, że oni również uczestniczą w systemie, w którym MLB BMW większość przestępst w i wykroczenie z powozu staje po prostu bezkarna jak państwo myślę, że Ilona Butler Kiełb dostaną chleb myślę, że nie do końca to znaczy na pewno jest także z potrzebna jest, że znowelizowanie przepisów dotyczących ochrony pieszych w ruchu drogowym, ale przypomnę, że aktualne statystyki pokazują, że ponad 80 % 8 3 % wszystkich wypadków z udziałem pieszych to są w miejscach udostępnionych do ruchu pieszych, o czym świadczy, czyli generalnie my jak gdyby ich zachęcać, a my, żeby analizujemy ruch pieszych mówi Noto macie przyjście tutaj jest możecie przekroczyć bezpiecznie i okazuje się, że jak, gdyby spędzamy ich bardzo niebezpieczną sytuację Bono to oni giną na tych przejściach prawda, ale koniec świata, że ziemie raczej myślę, że tutaj chodzi o po pierwsze, egzekwowanie tej nieumiejętności egzekwowania i być może właśnie tutaj i brak włączenia się wymiaru sprawiedliwości po to, żeby, żeby zademonstrować, że rzeczywiście jest to poważne wykroczenie, bo tutaj mamy do czynienia z najgorszą sytuację w ruchu drogowym mianowicie mamy samochód z drugiej strony jest całkowicie nie chronionego użytkownika dróg jeszcze do tego przypomnę, że wiele osób, które giną to są osoby starszym wieku już w tej chwili, które są jeszcze dodatkowo bardziej podatny na obrażenia czy czynność śmierć prawda, który właściwie no tak już nie prowadzę już 0 swych ofiar jest bardzo młody mógłbym nastoletnich dzieciaków i wśród starszych oznaczyli generalnie właściwie ten trend trend, który już w tej chwili widać w Europie u nas jeszcze może nie tak do końca, że to jest kwestia 2 lat, które są osób starszych to znaczy już w tej chwili jest to największa grupa powyżej tam przez 10 10 EUR to społeczeństwo się zdarzają oto, ale też zachęcamy tych ludzi, żeby oni chodzili sprawdzany jest do tego myślę, że one te osoby starsze właśnie wybierają te przejścia wiedząc, że to jest to co im oferujemy prawda jest miejsce bezpieczne, więc myślę sobie, że tutaj jest raczej wolno i tutaj większe przy ich skłoniło do tego są co mówił gen. Forte jest brak systemowego konsekwentnego egzekwowania tych przepisów, które państwo ustaliła co nie przekreśla należy pewne rzeczy powinniśmy jeszcze poprawić to znaczy, żeby zwiększyć bezpieczeństwo tych osób pieszych w 1 dyskusji w internecie znalazłem taki głos, że za wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych powinien być, ale wyrok dla przykładu więzienia w zawieszeniu, a za zabicie człowieka w wyniku takiego manewru w dużo wyższa kara wizja wciąż im podejrzewam, że sądy podobnie jak większość społeczeństwa sprzyjają kierowcom uważają, że po prostu no to jest taka rzecz, która się wydarzy, a pieszy po prostu się pojawia i ginie Rafał Muszczynko w studiu man i chciałam zapytać czy podeszliśmy bojowe głos pana Piotra, który włożył w problemy rozwiązałby pieszy mógł zasygnalizować, że przez podniesienie ręki chęć przejścia przez przejście i wtedy on, iż nie byłoby tego kłopotu z wypadkami nic nie dlatego, że jakby część pieszych już dzisiaj sygnalizuje i jeżeli kierowcy i nie widzą, bo ich nie wypatrują to niech nie da, ale nie będą ich nie widzieć, bo ich nie wypatrują, jeżeli kierowca leci przez miasto setką co wcale nie jest takie takie rzadkie no to również, jakby to, że pierwszy zamach do niego nie skrócił mu drogi hamowania nie spowoduje, że on pokona prawa fizyki auto, które zatrzymuje się po 60 m nagle zaczyna się zatrzyma się po 30, a znalazłem takie formy internetowe, na których kierowcy radzą sobie nawzajem doradzają sobie co zrobić gmina i ich właśnie opowiada o tym jak zabili lub poły potrąci kogoś napada na pasach i bardzo wiele z tych opowieści zaczną się tego nie miałem szansy go zobaczyć nie widziałem było ciemno i co on powiedział takim takim kierowcom, którzy czują, że to obowiązki kierowcy jest widzieć, jeżeli nie widział to znaczy, że jechał za szybko nie dostosował do warunków ruchu do swoich umiejętności swoją prędkość anonim udało, ale czy pieszy równych szans na łonie nie jechać 60 koła być może trzeba było jechać 40 pamiętajmy, że to co na znakach jest prędkość maksymalna nie prędkość minimalna i można jechać wolniej, jeżeli warunki są niesprzyjające jest mgła pada deszcz mamy słaby wycieraczki nie wiem moim zdaniem to żarówka w 1 z lamp to po prostu trzeba jechać wolniej wziąć pod uwagę, jeżeli z obniżoną przyczepność, bo jest ślisko, bo jest jesień mamy na niesione liście na drzewa to znowu trzeba wziąć pod uwagę i zamiast sześćdziesiątki 3 5 0 i w mieście jechać wolniej w niczym z rządowej generalnie jedyna rada jest chwilą przejścia są oznakowane jakimiś znakami być może trzeba byłoby zastanowić się żony powinny być trochę dalej od przejść ci bardziej widoczne, bo w tej chwili to sąd niebieskie znaki na rys 1 ma ogoloną na znaczną wielkością 20 lat trenuje, ale z innych regionów oraz znajomi mówią koledzy go grający dla normalnego kierowcę, który się zbliża do przejścia jak gdyby tu się wojna zapalać czerwone ze świateł wierzę, że zwolni, bo sytuacja w mieście, w którym zasadniczo jest dużo szans zaś za chwilę przy skrzyżowaniu przy skrzyżowaniu pojawi się przejście dla pieszych to nie jest tak, że te z przejścia dla pieszych to są jacyś kosmici, który nagle się ich zadziwiający sposób się pojawia patriotyzm tych danych tak w tej chwili w Polsce generalnie się porównuje przepisy to na odległość między przejściami są wyjątkowo duże u nas był u nas jest około 100 m zdjęcie na skarby dzielnicy 3 wieki zachodni kraj z 20 30 więcej nie jest u nas no może przy skrzyżowaniach są dość władanie, więc generalnie jest od tego wszystkiego jeszcze był układ prawny ukłon w stosunku do do kierowców, żeby jak najrzadziej te te przejścia lokalizować wręcz nawet czasami usuwa się przejścia, które są między skrzyżowaniami, żeby nie przeszkadzać, ale efekt jest taki, że w mieście każdy kierowca i musi być przyzwyczajane jest on przejście i tam, gdzie są przejścia zezwoleń na zamianę innej możliwości, bojąc się akurat wyjątkowo jako silna skupiona tych sądach, ale pomyślano jeszcze 1 grupie, która być może częściowo odpowiada za to, że w Polsce im nie ma strachu przed karą i przed tym co się wydarzy z nami, kiedy przejedziemy kogoś i to są projekty idące drogi w te drogi zachęcają do jazdy szybkiej również w mieście one nie mówią nie wskazują kierowcy, że tutaj należy zwolnić nie ograniczy no same znaki nie stanową jak widać żadnej przeszkody mamy badania dotyczące tego jak kierowcy jeżdżą po mieście i do sądu, bo porażające statystyki, mimo że znaków jest mnóstwo Wayne Rooney nagrodzony w bardzo bardzo ważny temat i dodam jeszcze 1 rzecz, o ile w warunkach technicznych dla dróg są warunki dotyczące skrzyżowań Maciejak musi być widoczność na skrzyżowaniu o tyle nie ma takich warunków dla przejść dla pieszych grać można sobie zupełnie legalne przejście dla pieszych, które będzie zupełnie bez widoczności z wyjściem z ekranu zza budynku zza wielkiego żywą legendą za 1 000 00 0 kierowców tir owców nie to jest to nie obciążają jeszcze projektantów i tak jak mówię to moim zdaniem nie systemowi trza mu się przyjrzeć co pamiętam, że to jest, że to jest trudne gdy, gdyż nie wskazuje 1 winnego o tych i mówi są inni mówi sąd jest zła, ale tych innych moim zdaniem to jest to jest dużo więcej 1 z nich są właśnie obecne przepisy, które pozwalają przejścia wyznaczać wszędzie niezależnie od tego czy jest to jest widoczność druga rzecz pozwalają robić ulice, które zachęcają do wypadku ci wszyscy wiemy, że najwięcej wypadków z pieszymi jest zresztą we wszystkich badanych jest na ulicach szerokiej z wieloma pasami ruchu, zwłaszcza na przejściach, które nie mają sygnalizacji świetlnej przez taką grą w tym co mają zawsze wygląda tak samo 1 kierowca się zatrzymuje drugiego omija i potrąca pieszego mamy mnóstwo filmików w internecie mnóstwo danych na ten temat i systemy robimy nie robimy z tym co minutę pani Anna napisała że, dlaczego niezmieniony, a nie zmienimy prawa tak, by pieszy zbliżający się do przejścia miał pierwszeństwo wypadek na pasach w tej sytuacji byłby zawsze winę kierowcy spania no akurat już teraz jest tak, że jeśli pieszy już jest na pasach to jej zostanie potrącony to wtedy Novum jest to wina kierowcy, bo ma pierwszeństwo bezwzględne pieszy, więc akurat pani propozycja prawdopodobnie wpłynęłaby tylko na to, że pieszy miałby większe szanse wchodząc na przejście w oczy generalnie jest on, że w ciągu ostatnich 2 lat była ogromna walka o to, żeby rozszerzyć nieznacznie obecnie prawa pieszych i w momencie, kiedy się zbliża go do przejścia też miał pierwszeństwo czy jak gdyby tutaj nakładany byłby obowiązek na kierowcy, który zbliża się do przejścia z wynajmu w Polsce funkcjonuje w całej cywilizowanej ładnie, żeby jednak trochę zerknął na pobudzanie go przed siebie, ale Platforma Obywatelska sama mu łuk rzuciła własny projekt do działania na i wtedy też również i znalazła sojuszników z prawie i sprawiedliwości wtedy, więc rynny w tej chwili znowu zaczynają się ich prace nad tymi przepisami, ale nie mówię jest ogromny opór i tego nie rozumie, dlatego że generalnie, gdzie ludzie giną i to giną od wielu wielu lat nowo co zagraża Grażyna Wolszczak kazirodztwa też wysiada z samochodu musi przejść czasem na drugą stronę ładnie i ja myślę, że każdy z nas czuje jak przychodzi jak jako ogromny to jest ryzyko przejść przez jak go jako papież na koniec podsumowanie naszej słuchaczki znów kłania Anno von pisarza w Polsce w wielu sytuacjach mamy prawo silniejszego posłowie raczej jeżdżą dziś wchodzą raczej polują niż chronią przyrodę i t d . i t d. i może to jest jakaś odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce najmniej chroniony uczestnik ruchu, czyli pierwszy ma największe szansę, że zginie kończymy tę dyskusję zachęcam państwa do dalszego pisania będziemy wracać do tematu, zwłaszcza jeśli Instytut transportu samochodowego zrobi dla nas analizy wyroków sądowych to będziemy, tym bardziej chętnie dalej przyglądać tematowi w Ilona Butler z Instytutu transportu samochodowego dziękuję za ofiary bardzo dobra nie musi czym go z zielonego ma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA