REKLAMA

Średniowieczni "Polacy" o sobie

Światopodgląd
Data emisji:
2017-11-21 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:45 min.
Udostępnij:

"Tutaj, w tej dziurze nad Wisłą, nikt nie wiedział, że jakiś książę poznański przyjął chrześcijaństwo" - tak prof. Henryk Samsonowicz komentuje początki państwa polskiego. Rozwiń »

Kim był Mieszko I? Według profesora są tacy, którzy twierdzą, że to był przybysz z krajów normańskich, "taki wiking" i są też tacy, którzy twierdzą, że to był przybysz z Wielkich Moraw. Co wiemy o nim naprawdę? Czy to możliwe, że nie jesteśmy w pewni jednej z ważniejszych postaci w naszej historii? W Światopodglądzie o ziemiach polskich w średniowieczu i poczuciu przynależności. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Nawiązując do tytułu "My o sobie. Portret własny mieszkańców ziem polskich u schyłku średniowiecza" zacznę od takiego najbardziej banalnego pytania, ale czy Mieszko był Polakiem, czy miał polską świat albo tożsamość polską albo narodowość polską? Pytam też w kontekście takiej opowieści, która szczególnie znów za tej władzy ma być umocniona, że właśnie wtedy razem z chrztem powstało państwo polskie, Polacy, chrześcijanie. Rozwiń »
Nic podobnego po pierwsze, mało kto w tamtych tych ziem nad Wisłą mało, kto słyszał o tym, że książę z Poznania, zdobyłi się na taki gest, na przyjęcie wiary, o której nic nie wiedzieli. O tym, gdy trzynastego wieku nie mogli nie byli pewni wstrzymuje chrześcijaństwo i na czym to polega mnożą się już płacić dziesięcinę i musieli wpłacić kwotę zobowiązania wobec duchownych nie urzeknie tak licznych jeszcze wtedy, więc jak pościel my mogli jeszcze znosić natomiast ci z innych klubów Mieszko albo to jest wielki znak zapytania są tacy, którzy twierdzą, że Trump niż z krajów muzułmańskich innych klinik są tacy, którzy twierdzą, że to był film w z wielkich Moraw wtedy, kiedy zostało do żony to państwo w związku z najazdami m. in . Węgrów Madziarów i in wtedy znalazca miejsce na terenie Wielkopolski Mieszko, ale tak naprawdę to mniej niż 1 0 1 i można chodzić do unijnych, choć najrozmaitsze inne możliwości można sądzić, że mieszka właśnie wchodził w wolnych Chin w wielkopolskich pochodził z niższych w wielkich Moraw możesz Czech mylił się możliwość jeszcze bardzo bardzo wiele wszystkie ważne interesujące my musimy poczekać jeszcze pachnie już w najbliższy jakiś znak, iż z kronikarskiego, aczkolwiek w obawie o 6 ma mało prawdopodobne, który w cokolwiek więcej teraz otworzy

Dziś wydaje się, że to opowieść pana profesora, o jaką tożsamości, czyli świadomości czy samo określanie się przez mieszkańców tych ziem polskich średnie wieczysty, bo bardzo ciekawa też w tym kontekście, że jej tożsamość dziś jest 1 z takich gorących cięższych tematów na historię to w ogóle stała się 1 z frontów walki politycznej czy walka o władzę w Polsce pan bardzo dużo oczywiście naturalnie się o tym, że po prostu brakuje źródeł, a jeżeli znamy określenia to częściej rozumiemy jak inni nazywali mieszkańców ziem polskich niższa niż mieszkańcy ziem polskich siebie samych postrzegali nie jesteśmy tutejsi jak pan w swoim mieście kim Dzong UN pani z włodarzy w pamiętacie leje dobrze pamiętam jak jeszcze umrzeć tutejsi tak określali się mieszkańcy m. in. że marzy greckich, które też nie są tak zupełnie jasno określony, skąd się wzięły inne w wyższym były związane miały wizji możemy się znajdzie przypuszczenie, że myśliwy też nic jak było w średniowieczu wiadomo, że przede wszystkim ktoś był czymś złym mężem kuzynach, a co dalej, jeżeli był synem co on jeszcze o sobie myślał mieszkaniec ziem polskich tu średniowiecza nie uczy pogody w tym, iż pozwany właściciel mógł jeść i żem jakiś teren nów posiadacz lub ich praw i to określało sylwetkę człowieka przede wszystkim na to jest w lot w czytelni czy jest to wkład taki problem co też ojczyzna, skąd teraz, skąd ten rzeczownik to jest to samo co ojcowizna spadek po ojcach spadek po rodzinie toczy się dom należy z tym, że to się tak, że za należyte inny niż inni mnożymy kup przehandlować mamy przykłady bardzo wczesny żyje dwunastego w wieku, że to właśnie też miał niższy mieszkańcy Śląska finansiście do Wielkopolski tam zdobywali są w nim swoje włości swoje majątki i określali się tam jako ci, którzy tam mieszkają, czyli rodzina ma miejsce zamieszkania szczególnie w miastach za owo mierzy w niekoniecznie w miejscowościach w miejscowościach zawód zawód nie jest takie proste, ponieważ zawody w bardzo niejednolite co inni się powiedzieć, że wypełnienie ankiety personalnej z naszych środków no przynajmniej do czternastego wieku było dosyć skomplikowany zawód to jednocześnie rolnik jednocześnie rzemieślnikiem jednocześnie kupiec, który handlował swoimi wyrobami no i jak wolno określić jego zawód, a w miastach zaczął się tworzyć organizacje samorządowe realnie wcale, ale co dopiero późno co w Polsce to czy film od początku fraz tego rodzaju to wtedy jeszcze się raz w wielki przełom w nieświadomości zbiorowej tyle tylko, że nie wszyscy mieszkańcy nie miast miejscowości w Gdyni przekonani o swojej winy rynkowej pozycji w wojnie w miastach mieszkali ludzie o bardzo różnym pochodzeniu i bardzo różnej proweniencji prawnej n p. to byli ludzie, którzy pochodzili z miejscowych włościan miejscowych chłopów to wyjdzie, którzy przychodzili, więc szukać swojego miejsca siły zarobku Chełmno 1 słowem tynki stan mieszczański też czy brutal stosunkowo nieliczna pójdą wykształcone wykształcają się tak naprawdę przynajmniej siedemnastego wieku no właśnie taka dosyć dosyć ograniczone liczebnie, ponieważ dziś są rozmaite określenia jak pisze jeszcze na ten temat są określeń jak Przedmieścia lin sobór bambus od Danusi i innych chcę bardzo umowne określenie, które wskazują na to, że nie było jednolitej 1, czego od 3 1 i przynależności do jakich do tej pory żadnej zawodowej nie mówiąc już o właśnie jak i Liszta w ich w zależności my przede wszystkim była przynależność narodową to co dla mnie jest uderzające jako mieszkanki Polski dwudziestego 20 01 . wieku jest to jak wszyscy kilkaset lat średniowiecza Bach profesor głównie skupia się na myśli 11 12. trzynastym wieku jak różni ludzie się definiować dziś jednak, a podstawowe pytanie to odpowiedź będzie nie wiem przez narodowość przez płaszcz przez kontynent, a wtedy zależni trochę od miejsca od zawodu i trochę od czasu bardzo były różne kategorie w bazie Lizbonę Matrix tak, ale były też w 6 Wójcik była zawsze podkreślana było powiedziane przez część córka przyjeżdża na tylko, tyle że na odtajnienie, gdzie była definicja grupy video Wayne, a tu dygresja, ale kilka razy w książce podkreśla pan profesorze rola kobiet w życiu społecznym ekonomicznym w średniowieczu jest niedoceniana no widzi pani jestem zwolennikiem równouprawnienia kobiet i nie pewna pani racji nie dostałem oczywiście, że ta to był bardzo czynny tylko w czynnej jednostki, które rzeczywiście miały swoje miejsce w społeczeństwie swoje zajęcia swoje prawa swoje obowiązki Miss World, dlaczego jest niedoceniane, że mamy taki obraz byłby w Iwkowej tego właśnie albo no troszeczkę psuje obraz przyszłości to co wymyślili nasi, więc wielcy poprzednicy bardzo zły wynik w dziewiętnastym wieku, którzy właśnie uważali, że istnieje społeczeństwo stalowy wiśnie społeczeństwo podzielone wg określonych norm prawnych i t d. tak delikatny tymczasem tak nie było no nie było tak i to nie tylko w silnym wietrze nie tylko tam w dwunastym trzynastym czternastym wieku, ale nie było też później jeszcze nie mówiąc o tym, że dopiero kryzys Polski potworny kryzys jest remis 1 7 wieku najazd szwedzki przede wszystkim epidemie, których nie docenia, które cisi zdziesiątkowała ludność tego kraju 10  000 00 0 stanowi 6  000 000 żywo obrazić prawie połowa ludności wymarła wywarła nie tylko dzięki wojnom grabieży o nich w ryzach nie wolę, ale głównie, dlatego że była jak i nigdy nie, czego nie da grzywien szczudła dżuma cholera trudno to w nich, ale w każdej jest częścią przeorała nasze społeczeństwo nie pierwszy raz są wyjątkowo silnie przede wszystkim przeorał po raz pierwszy w tak wielkiej skali wtedy rzeczywiście się wszystko zmieniło czy wisi, ale chcę też dygresji, ale dla mnie bardzo ciekawa, bo mamy jakiś kryzys w tej chwili systemu patrzenia na świat, jaki wartościowania i mam wrażenie, że niektórzy inspiracji szukają właśnie w średniowieczu, gdy myślą o przyszłej organizacji społecznych ekonomicznych, która byłaby lepsza sprawiedliwi wszak niż ta, którą mamy i syn w tych grach i właśnie o tym, sądzi, bo w tych ich opowieść o tym w średniowieczu właśnie objawia się jako taka organizacja społeczna, która jest wielopoziomowa, który nie ma takiej 1 oczywistej hierarchii delikatnie nie tak to jest, że nigdy nie jeździli wolniej wyjdzie przywiązani do ziemi co w Danii tak, że to nie jest takie te 2 takie oczywiste, ale ma pani rację w tym sensie rzeczywiście w filii wyższej społeczeństwo było przede wszystkim bardzo zróżnicowany nie było tak jak Gruzini nasi znakomici przodkowie badacze przeszłości, żeby n p. stany konkretnych ludzi posiadającej jednolite prawa i wyróżniający się w innych tak jak wierszyki osiemnastego wieku, które mówiły praw do chłopa ach, o żołnierzach RO ku w czasie tak dali i t d. tak nie było źle wróży to szansa, by wyzwolić nie wiem czy wszyscy zostawiają zostanę, czyli podział na taki stały podział na chłopów i inne szlachty coś zaczyna dopiero dziś w trzynastym wieku w czasie tego nie było nie było mnie nie było nie było po pierwsze, dlatego, że były też zajęcia przemieszane i pełnione były jednocześnie przez ludzi, którzy zajmowali się trochę handlem trochę rzemiosłem przede wszystkim rolnictwem mieliśmy stosunkowo bardzo mało zróżnicowanym społeczeństwem rodzinnym myślę, że około 80 % mieszkańców tych ziem należących właśnie, że ich grupy, którą można trudno ich nazwać jakoś jednolicie, ale to była ludność powiedzmy sobie Chłopska, która zajmowała się jednocześnie trochę rzemiosłem handlem trochę mnie szczęściem, a wracając do tego danych o polskość ranny tożsamość polską czy nawet narodowość polską to ty pisze pan profesor tożsamość Polska zaczął się pojawi dziś właśnie w trzynastym wieku rasy jest ono zależy, by pani, że nadwozie książę nową ojczyznę w poznańskich wielkopolskich wyższe niż w lesie wcześniej, ale to brzmiało to z filmu inne pytanie czy jesteś Polakiem pozytywnie odpowiedziało wymieniłem 5 par 3 3 % 2 % mieszkańców Leszna, by w ogóle nie wiedziała, o co chodzi tutaj dobrych rzeczy pochodzi z rozmaitych krajów wyróżniających się przeszłością żyją ci się pochodzeniem nawet więcej mówi się pisze językiem w tym większa niż spór dzieje się w stał się literacki język Polski nasi wybitni językoznawcy w kancelarii Misiewicz twierdzili, że wielkopolscy, czego bardzo mnie wysłuchać mieszkańcy Krakowa no i zwichnięcie będąc Wielkopolski promuje ten pogląd fachowych porad w muzyce miesza w alei tu nie jakiś związek między właśnie tym, że sam dziś trzynastym wieku zaczął się w kształcie zaczyna się wykształcać podział stanowy i on zaczął się betonować niejako, a jednocześnie zaczęła pojawiać się to tożsamość Polska nie mówimy nawet o narodowości tycia bardzo wyraźnie podkreślić mówimy o czymś takim poczuciu polskości, który niekoniecznie jest definiowany w ogóle strach definiowany w 13 wieku w szafach 3 dni arcybiskup Jakub świnka mówiły, że w sieci musi się do tych wszystkich Niemców Polacy my swoją chińską pięknym językiem język WTC wyznacznikiem na pewno pewnej wspólnoty, którą wyznaje, że mógł znaleźć na lodową, ale na pewno wspólnoty etnicznej ale kto w takim razie panie profesorze mu, jaki jest właśnie jakiś związek z tym, że w tym 1 3 wieku zaczyna się twą wytwarza czekać tożsamość Polska zaczyna się wcześnie też stworzyć zaczęli tworzyć stany regiony zaczną się w jaki sposób tonować że, że ludzie już raz urodzeniem w zasadzie prawie nie mają szans mianowanego, bo wtedy miewali jak naj ważni, ale zawsze się to by tonować coraz nos kartkę w tle w zrealizować się tak, ale jeszcze w dresie w praktycznie do końca średniowiecza nawet 16 wieku, że się zmieniało jeszcze przechodzili ludzie zostaną do stanu niszczyć sami ludzie mówili sobie raz jako chłopak raz jako rycerze w filii gminnej telewizji prawda ryzykach oraz jako o mieszczanach od Dani czytam Cichy 6 dni, by mieszkańcy mieszkańcy miast tak, że to było bardzo zróżnicowany społeczeństwo, w których istniały oczywiście grupy prawny z Chin zwrotu prawny w 7 swoje prawa z swoje przywileje swoje sposoby ten wynik w inny przykład w pełnienia funkcji władczych, ale które przechodziły z 1 grupy drugiej, żeby stąd właśnie pisze pan, że tożsamość narodowa zaczęła się gdzieś tworzyć właśnie w tym wyższych warstwach 13 wieku z drugiej strony zwraca uwagę na to, że w niektórych wspólnotach jeszcze w dwudziestym wieku bardziej mówiono osoby tutejsi karnisz Polacy i tym samym mieszczuchy kolejnym naukowcem, który obala taki prosty Mido jakiś genetycznej narodowości i t d . ale podkreśla pan ogromne znaczenie wspólnoty z drugiej strony wspólnoty rozmaitych wspólnot terytorialnych językowych w nawet w pewnym momencie rzeczywiście wspólnoty historyczny naszego miasta wspólnota jest taka ważna, bo dobrze jest nam żyć Włókniarz wspólnotach i nie jest prawdą, że możemy żyć w 1 z wolności w pani się psuje Wielkopolan funku weź no, a nie co nie przeszkadza, że to dzisiejsze Porto i Warszawy pianką i Europy i Europejską, a nawet czymś więcej niż 6 pań chętnie też Lwów w źle czują się człowiekiem nie no właśnie wspólnotą ludzką, ale rozmawiamy o kilka czy kilkanaście dni po kolejnym kolejnych awanturach również ulicznych przetarg z jej obchodów 11 listopada czy rozumie pan zatem i w jaki sposób inni nawet wspiera interesy trzeba budowania wspólnoty narodowej, którą ma duże część Polaków, którą wspiera, a nawet w jaki sposób indukuje część polityków dlatego, że to daje im poczucie wartości należą do jakichś grup ważnej, którą należy szanować cenić, która posiada dorobek na akwenie nic wspólnego z rzeczywistością z przeszłością ze stanem faktycznym mu do pani pierwszy taki wykaz pytań odpowiedzi co ty jesteś Polak mały wielki znak sól Orzeł biały to był film na początku dwudziestego dwudziestego wieku do 3 miliony zasoby tego wieku przed tym to było bardzo trudny do określenia ich już mówiliśmy tutaj wyższą grupę ludzi do tej pory jeszcze, które nie bardzo się w Wealth wspólnoty ogólnonarodowy ogólnopolski także pytanie zasadnicze, za które pozwalają w drogę do więzienia jest co też naród i tutaj muszę powiedzieć że też kwestia subiektywnej wiary w przynależnych do pewnej wspólnoty wspólnoty historycznej językowej cywilizacyjnej religijnej, ale która to wówczas wspólnota ziemi miała się w ciągu wieków i to zmienia się w różnych kierunkach to nie jest tak przy innych niczego powstawały coraz bardziej wyrazisty wreszcie wspólnota narodowa Polska nie o ona powstawała zygzakiem się pojawić z czasem rosła pisemnie malała przed czasem pękała w dobie tanich w wilgotnym wpoić, że o tym, że legioniści Piłsudskiego wkraczali do Kongresówki zestaw walizek bite deskami okna i takimi włazi tam ludzie, którzy nie wiadomo, czego chcą i co właściwie prezentują no początek dwudziestego wieku na Litwie boską no a jak pan obserwuje właśnie to jak dziś trwają dyskusje o tym co to znaczy być Polakiem jak część RM Polaków ma potrzebę definiować bardzo narodowo przez narodowość, jaką się pozbywają się do tego, żeby być jakoś dowartościowani i dokonanie pokoju 3 rozumu nieniepokojony w szerzenie pokoju to jest dziś rzeczywiście coś co sprzeciwia się zasadom w ich też naj najzabawniejsze jest dziś można traktować okres Fitch tych najbardziej tragiczne raczej to, że ci ludzie, którzy dziś uważają, że są n p. chrześcijanami, czyli należą do wspólnoty Szarotki wspólnoty cywilizacyjnej wspólnoty wiary w nocy w tym opartej na tych wartościach, ale nie wcześniej nim thrash in oni chcą być wyróżniani, dlatego że są to przyznają się inni są niedowartościowani też troszeczkę się powielić poczułem się do winy w teście wina tych wszystkich, którzy uczyli o przyszłości uczyli ją socjologię 3 Diaz w społeczeństwie i którzy nie potrafili ludziom wytłumaczyć w sposób należyty, że to nie jest takie proste jak mu się wydawało jest takie oczywiste, a na koniec chcę zapytać panie profesorze z płyt będziemy teraz wejdziemy w rytm obchodów stulecia niepodległości no właśnie westchnął pan młody tani, bo możemy też mówi się w obchodach dotyczących zjednoczenia państwa polskiego przez Kazimierza Odnowiciela, którego bardzo wysoko ceni swój chłop 1 1 wieku jest trudno się od tego odwoływać no ale w nos innym jak obchodzimy jako dziecko chodzi mu defilady przez wolną jak też wyobrazić aleje Ujazdowskie PL nowości chciałam zapytać co dla pana no, które przeszły dużą część dwudziestego wieku bardzo dramatycznego w turbulentnych go na dziś jednak żyję w kraju niepodległym targanym sporami, ale jednak niepodległą też to święto to jak co dla pana najważniejsze w czasie tych obchodów żeby, o czym pamiętać, że są w szczególności ostrożności, która kosztowała krzyż wielki, której nie szło jedno 1 torem tylko właśnie zygzakami jak mówiłem, która była czasem chcieli się przez Londyn śle, ale która jest oczywiście równowartością wartością taką samą jak wartość Europejskiej czy też wartość człowieka o nie mówiąc o tym, że w inne też jest tym, że urodzenia warszawiakiem i cenie to ministranta tę kartę niż w tę unikalną w miejscowości tworzą nad Wisłą o tych mało, kto widział 500 lat temu 60 0 zlotemu etycznego chciałam zobaczyć, a co on poniekąd panie profesorze ocenia to ostatnie decyzje dekomunizacja inne to znaczy zmiany jeszcze jednak kilkudziesięciu ulic w Warszawie widzi pan taką potrzebę mnie absolutnie nie nazwy ulic są przecież w przejściu w przeszłości części historii, która jest ważna dla niektórych bardzo ważna dla niektórych mniej ważne ja nie jestem przekonany, że wisi niektórzy bohaterowie komunizmu zasługują na to, że nie być upamiętnieni w nazwach ulic, ale nie widzę powodu, żeby dzielić masowo dekomunizacji, acz te nazwy w dziejach wiem Kruczkowskiego 3 9 uznałby pan Kruczkowskiego lekarze zostawiłby pan dla 30 dura czy na pewno dużo lepsza oczywiście niektórzy mówią, że jednak, że radziecki współpracownik nie mówiąc o niejakim Wałęsie, który też był w nie wiadomo, który pan to odpowiem, bo argument jest taki, że nie powinni mieć swoją ulicę ludzie, którzy byli zdrajcami w rozumieniu współczesnego mali z aparatem radziecki nie powinni mieć ulic odwiedził radziecki a dlaczego nie rosyjskim austriackim, więc pani się, że od tych panów siłowe Józef Piłsudski był no i wierność jako działki Londynu no w austriackim był no właśnie non -li tech woskową włożyliśmy plac Piłsudskiego, a Dąbrowszczaków, by pan zostawił a dlaczego nie to ludzie, którzy walczyli o pewnej idei, które jeszcze mogę nie zgadzać nie poszedłbym na ochotnika do grup hiszpańskich bojowników o demokrację, ale w każdym razie jest to wzór to ludzie, którzy zasługują na szacunek ze względu na swoje 5 wierność swojemu przekonaniu po grzbiecie zapisze w historii UE ten to ostatnie kilka lat po opowieści o transformacji, która była fas innych księży jest muzyka mają wyższy tydzień temu, ale było gorzej osiemnastym wieku było gorzej w dwudziestym wieku było bardzo źle, ale przy zapisie historycznym czas obecny był Jarosław Kaczyński się zapisze na pewno myślę, że się strasznie trzęsie się do wierzy pan profesor tak myśli w wyścigu się rozwodzić jego współpracowników słyszę raczej nie zapisz
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array