REKLAMA

Dlaczego chcemy zburzyć Pałac Kultury?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-11-21 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
38:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest to pierwsze 17 Tomasz wstawić chiński godzina filozofów prof. Paweł Łuków jest państwa gościem dobry wieczór aury co bioetyk etyk Uniwersytet warszawski Instytut filozofii i warszawskiej Uniwersytet medyczny nie już nie ma już nie oprze pałac kultury w sosie, z czym się panu kojarzy zostawmy psychoanalityczne wymiar całej tej budowli jej kształt oczywiste w licznych kształt taki, że gdzieś z listy w niebo sięgające, ale tak powiedziałbym osobiście, z czym panu Rozwiń » pałac kultury się kojarzy mi się kojarzy po prostu z takim miejscem o charakterze geograficznej orientacji punktu orientacyjnego druga rzecz niż weź ty szukasz pracy młodzieży, ponieważ to było miejsce, gdzie dosyć często młodzi ludzie mogli uczęszczać nauki zajęcia, które chciały pozostać po szarość tamtą peerelowską dość długo plastyczna tam były tam byłem jakiś modelarni tego typu rzeczy rzeczy, które wykraczały poza pracą można było mieć w swojej dzielnicy jakiś tam na osiedlu czy w tym rodzaju, ale wraz z gliny sądzę, żeby większość warszawiaków uderzyła w budowlach niż szczególnym sentymentem nie jest ona szczególnie urodziwa to trzeba przyznać to znaczy powiedział nam także jest to estetycznie dość specyficzna budowlach, ale ono nawiązuje n p. do niektórych budowli z wielkiego świata swoim kształtem więc, chociaż bez tak przynajmniej pokroju tak, ale przypominacie przybyła podobno budowana na wzór pewnych budynków, które się znajdują w nowym Jorku przyp, a więc salon w asyście badania byłem w nowym Jorku jako żywo jakoś tak nie iść MF planuje pewne budowle takie o charakterze prawnym wie już czegoś co ma coś co mnie się czasem kojarzy z centrum kształtem jakościową wieżą, z której wzywani są wierni na modlitwę tego typu skojarzenia architektoniczne, ale myślę, że w tym to nie jest budowla, którą myślę warszawiacy, by traktowali z jakimś szczególnym szczególną preferencją to nie jest miejsce nie wiem punkt spotkań no to patelnia jest prawda punktem spotkań bardziej niedaleko, ale ona bardziej funkcjonuje jako szef przez w takiej wyobrazić no ale my się jakoś wpisał w architekturę Warszawy i w naturę Warszawy ten pałac kultury mam wrażenie, że kiedy w Warszawie myślimy to siłą rzeczy pałac kultury właśnie jako taki centralny punkt orientacyjny chociażby przychodzi namyśl my nie wiemy to pewnie bardzo indywidualna sprawa mnie nie mniejsze firmy są w Warszawie to mi się akurat nie kojarzy zresztą budowlą raczej mam wrażenie, że to budowla być może tak ma wielu mieszkańców tego miasta ona stała się czymś za takim przezroczystego w sensie obiektu to znaczy tego jest coś, by się nauczyli w pewnym sensie ignorować wizualnie, a z drugiej strony jest czymś na co się orientujemy, kiedy próbujemy się zobaczyć, w którym miejscu się akurat znajdujemy, bo on jednak góruje ponad ponad wszystkimi innymi właściwie przez to, że dookoła niego niemal nie ma zabudowań prawda, zwłaszcza od strony wschodniej w związku z tym nie jest z daleka widoczny nie jest już w planach przez 9 0 były takie nabył taki ogromny bazar pod Pałacem kultury tam można było kupić wszystko później ten bazar się przekształcił w jakiś takie przedziwne 2 pawilony o każdą zużytą na gole ska polskiego kapitalizmu własność odrodzonego po osiemdziesiątym dziewiątym roku tam się tam tam tam słynne szczęki, ale tym co budowało w dużym stopniu na naszą klasę średnią 3 klasy kapitalistycznej nie wiem jak to u nas w tam można było wszystko kupić rzeczywiście to jest takie jej dosyć strach trochę ironiczne prawda, że budynek, który miał symbolizować przyjaźń radziecka polską czy polsko-radziecką miał być symbolem historii trwałości nieusuwalności realnego socjalizmu właściwie stało się miejscem, w którym a w u rodził się rodzi się kapitalizm w Polsce odradzał się w Polsce kapitalizm podobnie jak budynek KC PZPR, który w sposób całkowicie ironiczny sąsiedztwo dobrane są niezwykle ironia ta z siedzibą giełdy Warszawa ze świątyni PZPR zamienia się co świątyni kapitalizmu w dno dar narodu Radzieckiego dla narodu polskiego bałaganu kultury właśnie jest bohaterem naszej dzisiejszej rozmowy nieprzypadkowo, a skądinąd jeszcze powiem, bo to też jest w tym kontekście ważne, że sam Józef Stalin był ponoć pomysłodawcą postawienia właśnie w Warszawie takiej budowli i jakoś nadzorował ten cały proces w Moskwie trwają kilka tak jest mnóstwo takich nowych Marz ja nie wiem, ale jakże Magdalena panoramy miast korzystać na 80 0 lecie miasta na panoramę Moskwy to właśnie widać taki pałac kultury, więc ta inspiracja jest dość oczywista, a jest to niebagatelna kwestia teraz tutaj, bo rozmawiamy o pałac kultury, ponieważ prof. Piotr Gliński w pewnym wywiadzie właściwie gdzieś tak na marginesie wspomniał, że istnieją pewne pomysły, żeby w przyszłym roku pałac kultury zburzyć i tanie są tylko jakieś takie fantazje albo jakieś takie żarty czy imiona i mimochodem tylko faktycznie podobno gdzieś w gronie ekipy rządzącej takie plany takie inne mniej lub bardziej zaawansowane rozmowy na temat destrukcji Pałacu kultury się toczą będzie Stolat polskiej niepodległości w przyszłym roku daje w ramach tego stulecia można, by dokonać takiego rytualnego zniszczenia tego czegoś co przypomina o straszliwym czasie w ciemnym stalinowskim w Polsce i w jakim sensie wciąż jeszcze jest tej dominacji radzieckiej symbolem niczym z o niej przypomina nieustającą można, by tak się tego raz na zawsze pozbyć tego, a ja wciąż zalano zdarzały się myśleć, że nie jest to poczucie humoru, którego po prostu nie rozumiem, ale to znaczy myślę, że w razie jeśli rzeczywiście jakiś kręgach rozmawiano o tym, to nie sądzę, że na poważnie w każdym razie nie przez typowym stanie ludzkiego umysłu na były to jakieś żarty bo, bo już sam pomysł proszę zobaczyć to może jest takie dosyć często spotykane wśród Słowian absurdalne poczucie humoru, w które sobie wyobraża już trafiła w Gizie jest charakterystyczna 11 listopada powiedzmy 20 1 8 roku w gromadzimy się wszyscy warszawiacy może jeszcze pół Polski staniem w kręgu, a dzień saperzy co w atmosferze są z nią oswoić się gigantyczny budynek, którego Gruzji kurz prawdopodobnie zniszczyłby pół Warszawy w nowych przecież dotąd tą kwotą to wygląda albo Alvarez, a może także w wyobraźni albo rzeczywiście po prostu żartuje Anna wciąż jesteśmy mniej nastroje Nina to poczucie, że elementem humorystycznym jest tutaj pańskim zdaniem snucie takich planów wobec oczywistej niemożliwość technicznej wykonania takiej operacji też to teraz boję się zastanawiam no bo ja rozumiem, że ktoś może kiedyś w Radek Sikorski rzucił no bo wielkim zwolennikiem brzozy drzewa nowość zwolennikiem tego czy nie uważa, że jest rozsądnym pomysłem z prostego powodu zbyt wiele rzeczy musielibyśmy zniszczyć, które nam się w przyszłości nie z przeszłości pochodzą się nie podobają i a często jest także zwyczaje dlatego nie ma mnie nikt nie wpadam na tych pomysł, ponieważ jego pamięć zawodzi albo pamięć zbiorowa historyczna jakoś pewne rzeczy wymiata rzezie długi prawda mam wrażenie, że tamten pomysł też chyba na poważnie tylko nie sądzę, że on, że rzeź na 4, bo na poważnie, ale jeśli był na poważnie to podejrzewam, że nie było niczym nie miało to charakteru takiego miało być taka jednorazowa impreza w ale wie pan pamięta bardzo dobrze, choć miał wtedy lat 1 1 jak widziałem w telewizji robiła to naprawdę ogromne wrażenie to co stało się z pomnikiem Feliksa Dzierżyńskiego w Warszawie, który został zdemontowany montowane w takiej atmosferze radosnej dość świata ten demontaż odbywał to był ewidentnie taki moment z przełomowych, kiedy rozpoczynała się wolna Polska, choć zdaniem niektórych wcale nie taka wolna no bo przecież cała narracja aktualnie rządzącej ekipy polega na zanegowaniu tego co w osiemdziesiątym dziewiątym roku się stało i pokazywaniu, że mieliśmy tutaj do czynienia raczej kontinuum w jakim sensie polskiej Rzeczpospolitej ludowej, a nie jest radykalnym zerwaniem nań, niemniej jednak na poziomie symbolicznym to zniszczenie pomników pomnika Feliksa Dzierżyńskiego na placu bankowym od placu Dzierżyńskiego wówczas jeszcze ów pomnik stał na jej był to jakiś taki akt wyzwalający coś to znaczyło dla tej wspólnoty, która zdecydowała się tego symbolu pozbyć no bo ostatecznie takie akty rytualnego zniszczenia różnych symboli związanych z opresją dominacją należą do jakiego z jakiś takiej praktyki społecznej dosyć dobrze dosyć dobrze znanej, zwłaszcza w tych właśnie krajach postkomunistycznych na momentach przełomów było to bardzo widoczny tylko tam widzieliśmy w Iraku zniszczenie pomnika Saddama Husajna tego typu rzeczy one się zdarzają, ale myślę, że tak, że po pierwsze, dobrze zwrócić uwagę na to, że są pomniki znaczy, ale nie mają charakteru użytkowego, ale mają charakter symboliczny no nazwijmy to estetyczny prawda one mają to być pewnego rodzaju nosicielami pewnego rodzaju komunikatu do społeczeństwa do każdego, kto przechodnie w, a druga rzecz, która jest ważna to to, że takie niszczenie pomników tak jak n p . to na placu Dzierżyńskiego wtedy teraz bankowym, a wcześniej też bankowym jeszcze przed placem Dzierżyńskiego, ale Otóż to ma charakter takiego spontanicznego zrywu czegoś co ma taki właśnie symboliczną wymowę przerwania pewnego związku z jakimś fragmentem przyszłości zbiorowość chce w ten sposób wyrazić swoją obcość wobec wobec pewnego okresu to właściwie nie tyle okresu wobec ludzi, którzy tak ani inaczej zaaranżowali to przestrzeń jeśli tak jeśli tak rzeczywiście jest i gdybyśmy mieli potraktować poważnie pomysły zburzenia Pałacu kultury to być może powinniśmy wiedzieć, że właśnie tu mamy analogiczną taką taki patos, a który się pojawia taki zry w rewolucyjny, w którym my niszczymy wszystko co symbolizuje czym wiąże się czy nam się nawet kojarzy niekoniecznie trafnie co się nam kojarzy z agresorem, więc być może ta wypowiedź inne, które się tam potem pojawiły na temat propozycji zniszczenia czy zburzenia Pałacu kultury może one są tego rodzaju takim symbolicznym sposobem wyrażenia swojej niechęci i takim właśnie to jest taki zry w o charakterze rewolucyjnym za to rewolucjoniści przychodzą oni mówią od dziś będą zupełnie nowe porządki od dziś będzie wszystko inaczej my tu pozamiatane i to jest taki symboliczny akt zamiatania, a więc być może być może to tak się przebadać w, a właściwie można powiedzieć, że mimo tego tej tożsamości konserwatywnej, do której się przyznają członkowie prawa i sprawiedliwości no bo ta ich opowieść to jest zdecydowanie taka opowieść o potrzebie z dnia uznania tego co tradycyjne tego co tego co właśnie z przeszłością i honorowanie w przeszłości związane no właśnie ta opowieść jest taka działania są jak gdyby zupełnie rewolucyjnej tak rewolucyjnym charakterze, bo polegają na tym, że najpierw pościel trzeba wszystko zniszczyć co jest, żeby postawić nowe na równym, a tak o tym za moment z porozmawiamy prof. Paweł Łuków jest państwa gościem chwila przerwy i wracamy już jesteśmy z powrotem prof. Paweł Łuków cały czas jest państwa gościem rozmawiamy o Pałacu kultury no i skończyliśmy na tym, że mimo deklarowanego konserwatyzmu, czyli przywiązania do tego co jest co było w wyrażający się także w pewnej im szacunku wobec dorobku poprzednich pokoleń wobec różnych zastanych obiektów reguł zwyczajów trudno to mamy tutaj taki wyraźny rewolucyjny impuls polegający na chęci zburzenia tego co się zastaje i zbudowania na ruinach tego zburzonego czegoś absolutnie nie na nowego, ale oczywiście tutaj argument mógłby być taki wyobrażam sobie jak mógłby argumentować konserwatysta i chyba konserwatyści będący zwolennikami właśnie wyburzenia Pałacu kultury tak często argumentują, że tutaj mieliśmy do czynienia jednak z obcą w ingerencją w porządek symboliczny gmin naszego miasta Warszawy, że to jest rodzaj agresji symbolicznej postawienie w środku tego miasta właśnie takiego wielkiego Pałacu i takiej ogromnej budowli bez naszej woli bez naszej chęci bez naszych deklaracji, że czegoś takiego chcemy po prostu nam narzucono w związku z tym niejako przez wracamy do naruszono harmonijne wracamy z nowego stanu, w którym Wola i i intencje mieszkańców miasta obywateli Rzeczypospolitej polskiej są nienaruszone przez jakieś obce fantazje interesy potrzeby i symbole, ale myślę, że wszyscy zdajemy sobie sprawę, że tego typu argumenty są tylko o taką walką z watą słowną oznaczone wcale nie nieodpowiednie opowiadają o tym jakie są rzeczywiste powody jeśli byśmy traktowali sprawy poważnie byłem ja cały czas będę upierał przy tym, że nie powinniśmy pewnych rzeczy nobilitować, traktując je zbyt poważni może nawet dzięki temu, że będziemy niektóre rzeczy centra, kto pali mniej poważnie niż to początek to wyglądało wnętrze to dzięki temu być może ratujemy trochę o wizerunek tych, którzy z takimi pomysłami wychodzą, bo właśnie mówimy, a co pan żartował prawda chcę przez to powiedzieć, że to wiemy że, że tak dziwny pomysł nie mógł oprzeć nie przyjść na poważnie do głowy w w pewnym sensie pokazujemy na jakiś rodzaj przychylności komuś, kto takie pomysły zgłasza, więc ja bym raczej powiedział, że trzeba cały czas zachować dystans, ale istotnie jest także, gdybym miał bić się zastanawiać nad tym, dlaczego akurat Stronnictwo, które bardzo mocno podkreśla przywiązanie do tradycji i jakiś taki wcale to z własnej tradycji no to jest jakaś obca historia, ale właśnie o to chodzi, że proszę zwrócić uwagę, że tradycja to nie jest cała historia jest wybiórcza historia bez tego ja nie widzę problemu z tym, żeby konserwatysta, który będziesz powoływał na historii przeszłość będzie mówił właśnie tradycji, czyli o wybranej przez siebie części historii i dlatego będzie łatwo mógł uzasadnić działania, które będą takim selektywnie traktowały przeszłość proszę zwrócić uwagę, że na świat pojęcie polityki historycznej to w tych kręgach jest dosyć rozpowszechnione co brzmi jak taki dziwny oksymoron prawda polityka historyczna tutor to ludzie są historycy wtedy, więc też myślenie w kategoriach historii d s. stworzą, który miałby odnosić do przeszłości przeszłość normalnie traktujemy jako taką, która nie podlega naszej interwencji zmienianiem niemoc nie możemy zmienić już poradzić tak przeciętny człowiek sądzi, że jest tutaj mamy takie myślenie w kategoriach możliwości wpływania na to jaka była przeszłość to tak trochę zalatuje takim rokiem 8 5 czwartym prawda, że od powierzchni odpowiednio skomponuje my przekazy dorzeczy, które były okaże się, że w Dzianiszu nie było i być może myślenia o tym, żeby niszczyć pewne obiekty, które n p. z nosa są obiektami o użyteczności co dużej użyteczności wiele instytucji mieści nie wiem Polska Akademia Nauk mieści w Pałacu kultury 1 z uczelni się tam mieścić finansowe, a nie grzywna za rzeczy się tam mieści, które w pewien sposób myślę właśnie przez to, że tak powiem, ale w kolonii zużyją ten obiekt architektoniczny żona w ten sposób właśnie zadają kłam temu gwałtowi symboliczna Emu, któremu szczyt, którego chciano dokonać na tym miejscu czy dokonywane na mówią my potrafimy to przerobić po swojemu le natomiast tutaj jest być może pewnego rodzaju taka propozycja, żeby zniszczyć być może jest świadectwem właśnie braku kreatywności braku umiejętności aktywnego sprzeciwienie się właśnie tego rodzaju symbolicznym działaniem jak narzucenie jakiegoś elementu architektonicznego urządzenia na świat jest też jakąś taką bardzo jednoznaczną bardzo jednoznacznym rozumieniem tego obiektu i postrzeganiem go wyłącznie w taki bardzo wąskich kategoriach, bo ostatecznie tak jak pan powiedział jestem bardzo wiele różnych instytucji, które z powodzeniem funkcjonują, ale też przecież w dół jest ponad 5 0 lat już w Warszawie ten obiekt razem z nami jakoś żeśmy się z nim oswoili mamy z nim jakieś wspomnienia wszyscy myślą związane choćby właśnie z tego powodu, że stoi w centralnym punkcie Warszawy i że też mieści się wiele takich obiektów użyteczności kulturalne i w nim jeśli można tak powiedzieć, więc w, jakim sensie już z nami został ten czas kultury i jakoś wrósł w krajobraz miasta to przecież nie Gowina, że akurat postawili go tutaj nasi bracia w związku Radzieckiego został z nami jest z nami funkcjonuje też myślę, że to jest rodzaj takiego magicznego myślenia, w którym właśnie chce się dokonać w czegoś na kształt dowodu istotnego rytuału, który ma na celu właśnie jakieś symboliczne oczyszczenie tej mentalnej sfery Warszawy z wpływów czy z jakiegoś elementu obcej może kościół, ale znów pewnego rodzaju odnieśli się taki pomysł wysuwa może też będą też być niszczone są już po prostu nie ma żadnego pomysłu na pana na tego rodzaju obiekt tak jak mówiłem, jeżeli powiemy że, że tamte rozmaite instytucje, które się mieszczą w Pałacu kultury, które właśnie zadają kłam temu co chciano zrobić temu miasto na to być może trzeba powiedzieć, że jeśli nie, że zburzenie jest też najbardziej obiecujące pewnego rodzaju bezradność jeśli chodzi o poradzenie sobie z czymś co nam być może się nie podoba być może jakoś doskwiera, ale zamiast na UE zamiast po to, by oswajać porządkować czy podporządkowywać swojej wyobraźni najlepiej jest to po prostu zniszczyć powiedzieć nie ma sobie wyobrażać nie ma o czym gadać temat jest zamknięty być może to z tego rodzaju syn na pewno KTK daje niezdolność do dostrzeżenia n p. tego że, że on, że ten pałac kultury RM obrusu rozmaitościami stał się czymś takim, jakim jest niż symbole żyją wolna jazda w mieście niemal każda woda mnie bardzo dużo różnych rzeczy się mieć ci co więcej nie jest to miejsce, które by warszawiacy jakoś szczególnie często odwiedzali raczej przyjezdni tam Night w Gnieźnie chodzi o wjazd na samą górę tam przyjezdni się najczęściej pojawiają nie warszawiacy z moje doświadczenia sugerują, że większość mieszkańców Warszawy to chyba nie była to prawda z kim rozmawiam to tam nigdy nie nadrzędnym było tymczasowe Górze ja raz byłem oprowadzają gości z zagranicy tylko dlatego w MF w no tak, ale chciałem powiedzieć, że to, że tu się jakoś też nie bierze pod uwagę tego że, że symbole żyją w wyobraźni, że sfera nie materialna tylko sfera wyobrażeń owa sfera sensu jest ich domeną, więc trochę tym jest pałac kultury dziś dla nas, z czym go uczynimy to myślę, że z racji swojej historii z racji tego, że przez tyle lat jakoś tutaj w tym mieście był funkcjonował stał się jego częścią no to już właściwie postrzeganie go dzisiaj jako -li tylko symbol dominacji ne i epoki stalinowskiej jest to bardzo takim wąskim kanale i idzie redukującym podejściem do tego czym dla wielu mieszkańców Warszawy nie tylko pałac kultury może się dzisiaj jawić to jest właśnie to jest jakiś taki rodzaj takiego dla mnie jednak mimo wszystko działania o charakterze magicznym o charakterze jak już takiego rytualnego mordu, który się dokonuje na miejskiej przestrzeni gdzieś jakiś element, który właśnie bardzo taki wąski sposób zdefiniowane ma się nie ma ma zniknąć wraz z nim w sposób magiczny zniknąć ma wszystko to co tutaj wiązało się z tą całą epoką komunizmu n p. może tak ja myślę, że nawet jeśli tak jest jak pan mówi to pewnie jest to fragment pewnego takiego większego przedsięwzięcia, z którym mamy do czynienia z aż takiego przedsięwzięcia polegającego na zmianie zmianie kulturowej mentalnością owej proszę zwrócić uwagę to nie to nie jest przypadek czy n p. zmiany w powszechnym szkolnictwie są jednymi z pierwszych no bo nie wiem podręczniki są nowe nowe podstawy programowej tak dalej wszystko zmienia to jest, że tak, więc budowanie w pewnym sensie czy nowego człowieka chciałoby się powiedzieć czy może odbudowywanie jakiejś swojej czy gra konstruowanie jakiejś wizji tego jak z kim powinien być Polak jeśli popatrzymy na różne takie wydarzenia właśnie symboliczne jak im się wydarzenia zbiorowe w przestrzeni miejskiej w obecnych w Warszawie comiesięczne one są elementem śle budowania pewnego dawnych pewnego pewnej przemiany w charakterze kulturowym im k i pewnie dlatego one są tak odbierane przez przez tych, którzy niekoniecznie, by chcieli zmiany w tym kierunku są odbierane jako w takiej dosyć żywiołowy często sposób, a miasto są zmiany, które zdają sobie sprawę, że jeżeli się nie dadzą one będą 3 miały konsekwencje wiele wieloletni przyjmuję pana czymś takim, że mamy tutaj do czynienia z bardzo świadomie skonstruowane niejako arbitralnie modelem polskości czy modelem tego jak przestrzeń publiczna powinna wyglądać jak powinna wyglądać historia w jaki sposób powinniśmy o tej historii myśleć jak powinniśmy spełniać to bycie Polakiem właśnie znajdzie się ten konstrukt nam podaje i w sposób bardzo świadome kształtuje się całą tę rzeczywistość, na którą polityka ma wpływ podług tego modelu Salem powiedział, że rząd ten model tego nie wiem Polaka, czyja to nazwać obywatela Polski zapewne jest świadomie kształtowanych natomiast myślę, że wiele działań, które służą jego realizacji niekoniecznie są do końca przemyślane pałac kultury prawdopodobnie dzieciństwa nie jest do końca przemyślanym całych trzymajmy się tej wersji, że to jest tego rodzaju happening raczej niż mniejszy niższy niż poważna propozycja, ale być może jest to też sondowanie ale, żeby nastrojów to znaczy tego jak zawsze rano ludzie na to zapatrują co będą myśleć jak zareagują, ale sądzę, że jest to wyraz pewnego rodzaju małe, a właśnie może należało, choć to nie jest tyle plan, żeby coś zrobić tylko forma ekspresji, a jeżeli jest manifestuje, że to, czego uczą najbardziej co uważam jest priorytetem dla Warszawy prawda to jest wydanie kilkudziesięciu, a może nie wie kilkuset milionów złotych na zniszczenie tego budynku to być może ją w ten sposób daje upust jakiejś mojej emocji jak i mojemu poczuciu, że oto wreszcie mam kontrolę nad czym się, że panuje być może to jest kwestia poczucia wpływu na pana na dużej grupy ludzi na miasto na przestrzeniach wręcz fizycznego wpływu być może w dużym stopniu jest to też kawałek takiego co z tym takiej zastępczej czynności w porównaniu z tym czym miałoby być rzeczywiście zmienianie umysłów, ale myślę, że to jest część naszych tez wyraz pewnej takiego postawy zmieniania zmieniania mentalności Polaków kształtowania jej w każdym razie w dosyć określony z góry sposób panie, które czynności ani, ale nie wszystkie szczegóły są pomyślane o tańcu nie tylko zastanawiał cały czas to takie przypisywanie temu obiektowi i tej budowli jak coś takiego charakteru właśnie dominacja 1 takiego mocnego silnego jakiegoś takiego określenia innego, bo nawet w porównaniu z tymi budynkami, które powstały w latach dziewięćdziesiątych w bliskiej okolicy Pałacu kultury on się już jak dzisiaj jako takim mocno starszy pan, owszem, elegancki, ale już w ubraniu dalece nie wpisującym się w aktualne kanony mody wręcz przeciwnie właśnie wygląda tak dosyć właściwie zabawnie i śmiesznie już jest taki mocno przyduszone siwizną i przygarbiony widać rzeczywiście ślady dawnej świetności i posturę, która zdradzała oznaki młodzieńczej młodzieńczej atletyczną ości, ale już dawno to nie jest żaden jakiś taki młodzieniec albo mężczyzna w kwiecie czy w sile wieku, którego można, by się obawiać i który właśnie jest jakoś strasznie taki silny lekko osolonej, ale ważne, że taki, ale lider żużlowy staruszek trochę tak, ale właśnie, dlatego że jeśli rzeczywiście jest taki Old School owych to pomysł, żeby się go pozbyć, żeby go znieść nic zrobić mu krzywdę mogą świadczyć o tym, że on jednak budzi jakiś lęk, pomimo że w zasadzie to już jest to to niema się, czego bać chyba jednak budzi wiele by jednak budzić skojarzenia jednak daje jakieś poczucie być może są takie opowieści, że jak dziadek młody był jak za szable złapał to po prostu wióry leciały w krajach się lała, a dzisiaj dowodzić, że to już sam, ale widocznie te opowieści działające już złożyliśmy na wyobraźnię poszukiwanie takich spra w czułości na jak nie można zbudować czegoś no bo to kosztuje prawda to co rozwalony jak nie możemy zostawiać bez wybudowali takie ogromne lotnisko przecież no i będziemy budowali zjeść dobrze rozumiem to liczba pasażerów jako mała ono obsługiwać to jest przewyższa chyba największych lotnisk europejskich, więc ja się bardzo bardzo cieszy, jeżeli będziemy tak ważnym krajem w Europie jak rozumiem będą do nas jeździć na skład oglądać Puszczę prawda, bo dużą zostanie w muzeum będzie dodatek za czas dla muzeum będzie można Puszcza w Elblągu zapewne nadal nie jest miało je będą fragmenty drzew mówi inż. Zbigniewem może to co trzeba jakoś powiązać z 1 strony jakieś takie nowość, bo może się to powiązać również zmyśleniem takim godności owym, który ostatnio funkcjonuje w cieniu kategoria właściwie nie wolno godnością to nie do to nie jest myślenie o honor ojczyzna honor wnosić tematu takie zgłoszenie, że to jest takie nawet myślenie w paradygmacie współczesnego kapitalistycznego New HBO w testach chętne myślenie Romy w stylu książki sekrety trzeba dostać się zarówno z taką książką powiem kim wesela w stanach Zjednoczonych film w Polsce też tak ciężko się ukazała zasadniczym przekazem tej książki jest myśl, że oto to co człowiek sam sobie o sobie sądzimy w jaki sposób sobie wyobraża siebie swoją przyszłość określa w stopniu skrajnym determinuje po prostu kształt tej przyszłości, więc jeśli pan też chce być bardzo bogaty to trzeba po prostu bardzo intensywnie rozmyślać o tym, że się jest bogatym widzieć siebie bogatego i to bogactwo grożąc, że zagramy o sile ducha to oczywiście tak no to rzeczywiście jedno wiara sobie tak wyobraźmy to ogromne lotnisko, na którym będzie największy ruch społeczny wszystkich lotnisk europejskich i nagle wyobraźmy sobie to Polskę taką będącą centrum oświatowym albo centrum europejskim w każdym razie to widocznie może wg tego schematu zarysowanego w książce sekret właśnie już tutaj inna ekipa rządząca postępuje, ale dziś o jarocińskiego pozbawi to po prostu już tak będzie chcieć to móc ponownie no właśnie on, więc może to w tym rzecz, ale ja miałam wrażenie, że to są Fosun takie pomysły to są działania o charakterze właśnie takim myślenia w kategoriach takiego poczucia własnej do takiego poczucia własnej wartości budowanego na przeświadczeniu, że cały świat nas nie docenia to właśnie nim teraz na razie mówienie o wstawaniu z kolan Cezarego to jest taka retoryka sugerująca z góry, że ma się poczucie pewnej mniejszości teraz trzeba wszystkim udowodnić, że jest inaczej być może od to jest jak gdyby fragment tego budowania poczucia własnej sprawczości, a więc jeśli nie będzie tu będziemy snuli plany gigantycznego lotniska, do którego z każdej części Polski będzie daleko dojechać i to będzie prawdopodobnie największa zaleta, że będzie daleko do niego można w opodal nie wiem czy to będzie mu służyło z punktu widzenia przepustowości minimum liczby samolotów, które tam będą chciały lądować, więc to wygląda na taki taki taki cały zespół myślenia odbudowywania własnego poczucia wartości poprzez odzyskiwanie symbolicznej kontroli nad czymkolwiek, a żeby podkreślić tę kontrolę nad tą trzeba coś co chce zniszczyć coś zepsuję coś niezależnie od tego czy czystego będzie jakiś pożytek czy mamy coś w zamian jakiś pomysł, żeby coś tam postawić w zamian otrzymamy pieniądze na to, a może też miejsce nad nią lotniska w błąd w NATO, by do 4 było to rzeczywiście może dla Tref la albo lądowisko dla helikopterów n p. mogłoby tam być też Opowiedz mi dla tak zupełnie na serio wydaje się panu, że to jest plan, który zostanie wcielony w życie to jest po prostu jakiś taki wypadek przy pracy, że coś takiego co powiedział premier Gliński, ale realne plany żadne za tym nie stoją nikt tego nie będzie na poważnie się przeprowadzić czasem jest także zachowania, które każdy z nich wygląda na łatwą, udając się wyjaśnić, jeżeli dzisiaj w zespole innych towarzystwie innych działań tych samych osób to przestajemy traci wiary to, że tracimy orientację przestajemy wiedzieć, gdzie się znajduje mija już, że w Jarze tutaj trochę dochodzimy do takich stacji to zastrzeżenie bardzo wiem co myśleć o tym, dlatego wolę myśleć o tym, jako żarcie wolę sobie to skonstruować jako żart bo gdybym miał o tym, myśleć, że to jest na pewno raźniej no mówiąc szczerze nie sądzę, żeby to był poważny pomysł na myśl, że raczej nie jest to rodzaj dania upustu pewnej emocji i dania upustu pewnej emocji zresztą wicepremier już dawało publicznie upust swojej emocji być może to jest 1 z przejawów tego zachowania starcie, kiedy kierowca, a mówimy coś co potem niekoniecznie byśmy powtórzyli robimy gesty, które niechętnie być może później byliśmy troszkę może nawet żałowali, ale w danej chwili ich w tej chwili wypowiedzi potrzebuje jeszcze w jego dna właśnie poczucia tego, że się ma na co wpływ wtedy to jest jakiś taki czysto ekspresyjny akt panie a kto w gotowości do zrobienia czegoś nie nazwanie jakiegoś planu, bo przecież takie coś nawet gdyby miała przygotować toczą miesiącami przygotowywać harmonogram traktować poważnie jak potraktować poważnie tak też myślę, że toby było bardzo niepolityczna w tym sensie, że przyczyniłoby się raczej do spadku notowań, gdyby nie takie przygotowania rzeczywiście zostały podjęte ekipy rządzącej niż do wzrostu, bo sądzę, że to jest pomysł, który może być atrakcyjne dla jakiejś grupy radykałów dla ludzi jakoś szczególnie emocjonalnie zaangażowany właśnie w całą kwestię polityki historycznej jakoś za wszelką cenę pragnących dokonywania jakichś takich rytualnych symbolicznych gestów mających na celu wyraźne za darmo sterowanie, że oto tutaj teraz będzie po naszemu Ania, a nie tak jak było kiedyś natomiast też wydają się, że znaczna część mieszkańców Warszawy nie tylko mieszkańców Warszawy jakoś tak ciepło myśli o tej budowli po prostu nie kojarzy z niczym takim, bo ostatecznie jest po prostu jakiś budynek tylko no ale z drugiej strony trochę mnie niepokoi to, że bierzemy udział w tym też wołowina stoi nad nowym adresem za rozmawiamy o tym, bo być może należałoby po prostu zawrzało po prostu media społecznościowe zawrzało po tym, jak po tej wypowiedzi widać było, że no jakoś złożyło, że możliwa da, ale niewielu zwolenników burzenia zauważyłem nawet wśród różnych prawicowych znajomych dominowały takiego poziomu umiarkowane nastroje są właśnie z no ale on, więc być może to to umiarkowanie znowu było, zanim świadectwem pewnego rodzaju litości swego podejścia do rozprawy może nie napełni powinniśmy o tym za dużo rozmawiać już po bo w ten sposób nobilituje mnie coś jako poważny temat coś co poważnym tematem po prostu nie są na koniec stwierdziliśmy, że właściwie nie było posłuszeństwa, a więc EHF ale, żebyśmy porozmawiali z nowych aut, zwalniając ani nie wróżymy tego jak pałac to prawda nie będziemy nawet kasowali pod kask w takim razie bardzo dziękuję prof. Paweł Łuków smukłe i etyk filozof Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego nie z dwudziesty pierwsza 5 7 za chwilę informacje, a po informacjach państwa gościem będzie prof. Małgorzata Jacyno był on Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA