REKLAMA

Czy tolerancji można się nauczyć? Rozmowa Pawła Sulika z Katarzyną Tekień

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-11-16 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
15:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM nad słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM dobry wieczór mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu witamy gościa Katarzyna Tekieli koordynator edukacji praw człowieka Amnesty International dobry wieczór w dobry wieczór dziś międzynarodowy dzień tolerancji tak bardzo cieszymy jej oddajemy hołd wszystkim osobom, które walczą o prawa człowieka tolerancja to brzmi bardzo to górnolotnie, ale państwo w tej kampanii czy też akcji przypominającej o tym co to może Rozwiń » oznaczać walczyć nie podam się ta militarna w retorykę walczyć, szczególnie że państwo pokazało rodzi konkretne osoby żyjące w Polsce mieszkający w Polsce, które nie tyle walczącą działają i Wschodzie Traczyk porządnie wypowiedzieć tak to jest taka impreza niezwykła niecodzienna zwykła codzienna praca osób z całej Polski w naszych zajęciach edukacyjnych są osoby nauczyciele nauczycielki nasi aktywiści, którzy codziennie każdego dnia dają mnie ze swoją pracą pokazują, że prawa człowieka dla nich są ważne i że wolność równość wszystkich ludzi jest ważna dla nich i często jest to praca, która spotyka się z dużym zdążą niechęć otoczenia spotyka wiele trudności, ale oni działają i myślę, że w tej Chełm dzisiaj, kiedy ta ten nie na wiosnę dysk dyskurs stać się wtargnął trochę się panoszy dużo bardziej znaną na niego dużo większe przyzwolenie myślę, że warto pamiętać o tych osobach i to jakoś mnie zawsze wzmacnia, że ta Iskra odwagi w każdym z nas to jak to jest jak chcesz być nauczycielem i promować prawa człowieka mówi się tolerancji życzą proszę podać przykład podam przykład naszej bohaterki naszego spotu filmowego EW nakręciliśmy taki spot właśnie od ważnych osobach, które bronią praw człowieka na co dzień i mogą się znudzić tylko plastyki w salonie w osłonie języka polskiego nad na tych lekcjach mytaxi wydaje intuicyjnie łatwiej jest poruszać takie tematy taką tematykę MO goście z nauczycielką plastyki i one również na plastyce udaje się tych prawach człowieka z dzieciakami rozmawiać pyta się ich jak rozumieją wolność na przykłady te dzieciaki to malują albo rysują albo tworzą rzeźby i ta jest taki pretekst do tego żeby, żeby rozmawiać o prawach człowieka i o tym co dotyczy każdego z każdej z nas to pani powiedziała, że czasami takie osoby spotykają się swojej działalności z negatywną reakcją jak w praktyce w nocy dzwonią do pani Małgosi in rodzice mówią proszę mi do niej, gdy indoktrynować mojego dziecka to różnie bywa czasem czasem ta negatywna reakcja na pada ze strony rodziców właśnie, ale nie zawsze często są to to osoby bardzo sprzyjające czasem dyrekcja czas temu uczniowie albo uczynić odmawiają w ogóle rozmawiania takich rzeczach uważają, że prawo o prawa człowieka i nie dotyczą, że to, że to album jest taki stary kontynent, który o, którym nie chce rozmawiać z kryzysem pewnie prawdziwe wyzwanie nie tylko ceny tak żeby, żeby pokazać, że to tak naprawdę dotyczy każdej naszej codziennej czynności naszego życia to jest tak to jest miejsce takiej taka droga do tego, żeby im, żeby tanie, bo jakiś taki teoretyczny teoretyczne Bet tylko coś co co dotyczy nas zaufaniem burza kategorii wolności, ale co jeszcze coś się pojawia w takim zbiorze wartości, które były krtani zalicza do praw człowieka, o czym moglibyśmy mówić może nas zainspirować różne style słuchać, żeby takie wartości, by promował on od wolności jest wolność osobistą wolnością to, aby wolność od czego od cierpienia no cóż, więc być trudny dla mnie taką najważniejszą wartością obaj, którą też staram się na warsztatach jak przekazywać no to jest równość wszystkich ludzi dorównać pod kątem dostępu to do wszystkich obszarów naszego życia społecznego bez względu na to jak wyglądamy kogo kochamy w to wierzymy i to chyba jest dla mnie ja ja tak się rządzi zawarł z o tolerancję monument takie, dlaczego nie tolerować tolerować ja ja lubię słowo nie dyskryminować czy nie różnicować te trudne, bo niedyskryminowania jednak ma w sobie taki dzień czegoś na co część osób, by się nie zgodziła, bo wyszła za tym jakaś twarda ideologię, że od wyznaczonej grupy, których nie będziemy dyskryminowani, a tolerancja pomimo tego, że diamenty są 3 panie wzrosła tolerancja się tylko jest Grzegorz toleruje nie toleruj, ale mimo wszystko to jest bardziej pojemnych bardziej intuicyjne to gdzie możemy ja myślę, że żadnej grupy nie może dyskryminować, więc co daje mu to dyskryminacja nie tyczy się jakiś 1 konkretny grób dokona wszystkich no dobrze znane, w jakich aktach prawnych może być napisane o naszym państwie nie wolno dyskryminować tych Tychy Tychy i wyliczać pokazuje strach o to, żeby to miało moc sprawczą tak nie można dyskryminować ani dyskryminować nikt nikogo bez względu na żadną przesłanka natomiast wymieniane są w naszym prawie pewne przesłanki ze względu, na które ludzie są dyskryminowania w 2 śnie idzie jak właśnie garaż kule czy wyznanie nie wszystkie te przesłanki ze względu, na które ludzie są dyskryminowani są w Polskim prawie zerowym zużyciu n p . nie jest umieszczone czy też z ZUS status społeczny ekonomiczny też nie jest zwolnienie z taką przesłanką inny, ale dyskryminować nie może nikogo ze względu na żadne cechy, na które nie mamy wpływu, ale chyba jeśli dziecko w klasie wróćmy jeszcze tych podstawowych rzeczy albo albo ktoś w warsztacie tak rzuca tekst sam siebie, a może jest osobą tolerancyjną to co pani ma w głowie to niema głowicy takie, że na teście dużo roboty do wykonania, żeby pokazać takiemu człowiekowi jak bardzo nasz świat jest skomplikowany i nieszczęścia na nim związanego właśnie z dyskryminacją czy pani mówi świetnie oto mamy kogoś, kto ma to fajna intuicję, że ja myślę, że świetnie, że ktoś się, że rzezie taki dzieciak taka osoba taka dziewczynka w taki chłopak w ogóle uważa, że to jest fajne być osobą tolerancyjną i to jest, że to jest absolutnie absolutnie doskonałej i są takie dzieciaki są takie osoby które, która nie boją się o tym, otwarcie powiedzieć, więc nic natomiast tak, by warto tak czy tak nawet takimi osobami pracować dlatego edukacja antydyskryminacyjna jest ciekawa tak ważne, bo każdy z nas ma w głowie jakiś stereotyp to jest naturalna naturalna część natury ludzkiej, że tam, gdzie niema wiedzy wkrada się jakiś stereotyp lekkich konstrukcji prosta myśl, która często może się przerodzić w przeddzień dlatego edukacja antydyskryminacyjna nawet uosób, które uważają i są otwarte na różnorodność jest bardzo ważna w badaniem wrażenie, że w ciągu ostatnich lat coś niedobrego się dzieje z naszym nastawieniem do niektórych grup jak i nie chce powołać na badania opinii publicznej, a w niektóre ośrodki badawcze specjalizują się w ogóle n p . w Bad w badaniu uprzedzeń w społeczeństwie, ale pani wrażenie, że coś dzieje się niedobrego wciągu ostatnich dwóch-trzech lat pytam o to, bo kiedyś gotował się do rozmowy z panienką okazało się co zaskoczyło, że ten międzynarodowy dzień nie tolerancji stąd powstał w latach 9 2 lat dziewięćdziesiątych do ONZ było przerażone członkowie tych państwa był przerażony wzrostem ksenofobii nietolerancji, choć z naszej perspektywy to co też przynajmniej ja mam takie marzenie subiektywne to teraz jakiś mamy wzrost nietolerancji Czyż możemy wybijamy się zasoby, że ta perspektywa no bo przecież nawet nierealność przybycia do Polski uchodźców wywołała pewne demony w Enei wywołała pewne na miałeś taki kryzys postaw w ogóle wobec tak wobec tego ewentualność podkreśla i Tarczyn to otwarta wrogość i taka nienawistne narracja uderzyła nie tylko uchodźców i choć cienia, ale w ogóle wie w inna grupa rozszerzy się wzmocniły te nastroje w tej chwili takie efekty takich jak kiedyś Johann, że również te wszystkie negatywne Inner stały się bardziej negatywny też tak takie myśli, że to uderzyło we wszystkie mniejszości świat jest wyrażanie zaskakujący fakt, ale tak jest machanie, że wszystko co obce wszystko co innego zdaje się, że jak łatwo w to co można wejść taką narrację, ale mimo wszystko ja wierzę, że jednak to osoby, które tak otwarcie tę nienawiść nową narrację stosują są w mniejszości religii i Chin jest znaczą oni jest głośno ani słowa są głośne natomiast ważni są osoby tak jak nasza nauczycielka Małgorzacie laleczka z Bolesławca czy Marcina aktywista z Gdańska, którzy działają i sprzeciwiają się z domu i myślę, że jest nas więcej, a co co rzeczony Marcin z Gdańska student robi to się jeszcze przybliżyć tę pustkę reż Marcin jest drenaż aktywistą działa w grupie lokalnej Amnesty International i Anny Nemś i Marcin zorganizował taką akcję na Uniwersytecie gdańskim otwarty Uniwersytet po słowach pewnego Progress profesora, który powiedział, że osoby z chorobami psychicznymi nie powinny mieć dostęp do nauczenia i Marcin wtedy zdał sobie sprawę, że musi działać oddolnie w i zmobilizował innych studentów studenci zrobili taką Fota akcje, w których głównym było przekazem dołożą uniwersytety są 2 dla wszystkich innych i kim tak właśnie Marcin działanie tylko na swoim podwórku, ale ani też organizują akcje dotyczące kary śmierci przeci w przeciwstawiania się torturom, więc naprawdę to są niesamowicie młodzieży młodzi ludzie, którzy nie, którzy myślą też globalnie jak wybór prawa człowieka dotyczą każdego każdy z nas wypijmy za rzeź naszą odpowiedzialnością jest walczyć nie tylko swoje prawa, ale wszystkich osób ale kiedy teraz państwo postów dopiero w uświadamiać, że to właśnie na początku chciałem zapytać co jakiś globalny prawa człowieka, ale bym przywołujący postać pana Marcina pani pani pokazał wówczas na podstawie tej 1 konkretnej grafiki nie pokazał to zdarzyło się coś rzeczywiście to była spora, która wstrząsnęła wieloma ludźmi w Polsce albo kazał zależeć kluczowe pytania sprawa gminy w no właśnie, a de facto artykuł w Gazecie Ewa była Rzeczpospolita z tego co pamiętam profesora, który nieźle sobie mieć na sali w trakcie wykładu osoby z niepełnosprawnością czy to jest grafik także zdarza się właśnie coś na co człowiek nie chce wyrazić zgodę coś co go oburza taki wtedy zaczną działać tak tak to tak to wygląda myślę, że historie są różne natomiast dla wielu osób impulsem do działania było własne doświadczenie być dyskryminowanym dyskryminowaną i Małgosia tutaj ta nauczycielka też otwarcie, mówi że dla niej takie pewne doświadczenie, w którym ktoś odmówił wolność od przemocy takie zmobilizowało do tego, że mobilizuje innych, którzy tej odwagi jeszcze szukają i Marcina myślę było podobnie, ale czasem i to też na na warsztatach antydyskryminacyjnych, które prowadzimy często padają takie słowa, że ja jestem uprzywilejowany ARM i ja nie mam osobistych w zwalczaniu dyskryminacji dlatego ma on musi działać i pomagać innym razem mam ten nam testy to prosta mam ten komfort, a także, by nie niem no tak może ma wtedy więcej odwagi, więc możliwość do tego, żeby się głośno sprzeciwić dyskryminowanie innych osób, ale też zdarza się na pewno takich warsztatach także z poczeka pani się z takimi postawami, które już dziś nie zmieniają i tworzono tego właśnie tu użytek tej tolerancji, który tak poszliśmy nie toleruje tego tak nie toleruje osób innym kolorze skóry nie toleruje osób, które wyznają inną kulturę to nie jest mój krąg kulturowy nikt nie przyjeżdżają i prób próbuje pani rozmawiać i to nie daje żadnego efektu zdarzył się tak nie da się zdarza non stop to zdarza non stop to jest na czym, jakby na każdym warsztacie, który prowadzimy zryw znajduje się osoba która, która w w jaki sposób często świadomie czasem nieświadomie został psuje tak dyskryminujący języki mówi mi, mówi że czegoś nie toleruje albo na sesji nie zgadza albo inna jest po prostu dla niej dla niej trudne bez stref staramy wtedy przeglądać akt co jest tego powodem są różne strategie, jakby w innym działania w takich sytuacjach ja zawsze stawiana na większą wiedzę, bo zazwyczaj za tym brakiem tolerancji i tym momentem tym sprzeciwem wobec jakichkolwiek czynności staje brak jest fakt, że ktoś może wszystkiego i nadal mówi ja nie toleruje takich osób takich grup czym to zrobiliśmy ostatnio ze względu na to, że właśnie temat uchodźców z takich ciężkich w szkołach też jest ciężki nauczyciela ominąć tylko część ciężko o tym, mówić jest dużo właśnie poziom takiej na takiej niechęci wrogości nie zmobilizowaliśmy osoby, które mają doświadczenie Ochocie i żyją w Polsce do tego, żeby z nami na warsztaty i niedzielę w, czyli n p . z el nieraz Kirgistanu pojechała z nami do szkoły we Wrocławiu w Poznaniu spotkała się z tymi dzieciakami przywiozłam ciasto i to było niesamowite spotkanie i tym bym te dzieciaki mówiły o tam, że to było dla nich naprawdę takie doświadczenie zmieniające w ogóle percepcję, że zobaczyły prawdziwego człowieka i że to było to było dla nich coś niesamowitego ja myślę, że takie osobiste spotkania zawsze zawsze pomagają, żeby zobaczyć w tym tej drugiej osobie człowieka to wyraźny pomimo takiego osobistego spotkania zdarzyły się pani spotkać taką osobę, która mówi ja rozumiem, że ta 1 osoba jest miła sympatyczna i mogą nawet jej zaufać, ale jednak ludziom z tego kraju albo z tego kręgu kulturowego nigdy nie oni to nie przyjeżdża tak zdarzyło się co i co wtedy pani myśli sobie w jest też uprawniony uprawniona do swej opinii natomiast nie jest ona prawdziwa, bo nic nie można generalizować, bo na całą nację na całą grupę oddanych ludzi i aleja mimo wszystko wierzę, że nawet, jeżeli ta osoba tak mówi tak twierdzi to każde takie spotkanie każde takie zdarzenie z inną narracją coś zmieni może nie teraz może za rok może nigdy, ale myślę, że warto artysty z gwarancji dziś, czyli poza tak to dziś międzynarodowy dzień tolerancji to właśnie dziś rozmawialiśmy z panią Katarzyną Pekin koordynatorką edukacji praw człowieka Amnesty International bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA