REKLAMA

Krew łączy i dzieli w POLIN

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-11-10 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą dzisiaj w kulturze osobistej odwiedzimy muzeum historii Żydów polskich Polin tam wystawa o krwi o krwi, która łączy i która dzieli będziemy rozmawiać o więzach krwi o krwi braterskiej o ofiarach tęskni też o o krwi nieczystej o kolorze krwi będziemy PDM poruszać te wszystkie inne zagadnienia dr Małgorzata Stolarska Fronia Natalia Andrzejewska są ze mną w studiu dzień dobry dobry wieczór dobry Rozwiń » dzień dobry wieczór Natalia Anna Andrzejewska odpowiedzialna na tej wystawie za sztukę współczesnej dr Małgorzata Stolarska słonia kuratorka tej wystawy jestem świeżo buble do ich pozbycia się cieniem tej wystawy jestem nią dość mocno senny poruszona też sporo sporo pytań czym się w głowie po otwierało ono generalnie mam, gdy tych odniesienie do krwi jest oczywiście bardzo dużej aktywnej zmieniła tylko hasłowo kilka tych takich powiązań, które od razu nam się w głowie w głowie pojawiają mamy jeszcze jedno takie porównanie, że kre w jest takim typom substancją, która łączy nam trochę sacrum Profanum to znaczy jest czymś, o czym myślimy jako o Siedlisku duszy, a z drugiej strony możemy ją rozpatrywać bardzo medycznie koce coś co co podtrzymuje senne życie i wdaje się, że w każdej kulturze kre w jest jest bardzo istotna w każdej tradycji mamy gdzieś odniesienia do krwi czy w kulturze tradycji żydowskiej ta kre w jest wyjątkowo cenne ważne ona jest ważny jest ważne myślę, że podobne ma ma po prostu swoje specyficzne rozumienie w kontrakt konkretnych kontekstach pojawia się w Biblii Hebrajskiej i tak też, kto prezentujemy przede wszystkim na początku tej wystawy, aby pokazać w jaki sposób ta kre w rozumiana jest czy już, jakby u zarania tam pojawia się nawet dla liczba, że węże w Biblii krew pojawia się 3 50 × tak i na wystawie opowiadała przede wszystkim właśnie, w których momentach bili w jakim kontekście co symbolizuje, jakie treści zapowiada, bo niektóre z tych treści takie jak n p . kre w jako symbol przymierza to potem ma swoje odzwierciedlenie w ceremoniach rytuałach żydowskich i to w zasadzie jest kwintesencja tej pierwszej wstępnej części wystawy, która nazywa się wiara i rytuał i w niej znajduje się najwięcej informacji na temat tego w jaki sposób kre w postrzegana jest przez religie judaizm natomiast na całej wystawie te kre w w ten wątek żydowski w rozumieniu krwi, ale też wątek uniwersalnym mocno się przeplatają pokornym wychodzimy z kultury żydowskiej, ale pokazujemy w jaki sposób pewne wartości w jaki sposób to symboliczne rozumienie krwi jest współdzielone przez się także przez inne kultury w wersji posypane jest postrzegany też współcześnie przez złe to to jest bardzo ciekawe, że jeśli myślimy o krwi to nie jest coś oczy co tylko rozpatrujemy bardzo mocno historycznie czy tradycyjnie czy obrzędowość religijnie, ale to są kre w jest ciągle zarzewiem konfliktów na na świecie ciągle jest wreszcie w tym momencie ledwo co mówimy o tym, która krew jest to właśnie to jest jakiś krwi, która kre w jest czysta i to co myślimy o mieszaniu krwi w tym momencie w ich świecie pełnym emigracji w świecie pełnym mieszania się to jest ciągle taki wątek niezwykle aktualne niezwykła to aktualny też niezwykle mocny właśnie w odnoszący się do pewnych takich pierwotnych naszych instynktów jej rzeczywiście o tym, też mówimy w jaki sposób ta kre w mu, która nikogo nie pozostawia obojętnym i dla każdego ma jakieś znaczenie czy czy personalne czy w kontekście symboliki związanej z konkretną kulturą czy symboliki narodowej był dla nas w Polsce ten wątek martyrologiczny jest n p . bardzo mocny to kre w jest oczywiście no tak jak też pokazuje historia Kaina i Abla krew jest też w SM po może być symbolem zbrodni symbolem zdrady i w takim kontekście też jest to tak tak kre w podróżuje przez przez przez wieki w takich taki sposób się objawia na naszej wystawie ta kre w, która dzieli ludzi pojawia się po raz pierwszy w po części poświęconej krwi chrześcijańskiej krwi żydowskiej, gdzie opowiadamy o fałszywych oskarżeniach o mord rytualny, gdzie jest, gdzie tak raz w sposób do rozumienia krwi zostało tak zmanipulowane, że został po prostu wykorzystane przeciwko Żydom i jako normy tak im taki symbol, który miał świadczyć o tym, że Żydzi rzekomo potrzebują krwi chrześcijańskiej do Nico jakiś tam swoich rzekomych praktyk natomiast to było zupełnie sprzeczności właśnie z tradycją żydowską niezrozumieniem krwi przez judaizm, który tak naprawdę zabraniali spożywania, więc inna, ale z drugiej strony mamy do czynienia z 1 takim irracjonalnym, a jednocześnie z drugiej strony dość konsekwentnie sterowanym mitem legendą, który po prostu napędzało nienawiść przeciwko Żydom przez kilkaset lat ten dalej dorobić co narodzonym też bardzo LM absurdalne, że talerze historie o mordach rytualnych o obrzędach tej krwi na matce Chem pojawiają się do tej pory Elany i w waszym zdaniem, ale też patrząc na kulturę dlatego ten symbol właśnie ze złem się chwilę właśnie przy tych przy tych MOCAK przy tych przy przy tych morderców łazienek, bo to mogę doprowadziło do wybuchu też antysemityzmu i to co do tej pory jest żywe to też w Polskiej, gdzie stan nie wiem lub do owej kulturze też jest ciągle żywe przywołuje cena wystawią też książkę ziarno prawdy Zygmunta Miłoszewskiego, która też tutaj ten wątek wątek porusza dziś wygrzebuje te upiory po prostu z z szafy Anny, dlaczego trener Bert van nie wiem jak nazwać miejska legenda, dlaczego to stało się tak tak popularne też fakt patrząc właśnie na rozwój kultury w taki popkultury, dlaczego ten symbol stał się tak tak mocny, że to jest oczywiście bardzo złożony problem o podłożu historycznym politycznym społecznym, ale wydaje mi się, że to jest wyższy był taki niestety dość prymitywny mechanizm poszukiwanie osła kozła ofiarnego, bo w pewnym momencie Żydzi Stali się niewygodni dla ich 6 wielkich sąsiadów ci, którzy poszukiwali jakiegoś powodu, żeby Żydów po prostu ze swojego otoczenia wyeliminować i nie jest to dotyczy Żydów, ale myślę, że współczesnym kontekście może dotyczyć każdego innego, który jest z jakich tam względów niepożądany niewygodne i używa się wszelkiego rodzaju argumentacji, która odnosi się do pewnych bardzo niskich od szczecińskich instynktów u ludzi, czyli bardzo łatwo mogą służyć n p . na przynoszą choroby nawet tak też łatwo łatwo wzniecić i takie uprzedzenia i w gruncie rzeczy łatwo je podtrzymać tę żywotność n p. legend o mordzie rytualnym m. in. była dlatego taka długa jest taka długa rozprzestrzeniała się ikonografia związana jest im o mordach rytualnych nitro oczywiście w średniowieczu to były kolorowe starodruki, w których scena po scenie ukazywane były te tt rzekomy czyn rządu wobec chrześcijan i to po prostu uwierzytelnia chodzącą historią sprawiało, że ludzie, którzy doczytali oglądali to obrazki zaczynali powoli w to wierzyć to też po prostu jest takie byłbym bardzo proste narzędzie propagandowe, które działa w sposób bezpośredni na wyobraźnię jej i podsyca negatywne nastroje i to m. in. jej był czynnik, który spowodował, że te wyobrażenia przetrwały bardzo bardzo długo na naszej wystawie ten wątek kończy się na pogromie kieleckim Bolek to jest ten moment, kiedy te właśnie upiory i wie pani nazwała wykorzystane zostały przez władze wykorzystane były przez taką napiętą sytuację polityczną społeczną wtedy jej dzieje wymęczeni pobytem w obozach czy w gettach Żydzi Stali się z ZUS po raz kolejny łatwym łupem tych uprzedzeń pani Natalii za chwilę pani oddam głosu więc, choć wie chyba, bo NFZ im kolejną część rozmowy właśnie od tych emocji, które kre w narodzi i sąd ten kolor jest ta piękna prace na tej wystawie która, która o tym opowiada powiemy też krwi tej nieczystej, czyli krwi menstruacji innej, więc przyjrzymy się trochę dziełem współczesnym, które które, które ten wątek ruszają pani dr Małgorzacie damy na chwilę odpocząć, ale teraz w ogóle dam pani odpocząć, bo informacje Radia TOK FM wracamy po informacjach Radia TOK FM na rok rozmawiamy dzisiaj o wystawie krew wyłączyli i dzieli to jest wystawa, którą można oglądać jeszcze do 2 9 stycznia muzeum historii Żydów polskich Polin za chwilę wracamy do kultury SAP osobiste Patrycja Wanat dobry wieczór to jest wciąż kultura osobista ze mną w studiu wciąż dr Małgorzata Stolarska Fronia i Natalia Andrzeja skalę na rozmawiano o wystawie krew łączy i dzieli wystawę, którą możemy oglądać w muzeum historii Żydów polskich Polin jeszcze do 2 9 stycznia na nim zgodnie z obietnicą oddaje głos teraz pani Natalii bon ma rozmawiałyśmy w poprzedniej części naszej rozmowy rozmawiałyśmy o znaczeniu na tej krwi czy zaczęłyśmy te rozmowy o znaczeniu krwi w kulturze żydowskiej rozmawiałyśmy również o pogromach rozmawiałyśmy o tej krwi która, która dzieli i za chwilę jeszcze wrócimy na pewno dołączy do tego jak kre w jest traktowana tak naprawdę w kulturze żydowskiej, bo to jest bardzo bardzo ciekawy wątek, ale chciałbym trochę teraz ma przyjrzeć się sztuce współczesnej artystą, który teraz, o których pani zaprosiła do wystawy i którzy przygotowali działacze przygotowali prace na nadało na wystawę i zaczniemy od tych emocji, bo krew to też wspomniałeś na początku naszej rozmowy, że krew jest to oczywiście bardzo mocno związana z różną nas z religijnością z obrzędowością w różnych kulturach nalej jest też niezwykle uniwersalna, czyli człowiek, który nie jest człowiekiem wierzącym, który nie związane z religią jednak na kre w zawsze emocjonalnie UE zareaguje oczywiście kre w jest ono zupełnie niezwykły substancją i wydaje mi się, że można ją nazwać go esencją człowieczeństwa, bo w chwili, kiedy na tym się zastanowimy to nasuwa nam się taka bardzo prosta my, że poprzez płyny fizjologiczne, które krąży w nas w ciele warunkuje nasze życie warunkuje nasze zdrowie mówimy o rzeczach uniwersalnych ogólnoludzkich ponadto wyniki innych, ponieważ my wasze kre w jest esencją człowieczeństwa właśnie, dlatego że kieruje nasze skojarzenia bardzo różnych kierunkach i wejść może oznaczać zarówno życie i śmierci zdrowie choroby ojca Świętego IC SA należy do sfery Profanum coś co jest nieczysta i to i to właśnie towarzyszy człowiekowi od zarania mam wrażenie tak samo jeśli chodzi o sztuka tutaj też począwszy od takich wątków bardzo osobistych, ponieważ na większości tych we wszystkich tych pracach te wątki osobiste dziś wybrzmiewają dziś język Hitlera, a nie zagrali, ale właśnie skojarzenia z krwią emocje, które które, która budzi kre w budzi kolor, ale które są przefiltrowane przez wrażliwość artysty, ale są przefiltrowane przez właśnie takie, gdzie znaki alegorie, które się pojawiają, które sięgają bardzo głębokiej dziś archetypów, które są obecnej w i w literaturze i w mitach legendach i one towarzyszą właśnie nam wszystkim im dlatego właśnie bardzo silnie tutaj zawsze zaznaczam ten wątek taki bardzo uniwersalny i dlatego ta ta wystawa w całości mieście jest głęboko uniwersalnej głęboko właśnie taka skierowana na człowieka i zaczynają właśnie opowiadanie o tej wystawie bardzo lubię zaczynać od obrzeży dla nich taka Góra, którą UE spotykamy obrazów holu głównym muzeum Polin PL i która jest niezależną prezentację, ale która jest zarazem takim wizualnym symbolem i prologiem naszej wystawy, bo to jest rzeźba, która rzeźba autorstwa, a nawet światowej sławy twórcy, który z jest prezentowany po raz pierwszy w Polsce co od lewej z dumą podkreślamy w i to jest rzeźba, która czynna jest czerwonym krwistym okręgiem i w tym okręgu widzimy swoje własne odbicie i widzimy również świat, który jest za nią, czyli jest przefiltrowane właśnie przez to krwiste czerwone odcienie i to jest dokładnie to, o czym chcemy na tej wystawie mówić patrzymy na człowieka patrzymy na świat poprzez symbol krwi, ale to dzieło sztuki jest o tyle niezwykła, że on pozwala właśnie na odbiór takich poza intelektualny emocjonalny sensoryczne i myślę, że to jest bardzo dobra droga do dołów kula odczytywania obiektów sztuki które, która na naszej wystawie się znajdują, ponieważ ona do takiego co PERN wielopoziomowego, jakby odbioru zachęcają nie każdy z tych poziomów jest co jest równie istotne, gdyż tam na wystawie też, że 1 z pierwszych i 1 z pierwszych dzieł, które można tam oglądać po lewej stronie od wejścia jest 1 przepiękne dzieło Piotra Uklańskiego 1 z moich ukochanych OLT tego artysty, czyli Elany dekady plama czerwona wyszywane właśnie dziś rozchodzące się wyjazd pani mówi była właśnie podczas oprowadzania kuratorskiego też o kosmosie oczywiście tak o tak wielu poziomach odczytywania w ogóle tego dzieła to jest obraz niezwykły i Anny z niezwykle piękny i właśnie budzi wielorakie skojarzenia, ale przegrał właśnie formy takich pulsujących czerwonych okręgów, które nas hipnotyzujące i daleka wydają się rzeczywiście kursować późniejsze zbliżymy będzie nam się wydawało, że one są może nas pannę pigmentem n p. czerwone błoto kojarzy się na casting ów mandalę, która właśnie z pana na ziemi natomiast kiedyś zbliżymy jeszcze bardziej zauważymy, że te haftowany obraz i te czerwone punkciki czasu węzeł kije haftu i jest to, iż to niezwykła historia i rur i metafora, która towarzyszy właśnie tej pracy, ponieważ no właśnie, budząc wielorakie skojarzenia, gdzie znowu sięgamy do wątków osobistych, bo oczywiście tutaj nawiązania n p. do kosmosu deptaki pulsujący galaktyk są jak najbardziej słuszne, ponieważ artysta nawiązywał w pewnym momencie swojej twórczości do nurtu New HP, więc jak tutaj tutaj te konotacje są jak najbardziej Okaj natomiast my te czerwone punkciki mogą budzić skojarzenia n p . z kroplami krwi słuchu tego i pół palca na Białej tkaninie i to jest jeszcze mogę wasze typy prywatnie zupełnie inaczej się dziś powiedzenie mój ulubiony wątek tej pracy, ponieważ matka artysty była hafciarką i trudniła się wygrzewanie szat liturgicznych m. in. artysta w 1 ze swojej wypowiedzi powiedział, że kontynuuje prace w związku z tym tutaj właśnie ten osobisty gdzieś wątek, który się pojawią wydaje mi się bardzo piękny Jon dalej właśnie będzie wybrzmiewa w ska w każdej kolejnej pracy, która właśnie odnosi się do wątków w ogólnych związanych z symboliką krwi i osadzeniem poza tym jeszcze w bardzo konkretnych tematach naszej wystawy, ale gdzieś właśnie TL tt osobiste strony gdzieś brzmiał tobym przypomniał się w tym momencie bardzo niezwykły film, który teraz oglądaliśmy na warszawskim festiwalu filmowym, ale będzie on znów pokazywane w Warszawie podczas festiwalu realny filmów o tematyce żydowskiej jest film p t. świadectwo, gdyż historia, a my ortodoksyjnego Żyda historyka, który zajmuje się zresztą badaniem różnych wątków związanych z zakładu, który w pewnym momencie, gdy dowiaduje się, że tak naprawdę jest go Bojan, bo jego matka w podczas wojny dała właśnie fałszywe świadectwo okazał się żona jest Polką nie jest Żydówką i jest ogromna tragedia dla ogromna tragedia dla tego człowieka albo, ponieważ bez to to wszystko zauważa na na poczuciu ogromnego tożsamości prawda kim tak naprawdę jestem czy teraz skoro nie jestem Żydem takim pełnokrwisty z matki to 3 czy jestem w ogóle Żydem i chciałabym właśnie teraz jest w zapytać o porozumienie krwi w kulturze żydowskiej Renner z 1 strony ma podobno skupmy się może właśnie najpierw na tym wątku, a później jeszcze zapytam o o koszerności nie koszerności czystości nieczystość krwi jak to jest z tą krwią Her ta linia to pokrewieństwo win jest jest istotne w kontekście kultury żydowskiej tak samo jak wydaje mi się w kontekście innych kultur to znaczy dla każdego ważny jest przynależność do pewnej rodziny ważne jest, więc z przodkami tak jak pani wspominała w w głowę w kulturze żydowskiej bardzo istotne jest wyższy to podtrzymanie linii genealogicznej poprzez matkę natomiast my też to jest dużo bardziej złożone zagadnienie kwestia tożsamości -li i nie tylko krew jest tutaj czynnikiem wyznaczającym jest na pewno ważna, ale istnieje też cały kompleks różnych innych czynników, które powodują, że mógł przynajmniej te osoby, które tam są występują w tych wywiadach, które określają jako to co co buduje ich tożsamość jako Żydów w Polsce więcej na ten temat będzie można też usłyszeć podczas spotkania 2 2 listopada, kto jest Żydem i 20 07. 2 listopada w ogóle całe NATO wystawa ma bardzo dużo różnych powiązanych wydarzenie towarzyszące, więc też gorąco zachęcamy i będzie też takie spotkanie 2 3 listopada czym jest nie da, czyli judaizm wobec menstruacji to jest wątek, który mnie bardzo zainteresował na tej nerwy w stawie, czyli wątek goście to taki taka tradycyjna takie tradycyjne postrzeganie w lepkim sytuacyjnych, która jest nieczysta i kobieta, która norma jest podczas tych dni nie może mieć żadnych kontaktów z mężczyzną nie mówimy tylko w kontaktach seksualnych, ale w ogóle jak rozumiem chodzi o dotyk o chwili, lecz o każdym dokładnie MSL Enej to też się stało odniesieniem do prac w swym artystki Elwro Elwro sztuk to jest 1 właśnie 3 artystek, które wykonały prace specjalnie na potrzeby naszej wystawy, które zostały włączone następnie rośnie w wina rację Eli zaprosił odniosła się właśnie do sfery Profanum związanej z krwią menstruacyjne i tak głosił koncepcyjną i pracy stała się równoczesna równoczesne o uświęcenie odrzucenie kobietę w zależności od tego, jakiej fazie cyklu się znajduje i jak to jest praca, która właśnie znowu głównie w Rzymie zajął wątki osobiste nałóż, zaczynając od tego, że stworzyła ją kobieta Iain przyjęła formę sukienki i Teresa obiekt, który pan łączy w sobie właśnie bardzo tak koło on dosłowną uczelnia jasność, ponieważ ta sukienka wydaje nam się obraz niepokojący cielesną na wpół przezroczysty dach z takiego wygląda jak skóra wygląda jak nietrudno uwierzyć, że nawet, iż nie jest pan, że Iran może się kojarzyć z naskórkiem natomiast z sukienka, która została uszyta z jagnięcej błon Jagieniak zwierzę kojarzone właśnie z czystością zwierząt ofiarnych no tutaj inne wprowadzała się taką niepokojącą wielopoziomową metaforę właśnie kobiety, która właśnie jest jest czysta i święta daje życie następnie jest nieczysta i dzień do takiego jest nie niewskazany, więc tutaj ta bardzo taka skomplikowana treść dzieła przekłada się właśnie na jej odbiór, który może być właśnie odbiorem zarówno intelektualnej i emocjonalnym bardzo silnie emocjonalny miękki sensoryczne no właśnie tak tak tak cielesność właśnie pokazana przez jej między błony jest ta niezwykła loteria sukienka, która jest szyta i później haftowane czerwoną nicią i to też jest wątek który, których chciałabym tutaj zaznaczyć, ponieważ artystka wykorzystuje czerwoną nicią oczywiście nawiązała tutaj do dołu do koloru krwi i w ogóle do dróg filmy sytuacyjne, ale tej Klimas tradycyjny okres nieczysta, którą podniosła do rangi ornamentu, który to sukienka zdobi, czyli stała się właśnie czymś co to kobieta ma zdobić nieco swoją odsuwa, że jest to, gdy pewien rodzaj sprzeciwów tak tak na pewno może nie nie wiem czy sprzeciwu, ale na relaks wśród bardzo trudno jest raczej realizm podszytej no na pewno się takimi osobistymi gdzieś się przemyśleniami jej jako kobiety w tej części wystawy znajduje się też zaraz obok pracy Elizy proszą znajduje się w nim takie stanowisko audio, gdzie zawarte są wypowiedzi kobiet żydowskich kobiet na temat ich doświadczeń podczas korzystania z mykwy, czyli 9 tego momentu, kiedy one właśnie po pomysł sytuacji po odczekaniu odpowiedniego czasu idą oczyścić się w met w mykwie i te głosy są bardzo różne od takich entuzjastycznych, że dla nich to jest właśnie taki moment, kiedy one, jakby mogą od nowa rozpocząć jakąś relację z mężem zajął oczyszczony i t d. po bardzo sceptyczny wręcz negatywne, więc to rzeczywiście takie poczucie z 1 strony podtrzymywanie tradycji nie postępowanie zgodnie z jej zasadami, a z drugiej strony znowu w pewnych jakiś osobisty refleksje z tym związane są oczywiście częścią też bym tego doświadczenia mit, że państwa zapraszamy bardzo gorąco muzeum historii Żydów polskich Polin krew łączy dzieli tez wystawa czasowa, którą tam państwo znajdziecie teraz do 2 9 stycznia bazowania dziękuje tych wątków na tej wystawie dużo więcej, bo nawet nie zaczęłyśmy mówić o 3 o rytuałach związanych z obrzezania nie miał znaczenia obrzezania i wielu wielu innych ciekawych wątkach, które na tej wystawie się pojawiają nawet już zostawiam państwu do prywatnego, a odkrywania dr Małgorzata Stolarska Anna Stronia kuratorka tej wystawy z Grajewa w i Natalia Andrzejewska odpowiedzialna za sztukę współczesną na tej wystawie dziękuję bardzo, a ja zapraszam na jutro Patrycja Wanat usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA