REKLAMA

Wild: W 2027 roku oficjalnie będzie otwarty Centralny Port Komunikacyjny

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2017-11-16 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:21 min.
Udostępnij:

Co dalej z Okęciem? Mikołaj Wild podkreślił, że Port Chopina jeśli chodzi o ruch cywilny - kończy swoje funkcjonowanie. Chciałbym podkreślić to, że na dziś decyzje nie są ostatecznie podjęte co dalej z Okęciem. Decyzje powinniśmy podjąć najpóźniej do 2025 roku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 6 to jest to magazyny kadzie Maciej Głogowski dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan Mikołaj Wild pełnomocnik rządu d s . centralnego portu komunikacyjnego dla Rzeczpospolitej dzień dobry panie ministrze wydobywano dzień dobry państwu to kiedy ostatecznie ten port centralny będzie otwarty w 20 2 7 roku nie zmieniamy termin w 20 2 7 tak czy tak 1 0 lat 10 lat bez żadnych opóźnień to opóźnienia mają do siebie, że nie są Rozwiń » przewidywane na początku lata jest oczywiście zdajemy sobie sprawę, że harmonogram jest ambitny, ale nie jest napięty, więc jest w cenach program jest wykonalne i tak naprawdę od nas zależy czy sięgnąłby rocznie, a są w ich stopa 2 w połowie listopada 20 17 roku mamy już jako barwniki w 2 czy w związku z tym portem co już wiemy na pewno, bo na 10 lat w sumie nie jest tak dużo jednak to co wiemy wiemy na pewno jest to wspólne wspólna ocena całego rządu, że potrzebujemy międzykontynentalnego portu lotniczego, które mogłyby obsługiwać w kto miałby potencjał do obsługiwania całej Europy Środkowo-Wschodniej w wiemy na pewno, że w tym samym punkcie powinien zostać umiejscowione głównie węzeł kolejowy dla Rzeczpospolitej, że sieć kolejowa powinna zostać rozbudowana tak, aby największe miasta od Polski w poza Szczecinem były obsługiwane w okresie wok w czasie mniejszym niż w 2 2 i pół godziny chodzi o to, żeby pasażerowie z tych my z największych miast w Polsce mogli dostać się do portu Solidarność w mniej niż 2 2 pół godziny wiemy, ale trzecia oprócz Szczecina jeśli chodzi o połączenia kolejowe tutaj o można myśleć o intensywniejszych połączeniach lotniczych, które kompensują skąd, więc braki w sieci kolejowej w tym zakresie wiemy również, że 1 z podstawowych celów tej inwestycji powinna być integracja Łodzi Warszawy tak, aby stworzyć globalną metropoliach, która to będzie metropolia jest, od której ludność będzie przekraczała 5  000 00 0 mieszkańców no jak wiemy czy nam się to podoba czy nie rozwój innowacje mają częściej miejsce w miastach i spoza miasta tak z ciekawości co się kryje podhasłem globalna metropolia Łódź Warszawa to znaczy jak ma to wyglądać także instynktu wyobrazić mam między Warszawą Łodzią jednak parę kilometrów różnicuje zdolności to prawda ta koncepcja koncepcja miasta w miarę koncepcja miasta binarnego istnieje DF z gospodarst w w zagospodarowaniu przestrzennym już co najmniej od lat dziewięćdziesiątych chodzi o to, aby wykorzystać potencjał Łodzi czy nie była tylko sypialnią Warszawy, ale też zapewnić jej rada rozwój, który wynika choćby jej umiejscowienia nas ludzi jest umiejscowione praktycznie w środku polskim dzisiaj do niedawna była drugim miastem w Polsce pod względem liczebności klas jest trzecim za chwilę jeśli nic nie zrobi będzie czwartym pod względem ludności mu uczy się wyludnia, a jest miasto z wielkim potencjałem, które przy odpowiednim impuls inwestycyjny może rozwinąć swoje osiągnięcia lotnisko i ten węzeł komunikacyjny ma pozwolić Łodzi powrócić na tak to też zaszczytne miejsce tego, że przybliżamy Łódź przybliżamy Łódź do Warszawy przy tworzeniu między Warszawą Łodzią nowy organizm miejski tak naprawdę, dlatego że wokół wszystkich lotniskach o odpowiedniej skali powstają tak znane, ale polscy, które w, gdzie lokowane są nie tylko firmy lotnicze, ale też firmy, bo doszły też świeże branża usług usługowa i różnego rodzaju firmy oraz podmioty gospodarcze pewnym pewnym wykreśla wiosną pewnym wykreśla w 1 przykładem tego potencjału jest to co dzieje się w otoczeniu w nie dalej w niedalekiej odległości od lotniska Chopina w Warszawie na nowych miejsc, które warszawiacy określają mordach Mordorem, gdzie to jest oczywiście tylko częściowo spowodowane bliskością bliskością lotniska, a także dostępność było terenów przemysłowych, które tam istniały natomiast jest naturalną konsekwencją, że wokół mnie wokół portów lotniczych wyrastają siedziby i taki mamy pomysł na Łódź Warszawa panie ministrze to inny, poszukując dalej tych konkretów i wiadomości, które są już pewne jest to przedsięwzięcie, jakim jest centralny port komunikacyjny będzie kosztowało sam komponent lotniczy to koszt rzędu 16 2 0 miliardów złotych w 16 1 9 miliardów złotych lub 3 i konkretnym rów tutaj wyznaczyliśmy to wartość, kierując się o ostatecznymi ostatecznymi kosztami ponoszonymi na wznoszenie porównywalnych portów lotniczych na świecie drugie o komponent kolejowy to jest 8 9 miliardów w ten komponent kolejowy wchodzi całkowicie Kolejowa, która połączy Warszawę z Łodzią w i przyłącza sieci kolejowej do węzła do węzła umiejscowionego w porcie Solidarność tak, aby w tak, aby port Solidarność był rzeczywiście środkiem i centralnym punktem o komunikacji kolejowej dla Rzeczpospolitej i wreszcie komplet drogowy, który w zależności od skali inwestycji będzie się wahał między między 2 2 7 miliardami, gdzie o w, w skład którego wejdą w wariancie minimalnym połączenia z dawną drogą krajową łączącą Warszawę i Poznań oczywiście z autostradą oraz połączenie z aloesu rozbudowa autostradowej obwodnicy Warszawy do Grójca w wariancie maksymalnym dodatkowy dodatkowy ring dodatkowy ring dookoła Warszawy, który umożliwi i Artiom i wjeżdżanie Warszawy posiada 8 pułku, aby udrożnić te tereny wokół portu Solidarność na tę chwilę wariancie maksymalnym jakieś 3 5 miliardów złotych dokładnie tak dokładnie tak zapłaci tutaj mówimy o 2 rodzajów przedsięwzięć, ponieważ jeśli chodzi o inwestycje sam port lotniczy port mogę możemy powiedzieć to na podstawie doświadczeń innych krajów i inwestycje w porty lotnicze są dochodowe są dochodowe i tutaj znalezienie inwestora i nawet inwestora komercyjnego nie jest w nie jest zadaniem nie jest zadaniem o ani ponad nasze siły ani ani z ani rzeczywiście szczególnie trudnym i dostajemy interesujące oferty, ale muszą tak tak oczywiście natomiast do momentu przyjęcia koncepcji, służąc to było bardziej deklaracje woli współpracy niż bardziej skonkretyzowane nowo wplatając do teraz toczy się teraz bardzo się zmienia swojej mamy i Mamed 2 lata tak naprawdę na podjęcie ostatecznej decyzji czy chcemy włączyć do tego przedsięwzięcia w inne podmioty, ponieważ na dziś zajmujemy się eliminacją ryzyka inwestorskich dlatego 2 lata będą trwały prace przygotowawcze, ponieważ będziemy w tym czasie przeprowadzać badania środowiskowe badania geologiczne będziemy z skupieni na pozyskaniu gruntów na na uniknięciu wszystkich możliwych konfliktów z mieszkańcami, które są w stanie sparaliżować każdą inwestycję tak byśmy za 2 lata byli w stanie powiedzieć to jest nasza oferta zakładając, że będziemy chcieli kogoś doprosić do podziału tortów i z lektury jest inwestycja w port Solidarność pojmowany jako, jaką są podzielone dobrze przyporządkowuje, gdzie dobrze rozumiem, że w przez te 2 lata rząd będzie jeszcze oceniał sprawdzało jak bardzo ryzykowne jest to inwestycja się okaże, że jednak są ryzyka no to doprosić jakich sprawach będzie starał się doprosić prywatny, żeby się bratem ryzykiem podzielić dobrze rozumiem nie całkiem też 2 lata to jest okres usuwania Rydzyk ani nie tylko ich identyfikacji, dlatego że chodzi o to, aby się na ewentualnemu inwestorowi nie płacić za ryzyko, ponieważ byśmy teraz dopuścili, by teraz prosto z sali inwestorów to oczywiście Narodowy za ułożonego negocjowanego od wynagrodzenia musielibyśmy doliczyć premie premie za niepewność i teraz mamy 2 lata przygotowań, a pierwsze te przysłowiowe łopaty, kiedy będziemy wbijać pierwsze przęsło to pierwsza łopata zakładając, że będzie tak jak być powinno to znaczy po okresie projektowym volvo w okresie projektowym i to jeszcze kolejne 2 lata, czyli Niemcy za 4 lata no możemy spodziewać się pierwszej pierwszej łopaty na torze w 20 01. od 20 07 . czyli 6 lat będziemy to budowa 6 lat nie ma same prace konstrukcyjne i przenoszenie ruchu z portu Chopina do do portu Solidarność potrwają w sumie 6 lat to jest czy branża budowlana musi przetrwać najbliższe 4, żeby za 4 Miedź sześcioletnie przyczyną choroby to przystawka spojrzał na to z innej strony branża budowlana na dzień dzisiejszy jest przeciążona jest przeciążona zleceniami co wynika z bardzo hojny i perspektywy unijnej, którą z, której korzystamy natomiast perspektywa unijna kończy się w zależności od skutków w zależności od z tego jak i jakie skutki odniesie Brexit od 20 20 20 03. państwo to 2 sprawy jeszcze w LM po pierwsze, czy może tak trzyma, ale czynne dziś my jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie będą potrzeby zalando 1 0 skoro postęp technologiczny jest tak ogromne być może te maszyny, które będą latały za 1 0 lat to już będą zupełnie inna maszyna zupełnie innych potrzebach z polonijnych wymaganiach możliwościach, że będzie można dziś zobaczyć kulę ziemską 1 lotem się nie stroni też w 1 5 na wzrost notowań fantazjuje, ale no postęp jest dynamiczny czy przy tego typu inwestycji, która jest nakierowana na rynek, który podlega tej tej ciągłej innowacji mnie w nią brniemy w coś co jest nie mnie do ogarnięcia w tej chwili oczywiście tutaj nie można lekceważyć potęgi innowacji zgodnie z nowym raportem PwC w 20 5 0 roku 80 % w transporcie będzie wykonywane przez środki transportu obecnie istnieją jeszcze, ale z 1 nie chcemy rezygnować tworzymy z komunikacyjne serce Polski oczywiście musimy zapewnić rezerwy terenowe n p . z n p . dla kolei próżniowych, dlatego że jeśli koleje próżniowe dojrzeją już do tego żeby, żeby je szerzej wprowadzić to oczywiście to oczywiście się mieć możliwości wprowadzenia bez zatrzymywania bez zatrzymywania ruchu, który będzie przechodził przez przez ten węzeł komunikacyjny czy ulg czy rozszerzać się czy rozszerzać się na ostatni projekt ostatnio ogłoszone projekty, czyli SpaceX, które umożliwiają podróże podróże rakietami po poświęcę go to jest w to jest kwestia jeszcze naprawdę przed nami natomiast natomiast w oczywiście adaptacja do zmian w transporcie jest wpisana w ten projekt jest 1 z podstawowych założeń natomiast sama konstrukcja, która polega na wschód to oparcie transportu w Rzeczpospolitej zarówno międzykontynentalnego, jaki krajowego na naukę z Piasta szprychy nie ulega zmianie, ale wartość na koniec 1 sprawa pytałem o to pana kilka tygodni temu, kiedy rozmawialiśmy jeszcze przed ostateczną decyzją rządu że, gdy jedziemy z tym projektem co z Okęciem to co z Okęciem port Chopina jeśli chodzi o ruch cywilne kończy swoje funkcjonowanie i to jest postanowione to oczywiście nie jest być może o zbyt popularne napar być może za złe długi PR-owe dobrze byłoby to schować pod podkową gry natomiast można sobie jak mają z Okęcia latać wojskowym samolotem cywile z oddalonego o 60 km od Warszawy lotniska to może być trochę kontrowersyjne oczywiście natomiast chciałbym mocno podkreślić na dzisiaj te decyzje nie są podjęte co dalej z Kańczugi mamy jeszcze uważam, żeby ze spokojem podejść do prac adaptacyjnych powinniśmy to decyzje podjąć najpóźniej do roku 20 20 piąty po 20 07 . otwieramy nowe lotnisko wielkie tak jest tak mówił pan Mikołaj Wild pełnomocnik rządu d s . centralnego portu komunikacyjnego dziękuję bardzo panie ministrze bardzo złych informacji w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu czekać ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA