REKLAMA

Op art i sztuka kinetyczna - z czym to się je?

Data emisji:
2017-11-16 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
25:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór w studiu z nami dzisiaj Marcela line Wellness dobry wieczór dobry wieczór muzeum sztuki nowoczesnej wyrwałam na chwilę Marcela z muzeum sztuki nad Wisłą z tego oddziału nad Wisłą, dlatego że tam trwa trwają prace Elena z kolejną wystawą jutro wieczorem wernisaż no, a pracy jest my sporo było ponoć będzie strach bardzo dużo pięknych przedmiotów, ale my rozmawiamy o sztuce kinetyczne i o Arce za chwilę wytłumaczymy dokładnie Rozwiń » od podstaw co to jest tam zobaczymy no ale powiedz co w tym momencie w muzeum się dzieje nawet wieczorem no tak to jest w przygotowania do zbudowania dużej muzealnej wystawy, która wygląda jak takim porządnym dostojnym rozległe muzea z wielkimi zbiorami, a mina jest jednak z naszych debat w październiku nad Wisłą i spróbujemy tam stworzyć warunki tym obiektom te są faktycznie realną muzealnej klasy znane prace wybitnych artystów z 2 właśnie regionu świata w Pniewach do tego przejdziemy z Europy wschodniej i Ameryki Łacińskiej, bo o pokrewieństwa Chin, aby wspólnota się na tych regionów paradoksalnie taki nieoczywisty, ale jak się po pogrzebie to wychodzi na to, że to jest dość oczywiste to pokrewieństwo no tak nudno jest na zawał właściciel, że tak to nowe pokrewieństwo jest dość nieoczywiste Expo liczymy co dzieje się za oknem możemy chcę powiedzieć, że niewiele nas łączy z Ameryką NN łacińską jeśli chodzi o aurę no tutaj okazuje się znaczy Bytom wystawą też udowadniać, że należy, że to pokrewieństwo jednak jest z Europy zachodniej z Ameryką łacińską gdzieś to właśnie na poziomie sztuki zamierza zlecić zainteresowali tym samy zainspirowali nas tak to jest inwestowanie na oczyszczenie przypadkowo nosi tytuł inny tryb za Atlantyk w podtytule sztuka kinetyczna i oparty w Ameryce w Europie wschodniej Ameryce Łacińskiej od lat pięćdziesiątych do siedemdziesiątych, ale transatlantyk każdemu Polakowi od razu na inne przywołuje skojarzenie z z Gombrowiczem i tak bardzo o to chodzi to jest jak się pogrzebie my oczywiście dzisiaj w gdy w Europie wschodniej Polsce straciliśmy trochę takiego zainteresowania inną geografią niż na Zachodzie ekscentryczny na IT jest źle, by wszyscy zapatrzeni jesteśmy w te tradycyjne centra sztuki centra kultury nowy Jork Paryż Londyn, ale to zaciemnia bardzo dużo ciekawej historii kultury w ogóle no i tak transatlantyk przebił z z Europy wschodniej do Ameryki, ponieważ nie tylko Gombrowicza, ale całą wielką grupę artystów ludzi kultury naukowców również byli ludzie, którzy uciekali z Europy wschodniej przed przede wszystkim przed faszyzmem i przed wojną później też część z nich ucieka przed konsekwencjami tego przed komunizmem też, ale przede wszystkim tutaj można mówić o takim trochę też przesiedleniu całych dużych grup artystów twórców ludzi kultury też naukowców z polskiej z krajów dawnego związku Radzieckiego Ukrainy Rosji IDM i Ukrainy krajów bałtyckich Litwy Rumunii Węgier nowym to jest to z dużą część Belka szydzi z tych krajów, ale nie tylko drugą przypadek właśnie Gombrowicza pokazuje, że po prostu w porę udało mu się szczęśliwym zbiegiem okoliczności ocaleć naiwny ci ludzie tam trafili w ciekawy kontekst społeczno-polityczny gospodarczy i pewne idee, które to dziękowały tam wyrosły tu Ano właśnie no bo rozumiem, że też Ameryka łacińska musiała na te wpływy się otworzyć prawda no bo to nigdy nie działała jednostronnie tak mówimy tutaj o sztuce, a w Ciszycy kin etycznej, która na przeciętnie kojarzymy ją też ze sztuką i amerykańskich zachodnią, ale korzenie tej sztuki awangardowe korzenie tej sztuki oparto ułóż liczy na decyzje ze strony kierował ją kół odkryciom naukowym i kół nowych utopii lepszego świata opartego na nauce no tak długo poczekać do portretu ludzi przerwę, bo o art sztuka kinetyczna, gdy zamykam oczy szukam w głowie to mogę powiedzieć, że tak, że ktoś coś tam się powinno ruszać oczywiście Alexandra Caldera oczywiste, że bardzo młodych lekarzy, a artysta, który jest, aby takim ikoną sztuki amerykańskiej w gruncie rzeczy wielkich obiektów mobilnych, które wypełniają lobby wielkich banków amerykańskich luksusowej no i przestrzenie modernistyczna, ale w takim luksusowym wydaniu dla bogatych ludzi natomiast ten oparty sztuka kinetyczna, o których my mówimy wynika z 1 z takiej wiary w zmieniającą świat w sztukę sztukę połączoną z nauką właśnie, że ta nauka że, o ile ten oparty i ta sztuka kinetyczna w Europie zachodniej Ameryce szybko bardzo przeszło na takie takie rejestry gwiazdorstwa wielkiego dzieła indywidualnego artysty dzieła, które bardzo drogo się sprzedaje i ta sztuka szybko też obumarła w tym w tej części świata, dlaczego jak była taka rozgrywano została wybrana została wyparta przez nowe trendy w sztuce przez ekspresjonizm abstrakcyjny bardzo szybko przez konceptu realizm i tutaj, bo ta sztuka kinetyczna i sztuka OUN oparte one tylko my pokazujemy on naprawdę dążył dodaje takie konkretne zmiany w sztuka właśnie o tym, też miałem ta sztuka i nauka sztuka i technika i że to miało razem służyć budowaniu nowego świata to jest w przypadku Europy wschodniej NATO oczywiście ten taki na trudny optymizm powojenne oczywiście Shannon warunki były, jakie były, ale jednak ta odbudowa to jakieś przyspieszenie technologii piszemy jak i właśnie na podbój kosmosu z listą zagrożeniem w konflikcie nuklearnym, ale jednak do bardzo szybki rozwój nauki w tamtym czasie i taki powszechny jednak wiary w cieniu tej linii konfliktu groźby konfliktu atomowego wiary w naukach medycyna również w podbój kosmosu możliwości, które z tym się wiążą tu artyści byli bardzo otwarci pracowali w zespołach to jest na tej wystawie też charakteryzuje powstawały grupy artystyczne, gdzie zacierał, gdyż ta idea właśnie tego artysty demiurga jak myślimy o tym, zachodnim artyście amerykańskim o tym w tym terminie realistyczny sztuce dzieci na szczęście to byli mężczyźni dzianiny w tym gestem prawda torować sobie drogę do sławy i tam Paco de pokazem tez praca wspólna to jest praca nie oparta na nie nie chodzę niech politycy, a efekt chodzi o włączenie widza n p. stąd ten ta sztuka kinetyczna zakłada naszą aktywność wchodzimy na wystawę ruszamy się oglądamy te prace podróżnym kątem bierzemy czynny udział można je też czy zażalenie, które pod Grimaldi doczekali można zagęścić można i można je uruchomić i to to jest wydaje mi to taka nasza erą tutaj muzealna nadzieja, że mówimy trochę o tym, o tym aktywności tej aktywności widza, że sztuka to nie jest coś na co biernie patrzymy, że chce, że tamci artyści też, jakby chcieli tej aktywności nas widzów ci własna aktywność Izby z grupami to kuratorzy wystawy dzisiaj na konferencji prasowej tutaj wykorzystane przygotowała ze strony muzeum ma stać wojska, ale i dwoje kuratorów zagranicznych, a WIG i łajno Grad i Dietera stratę i oni mówią, że to jest wspaniały zbieg okoliczności, że nasz budynek czeka małe nad Wisłą jest obok centrum nauki Kopernik, a właśnie, bo właśnie, bo w 2 w taki takim końcem tej sztuki tam kogoś do sztuki właśnie to to poszukiwanie połączenia nauki i sztuki sztuka może korzystać znaczy to tam wiele tych prac one faktycznie mają taką formę opartą, skąd jest, że bardzo pięknych dziś już uzależniony jest taki eleganckich obiektów to może być trochę dla publiczności Jeremi taka droga taka jak trochę ma powiedziałbym jest zwodnicze, ponieważ te obiekty po latach po kilkudziesięciu latach, kiedy są eksponowane jak drogie unikalne dzieła sztuki, ale były może zapomnieć o tym, że, że one faktycznie chodzi o ten proces ten zapis pewnych działań matematycznych czy geometrycznych tutaj czy Ryszarda Winiarskiego, ale też mamy tak na wystawie prace minimalna węgierskiej artystki, która była 1 z pierwszych w ogóle artystów w latach sześćdziesiątych, wykorzystując komputery algorytmiczny działania komputerów do produkowania czy to co pokazujemy bardzo piękne minimalistyczne rysunki kwadratów takie grafiki, które dziś wyglądają jak kosztowne dzieła sztuki i umrzeć to było eksperymentowanie z językiem programowania, czyli coś co teraz wydaje nam się już jakąś taką prehistoryczne stwory tak, ale właśnie to jest to jesteś jak kto za to początki odkrywanie pewnych wykaz tych sportów gimnastycznych Tatarzy to dzieło sztuki teraz rozbija się trochę przestaje mieć 1 kierunek oglądania drugiego Bier Bier wyk tom bierny odbiór życia obejścia w aż do środka przed muzeum nad Wisłą mamy wspaniałą prace Chrystusa Rafaela Soto taką taki Environment z czerwonych krwinek sznurków, do których należy wejść do środka myślę, że tam w czasach, kiedy wszyscy mamy telefony i sami wybieramy sobie te przestrzenie, gdzie się jak fotografujemy, gdzie fotografujemy będzie się na pewno atrakcyjne, gdy ta instalacja i właśnie na zewnątrz pomiędzy nami, a centrum nauki Kopernik i macocha budynek taki błękitny deszcz może do środka wejście i na jej chodząc wśród tych tych gumowych linek żyłek sznurków jesteśmy częścią tej pracy w bunkrze nasz to co widzimy na zewnątrz to co odczuwamy na czele jest z tym ruchem właśnie jest udziałem widza w prace artysty kultura osobista Patrycja Wanat kultura osobista Marcela linowe, ale wciąż się ze mną w studiu jesteśmy w muzeum sztuki nowoczesnej ci się w pawilonie nad Wisłą w muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie Nigel jesteśmy tuż przed wernisażem nowej wystawy Anny Dymnej stawy o sztuce kinetyczne i o poparcie i o związkach Europy wschodniej i Ameryki Łacińskiej w tym zakresie wernisaż już jutro wieczorem, więc gorąco zapraszamy później od weekendu na wystawę można oglądać już tak zapraszam zwycięża planowaliśmy wernisaż od godziny osiemnastej do dwudziestej drugiej Ależ wcześniej, że źle się kończy odnowić potem może oczywiście się przemieścić się do naszego bistra Powidoki, ale od osiemnastej, żeby właśnie rozładować ewentualne kolejki, by nie było problemu i też odkryliśmy, że w piątki nie wszyscy chcą po pracy jechać do domu i dopiero później wychodzić na miasto tylko można od razu jak z miasta z pracy ze szkoły z zajęć różnych przyjechać do nas od godziny osiemnastej zapraszam myślę, że ziemi dom warto na pewno jak będę za zawarcie z poszukać też czy obiektów poza salą wystawową i na zewnątrz mamy tam 2 obiekty zapraszające tak intrygujące trochę do intrygujące zachęcać do zobaczenia tego co jest w środku, bo walczyli poza tymi linkami co jeszcze jest na zewnątrz my mamy prace Jesusa Rafaela Soto i Magdaleny Więcek taki obiekt na Opatowskiej w duchu tej sztuki tworzonej właśnie na styku nauki jak i przez przez naukowców technika ów i artystów oparto tutaj nie poprawce o to chodzi zawsze jakiś hałas tak właśnie iluzję wizualnej gaz takie detale to jest zła Wola to jest on jest ta sztuka, która nie oni nam się przed oczami można, by tak powiedzieć skurczem tak dobrze zdefiniował, czyli niekończące się schody takie, że władze iluzję wizualnej, ale oczywiście opartym pamiętajmy, że nazwano tę sztukę, która zakłada, że jak chodzimy po wystawie właśnie aktywniejsze pani poruszamy aktywnie odbieramy sztukę to zmieniamy się obraz tej sztuki przed oczami stają przed obejść nie wystarczy popatrzeć na 1 stronę rzeźbę tylko bym, jakby tata tak gra wizualna obiektem obiektu z naszym wzrokiem jest tutaj kluczowa jest oczywiście ta praca na geny, więc także liczba ona nas odsyła do ME do lat sześćdziesiątych, kiedy w Polsce w Ameryce Łacińskiej również nokaut to opcja spotkania sztuki na wkład przemysłu sztuki i techniki sztuki, żeby to w Polsce miało miejsce n p. 2 szlify w bramach tych jest trudnych spotkań artystów i robotników i inżynierów i świata przemysłu w Elblągu to mój tata to jest taki TK, ale taka legenda polskiej sztuki w tym w Elblągu właśnie inżynierowie z zakładów elektromechanicznych robotnicy i artyści razem wymyślali obiekty po to, one stały przez długie lata przestrzeni Elbląga i Tuwima warto było to byłoby, którzy w oczy ja myślę, że taka to jest już to gehenna ten temat jest tak dobrze znany historyk sztuki, że to, jakby ta to test taki 1 z bardziej jasnych i zaskakujących rozdziałów sztuki polskiej ostatnich kilkudziesięciu lat, więc stawiamy prace Magdaleny Więcek na bulwarach wiś lana właśnie będzie intrygować, by jest to po intrygujący piękny obiekt właśnie do oglądania z różnych stron, a taki aby, którym zapisana jest to spotkanie artysty inżyniera i robotnika i spawacza, a więc gdzieś w re no trochę tak ta praca właśnie tak mam wrażenie jest nam i zapowiada wystawę w środku, ale wystarał się rozlała poza salę wystawową właśnie, dlatego że w tej sztuce kinetycznej chodziło o ruchu chodziły takie też wyjście z sali muzealnej potraktowaliśmy to bardzo dosłownie, żeby dzieła sztuki, żeby wyszły z ramienia grają w tej sztuce rozwój stały się ruchome i Zachodzie bez ich koniec czy to otoczenie, które nadciągają per vis wizualnie po prostu jest też test z częścią tych prac stąd nasze domy się wchodzenie do środka instalacji ich Asusa są to, żeby rozbić ten podział NATO dlatego twórca i odbiorcy ja mam wrażenie że, gdy sztuka w ogóle kinetyczne i oparte to Lotos to jest taka sztuka bardzo ciekawa efektowna bierze, że taka sztuka, którą widzowie też bardzo lubią bawić z 1 strony właśnie, że tutaj, cośmy je mamy jakąś iluzję n p. przed oczami, jakby właśnie, że coś tu się rusza coś nas zaskakuje coś mną włącza nas wy wy nawet czasami fizycznie odbiór tej sztuki będzie tutaj taki, by przykład sprzed dosłownie EMC paru dni, kiedy sobie wędrowała po Berlinie i nagle zatrzymałam się przed szybą zamkniętej galerii im zupełnie pochodzą mnie to co działo się na środku, a w środku w 1 pomieszczeniu były rozłożone el len takie szklane, jakie się sześciany Kisielem prostopadłościany coś takiego między nimi była ułożona szyna i było poruszające się światełko po tej siermiężnej zobaczyłam to o co chodzi i nagle spojrzał na ścianę to co tam działo na tej ścianie to było coś tak zachwycająca ego, bo to światło RM, przesuwając się i rzucając cień na ściany czyste szklane sześciany Brosnan budowało miasto one na białych ścianach galerii w błoto zachwycające to zachęcam w stworzone z Wisłą też są prace, które znajdziemy dopiero kiedy zajrzymy cięć, które rzucają na ścianę, bo to w UE to to jest też tak gra wizualna optyczna, żeby zobaczyć, że obiekt druciane wiszący jest raz w tym co widzimy jak hotel druciane elegancki dzisiaj jest to to słowo się jakoś samo nasuwa, ale to nie oryginalny nie o to chodziło, bo on posłów przez historię takiego doprecyzowania obiektów stał się dla nas naszych oczach elegancki, ale go, ale artystek, która przygotowała derby głównie chodzi o to, jakie Ciech zamieszczamy Chan gra z naszym wzrokiem no właśnie tam co spełnia takich takich zabaw, więc takie się, że to jest wystawa, która na bardzo duży taki potencjał podoba się aktu oczywiście naszego grzechu niech nic złego bardzo chcielibyśmy, żeby publiczność polubiła tę wystawę, bo no za tymi pracami z tym też bardzo ciekawe historie i czuło się, że jak widzowie polubią obiekt na wystawie przygotowaliśmy specjalną stronę internetową transatlantyk Clubcard muzeum PRL, gdzie wszystkie historie tych artystów co powiedziane, bo z 1 strony to obiekty grają zaś wzrokiem intrygują i no jakoś też na pewno się podobają, ale one za nimi są też niesłychanie ciekawe historie tej geografii, która właśnie spowodowała, że artyści z naszego re, że ludzie mieszkańcy regionu znaleźli się tam zupełnie innych złych okolicznościach z innej rzeczywistości i 1 chwali też opowiedzieć, że n p . ta sztuka w z punktu widzenia artystów i twoich dworców mogła mi zupełnie inne znaczenie niż co widzimy dzisiaj pokazujemy 2 obiekty dziedziczą dar ku wielkiej brazylijskiej artystki na takiej ikony sztuki brazylijskiej, która te obiekty dziś wyglądają takie piękne rzeźby na wystawie w muzeum, ale ona używała ich do terapii ona uważa że, że takie hity tej obiekty mają właściwości terapeutyczne, żeby ich ruszać z nimi obracać one są ruchome rzeczywiście raczej nie zachęcamy, bo tego więzieniem tych tych prac, ale że właśnie kontakt z manualnym nas kontakt z tymi przedmiotami to jest to o co jej chodziło rzecz, że ona pozwala nam na jakiś i tutaj właśnie ona też chciała, żeby traktować jako terapeutka jako kogoś, kto pomaga leczyć ludzi pomaga ludzi na uczynić szczęśliwszym i w PB wypowiedziała się i ciągle mówimy tutaj Ameryka dała Południowa Ameryka łacińska i t d . tak dalej no ale to ono ogromny kontynent oraz rzeczy czy tutaj możemy jeszcze wyszczególnić jakieś prądy znaczek dzieci do akcji czynnej część zaś dolar to się wiąże oczywiście gówno w dużej mierze z ruchem migracyjnym w połowie dwudziestego wieku tu oczywiście największą grupę migrantów z Europy wschodniej, ale też jedno tak najbardziej płodnym i z naszego punktu widzenia regionu była oczywiście Brazylia Argentyna Urugwaj i Wenezuela stosujemy z tych z tych krajów mamy większość prac liczącą ropę wschodniej i co ważne tutejszy dom dla podkreślenia chciałbym, żebyśmy słuchacze też widzi na to uwagę, że celowo mówimy o już o tym, o czym innym transatlantyku o tej trasie z północny wschód południowy zachód, bo to sztuka taka tradycyjna tt kanon sztuki dwudziestego wieku skupiony na nowy Jorku Paryżu w Europie zachodniej mamy wrażenie że, że prokuratorzy podkreślają, że jakoś tak intuicyjny też się z nimi zgadzam że, że bardzo szybko sztuka właśnie zachodnia od weszła takiego poważnego takie poczucie odpowiedzialności za za to co się wydarzyło w głowie jest tego wieku za Holokaust za wojnę za to zagrożenie atomowe, które chcieli zapomnieć zwierzyć i dalej budować tak, ale źle, ale myślę, że że, o ile tamta sztuka w tym spektaklu po pokazujemy jakaś próba naprawiania świata ma do szukania w nadziei w nauce n p. to tu auto w tej sztuce, która jest historią dwudziestego sztuki dwudziestego wieku mamy abstrakcja język ekspresyjny, czyli taką bardzo indywidualistyczny ekspresję tych bohaterów sztuki tych herosów wielkich najczęściej mężczyzna te gesty indywidualne takie zupełnie oderwane od mocy od świata, w którym żyją szybko przerabiane na bardzo nad tym jak szybko bardzo by przed 1 na obiekty rynkowe na bardzo drogi dzieła sztuki po prostu od razu tu i tacy dzidy dzisiaj powiedział Dieter 4 terminy kurator wystawy, że gdzieś po brzegi cynizm postawa w żadnym szeroko akceptowane jest bardzo ważnym dziedzictwem dwudziestego wieku, ale ona bardzo często potrafi być wykorzystywana cynicznie do pomijania widza, gdy wiza do pomijania tego czy świat jest też taka trochę one trochę osobna w ten cynizm pozwala nam, jakby zapomnieć o tym, świecie, w którym żyjemy, a mamy mamy nad i takie przesłanie wystawy dziś dla dzisiejszego świata dlatego eksperci wygląda, że można było ich sztuka angażować inaczej można była sztuka łączyć z nauką z techniką szukać jakichś rozwiązań dla świata współczesnego innych niższy taka ucieczka po prostu mętna obecnie na koniec jak w tym momencie jest z zezem sztuką kinetyczną i lisy i Artem czy inny test w ciąży element sztuki współczesnej jest Ewa Bober w mam wrażenie, że teraz, zwłaszcza przy wykorzystaniu waniu nowoczesnych technologii wręcz taka powstała jakaś taka gierkowska Stuart wielkie zainteresowanie to zdolny wygrać oba wyjazdy na cześć tych symptomów podjechać do kwestii ponieważ, toteż charakterystyczne, że o part i sztuka kinetyczna w tej tradycji zachodniej amerykańską zachodnioeuropejski była krótkim epizodem natomiast tu w Europie wschodniej przede wszystkim patrol saperski ta tradycja trwa bardzo długo ta to dlatego to pokazuje okres od Piaf 50 do siedemdziesiątych i oczywiście dzisiaj trudno powiedzieć czy to jakaś kontynuacja, bo dzisiaj przy tej po całkowitej ów różnorodności mediów możliwości tworzenia sztuki ta technologia jest po prostu wszędzie, ale jeżeli patrzymy na taką presję na taką tradycję sztuki, która współdziała z nauką z współdziała z technologią to oczywiście Tyson osobne, jakby on to zawsze to trwa BATE, bo z takim podziałem na na ten mecz, jakbyśmy teraz przeźroczy 3 czy malarstwo czy grafika sztuka komputerowa czy czy instalacji, lecz to w takim sensie oczywiście mam oczywiście ta ta sztuka jest wobec takich jak dużo się tworzy natomiast mamy wrażenie że, że w takim tzw. brzydki sobie Manchester miał artystycznym to to ta sztuka oczywiście już gdzieś zeszła na zeszła z tego miejsca im zaszkodzić znana na pobocze, że nowy inaczej dzisiaj artyści wyrażają swoje poprzez inne formy Leopard IT takie n p. gra z matematyką czy z czystym Bernadety kom przestał być jakąś formą wyrażania stosunku do świata o tak to powiedział bardzo górnolotnie może poetycko ale, ale wydaje się, że czytasz to oczywiście jest jak żyć jeszcze tkwi, bo to są indywidualne wybory artystów zawsze tak jest w każdej chwili w każdym filmie artysty jest bardzo wielu tworzą bardzo różną sztukę, ale to nie jest taki nurt, który by jak wierzą, w których jakość mówił nam aktualnie o naszym o naszym świecie aktualną miał być bliski związek ze współczesnością, ale może na marginesie, że na koniec BM rzeczywiście taka sztuka zorientowana na naukę tak dniówka odbijała, a czas w Lesznie to ja to jest to jest dno to są żywe nurty w sztuce taka sztuka nakierowana na ekologię, która mówi o ekologia, bo albo odwołuje się do jakich takich nadziei, że oczy, jakby dziś rezerwat inżynieria genetyczna to coś co też jest obecne, ale to chyba nie jest dziś takim męskim sztuki to o tym co jest mainstreamem sztuki Marcela linowe SA powiadam następnym razem z tak bardzo chętnie, by zachęcić naszych informacji Radia TOK FM bardzo państwu dziękuję za dzisiaj zapraszamy do muzeum sztuki nowoczesnej pawilon nad Wisłą tam wystawa i inny transatlantyk, czyli o sztuce kinetycznej i o Arce między 5 0 7 EUR okiem dwudziestego wieku Europa wschodnia Ameryka łacińska zapraszamy bardzo gorące i zagrażaliśmy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!