REKLAMA

Jak się czegoś skutecznie nauczyć? Mówi Radek Kotarski

Człowiek 2.0
Data emisji:
2017-11-18 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:04 min.
Udostępnij:

Mogłoby się wydawać, że w XXI wieku przyswajanie sobie wiedzy stało się niemodne. Po informacje możemy sięgnąć w każdej chwili. Zamiast obciążać nimi swój mózg, korzystamy z Google'a, Wikipedii itd. Nawet nauka języków obcych zdaje się tracić na znaczeniu, gdy do dyspozycji mamy automatycznych tłumaczy, czasami nawet wbudowanych w słuchawki i tłumaczących ludzką mowę "na żywo". Jednak uczenie się wcale nie przestało być nam potrzebne. Raz, że wciąż jest niezbędne w szkole czy na studiach. Dwa, że taki proces to znakomite ćwiczenie dla mózgu. Jak zatem skutecznie się czegoś nauczyć?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w mikrofonie Jan Twardowski witam państwa człowiek w 2 0 dzisiaj z Radkiem katarskim dzień dobry dzień dobry także, więc nasuwa się jednocześnie państwa, które pośrednio, ale się liczy Bachmann tak Radek Kotarski właściwy człowiek orkiestra nie wiedziałem do końca się przedstawić jakiś podobny problem z kanałem początkiem Fedu nie dotarł człowiek z internetu to jednak mówiąc wielu talentów to się przedstawia jako popularyzator wiedzy młodsza część słuchaczy Rozwiń » pewnie znacie z internetu czy wizje Czuba starsza część w ogóle duża część populacji macie z reklam telewizyjnych, a tamci widać, a leczyć się goście jako autorka książki włącz się do mózgu tak to jest faktycznie bym powiedział towar deficytowy jeśli chodzi o rozmowę o tym, konkretnym temacie, dlatego że wiele osób interesuje ta rzeczywistość internetowa ile zarabiają gwiazdy internetu i malaria jest nie gościły takie, które ja znam, więc wiedzy jestem faktycznie tam gdzieś na szarym końcu tego wszystkiego ze względu podejrzewam też na tematykę, którą się zajmujemy natomiast to jest także jednak rozmowa o psychologii kognitywnej, bo jednak tak naprawdę od miasta książka nie jest wbre w pozorom aż tak popularnym tematem, ponieważ nogę dziś mam wrażenie często albo ten temat omijamy albo gdzieś się ten temat trochę nas omija od niej dziwny temat jak na audycję czworga 2 0, więc taki los się w dobrym miejscu apteki, ale tak naprawdę chodzi bardziej o to jak skutecznie się uczyć dowodem jest twoja książka tak i czym to jest w zasadzie to ostatnie pytanie na pewno otwarcie, skąd pomysł na książkę napisanie książki osoby, która znana jest głównie z tego, że występuje w telewizji w internecie, więc tych nowych mediach w mediach społecznościowych i t d. na wydawałoby się książka stada medium po co się w to bawić no właśnie to jest też o tyle dość ważna obserwacja, ale ona też, że dzisiaj, gdy wrócimy do tego samego początku kim ja tak naprawdę jestem czy w internecie czy w telewizji to nagle okaże się, że jest całkiem logiczna bo gdy określimy niejako tylko i aż popularyzator wiedzy to to przejaw publikuje ich odcinki w internecie czy w ramach programu telewizyjnego czy gdziekolwiek indziej, bo Czyż w reklamach telewizyjnych też tak naprawdę gdzieś tam my ocieramy się jakąś wiedzę to dla mnie to jest za każdym razem realizacja precyzyjnie tej samej misji, czyli gdzieś szerzenia trochę wiedzy na temat nauki czy też wiedzy psychologii w tym przypadku, więc my znowu książka jest dla mnie tylko tak naprawdę kolejną drogą do dotarcia do popularyzowania tych samych treści jak nigdy za bardzo nie definiowała się jako dziennikarza telewizyjnego czy prezentera internetowego, bo dla mnie to są tylko tak naprawdę środki do ich realizacji tego z samego celu, a mianowicie do niszczenia tego kaganek oświaty w tym elemencie który, który jest dla mnie ważne ciekawe, czyli w takich sprawach, które są po prostu w życiu przydatne, ale po drugie, mają jakiś taki ładunek inny nie odkryto kości mam wrażenie, że właśnie psychologia uczenia się psychologia zapamiętywania gdzieś jest bardzo blisko tego czym się zajmuje na co dzień pewnie byśmy od śnieg sprzed 3 tygodni unijne w internecie czy możemy umrzeć od użądlenia szerszenia, a jeśli tak to jak szerszenie potrzebne to znowu jest dalej trasa ta sama sytuacja jak ta Lu Bel psychol psychologię nauczania to z 1 strony ciekawe, ale z drugiej strony jest potrzebna, a ile tych Stanisława potem jako wnuk w celach naboru wniosków na uchodźstwie tutaj jest najlepsza odpowiedź prawników każdych dobrych, czyli to zależy na 2 rezolucje faktycznie 3 czy jesteśmy uczuleni czy też nie inny wiat determinuje natomiast śmiało możemy powiedzieć, że osoba zdrowa poradzi sobie spokojnie z kilkudziesięcioma przypadkami jak poznałem osobiście człowieka, którego w ciągu godziny urządziło 90 szerszeni i miał się całkiem świeckie i opowiadał ze śmiechem bez bolesne ukąszenia, ale na szczęście nieśmiertelne tak jest, ale wracając do samego pomysłu na książkę książka o tym jak się skutecznie uczyć jako dzieciak zapamiętywać i znów to zależy to pytanie, bo miasto z to też pytanie nastrojowe tematy edukacyjne, jakie poruszamy tu baza do tez czasami zahaczają o to po co zapamiętywać informacje w bloku 20 1 7 skoro mamy internat smartphone skoro mamy Googlea Wikipedię z monetą informacje których, a ten człowiek w głowie nie pomieści na wyciągnięcie ręki mamy ją możemy tanio się na dowolnym momencie być mowa podnosił się uczyć jak szukać informacji jak oceniać jak weryfikować, ale nikt w samo zapamiętywanie może być z pasa jasne to jest też dość się słuszna obserwacja ja mam wrażenie, że działamy na tak naprawdę rynku zastanym to znaczy, że nie czuje się ekspertem w ramach jakiejś sztucznej inteligencji czy zaawansowanych protokołów wyszukiwania informacji dlatego wiem, że co byśmy nie mówili właśnie o cudach techniki, która nas czekają to i tak uczniowie jutro muszą iść do szkoły i tak się muszą nauczyć my i t d. będziemy musieli poznać język obcy jeśli chcemy, jakkolwiek dogadać się skini za granicą i tak samo musimy zdać egzamin naprawo jazdy czy też nauczyć się pierwszego tańca na weselu to są wszystkie rzeczy, które będą wymagały od nas nauki, ale i trzeba mieć świadomość się oczy nie staram się gdzieś w książce jednoznacznie powiedzieć, że tak naprawdę my się częściej uczymy niż nam się wydaje bo gdy weźmiemy sobie na tapet z uzależnienia od narkotyków protest nic innego jak patologiczna reakcja naszego organizmu uczenie się jakiegoś kanału przyjemności za pomocą bodźca zewnętrznego to też jest temat uczenia, które naturalnie troszeczkę inaczej wygląda niż wkuwanie masy molowej na chemii natomiast jest także nadal musimy się uczyć bardzo wielu rzeczy moja smutna obserwacja, na której w ogóle się zacząłem zajmować tym tematem jest taka, że nikt z nas po prostu tego nie uczy i na Moto hot line IS nie uczy jak się uczyć tak nikt nas nauczyła się uczyć i to jest dla mnie taka rzecz o tyle bardzo boląca, dlatego że ja to dość często porównam porównuje do nauki pływania w momencie, w którym użyliśmy tego sam samego schematu w jaki sposób są nam prezentowane informacje w szkole do tego, żeby przyswoić właśnie jak dziś styl pływania pływania to lekcja w szkole wyglądałaby taki sposób, że na środku klasy stały bardzo duży basen do tego basenu wskoczyłby nauczyciel nie uczniowie pokazałby parę ruchów zakładamy, że jest dobrym nauczycielem, więc zapytał, by dzieci trzymają jakieś pytania no pewnie by się jakiś pojawiły on wszystko, by pięknie objaśnił za tydzień egzamin, czyli wrzucamy te dzieci do wody i zapominamy, że tak naprawdę gdzieś ona na pewnym etapie muszą te informacje czy też umiejętności posiąść i na tym się koncentrujemy bardzo mało dzisiaj współczesna szkoła będąc w dużej mierze spadkobiercą polskiego systemu nauki nauki sprzed 20 0 laty zapomina o tym, że sama prezentacja informacji nie wystarczy i to jest właśnie co w człowieku 2 zera jest bardzo cenna i Jateż jestem tego absolutnym zwolennikiem, że my dzisiaj mamy no i coraz szersze możliwości dostępu do informacji jest z tego naprawdę bardzo dużo i będzie jeszcze więcej natomiast nadal jest głęboka potrzeba w tym w jaki sposób w ogóle te informacje przyswoić tak, żeby były dla nas przydatne, bo wiadomo że, gdy musimy się tego nauczyć w szkole to jest dla nas te przydatne, że przechodzimy przez obowiązkowe etapy edukacji, ale nauka jednak języka obcego jest rzeczą, która powinna być dla nas w ogóle przydatna taka trochę Teresa, a właściwie od tego jak zaczął już chyba fajny i samą narrację dotyczącą tej książki, bo widziałem film w internecie, a jak teraz mówiłeś, że wylosowaliśmy język do nauki i Lorenzetto był język szwedzki, czego nauczyłeś w ciągu pół roku grał tak tak i teraz co sądzą i zapytaniach dosyć istotna po co się tyczy szwedzkiego w lobbing mieszka w Polsce nie pracuje w dół jak rozumiem w filmie izraelskim kapitałem nic już nie ma wchodzić w obecnie jest dostęp do pracy po trzeci język, który w zasadzie tak na co dzień nie jest jakoś praktycznie przydatny tak jak mówił wcześniej skoro już jest potrzebny podczas musieliśmy skomunikować na można pojechać do Szwecji z ze smartfonem Zobacz mam taką rozmowę Mag GSU tak naprawdę zawsze z okazji tak to do kwestii to go do tego jeszcze jedno pytanie to znaczy, że faktycznie było także najpierw były bardzo mocno badania teoretyczne to znaczy, że dziś powstają w trakcie prac nad książką się przede wszystkim stałem wyodrębnić takie czysto praktyczne metody które, które mogą pomóc w ogóle uczniom, którzy się uczą czegokolwiek tylko chcą i pomyślałam że, gdy przeleje na papier i one nie będą miały takiej wartości praktycznej dane pozostają tylko ja z teorią ta moja cała przygoda z językiem obcym bo, bo to było losowanie spośród 2 4 różnych języków, które poczyniła moja żona miała na celu tylko i aż znowu wspólnie sprawdzenie czy te metody działania działają jednorazowo tak na sobie tak tak, że tak, jakby przystań wiecznie Anny wiadomo, że one były sprawdzone już wielokrotnie no bo te badania naukowe są prace prowadzone w przypadku niektórych metod odsetek laty tak naprawdę i tam były próby badawcze ogromne, ale jednak dla mojego własnego uwięzienia było to dla mnie istotne to dlaczego ja wybrałem w ogóle język, który będzie mi nieprzydatne, bo ja 1 język szwedzki mi kompletnie do czego nam niczego niani lub niepotrzebne i ja to zabieg zacytowałem przede wszystkim, dlatego że my często, ucząc się n p. wiedzy szkolnej też nie chcemy się pewnych rzeczy uczyć Jeślinie chciałam uczyć szwedzkiego to oznacza, że ja oby obcinamy całą tą naukę z takiego mojego wewnętrznego entuzjazmu motywacji którymi nie pcha na skrzydłach i pozwami idą tą wiedzą lepiej przyswajać, gdy ja nie mam takiego ładunku emocjonalnego pozytywnego to wtedy jak chce sprawdzić czy faktycznie takie czysto rzemieślnicze skuteczne metody nauczania będą działały czy też nie po pół roku chodziło o to, żeby zdać egzamin na bal organizowany przez Uniwersytet na takim mocnym średnio zaawansowanym poziomie w moim przypadku się to udało, ale to było możliwe tylko, dlatego że jak rzetelnie zastosowałem się do tego, o czym pisałem w książce to efekt motywację taką nową kładkę nad książką fani również byłoby mieć własne tak własnoręcznie zdobyty dowód tego, że to działa, ale rozumiem rozumiem co bądź samą ideę Novum to pojawia się oczywiście takie takie pomysły w nauczaniu języka obcego w w ogóle nie przypomina w tym meczu będzie chodnik tak gimnastyką umysłową tak skoro mamy mieć lada moment właśnie są takie oto typy słuchawek to co wkładamy do ucha Jonem jak wielka baba u Douglasa Adamsa w nogi nazywana matką jest język obcy dla nas i vice versa mogą to zrobić to teoretycznie będziemy mogli pojechać do łona miejsce na świecie i jakoś dogadamy to prawda, ale to nie jest to nie sprawia w tym momencie to z Reginą korzyści, jakie mamy choćby z tego VAT na umysł musi się do czegoś takiego zarządzi jeszcze poćwiczyć z gwiazd nowego tak to też jest o bardzo ciekawe i zauważalny trend z widoczną szczególnie w Europie zachodniej mam nadzieję rząd też przyjdzie do Polski, kiedy osoby, zwłaszcza w cudzysłowie troszeczkę starsze uczą się języka tylko właśnie o to, żeby oddalić ryzyko demencji czy też zachować sprawność umysłu i często Donieck losowanie w byle jakiego języka dla nóżka takiego kraju zwłok, do których obie znak zaślubin jest i tak jest Super, bo po, bo nie wiadomo w żaglach, który jest w momencie, w którym obcokrajowiec słyszy, że my potrafimy mówić w jego języku niemieckim taki oczywisty jest jak angielski jest niesamowity jest ogromna przyjemność z Libii jest do ciebie ktoś powiedział po polsku, bo pan parę tysięcy kilometrowi dalej to zalew działka to Włosi uwielbiają się mówi położyło dali bardzo chciał wydawnictw błędy nie będą entuzjazm z Unii ogromne, ale w UE niedawno w Holandii tam się okazało, że mówienie po holendersku, bo w turystach w Invest jakieś dziwactwo, a wreszcie mam sygnały mogą one związane umową turysta ma mówić o wniosku nie wygłupiać się z nich w Koninie fajnym językiem tak w Szwecji, gdy byłam właśnie, bo cała idea polegała na tym, żeby ani razu nie być na szwedzkiej ziemi w trakcie nauki, więc pojechał do Szwecji im całkiem niedawno mniej więcej miesiąc na dni temu, kiedy już wszystko z książką było jasne i próbowałem wielokrotnie rozmawiać i oni się bardzo cieszyli, ale za każdym razem, gdy inni widzieli to to ten szok buły na ogromne, ale gdzieś tam na zasadzie czy na pewno nie zaś prowadzi po angielsku baby fajnie, że się uczyć, ale może dać wiele będzie bardziej komfortowe i i to było do tego stopnia denerwujące, że w pewnym momencie bowiem, że jak potrafią mówić tylko poszedł po polsku, ale ja dziękuję i jedno jedno w Waffen SS nie zna angielskiego mają bardzo słabo po angielsku dlatego dajcie mi spokój rozmawiałem po szwedzku i wydobyło Okaj natomiast faktycznie tą samą obserwację, któremu wiesz w kontekście Holandii, a dogadała się w Szwecji nie było problemu nie właśnie źle, bo nie było problemu i byłem sam też troszeczkę zyskałem pewność siebie, bo się chwieje się troszeczkę obawiałem, dlatego że się uczyłem innych no tak na na egzamin, na które jest trochę suchym egzaminem pomimo tego, że część ustna pisemna i rozumienie ze słuchu Osieckiej w trudnych rozmów niestety i nie miała za bardzo kontaktu z żywymi jest Szwedami w spotkała 2 przypadkowo na dziś jest tak w toku mojej nauki zawsze ich przepraszała, że są moimi ofiarami, ale ja nie mogę rozmawiać ze Szwedami rzadko kiedy mam taką możliwość więc, więc może się wydawać, ale i to była naprawdę takie takie uwieńczeniem troszeczkę całej tej mojej nauki i mają gdzieś to też dla mnie było przyjemne pomimo faktu, że nadal jest jak ten świat jest raczej bezużyteczny dla nich użyteczne materiały z wypełnił swoją misję dowiodły, że można się nauczyć czegoś w gąszczu wyznaczało i to nie jest trudne wbrew pozorom, dlatego że nam się wydaje, że to jest wielki wyczyn szwedzkich dzieci coli inny język pół roku to w ogóle nie jest trudne w momencie, który znamy dobre metody nauki i nie poświęcimy nawet tak bardzo dużo czasu bo, bo u mnie też była sytuacja taka, że urodził się dopiero mój syn nie dalej nagrywałem odcinki dla telewizji wszystko siedziało bardzo intensywnie, więc ta nauka była gdzieś bardzo przy okazji Jonasz świetnie mi też pokazała, że brutto nie trzeba tego naprawdę zakuwać nagle parę godzin dziennie tylko trzeba po prostu uczyć się inaczej niż nasze nawyki ze szkoły wnieśliśmy nie jest tylko kwestia samej metody, jaką stosują do tego, by ten materiał z informacji przyswoić, a to kwestia tego, kiedy to robić jakich dawkach w jakim rytmie to zdecydowanie za istotne tak w okręgu to też istotne czy będziemy mieli do omówienia w drugiej części audycji na razie zapraszamy państwa do pisania na Jasnej wizji państwo ochotę człowiek bywa krótka zadomowi Kato klapka FM pan złośliwy stać wywiad z zadatkiem to polecam magazyn coaching najnowszy numer jest tutaj wywiad dotyczący tego w tym co robi nas w dzisiejszych gości na co dzień jak ja się z tym czuje kiedy, kiedy właśnie wydają objazdy internet gaz coaching to magazyn siostrzane magazynu Fokus naszego partnera merytorycznego, ale my do państwa wracamy o godzinie 1 5 4 0 przy mikrofonie ponownie Jan Twardowski witam państwa druga część człowieka 2 0 moim gościem jest Radek Kotarski dzień dobry w popularyzator wiedzy autor książki włącz się do mózgu, a my rozmawiamy dziś o tym, właśnie włamywanie się do mózgu, czyli w zasadzie o tym jak się skutecznie uczyć jak przyswajać informacje, żeby było dobrze, żeby nie bolało hańby były efekty i żeby nie było zbyt długo, bo jeśli chodzi o innych w ogóle tyle ile czasu na to poświęcamy, dlatego że my jednak w dobie 20 01. wieku mocno gdzieś tam troszeczkę relacjonujemy czas, który poświęcamy na poszczególne czynności, więc nie chodzi o to, żeby wszystko nagle rzucić i zająć uczeniem czegokolwiek i jeszcze 1 bardzo ważna rzecz do tych elementów, o których wspomniałeś, czyli trwałość się tak naprawdę właśnie psychologowie kognitywne nie walczą przede wszystkim o to, żeby ten jak to mawiają ślad pamięciowy był trwały i żeby nie było tak jak czasami zje próbujemy przypomnieć co pamiętamy ze szkoły podstawowej i okazuje się, że wiemy, że się uczyliśmy o budowie pantofelka, ale Ilony mikronów miał jak i jak jakąś składał z czego to już nie pamiętamy oczywiście 1 kwestią jest przydatność takiej wiedzy dorosłym życiu natomiast druga sprawa jest taka, że faktycznie pamiętamy mniej niż więcej ci powiem szczerze mimo nauczyłem się biologii z przyjemnością i generalnie do dziś jest to o czasie jej różnych okazjach to nie pamiętam, jakie wymiary dokładnie ma pantofelki pewnie bym się mało natychmiast do internetu w doskonały no właśnie protest nie jest chyba wydaje mi się na 3 50 z dziś mikro milimetrów coś coś koło zera, jakbyśmy jak na komórkę dosyć spore generalnie się tak jak się ale, ale faktycznie się po to mamy smartphone ów, które możemy wszystko jest wystawić bardzo szybko, żeby się tego raczej nie uczyć, niemniej jednak dla mnie taka smutna obserwacja, która była to taka, że zwróćmy uwagę na to, że my bardzo często nawet tej osławionej budowy komórkowej pantofelka czy przebiegu wojen perskich greckich uczelni uczyliśmy się na paru różnych etapach edukacji to znaczy, że gdzieś ten czynnik związany z tym, że każda informacja, iż ma być trwała musi być powtórzona parę razy on i jakiś tam formie wystąpił, ale nadal okazuje się, że no w momencie, w którym zestawiamy to wszystko z tą najpopularniejszą metodą uczenia się w szkole, którą stronę prof. Daniel Daniel chuligan nie jest jednoznaczne zobrazował jako coś co wolno jest bliskie każdemu uczniowi, czyli wielokrotne czytanie tego samego tekstu eksponowanie się na te same treści no okazuje się, że właśnie z punktu widzenia dzisiejsze metody nauczania jest to straszna bardzo słaba nieefektywna metoda z 1 strony to nieefektywność gdzieś tam pewnie ma poważanie wśród uczących się Beata pamiętam tę złotą kość Niemcy złotą zasadę słabo na studia podyplomowe w moich studiach medycznych też niestety ona obowiązywała zakuć zdać zapomnieć nasz handel tym, że to, żeby ta nauka została bowiem tak wielu ludzi uważało to nie jest potrzebne, bo w OFE będziemy się od czegoś kolejnego co być może znowu uznamy za niepotrzebne nam na dłuższą metę, więc tylko zdać egzamin, a potem oczyścić pamięć, bo będzie następny na zjazd z miastem to, więc rozumiem nie taki uczeń osiągnie zdecydowanie mniej i faktycznie zasada 3 × Zet albo jeszcze w dodatkowej wersji 4 AZ jeszcze dalekie, zwłaszcza na studiach medycznych profesorem o nazwie to potwierdzenie naszych oczach prawicy byli gorsi po raz będą statystycznie, ale moim my byliśmy w czołówce nie mnie nie chciał, by było Góra rankingu, ale faktycznie jest także i śmiało możemy powiedzieć, że tutaj w tym Kong z Kubą konkretnym przypadku to zakłóci to jest znak równości z wielokrotnym powtarzaniem niektórzy psychologowie nazywają to ja no odtwarzaniem majątku ambony podczas, zanim podtrzymujący natomiast 1 mamy wiele badań m. in. badania Ernst tarot kod faktury sprawdzał to czy jest nim dany tekst przeczytany 2 × czy też 4 × to czy jest jakakolwiek różnica jeśli chodzi o wyniki egzaminu nie okazuje się, że nie ma różnicy między sytuacją właśnie tej czytamy co 2 4 raza zwróć uwagę na to, że jednak przerwać co 4 ×, a 2 × to już jest duże za za zainwestowanie określonego czasu i niestety nona początku na przykładach na co dzień się możemy z tym spotkać, kiedy spróbujemy sobie zrobić rachunek sumienia i odpowiedzieć na pytanie co się znajduje na odwrocie najpopularniejszego w Polsce banknotu 100 zło towego, gdzie mamy jednoznaczny symbol, który rozumie każdy właściwie, kto się spotkał z historią na poziomie klasy czwartej rano mieliśmy ten bank, choć wielokrotnie w rękach, a często jest tak, że nie mamy pojęcia co pan nie jest już wiemy, że jest jak dzieło często i i tyle ile tak z drugiej strony co mamy 20 1 3 roku i bardzo wiele osób w zasadzie nie wyjmuje tego banknotu z portfela obudowa sięga po Hel doczeka wywołuje mój podpis architekta w miarę jak IKO zabezpieczająca, ale jednak tych tych jednoznacznych znaków Victorii Grunwaldzkiej, bo mamy tam 2 nagie miecze płaszcz krzyżacki idei hełm krzyżacki no już Chen często jest tak właśnie mówi mama oczywiście tam jest na to jest coś co jest kwestią jest grą jest jest Malbork pokazana z przodu sygnałowe wszystko się daje oczywiste i tak niestety właśnie bardzo często działają na nas wielokrotne wyeksponowania się na dane treści, ale i moim zdaniem właśnie w trakcie pisania tej książki było rannych było przedstawić jednoznaczne alternatywy i pokazać, że róbmy zupełnie inaczej i uczmy się w sposób, który często dla nas zupełnie intuicyjne w dom zaletą wielokrotne czytanie nie zakreśla markerem podobno teraz w Niemczech reagowałem na studiach i na Widzew to stosuje w książce, bo niektóre kwestie są określone w auto w Tajlandii Magier wyrażane wyróżniamy w ten sposób faktycznie przepisy, ale słusznie zauważyła, że ja bezpośrednio odnosi się do tego, że w ogóle podkreślanie czy też zakreślenie czegoś jest czynny jest i iluzją posiadania wiedzy takie określa prof. Robert biolog z Uniwersytetu stanowego w San Leon wychowanek zajęła 5 kolorów to nadal jest iluzja wiedzy no i wydanie jest właśnie za chwileczkę czynnie w Łagiszy czasami w momencie, w którym używasz no faktycznie zróżnicowanych kolorów i one są dla ciebie mają dać wyznaczenie czy nie wchodzisz taką metodę, którą Janas metodą walenia dzieli się blisko powiązane powiązana z metodą Wala szarego, bo wal szary w momencie, w którym zasysa, bo plankton to na swoich sił w gminach przepięknie wszystko od chwili zdrowo jej czas sami dla nas takie pliki graficzne potrafią nam wspaniale od filtrować czegoś informacji ta książka sprzedaje w momencie, w którym notujemy ale gdy zakreśla szambo podkreśla Staś tylko dlatego, żeby powiedzieć okrętu jest ważna informacja jak kiedyś do niej wrócę albo n p. pod nią powtórzę sobie takie powtórek szczególnie to co podkreśliłem to z punktu widzenia badań psychologii kognitywnej jest słabo działająca metoda znacznie lepiej zaprzągł do tego coś zupełnie innego nie można n p . z dnia idąc właśnie tym samym tokiem myślenia takie najbardziej kluczowe elementy zapisywać sobie w innym miejscu można zrobić ładnie albo brzydką graficznie nie ma żadnej żadnego znaczenia i n p. wychodzicie takich słów kluczy, które nie są wyłącznie podkreślone oczy podświetlona i bezcenne zrobić taki test wybierzemy pustą kartkę piszemy to słowo, które sobie właśnie podkreśliliśmy i dajemy sobie 3 minuty na to, żeby wypisać absolutnie wszystko co mamy w głowie do tego, żeby rząd nie cel, a propos tego co wiemy o tym, konkretnym zagadnieniu jest to metoda, która opiera się na na obserwacji psychologów kognitywnych, że dla nas jakiekolwiek testowani się próby wydobywania właśnie naszego śladu pamięciowego pan pamięciowego z odmętów naszej pamięci działają wspaniale jeśli chodzi właśnie o uczenie się treści pomimo tego, że my jednak testy egzaminy kosz kojarzymy jako taką bezwzględną gilotynę, która sprawdza czy my wiemy tak naprawdę testy są absolutnie niedoceniony narzędziem do samej nauki, a nie tylko do sprawdzenia tego się nauczyliśmy się ciekawa teza, bo mógł się dosyć często Vettel testy, które to są woda w edukacji szkolnej to jest ogólne zło w mierzy się uczniów i nikomu i rozwiązań chodzi o to osoby, gdybyśmy sami siebie testowali nie o to, żebym pojęcie okres ten w tym miasta w Katyniu zna naturę katorgi na 1 tylko o to, żeby przećwiczyć pamięć stałych oraz test ma inną funkcję niż w 2 zwiedzanie sama sam ten moment, w którym my sobie próbujemy z całej siły często przypomnieć co wiemy ma własny nie mógł jej moc wzmacniania tego śladu pamięciowego zwierzaki bardzo dobre badanie, które pokazuje wystawę właśnie tą tradycyjną metodę, czyli bierzemy tekst i czytanego 2 × i sprawdzamy, jakie ktoś osiąga wyniki po bo właśnie takim schemacie druga grupa natomiast czytam ten tekst wyłącznie raz, a drugi raz próbuje rozwiązać z tego tekst dumne z tego tekstu w Tesco najzwyklejszy w świecie egzamin i okazuje się, że ten drugi sposób uczenia się pomimo tego nam się wydaje tam jest tylko właśnie ta gilotyna w postaci testu i daleko skuteczniejsze niż ten pierwszy i tez bardzo ciekawe, gdyby się tych uczniów uczy uczestników badań intuicyjnie konne i jaki schemat wydaje się lepszy to oni wybiera wybiorą to wielokrotne powtarzanie oni wolą przeczytać drugi raz bez tekst niż rozwiązanego testu, bo ma także w tym drugim przypadku, gdy osiągną dużo lepsze wyniki, bo to jest grzebać szans na gnie w jedni lubili klasówek, ale generalnie nów sugerują wówczas w 2 robić sobie samemu tak, dlatego że on ona wtedy nie mają takiego ładunku emocjonalnego związanego z tym, że my wiemy, że to od nas zależy od tego co zależy, że za chwileczkę zostaniemy ocenieni będzie miało to wpływ na amanta n p . które zdaniem od rodziców po wywiadówce tylko wtedy my używamy tego jako narzędzie do uczenia się i mało tego ma to jeszcze swoją taką 1 bardzo dużą zaletę, że my przestajemy trochę bać się testów w ogóle jako takich, które są n p. w szkole czy gdziekolwiek indziej, bo już tak wiele ich rozwiązaliśmy często znam z nas w ogóle bardzo trudno zaskoczyć ten wynik daniami, bo nauczyciele wbrew pozorom to też są ludzie i oni też gdzieś się, układając pytania do testu korzystają z materiałów źródłowych, więc kiedy my próbujemy wejść w głowę nauczyciela i n p. zadać pytanie nikt o to jak i zapytał, gdybym był nauczycielem no to wtedy możemy tak naprawdę, by przejść na test, którego nie znamy z taką wiedzą jak byśmy już wcześniej dostali pytania, więc to jest rzecz która, która też bardzo dobrze nam pokazuje jak po jak oni intuicyjna czasami dobrze działa, fundując nam się w znalazłem 1 metodę, którą stosowałem na studiach nie wiedząc w ogóle wyznał taka metoda w Zamościu zasadniczo zatem stosować umów to była metoda podtytułem kwoty, czyli ściągawkę WHO in, o ile samo ściąganie w sobie jest naganne i kazałam wam się nie powinno w piątkowym 8 liceum, wypisując informacje na ściągawkę bardzo sobie potem panią powtarzałem i potem już okazywało się, że wskutek tego, że przygotował się do ściągawki z chodnika wystają lepiej pamiętają materiał tak rozumiem, że to jest 1 z metod, która znana z badania naukowe to potwierdzają nie tylko moje doświadczenie na stadionach zlot na dobre w świat będą dobre doświadczenia potwierdzone mocno w badaniach naukowych, które gdzieś tam psychologowie zajmujący się uczeniem się, wrzucając do worka, który nazywają efektem generowania jakikolwiek generowanie wiadomo, że ona jest lepsza jeśli chodzi właśnie zdobyczy nauki tym lepiej, ale właśnie przetwarzanie informacji łut szczęścia, które wspominały, iż jest to też bardzo dobrą metodą, bo ona nas zmusza do wydobycia esencji wiedzy sugerowana ida jest też ważna rzecz natomiast oczywiście istnieje bardzo wiele różnych innych sposobów na osiąganie tego efektu generowania można to zrobić, zadając pytania do tekstu Anny można zrobić tak, żebyśmy ten efekt generowania przeprowadzili taki sposób, żebyśmy wyciągnęli z niego esencję po to, żebyśmy później z tej esencji chcieli kogoś nauczyć pomimo tego, że tego faktycznie nie zrobimy to uczenie się z myślą o tym, że będziemy musieli tego samego nauczyć kogoś innego też tak dalece lep największe efekty niż odgórne czytania tego tekstu po raz kolejny i to jest wejść w rolę nauczyciela ja opowiem w tobie czegoś nauczyłem zobaczyć zrozumiałych tak i jest wtedy paradoksalnie nauczyciele się też bardzo dużą ucznia uczą mamy badania na tzw. trudnej trudnej młodzieży, która uczy wzajemnie siebie z rzeczy, których nie potrafi też niesamowite tamy to badania którymi w tym momencie miesza dotyczyło tekstu ze zrozumieniem czytania tekstu ze zrozumieniem i i faktycznie tam wyższe klasy uczyły klasy niższe i obie te grupy osiągnęły poprawę swoich wyników, które były potem mierzone w czasie, ale pamiętajmy, że właśnie w tym kontekście efekt generowania na nas będzie narzucał konieczność działania to oznacza, że już nie wystarczy kserowanie notatek ściąganie z internetu są każde najgorzej najgorsza naj brzydsza od notatki lepsza jeśli są nasze niż wtedy, gdy są cuda tak oto w notowania, jeżeli nie robimy tego za pomocą techniki dawnych tak jak się już samo czasu zrobił nagrywania wykładów wpisywania ich potem samo słowo stanowili mistyka potrafili w ligowym na wywoływaniu faktycznie musimy skracać informacje robić z maty rysować strzałki i t d. to jest pewna forma serwowania zdecydowanie tak, ale wartych tych sposobów na naukę jest więcej swej książce ruch wciąż jest na koniec zapytać czy nawet on powiedział coś z części da, więc psychologia upadłości nie znał tylko wiedza nada bowiem, że psychologia ma pewne braki wody, choć metodę naukową tam wiele tych badań ta jest wątpliwych nie replikował danych, więc nie wiadomo czy to tak naprawdę było w nie miałaś w domu w tym, szukając materiału do książki czy przed badaniem z siebie zasad nie są wiarygodne, bo mieliśmy nawet audycję Tomaszem Witkowskim parokrotnie w bardzo mocno krytykuje współczesną psychologię mówi zamiast mnóstwo niedociągnięć w Jaświłach, jaki to poszło, jeżeli chodzi o samo ocenianie tego co drożeć mogą pokazać no właśnie do dłuższej jest to o tyle dla mnie ważna sprawa, że jak dziś zauważam troszeczkę też różnice między psychologami kognitywne nimi kognitywne mi zajmują się taką czysto kwestią związaną z zapamiętywaniem właśnie z czasami mechanicznym biologicznym chemicznym śladem pamięciowym, a psychologami, którzy zajmują się emocjami rzeczami często mniej uchwytnym i mam wrażenie, że ci psychologowie kognitywne są takimi trochę większymi rzemieślnikami niż większość tam są trwa od twarde rzeczy wieś albo nie wiesz sprawdzamy jak to wygląda i często też te metody, które opisywałem dążyłem do tego, żeby one były potwierdzane przez niezależną od siebie badania natomiast nie ukrywam, że były takie 2 metody, które u mnie wyleciały ze względu NATO, że nie byłem w stanie dodatkowe dano nam z takich bardzo wiele dokładnie zweryfikować, ale i w związku z tym dziś te tematy trochę bardziej starałem się odsunąć się zupełnie i w książce dać esencję takich rzeczy, które wiem że, że funkcjonują też m. in. sprawdziłem sobie zajęcia nauki języka czy czegokolwiek innego dnia to jest dobra rekomendacja i państw niż polecamy tego typu włamywanie się do mózgu, jakim Radek i w góry bardzo dziękuję było bardzo miło w le mówi Jan Twardowski do usłyszenia człowiek w 2 0 0 0 i tu już wszystko w dzisiejszym magazynie Radia TOK FM programy wydawała Małgorzata Mączyńska realizował Janem 4 inne Jaś nos Matta miazgę dziękuję do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA