REKLAMA

Jak zmieniła się kolej przez dwa lata rządów PiS?

Skołowani
Data emisji:
2017-11-18 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobre Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dziś o transporcie dużo o kolei, a to, dlatego że w ostatnim tygodniu rząd podsumowywał 2 lata swoich prac w tym również minister Adamczyk no i po tak rozmawiamy coś się na kolei wciągu tych 2 lat zmieniło dawno kolei nic nie było skołowany, więc jak najbardziej, tym bardziej fajnie będzie o tym, pogadać z mostu Jakub Majewski dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry panie doktorze w dzień dobry, Rozwiń » ale z reguły właśnie kolej z panem doktorem rozmawiam 2 lata rządów 2 lata rządów co dobrego na kolei więcej pasażerów i ogólnie kolei przewodzi to prawda trzeba przyznać, że na kolei zaczęło się poprawiać nie wiem czy to udziałem tego rządu czy udziałem środków unijnych dużych środków unijnych, które trafiły na kolej w perspektywie 2 00 7 13 jeszcze za czasów poprzedniego rządu to trzeba oddać albo jeszcze kilku nawet jeszcze poprzedni rząd tak tak czy inaczej na kolej zaczęła się poprawiać żyje, zwłaszcza w przewozach pasażerskich wyraźnie przybywa nam klientów to już są liczby rzędu 2 0 nawet 30 % z trafiają się takie miesiące w stosunku do lat poprzednich, czyli wyraźnie nie pasażerowie głosujący nogami głosujący kupując bilet dzieje wybrali kolej to efekt tego, że jeździmy szybciej, że mamy nowocześniejsze dworce kolejowe pojawiło się dużo nowego taboru i zarówno w połączeniach dalekobieżnych jak w tych regionalnych, gdzie kilku marszałków mocno postawiło, zwłaszcza w miastach, które są aglomeracjami mocno postawiła na kolej tych pasażerów przybywa tu jest lepiej znoszą za to ale jaka w tym zasługa w takim razie rządu w bok mówi pana marszałka województwa to tam wiadomo też regionalne przewoźnicy, a rząd rząd no bo 2 lata rządów rząd też jest rząd też oczywiście jest odpowiedzialny za chodzenie czy do PKP Intercity czy mają przede wszystkim polskie linie kolejowe dużą spółkę zarządzającą torami i jakością mobilizuje tych kolejarzy, żeby działali szybciej tutaj stałym stałym elementem opowiadania o tym co tam z inwestycjami kolejowymi słowo opóźnienia podobnie jak stałym elementem pojednania w ogóle roku o kolei bywa słowo opóźnienia w mam nadzieję, że to powolutku będzie się kończyć na razie jest także dość duża presja ze strony pana ministra Andrzeja Adamczyka na to, żeby kolejarze w końcu wzięli się za robotę doprowadziła do tego, że zaczęli podpisywać umowy umowy na wykonanie wykonywanie dużych inwestycji infrastrukturalnych to nie wiemy czy to, że ktoś podpisał umowę to wcale jeszcze nie wiadomo czy rzeczywiście się na plac budowy skończył budowę przeciął wstęgę i pociągi zaczęły jeździć no ale niewątpliwie dokument podpisany jej jakiś zobowiązaniem jest, aczkolwiek poprzednia perspektywa unijna, zwłaszcza jeśli chodzi o drogi uczy nas, że byli tacy co podpisali umowę poczekaj poczekaj nas niczym tylko się zwinęli jej nie, wbijając nawet 1 łopaty w związku z tym jesteśmy na początku dobrej zmiany dobrej drogi, ale kompletnie nie wiemy jak dotąd na nas doprowadzić w połowie rządów z prawa i sprawiedliwości jak pamiętamy w czasie kampanii wyborczej prawo i sprawiedliwości przekonywało nas do tego, że bardzo będzie inwestować w Polskę wschodnią, bo tam jest nie dofinansowanie tam są braki na kolei również sosna oraz w poprzedniej perspektywie unijnej, by program operacyjny Polska wschodnia w ogóle nie ma Company tu kolejowego budowano drogi inwestowano w kapitał ludzki tak dalej tak dalej na kolej nie poszła ani złotówka w tym roku jest lepiej, ale Otóż to, że znów jest bardziej decyzja komisji Europejskiej tego, że jeżeli już chcecie mieć program specjalnie dla województwa mniej rozwiniętych tą częścią jego musi być kolej i rzeczywiście są ambitne plany modernizacji sieci kolejowych i również lokalnych linii kolejowych w Polsce wschodniej i również te plany cały czas są na poziomie startu to znaczy może mamy pomysły może mamy podpisane czy nas rozpisane przetargi, ale jeszcze mnie jeszcze nic się w na tych torach realnie nigdzie, a ile jest tak naprawdę potrzebnych pieniędzy tak pani powie mniej więcej, żeby nasza kolej nie wiem dorówna czeskich kolei może tak na początek to czeska kolej na najlepszych w euro z nowej emisji, ale obok nas w 2 LO no właśnie to paradoks prawda, że kraj kraj porównywalne jeśli chodzi o poziom rozwoju gospodarczego z podobną historią najnowszą natomiast jakoś się tam kolej jest popularna jest częścią normalnego życia społecznego im u nas raczej ktoś, kto jeździ koleją wzbudza zdziwienie wśród znajomych mamy 6 7 miliardów złotych do wydania w tej perspektywie unijnej na tory to nie wystarczy na to, żeby zmodernizować całą sieć kolejową, ale wg deklaracji około połowy będzie będzie w tych 2 perspektywach unijnych zmodernizowane, czyli te główne linie główne połączenia powinny być w dobrym stanie czas przenieść do Polski regionalnej czy Powiatowej tutaj pieniądze są potrzebne duże rząd przygotowuje taki dokument, który się nazywa wieloletni plan dla utrzymania sieci kolejowej, czyli to, żeby poza tym, że coś budujemy też musi mieć środki na to, żeby utrzymać dotychczas w większości było także w utrzymywanie torów za utrzymanie torów płacić przewoźnicy, bo każdy kilometr, który pod pokona pociąg od razu wiąże się z faktur za przejechany wykorzystanie intratne z podatków wszystkich będzie szło, a teraz będzie szło z podatków wszystkich podobnie jak na drogach na drogach większość jednak jedziemy za darmo sopran zdarzają się autostrad, na których płacimy, aczkolwiek często jest także środki z tych opłat wcale nie idą do rządu i ceni na budowę dróg, ale na utrzymanie tego mniejszego fragmentach fragment autostrady w Nowicy w tym programie zapisano, że dojdziemy do wody kwotą około 5 , 4 5, czyli pół miliarda złotych rocznie na utrzymanie sieci kolejowej w roku w ciągu 6 lat wciąż dzisiaj polskie linie kolejowe dostają nieco ponad 3 miliardy dojdziemy do 5 min ponad 5 miliardów złotych wydaje się, że rak 6 miliardów uczciwym wystarczyło na to, żeby wyciągnąć te nasze naj najgorsze linie kolejowe z takiego ciała często 1 9 wiecznego jeszcze standard gdzie, iż urządzenia sterowania ruchem kolejowym i w ogóle te wszystkie z zasady prowadzenia ruchu przypominają mocno tym początki kolei w Polsce ani kolej 20 01 . wieku rzeczywiście rentownym program został spisany nawet wrócił już z powrotem do ministerstwa w konsultacjach zebrano mnóstwo uwag bardzo duże nadzieje wzbudził wiele samorządów stwierdził, że są pieniądze, jakie stąd plan to będziemy zgłaszać postulaty teraz pytanie, jaki będzie rozstrzygnięcie i czy rzeczywiście uda się ministerstwo infrastruktury przejść przez Ministerstwo Finansów i zdobyć środki, bo to trzecie podejście do 3 różne rządy próbowały taki program stworzyć i 3 różnym się dotychczas nie udało się mocno kibicujemy tutaj ministrowi Adamczykowi, żeby to on był tym, który ten impas serwilizm przeł Jacek minister Morawiecki, który jest znany z tego, że jest Innowacyjna lubi innowacje i notą zrównoważony rozwój powiedz na to, więc na kolei myślę, że tam znajdzie jakiś więcej pieniędzy miejmy nadzieję miejmy taką nadzieję, bo jeżeli mówimy o tym, że Polska ma się rozwijać cała, że mamy inwestować również mniejsze ośrodki w swoje tereny wiejskie no to powiedzmy również uczciwie, że na tych terenach też powinna być kolei i to nie jest także my powinniśmy oglądać tylko pędzące Pendolino z Warszawy do Gdańska, a wszyscy po drodze będą marzyć o tym, że być może kiedyś nagrać dostaną bilet wsiadasz 2 stacje na gwiazdkę to raczej często właśnie opóźnienia były testowaliśmy te zmiany związane z rozkładami jazdy i dziś w rzeczy ważne musimy powiedzieć za co tak naprawdę rząd jest odpowiedzialny, bo przecież z resztą taj pan doktor powiedział mamy wielu przewoźników regionalnych, które któż lepiej bądź gorzej sobie radzą, ale jednak to oni w większości przewożą tych pasażerów naszych i tam jest skupienie tych pasażerów, a rząd tylko to PKP Intercity i ma PKP polskie linie kolejowe Cargo też jak nasza wina ważnego to tak szybciutko nie można za to wyjaśnienie wróćmy na chwilę na drogi rząd odpowiada zamknie drogi krajowe autostrady drogi ekspresowej to jest w nas wszystko jasne, ale jak już jedziemy na drogę wojewódzką powiatową gminną czy jakąkolwiek inną to mamy świadomość, że to już nie jest rząd to jest samorząd jeśli chodzi o sieć kolejową jest także za wszystkie rozkłada się rząd czy za powiedzmy 9 5 %, bo są alternatywni zarządcy infrastruktury jest kilka systemów kolejowych n p . Pomorska kolej Metropolitalna wybudowano z od zera po śladzie starej poniemieckiej linii w Gdańsku i tamte 12 km zarządzane przez marszałka województwa mamy generalnie za zatory odpowiada rząd znajdzie przewoźnika dalekobieżnego szkoda, że za niego odpowiada, bo to, by to można, by porównać tak jakby którego z dużych przewoźników autobusowych kupił rządzi powiedział, że on będzie najlepszy sposób zapewnia w całym kraju komunikacji dalekobieżnej w związku z tym, żeby było tak jak na drogach to rząd powinien padać zatory, a przewoźnicy powinni być w rękach czy to samorządowych czy prywatnych, mimo że sami rozumiemy, że to nie rząd kupuje samochody rozdaje mieszkańcom, że to nie rząd kupuje ciężarówki przekazuje w użytkowanie, choć wiele osób chciało prawdopodobnie tak należy pytanie, kto wyprodukował te ciężarówki, jakie one byłyby jakość, ale chwila będzie zaraz Polski samochód elektryczny i nie będzie tak nawet mnie nie dali jak parę dni temu pojawił się pierwszy Polski pociąg autonomiczne też w Nysie 3 wagony urwały się z uwagą z pociągu towarowego i krążyły przez kilkadziesiąt minut ton z powrotem do stacji w związku z tym jesteśmy na kolei znacznie przed samochodami polskie linie kolejowe wydały komunikat, że wszystko było bezpieczne czy nie mamy bezpieczny pociągał on liczne w Polsce, który jedzie sam w dodatku bez napędu na wracając na chwilę co nam do tego do tego aż tej struktury rynku mamy przewoźników pasażerskich poza Intercity wszyscy pozostali są w mniejszym bądź w całości własnością samorządów i samorządów regionalnych również miasta tak jak n p . Warszawa, która ma swoją swoją spółkę kolejową w interesie przewoźnicy prywatni, którzy w zasadzie mieć towarowi, którzy w zasadzie są prywatnie, bo nawet PKP Cargo jest 2 3 spółką giełdową w związku z tym każdy może sobie kupić akcje tegoż PKP Cargo i kibicować, żeby więcej węgla pojechał pod dach docelowo powinny być także tory będą państwowe, a cały rynek przewozowy będzie w rękach prywatnych czy ewentualnie samorządowych, chociaż pewnie docelowo mogą być także przewoźnicy będą po prostu biznesową działalnością i że te stawki dostępu do torów były rozsądne to można, by tak normalnie zarabiać w i czy tak właśnie stąd droga idzie to porozmawiamy w następnej części, bo z Libii zbliża się skrót informacji Radia TOK FM za mną studia Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej rozmawiamy właśnie Okole i 2 lata rządów prawa i sprawiedliwości ministra Adamczyka, a także Andrzeja bite Ela, który jest odpowiedzialny za tom kolej podsekretarza stanu to on w końcu jest tutaj głównodowodzącym z ministerstwa skrót informacji wracamy po skrócie gaz część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej i Okole i rozmawiamy, a to, dlatego że w tym tygodniu rząd prawa i sprawiedliwości podsumowało 2 lata swoich prac w tym również na kolei w pierwszej części mówiliśmy jak to zdaniem pana doktora powinno wyglądać rozłożenie decyzyjności na kolei tory w posiadaniu państwa w zarządzaniu państwem a, czyli ta infrastruktura dworca w kasie dworca mogą być też mogą dużo tu, aczkolwiek jest dużo przykładów pozytywnych jeździ tam, gdzie samorząd przejął dworzec nagle okazało się, że z rudery spowił zmienionymi oknami można coś zrobić w tym celu służy lokalnej społeczności taki jak taki jedno miasto się bardzo podoba tam dworzec Wrocław tak sobie myślę tam zmodernizowano bardzo fajny ten główny dworzec w PRL rzeczywiście za duże pieniądze unijne przed euro udało się zmodernizować dworzec i dzisiaj jest wizytówką miasta, ale jest n p. dworzec Świebodzki we Wrocławiu, na którym targowisko, a mógłby pewnie ma służyć im transportowi pasażerów i stanowić piękne miejsce w centrum miasta i jednocześnie n p. komercyjnie i zagospodarowania na coś bardziej ambitnego no wiele dworców tak jak na matę sklepy w Krakowie przecież jest wielka galeria obok dworca nad dworcem, więc PSL myślę, że to jest do połączenia na dobrze tory i infrastruktura to do państwa decyzyjności przewoźnicy jednak regionalni mamy ogólnego długodystansowego przewoźnika PKP Intercity, który jest pod skrzydła ministerstwa no ale właśnie czy jednak dużo się pomylę jeśli stwierdzę, że obecny rząd chciałby przejąć się w ogóle jak najwięcej przewoźników pod swoje skrzydła i zrobić taką 1 wielką narodową z kolei w Wiśle sentyment niestety jest który jest zupełnie inny niż to, o czym mówimy o podziale tego, żeby państwo nie kupowało samochodów nie posiadał stacji benzynowych i nie inna i cierpienie nie dawało kierowców z Państwowej wielkiej firmy po tym, kierowca Polski, którzy będą prowadzić nas nasze samochody na kolei jest jak taki sentyment za tym, żeby odbudować 1 wielką narodową kolejno w ogóle jest w takiej taka moda na narodowe wielkie projekty i kolesie to świetnie spisuje będziemy znowu jedno wielkie jak rozumiem PKP, w które nie zarządzało absolutnie wszystkim decydowałoby z Warszawy za 1 biurka o tym, której godzinie, z której stacyjki, dokąd pojedzie pociąg albo jakimś, jaki ładunek towarowy komu przewieziemy najpierw komu później notes kompletnie wbrew rynkowej myślenie dawno gospodarka nie ma 1 centrali handlu rybnego nie ma 1 sieci z sklepów spożywczych i być może dlatego też nie ma 1 wielkiej kolei po prostu gospodarka znad jest równie zróżnicowana na tyle różne są te aktywności rzeką już nie posiada ośrodków wypoczynkowych nie posiada własnych drukarni nie posiada własnych własnych aptek, a rozumiem, że gdzieś pobrzmiewa taka chęć, żeby to wszystko znowu zabrać z 1 całość i znali i Kolejarzem na jakąś taką wydzieloną grupą pracującą w 1 wielkim przedsiębiorstwie może wtedy byłoby więcej pieniędzy na inwestycje no bo mielibyśmy poczucie, że jednak dofinansowujemy swoje, a niejaki usta marszałka albo kogoś te Przewozy w takt korzyść po pierwszej najważniejsze, że jedynymi realnymi pieniędzmi, które trafiają na polską kolej są pieniądze unijne w związku z unijnej w morze adrenaliny odwołujemy, więc być może miałeś unijna kolej, która miałaby w taki charakter słyszałem ostatnio będąc w Brukseli na takim pomysłem, żeby był 1 wielki zarządzanej sieci kolejowej w całej Unii Europejskiej to ciekawy pomysł, bo znaczyłoby to, że mnie, że torami w Polsce będzie zarządzał ktoś z zewnątrz, jeżeli oznaczałoby jego żony zaczną przypominać tory na Zachodzie Europy to w zasadzie nie mam nic przeciwko, bo nie, bo te, które są znacznie lepszym stanie jeździmy na Zachodzie Europy znacznie szybciej w dodatku płacimy za to mniej w związku z tym byśmy wygrali łącznie wygrali jako Kolejarz następną rzeczą, której słyszę od lat, jeżeli chodzi o kolei to jest tak kolei dużych prędkości z no właśnie 2 dużych prędko, bo to da się idealnie nadaje się na Narodowy wielki program dla ziemi jak czytałem w centralnym kolei dużych morskich będziemy mieli centralny połączyły lotniczy czy też komunikacyjny będzie im mnóstwo centralnych jest, że mecz będzie Centralna wypożyczalnia Veturilo krawędzie zaraz obok tego centralnego portu komunikacyjnego i centralny postój taksówek stamtąd wysyła nakaz, a trudniej do KE pod każdy adres tym kraju bardzo fajne projekty no to by pasowało, bo jej zrobić jeszcze kolej dużych prędkości w UE być może centralną kolej dużych prędkości tutaj ministerstwo już już było bardzo blisko tuż przed wakacjami zorganizowano w Warszawie konferencja na temat centralne kolej dużych prędkości przedstawiono szereg ekspertyz, które pokazują, że to jest projekt zasadny ekonomicznie, że mamy na to pieniądze, że zdążymy to zrobić następnie wyszedł właśnie pan minister i powiedział że, że musi się zastanowić nad czym to nadal grali chodzili za wysoka przypadkiem ma mówiono o tym, że lepiej, kiedy w dziewiętnastym wieku, że kolej zacznie dziś to przestaną się nieść kury i krowy przestaną dawać mleko z form przerażony widokiem tego stalowego kolosa i to zupełnie nieludzkie zachód być może ta obawa gdzieś tam tkwi w tezie, że nie można jeździć tak szybko nie ma decyzji my to nie mówiąc szczerze dziwi, bo mamy podjęte decyzje na temat dużych inwestycji infrastrukturalnych, na którą na, które nie mamy ani złotówki nie mamy dokumentów nie mamy studium wykonalności nie ma decyzji środowiskowych, ale już wiem, że będziemy robić natomiast tutaj dokładnie odwrotnie mamy w zasadzie wszystko przygotowane po trzynastego decyzja o charakterze rzecz jasna politycznym, bo to w błoto potężne projekty duże pieniądze, które trzeba na to wydać i tutaj będzie decyzja w 20 20 roku, czyli jak rozumiem w kolejnej kadencji nieprędko dostaniemy kolei dużych prędkościach to duże prędkości miałyby być w mówi się prędkościach 30 0 3 50 km / h brzmi to goście ambitnie natomiast, jeżeli pomyślimy o tym, że nie, budując dzisiaj nową drogę między między dużymi miastami raczej staramy się budować w standardzie drogi ekspresowej bądź autostrady, bo takie są współczesne standardy transportowe, toteż niema specjalnie sensu budować nowych linii kolejowych do 10 0 3 20 km / h, bo koszt będzie porównywalny efekt końcowy zupełnie inny w związku z tym raczej nowe linie kolejowe, zwłaszcza te ty też te między międzymiastowe buduje się na temat prędkości szybszy niekoniecznie od razu czatach z taką prędkością jedziesz mówiło się tych 300 w tej chwili 300 jest już niemodne wczoraj na kongresie 5 9 0 w Rzeszowie ogłoszona będzie jeździć 2 50 km / h i że to czysta hokeja 4 5 innych rzeczy to nie jest zły poziom KT 2 5 0 byłoby nie byłoby dobre nie widzę tej dacie, ale Dariusz, ale to musi mi pan wytłumaczyć im mniej słuchaczom, gdzie tkwi problem z jednak podwyższeniu tej prędkości do tych 3 2 0 3 50 km, bo boja tego nie rozumiem skoro chcemy w dużych prędkości, dlaczego obniżamy tę prędkość na dole to dobre pytanie jest kilka takich barier na pewno jest bariera prawna na poziomie 1 10 km / h dzisiaj w zdecydowanej większości poza 80 maks killometrem jedziemy szybciej na tych głównych liniach staramy się osiągnąć tępego 1 10 km / h to Górna prędkości, które jeszcze możemy pozwolić na przejazdy w poziomie szyn czy szlabany dłużnika i to, że nie trzeba budować wiaduktu powyżej trzeba już wszystkie skrzyżowania ma być dwupoziomowe z tak ambitnie, pod który zaplanowano n p. modernizacja linii do Gdańska, gdzie wybudowana hala ponad 20 0 wiaduktów drogowych, żeby mnie, żeby rzeczywiście tych skrzyżowań nie było na nim tam 200, bo brakuje systemu sterowania ruchem, w który już dawno miał być gotowy w powyżej 1 1 0 do 200 km / h to jest jeszcze kolej konwencjonalna na fragmencie centralnej magistrali kolejowej jedziemy do Katowic do Krakowa ze stolicy pociąg rozpędza się do tych 200 mówi się, że w ciągu najbliższych kilku lat, ale raczej, by w roku 2 cała ta linia ma być przystosowana do 200 czy będziemy mieć 200 km linii, po której jedziemy 200 na godzinę w zasadzie wychodziło, że będzie mieszkać przez godzinę godzinę raz w łatwy łatwo obliczeń w jedno i powyżej 200 km / h w chodzimy zupełnie nowe przepisy nie właśnie o presji High Speed, czyli przepisy europejskie mówiące o tym, że wszystko co jeszcze szybciej koleją wysokich prędkości i jedziemy 2 1 0 3 3 8 0 to w zasadzie ze stron od strony prawnej nie ma różnicy różnie raz jeszcze 1 w Polsce mamy prąd stały w sieci kolejowej zasilanie taboru jest prądem stałym no i przy tej teren przy przy tym systemie technicznym w zasadzie nie bardzo się da jechać więcej niż 2 20 2 30 na godzinę po prostu nikt mnie nie niech nie osiąga prędkości, więc pewnie z polską zaś wolą stron dłużnik dokona ich nie jest tak zawładnęły pociąg jedzie szybciej niż u nich prąd płynie z sieci trakcyjnej to jest awaria techniczna, jeżeli byśmy chcieli jechać szybciej to musimy przejść na prąd zmienny, czyli na taki prąd, jaki ma cała Europa zachodnia, bo w zasadzie ten prąd stały to kawałek czegoś Włochy i cały wschód Europy włącznie z Nysy ze wspólnotą Niepodległych państw długo się mówi o tym, żeby przejść na prąd zmienny one znacznie bardziej efektywny poza tym nasi producenci taboru produkują amoralny cały czas jest to pomoc na stałym związku tymczasem feralną coś do Włoch, a sprzedaż jest sprzętu do na koleje zachodnie ogranicza się wyłącznie do do pociągów jednostki, ponieważ nie mamy doświadczeń w budowie pociągów oprócz zmian niestety, ale to z okazji właśnie tę linię trakcyjną trzeba było zmieniać przy okazji zmiany z prądu z dużą operacją czy życie natomiast no gdzie kochająca nasz system kolejowy do przodu i mówisz o tym, że taką politykę Doświadczalnej takim pierwszym w pierwszą jaskółką tego byłaby właśnie kolej dużych prędkości, która była z dyrekty w ikona pod zmiennymi wtedy byśmy zaczęli nabierać doświadczenia, które moglibyśmy dalej przełożyć na resztę sieci no to ja Sienie dziwię, że jednak pan minister Adamczyk zastanawia się, bo faktycznie inwestycje chyba chyba dużo większe niż nas na to stać może się mylę mona dzisiaj nie jest rzeczywiście jest tak, że mamy miasta sieci kolejowej, zwłaszcza infrastruktury kolejowej jest na tyle na tyle opłakany, że trzeba zainwestować w to sieć, którą mamy konwencjonalną naprawdę wydaje się, że na dzisiaj to, czego oczekują Polacy 4 pociąg będzie chciał między te 1 2 8 km / h stabilnie, by nie, zwalniając go jakiś inny nie jest czerwonych przejazdach czy nie zmodernizowany w Mostkach to moglibyśmy z do większości miast ze stolicy dojechać w ciągu 2 2 i pół godziny to zupełnie przyzwoity standard nawet ze świadomością, że obok przebiega autostrada kolejny taki projekt, którym się mówi o chochoła przez kilka dobrych lat wstecz to wspólny bilet coś tam się zaczęło w tym temacie, ale nie do końca nie do końca, bo miał być 1 wspólny bilet jest trochę inaczej ona jest niestety inaczej właśnie my bardzo ambitny jest słuszny słuszna zapowiedź po w kampanii wyborczej, że w końcu musimy wrócić do tego co było, bo przecież jeszcze je jeszcze w latach dwutysięcznych można było w 1 kasie kupić sobie bilet 1 6 między różnymi przewoźnikami już było wielu przewoźników, ale jeszcze był wspólny bilet na nikomu to komu to przeszkadzało zepsuto to w tej chwili w zasadzie przesiadając się między różnymi spółkami albo bardzo dobrze i biega znamy też kolejową albo też dla Świętego spokoju kupujemy nowy bilet i pewnie nie byłoby to problem, gdyby nie to, że bilet na pierwsze 10 km jest znacznie droższy niż 15 km jak będziemy co 10 km Kułach nowy bilet zapłacimy nie pewnie wielokrotnie więcej kupując bilet 1 na całą trasę w związku z tym to nie skłania do przesiadek na główną zaletą systemu kolejowego nie jest to, że podjeżdżamy pociągiem dalekobieżnym 1 peron i przy tym samym peronie najlepiej stoi pociąg regionalny, który nas nie dowiezie do celu, czyli to jest jedyny wspólny system, gdybyśmy wyobrazili, że na każdy tramwaj o każdym numerze w kosztujący w mieście muszę mieć inny bilet o to, żeby przestali jeździć tramwajami, bo po prostu nikt mnie nie miałby siły mnie uczyć się tego i na sieć cały książeczki z biletami i tak dokładnie powinno być na kolei taka była obietnica my wszyscy mocno mocno liczyliśmy w sektorze na to, że to się uda na koniec po 2 latach, a wydaje mi się, że rzutem na taśmę wprowadzono we wrześniu tego roku coś co się nazywa pakiet podróżnika jest biletem, który drobnym maczkiem zapisuje na 1 kartce bilety w 3 różnych przewoźników trudno jest do odczytania mam nadzieję, że konduktorzy są przeszkoleni z tego jak dojść do tego czy ten bilet naprawdę wspólnej czy naprawdę obejmuje to trafiona, ale koniec końców można przesiąść się między pociągami spółek państwowych, ale no absolutnie nie należały ryzykować, żeby wsiąść w przewoźnika Samorządowego, a jak popatrzymy na sekundę możemy jechać PKP Intercity Intercity i tanimi liniami kolejowymi i czym chata z ziemi raczej szybką koleją miejską w Trójmieście, bo to jest PKP SKM aha no i możemy jechać nie PKP wprawdzie, ale przewozami regionalnymi, czyli spółkom, które jest w połowie własnością marszałków w połowie własnością rządu i tu możemy się przeznaczenie możemy się przecież między 3 przewoźnikami 1 aglomeracji w Trójmieście przewoźnikami regionalne przewoźnikiem regionalnym który, który działa z kilku województwach moi przodkowie niedaleko bierze ciepło, czyli PKP Intercity niestety koszt tego obiektu to będzie suma to nas, jakbyśmy wzięli i Jakub kupili sobie 3 bilety z kim jest trzymać się to moglibyśmy powiedzieć, że mamy to samo mamy wspólny bilet niczym się nie różni poza tym, że zredukowanej innej kartce to jest motto to jest jak dziś kroczek do przodu minimalny no może może nie musimy więcej kartek z kieszeni i jedno, jeżeli kupiły wspólnotą mamy 1 z miasta w natomiast, jeżeli nie, jeżeli popatrzymy na przewoźników samorządowych, którzy wożą już żyje około połowy pasażerów w tym kraju no to oni stworzyli własny wspólny bilet, który nie jest wspólnie z biletem ze spółkami państwowymi w związku z tym no mówiąc szczerze, jeżeli są 2 wspólne bilety to znaczy, że żaden z nich wspólnej nie jest, czyli ten projekt niestety się nie udał jej kawę ze stron, mówi że jest bardzo otwarta na współpracę z drugą i są pracownicy samorządowi mówią jest nas kilkunastu w związku z tym zapraszamy tutaj spółki PKP i będziemy wszyscy razem w 1 wspólnym bilecie oraz spółki PKP mówią kochani samorządowcy chodźcie do nas my mamy system zapraszamy was tą kartą możemy zredukować jeszcze mniejszą czcionką ich do dołożymy również wasze nasze pociągi, ale tak naprawdę mam wrażenie, że to trochę przekomarzanie się nikomu nie zależy na tym, żeby to co zrobić naprawdę każdy udowadnia, że ma rację to dlaczego nikomu na tym nie zależy to po skuciu informacji i dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej rozmawiamy o kolei skrót informacji wracamy po nich trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej Okole i rozmawiamy 2 lata rządów PiS 2 lata zmiany na kolei w taki poproszę pana doktora o 1 rzecz, z którą tak naocznie możemy zauważyć zmian w tej kolei, bo jednak narzekamy tutaj sporo, a może coś pozytywnego w ich namówić męża zaczął przybywa przybywać pasażerów o interesy dziś było, gdy od dna ewidentnie jej tempo po kilkanaście procent rocznie nie jest lepiej inwestujemy w infrastrukturę kolejową też cholernym ceny przejazdów z Indii niż z dnia swych byłby taki moment rzeczywiście na początku kadencji, że można było kupić dużo biletów promocyjnych można było tym przysłowiowym Pendolino n p. artyści 9 zł pojechać się mówi się, że to jest pan foteli na pociąg, który rozchodzą się pierwszego dnia przedsprzedaży, czyli 3 0 dni przed przed wyjazdem stronami nie jest nie jest tak różowo może już w samorządach trochę lepiej tutaj przybywa pasażerów, ale tutaj też sporo ofert specjalnych widzieć kolei tam, gdzie już ma nowoczesny tabor tam, gdzie ma nowoczesną infrastrukturę zaczyna wygrywać z samochodami ostatnio jechałem pociągiem z Krakowa do Wieliczki zapłacimy 3 50, czyli mniej za tramwaj nie za tramwaj w Warszawie pociągu nowoczesnej o punkt nas leży jak przeliczać była zmodernizowana generalnie powiem szczerze, że kolej w regionach też zaczyna wyglądać lepiej, zwłaszcza w aglomeracjach i mniej to jest być może zaczynamy przy przypominać Europę zachodnią gdzie, gdzie podróżowanie i w ogóle komunikacją publiczną w tym koleją jest normalnym standardzie, ale to jednak przewoźnicy regionalni gdzieś tam szukam tych pozytywów w rządzie działania są rządu może dystrybucja środków jest całkiem niezła od strony rządu dno jeśli chodzi o wykorzystanie środków na kolejkę to też nie jest różowo podpisujemy umowy natomiast mówimy, że zdarzają wydaliśmy połowę pieniędzy wydaliśmy tylko na tym na tym etapie żeśmy podpisali umowę, że kiedyś wydamy natomiast realne wykorzystanie środków napędza wyłącznie zakończenie inwestycji, których nie zdążyliśmy zrobić w poprzedniej perspektywie unijnej i komisja zgodziła się, że będziemy robić dalej na nowe pieniądze wraz, z czym pokazywanie, że co żeśmy zrobili to de facto chwalenie się opóźnieniami i nadal, że na to, że znowu te negatywy Bogdan z poprzedniej części mówiliśmy o wspólnym bilecie 2 wspólne bilety, które w 2 nie są wspólne, bo nie mogą być 1 z 3 przewoźników tych państwowych 1 wspólny bilet regionalnych przewoźników pan doktor powiedział, że wszyscy wyrażają chęć połączenia tych 2 biletów w końcu 1 wspólny, ale jednak nie no i proszę mi wytłumaczyć słuchaczom, dlaczego to się nie udaje co jest nie tak z tym, żeby powstał 1 wspólny bilet na wszystkich przewoźników, żeby nie było tego problemu stania oddzielnego skasował wydaje się, że z 1 strony ambicję każdy chce być tym prawdziwym twórcą wspólnego biletu i to on chce mieć ten splendor polegający na tym, że to jego wspólny bilet jest naprawdę wspólna wszystkie inne to to marne po drugie z drugiej strony też je kolejarze, którzy sami uważają, że to jest tak skomplikowane od swojej strony prawnej przede wszystkim, że to ciężko rozliczyli się później na pewno nie będzie oszukiwał nie odda drugiemu pieniędzy, że bezpieczniej trzymać własną kasę własną kasjerki sprawa własne mienie własne bilety to dość paradoksalne są w standardzie całej komunikacji publicznej w Europie także siadamy w pociąg tramwaj metro autobusy i wszystko robimy na 1 bilecie i nie musimy się o to martwić są bardzo nowoczesne systemy biletowe, które pozwalają na to, że w ogóle nie samych biletów radzimy odbijamy tylko karty bankomat łączy kredytową wsiadając Jenny i system już sama zdecyduje komu ile z tych drobnych środków, które pobrano z naszych z naszych kart na koniec przydzielić każdy z swoje środki dostanie brak zaufania jak zwykle w Polsce brak zaufania ambicje pokazywania, że się lepszym od drugiego choćby cały system na tym cierpią na jej torze pasażer jest cały czas gdzieś tam, tyle że w gruncie rzeczy to nie interesują nas duże środki z dotacji na mało nas interesują pieniądze z biletów i mało nas interesuje, że przez ten brak wspólnego podejścia wspólne informacji zintegrowanego systemu po prostu ludzi niż koleją i te pieniądze przepadają ich po prostu w systemie to może jednak są to kolej narodowa byłego była to kolejna narodowa 1 to 1 bilet byłby to niewątpliwie byłby 1 z jak byśmy 1 spółkę natomiast to żeśmy podzielili kolei 1 na kilka mniejszych spółek pokazuje, że spółka sobie radzą na tylnej, że każdy w swoim regionie bardziej troszczy się toczy to pociąg wierzą, że zgodnie z potrzebami lokalnymi album układanie 1 centralnego rozkładu jazdy w centralnym mieście Polski wydaje mi się, że to jest to jest jednak pieśń przyszłości w jeszcze 2 rzeczy mam dogadania z panem przewóz towarów są ostatni raport Eurostatu pokazały, że nie jest źle w Polsce jesteśmy na drugim miejscu, jeżeli chodzi o liczbę przewożonych towarów koleją zaraz po właśnie niemieckim rynku to uprawiano właśnie szukamy pozytywów myślę, że takim pozytywem niewątpliwie jest rynek przewozów towarowych mamy rynek mocno zliberalizowany około 50 % przewozów nie jeździ z PKP Cargo, które PKP jest głównie z nazwy, dlatego że 2 3 tej spółki jest w rękach prywatnych 2 3 SP w tej spółki jest jest w akcjach notowanych na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych i właścicielami tego są fundusze różni przedsiębiorcy nawet kilka rządów zagranicznych zainwestował w polskie PKP Cargo w związku z tym można powiedzieć, że nie mamy z państwowego przewoźnika towarowego i nic nie stało wręcz przeciwnie coś co było kiedyś synonimem właśnie skostniałej nieefektywnej struktury nie przyjaznej klientowi dzisiaj sobie radzi nie zaczyna wyjeżdżać daleko poza granice Polski PKP Cargo ma licencję na Przewozy z kilku krajach nie tylko sąsiednich, ale nawet tak daleko jak ognia w Chorwacji prowadzi pociągi własne przez całą Europę i sobie radzić, czyli po słynny druk druga połowa rynku jest zła w rękach różnych przewoźników 3 większych kilku mniejszych kilku związanych z przemysłem ZUS mamy normalną dojrzałą strukturę rynkową tak wygrywają bankructwa bywają fuzje i ci przewoźnicy powstają nie likwidują się cieniem, czyli nikt nie musi się tym zajmować żaden minister żadnego ministra nie musi boleć głowa oto, kto zawiedzie towary koleją w Polsce, ponieważ jest tylu przedsiębiorców, że na pewno ktoś znajdzie powiem szczerze, że ubocznym skutkiem jest również to, że nie bardzo uda się zrobić straszne kolejki parowozu, jeżeli 1 z tych przewodników zacznę strajkować to z dziką radością całe cała reszta z nich zgłosi się do klienta przyjedzie z lokomotywą wagonami powie my zabierzemy wam ten rower dla związków zawodowych rozumie, że winny jest pewien problem związków zawodowych, które zapewne wolałyby, żeby była 1 spółka dużo Towarowa wtedy można, by było założyć 1 dużą organizację związkową i znowu otrzymasz to niejako pod kontrolą do nas szczęście na kolei Towarowej tego nie ma i tak samo powinno być na kolei pasażerskich, ale z drugiej strony skoro skoro tak Bilguun kolej Towarowa sobie bardzo dobrze radzi no to niema potrzeby robienia strajków, bo poco skoro sobie obżerać tak jak ja rozumiem jak słyszy SPO TKA raczej mnie ci związkowcy, którzy w tej spółce działają też dogadują się zarząd miasta potrzebują podwyżki NATO NATO jak jakość jakość to sposób kulturalnej i ich kolejkom kompromisowy jest załatwiane drogą czy nasza kolei radzi sobie relatywnie dobrze manna przyzwoity udział w rynku nawet patrząc na nas statystyki Europejskiej drugą koleją co do wielkości w Europie pytanie tylko czy ktoś nie zawali wraz z gospodarką węglową, a jedyne ryzyko, jakby na zewnątrz sektora, jeżeli rzeczy nie będziemy rezygnować z węgla, aczkolwiek rząd zapowiada że, że takiego kierunku się nie będzie na to siłą rzeczy główny ładunek, bo około 50 % rynku kolejowego w Polsce to jest przewóz węgla czy czy jakiś produkt związany z jest gospodarzem zdobędzie jak jednak tego węgla odejdzie, gdyby znienacka przeszli na energię odnawialną to połowa ładunku wyparuje i wtedy będzie trzeba dużym wysiłkiem uzupełnić to czymś innym n p. przewozami regionalnymi, czyli kontenerami na coś pozytywnego stało szukamy pozytywów niewątpliwie rośnie tzw. jedwabny szlak, czyli transport koleją towarów z Chin do Europy zachodniej i tu nasza kolej ma ewidentnie bardzo dużo dobrą rolę i bardzo dużo i dobre perspektywy, bo tych pociągów jeździ coraz więcej rzeczywiście z roku na rok nawet trzykrotnie przybywa pociągów, które przyjeżdżają zły z ładunkami chińskimi na zachód Europy część z nich kończy bieg w Polsce Łódź zaczyna być takim centrum logistycznym, wokół którego buduje się cały sektor przeładunku przetwórstwa sprzedaży nawet myśli się poważnie o tym, żeby nasze nasi rolnicy nasze płody rolne wyładowane do tych kontenerów, które przyjechały towary chińskich wracały do państwa środka niejako ładunek powrotny no to wygląda bardzo interesujące to jest jakaś szansa rozwojowa kraju w dużej skali tak rzeczywiście leżymy na szlaku tranzytowym i że ta kolej jest jest tą osią tego szlaku tranzytowego no bo z wodą jest taniej, ale znacznie dłużej, a samolotem jest szybki, ale znacznie drożej jest kolej gdzieś ty z tą ofertą przewozów z Chin w wyciągu powiedzmy do 2 tygodni jest takim nie jest takim oferentem atrakcyjnym i wiele wskazuje na to, że nie, że żaden rząd w biznesie będzie rozwijał i rzeczywiście będziemy w stanie mnie czyjś teren będzie zastąpić właśnie ładunkami w kontenerach ruch do tego kontenera malowane konie załadować wszystko, ale kolej sprawnie może ten ten kontener bez korków bez bez postojów przewieźć przez kilkaset kilometrów, a w tym przypadku nawet przez kilka tysięcy i przy okazji też hasło znane od lat tiry na tor w końcu hasło tiry na tory inna zawsze jak jak zwraca ten wątek to w co wiele osób, mówi że ale przecież oni nie korzystają z kolei oni nie widzą, że potrzeby, żeby kolej w Polsce istniała po co z podatków płacić na koniu to sobie my do tych wszystkich apeluje wyobraźmy sobie kochani kierowcy, że te wszystkie ładunki, które jadą koleją i cały ten węgiel analizy lądowały na drodze przed wami, a wy stoicie w korku i denerwuje się, dlaczego cały lewy pas drogi dwupasmowej jest za mało zastawiony przez ciężarówki właśnie, dlatego że nie pojechały koleją i właśnie, nawet jeżeli nie wsiadać do pociągu pasażerskiego to na pewno korzystać z pociągów towarowych tylko o tym nie wie czy w czas leci szybko jeszcze 1 rzecz centralny port komunikacyjny już są zamówione przez nas w dzisiejszej audycji port Solidarności ma powstać do 20 2 7 roku w tym tygodniu podjęta uchwała tak ma zacząć robione panie doktorze to dobrze, że coś takiego powstanie źle potrzeba w Polsce takiego centralnego portu komunikacyjnego moro mogliśmy dłużej moda na duże spektakularne narodowe projekty infrastrukturalne, że budujemy wszystko centralnej wielkie, aczkolwiek nie budujemy kolej dużych prędkości no to dobrze może mamy ambicje tak dobrze, że mamy wizję dalekosiężne natomiast myślę, że cały bardzo ostrożnym w ocenianiu jak realny one są i trzeba zejść troszeczkę na poziom niżej Zobacz czy mamy do tego środki czy mamy rzeczywiście dokumenty wszystkie niezbędne do tego, żeby taką budowę rozpocząć i czy na koniec będziemy mieli co w tym porcie komunikacyjnym przewodzić jeśli chodzi o pasażerów ładunki nowy w 20 06 roku Niemcy zaczęli budowę wielkiego wspólnego portu dla Berlina Brandenburgii zaczęli budowę jak mówi, kiedy zaczęli o tym, mówić no i cały czas nie kontrolują jego weto zbudują nawet był taki moment, że jeździły pociągi już co 1 5 czy 20 minut, żeby sprawdzić czy cały system działa tylko nie było w nich pasażerów no port nigdy nie został otwarty i coraz coraz dalej przesuwają się daty otwarcia tego się tego wielkiego obiektu my mamy bardzo ambitny plan zbudujemy to szybciej taniej efektywniej i na koniec brzmi więcej mają pasażerów wydaje mi się, że to jednak to tutaj trochę zdrowego rozsądku z 3 30 3 5 miliardów złotych ma kosztować cała inwestycja, w których to 30 3 5 miliardów złotych trochę nie wiadomo, gdzie szukać nie ma co liczyć na to, że nowe środki unijne Unia Europejska nie finansuje już infrastruktury lotniczej w poprzedniej perspektywie było trochę pieniędzy dla portów regionalnych zbudowaliśmy bardzo mnie bardzo nowoczesne terminale w kilku przypadkach okazało się, że nie trzeba ganiać szuka przewoźnika, który był łaskaw, chociaż raz w tygodniu przy takim nowoczesnym terminalu wylądować mamy paralotni z dotychczas dopłacać grube pieniądze, żeby jeszcze funkcjonowały, jeżeli wybudujemy centralny port lotniczy na to jak zbieramy wszystkich pasażerów ze wszystkich portów regionalnych zamkniemy jej każemy im wszystkim latać spod Baranowa to i tak nie będziemy nic mnie liczb, o których mówi, że to miałoby się spiąć ekonomicznie a, ale widzę, że trochę zdrowego rozsądku szedł przebija, bo na początku mieszkałem tam wozić około 100  000 000 pasażerów rocznie znają, czyli więcej niż największy port lotniczy z na świecie, którym jest Atlanta i jest chyba trzykrotnie więcej niż wszystkich pasażerów lotnictwa w Polsce dziś zaczynamy trochę te liczby zmniejszać, ale nadal nie wiemy z czego sfinansować to niech się rząd głowi dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej bardzo dziękuję panie doktorze jak zwykle za rozmowę o kolei dziękuję jest dla państwa mam 1 informację jutro 19 listopada jak państwo dobrze wiedzą jest to światowy dzień pamięci o ofiarach wypadków drogowych, więc jeśli ktoś z państwa zna osoby która, która była ofiarą wypadków drogowych albo straciła w wypadku drogowym bliską osobę to myślę, że warto się do takiej osoby jutro odezwać porozmawiać z tej okazji została przygotowana animacja m. in . przez właśnie skołowany przez fundację marsz zebry i z agencji x komunikat bardzo ciekawa animacja zachęcam jest do obejrzenia na profilu schowanych na Facebooku także jutro dzień światowy dzień pamięci o ofiarach wypadków drogowych bardzo państwu dziękuję za dzisiaj za kilka minut informacja Radia TOK FM o nich dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam 12 20 zmotoryzowani dzisiaj nieco inaczej podsumowanie testu citroena C3 kłaniam się Nisko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA