REKLAMA

Jedynie 6 proc. mieszkańców stolicy jest narażonych na hałas drogowy?

Analizy
Data emisji:
2017-11-15 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami już kolejny gość pani Sylwia Laszuk Podstawka naczelnik wydziału strategii informacji o środowisku w biurze ochrony środowiska urzędu miasta Warszawy, czyli Warszawskiego ratusza dzień dobry dzień dobry witam serdecznie i od razu ukłon w stronę mieszkańców Gdańska, bo to właściwie oni i władze zainspirowali tę audycję do tego, że zaraz po Warszawie Gdańsk dosłownie 2 tygodnie później Gdańsk opublikował nową Rozwiń » swoją mapę akustyczną, czyli mapy mówiącą o hałasie w mieście dzisiaj zajmiemy się Warszawą, bo była pierwsza, a o Gdańsku porozmawiać my, który z kolejnych audycji obiecuje to państwu serdecznie, zwłaszcza że są różnice chyba nie w poziomie hałasu, a bardziej w sposobie mierzenia tego hałasu w IT i powiem pani Ania ocenił, że ze zdumieniem przeczytałam w Gazecie fakt, że hałas w UE w stolicy zmalał jak to jest możliwe, że istotnie wykonaliśmy mapę akustyczną w wyniku naszych analiz okazało się, że 1 % mieszkańców jest mniej od 6 % mieszkańców jest narażonych aktualnie na hałas drogowy to jest najbardziej uciążliwe hałas, ale ta liczba spadła w stosunku do roku 2000 dwunastego, czyli od poprzedniego mapowania, ale jak jest nasz wynik rzeźb docent mieszkaniowy znalezionych no hałas, kiedy właściwie w Warszawie o ruch uliczny jest bardzo intensywny trudno znaleźć miejsca, w których jest naprawdę cicho na szczęście jest to jakiś park, więc jak ty możesz tylko 6 proc mieszkańców znalezionych na hossę, która nie myślę, że to duży wpływ miała jednak działania miasta, które są cały czas prowadzone bez trudu go falował polityka, która trwa od lat wymiana nawierzchni na cichą zmiana organizacji ruchu te wszystkie działania istotne mają wpły w na to, że ten liczba mieszkańców spada narażonych na hałas poza tym również tutaj rozwój taboru komunikacyjnego całej komunikacji miejskiej również niezwykle istotny wpły w, ponieważ mamy coraz więcej autobusów hybrydowych elektrycznych poza tym rozwój też metra to wszystko ma istotny wpływ na ten czarna na ten wskaźnik można powiedzieć, która 6 % jest narażony na hałas tak to są mieszkańcy, którzy są narażone na hałas drogowy to jest największą uciążliwość rano wszyscy prawie mieszkamy w jakiś ulicy no tak, ale generalnie w tych obszarach jest to mierzone przy drogach takich zależności od zagęszczenia jest to badane odpowiednio zrobiono symulacja modelowanie i na podstawie tych wszystkich danych taka liczba mieszkańców nam Ewa w tej mapie zostaw skazanego narażone na ten hałas teraz, bo porozmawiamy zatem o tym jak to jest liczona, ale chciał można, by zapytać, kto liczył, ponieważ z ulg często wynikiem rozumie się o smogu to wskazuje się, że dane dotyczące z moich słów są niezależnie prowadzone od miasta w związku z tym można je traktować zaufanie, a miasto wykonuje pewne działania wobec rywalki ze smogiem, ale mierniki nie należą do rent stołecznych władz jak to jest w przypadku hałasu, kto liczy to sami, jeżeli nie wierzyli jeszcze czy liczyliście czy też jakaś niezależna instytucja to jest taka mapa akustyczna jest wykonywana na podstawie modelowania matematycznego na podstawie danych, które są wprowadzane do odpowiedniego oprogramowania o natężeniu ruchu rodzajów pojazdów w strukturze pojazdów oraz nawierzchni jest relatywnie modelowanie natomiast pomiary wykonuje się tylko po to, aby zweryfikować ten model tak elity nie starych znanych Marek czujniki sprawdzają się co one dają jakiś efekt i potem to jest pokazano mapie tylko odwrotnie długi płaszcz ruch samochodowy i z niego obowiązkowo jedzie w porze hałas dokładnie to jest autorowi w naszym wypadku tutaj to było na podstawie umowy zawartej w wyniku przetargu lub było to konsorcjum ma spółka BMT Swan teki i wesoło, która wykonuje takiej taką mamę oraz program ochrony środowiska przed hałasem no i mają też warto o tym, wspomnieć, dlaczego właściwie są to ma nam potrzebne tak, ponieważ ma te są narzędziem istotnym, aby zdiagnozować, gdzie mamy to obszary najbardziej narażone i aby zastosować działania naprawcze, które pozwolą, aby to uciążliwość, a w nich aż 3 zlotych 6 % mieszkańców, którym miała na prawne nie dowierzam tym liczbom mam wrażenie, że w Warszawie z ogólnie bardzo głośno i trudno jest uciec przed hałasem, ale powiedzmy, że te sprawy co miasto mogłoby zaoferować tym 6 % mieszkańców aktualnie jesteśmy na etapie opracowania programu ochrony środowiska przed ich przed hałasem Kamena zaproponowane konkretne rozwiązania dla tych obszarów ich m. in. będzie to wymiana nawierzchni zmiana organizacji ruchu oraz to znaczy zmiana organizacji ruchu to znaczy, że wtedy przekierowuje się 1 nad drzwiami w danym obszarze jest duża liczba mieszkańców i że jest możliwość oczywiście to są ważne kwestie komunikacji tak to będzie analizowane, aby przekierowywać na inne obszary w Rudzie mniejsze zagęszczenie mieszkańcom będzie głośno wolej wgnieceń to tak nie działa to jest także są obszary, gdzie jest mniejsza liczba mieszkańców i większa, ale też zwalniani mówi z miejsca, w którym jest dużo mieszkańców są ich mieszkania gęsto zabierzemy n p. samochody odrzucimy 1 takie ulice, gdzie tych mieszkańców jest mniej, więc liczba nasz narząd żona narzekała spodnie, ale poziom hałasu pozostanie, ale coś jest kwestia ograniczenia prędkości tak to też jest to co wpływa na upłynnienie czy też ustawienie odpowiednich świateł mimo wszystko tak jak mówiłem jest teraz poddana analizie ekspertów tak, którzy mają wiedzę doświadczenie w tym mylne jest cesarza, a propos tych danych, na podstawie których tworzono nowe rzeczy stosowano Lynn teoretycznie na informacje o ruchu aut, czyli n p. ograniczeniach prędkości stosowano tak jakby ten model, który powinien obowiązywać czy posługiwano się realnymi danymi n p . o tym, że samochody w Warszawie gremialnie przekraczają prędkość albo bardzo jest dużo silników z wyciętymi filtrami hałaśliwych wizowych czy to były brawura brane pod uwagę realia ruchu samochodowego w stolicy oczywiście to dla nas jak najbardziej wiarygodne są to dane na podstawie tych rzeźnia ruchu, które posiada miasto stołeczne Warszawa 6 w 6 set punktach jest badane takich natężenie ruchu IIF wszystkie te dane to co jest, gdyby potrzebne do opracowania takiego dokumentu to ściśle określone w przepisach prawa to nie jest żadna symulacja po prostu taka wzięta z palca źle bowiem wpły w na ich ulicy są wyścigi samochodowe regularnie organizowane w nocy to to jest, więc odwagę w tych danych, że tak chciałem 1 rzecz wyjaśnić mapę akustyczną tworzy się na podstawie modelowania i uśrednionych danych tak, czyli to, o co, o czym pani mówi to są incydentach akustyczna to jak gdyby mapa akustyczna też uśredniona dane do roku dzięki temu możemy określić ten klimat akustyczny jakich wmieście natomiast, jeżeli chodzi o takie incydenty, o których pani mówi czy też to są inne MF uregulowania prawne, które pozwalają włącza się n p . są takie ulice Warszawy wyjątkowo nadające się na tory wyścigowe to te stale na odbywające się wyścigi, o których wiemy choćby z mapy zagrożeń, które prowadzi policja nie są włączone do tego modelu, mimo że mieszkańcy wiedzą, że tamto się odbywa regularne tak jak mówię to są uśrednione dane tzw. wskaźnik dziennego wieczorne nocne i ALT im te incydenty nie są wskutek uwzględniane w takich mapach tych politykach długofalowych tak tak bolesne, bo moim zdaniem to jest kłopot, bo to rzeczywiście jest są realia życia przy takich większych arteriach a, a nawet bez tego nie miałem odwzorowuje stąd pewnie moje zdumienie, kiedy zajrzałam na mapę akustyczną Warszawy i zorientowałam się, że poziom hałasu dla po tych największych arterii jest w gruncie rzeczy scalenia taki wysoki oczywiście jest wysoki, ale nie aż tak jak można było się spodziewać ich rozumiem, że to jest jedno z wytłumaczeń tak bogata nazwa nie dane są najbardziej wiarygodna, ale tak jak mówię podkreślam mapa to są ośmiodniowe wyniki roczne tak i dzięki temu obrazuje to cały klimat akustyczny miasta nie te incydenty akustycznym i jeśli chodzi jeszcze o to by ich działanie teraz co z tym zrobić dalej, jakie są pomysły na to, żeby w Warszawie było ciszej wrócę do tego co pisał dziennik fakt, że jest jest już dzisiaj pani mówiła o dowozie on właśnie ci się nawierzchni, jakie są rzeczy, jakie wnioski już państwo wyciągnęło z tego poziomu hałasu zbadanego to znaczy tak teraz tak jak mówi jesteśmy w trakcie analiz naw na przełomie roku to coś istotność dla mieszkańców będziemy konsultować program ochrony środowiska przed hałasem i mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć na temat tego dokumentu ewentualnie zgłosić uwagi poza tym prawo też chcielibyśmy zorganizować 2 spotkania natomiast tak jak mówię teraz jesteśmy na etapie analiz i będziemy to obszary wszystkie identyfikować i zapra w i proponować odpowiednie działania naprawcze zarówno takie interesujące badanie, w którym pytano mieszkańców miasta co ich zdaniem jest naj bardziej dokuczliwym źródłem hałasu i wreszcie sobie wyobrazić, że sąsiedzi to było pierwsze miejsce później były różnego rodzaju SOR fotelika łzy tak różne rzeczy takie winny, bo poza poza systemowe i bardzo bardzo daleko na tym, by na tym na tej w tej hierarchii były dopiero samochody w jak pani mówi kom po konsultacjach zasnąłem się czy inni mieszkańcy miasta posiadają odpowiednią wiedzę na temat tego co realnie powoduje hałas, a co jest tylko takim anegdotyczny przeżyciem związanym właśnie w złośliwym sąsiadem w i trzeba co mają już jakiś pomysł pomysł na to, żeby propagować wiedzę o tym co realnie powoduje hałas stolicy, a co jest tylko naszym przeświadczeniem towarzyscy jest taki, że chodzi o tym, Chiny odczuwalny hałasu każdy mieszkaniec inaczej małą wrażliwość na hałas tak jedno bardziej przeźroczyste przeszkadza uciążliwy sąsiad tutaj może zgłosić to na policję to zupełnie inne przepisy regulują tak natomiast hałas ten komunikacyjny dla niektórych jest mniej lub bardziej uciążliwe to zależy, że mieszka przy takiej trasie tak to często też mieszkańcy już nie nie odczuwają aż tak duży krzyż, ale lekarze mówią, że nie ma znaczenia, bo nie można się przyzwyczaić do hałasu można go przez te słyszeć, ale nasz organizm odczuwa skutki tego natężenia dźwiękowego cały, czas więc w gruncie rzeczy ci ludzie też być może powinno do nich dotrzeć wiedza o tym, że żyją w bardzo szkodliwym środowisku to znaczy tak myślę, że jeżeli chodzi o kwestie zdrowotne tutaj nie chciałbym się opowiadać, ponieważ tutaj specjaliści mogliby się wypowiadać, ponieważ inne normy są WHO i t d. to są zalecenia bardziej tak odnośnie hałasu tego w budynkach tak to też są inne normy, a inne są też w środowisku myślę, że właśnie takie spotkania z mieszkańcami, które planujemy są pod Torzym mieszkańcy mogli się wypowiedzieć im nie tylko w kwestii tego co będzie poruszane, czyli programu, ale również takie uciążliwości zgłaszać która, której najbardziej dotykają i dzięki temu też możemy się formować tak poza tym wszelkie informacje również odnośnie hałasu można ostro na stronie urzędu miasta stołecznego Warszawy jest zdobyć poza tym też mamy tam jako zakładka odpowiednio, gdzie zgłosić problem z jakim rodzajem hałasu, bo to nie jest także za wszystko odpowiada miasto tak to są te służby jeszcze policja i tak i t d. innym no dobrze to będziemy się temu przyglądać zobaczymy jak i odpowiedzą na mapę mieszkańcy Warszawy, a jak mówię już państwo obiecywałem zajrzymy też do Gdańska, w którym następnych programów, który zupełnie inaczej liczy najpier w zaczął mierzyć hałas potem stworzył mapę i potem właśnie modele dotyczące n p. tego, na którym piętrze budynku jest najgłośniej to wierzcie w analizach zachęcam do słuchania, a dzieli dziś dziękuje naszemu gościowi pani Sylwia Laszuk ustawka naczelnik wydziału strategii informacji o środowisku w biurze ochrony środowiska urzędu miasta Warszawy dziękuję za spotkanie dziękuję serdecznie ja też państwu dziękuję to były analizy po informacjach Patrycja Wanat i kultura osobista i właśnie w Gdańsku o gdańskim projekcie narrację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA