REKLAMA

Kompetencje XXI w. Czego uczyć dzieci? Mówi Robert Krool

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-11-19 14:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem Przemysław Iwańczyk kłania się państwom nie są kolejnym odcinku naszego cyklu w niedzielnym magazynie Radia TOK FM pan Robert król jest z nami dzień dobry dzień dobry dzień w urnach założyciel liceum Life Skills proszę powiedzieć o krótszą nazwę co kryje za sobą to sformułowanie Nor my postawiliśmy sobie za cel przygotowanie do powodzenia w życiu i to się wiąże w zasadzie z 2 obszarami 1 jest taki, że mamy coraz mniej ludzi, którzy są samodzielni Rozwiń » szczęśliwi, a to zbiór umiejętności, czyli to samodzielność nie ma nic wspólnego z tym co w tej chwili widzi na prawo na lewo Step one skolonizowane rozumem skolonizowane rozrząd jest taki, który czeka na wytyczne z gór on nie jest w stanie podjąć decyzję potrzebuję coś zrobić z informacji cały czas czeka coś się ponadto to co to oznacza a jakie będą kryteria jeśli chodzi o wykonanie tego zadania i ten z kolei zwane rozum, że tak trochę śmiejemy, bo tutaj jest pewien ośrodek socjologiczny w Polsce pod kierownictwem prof. Tomasz Szlendak z Torunia, który sporo badań w tym zakresie zrobił i ten skolonizować Nero zoomu ma się dobrze w tym kraju nie możemy mieliśmy kiedyś na dość wysokim poziomie kształcenie ogólne natomiast ten drugi obszar, czyli bycie szczęśliwym to jest w ogóle rzadko, występując na, czyli mamy do czynienia z takimi indywidualistami, którzy tak byśmy rozmawiali wcześniej pokończyli prawo pokończyli architektury mają 40 5 0 lat zrealizowali wszystkie potrzeby i nagle odkryć nadal jestem szczęśliwa to taka umiejętność radzenia sobie w życiu były rozumiem, że gdzieś w podtekście do tego też zmierza nasza rozmowa nijak ma się do do tych wartości obu też zakresu wiedzy, które jest egzekwowana w naszym systemie oświaty musi pan przyznać, że umiejętności stricte życiowych radzenia sobie w danej sytuacji Polska szkoła nie uczy to znaczy ona w 2 pon de facto uczy tego tylko nie robi przestrzeni no to i jakby te rozmowy na temat podstawy programowej było 1 był drugi to nam to podstawa programowa w ogóle nie przeszkadza, bo ma oczywiście jesteśmy placówką niepubliczną z uprawnieniami placówki publicznej i w znajomego polską podstawą programową mamy swoje rozszerzenia, ale jeżeli to wszystko jest w ryzach to okazuje się, że to podstawa programowa nikomu nie przeszkadza, choć tylko o to, żeby zrobić przestrzeń podam taki przykład dobrze język Polski można rozbić na 4 odrębne przedmioty 1 dotyczy tylko i wyłącznie, gdyby kwestii zaliczenia podstawy programowej jest ważne, żeby mieć pewne informacje to jego polskiej literaturze co to w ogóle jest drugi dotyczył sprawy ważniejszej retoryki i teraz program autorski, który n p . u nas jest prezentowany przez 2 nauczycielki on daje możliwość tego co w zasadzie najważniejsze czyli jakby i pewnego logicznego myślenia i zapanowania nad kolejnością właściwych pytań w retoryce teraz bardzo ważna sprawa, która się w związku z tym pojawia nagle się okazuje, że Gdańsk jest narzędzie i tras dochodzi trzecia rzecz wystąpienia publiczne my 2 × w roku organizujemy mową użyteczna, gdzie oni się wszyscy przygotowują podłoże byto mowy były mówieniem i dorzeczy i ludzi najwyższy sprawa czwarta przykrywa się rozboju dostał od improwizacji my, obserwując różnego rodzaju ruchy, które są na świecie w Polsce widzimy, że improwizacja to jest coś co my tu w tej chwili robimy to improwizacja to są trudne rozmowy no bo trudno się na wszystkim przygotować proszę zobaczyć, że język Polski może składać 4 umiejętności bazowych no bo my mamy pewne kompetencje tortu mama pana Szkot przeżywanie trudnych rozmów z dumą pan przeżywanie trudnych rozmów są grupą, czyli wystąpień publicznych tu mapom przygotowanie się do pewnych rozmów, które dotyczą mojego interesu no bo n p. osoby, które rozmowy w jakimś języku obcym Niedzielana 2 grupy tacy, którzy potrafią walczyć oswój interes i tacy, którzy potrafią być tylko mieli w tym języku różnice ostro między krzesłem krzesłem elektrycznym jednak na to, że z pytaniem czy taki format przekazywania wiedzy i tych umiejętności no bo do tego zmierzamy powinien być przeznaczony do ludzi, którzy już osiągnęli pewien pułap jeśli chodzi o to innym wiedzę programową tak to tak to nazwijmy czy też można już wg tego sznytu zacząć uczyć dzieci od od małego właściwie od przedszkola w Łobzie na bazie wody dziecko będąc w tzw. złotym wieku dotyczy to nie tylko jego rozwoju fizycznego, ale także intelektualnego chłonie najwięcej jest w stanie posiąść umiejętności, które przychodzą mu z wielką łatwością co później jest o wiele trudniej tak tylko proszę zwrócić uwagę, że w tej chwili do trzeciej klasy my nie mamy o co tak mocno z opisu to dobrze robi tym dzieciakom to dzieciaki też świetnie świetnie mają z tym nie zabieramy im dzieciństwo natomiast mówimy raczej o formach kształcenia, które są dla szesnastolatków ogólnokształcącą i teraz ona dyplom patrząc na minione 5 000 lat w jaki sposób były kształcono elity ja się od razu podać definicję, żebyście państwo, którzy słuchają nie byli rozczarowani elita to jest osoba, która samodzielna szczęśliwa grupka tonie są tacy wielcy ludzie gdzieś tam Chan po nie wiadomo skąd, czyli to także, bo przez to, że w ci ludzie są w zdecydowanej mniejszości tak czy potrafią być samodzielni wystarczająco i samo wystarczający i jednocześnie w różnych sytuacjach, w których inni, by n p. podnieśli ręce narzekali oni oni są szczęśliwi teraz my widzimy takiej jednostki w myśl tych jednostek utrzyma też pewnych kwestiach na pewno się do tych jednostek zaliczamy tras do brzegu w tym kształceniu chodzi o 4 stany wewnętrzne, które pana trochę zaskoczony pewnie też słuchać, bo to jest to sobie, że osoba, która była przygotowana do trudnych zadań, czyli dozowanie elitarnych tonie jest także ona pracowała w marmurowych miała wodę klimatyzacja Compu otrzymali czarne jednostki wojskowe to nie pracują na najgorszą z przełęczy w najgorszych warunkach w najgorszych możliwych scenariuszach znaj gorszymi ludźmi, jeżeli sobie tam poradzą to co ma ręce nogi i trasy mówiąc do brzegu pierwszym elementem wewnętrznym, na którym pracujemy też bezradność drugim bezsilność, jeżeli ktoś, kto jest dorosły nie poprawi na tych Stanach wewnętrznych pracować, jeżeli osoby nie potrafi poradzić z tymi stronami zewnętrznymi plemiona żony zakuwania żadna testu Monia żona zaliczania egzaminów nie pomoże mu to widzimy porównał grozę gimnazjalistach licealistach, jeżeli ktoś chce w nieskończoność poprawiać wynik i w zasadzie między nami mówiąc czasami ci ludzie już mają objawy nerwicy to znaczy, że tam to radzenie sobie z bezradnością z bezsilnością wśród szkół prowadzi wreszcie do trzeciego stanu, czyli do funduszu są już tym się różni od innych zagadnień lombardu, widząc jak Bono rozmawia z niektórymi ludźmi co w dosłownym tego słowa znaczeniu po to, czuję to nie tylko słychać widać rodu czuć, że oni po prostu jakimś sojuszem sił wiedli jakąś ideologię w nich siedzi tak n p. najważniejszy w życiu pozostawić po sobie atrakcyjne zwłoki co w tej chwili widzimy coraz częściej w telewizji tak, bo to spośród wszystkich mądrych ludzi, którzy opowiadają o tym ile pieniędzy za robili 3 najważniejsze w życiu to z ideologią podhasłem, że trumna ma kieszenie trudno tylko jak będą tego persa nie powie tak prosto do pana tylko młodzież czuje się tu uwodził prawda będzie panował w Łodzi, że modnie no niby nie, ale w sumie staną się pana zaskoczy n p. hasłem podpór nawiewane to wszystko robi dla swoich dzieci jednak, ale to my to mamy taki element uwodzenia groszy to czwarty stan, który myślę, że interesujące dla słuchaczy to stąd odrzucenie, z którym również nie wyrosły sobie radzi powinno być odrzucone w rodzinie w Klanie w rozmowie to jest coś czym 3 osoby po prostu urodzić teraz, jeżeli szkoła nie wychodzi tym staną naprzeciw idziemy w kontrolowany sposób być takich laboratoryjnych warunkach nie uczymy ludzi zbliżania się do tej bariery do tej granicy to znaczy tam nie ma rozwoju, bo tak naprawdę rozwój to jest przekroczenie bariery o przekraczanie barier rozwoju to z przesuwaniem granic bólu to może być oczywiście jak pomóc wcześniej zauważył, zanim byśmy zaczęli kwestia inteligencji emocjonalnej oczywiście, że tak, ponieważ musimy tu wyodrębnić jasno powiedzieć, że kompetencje użyteczną życiowo zaczynają się od kompetencji emocjonalnych intelektualne też są jak najbardziej, bo proszę zwrócić uwagę, żeby z tym poradzić ze stanem bezradności i ja muszę mieć pewne mechanizmy intelektualna w sobie zrobione, żeby wiedział po prostu co ze sobą zrobić, jeżeli wpadną w taki stan, jeżeli mówimy o bezsilności, czyli brak energii to są kwestie emocjonalne u człowieka, czyli n p. żon za dużo daje niech sobie tylko innym, że nie potrafił oddzielić projektów własnych projektów suzuki czyli gdyby jego intuicja została zachwiana, ale też jego instynktom, bo przez nasz organizm z takim czystym systemem NATO tak swój obcy i mył współcześnie ludzi dorosłych jako doradca biznesowy czy komandor mogą wizja to, że ludzie mają zachwiane proporcje tego przykładem są po 3, kto to jest człowiek wypalony w tej chwili to człowiek, który zbyt długo zajmował się cudzymi sprawami nie miał czasu głos na oczy, jakby zawsze upomni gorszy od niego są zachwiane instynktu nie odróżnia się w życiu na ile uczniowie albo też wychowankowie, którzy przeszli przez szkołę opartą metodą, których w tej chwili mówić są bazą są podstawą do tego krótko mówiąc są też tymi, którzy popełnili błędy na błędach, które warto się uczyć wychowując kolejne pokolenia w rozmiarze szkoła rozsądna to jest szkło refleksyjne też to gdzie można się zatrzymać do czy też w ogóle wie pan ciekawą umiejętność zatrzymywania się w tym w tym współczesnym świecie my się zatrzymujemy nad różnymi kwestiami, bo tak to bardzo refleksja mnie zatrzymanie w zasadzie jest zbieżność chodzi o to, że zrobienie przestrzeni na to, żeby uczeń mógł się zatrzymać jest czasami niemożliwe, bo jeżeli pomoc w klasie n p. ja tu muszą stanąć po stronie nauczycieli, że pomoc w klasie 3 0 osób i ma pan 1 dzieci jako rodziny patologiczne albo 2 to ten dzieciak wymaga więcej energii czują będzie panu zabiera energię pomoże zabierał też targi grupy to z inną dynamikę grupy wzrostu nauczyciele chcą sobie poradzić z tą 1 osobą, która wymaga większych nakładów energetycznych robi to kosztem innych u nas w szkole tego typu sytuacji nie ma sobie wybieramy uczniów, ale prawda jest taka, że ma po pierwsze, wybieramy rodziców no bo jakby winą dzieciakami jest to, że po prostu ma takich rodziców im się przyglądamy temu 3 ton chłopiec to dziewczynka się oni wynieśli z domu n p . takie rzeczy, że nie potrafią sami naprawić sami zrobić czytam między nimi rodzicom jest kultura rozmowy o trudnych tematach, bo jeżeli tego nie ma wyniesionego z domu to my tego nie stworzymy w wieku 16 1 7 latka i rozbudują z, na którym widzimy, że n p. możemy uczyć i 2 rzeczy umiejętność zatrzymania się właściwą niejasności to jest istota sprawy lub zatrzymanie się nad wszystkim to niemalże pod skosem można każdego doprowadzić do Houston, a drugi obszar stref związane to 3 w związku z tym, że się zatrzymałam z tą właściwą jasnością co ja czuję nie co ja myślę czyli w jaki sposób u nas zagaduje tą rzeczywistością mówi co widzę tylko co czuje i tutaj faktycznie to techniki aktorskiej, na których my pracujemy 4 techniki polskiej szkoły logiki to związane z tym, żeby zadawać właściwe pytania, żeby to właściwe pytania były we właściwej kolejności ma jakby nauka gry wsiach, które słyną z podstawową, czyli 3 ruchy do przodu z funduszy są tymi kompetencjami i powiem panu najbardziej poszukiwane w życiu dorosłym właściwą kompetencją też do tego przez życie przejść bezboleśnie, o czym boleśnie się nie da, ale w miarę bezboleśnie minimalizować ten na mniejszych stratach mniejsze straty oraz nie jest to, żeby pochylać nad rozwiązaniem problemu nie cały problem, bo właśnie tutaj widzimy, że do tego się otworzyć przestrzeń, bo to testom Anioł, który żeśmy rozmawiali albo to poprawianie wyniku to rewanż wynika z tego, że ludzie nie bardzo wiedzą co powiedzieć na temat wykształcenia prawda natomiast z drugiej strony widzimy, że po drugiej stronie mamy tych wszystkich ludzi, którzy twierdzą, że edukacja SB, bo ja nic nie umiałem nigdzie nie chodziłem zarobiła 1 000 00 1 to są 2, jakby przeciwległe ściany po, których się nie chcemy poruszać tym środkiem, gdzie całe życie i to całe życie, które my widzimy zasadza się na dosłownie kilku obszarach myślę, że po pierwsze, schodzenie w rolę życiowo my widzimy bardzo dużo osób czy też aktorów, którzy wydajemy na to są nie wiedzą czym jest ich rola jakaś moja rola, więc obsadzają się w niewłaściwej roli to nie jest ich rola no i potem zaczną się problem drugi wątek, który stoi, czyja mam jakąś technikę podejmowania właściwych decyzji krzyczy ja potrafię w ogóle zrozumieć czym jest wybór życiowy to, jakie kryteria są tego wyboru, jaki mechanizm nie podlega wicie potrafi odróżnić n p. decyzję w konsekwencji my tutaj rodzi się kolejny wątek, czyli odpowiedzialność za postawę, bo my możemy n p. w szkole kogoś nauczyć podstaw, ale proszę mi wierzyć pan też nie pamięta tych wszystkich szczegółów, które ponton słyszał pan zapamiętał postawę danego nauczyciela rząd ponad 3 już nakłaniał, żeby pana postawa względem bezradności, żeby pan nie odpuszczą postawa nauczyciela względem pracy zespołowej względem wsparcia drugiego człowieka my tę postawę zapamiętujemy dostaje w tej rozmowie pan zapamięta się pan ze mną czuł w tej rozmowy, ale to nie zapamięta co mówiłem dziękuję panu bardzo rozmowę pan Robert krowa diagnostyk rozwojowy także nowe przede wszystkim założyciel liceum Life Skills, o czym mówiliśmy to metoda nauczania był moim państwo gościem w programie jest dzieckiem bardzo dziękuję państwu zaproszone informacji Radia TOK FM po nich moja rozmowa w cudownych latach dziś gościem będzie aktor Sławomir Sulej polecam i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA