REKLAMA

Od poniedziałku zmiany w przepisach obowiązkowych okresowych badań technicznych samochodów

Skołowani
Data emisji:
2017-11-11 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zdawać jak przed mikrofonem audycja skołowani dziś proszę państwa przez całą godzinę 1 temat temat ważny mówiący o tym, mojej, jakiego typu pojazdy przemieszczają się po Polski do lat drogach, jaki stan techniczny jest tych pojazdów od poniedziałku nieraz określa teoretycznie mają wejść nowe przepisy co do diagnozowania badania przeprowadzonych w stacjach kontroli pojazdów to są te okresowe obowiązkowe badania techniczne, które samochody starsze po 3 latach muszą co Rozwiń » roku przechodzić może, więc trochę zmian nadchodzi m. in. niżeli chodzi o opłaty, ale też informacje, które będą trafiać do wielkiego systemu jak powiedziałem teoretycznie, dlaczego teoretycznie od poniedziałku taka decyzja jest ostateczna nie padła czy te wszystkie zmiany wejdą miejmy nadzieję, że tak niektórzy mogą się z tego powodu martwić, ale to było tym wszystkim porozmawiamy ze mną w studiu Marcin Barankiewicz dyrektor biura radca prawny Polska izba stacji kontroli pojazdów dzień dobry będzie nowy państwowy panie rektorze dzień dobry panie dyrektorze toż to na początek powiedzmy, dlaczego teoretycznie od poniedziałku dlatego ja myślę, że prezydencja podpisuje zmiany w przepisach no to już pewne tak, ale pani minister Streżyńska minister cyfryzacji z fachowcem wczoraj z wczoraj było posiedzenie komitetu sterującego, gdzie pani minister wydała rekomendację do uruchomienia systemu Pilica po 2 0, ale jednocześnie zaznaczyła, że już z osobą odpowiedzialną i jeżeli wdrożenie się nie udało teraz mimo święta ministerstwo cyfryzacji centralny ośrodek informatyki intensywnie pracują nad przyłączeniem się z ciepła jedynki NACE pod 2 i jutro wieczorem ma być podjęta ostateczna decyzja czy wdrożenie zakończyło się sukcesem jeśli tak to w poniedziałek rano obudzimy się w nowej rzeczywistości z funkcjonującym CPI 2 0 jeśli coś pójdzie w porządku i system nie zadziała to co niestety trzeba będzie awaryjnie wrócić do starego czy Rosja po 1 0 i ta pani minister powiedziała, że mimo tego, że ustawy są podpisane ona podejmie decyzję, żeby powrócić, żeby nie było komplikacji dla obywateli po prostu to wprowadzamy jakichś zmian lekarzem prezydentowi naszemu zajęta mu bardzo podpisywać ustawy zgodnie z normą prawną jak i obecnie w Polsce obowiązuje, ale do końca nie jesteśmy przekonani, że to ruszy, bo ze względów technicznych to technicznie teoretycznie wszystko jest przygotowany tak, ale wiadomo to jest bardzo bardzo duże i skomplikowany system i w ostatniej chwili jeszcze coś może ktoś mówi kochanie wysypać, a nie lepiej było dać więcej czasu na to wszystko co raz już było bardzo dużo i w myśl, że ta lekcja została odrobiona, ale nawet przy komercyjnych projektach, nawet jeżeli je uruchomimy zawsze coś może pójść nie tak i tutaj to jest plan awaryjny na 9 9 % c 2 zadziała natomiast trzeba sobie zostawić taki malutki margines błędu na ziemi ma nadzieję, że jutro jednak będzie decyzja podjęta, że wszystko choć, a teraz jak stacje działają, bo rozumiem, że dzisiaj to święto to pewnie pozamykane, ale jutro można to czy w niedzielę też nie działają stacje kontroli pojazdów w Międzyrzeczu nasze większości wypadków nie działają może, bo nie ma takiej potrzeby zdarzają się stacje sporadycznie działający 2 4 godziny na dobę, więc są one będą uruchomione czasami gdzieś w okolicy jeszcze w decydujących gier samochodowych także można było ją sprawdzić auto, ale sądzę, że w obliczu tego, że trzeba znajdować się też na program do rejestru badań, bo na stacji również są programy z zakresu badań technicznych i kto będzie inna baza danych nowe słowniki, więc zacznę raczej wypadałoby nie pracować w niedzielę i przygotować się ósma na emigracji w tonie się przygotowują ma, ale jednak atut to rozumiem, że teraz w trybie awaryjnym jakimś tam to jest stacje, które mają działać, które powinny działać tzw. badane pojazdy ich dane będą zapisywane do rejestru karnego, czyli co zajdzie taka rywalizacja z Dolnego stacji kontroli oraz zasadzie tak jak teraz funkcjonował c 1 i po podłączeniu się do CEP 2 dane badania zostaną tu są przesłane do systemu no dobrze w tamtym załóżmy, że jutro decyzja zapadnie pozytywna Iza od poniedziałku trzynastego 2 listopada te zmiany wchodzą w życie to co się zmienia w pierwszej kolejności tak do tej pory było jak ja przyjeżdżałem samochodem skończył blisko końca byłoby przegląd techniczny, czyli tam ta pieczątka traciła ważność tak to obrazowo nazwijmy to on kontrolę diagnosta przepraszam diagnosta brał ode mnie dowód rejestracyjny kluczyki i przeprowadzał przez zamknie całą tą ścieżkę oraz ścieżka demonstrator jest sprawą załóg ogumienie zgodności wszystkich danych z pojazdu i t d . i t d . i samochód przechodził szczerze mówiąc nigdy się nie spotkał z tym, żeby mój samochód nie przeszedł takiego badania technicznego, ale o tym, też pod porozmawiamy diagnosta mówił bardzo proszę jest wszystko świetnie zapraszam do kasy płaci się tam 9 8 zł plus złotówka na całym mnie jechałem dalej, a teraz, zanim to wszystko nastąpi to ja będę musiał zapłacić tak od poniedziałku trzeba będzie zapłacić przed wykonaniem badania technicznego przed Poznaniem w wyniku tego badania diagnosta i tak ma właśnie takie w Polsce redaktor wspomniał szereg czynności do wykonania i dopiero po przeprowadzeniu badania technicznego po prawda jest znany wynik w wielu sytuacjach się tak jak jest stan obecny był także użytkownicy pojazdów na koniec dyskutowali diagnostą ale dlaczego jest negaty w nie pozytywów to ja nie zapłacę i zdarzało się przy paczki wcale wcale nierzadkie są pani dyrektor Tomasz propozycję, żebyśmy teraz powiedzieć co się zmienia jak to będzie wyglądać, a w następnej części naszej rozmowy, dlaczego to się zmienia, bo tak będzie mógł nie ułoży ale, żeby drogę przejeżdżam daje dowód dalej nie należą u nas tak diagnosta z ogólnego systemu sprawdza ściąga dane z dane pojazdu stepu sprawdza cechy identyfikacyjne czy się wszystko zgadza nr VIN tak dalej nr VIN tak identyfikuje, że ten pojazd jest ten pojazd ustala, jaki rodzaj badania trzeba wykonać pobiera opłatę, a później wykonuje czynności związane jest sprawdzenie stanu technicznego auta i na koniec kobiet dot poznaje pan wynik czy pozytywny negatywny, gdy od razu dostaje paragon przy zapłacie może być to od razu albo razem zaświadczenia na koniec to to jest wolność przepisy tego nie regulują nie jest jakiś wyjątek od tej reguły płacenia przed tak jest wyjątek dla firm FOT, która się rozliczają na podstawie faktur VAT polskich tak samo przepisy regulują płatności elektroniczne bowiem, a może w płatnościach elektronicznych pieniądze nie są w wykładane na stół od razu tylko z pewnym opóźnieniem zostaną zaksięgowane na koncie przedsiębiorcy i tutaj ustawodawca przewidział takie wyjątki to mogę zapłacić przed kartą jak ja jako zwykły użytkownik jak najbardziej zamożne stwarzam gruntach alkotest musi się odbyć przed tak też musi się odbyć przed i wtedy wszystkie te wykresy dostajemy dobrze to dalej i w takim razie już zapłaciłem ciągnąłem całą gorycz, dlaczego to zrobiłem to taki podział następnych częściach, bo to jest szerszy temat, dlaczego to się ma zmienić co jeszcze się zmienia więcej danych będzie wprowadzane do centralnej ewidencji pojazdów tak w FC 1 co tak naprawdę gromadziliśmy bardzo małą ilość danych o pojazdach, bo tak datę następnego terminu badania przebieg w zasadzie przebiegł 20 1 4 roku informacja o tym czy było badanie dodatkowe ubezpieczeniowe wykonane i bardzo to informacja o tym czy został zatrzymany dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe do CEP -u w ogóle nie trafiały informacje o badaniach negatywnych, więc był mały obraz stanu technicznego auta o psy z poniedziałku będzie szereg informacji co łącznie z wynikami negatywnymi łącznie ze stwierdzonymi usterkami rozporządzenie, które dotyczy zakresu sposobu przeprowadzania badań określa katalogi usterek zarówno badania okresowe jakich dodatkowych i te wszystkie katalogi te usterki również chce je mają odzwierciedlenie, więc będzie można sprawdzić, jakie samochód miał niesprawności tak samo diagnosta na następnej stacji kontroli pojazdów też będzie widział, jaka poprzednia stacja stwierdziła usterki w tym pojeździe, czyli jak rozumiem, że w pewnym momencie, jeżeli n p. coś będzie nie tak z moimi hamulcami cech rozumiem, że to jest kwestia dyskwalifikują za przebieg to jest zdrada Izolda tak istotna, czyli ta, która wpływa na to, że jest w latach nie ma negatywnego wpływu Otóż diagnosta wpisuje kod tej usterki faktury tam oczywiście diagności znają wpisuje kod i co dalej robić ten użytkownik od tych pieniędzy nie dostaje z powrotem, który zapłacił przednie i jeżeli są stwierdzone usterki to tak jak tu akurat procedura badania techniczne są nie zmienia c natomiast wpływu, jeżeli zostały stwierdzone usterki to mamy 14 dni na ich usunięcie i możemy przyjechać Japończyk w zasadzie powinniśmy przymykać na to są stacje kontroli pojazdów wtedy diagnosta sprawdza już tylko te usterki, które zakwestionował i pobiera opłatę za ponowne sprawdzenie jak opłaty wahają się od 1 4 do 3 6 zł w zależności od usterki, które najdroższa pamięta pan wie pan co to są w szczegółach tak jestem bardzo powiedzą co by zajrzeć do rozporządzenia wiadomo w jedno miałam taki ktoś mówi Nowak wśród prawników kodeksów w głowie tylko głowę w kodeksie, kto zna wszystkie przepisy dokładnie natomiast regulacja jest taka, że przy ponownym sprawdzeniu suma opłat za te stwierdzone usterki nie może przekroczyć się całej opłaty za badanie techniczne, czyli nie możemy zapłacić n p. 1 50 zł, jeżeli samo badanie kosztuje 9 8 lub i po stwierdzeniu tych usterek leży po stwierdzeniu, że usterki zostały usunięte diagnosta liczy termin badania technicznego tego pierwszego kontaktu właściciela ze stacją jest natomiast właściciel przyjedzie na inną stację albo przekroczy ten termin czternastodniowy to będzie musiało na nowe badanie przejście od początków to pana zapytam zaraz po skrócie informacji, dlaczego na tej samej stacji płaci tylko za usterki na innej stacji musi już zapłacić za całość Marcin Barankiewicz Polska izba stacji kontroli pojazdów rozmawiamy o zmianach, które powinny wejść od poniedziałku nie jest 100 % pewne, że tak będzie skrót informacji, ponieważ co do rozmowy w Alicji skołowani Krzysztofa Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Marcin Barankiewicz dyrektor biura radca prawny Polska izba stacji kontroli pojazdów i rozmawiamy proszę państwa o zmianach, które teoretycznie mają wejść od poniedziałku jednak może się jeszcze tak zdarzyć, że nie wejdą, ponieważ wszystko się rozchodzi o szczegóły techniczne czy przez cały system nowy CEPiK 2 0 odpowiednio zadziała odpowiednio zostanie kolokwialnie mówiąc włączone odpalone i wszystko będzie wszędzie działać CEPiK 2 0 to nie tylko zmiany są stacje kontroli pojazdów ten system zostanie uruchomione również w innych instytucjach w starostwach są u policji jeszcze będzie US nie tak tak ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny służby specjalne stanowiska liczna dostanie więcej możliwości będzie Straż Graniczna mogła zatrzymywać dowód rejestracyjny to też jest ważna zmiana w także to to są zmiany, które teoretycznie 13 listopada mają wejść w życie ostateczna dotyczy decyzja tak jak mówisz w poprzedniej części zostanie podjęta jutro zobaczymy zobaczymy na dobrze wracając, bo w dni po koniec pierwszej części mówiliśmy o tym, że trzeba będzie zapłacić zgodnie z nowymi przepisami zapłacić przed badaniem technicznym zaś nie mieć 9 8 zlotych 8 plus, bo Lancet naczep, czyli 9 9 zł musimy zapłacić i dalej przechodzi cały system kontroli pojazdów, jeżeli diagnosta stwierdzi ważną usterkę cały wynik będzie negatywny taki kierowca właściciel pojazdu będzie miał 1 4 dni na usunięcie tej usterki po tych 14 dniach, jeżeli wróci natomiast samą stację kontroli pojazdów to zapłaci tylko zakonnic kontrolowanie tych usterek, które zostały wykryte czy też tylko tej cena za opłaty to będzie od 1 4 do 3 3 3 zł za stek z usterkami za usterkę w zależności od startu, gdy od jej charakteru tak, a dlaczego, jeżeli pojedzie na inną stację kontroli pojazdów w czasie tych 14 dni naprawiono usterką to musi zapłacić za całe badanie techniczne, a do tego, że te diagnosta na tej stacji, która wykonywała pierwsze badanie bada cały pojazd nie tylko te usterki natomiast gdyby pojechał na nową stację to trzeba to badanie od nowa przeprowadzić po 14 dniach tak samo może się popsuć samochód, jeżeli pojedzie nas inną stację jak do tej samej lub teoretycznie tak no takie są uregulowania prawne ciężko tu dyskutować założenie było takie, że ten jak Costa, który widział już sępoleńskiego kontrolował zakwestionował tylko określone usterki, a później nie badała od początku całego pojazdu tylko to co było zakwestionowane nowej stacji trzeba całe badanie nowa przeprowadzić, ale z tych właśnie o to chodzi m. in. żeby diagnosta na innej stacji kontroli pojazdów miał dokładnie te same informacje, które wprowadził ten diagnoza poprzedniej stacji kontroli pojazdów, więc diagnosta na tej innej stacji kontroli pojazdów ma to samo wiedzę, którą ma ten diagnosta pierwszy raz przeprowadzający badanie teoretycznie tak, ale badanie techniczne to, że są też sprawdzenie na urządzeniach i w dużej mierze kontrola genetyczna i decyzja diagnosty jest to nie da się da przełożyć, że to co suche dane CEPiK dadzą nam tę samą blond sytuacji, które będzie miało diagnosta w tej stacji, która powinna przebadać pojazd odnowa ustawodawca tak postanowił ciężko tam też dyskutować być może pan redaktor ma ma rację, że jeżeli informacja o usterkach trafia do wstępu to powinniśmy powinniśmy sprawdzać tylko te usterki Honda lege ferenda można to rozważyć ruchu tylko w jakim czasie w jakim przez jakiś czas ludzie będą płacić za to nie udać się zastanowią, bo przecież na różne stacje kontroli pojazdów są na niektórych pracuje 1 diagnosta na innych pracuje nawet 5 diagnostów jest, jeżeli nawet wrócimy do tej samej stacji kontroli pojazdów to inny diagnosta może nam kontrolować już dziś ten obszar, nieprawdaż może tak zdarzyć, więc i tutaj nie płacimy już za cały proces ten organoleptycznie jak to pan tak nazwał ładnie jak tutaj pewne zastrzeżenia mam do tego, bo jednak skoro uruchamiamy system, który ma sprawić, że będzie łatwiej szybciej, ale też lepiej to wszystko przeprowadzane lotnikom działa na wszystkich stacjach kontroli można potraktować jako głos dyskusji argument do rozważenia w dalszych zmianach prawnych panie dyrektorze Aten głos mówiłem, zanim to wszystko weszło w życie tego nikt nie słucha hard zima zupełnie sprawny sprawa kolein dobrze jeszcze kilka rzeczy, bo rozumiem, że nic się nie zmienia w samym przebiegu badania technicznego czy zmieniają się drobiazgi jakieś kwestie techniczne, które w użytkowych za bardzo nie odczuje natomiast jest 1 ważna zmiana w procedurze badań nad morze ratownicy troszeczkę mogą się zdziwić co do klasyfikacji usterek, bo w tej chwili mamy pojazdy wyposażone w sanację PGM mamy też pojazdy z hakiem do ciągnięcia przyczep i noc 3 4 lat za brak adnotacji w dowodzie rejestracyjnym jest to usterka drobna od poniedziałku będzie to już usterka istotna skutkujące negatywnym wynikiem badania i trzeba będzie po prostu pojechać do wydziału komunikacji, żeby to ma dotację uzyskać, dlaczego tak, dlatego że diagności bardzo często wskazywali, że mimo stwierdzenia tej usterki, która była klasyfikowana jako drobna użytkownicy pojazdu nie mieli motywacji, żeby pojechać do wydziału komunikacji i wyprostować kwestię w dokumentach za rok wracali znowu są z tą usterką i tak w kółko to samo poza tym w jakimś stopniu to wpływa tak naprawdę na bezpieczeństwo i nas, że to jest usterka istotna stała się przygotowana bezpieczeństwo no bo sama instalacja gazowa NATO to jest element układany prawda to prawda i w warto też wiedzieć czy ona jest zamontowana w pojeździe czy nie wielu użytkowników nie chce mieć instalacji gazowej i jest to też taka kwestia formalna, bo jeżeli tej dotacji nie będzie im później zdemontujemy instalacje gazową to poniesie żadnych swoją jakość pojazdu nie będzie, więc chodzi też takie kwestie i identyfikacyjne żebraczka następny nabywca pojazdu wiedział, że ten pojazd miał zamontowane instalacje co oczywiście też ma wpły w na kondycję silnika i innych podzespołów to teraz kolejna wątpliwość, bo to jest wszystko słuszne tylko, jeżeli jedziemy na taką stację kontroli pojazdów i faktycznie w dowodzie rejestracyjnym nie mamy adnotacji w systemie że, że pojazd jest napędzany gazem to przecież diagnosta widzi, że jednak jest inaczej Jon wstępuje do systemu i ta informacja zgodnie z ideą całego systemu CEPiK 2 0, a ona będzie już tych wszystkich starostwach będzie u policjantów będzie z ubezpieczenia i t d . tak jak ta informacja już tak będzie wszyscy będą teoretycznie wiedzieć, że samochód jest zasilany gazem to po co jechać znowu odnotowywać oddzielnie w starostwie, które znał w sklepie do systemu CEPiK 2 0 tą samą informację firma ma pan redaktorem racjonalne wydaje się, że chodzi bardziej kwestie identyfikacyjne i biuro kreacja pani dyrektor aż można tak to nazwać eksmisję wyda je po prostu, żeby wszyscy mieli swoją pracę, ale to też mamy sygnał, że następne rzeczy, czyli 1 usterka jest mało istotne na nano bardzo istotną przyda my adnotację, że samochód jest o tyle na gaz jest od Osaki zmiany co do kierowców niezauważalne, bo wprowadza się numeracja badań technicznych struktura tego numeru to jest ważne w kwestii forsowania c pół, żeby nie powtarzały się numery w bazie danych z różnych stacji i w tej chwili będzie to kolejny numer badania łamane na różnych stacji, bo każda stacja ma swój unikalny wyróżnik łamane na rok wtedy do tej pory przepisy tego nie regulowały i zachodziła obawa, że z różnych miejsc w Polsce może go do systemu wpływać badania techniczne tych samych numerach trzeba było tę strukturę stworzyć i baza w prosty sposób, ale dla użytkownika pojazdu jest to niezauważalna zmiana, ale to będzie pewnego rodzaju odniesienie, kto jest odpowiedzialny za przeprowadzenie badań technicznych tak znaczy, że w tej chwili jest jest to wiadome woda w tym pieczątka atak, którą dostajemy do dowodu rejestracyjnego u nas składa z 2 elementów jest wyrocznią stacji, więc możemy stwierdzić, która stacja to badanie wykonała Tusk na środku tej pieczątki jest numer uprawnień diagnosty jest też możemy określić konkretną osobę, która podpisała się po tym badaniu technicznym, a teraz będzie jakaś zmiana przy okazji właśnie identyfikacji diagnosty czy to będzie on imię nazwisko wpis wpisywane do systemu czy dalej tylko ten kod roboczy tak mnie też też przepisy się zmienia w tym zakresie i w starostowie wydział komunikacji, które prowadzone jest przedsiębiorców poza tym, że będą musiały przesłać do administratora danych i informacji chce lepiej informacje przedsiębiorca prowadzący stacje to również imię nazwisko oraz numer uprawnień diagnosty także te dane manowce te gromadzone w to akurat ja uważam za dobrą zmianę nowo jednak, jeżeli diagnosta popełnił jakiś błąd no to będzie szło na jego konto osobiste, a nie całej stacji jak najbardziej jak najbardziej cenne rzeczy oka jest jakieś ważne zmiany w z punktu widzenia kierowcy to tam stężenie jedno w te zmiany będą niezauważalne, bo dane będą transmitowane do CEP pułk w sposób automatyczny i nie tak jak do tej pory, że stacje przesyłowe informacji badania w pliku xml po kilku 2 3 dniach tylko w czasie rzeczywistym teraz to będzie badanie przesuwane, czyli od razu online natomiast dla kierowców troszeczkę może się zmienić, ale to dopiero w grudniu jeszcze, bo będą mieli dostęp do bazy danych w sposób elektroniczny trzeba będzie oczywiście mieć profil zaufany na Platformie ePUAP, jeżeli będziemy mieli taki profil zaufany to wtedy będziemy je do sądu wszystkich danych naszego pojazdu plus jeszcze c zaoferuje taką funkcjonalność jeśli wyrazimy zgodę to na maila będziemy mogli utrzymywać się on powiadomienia o kończącym się terminie badania o kończącym się o ubezpieczeniu OC ewentualnie, jeżeli coś trzeba wyprostować dokumentach albo są też niezgodność danych, toteż urząd nas mailowo o tym, poinformuje, że powinniśmy to wyprostować cyfryzacja tak teraz tak ePUAP to możemy sprawdzić liczbę punktów karnych do to tak coś przy tak porównanie, że trakt będzie skład wchodzić profil zaufany elektroniczna bało bankowość to on też może realnie działać nie tak dawno zbywają pojazd i wcześniejsze wcielenie się pojazd kilka lat temu jest walutą udają się do wydziału komunikacji celem zgłoszenia faktu zbycia pojazdu w tej chwili wykonałem to za pomocą profilu zaufanego miałem od reportera dała odpowiedź elektroniczną zgłoszenia są przyjemne rzeczywiście chcecie jest filia notacje to sprawdzałem, że mój pojazd został zbyty nie są już jego właścicielem jest o tyle zła to jest o tyle dobra, że w przypadku jakiejś prawda zawiadomienia wraz ze straży miejskiej, tudzież z policji jesteśmy w stanie się wytłumaczyć, że tego dnia o tej godzinie nie byliśmy właścicielami tego pojazdu, a zwłaszcza jak kogoś następnego właściciela spotka niemiłe zaskoczenie i nie jest zobaczy swojego samochodu w tym miejscu, gdzie go zostawił tak albo gdy uda się do drugiego fotografa na drodze tak to prawda to prawda dobrze to teraz panie dyrektorze chciałbym, żebyśmy porozmawiali o tym dlaczego ta płatność to co mówisz w pierwszej części ma się odbywać przed całym cytat z całym procesem kontrolowania stanu technicznego pojazdu, bo ja troszeczkę tego nie rozumiem do tej pory po szliśmy za usługę, a teraz musimy płacić za wykonanie usługi, czyli przed tą całą tą drogą tacie, że zdrowa tutaj zacząć od tego, że badanie techniczne nie jest usługą tą są czynności urzędowej i sprawdzamy stan techniczny auta proszę zobaczyć go na nią obrażać mam nawet dyrektywa w tą, która by ma być remontowana 2 0 1 4 na 4 5 powołuje się na dyrektywę usługową, gdzie tam te zadania dotyczące bezpieczeństwa transportu są wyłączone taka sytuacja jest to badamy bezpieczeństwo a dlaczego od lat, dlaczego to opłaca, dlatego że bardzo często się zdarzało także, gdy kierowca nie poznawał wynik badania technicznego niestety był to wynik negatywny to zaczynały się dyskusje diagnosta Malepszy jest przecież ja tu przyjechałem po pieczątkę, jakby nie ma tej świadomości jeszcze do końca wyrobionej, że przyjeżdżamy po to, żeby sprawdzić stan techniczny auta i od po to, żeby wiedzieć czy możemy się nim bezpiecznie poruszać się po drodze, a nie po to, żeby uzyskać pieczątkę w dowodzie i opłata przed badaniem mama też diagnostów wspomóc w tych dyskusjach z użytkownikami pojazdów, że jego staż napracował sprawdzi stan techniczny auta śmieje, a wynik jest wypadkową tego w jakim stanie technicznym auto jest w a dlaczego nie można, by było zapisać w ustawie także płatność jest po niezależnie od tego jaki wynik negatywny czy pozytywne dla Niemiec do końca, by pomogło wydaje mi się, że to rozwiązanie to rozwiązanie jest lepsze jest nowe na pewno trzeba będzie się do niego przyzwyczaić jak to będzie działało w praktyce to pewnie czas pokaże tak będzie łosi te przepisy poobserwować, jeżeli okaże się że, że nie zadziałało no to przy kolejnej zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym będzie można rozważyć jakieś modyfikacje w dobrze, a te wszystkie informacje, które będą trafiać do CEPiK 2 0 to też mają skutkować tym, że tzw. od ta polityka atuty to to dziwnie było trochę nazywamy turystyką przejazdową pomiędzy strategią rządową przegląd auta, które z tego przeglądu AW Invest w jakim stopniu myślicie że, że ta turystyka przeglądu owa zostanie zatrzymana, jeżeli te informacje wszystkie będą wpisywane do przede wszystkim takie są już od diagnosta na następnej stacji, jeżeli użytkownik zdecydowałoby się trochę prawda to turystykę uprawiać będzie wiedział, jakie zostały stwierdzone usterki na jej raz zastanowić się czy można je było tak krótkim czasie usunąć i nie da się też już prawda wymazać, kto bada ten pojazd, więc zostanie ślad z konkretną osobą tak jak żeśmy rozmawiali dane imię nazwisko numer uprawnień diagnosty w systemie będzie widniał Marcin Barankiewicz dyrektor biura radcy prawna radca prawny Polska izba stacji kontroli pojazdów przed nami skrót informacji po nim wracamy do dyskusji o wystawa się przed mikrofonem trzecia część audycji skołowani w studiu dalej Marcin Barankiewicz dyrektor biura radca prawny Polska izba stacji kontroli pojazdów rozmawiam proszę państwa o zmianach, które powinny wejść od poniedziałku podkreślamy to, że może tak się wydarzyć jednak nie będzie tych zmian wszystko przez technika jak i związane z prawa z wprowadzeniem systemu CEPiK 2 0 Centralna ewidencja pojazdów i kierowców 2 0 i od lat trwa wprowadzenie tego systemu może się w końcu przepraszam udać wszyscy mają dokonać zobaczymy zobaczymy dobrze, bo przed informacją mówiliśmy, że o tej potrzebie wprowadzenia opłaty przed i tak się zastanawiam zresztą słuchaczy napisał maila na skalowanie MOPR oto próbka sam zachęcam gorąco do dopisania, że ten element tej opłaty jest pewien sposób powiązane z odpowiedzialnością też diagnostę za wykonywanie badania technicznego, jeżeli już zapłacone wprowadzone po to, diagnosta wykonał już całe badanie nie będzie wątpliwości, że tego badania nie było czy też zostało jakoś tam bokiem przeprowadzą tak jak najbardziej tak no bo też Quest został został wydany paragon czy też faktura no i jeżeli byłoby jakieś zastrzeżenia co do wykonania tego badania technicznego to mamy dokument księgowy też z rynku poza tym, że dostajemy do ręki zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, gdzie łatwo też zidentyfikować, ponieważ diagnosta musisz się podpisać imieniem nazwiskiem swoją imienną pieczątkę też przedstawić to czy to w jaki sposób jednak rozwiąże problem korupcji za samo wydanie decyzji negatywnej bądź pozytywnej na czym myślę, że w ziemię tak nie rozwiązuje to w sposób taki systemowe, bo zawsze w takich sytuacjach czy to diagności jakiś inny zawód najsłabszym ogniwem jest człowiekiem myślę, że diagności w tej chwili mają coraz większą świadomość boję się jeszcze jakieś takie układy z kierowcami poz, ponieważ są karani są cofane uprawnienia, by to często policja prowadzi obserwacje stacji kontroli pojazdów nagrywała sobie filmy fabularne, jakie pojazdy wjechały na stacjach i później widnieją w rejestrze te informacje też się rozprzestrzeniają po forach internetowych zapadają wyroki czy to karne czy to administracyjne i diagności, chcąc dalej pracować na stacji kontroli pojazdów to bardzo mocno się pilnują, żeby sobie nie złamać kariery zawodowe w, czyli rozumiem, że teraz, gdy nie będzie takiej możliwości, żeby ślad po rozpoczęciu z przebiegu całego procesu badania technicznego nie było odnotowane w tym momencie, kiedy pobierze pop diagnosta pobierze dane identyfikacyjne pojazdu to system ten fakt odnotuje, iż zostaje także nie da się tego wymazać jest to baza Centralna diagnosta nie będzie miał możliwości ingerencji w to bazę w tej chwili tak jak chce 1 0 funkcjonował jest lokalne i dane o badaniu technicznym to cel pół trafiały z pewnym opóźnieniem, jeżeli mamy rynek komunikacji online, gdzie wszystkie zdarzenia są odnotowywane i cyfryzacja tak to diagnoście będzie się ciężko wytłumaczyć, że tego pojazdu nie widziało nie robił badania bo, bo system będzie miało już lat jest odnotowany w w pierwszej części jeszcze audycji, kto z państwa nie mógł wysłuchać to zachęcam gorąco, żeby audycji odsłuchał w archiwum na stronie TOK FM PL albo w aplikacji mobilnej mówiliśmy, że o tym, że do tej pory nie były odnotowywane ta kontrole, które nie przeszły, które skończyły się wynikiem negatywnym albo diagnosta będzie pozytywna tylko pozytywne były zrobione na podstawie różnych danych zresztą też Najwyższa Izba Kontroli, ale różnego rodzaju specjaliści wyliczają, że badań technicznych w Polsce nie przechodzi Kukol 2 % badanych pojazdów w Niemczech jest to około 16 17 tylko, że tam oczywiście inaczej to wszystko wygląda też systemu, który my dzisiaj mówimy o tam już działa od wielu lat od wielu lat więc, więc to to pokazuje też, że to co ten cały system procesu kontroli pojazdów poprawia wprowadzenie systemu i cyfryzacji jak pan myśli w takim razie po wprowadzeniu tego całego systemu nowego, o ile pojazdów nie będzie przechodzić czy też będzie miał wynik negatywny kontroli i myślę, że myślę, że nie da się zwiększy natomiast nie jestem wróżką ciężko mi strzelać i czy to będzie 5 % 6 czas pokaże co będzie przeprowadzić analizę na pewno taka analiza będzie przeprowadzona nie wiem po okresie pół roku roku od funkcjonowania systemu i wtedy będziemy mogli jakieś wnioski wyciągać na pewno przyjrzy się temu ustawodawca przy wjeździe do miasta ustawodawcą był tak zrobił w kontekście planowanych zmian prawnych, które datowane są na maj w przyszłym roku czy musimy implementować dyrektywę i na tej podstawie sumy doświadczeń Bento uwzględnił przy konstruowaniu nowych przepisów możemy się trochę dziwić auta z takim darem, zwłaszcza że jest zima dosyć Starym parkiem pałacowym tak naszym wiadomo, że ten park z roku na rok się odmładza to właśnie wprowadzenie CEP 2 0 ma też troszeczkę wyczyścić starą bazę danych z martwych dusz z pojazdów, które niedawno już najeżony został wyrejestrowany z jakich względów jej też praktycznie w bazie funkcjonują natomiast fizycznie po drodze się nie poruszają na nich z szacunków branży motoryzacyjnej wynika, że tych pojazdów jest znacznie mniej fizyczną jeżdżących już w oficjalnej bazie danych, a średni wiek pojazdu to się szacuje dziś tak na 13 1 4 lat, czyli mnie nie jest jeszcze aż tak źle natomiast na pewno w Niemczech mamy ostatnie dane, jakie słyszałem to 90, a tam troszeczkę troszeczkę się wydłużył średni wiek pojazdu z rożnych pewnie względów no ale my mamy tutaj jeszcze 4 5 lat w średnim wieku do nadrobienia w trochę nawiązywały do raportu Najwyższej Izby Kontroli, które były przyczyną jego wynik był opublikowane w bodajże w kwietniu tego roku Najwyższa Izba Kontroli tam wskazywano bardzo istotny element całego systemu dopuszczania pojazdów do ruchu z również stacji kontroli pojazdów mianowicie kontroli tych stacji kontroli pojazdów czy ten nowy system w jaki sposób starostwo pomoże w kontroli SKP czy na pewno będą mięli dostęp online do tej bazy -li będą mogli sprawdzić, kto wykonał badanie i że ich do badań rejestracja dana wykonała ne natomiast nic nie zastąpi kontroli na stacji kontroli pojazdów CEP cały samego procesu przeprowadzania badania technicznego zgodnie z prawem ta kontrola powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku i montera płatników tych starostwa, które zostały skontrolowane, bo tylko 5 proc starosta wykazał, że nie zawsze ten termin jest przestrzegam jest tutaj kontrola raz bazy danych o pojazdach, bo to też wtedy starostowie muszą zajrzeć ile pojazdów jest przeprowadzany właśnie sprawdzają, jakie wyniki czy pozytywne czy negatywne Tusk kontrola warunków prowadzenia stacji i samego sposobu przeprowadzania badań no właśnie, bo jak zresztą sama najwyższa izba wskazała, że część stacji była doposażona w odpowiednim aparatury, które były niezbędne do całościowego przeglądu na czym myślę, że to aż takiego tragedia Manolo sporadyczne przypadki, bo generalnie wyposażenia stacji całkiem niezła to trzeba przyznać, że mamy wyposażenie, które spełnia wymogi dyrektywy w trąby zaimplementowana, więc nie musimy się martwić nie trzeba oblicza wprowadzać jakieś rewolucji zresztą ja też robi badania techniczne swoich pojazdów na wielu stacjach teściową pracuje w branży, więc wiele stacji widziałem naprawdę jest to nowoczesna aparatura ma zawsze tylko jest ten czynnik ludzki rzeczowa i używać w nos w mniejszych miejscowościach też po sprawdzą to w tekst tak mi się wydaje, że cały problem, jeżeli chodzi o dopuszczenie tych pojazdów do ruchu to jednak nie w dużych miastach, ale gdzieś tam zależy w małych miejscowościach mam też kilka takich stacji, które nazwałbym perełkami wyższe są w małych miejscowościach re są moi znajomi i przedsiębiorcy osoby z tymi współpracuje z diabłem w ciężkim szoku jak ta stacja kontroli pojazdów i warsztat wygląda w Warszawie rzadko można znaleźć warsztat tak uporządkowany i stacji tak uporządkowaną wszystko na swoim miejscu jest obraz jest taki, że małe mniejszych miejscowościach Izydora aleja znam takie przypadki, że Stępień z dużym mieście uogólnienia zawsze jest arabskim ach, pomysłem bardzo ważne pytanie na profilu skołowani na Facebooku mam padło 3 wprowadzono obowiązek wprowadzono obowiązek obligatoryjne i każdorazowy dokumentowania jakości spalin przez stację kontroli pojazdów i sprawdzania czy pojazd z magicznie znikną z filtrem cząstek stałych i katalizator chodzi o ten proceder, który nie jest znany w Polsce właśnie wycinania do pracy to jest tak problem DPF w gwizdów generalnie na stacji kontroli pojazdów nie jest taki prosty w po już te urządzenia, które w, które z komendy mierzona stacji kontroli pojazdów one padają przepuszczalność światła w spalinach w ogóle nie poza badaniem składu chemicznego od spalin euro i diagnosta poznać stoję przy drodze badanie techniczne to nie możemy zdemontować pojeździe, jeżeli DPF został wycięty i jest tylko sama puszka i nie widać jakieś ingerencja wiadomo, że mamy takich Magików, którzy potrafią tak to zrobić diagnosta nie stanie się poznać jest oszukany oba DF 3 złą cze diagnostyczne kontrolki w pojeździe nic się świeci przypominam, jeżeli zapali nam się kontrolka pomarańczowa na desce rozdzielczej to jest dyskwalifikacja od jedno 10 0 daje wynik negatywny, ale są różnego rodzaju emulatora i inne cuda wianki można doszukać to ciężko jest stwierdzić natomiast wiem, że 1 z instytutów badawczych dostało dużo słyszałem o tym, niedawno dostał zadanie, żeby opracować analizę jak można, by skutecznie badać dziś, że na stacjach kontroli pojazdów, bo teoretycznie przy każdym badaniu zależności czy to jest benzyna czy wizja to powinniśmy sprawdzić albo albo składa, bo prawda analiza spalin przeprowadzić w przypadku benzyniakiem bardzo podstawowe są to w Glinkach są to podstawowe natomiast wiadomo, że technika idzie mocno do przodu i jeżeli pojazd jest wyposażony w Chinach wypłat wysokoprężny spełniają normę euro 5 EUR 6 bardzo często demoluje wskaże 0 lub osób wspomina nic nie ma już musiał być na to nie znaczy, że ten filtr cząstek stałych nie został wycięty nie to okres, by wskazywało, że w PIT jest, bo jeżeli jest w Tampere w spalinach jest 0 to znaczy, że okres jest on działa, jeżeli byłaby norma euro 6, a w spalinach mielibyśmy sadze taki przepuszczony światła byłoby mniejsza to by to jest informacja do diagnosty, że DPS został wycięty wstyd w jest wiza, gdzie do PL działa i jesteś ten system SCR, czyli mamy AdBlue, jeżeli wskazuje 0 to znaczy wszystko jest poprawny no dobrze to w takim razie, jakim sposobem dni od na czym tak naprawdę nie wiemy, jakiej skali to się odbywa wycinanie tych filtrów cząstek stałych naboru nikt tego nie badać sztucznie próbuje tego zbadać Bestu trudne, ale jednak samochody przechodzą badania techniczne z wyciętym możemy tak się zgodzić prawda przychodzą też, dlatego że normy, które są w rozporządzeniu są na tyle wysokie, że nie ma problemu, żeby te żelbetowe tandetą, by przejść także jedno tutaj musiał być bardziej specjalistyczne urządzenia, żeby badać skład chemiczny tak jak 1 z koncernu został przyłapany na pewnych manipulacjach wagę możemy opowiedzieć tak to tam były przeprowadzone badania laboratoryjne no na hamowni stacja kontroli pojazdów nie jest aż tak specjalistycznej miejscem, gdzie tego typu badania można przeprowadzić, bo to mamy sprawdzić szybko i w miarę tanio, jeżeli pewne, jeżeli mielibyśmy nie do końca dobrze no nie da się wszystkiego sprawdzić dobrze natomiast toczy jest wyciętym DPF czy niema takiego oszustwa NATO to uda się sprawić instytutach badawczych wyrywkowo wydaje mi się, że rozwiązaniem też powinno być, jeżeli dopuszczamy są one u nas instytucje, które hamują pojazdy wyrywkowo powieśmy badacz pojazdy czy one rzeczywiście spełniają określone normy czy też jak wyrywkowo zbadać, ale rozumiem, że w jakiś przepisach kierowca jadąc na stacje kontroli pojazdów musiałby się zgodzić na oddanie samochodu do Tychów pełniejszy badań, które z warunków dłużej trwają minister tam tak mniej więcej kontrola to trwa około pół godziny na około pół godziny teraz na badanie tych starych metod lub dłużej lat jak tutaj zabierać obywatelom ich własność no to jest problem dlatego mówię, że kwestia 2 z nich zadymienia jest bardzo bardzo złożona Mb sama Unia ma z tym problem nie tylko my urzędnicy pracują zobaczymy, jakie będą efekty tych prac pani Małgorzata, zmierzając już do końca po Małgorzata napisała, że wczoraj system nie mógł znaleźć ani prawie trzyletniego auta kupione w salonie mam zgłosić się w poniedziałek z pani Małgorzata twierdzi, że znowu wprowadza się coś nie sprawdzonego uważam, że to nie jest w porządku myślę, że wynika to, że już wczoraj zaczęła się migracja stacje kontroli pojazdów ostatnie dane zbadań przysyłały mniej więcej godziny czternastej no i to trzeba te kilka dni na przestrzeni niesie ze starego nowe i wcale się pani Małgorzacie nie dziwię mogło tak się stać, bo ich wydziały komunikacji stacje no to już była odpowiednia wyłączone mam nadzieję panie mogą za to, że pani musiała zapłacić za to niewykonane badania skoro ma się pani pojawić tysiące dwunastym w poniedziałek jeszcze jedno pytanie od pana Michała co jeśli badanie techniczne wypada święto i stacje diagnostyczne są zamknięte n p. dzisiaj, czyli rozumiem, że termin końcowy jest tego badania, które pan miał uczyć pieczątki mija właśnie święto no i dopiero się dzisiaj zorientował, że trzeba przeprowadzić go kiedyś ministerstwo infrastruktury wyjaśniał tę kwestię terminów powinno się przejechać dzień wcześniej na to badanie techniczne, ponieważ to w poniedziałek czy w niedziele już będzie po terminie nawet należałoby przyjechać autem na lawecie tak prawidłowo tak, ale sądzę, że lepszym rozwiązaniem będzie po prostu podjechać do najbliższej stacji kontroli pojazdów bardzo panu dziękuję Marcin Barankiewicz dyrektor biura radcy prawne Polska izba stacji kontroli pojazdów zresztą pan Marcin dzisiaj imieniny wszystkiego najlepszego dziękuję wam życie mam nadzieję, że pana Rogali świętomarcińskich no owszem, jest, że są w drodze mama ma przyjechać także z rywalami z dostawą, a ja też z przyjemnością dzisiaj wiem dziś proszę państwa zresztą dzisiaj 11 listopada dobrze państwo wiedzą 90 9 rocznica odzyskania niepodległości od jedenastej specjalny program poświęcony właśnie tej dacie tej rocznicy ja zapraszam na zmotoryzowanych również w klimacie odświętnym bowiem z Jerzym Domańskim m. in . o tym, jaki samochody miał Józef Piłsudski, ale zmotoryzowani dzisiaj nie od 12 2 0 specjalnie o szesnastej 40 kłania się Nisko do usłyszenia Krzysztof Woźniak za kilka minut informacje Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wierzę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA