REKLAMA

Habit zamiast szminki

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-11-13 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:44 min.
Udostępnij:

Jak to możliwe, że w kraju postrzeganym jako katolicki "Habit zamiast szminki" Eweliny Tondys to pierwszy w historii zbiór wywiadów z zakonnicami? Rozwiń »

Oczywiście, powszechnie znana jest w Polsce siostra Małgorzata Chmielewska (która zresztą w "Habicie zamiast szminki" się nie pojawia). Ktoś, kto zajmuje się bioetyką, musiał natknąć się na artykuły s. prof. Barbary Chyrowicz. Poza tym jednak wciąż ulegamy stereotypowi, że zakonnice to zakrystianki, ewentualnie znakomite kucharki. I że głównie... milczą, w każdym razie publicznie.

Tymczasem Ewelina Tondys dotarła do czternastu spełnionych, energicznych i fascynujących kobiet w habitach. W czasach, w których katolicyzm kojarzy się politycznie (i patriarchalnie), warto posłuchać, czym religia może być poza tym, obok tego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Nasłuchiwanie. Dobry wieczór, przy mikrofonie Jerzy Sosnowski. Proszę państwa, jakkolwiek zabrzmi to dziwacznie i może nawet niezręcznie, to dziś będziemy nasłuchiwali... zakonnic. Ukazała się książka Eweliny Tonder z podtytułem "Habit zamiast szminki", stanowiąca zbiór wywiadów z polskimi zakonnicami. Wręcz symptomatyczne, że takiego zbioru jeszcze nigdy w Polsce nie było. Autorka dotarła do kilkunastu fascynujących, spełnionych i energicznych kobiet, czyli na rozmaite sposoby niezgodnych ze stereotypem, każącym w zakonnicy widzieć osobę cichą, nie wadzącą nikomu, kto wie, czy nie po jakichś przejściach, która zostaje delegowana do prac służebnych, może prac ogrodniczych. To, co mówią w "Habicie zamiast szminki" siostry zakonne, nie zawsze oczywiście musi nas przekonywać, ale warte jest, by posłuchać głosów ludzi, którzy wybrali z jakich powodów niełatwy sposób życia i są z tego powodu zadowoleni. Zapraszam zatem państwa: wierzących i niewierzących do rozmowy o kobietach, których często w przestrzeni publicznej nie słychać. Rozwiń »
Te afrykańskie brzmienia język suahili tonie pomyłka, bo nie jest chyba przypadkiem, że znacząca grupa rozmówczyni jest powiedzieć, że większość znacząca grupa rozmówcy mojego gościa ma za sobą doświadczenia misji w Afryce goście nasłuchiwanie jest autorką książki habit zamiast szminki pełny tytuł habit habit zamiast szminki, czyli zakonnicy zabierają głos pani o tym, jaką zdobyli 4 wieczór w Skonto za tę książkę i na to, żeby równać się w wydawnictwie świeckim?

Pomysł zrodził się w ubiegłym roku, kiedy śledziłam dyskusje dotyczące zakonnic i pewną debatę, która się zrodziła debata, jakby wywołana została tematem były sióstr zakonnych, ale nic tak, by dotyczyła tak szerokie koło i zaczęła zaczęła dotyczyć głównie zakonów żeńskich czytam sporo artykułów także komentarze w internecie rozmaitych brak śledziła rozmaite wypowiedzi i biegłych

Bezpośrednią inspiracją było zdanie, które służą w dyskusji publicystycznej, które brzmiało polskie zakonnice nigdy nie zgodzą się na rozmowy o swoim życiu i to jakoś bardzo zarezonowało i ja za tym trochę chodziłam i w pewnym momencie postanowią, że to sprawdzę czy faktycznie tak jest czy spotkam się z uporem i 3 czy to jest w ogóle jakiś jakiś temat tabu żeby, żeby spróbować porozmawiać z zakonnicami o ich życiu 

Natomiast, jeżeli chodzi o drugą cześć pana pytania, dlaczego wydawnictwo dolnośląskie i bieg od początku towarzyszyło mi przekonanie, że tym, że chce tę książkę wydać świeckim świeckim wydawnictwie bez kilku powodów po pierwsze dlatego żeby, żeby od razu nie dostała stygmat tu, żebyś dni dni do Gumieniec nie było nikogo kojarzonej Kodo zwana śląską kościół Kowa, która nie trafi do szerokiego obrotu tylko zostanie zaś drukowana jako książka dystrybuowana w księgarniach katolickich inną, a po drugie i to chyba jak równie ważne jedynie ważniejsze 

Bardzo mi zależało na tym, żeby ta książka mogła trafić Glenn nie tylko do ludzi wierzących albo, żeby trafiła przede wszystkim do tych, którzy z rozmaitych powodów albo mają skomplikowane relacje z kościołem albo często patrzą na niego krytycznie, żeby poczytali posłuchali kobiet, które w, które żyją zupełnie inaczej ktoś często być może nie mają dobrego zdania

Tak, bo to jest, bo to jest także z 1 strony mówi się i w Ełku podczas tej dyskusji tej pani wspomina to ile pamiętam podało że, że zakonnice sam kościele są traktowane były nieraz jako taki jest jak to powiedzieć jak założyć dużo zimozielonych zamiary w aktach jest dużo, mówi że to, że są mniej ważne dane o o mężczyznę konsekrowanych zakonników to od księży, a z drugiej strony rzeczywiście one czasami budzą jakieś takie fobie powiedziałbym, że jakieś tam ich wymarzony remont wykonywany kobieta czy jest jakiś kłopot latem idea ta bakteria też sobie wypad podczas pracy nad tą książką przekonała się wielokrotnie, że najczęściej ta opinia czy czy też te poglądy rzadko, w którym przypadku zostały skonfrontowane z rzeczywistością rzadko ktoś, kto ma tak negatywne zdanie przekroczył mury klasztoru ma szerokie znajomości w owym powiedziała w środowisku żeńskich zakonów albo albo ma jakiś reprezentatywny doświadczenia, bo biegły absolutnie zakwestionować, że rzetelnym złe doświadczenia się zdarzają i najbardziej można je mieć natomiast najczęściej jest ugruntowana na tym, że znajoma znajomymi opowiadała gdzieś czytałem powtarzam widziałem taką zakończy spotkam nigdy nie zamierzał słowa po Ameryce mówiąc pani miała jakiś rekomendacje czy tak bym chodziła pani z ulicy słychać na furtę klasztorną wieżę chciał zrobić wywiad z nim on nie miał żadnych cennych rekomendacji i nie nie wyglądało też tak, że zgłoszą się na furtce, bo jakby, przygotowując się do domu bym do pisania i jakby zanim jeszcze otrzymam zgodę na na prace nad takim projektem od wydawcy przygód, gdyby sama sama otworzyła Riese, czyli bis staram się przygotować pewien pewien projekt i w ramach tego projektu pojawiał się pewne nazwiska wiedziała do jakich sióstr chciałabym dotrzeć i in ścian, żeby ten cenny ten obraz był dosyć reprezentatywny w takim znaczeniu, że zależało mi na tym, żeby zakonnice które, które trafią do tej książki reprezentowały powiedzmy szerokie spektrum doświadczeń to znaczy, żeby obszary, w których pracują posługują były zróżnicowane i żeby inni, żeby utworzył się z tego pewien pewien obraz tak jednocześnie jest zdać sprawę, że wielka sława mnie trochę boi się wydawało, że nie mam negatywnych, że negatywny stereotyp związany z zakonnicami natomiast w sumie byłem zdziwiony pani rozmawiać z 1 4 kobietami użyjemy takiego bardzo świeckie wzrośnie z kobietami sukcesu w niczym tron wszystkie są zadowolone z tego co robią mają w w tych dziedzinach, które w, które wybrały mają mają ogromne osiągnięcia w tym sensie to jednak jest, by taka nie tyle oczek, lecz także problemy to jest pytanie, które się bardzo często pojawiam powiem tak ja ani nikt nie miał żadnych założeń zacznie miałam żadnych warunków, które siostra, z którą chciałabym rozmawiać musiałaby spełnić tak natomiast nie było nie było w ogóle łatwą dotrzeć do o dorosłych dziewczyn które, która od początku podzieliły, by mnie w moją wiarę w ten projekt i chciałyby uczestniczyć w tej książce zdarzają się odmowy zdarzały się odmowy zdarzało im zdarzały się zdarzało się zniechęcanie mnie do dalszej pracy nad takim pomysłem i bym powiedział, że żyjemy w gdy spotykam się też ze sceptycyzmem i z szeroko taką wojenką ostrożnością palmy pani wrażenie, że złoto było bardziej był brak zaufania do pani czy brak zaufania do ZUS do struktur, które któryś z koncepcją myślę, że jedno drugie i wiele innych czynników, o których gdzieś tam dowiadywałem się w trakcie dlatego, jakby w tym znaczeniu siostry, które zgodziły się na rozmowę to były to były siostry, które po pierwsze, obdarzył mnie zaufaniem po drugie, uznały w jaki w, jaki sposób sensowność dostrzegł sensowność takiego projektu ich pomogły też jak śmiało powiedzieć, że w dno miało odwagę zebrał się na odwagę, żeby podzielić swoim swoją bardzo osobistym często niezwykłym doświadczeniem, ale jednak bardzo osobistym i myślę, że to, jakby w 1 i abstrahując także tu od wymiaru zakonnego no nie każdy człowiek chciałby się dzielić tak intymnym obszarem swego życia z doświadczeniem działa wyraźnie, że wierzący niewierzący w Polsce jak zaręczyny czy zakonnica i zadać pytanie dobrze czy znasz 1 z zakonnicą, bo nazwisko do rejestru gotów założyć, że wcześniej robiłem badań socjologicznych dopadnie nas zresztą Małgorzata Chmielewska oni akurat na te listy przed trzęsieniem nie ma i i dzisiaj z perspektywy myślę sobie, że rząd, że to dobrze, że nie ma siostry Chmielewskiej, dlatego że siostrę Chmielewską chyba każdy albo prawie każdy w Polsce zna i jakoś kojarzy i winie kwestionuje dobra i całego obszaru w biegu gdzieniegdzie posługuje się stroną siostra Małgorzata i tego co czyni natomiast ja cieszę się również z tego powodu, że inni, że dzięki temu one tym kobietom, które pojawiło się w książce będzie można zacząć polemizować z taką opinią, że w, którą jaz kilkakrotnie spotkałam, że w Polsce jest tylko 1 zakonnica i albo 1 sensowna zakonnica Bosko jedno można porozmawiać ja też nie wiedział czy tak jest i i przystępując do pracy też miałam na wiele oba w tytułowego po drugie, znamy dokładny plan zdecydowanie to, bo podróżni znane i i tak jak to kiedyś wspomniał od początku to był to był projekt i obarczone ryzykiem i nogi i i projekty, na które wiele rozmów nie reagowało entuzjastycznie od dawna to wróćmy teraz stoi tego fragmentu piosenki, którą zaśpiewała na Akademii man, czyli do Afryki, bo ten pobyt w Afryce lub stworzenie na misjach i przynależność do 1 zgromadzenia sióstr będzie dość prowadzone są trochę to, skąd takie wiecach zauważyłem, że kilka biografii spajają i to chyba nie przypadek przepuszcza wodę znana mi się, więc szczególny sposób byśmy szczególny rodzaj ludzi w prawie 1 czy rzeczywiście kilka w kilka rozmówczyni w książce ma za sobą doświadczenie misyjne w tym także pobyt w Afryce, choć nie tylko rzeczywiście są w książce 3 siostry należący do zgromadzenia Sacre KR chyba nieprzypadkowo, dlatego że jak przekonałam się pracując nad nad książką spotkam wyjątkowe bardzo światłe siostry mu z tego zgromadzenia, które nie tylko wykonujące świetną pracę lub tego nie niemające strachu przed przed kontaktami z mediami natomiast tak, jeżeli chodzi o oto doświadczenie misyjne to nie tylko Afryka, ale także w Aleppo Rosja no jest to jest wątek, który w życiorysach zakonnicy odgrywali istotną rolę, ale potem zaś w Opatowie potrzebujący wywiad moim zdaniem jest wciąż jeszcze na początek w tej wieży część naszej rozmowy dokończyć jeszcze 1 jeszcze 1 kwestii mianowicie wiele, mówi że kościół w ogóle, a już na pewno kościół w Polsce jest bardzo patriarchalne i ten wątek, o czym pojawia, ale takie koszty dochody tych rozmowach nie jest często jednak by zakonnica tylko wspomnę ironicznie, że kiedyś osiągać swoje kazanie chyba kazanie było to wezwania bracia i grona co w Daegu potem do nich dobrać się wstydu stwierdził, że dobrze to znaczy czy to samo co ona kwaśno komentuje, że skoro tak nie rozumie, dlaczego nie powiedział tylko czosnkowym zakonnicy zsynchronizować oto one mają oczko pod patronatem za sobą nigdy nie miały tu po prostu znaleźć się, że to jest temat wciąż zdominowane treścią już dziś jest bardzo złożona kwestia nie wiem czy to ty potrafiłabym jakoś wyczerpujące się satysfakcjonujące odpowiedzieć RN generalnie są lub spotkałam się z opiniami o tym, mówią same siostry to co dla mnie było dosyć zaskakującym odkryciem, że MON życie sióstr zakonnych częstość zakony żyjące gdzieś są w sposób ukryty albo albo oszust, który za nas na pozór nie robią nic spektakl z spektakularne go Andy powiedzmy uczciwie rzadko kiedy słychać przestrzeni publicznej o zakonnica w sposób pozytywny czy liczy, że wykonują jakąś fajną robotę inni rzadko LM w w mojej rzadko kiedy można się spotkać z tym, że jakby z pozytywnymi opiniami tak o życiu zakonnych natomiast sami same siostry wspominały o tym, że inni od księży w kościele nie słyszą o sobie w sposób w sposób pozytywny i często zdarza się, że nawet księża dziewczynom, które rozważają taką drogę nie mówią o zakonach żeńskich najlepiej, a nawet zniechęcają do takiej drogi w także to jest jakby część odpowiedzi w zagrożonym testy w odpowiedzi został głównym w Jaworze a w jaki świeże potwierdzili paniom sprzed lat doświadczenie bycie ministrantem i pamiętam, że były takie takie rozdwojenie talentami niezwykle sympatyczną siostra zakrystian u nas parafii i pamiętam takie żarty się w gronie ministranci plus księża, które były nie był agresywny nie były zabawne, ale nie zbijemy mamy też w ostatnich dziesięcioleciach w wielu kwestiach wyszło nasze wyczucie co wypada to nie układa się drobiowym delikatniejsze niż kiedyś to do dziś no pewnie tak nerwowo przekazuje śmiał się najwyżej półgębkiem z rozmaitych uwag będą, więc w tym sensie tak i kontrolę jakości jest mięsożercą post dużo osobowości, które robił swoje już robią swoje, a poza tym mam też wrażenie, że im w tym to było dla mnie również dosyć zaskakujące ale, ale innym kilkakrotnie spotkam się z taką z taką wypowiedzią sformowaną przez siostry, że mnie one poniekąd z takiej powiedzmy walki o stołki z wyścigu szczurów i wskazanie w kościele się zwolniły w celi inni idą w Rzgowie zwolnienie z tego, żeby teraz mniej i inżynier osadzonych w Łódzkiem technik instalacji i dlatego kiedy i jak często jakość tak zaaferowana 3 rzeczy bardzo ciekawa pytałam ją wątek kapłaństwa kobiet czy wymrzeć tego, że będą to były reprezentowane jednak z rozmaitych komisjach gremiach kościelnych tak dalej to owszem, biegły pokój pojawiał się takie głosy, że żyje jak najbardziej kombi jak ta kobieca obecność jest wskazana nawet nie tyle co konkretnie sióstr zakonnych ile w ogóle kobiet tak w kościelnych gremiach instytucja komisja tak dalej, jakkolwiek mam wrażenie, że one same nie mają na to odpowiedzi i nie po to, też wstąpiły do zakonu, żeby wypracowywać ścieżki, żeby w kościele mierzyć z patriarchatem i budować własne rozwiązania, bo bo ani co ich scalanie drogę konsument jest tu pewnym dziwnych chyba jednak wspólnoty, z której pochodzi 1 z bohaterek habitów zamiast szminki zabrzmiał śpiew wspólnoty jerozolimskiej, a przypomnę z naszym gościem jest dziś o targach książki habit zamiast niej i pani Ewelina Andrys wspólnoty Jerozolimskie w Warszawie ma siedzibę przy ulicy Łazienkowskiej to jedno z najbardziej fascynujących formy współczesnego życia religijnego w swoim kościele katolickim nawiasem mówiąc, bo mówiliśmy o tym, dlatego chacie to jest taka dziwna konstrukcja kłamstwo swój pomysł Lotos żeńska męska która, jakby mieszka osobno żyje razem do tak, by mogli narzekać ani dotarła do siostry Joanny Harting, który wczorajszą wspólnoty sióstr w Warszawie pomysł to hołd tym miejscu tej formy rzeczywiście jest niezwykła forma życia dla mnie również to spotkanie było ich zaskakujące i i wiele się dowiedziałam wiele się, jakby dla siebie też wyciągnęłam resekcji tego spotkania z siostrą Joanną to jest życie tym kontemplacyjne, czyli powiat nazwijmy to skoncentrowane w 100 % niemalże na modlitwie, ale równocześnie życie nie za klauzurą mnie za klauzurą papieską jak jak kojarzymy zakony kontemplacyjne oddzielona murami od lutego zamknięte bez możliwości wejścia świeckich jak siostry jak zwykle zdrowe jak siostra, która również zagwarantować sobie na książce i jak fascynujące w tej wspólnocie jest to że, starając się z mojej perspektywy lata do odsłon połączyć to co jest pozornie nie do pogodzenia to znaczy życie modlitwą nie może przez cały dzień z pracą na pół etatu i to pracą on co co również zdalnie w ogóle w jakimś ich nowy w świetnym pomysłem w instytucjach kościelnych, o ile to możliwe Tesco wspólnoty, które wywodzą się z Francji jak by stąd też im i ten styl życia i wizyty znajomych osób i w wiek tak specyficznych okolicznościach się urodził także sporze z okolicznościach, by społeczno-politycznych i i stąd ten i taki styl życia i takim powiedział radykalizm tego życia, że dom Zdrojowy 2 etatu, bo to pewnie może osłabić te są też Synthos od razu z placówek sekretarki ta muzyka sprzedawczyni wkracza w granicach da znak x i Jack et po pierwsze jest to praca na na pół etatu po to, żeby wspólnota mogła się utrzymać ani to praca na cały etat, dlatego że byłem jak nie stracić z oczu tego co do wspólnoty najważniejsze, a najważniejsze dla nich jest coś się modlitwą i ta koncentracja na niej zresztą kościół jest cały czas otwarty można przyjść i Yates podczas podczas rozmowy spotkam się z ogromną otwartością życzliwością z tym, że można można przyjść można zapytać ludzi, dlaczego tu przychodzą można obserwować non my bardzo specyficzne bardzo bym powiedział wyjątkowy sposób modlitwy, który też mam wrażenie niż, w którym nie każdy odnajdzie w kościele w Daegu też Dariusz terytoria brzmi trochę, jakby tam były elementem tam są elementy po prostu bizantyjskiej kobiety takie komisje reszcie wschodniej swoje nie wiem czy to w każdym kościele wspólnot Jerozolimskich tak samo wygląda, ale w warszawskim jest jest poza poza tym co zawsze jest w ołtarzu w kościele katolickim to jednak są 2 elementy zaskakujące tym Nora i ikon prawosławnych aż tak ostentacyjne komunistycznym najnowszy film i to do tego jeszcze scenerii, bo pani mówię takiemu łączeniu przeciwieństw jest jeszcze się na samym pomyśle wyjściowym jest mocny przedziwnie, bo to jest za KON iktów, które definiuje siebie jako żyjące na pustyni tyle tylko w centrum miasta to jest taki do tego w myśl siostry to są wspólnoty mu szósty wspólnoty braci Słowian pani, że rozmawia pani także i to przez klatę, którzy naprawdę z niską z zakonu konwencji Dell kontemplacyjnego w Krakowie z siostrą Joanną długą i o ile procesów oblicz ile działalność charytatywna n p . bo jest to coś co myślę, że do zaakceptowania i zrozumienia tak do ludzi niewierzących, ale zakon ściśle Lazurowe musi się wydawać czymś jeśli ktoś nie jest osobą wierzącą w najwyższym stopniu ekscentrycznym, owszem, owszem tak się kojarzy i inni i muszą wiedzieć, że taka konfrontacja z kratą i mniej wejście w obozach mury rozmowa z siostrą zakonną pro zdrowego to jest niezwykłe doświadczenie, dlatego że Fed w 1 z Chin w chwilę wchodzimy w zupełnie inny obszar inni im to co dla mnie było jakoś uderzające to inny to fakt, że rzecz, że spotkam zupełnie normalną kobietę w takim powiedzmy Doda mu dobrze pojętym dobrem będzie do normalności, która otwarcie mówią o tym, że to nie jest życie to każdy dla każdego czy dla każdej kobiety, że należy mieć mocny charakter, żeby móc o takich czynnikach czysto ludzkich tak od dawna abstrahując od od wątków duchowości, że należy mieć mocny charakter żebym, żeby móc odnaleźć w takiej wspólnocie w takiej formie życia, że Grzegorz kandydatki przechodzą badania lekarskie, zanim będą mogły dołączyć też do takiej do takiej wspólnoty dlatego, że to jest forma życia realną ekstremalna i ligi bardzo radykalną tak jak mówią że, choć badania lekarskie dotyczące zarówno oby tak powiedzieć takiej kondycji w stresie traumatycznym jak i woda rzeźby i tylko inne gonienie nie dopuścili zanadto tak to nazwijmy rzeczy rozchwianych emocjonalnie tak tak i tam jest tam jest coś takiego, że tam jest też inny rytm to nawet mam wrażenie tak w rozwoju widać tam jest inny gorszy czas to efekt chyba jednak może one nie są wbrew temu co jest prawdą jest problem kompletnie odcięte od wiadomości co się dzieje poza murami nie myślę, że dzisiaj TUW TUW TUW TUW w nowe klasztory klauzulowe nie są oni są odcięte, zwłaszcza jeżeli to jest klasztor, kto znajdzie się w centrum Krakowa poza tym trudno być odcięty w momencie, kiedy każdy może zapukać przyszli i porozmawiać czy poprosić o rozmowę, kiedy te z każdym, do którego można zwolnić i z rejonem via opowiadała wprost o tym, że może codziennie zdarzają się telefony rozmaite prośby docierają do nich informacje z całego świata ludzie dzwonią i proszą o o duchowe wsparcie wierzący proszą o modlitwę niewierzących dzwonią czasem byłoby zwyczajnie chcą pogadać także działają rozmaite motywacje do lutego o w pewnych granicach ufamy, ale mają też korzystać z internetu bądź to nie jest tak, że praca zapadali po prostu mnie dzisiaj radni nie spotkała mnie spotkała dostrzeżony z takiej rozmówczyni, która dzisiaj byłaby odcięta od od mediów elektronicznych czy inni not od świata, w którym powiedzmy poruszamy się tak, bo dotąd nie jest forma ucieczki przemija miał takie takie wrażenie podczas rozmów tylko to jest forma trochę innego funkcjonowania w we współczesnych realiach ów numer każdy ruch czynienie tylko teraz powinniśmy o tym, specyficznym dosłownie 1 taka rozmowa na nich liczyć wspólnoty Jerozolimskie do 2 dotyczące tych zakonów kontemplacyjnych lekarzu rozmówcę do tanio koszt wybranej drogi temu założyły rodziny tnie i czynie doskwiera niż ten ślub posłuszeństwa ich zdaniem wiadomo znowu to jest taka informacja może nie mam zastrzeżeń miękkie, a z drugiej poznałem pewną opowieść, ale wiadomo, że ten ślub nawet teoretycznie rzecz biorąc no może prowadzić do jakiegoś takiego patologicznego łamaniu pomaga charakteru, zwłaszcza kandydatek i skądinąd Kamienna zakonnic wspomina, że dobrze, że ćwiczyło się w takiej nasz wynik odsetkowy sposób to posłuszeństwo dochodzi do sadzenia roślin wymienionego w ale one bardzo racjonalizm i oto one Penny ślub posłuszeństwa to jest w ogóle temat w ogóle zagadnienie chce mnie bardzo interesowało ich nie nie wyobrażam sobie rozmów z zakonnicami z pominięciem tego wątku, dlatego że jedno z 3 ślubów zakonnych posłuszeństwo jest odniosą takie wrażenie ślubem, z którym się z mają największe trudności tak powiedziała, dlatego że z ubóstwem nieczystości są tzw . Nielby tego słowa, choć lubię w sobie miłość braterstwo broni, ale właśnie posłuszeństwo tak, dlatego że jednak jesteśmy ludźmi, którzy przy jakoś jesteśmy przywiązani do decydowania o sobie do własnej suwerenności w zmniejszy lub większy sposób każdy z nas kocha wolność i taką swobodę i podejmowania decyzji i i poruszania się w świecie natomiast w zakonie styl w jakim stopniu rezygnacją psy z powiedzmy z tego, że zawsze będę robiła to na co mam ochotę natomiast to co w w wielu rozmowach się przywitało i co dla mnie było niezmiernie ciekawe to on to to to taki sposób w jaki jakiej jakiś ostro powiadomią o tym, czym to posłuszeństwo jest jak to należy rozumieć to znaczy, że na pewno nie odnajdzie się w zakonie dziewczyna kandydatka młoda kobieta jak mnie jak to nazwiemy lektura posłuszeństwo pojmuje w taki sposób jak powiedzmy funkcjonuje nie w wojsku przychodzę dostaje rozkaz i nic więcej nie interesuje, że jednak, zwłaszcza dzisiaj posłuszeństwo opiera się na na dialogu znana, dzieląc powinno opierać na na dialogu z przełożonym z przełożoną, którą jak informuje o moich potrzebach moich zainteresowaniach talentach tym wszystkim co przyniosło do zgromadzenia o moich oczekiwaniach i to się spotyka z drugą stroną i Glenn i to z tego obraz i od obraz tego jak powinno być, że inni, że jeśli jest nim jakoś sensownie i w sposób dojrzały chcemy tą drogą podążać po to tu posłuszeństwo powinno opierać na dialogu, jakkolwiek to zależy oczywiście od rozsądku przełożonych oczywiście, że to sztuka jest taka przejmująca właśnie w tym wywiadzie, ale od, których zbliżały powoli, ale to jest taka, że takiej taka wzmianka o takiej zakonnicy, która zdaje się z Libanu wróciła z misji i kiedy przełożona nie tyle wysłała ją do Aleppo dostali tylko z zaproponowałem tylko, że zakończy powiedział przepraszam już jedno wojny przeżyła mija już mogę to jest i przełożona przełamywać to jest to jest mu to dobry przykład, dlatego że jest ostrym, która wy DEB dzień po rozmowie ze mną wracała do Aleppo pytałam o to jak i zapadała decyzja, w jaką miała wiedzę, kiedy zdecydowała się wyjechać na na wojnę, dlatego że sama sama przyznaje w rozmowie że, że zdarza się jej czoło i to on nie był to jednorazowe czynniki wydarzenie być w autobusie wale po, kiedy podchodzi do niej mieszkanka miasta jeszcze i i pyta Coty tutaj żyjesz, spotykając z białą kobietę Europejka dzieli indeks po podejrzewa, że przyjechało tutaj jest celowo nogi jak koniec Lenny jakość zdradzać zdradza wiele, bo w obu siostra bieg świetnie opowiadają o swoich powodach o tym jakie zapadała decyzja o nazwie tłumaczą tym że, żeby akurat w jej zgromadzeniu nikt nikogo na wojnę nie wysyłano w zasadzie odgórnej decyzji przełożonej opowiadał o tym, jakimi motywacjami wyjeżdża na bliski wschód dlatego, dlaczego chciała wyjechać do kraju, w którym chrześcijaństwo jest w mniejszości i i jakby ktoś go szczegółowo też opowiedziałam o tym jak i ile trwał jak wyglądał proces podejmowania decyzji, dlaczego zdecydował się żyć w warunkach wojennych, gdyby mieli państwo pytanie do naszego gościa to jest moment nasz telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4, a tymczasem niech zabrzmi chorał gregoriański w to był fragment chorału gregoriańskiego o tyle w nieco bliżej oryginalne, ale w tym żart w wykonaniu chóru żeńskiego nasz mecz przypominał jest pani Ewelina Andrys autorka książki habit zamiast szminki własnych habit jest noszenie habitu, bo to miała pani talent przeglądu 20 0 postaw na to prawda to co prawda i nic to co jest uderzające, a mam wrażenie z czego Polski dziennik Polski czytelnik nie bardzo sobie zdaje sprawy wrażenie, że my w Polsce bardzo utożsamiamy siostrę zakonną z zabitym natomiast rzeczywistość na Zachodzie już tak nie wygląda i ich w Polsce to też jednak mam wrażenie się trochę będzie zmieniać to znaczy w jednak w wielu wspólnotach my albo jest do wolności albo albo test tylko habit, a 16 zagrają z lądu lub odwrotnie jeszcze rozwiązany bez habitu owe, które są właśnie założenia takie pół konspiracyjnych władz jak sądzą zgromadzenia bez habitu wewnątrz, których jedynym no niekoniecznie mówi się o tym, że, w którym kobieta żyje wiele osób pracujących z nią nasza instytucja świeckich może nie wiedzieć o tym, że ma do czynienia z siostrą zakonną i są także siostry, które Lynn któryś o zgromadzeniach apostolskich, ale w swym, bo powiedzmy soborze watykańskim drugim zdecydowało się zrzucić habit i chodzić ubrany po Świecku albo chodzić w jakimś uproszczonym z lekkich garsonce czy stroju no powiedzmy kobiecym bardzo przyjętym w tym kraju w Tesco może powiedzieć z zakłopotaniem, że tam są głosy pań rozmówczyni i takie, które układają się, że właśnie, że to jest ważne, żeby nosić habit i takie, które tłumaczą dlatego habit może przeszkadzać i za każdym razem to są przekonujące argumenty i tak tak dużo wiedzieć, że jest ogromna różnorodność jest ogromna różnorodność w odpowiedziach i siostry bardzo się różnią swoim podejściem do habitu dla jednych to jest to niezmiernie ważne i mówią o tym, że rząd habit jest w ogóle czymś co jakoś konstytuuje ich nie wyobrażają sobie siebie żyjący w zgromadzeniu i chodzący po Świecku a, a są też takich rozmów czynie co powiedział mi o tym, że, że kiedy mu uświadomiły sobie jakąś walkę kobiety musiały stoczyć na soborze watykańskim drugiemu o to żeby, żebym nie mogły chodzić po Świecku to doceniły ten wybór filmów i dostał się dla nich ważnym dla poza tym tam też pojawia się kwestia, żeby nie budować od razu, żeby nie ustawiać ludzi w tym kontekście tamy jest siostra, które pracuje wśród innych dziewczyn parających się prostytucją, mówi że gdyby poszła w nich do nich w habicie to od razu to inaczej by brzmiały te same słowa, które man man do powiedzenia niewątpliwie niewątpliwie są pewne sytuacje społeczne pewne pewne konteksty wydarzenia, w których jednak wbrew temu co niektórzy mogą mówić do hali buduje pewną pewną barierę w to pomysł jeszcze 1 wątku katolicyzm jest i tak się zdaje nie ulega ostatnio mocno upolitycznieniu dla ludzi wierzących, którzy nie są wielkimi entuzjastami i prawicowej wizji świata to jest tylko, skąd wiemy o tym, mowy w Stali nowa zakończymy ten wątek pojawia się bardzo rzadko takie były one staną się skupiał się nad czymś innym najbardziej konkretny, jakby to było nie to do tej kategorii polityczne były też pewnie nie koniec dopasowane do tego człowiek naprawdę rzeczywiście tych wątków politycznych nie ma w wiek nie jest ich jakoś jakoś dużo takiej sumy są siostry które, któremu jak mówią o tym jak inni jak reagują na na rozmaite wątki narodowościowe czy na łączenie religii z elementów Narodowym z natomiast przyznam szczerze, że to, kto to dla mnie nie był nie był jakiś temat tak i nigdy tego trudno tutaj mówić o tym, że siostry nie miały ochotę o tym, rozmawiać po prostu nie reagowali nie miał choćby w bo szczerze mówiąc ja nie wolno chciano rozmawiać inni, niż kiedy przystępowała do dołu do tego żeby, żeby spotkać się z zakonnicami, żeby on z ich posłuchać to przyznam szczerze ostatnią rzeczą, która przychodziła do głowy to to rozmowy o polityce z nimi, ale to tym ciekawszy jest taki uzyskane w 1 z rozmów tak mimochodem bez tego ton to są takie jak i informacji najciekawszą moim zdaniem taki sygnał taka opowieść wpada w pewnej chwili, że zakonnica zgromadzenie się różnią wojna w rodzinie trzeba jakoś sobie z tym radzić owszem, owszem jest z PFRON mówi o tym, że często, kiedy oglądają wspólnie jakieś informacje to to czas się przekonują, która na którą, jaki ma poglądy, ale no, ale przyznaje, że są co ważniejsze rzeczy i polityka nie jest tym co im specjalnie głowy za moje planuje niezwykle przejmujące były w tej książce, zwłaszcza 2 wywiady o 1 wspominaliśmy dwukrotnie, czyli rozmowa z sióstr Urszula Grzonka elita, która pełni swą posługę w Aleppo w rynek pod bombami oraz system Michael Laura, która otworzyła pierwsze hospicjum na Litwie i te rozmowy wspominają, że w obojętnie, jakie znasz go linijka większość z nas Czytelników są to jednak, że relatywnie wygodne i będą niewątpliwie zaczynał trudno trudno porównywać się nie wiem realia kogo się żyjącego w nawet w Polsce za nim już dno w krajach powiedzmy jeszcze bardziej rozwiniętych cieczy jako siły pozbawione konfliktów w sosie żyje powiedzmy względnie spokojnie zakonnicą, która chce dobrowolnie z di zdecydował się na to, że Lennon, że wyjedzie na bliski wschód, że będzie żyć w warunkach wojennych że, że będzie zajmować się muzułmańskim dziewczynami które, które studiują medycynę i które żyją również zagrożonym mieście albo w przypadku siostry z Wilna też nie mnie niezwykła opowieść kobieta Polka, która wyjeżdża do Wilna i non wzrosnąć z rozmaitymi reakcjami się spod czekała tak, o czym opowiada w wywiadzie i nie było to przyjęcie powiedzmy z otwartymi ramionami i nie zawsze było przychylnie i to jest powiedziała rzecznik pra w w szczątkowej niezwykła, że to, że to kobieta i to zakonnica i to Polka w kraju, gdzie Polacy powiedzmy są tolerowani otwiera hospicjum, że wznowienie, że w ogóle na Litwie pojawią się pojawia się słowo hospicjum, że taki taki taki wyrok WSA w Gdańsku alegoria wchodzi do języka, że rząd uświadamia się Litwinów czymś czym jest czym jest hospicjum to co przez 3, choć są dziś pani mówi o takim nieprzyjmowanie otwartymi ramionami to chyba najbezpieczniejsze są opowieści o VAT od takich złych akcjach pochodzi z miasta w zachodniej Polsce tam katechetka RPO udzielać dysydent monstrum opowiada o takiej agresji wobec habilitował się to miasto zdziwiła to zdaje sprawę, że to nasze indywidualne doświadczenia nie są statystycznie ważnym zakład w dno na czym, owszem owszem, też nie znam ludzi, którzy plują na widok habitu nawet tak bardzo nierówno Kościuszko, gdzie ja powiem szczerze, że również również nie znam innej będą zdarzają się takie reakcje tak i też gdzieś tam siostry wspominał o tym jak czasem gdzieś w przestrzeni publicznej z takimi komentarzami się spotykają, że ktoś, kto nim ktoś, kto w sobie nosi jakąś niechęć jakiś problem nie wiem często może złe doświadczenia musi na widok habitu powietrzne rozładować negatywne emocje dla stażysty nie jest to coś do czego wiąże nie przywiązują nadmierną wagę albo albo na to się koncentrują tak pokrótce siostra jakoś jakością wyjątkowo przeżyła no bo wydarzenie, owszem, było podziału są nieprzyjemne mógł je wspominając o tym, hospicjum Mio i o tym, ale o miałem wrócić do rzeczy do tego jeszcze innego mianowicie ma wyraźnie, że wśród takich anty memów słońce kleryka, ale to nie bardzo pasuje na okres antykościelnych znów po jest, że pójście do zakonu jest wyborem w gruncie rzeczy bardzo wygodnego życia słynna zakonnica ironizuje w rozmowie z serialu z uśmieszkiem, że rzeczywiście nogę wymieniła piszemy o emeryturę ma co jeszcze dotąd to zgromadzenie zapewniają ich natomiast jest pani wywiadów bardzo wyraźnie wychodzi tak świat tak czy taka oto myśl, że to są wybór ścieżki, w której nie ma to niema przebacz pomysł to o co chodzi o grze niezwykle poważną decyzję, która doktorantów wcale nie boją taki rodzaj życia, którego świecki Sejm do końca może nie wyobrażać, ale kino kosztuje, owszem, niewątpliwie i Black Point, że trudno mi sobie w 2 00 0 i wyobrazić inny, żeby wybudować drogi zakonnej był wyborem, w którym ktoś stawia na wygodę i owszem, jak się bardzo wysilać to tobym powiedział, że w każdej ścieżce można postawić na wygodę wbrew wszystkiemu wlicza się tylko ja natomiast tutaj jednak to jest życie, które on zanurzony jest w tak konkretne uwarunkowania zakonne w 3 śluby zakonne w rzeczywistość, która człowieka jednak zmusza do o ido samodyscypliny i do liczenia się z innymi jednak z pewnym powiedział ograniczeniem ptaki poskramianie tego co ja chcę że, że jednak główna motywacja śmiem twierdzić, że inna niż wygoda dla nich stoły w kolejnych umowach pyta też moment decyzji pójść do klasztoru to w języku religijnym musiał męczyć powołania i lokali wraz z odpowiedzi są albo wymijające albo takie, które sygnalizują, że tego się niegodnie nie dopowiedzieć do końca ich bunt owszem, owszem i tutaj muszę powiedzieć, że to jest ciekawy wątek dlatego, że kiedy przystępowałem do pracy to 1 z powodów od umów z wielu stron, a tych odmów naprawdę trochę było tym było takie takie twierdzenie, że z takich rozmów nic nie wyniknie i o życiu zakonnym nie da się w jakiś sensowny sposób powiedzieć, że nie powstanie przejrzysta opowieść dla czytelnika nieważne wierzącego czy niewierzącego dlatego, że to jest przestrzeń, której nie można brać słowa to jest przestrzeń takiego kontaktu między powiedzmy Bogiem człowiekiem nie da się opowiedzieć o o początku tej drogi tak dalej ja tak nie uważam i in jak będą od dziś do dążyła dalej i cieszy się bardzo, że udało mi się spotkać kobiety, które jednak nic odważył się na to, żeby pewne rzeczy po nazywać spróbować opowiedzieć o tym jak jak sam to przeżywały natomiast to co jestem w stanie z tym w tym obszarze zrozumieć to im to przyznaje że, że do mnie akurat przemawia argument taki, że nazwiemy to powołanie, że wybór drogi zakonnej i w jaki sposób ociera się o tajemnice, dlatego że wydaje mi się, że wybór człowieka, z którym decydujemy się związać także Czesi tajemnice i być jak ty dostrzegam pewną analogię i dach i miała duży problem nikt inny, gdyby ktoś poprosił mnie o to, żeby inny w jakiś bardzo intymnych dla mnie relacjach musiało to po nazywać opowiadać o początku czegoś, dlaczego w kocham tego nie innego człowieka, a jednak to jest relacja religijna, ale jednak osobowa i wiem jak rozumiem to, że rzezie ciężko się ciężko może się opowiadać o kwestiach tak osobistych tak tak, by osoby ta analogia ta pani rozmówcy miasto, które podjął taką analogię z ostatnim w komentarzem rozumnym i pół żartem, ale to znaczy tak do pół serio, że związanie się nas z założenia na stałe z drugim człowiekiem jesteś łączy teraz wiem też wymaga poświęcenia dla NATO druga strona wtedy jest elementem równie niepewny co my sami natomiast będziemy się wybiera powołanie do wzięcia w zakonie to ta druga strona, czyli Bóg jest także założeń miasta o stałym elementem gotówkę tylko ze swoją niedoskonałością muszą się liczyć jednocześnie spada liczba powołań do zakonów żeńskich, ale być może to jest efekt tego zamierzenia, ale on rozzłoszczony gość zakaźną oraz dbanie o to pyta tak trochę niemalże dania miała być wzruszają ramionami, że nowym to jest akurat teraz mniej powołań w Europie no cha mieć chęć czy to jest w ogóle pytanie też pojawiało w wielu rozmowach czy torze spada liczba powołań innym nie wiąże się częściowo z tym, że Mann, że w ogóle jest taka tendencja do tego, żeby pewne nazwijmy to ostateczne decyzje odkładać na później to znaczy, że z PiS, owszem, spada liczba powołań, ale też spadała, by im rośnie wiek w jakim i kobiety mężczyźni decydują się czy są do seminarium przystąpi do zakonu trochę w późniejszym wieku zawieramy małżeństwa decydują się na dziecko n p. z tego to się też związek z tendencjami społecznymi notes Ruby pytanie tylko kondycja jest chrześcijaństwa w Europie to tu od torów, kto się dzieją w obrębie kościoła, że notowania się przesuwa to on to miejsce w nie był w tym kościół kiedyś dominował tak w Zabrzu nie wiem ja pamiętam, że to jest to jest przekleństwo chińskiego niewątpliwie żyjemy w Czechach aż w bardzo dziękuję za rozmowę w naszym mieście, bo autorka książki habit zamiast szminki czy zakonnice zbierają głos mieli dotąd w tym był bardzo dziękuje, a stać się żegnają się wydawcom otrzymać Jarząb realizator Jacek Kozłowski oraz Jerzy Sosnowski
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA