REKLAMA

Nowa instalacja Mirosława Bałki w Galerii Jednego Dzieła Muzeum Śląskiego

Andymateria
Data emisji:
2017-11-16 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:50 min.
Udostępnij:

Rzeźba, do której wchodzi się długim korytarzem i którą należy oglądać rękami - nowa instalacja Mirosława Bałki w Galerii Jednego Dzieła Muzeum Śląskiego jest dedykowana mieszkańcom regionu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andrzej materia dzisiaj zaczniemy jak należy od starosłowiańskiego dzień dobry dzień dobry panie do kina w Brytania wolno Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki kuratorka wysta w co dzisiaj ma znaczenie szczególne, bo będzie mówić o wystawie, której jest pani kuratorem wiem, że niechętnie mówi bronią swoich pracach Palermo w bardzo mi przykro nie da się przejść do porządku dziennego nad wydarzeniem tego rodzaju słyszy pani my jeszcze nie tak słyszałem za chwilę Rozwiń » namówił panią do wypowiedzi mam nadzieję nieco dłuższej muzeum śląskie galeria 1 dzieła to jest można powiedzieć, że cykliczna impreza jest, aczkolwiek słowo nie może miejscowym, które są najbardziej stosowny teren dawnej kopalni duża przestrzeń do zagospodarowania dla 1 artysty w zeszłym roku opowiadały się państwo mam nadzieję, że przynajmniej przez państwo zdążyła zobaczyć ekspozycję Dani karawan 2 lata temu Leon Tarasewicz w tym roku przestrzeń została oddana we władanie Mirosławowi Bauc i powstała instalacja osłon interesującym tytule to jednak poproszę kuratorkę przytoczenie tytułów tytułem tytuł się składa z osób zrównanych z alfabetu łacińskiego znaków przez ten wykop ów cudzysłów w nawiasie kwadratowym nawiasie okrągłych kroplówka, a średni przecinek 2 kropek znak zapytania wykrzykników Myślenic wielokrotnego my zamyka to wszystko w nowym RS trojga metrów kwadratowych i cytrusów grasował KE powiedział w pewnym momencie bardzo ciekawą rzecz, odnosząc się do pustki dlatego też jest pomiędzy oznaczeniami, czyli w obszarze niezagospodarowanym, ale już penetrowane przez filozofię wielokrotnie, że w 2 we znaki przestankowe wśród szpaler ami w między pojęciem w i pozwalają tam ów przez szpary przycisnąć treści, które w silnie dają opowiedzieć słowami wydają się, że to jest bardzo trafna, ale jednocześnie dosyć nowe w twórczości tego artysty, ponieważ do niedawna jego tytuły też mówił, nawet jeżeli były przewrotne w stosunku do dzieł, które widzieliśmy to były zdania albo równoważniki zdań w ten tytuł zakrywa ani odkrywa w ale zakrywa jednocześnie, otwierając windę na bardzo szerokie pole dla umysłu i własnej interpretacji, czyli nie zamyka, a otwiera no tak mówi Mirosław Bałka na wernisażu, w którym miałam przyjemność uczestniczyć powiedział, że od dawnej sztuki wizualne nie są tylko od patrzenia, że to pojęcie zmieniło znaczenie, że sztuki wizualne są do po wybielaniu wszystkimi zmysłami i na tym polega on przynajmniej częściowo ich uroda na tym polega ich tajemnica no może polegać też trudności w opisywaniu tego, z czym ma się do czynienia z obowiązku opisać się do uznania metafizyczna można powiedzieć, że w ta instalacja rzeźbiarska jest wyzwaniem, bo tam jest bardzo ciemno proszę państwa trzeba wymysły zmęczonych izolować było do zapoznania się z tym dziełem trzeba wyciągnąć rękę w lewo wprawo w trochę odwagi i są z pewnością jest to instalacja dla kogoś, kto cierpi na klaustrofobię to nie jest pierwsza ani jedyna praca Mirosława Bałki, która jest nastawiona na doznania nie tylko na refleksję intelektualną, ale też fizyczne doznanie, które nie da się obejrzeć wiele zamach na cielesnym, bo jego twórczość dotyczy bezpośredniej działa nawet gdy to nam się wydaje, że tak nie jest akurat pracę z holu centralnego w Katowicach odnosi się do takiego cyklu po zażyciu jest rozwinięciem cyklu pasaże, w którym artysta tworzy od wielu lat, w którym doznanie czy też obecność widza odwiedzającego jest konieczna, aby działo się do pełni obaw nie ma tego dzieła bez uczestnictwa widza uczestnictwa poprzez jego reakcje bardzo mi, kiedy mnie dziwne ja obserwowałam wchodzących trener niższą w przestrzeni, bo to jest, żeby przybliżyć państwu do tego holu centralnego prowadzi chodnik z poziomu ziemi, ale możesz wejść siłą wejść w tym chodnikiem ten chorych dookoła tak jak się schodzi po serpentyny koło w 1 stronę w internecie to jest pochylnie, która opasuje budynek takąż wstęgą załamaną pod kątem prostym narożnika aż wreszcie wprowadzą nas do roboty poziomu najniższego, czyli do 12 m głową czemu jest świadomość dlatego artystki zależy, żeby tę drogę przejść, żeby mieć świadomość jak głęboko w dół wchodzimy w domku w chodzimy na Eneę na poziom w taki średni sztolni Górniczej i ponieść cała praca jest w jaki sposób ukłonem dla Śląska i ludzi tam mieszkających dla jego kultury wszystkich czynników, które temu Śląsk ukształtowały, a przede, w których się wiąże oczywiście w jego przemysłowym charakterem i kopalnianym, ale jak to zwykle bywa u tego artysty przede wszystkim jest tam empatię dla prasy Górnik i jej na wielu poziomach chciał ją okazać, próbując też na zwiedzających prowadzić w sytuację nie taką samą ale w jaki sposób pozwalającą mu dorównać tego poczucia bycia McDowell w ciemnościach we wzrastającej temperaturze po 1 z elementów tego dzieła jest rosnąca temperatura korytarz i to już jest następna tajemnica tych prac trzeba wyciągnąć rękę niejako poprzez te ciemności jest zmuszony do tego, żeby wyszukać uparcie w otoczeniu w pracowni zbudowana z blachy trapezowej blacha w jak wiadomo nie jest czymś co się kojarzy z czymś ciepłym tymczasem tutaj można być zdziwiony, kiedy nagle Fed okazuje się, że to jest ciepła w 2 w obu głaskał instalację rzeźbiarską Mirosława Bałki dowiemy ile w 2, w którym miejscu jest ciepło się państwo nie foliową proszę samemu sprawdzić, w których miejscach bywa ciepły, wyrzucając z zachowań zwiedzających zauważyłam, że najpierw wszyscy biegną tym korytarzem szukają w dziełach, a on się zaczyna w momencie, w którym ZO chodzimy do korytarza ona się właśnie zaczyna dziać się w niebo strzeliły istnieje już w korytarzu jest elementem całości no, więc biegną tym korytarzem obchodzony był i biegną do światła w doświadczają sobie drogę komórkami w jak gdyby w poszukiwaniu czegoś wbre w mnie te płyty jest bardzo charakterystyczny dla dzisiejszego czasu pośpiechu, ale też Donnę w wyniku ich odbioru mamy taki nawyk, że szukamy dzieła w nieznający sprawy, że jesteśmy w jego środku w jego winę zrzucił wieloryba się w brzuchu wieloryba właśnie jest taki obiekt oświatowy mała, by takie miejsce 2 klerycy tu troszeczkę oświetlone i rozczarowanie, że do amunicji nie ma, ale tam jesteśmy chyba zdążymy, by były znaki przestankowe i kto nie ma znaczy więcej niż jest zbyt tam coś było coś konkretnego Name ilustracje wizerunek czegoś to rodziłoby się nie spełniło jako dzieło ta refleksja, która może nam towarzyszyć, że taka na bardziej ogólny filozoficznym poziomie, że biegniemy do światła, bo chcemy wiedzieć albo zobaczyć więcej i okazuje się, że to świat jest tylko punktem w Maroku i że błądzimy w tym roku jako ludzkość od zarania dziejów i to jest inna inny poziom inny znak przystankowy ciekawy jest też inny uczestniczenie w tym, bo trudno odmówić oglądali właśnie jak oni Andy przed chwilą powiedziała uczestniczy się w tej rzeźbie w pewnym sensie doznań jeśli tak działa w pełnym zrodził się już dawno zapraszam do do poznawania pracy jest ciekawy również w zależności od tego w niczym robimy to w samotności czy w tłumie w zupełnie inaczej się w tego w tej rzeźby doznaje, kiedy można tam sobie w poszczególnych spółek usiąść w kąciku pod ciepłą blachą Widzew no ale wtedy nasze oko się przyzwyczaja i zaczyna mnie widzieć w tt bardzo ciekawe, bo oczywiście przeszłam cały ten rytuał Yves w pewnym momencie w tam nie było dla mnie chciałem bowiem poczucie, że wszystko widzieli co też ta akumulacja naszego związku przyzwyczajenie się do dziś mieści, żeby wydobyć przejmie widziałam struktury tej blachy trapezowej, ale pierwszy moment jest momentem totalnego zagubienia i niepewność knują twojego odwaga w kuratora artysta jest znany jest z takich prac zmasowanych, więc w myśl, że też nie jest zaskakująca praca w każdym razie nie bardzo Weseli danych z dużych elementów nowych jest nowy materiał, którego artysta rano od syna artysty silnie posługiwał w naszej też w każdy element ma, ale otwiera drzwi interpretacyjnym, bo oczywiście blacha trapezowa jest 1 z materiałem służącym do w prowizorka dobudowania prowizorki garaży płotów osób osób poszło o człon tymczasem okazuje się, że na Śląsku z niego była drewniana architektura i rady, aby w wałach architekturę kopalnianą w pewnym momencie to znaczy na etapie późnego socjalizmu i toteż jest cecha charakterystyczna Śląsk takich pasaży w Polsce były tylko kilka reszta była poza polską realizowana takich mówię, ale każdy lekarz i był inny to jest praca dedykowanym przede wszystkim widzowie śląskiemu w jej nastawione na to, że on w rozporządzeniu swój region 8 w jaki sposób odnajdzie tu i teraz na Śląsku w Katowicach na miejscu po kopalnianym czytam ze istniała, jakby ta warstwa, który może widz z Mazowsza w pełnienie dotknie natomiast rozmawiałem z osobami stamtąd i usłyszałem takie były w kopalni i wiem, o co artyście, choć i to jest największym możliwym komplement, bo nie ma tam próby z jak odwzorowanie tej sztolni odczyty tego chodnika com PL 1 tys 1 wielka alegoria do tego wszystkiego w bardzo różna od tego co dotychczas oglądaliśmy w galerii 1 dzieła cóż tym razem i tutaj w niemalże zwraca się wprost pani prof. Fikus no nie do Berlina nie zdobyli tym razem złośliwie chcemy państwa zaprosić, ale do Katowic bliżej prawdy, bo pani prof. Kus ostatnio zwróciłem uwagę i muszę być to pewnie będzie że, gdybyśmy znali trochę za daleko i musiałby wtedy nocować, bo nie da się obejrzeć tego wszystkiego za 1 zamachem no to w do Katowic pewny swego możesz z naszego można w cerkwi zapraszamy zatem galeria 1 dzieła Mirosław Bałka w państwo wybaczą tytuł po raz 02 01 . to czym, ale jeżeli już pani profesor będzie w Katowicach to polecam starą siedzibę muzeum Śląskiego w centrum miasta, gdzie jest bardziej interesująca wystawa pokazująca miejscową awangardy w prawie nieznaną poza Katowicami z wyjątkiem kilku nazwisk, których nie będę zdradzać niebywale interesującym taki studyjny przyczynek do tego jak sobie Śląsk radził z pojęciem awangardy bardzo interesująca wystawa pod nazwą zwrotnica nie będzie tak długo jak rzeźbę Mirosława Bałki eksponowana, bo rzeźba będzie eksponowana przez 10 miesięcy, więc państwo jeszcze zdążycie wystawa zwrotnica będzie trwała znacznie krócej jednak dostatecznie długo, żeby można było zwiedzić jedne i dróg w każdym razie do muzeum Śląskiego zajrzymy jeszcze na pewno był to niejedyna to ciekawe wydarzenia z dzisiejszą antymaterię dziękujemy zapraszamy za tydzień po 14 40 do programu sztuce Anda Rottenberg Joanna Wacław Sikorski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA