REKLAMA

"Wszystkie służby są bardzo blisko władzy wykonawczej. I przytulają się coraz bliżej"

Analizy
Data emisji:
2017-11-15 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie wczoraj odbyła się konferencja pani premier Beaty Szydło i Jarosława Kaczyńskiego my gratów to były głównie gratulacje dla samych siebie za ostatnie 2 lata rządów PiS i dziś odbywały się seryjnie różnego rodzaju konferencje prasowe szefów poszczególnych resortów w również podsumowujących 2 lata rządów prawa i sprawiedliwości poszczególnych ministrów w i pomyślałam, że dzisiaj w audycji zamiast przyglądać się temu Rozwiń » w oczy mówili sami ministrowie w to trochę z innej strony spojrzymy na ten na tym na te 2 lata na zarząd, bo wypisałam sobie proszę państwa różnego rodzaju służby lub też głębokie pośród poszerzenie uprawnień służb specjalnych, do których doszło w ciągu tych ostatnich lat i moja teza robocza jest taka, że albo w Polsce jest bardzo niebezpiecznie potrzebujemy ogromnej liczby dodatkowych służb specjalnych w ME no albo coś w niepokojącego się dzieje jeśli chodzi o w funkcjonariuszy i o ich możliwość ich ingerencji w nasze życie prywatne m. in. i że w gruncie rzeczy zaczną zastanawiać czy to nie oni są zagrożeniem lub przynajmniej czytelnie oni wpływają na pomniejszenie kwoty zmniejszenia naszego poczucia bezpieczeństwa my będziemy pomagać w tych pytaniach pani Barbara Grabowska Morus Helsińskiej fundacji praw człowieka dzień dzielnie broni przepraszam z wypisanym Państwowa agencja ochrony środowiska specjalna służba dla ministra szyszki biuro nadzoru wewnętrznego to nowa służba dla ministra Błaszczaka no i prokuratura to wiadomo minister Ziobro w Rennes straż Marszałkowska wzmocniona i mnie dodatkowo w uposażeniu no dla marszałka Kuchcińskiego LNG na stare służby to wiadomo istnieją do tej pory, ale z nowymi uprawnieniami w gdy takimi jak poszerzenie możliwości inwigilacji czy korzystanie z owoców zatrutego drzewa w czy też najnowszy pomysł szerokie i rent przy przewidywaniu oświadczeń majątkowych 1 000 00 0 obywateli to wszystko dla ministra Kamińskiego AM czy ja stawiam medialną populistyczną tele czy naprawdę jest czym niepokoić wydaje się, że Czytelnicy do pytania też szereg wątpliwości, które teraz coś wyraziła to jest pewna tendencja, która jest widoczna rejon w kilku ustawach innych to nie jest liczba usta w na poziomie 3 50 czysto to jest liczba raczej około 1 0 do 10, a w dalszym ciągu pewna tendencja, o ile pewnie prokuratury trudno ją uznać za cenę za służby są pewną pewien organ władzy publicznej posiadający bardzo poważne kompetencje ingerując w prawo i wolność, więc rolę w tym sensie rozumiem tylko tajemnic służba już prokuratura, w który szefuje minister ocenia, że Marysię przed atakami ze strony jeść bezpośrednio może nakazać działania prokuraturze toyotą traktuje jako swoistą taką, a takie, by zbrojne ramię ministra sprawiedliwości, ale oczywiście chętnie przyjmę argumenty, że to nie jest nic niepokojącego Henryk formalnie nie jest to służba jest to organ, który mam w mieniu państwo oskarżeń z tym co się z tą różnicą między służą one jakimś innym organem tym pewna tendencja wspólną jest taka, że wszystkie te służby są w dalszym ciągu bardzo blisko władzy wykonawczej, którą jest, w którą sprawują władzę polityczną, więc jest ono tendencja, żeby jeszcze bardziej działa to koń przytula John do tego dominium politycznego, który rząd dzierży z drugiej strony ten typ zmiana organizacyjna nie stworzenie nowych złóż wiąże się z nowymi kompetencjami i punktem wyjścia była jednak ustawa nie widzi relacyjny, czyli to jest ta ustawa o policji itp tak on ich aż do bardzo medialny media na nazwę faktycznie chodziło nowelizacji ustawy o policji wszystkich innych służbach analogicznych anty z 1 strony argument nowej władzy był taki, że poprzednia nie wywiązał się z obowiązku, bo faktycznie się nie wywiązała, żeby wykonać wyrok Trybunału z 20 1 4 roku jednocześnie mimo ton opon pomimo tych 2 lat, które upłynęły od tego czasu nie nie stworzono żadnych zabezpieczeń wydzieli Star dobrze domniemanego szybko, że dochodziło oto w tym, że zaraz po wyborach prawo i sprawiedliwość zabrało się właśnie z ustawy dotyczące służb rzekomo, realizując wyrok Trybunału w dotyczących kontroli sądowej nad służbami na jej jak im się to udało to wielokrotnie mówiliśmy tak celem tak ustawową przykład kontrola nad dostępem do danych telekomunikacyjnych takich kontroli moim zdaniem nie stworzono stworzono w nim pozór, nakładając na sądy obowiązek weryfikacji sprawozdań z ich czysto statystycznych, ale jednocześnie zbyt szeroki sposób DM BOŚ poszerzono dostęp do dalszych danych link internetowych, czyli informacji, które mają charakter podobny do tych telekomunikacyjnych, ale gdzieś tam jest jeszcze większy kontakt z treścią komunikatu, czyli Słomka Witold Rosset z podstawową wątpliwość pewnie większość słuchaczy, którzy nas teraz śledzą, że nie nie mamy do czynienia z aferami z jakimiś wielkimi aferami inwigilacji innymi nadużyciami służb chyba największa najbardziej znana to była tak, kiedy okazało się, że po funkcjonariuszy policji śledzą Ryszarda Petru i działaczy obywateli RP pod Sejmem zamiast tych związanych z taką inwigilację internetu ową billingi podsłuchy no trudno zauważyć jakieś szczególne afery przez to ostatnie 2 lata, bo nie ma sposobów, które moglibyśmy się o tym, dowiedzieć inny niż n p. taki przypadek albo talent surowym, w które dotyczą tych marszy Znicz oczy czy protestów, czyli ktoś się prawdopodobnie samych służb poinformował media o tym, że, choć pewnych nadużyć tak długo jak nie będzie ochrony dla takich osób tzw. sygnalistów, żeby on w tym zakresie były chronione przed organami ścigania jest właśnie prokuratura, a do tego typu informacje Albionu przeciekał albo w ogóle nie bardzo zamkną w szpitalu tego dnia groby przepis dla tych państwa, którzy na hasło sygnaliści myślą przecież właśnie prawo sprawiedliwość chce te osoby zabezpieczyć nie nowej planowanej ustawie o jawności nie ma ochrony dla sygnalistów ze służb, więc to, jakbym kompletnie nic się nie zmieni no, czyli mamy także właściwie nie wiemy mówimy o przepisy są niepokojące, ale nie wiemy co się z nimi dzieje nikt nie może tego kontrolować nie mam jak tego sprawdzić nawet jeśli złoży taką skargę do służb do służby poproszą nas dowodząc, że jesteśmy inwigilowani, skąd mamy takie dowody skoro nie ma możliwości tego zweryfikowania jest zielono skuteczne mechanizmy skargowe nikt w Polsce nie występuje w tym zakresie co więcej, pomimo że była to ustawa imigracyjna powinna pewna obietnica dopracowania rzeczy nad aktywnym nie było czasu to parę miesięcy później pojawia się inna okazja, żeby jeszcze bardziej poszerzyć tę te kompetencje czy ustawa antyterrorystyczna i wydaje się, że to w jaki sposób ono podstawą jest pewne symptomy jak się myśli o o kompetencjach służb takich zmian w taki sposób bardzo prewencyjnie, żeby u nas się coś złego nie stało, ale ta ustawa została zaproponowana w marcu 2 3 dni po zamachach z Brukseli, więc wydarzenia z obcego obcego środowiska ciągle z PiS i z innego miejsca innych warunków z zakresu bezpieczeństwa porządku publicznego z innego, że pomógł społeczeństwa przekłada się na warunki które, które są w Polsce nie, weryfikując tego czy dotychczasowe kompetencje służb ona też ma kompetencje antyterrorystyczne czy są adekwatne właściwe, ale proporcjonalny ma żadnych dowodów, że to co dotychczas mogły robić służby było nie dość niedostateczne i w związku z tym n p. dilerowi coś złego nie niem Niemcy nie pojawia się taka argumentacja u polityków prawa sprawiedliwości zresztą już wcześniej rzadko kiedy trzeba cokolwiek o działaniu służb przed wygrywaliśmy wszystko jest ogarnięty tajemnicą wszystko to jest tajne przez hotel dla naszego bezpieczeństwa i właściwie można wydaje się, że można w Polsce wmówić ludziom wszystko jeśli chodzi o politykę bezpieczeństwa wystarczy rzucić hasłem zwiększy się poczucia bezpieczeństwa obywateli, a my się już na wszystko zgadzamy takie są też wnioski Panoptykon, który walczy o naszą prywatność i goście za każdym razem okazuje się, że wolimy oddać prywatność na rzeczy tego niebanalnego nieweryfikowalne poczucia bezpieczeństwa i Lem ta polityka w zakresie bezpieczeństwa na nich stosy chyba jako 1 z nielicznych, ale na pewno proces pewne klubów w lewo w tej polityce jest taki, że on ani bardzo rzadko są oparte na dowodach, dlaczego tego, że wszystko jest niejawny wszystko jest tajny wszystko z potencjalnie zagrożone niem jest potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa i to retoryka subwencji wchodzą chcą, by mówiąc, że mamy w ciągłą volvo jest terroryzm albo tez hipotetycznie już zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego zwłaszcza, iż mamy do czynienia z tymi służbami takimi takim koron służb specjalnych, czyli wywiad kontrwywiad wszystko co ma taki podtekst jakiegoś szpiegostwa wydaje się jeszcze bardziej niebezpieczne dla porządku publicznego, a w takich warunkach bardzo trudno przedstawić analizę tego czy coś jest potrzebna czy nie jest potrzebny ani też takie myślenie w, że coś co szkodzi nawet co to szkodzi, że służba będzie mogła korzystać z dodatkowych temat narzędzi imigracyjnych przecież uczciwemu pożądaną obywatelowi krzywda się nie wydarzy, a nóż dzięki temu nowym kompetencjom złapie się jakiegoś terrorysty przestępcy albo mafiosa trudno jest dyskutować z tym, iż nie położymy na szali też inne wartości tak na przednią względnie małe są tego, że możemy się okazać w którymś momencie, gdy teraz, gdy mąż, czego obawiać może się okazać, że w którymś momencie staniemy się jakimś wrogiem ludu w cudzysłowie oczywiście ich wspólnym przerysowanie czy okaże się za chwilę protestujący lekarze czy grupa opolan bardzo obojętna na dostanie się na cenzurowanym, bo może się okazać, że będą dążyli zdaniem służb do obalenia rządu to jest pewna znowu polityka oparta na strachu, która może niektórych może być satysfakcjonująca, ale jednak wydaje się mocno przerysowana i nieadekwatna i Apropos tego strachu to złom przez tego są w ustawie antyterrorystycznej, kiedy cudzoziemiec czym takie upodmiotowienie tego strachu ktoś, kto potencjalnym Jump organizował zamachy terrorystyczne może być podsłuchiwany bez zgody sądu to z byłą od tego co udało się wypracować 300 lat i Strasbourgu do tego dochodzi przez przez kilka lat jak również w Polsce od 20 02, czyli od powstania, aby ZUS może to z 5 standard minimum tego musimy się trzymać ktoś musi patrzeć na ręce sezon w odróżnieniu od zwykłych obywateli czy Helsińskiej fundacji ma wgląd w te akta, które często są poufne na trasie z problemu nawet przy tym wyglądzie sądów było tak, że sądy masowo się zgadzał na te podsłuchy niechaj dyskutował ze służbami to jest z 1 strony podejście do konkretnej osoby, czyli 1 sędziego czy są składy jednoosobowe, które rozstrzygają takie sprawy czy tym czy dość krytycznie podchodzą materiał, który z przedstawionym przez kwestia osobowości w Tychach też wykształcenie sędziego, ale i tak ze sobą i mieć na 1 aspekt, a drugi dotyczy tego co jest przedstawione sądom ustawa wymaga i tego, żeby służby przedstawiał dokumenty, które potwierdzają, iż teza na czas nie przedstawiony z całym materiałem zgromadzonym na etapie operacyjnym, który był byłby ewentualnie kontrargumentem rzeczywiście wracano do tego strachu sąd, rozpoznając taki wniosek może mieć tyle głowy w wizjerze AAA celem będzie ciekawsza jak się pomylą coś jest faktycznie terrorysta i zawsze będzie problem w centrum Warszawy lepiej podsłuchać zaraz wrócimy z rozmową zastanowimy się, które jeszcze resort powinien mieć własną specjalną służbę pokryte przez ministerstwo kultury Ministerstwo Zdrowia jeszcze niema, a może powinno czekam też na państwa sugestie analizy małpa to krótka FM, a za chwilę rozmawiamy o służbach ministra szyszki ministra Błaszczaka i innych resortów ciasnej formacji analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną cały czas w studiu pani Barbara Grabowska Moroz prawniczka z Francji z Helsińskiej fundacji praw człowieka rozmawiamy on dobrych 2 latach tak się nazywa ten ta akcja podsumowywania w działalności rządu prawa sprawiedliwości samorząd chcemy się takich aż tak dobre 2 lata w najem pytanie brzmi czy to były dobre 2 lata dla służb jeśli myśleć o tym, dobru z punktu widzenia poszerzania kompetencji służb i mnożenia różnych rodzajów służb, bo jak państwo szły w wymieniam na początku audycji coś nam przybyło n p. mała, by postać Państwowa agencja ochrony środowiska w Ministerstwie Środowiska, która będzie miała kompetencje no mu albo śledczej i wszelkie inne podobnie ma być ze strażą Marszałkowską w sejmie to z kolei projektem napisów dla marszałka Kuchcińskiego to on będzie zarządzał tą strażą Marszałkowską w realnym i sam minister Błaszczak też chce powołania biura nadzoru wewnętrznego, czyli kolejnej służby, która będzie ponoć pilnować my policjantów i innych służb w inne służby podległe ministrowi spra w wewnętrznych, bo co to wszystko i komu jeszcze by się przydała jako support ba proszę pisać analizy małpa Stokrotka SM napisał do nas słuchaczy, a właściwie słuchaczka pani Iwona na maila właśnie, że niepokoi mnie w błotnej nasz gość wcześnie mówił o w zarządzaniu strachem Otóż po prostu można w nieskończoność poszerzać kompetencje służb jeśli się odpowiednio buduje napięcie czujne i po prostu straszył obywateli z i tkaniny Iwona napisała, że jest jeszcze 1 problem to jest prowokacja służb i przypomina sprawę agenta Tomka w służby mogą pisze pani Iwona zrobić z każdego przestępcę, bo mają nieograniczoną siły i środki i w ten sposób uzasadniają też swoje istnienie w co pani na to co tzw. prowokacja to jest etap operacyjny służb czy coś więcej sprowadzą jeszcze zanim jakiś formalne postępowanie przygotowawcze jest ściągnięcie z mamą konkretnego podejrzanego, próbując rozpracować informacje, które mogą zgromadzone w żupan inaczej niż procesowo MOP jest standardem się udało nam się już wcześniej wypracować w UE w sprawie pani posłanki Sawickiej czy chodzi właśnie o owoc pracy agenta Tomka to sprawa obiła się Sąd Najwyższy, który jednak wypracował pewien standard, który nie wynikał bezpośrednio z kodeksu postępowania karnego, ale wziął pod uwagę wszystko to co może to powinniśmy na rozłożona wziął pod uwagę konstytucje Europejską konwencję praw człowieka i 9 min uczciwy wymiar prawa, które obowiązuje i efekt był taki, że państwo nie może wystawiać obywatela na próbach nie może mu proponować złamania prawa, a potem złapać go za franka jest wstyd z tego tytułu inne toczono z odpowiedzialności karnej, chyba że są racjonalne powody, żeby przypuszczać, że ktoś już prowadzi działalność branżę przestępczą to był powiew standard, który też został odwrócony poprzez zmianę przepisów w kodeksie postępowania karnego został nim właśnie w 20 12 roku to co podział Sąd Najwyższy został mniej więcej skodyfikowane to znaczy wprowadzono przepis 1 6 8 AK taka mówiąc o tym, że nie może być dowodem to co pochodzi z przestępstwa on mnie, więc taka była istota, czyli jeśli służby na naruszają prawo, zdobywając n p . poprzez prowokacje dowody na to, że ktoś jest przestępcą może ktoś stał się przestępcą w wyniku owej prowokacji to jest nielegalne i nie może go skazać lub dowód musi być zgodna z prowadzoną zgodnie z przepisami już na pewno nie można popełnić przestępstwo, żeby taki dowód uzyskać, ale i to w torach zajęło 3 do samby określone mianem innym doktryna owoców zatrutego drzewa czy takiego pomysłu amerykańskiego na bardzo restrykcyjna celem podejścia do dowodów w postępowaniu karnym to chyba nie do końca było idealnie Google com skopiowana, ale to do mnie, więc pewna myśl przewodnia i od kwietnia 2 0 1 6, a tego przepisu nie ma co więcej on w ogóle został odrzucony jego Suns, czyli sąd nie może uznać za wodę za nielegalny, chyba że zostało rannych pozyskany n p . poprzez tortury albo w formie pozbawienia kogoś życia lub wolności, czyli tylko w taki najbardziej drastycznych wypadkach sąd może uznać dowodzą formalnie nielegalnym zgromadzeniu przy pomocy przestępstwa już n p. 2 3 1 kodeksu postępowania kodeksu karnego czy przekroczenie uprawnień nie jest wyjątkiem, który pozwala sądowi na wyczyszczenie akt postępowania z tego tego dowodu z rozumem wolno wszystko o wiele więcej niż wcześniej sąd ma związane ręce, bo formalnie nie może tego pewien odrzucić sądy próbują na to reagować szkód niż to się zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka, czyli nieformalnie ją z kodeksem karnym, ale powiem panu standardem międzynarodowym tych załóg z wprowadzeniem do przepisów prawa, które obowiązuje czegoś co jest moim zdaniem głęboko chyba jednak nieuczciwe, czyli nic poza UE pozwalamy służbom na o wiele więcej, a sądowi nie pozwalamy kontrować tych służb służby ścigające przestępców popełniają w swym, żeby zarobić popełniają przestępstwa i Toma jak rozumiem słowa ministra Błaszczaka zwiększać nasze poczucie bezpieczeństwa na mojego poczucia bezpieczeństwa to nie zwiększa, ale rozumiem, że też ten to co zjawisko, które pani mówi znów trudno uchwytne, bo znów bardzo wiele z tych rzeczy jest poufny i my nie wiemy jak służby zdobywał dowody, skąd one coś wiedzą czy właśnie wydarzyło się jakieś podroży nadużycia to znów jest wielka czy tajemnica w przypadku przestępst w popełnionych podczas prowadzenia czynności operacyjnych te wszystkie materiały mają charakter niejawny albo są tajne albo są ściśle tania siła to najwyższy wzrost tajności prokuratura musi wszcząć postępowanie danej sprawie braki materiału uzyskać musi mieć jakieś uzasadnione podejrzenie popełnienia czy wystąpi do ministra w sprawie spraw wewnętrznych tego typu informacje to będzie mi, więc zależało od tego czy dostanie czegoś nie pęka z góry mówiącego, że właśnie nie ruszać już chętni ale gdy zaś jest możliwa mnogość przepisów mówi smok o sądach i godnej płacy, jaki też tkwią sędziowie, którzy mogą się obawiać, że ich orzeczenie wobec działania służb n p . nie zezwalającej na bagna działa na walnym na narzędzie czy działania może spowodować, że jakiś tam przestępca się wymóg nie natomiast jest jeszcze 1 grupa to są one sens posłowie komisji spraw z urzędu d s. służb specjalnych oni mają często możliwość zapytania od przejrzenia akt lektury są one poufne jak jak to z tą kontrolą mają możliwość mogą jej nie mieć znaczenie mają roszczenia tego typu akta dostaną takich materiałów mają sądy prokuratury jeśli faktycznie wystąpią i są dość takim wąskim katalogu najpoważniejszych przestępstw z kodeksu karnego czy też pewnie nie wszystkie ponadto będą umożliwiały im posłowie, którzy są członkami komisji d s. służb specjalnych nie są ani prokuraturą ani sąd sądem czy w tym zakresie nie mają roszczenia ze mnie do służb ani innym nie mam do nich zastosowanie taka procedura, która powoduje, że jeśli minister Klich albo szef służby odmówiły to wtedy pierwszy prezes Sądu Najwyższego to sprawdzam, ponieważ nie są aż tak jak czują ani prokuratura ani sądem etap prac letnich będzie miał problem zastosowania to trochę zależy od kultury politycznej czy minister, który nadzoruje służby będzie chciał się po to, dziś tego typu informacjami czasami tak, aczkolwiek nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, bo przypadać o tym, że w materiałach operacyjnych są również dane osób w sumie policja współpracuje i to jest w kategoriach Żytko świętości tajemnicy 1 z najwyższych wpłat czasem po prostu nie można zajść w tym służby traw tracą swą jakiekolwiek zaufanie nikt nie chce współpracować my na dodatek, kiedy przyjmowano przepisy ustawy inwigilacyjnej ustawy antyterrorystycznej to sami ministrowie Kamiński Wąsik chwalili się, że to właśnie są spełnienia życzeń i potrzeb służb samych, czyli można powiedzieć, że służby same sobie napisały do ustawy w idealnym MO w polityce jest minister nie poparli no a co z tymi służbami teraz wolno się jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać takie wzmożenie, bo tak jak mówię mówię te poprzednie ustawy, o które którą mówiłyśmy to to sam początek rządów prawa sprawiedliwości, a teraz nagle się pływało się służba dla ministra szyszki służba dla ministra Błaszczaka straż Marszałkowska poszerzona i z bronią w dla ministra dla marszałka Kuchcińskiego jak to rozumieć moim zdaniem to będzie powodowało pewien problem koordynacyjne jeśli każda z tych służb możliwość przykładowo podsłuchiwania albo prowokowania to o wiele trudniej za to za zapanować nad tyloma możliwościami temat kilka podmiotów wobec osób nie skorelowane co liczyć jeśli ktoś podlega ministrowi bezpośrednio przez duże prawdopodobieństwo, że mógł się nie kontaktuje albo nie ma komunikacji z innym resortom czyni po pierwsze w salonie jak niezabezpieczona ma w porządku i bezpieczeństwa na na na ulicach, ponieważ i przy braku koordynacji przy braku komunikacji ze służbami będzie trudniej informacji niż ułatwia to informacja, zwłaszcza jeśli będzie ozonowana kim się z Gryfem tajności nazwisk to może nawet lepiej, że w po to jest taki pluralizm służb w Polsce ani jakaś 1 wielka Super służba, która może wszystko i chronić Sejm inwigilować obywateli i pilnować policji nie i tak i nie mam jeszcze by pilnować środowiska dla ministra szyszki i tak nie w sytuacji, w której mamy n p . do czynienia ze służbami specjalnymi ona powinna być oddzielona od służb policyjnych one zazwyczaj zbieram materiały operacyjne nie powinny prowadzić postępowań karnych w konkretnych sprawach daje natomiast w przypadku tych służb policyjnych była taka teoria stworzona przez jeszcze pana ministra Cichockiego jak zdrowa konkurencja służb ja przyznam szczerze nie wie, że takie zjawisko, ponieważ jeśli pojawia się konkurencja między służbami to jest też duża Ochota, żeby DM BDM pokazać, czego to najlepsza służba jak popatrzymy na Szkota dokonania CBA z pierwszych lat działalności tancerz upojona kilka bądź strefą w po co się faktycznie skończył w sądach albo trochę mogło wynikać właśnie takiego chęci pokazania się jak vito słowo to jest też poczucie sprawiedliwości i proporcjonalność działań gdzieś znika na horyzoncie pozostaje nam to co da gamba Olga Frycz sieciowy gaz muszą być wyniki tych musi być też medialnie my sprzedawano szkolnych jest nim nie przekaże służby takie też może występować jest o wiele trudniej będzie to na tym, że tam zapanować, tym bardziej że jeszcze Apropos też, aby zmianach zmian w tych służbach tam, gdzie dokonuje się też czeka kadrowa weryfikacja, czyli oczko zaproponowano zmianę Biura Ochrony Rządu nam służby ochrony państwa pani Anny tam część przepisów pozwala po prostu na wygaszenie stosunku pracy byłego funkcjonariusza i zatrudnienia, w czym mamy do czynienia z kosiarką ukrytą MO weryfikacją, a z drugiej strony tyle głowy jednak musimy mieć też nas w Zatorze dokonuje się tzw. dezubekizacji, czyli odbiera się przywileje są przywileje odeszły dotychczasowe emerytury byłym funkcjonariuszom nawet jeśli przez chwilę w jakikolwiek sposób, by pracowali przy 80 Dante w pozostałych służbach to jednak podważa prawne morale tych, którzy już dzisiaj są w służbie po co się może kiedyś powtórzyć z różnych z różnych powodów, a jednocześnie nie zabezpiecza się tych osób, które się obniża emerytury, mimo że wieść o tym, że liczyliśmy do sądu informacji niejawnych z punktu widzenia bezpieczeństwa tu też jestem najlepszy rozegranie i inne tego typu problemów bo, choć to właśnie te pytania to bezpieczeństwo lub argument, że naprawdę jest bezpiecznie w Polsce i dlaczego mają być bezpieczniejsze nie pojawiają w debacie publicznej 1 z takich przykładów jest też dzisiejsza konferencja ministra Błaszczaka i wczorajsze słowa pani premier Szydło o tym jak wspaniale pan minister radzi sobie z modernizacją policji, kiedy tego samego dnia pechowo ukazuje się artykuł w 1 z gazet o tym, chyba w stołecznej Gazecie wyborczej jeśli dobrze pamiętam o tym, że policja zgłasza się do urzędów pracy z prośbą, żeby bezrobotny kierowali do rekrutacji właśnie w policji są już tak zdesperowani jeśli chodzi o funkcjonariuszy, czyli nie jest dobrze w policji i naprawy są trochę już łapanka, żeby starczyło w policjantów na nasze potrzeby ich mieście czekamy jest państwo pan Adam MON i innym pisze, że w prawie wodnym, który zacznie obowiązywać od 20 1 8 roku wprowadza się służby w ramach wód polskich i te służby będą mogły w 2 4 godzinna dobę interweniować i wchodzić na nasze posesje dziękuję panie Adamie ten mail przyjrzymy się sprawie będziemy od tych służbach wodnych rozmawiać, a pan Michał żartuje pisze, że minister Radziwiłł powinien mieć do dyspozycji swoją policję obyczajową w kończymy to podsumowanie przed nami 2 kolejne lata z prawem sprawiedliwością może skończymy je ze służbami w każdym resorcie Barbara Grabowska Moroz z Helsińskiej fundacji praw człowieka była państwem moim gościem dziękuję za ściganie ciasnej formacji, a później w studiu Marcin Święcicki przyjrzymy się bliżej tej nowej lepszej straży Marszałkowskiej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA