REKLAMA

Centrum Warszawy jak sprzed wojny. Rozmowa z Michałem Lahem

OFF Czarek
Data emisji:
2017-11-22 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
33:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka programy Owczarek studio pan Michał Lach z firmy architektonicznej POIG architekci dzień dobry witam serdecznie ci z państwa, którzy śledzą losy Warszawy miasta stołecznego Warszawy zapewne temat znają lepiej, ale myślę, że temat jest ważne nie tylko dla warszawiaków, bo może nie dotyczy bezpośrednio mieszkańców innych miast, chyba że planują odwiedzić Warszawę za lat kilka lub kilkanaście my, ale to właściwie rozmowa o tym jak powinny wyglądać Rozwiń » miasto nie tylko miast szczepem bezpośrednio co powinno stać i gdzie ale jak i jaką funkcję powinny pełnić jak powinny być skonstruowane czy powinny to być 1 budowa 1 centralnego punktu, który promieniuje na całe miasto i my Spotkajmy się w centrum oznacza spotkają się w cywilizowanym mecze w cywilizowanej części miasta czy może te miasta powinny wyglądać jako sieć połączonych mini centra innych miejskich tak, żeby każdy miał blisko, a w razie w Warszawie, a wydaje się, że tak na 1 od lat najważniejszym pytaniem jest jak powinno wyglądać centrum miasta, bo jak wygląda co wiem, że jest to 1 wielki przytłaczający pałac kultury i ta przestrzeń dookoła Pałacu kultury, która przez lata zmieniała swoje funkcje, a to parking, a to dworzec autobusowy, a to bazarki ich wydaje się, że pomysły były różne i to pomysł wciąż są konfrontowane ze sobą i z mieszkańcami najnowsze pomysły wyglądają także w którymś momencie w Warszawie ma powstać muzeum sztuki nowoczesnej i teatr TR et, czyli 2 wielkie gmaszysko, które na tej betonowej pustyni wydaje mi się dodadzą jeszcze więcej taki pustynny zabudowy czy to tak, jakbyśmy na post nie posadzi 2 palmy i teraz powiedzieli, że bardzo to jest las oczywiście trwają konsultacje trwają konkursy trwają rozmowy na temat tego jak powinien wyglądać plac Defilad w Warszawie powinien wyglądać ten centralny punkt miasta i pojawiają się różne inne wizje, ale jedno z tych wizji ma firma architektoniczna tej, gdzie architekci ta ta wizja jest troszeczkę odmienna, bo wszyscy, którzy do tej pory zostawia się jak tapas to nie wyglądać właściwie chyba nikt nie podnoszą takiej kwestii, że być może powinien wyglądać tak jak przed wojną oczywiście z wyjątkiem tego, że zostawiamy, a pałac kultury w miejscu, czyli zamiast w sieci wieżowców albo od jakiegoś muzeum tak przytłacza tego teatru być może należy powrócić do gęstej zabudowy i do układu ulic tak jak przed wojną w panu Michał Lach z z firmy PG architekcie na historię, a pan tego pomysłu, bo to rozwój nie jest pomysł takie show film miasto kończy trudno pomysły wrzucić na papier wciągu weekendu to musi być rozmiar spójna przemyślana koncepcja, która pewnie, których zmyślenie zajmuje sporo czasu kilkaset 12 miesięcy, ale skąd taki pomysł, żeby pomóc powrócić do przedwojennych układów ulic i generalnie patrząc na to miejsce rzeczywiście widzieliśmy wiele pomysłów tak jak tak jak redaktor wspomniał były to pomysły wieżowce zrobienie po prostu o obsadzenie wieżowcami znowu centrum biznesowym tego Pałacu kultury, żeby go zneutralizować bądź się koncepcje takie, żeby ten pałac kultury nie ma grzybów w koronie z takim centralnym punkcie myśleliśmy, a wiele koncepcji 1 z Ronaldo równolegle obserwowaliśmy to co się dzieje w Europie na szczególnie w Niemczech także także tutaj rzeczywiście obserwować co się dzieje wiadomo największe zniszczenia wojenne to są to jest właśnie terytorium Polski Niemiec w czasie wojny i i tam dostrzegli śmiałe pomimo, że to jest sprzeczne z kartą wenecką dostrzegliśmy że odbudowę starego układu urbanistycznego czy do odczytów czy to we Frankfurcie 3 czy w Dreźnie czy nawet w Berlinie tak powrócono do 2 do układu i zastosowano różne różne sposoby odtwarzania właśnie zabudowy odtwarzano tak jak tutaj w naszym pomyśle tylko te najcenniejsze budynki bądź całe kwartały miasta, korzystając z nowoczesnych materiałów ale, ale przy artykulacji elewacji przy przy Garbary tak przy 3 przy przy nachyleniu dachu materiałach nawiązywali do tych do tych kamienic takich właśnie historycznych i tak n p . w Dreźnie katedry odbudowali tagi całe to co to otoczenie wokół katedry i zastanawialiśmy się właśnie tutaj tutaj jak to powinno wyglądać i i właśnie były bardzo takie kontrowersyjne kontrowersyjne pomysły dotyczące właśnie tych cech tych biurowców wieżowców wyższe niższe albo albo albo wręcz były takie, że trzeba zburzyć pałac kultury tak tak radykalne Wallenroda ostatnio pewien brak ostatnio nawet się pojawiła ta wizja i my generalnie ten temat zaczęliśmy robić właściwie hobbystycznie dużo wcześniej niż niższy niż był ogłoszony konkurs tutaj o ten projekt nasz tak naprawdę powstał powstał powstał 2 lata temu konkurs, bo takim pretekstem, żeby może z tym naszym projektem wyjść do ludzi pokazać, jaki miałem po pomysł na to węższy w konkursie napisaliśmy, że zdajemy sobie sprawę, że on nie spełnia warunków konkursu jest niezgodny z obecnie obowiązującym planem miejscowym w grze chcieliśmy tak naprawdę wywołać dyskusję jak to powinno wyglądać, bo w naszej ocenie sobie też nie wyobrażam, żeby rzeczywiście stworzyć muzeum sztuki nowoczesnej drugi obiekt czy kulturalne 3 3 3 3 3 czy to publiczne generalnie w tym miejscu stworzyć kolejny plac kolejny bunkier kolejny bunkier i stworzyć po prostu tak, że rzeczywiście w perspektywie góruje nad wszystkim pałac kultury dlatego dlatego ten pomysł, bo był z nie ukrywa, że też do końca nie jestem tutaj takim zwolennikiem odtwarzania tego co było co było co było w przyszłości Tax generalnie zgadzam się z zapisami karty karty weneckiej, że dobrze, że może liczyć się właśnie materia autentyczności detalu, niemniej jednak tutaj poprzez prace nad tym projektem skłania się jednak do do od teorii i Jana Zachwatowicza który, których też mimo rozbudowy most kolejowy, który odbył budował Stare Miasto pomimo innych zupełnie tendencji, mimo że on tak samo kartę wenecką z polskiej strony podpisały tak ale, ale on łączył właśnie społeczeństwo kulturę tożsamość narodową właśnie z pomnikami pomnik kami kultury Jerzemu powstałby piękny obszar z hotelami robotniczymi wezwany przez sponsorów chętnych brak, ale generalnie łączy jedno z drugim i tutaj nam się wydaje, że rzecz, że miasto utraciło swoją tożsamość i i tak jak tak jak Niemcy chcieli zniszczyć naród Polski z naszą tożsamością i i z naszymi pomnikami pomnikami kultury tak tak można powiedzieć, że komuniści też tezy z zniszczyli właśnie go kilkaset kamienic sprawy tam chyba około 20 0 niektóre nawet było budowane już po wojnie, żeby wybudować właśnie pałac kultury czytałem kilka tekstów komentujących ten projekt red stąd pomysły firmy będzie architekci m. in . art. Mi chała Wojtczaka Gazecie wyborczej stołecznej i właściwie argumenty przeciwko są takie trochę, żebym mało merytoryczne macie argumenty są takie, że no skoro już jest jakaś wizja, czyli wizja muzeum teatru TR no to poco to ulepszać taka albo no właściwie już tak długo czekamy na to centrum Warszawy, że już niema potrzeby czekania dłużej, bo na jego kolejna zmiana tego pomysłu na to co się będzie działo w centrum to są dodatkowe lata no tak, ale wydają się, że jeżeli mówimy o centrum Warszawy to raczej kierunkiem powinno być to, żeby przez to będzie służyło przez dziesiątki, a być może setki lat tak were no, więc teraz w cokole kolejny rok czy 2 czy 3 lata to jest kwestia tego, że już tyle czekamy, że nie będziemy dłużej czekać to jest kwestia tego co ma sens dla mieszkańców i Anny i dla rozwoju urbanistycznego czy dla funkcjonalności urbanistycznych, ale do tego do innych wątków powrócimy po informacjach radio TOK FM studio pan Michał Lach z firmy POIG architekci informację o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu Owczarek z studio Michał Lach z firmy POIG architekci rozmawiamy o nowych pomysłach na plac Defilad na plac centralny na na centrum Warszawy w to jest wydaje mi się pomysł, który wydaje się z bardzo stołeczny, ale oczywiście wiele polskich miast zmaga się z pomysłami na rewitalizację na rozwój i wydaje się, że to warszawska dyskusja może być cenna ne dla wszystkich w dzisiaj jesteśmy w sytuacji kiedy wiemy, że na placu centralnym na placu Defilad ma się pojawić wielkie gmaszysko, czyli muzeum sztuki nowoczesnej i teatr TR, a ci, którzy są przeciwni usunięciu powiedzielibyśmy koncepcyjne mu tego budynku z centrum mówią no ale to trzeba by gdzieś ulokować je to muzeum w innym miejscu albo etat w innym miejscu no właściwie można, by zapytać no i co z tego, jeżeli to będzie sensowna koncepcja dla mieszkańców czy dla miasta to dlaczego dlaczegóż muzeum sztuki nowoczesnej miałoby być ważniejsze niż wygoda mylne czy dobry rozwój miasta jest poziom zaś w nowoczesnej wiele osób kwestionuje sens powstania tego muzeum no bo zwolennicy tej koncepcji mówią ząb spójrzmy na Gibała ne jak zmieniło się Bilbao wszyscy jeżdżą do Bilbao niestety dane ekonomiczne pokazują, że beneficjentem tego budynku w Bilbao jest właściwie budynek w Bilbao natomiast, jeżeli chodzi o los mieszkańców na to po pierwsze, zwiększa się bezrobocie w ciągu ostatnich 1 0 latach, a po drugie to w ogóle nie wpłynęło ekonomicznie na mieszkańców, jeżeli wpłynęło to raczej negatywnie także oni nie są beneficjentami le można też odnieść wrażenie, że warszawskie muzea są przepełnione, czyli że, jeżeli państwo wejdą n p . do muzeum Narodowego w Warszawie no to najpierw będą państwo musieli stać w 3 kilometrowej kolejce, a dziś państwo wejdą to by nasze państwo my czuli jak w godzinach szczytu w szoku chyba tak nie jest i wydaje mi się, że pomysł zbudowania kolejnego muzeum skoro muzeów mamy sporo w Warszawie i właściwie nie bardzo wiadomo dlaczegóż, by kolekcja muzeum Narodowego nie mogła być tym budynkiem, w którym prowadzone są główne wystawy n p. muzeum sztuki nowoczesnej zająłby się o koncepcję wiele pytań brzmi czy naprawdę potrzebujemy jakiegoś bunkra w centrum Warszawy czynie lepiej spojrzeć na to miejsce jako normalny kawałek miasta, czyli oddać to miasto mieszkańcom jak to wygląda jak i kwartału uliczek w Berlinie w Paryżu czy w przedwojennej Warszawie no właśnie tu lalach tutaj generalnie jest niesamowita sytuacja, że obecnie mamy takie możliwości to znaczy, że mamy kawałek miasta, który został zniszczony przez komunistów, aby budować pałac kultury i do chwili obecnej możemy tam zrealizować właściwie co chcemy tak dlatego tutaj w wspominając właśnie artykuł pana Michała Wójcika, którego bardzo szanuję z wielką nadzieją czytałem ten i ten artykuł i i właśnie właśnie podsumowanie troszkę zdziwiło, że teraz już niema czasu jak już jest coś tu już to róbmy i Indie i rzeczywiście z tym się nie zgadzam, bo bała, bo uważam, że trzeba to to część miasta przywrócić ludziom i ich spróbować stworzyć ten klimat który, który tam był tak właściwie te kamienice tak jak wspomniałem wcześniej po wojnie niektóre byłoby zbudowane niektóre były w trakcie odbudowy tak naprawdę to tkankę można było było uratować żona została zrównana ziemią i do dzisiaj dzisiaj straszy tak naprawdę idziemy tą wyrwę w mieście widzimy to po ulicach także złota jest po prostu po prostu przerwana przez pałac kultury, niemniej jednak tak jak tak jak wspomniałem, że o panu prof. Zachwatowicz WHO wydaje nam się, że ten pałac kultury tak czy siak jest jakimś dziedzictwem naszej historii tak i dla tego nie podeszliśmy do tego zupełnie zupełnie innych doprowadziła jednak tak dokładnie utopie, żeby zburzyć pałac kultury ściąć park Świętokrzyski i przewrócić wszystko tak jak było go podeszliśmy do tego wydaje mi się z szacunkiem także, by tam, gdzie jest możliwość odtworzenia układu urbanistycznego tam chcieliśmy go otworzyć, zostawiając pałac kultury i zostawiając nasz mały Central park w centrum tak czy jest czy rzeczywiście, zachowując tutaj park Świętokrzyski jako kawałek zieleni w centrum miasta i a i tak ten układ urbanistyczny tutaj odtworzyliśmy tam, gdzie on był w sensie uliczek jako przedłużenie ciągów komunikacyjnych, a na miejscu od dworca, który w, który było wzdłuż alei jerozolimskiej stworzyliśmy zupełnie nowy układ układ który, których wiadomo, że nie będziemy tam dworca odtwarzać tylko tego stworzyliśmy tam właśnie obiekty kultury nauki administracji tam mogłyby być oraz wagę zgrupowane wszystkie urzędy właśnie warszawskie tak, żeby wszystko można było w 1 miejscu załatwić wydaje nam się, że absolutnie ten muzeum sztuki nowoczesnej nie było nie powinno być realizowane w tym miejscu tak muzeum sztuki nowoczesnej niekoniecznie musi być w samym centrum miasta dokładnie sprowadzają stamtąd ludzi autobusy komunikację dlatego chcieliśmy to chcieliśmy tak zrobi ważne wspieranie wydają się czy bycie Warszawa powinna mieć muzeum sztuki nowoczesnej skoro nie ma kolekcji dokładnie dokładnie tak także, że to jest ciekawe pomysły ale gdy to jest za droga inwestycja na znikomą kolekcję prawda jest taka, że zwróćmy uwagę nawet na pałac kultury mi się wydaje, że w 1 ze skrzydeł mogłoby być muzeum sztuki nowoczesnej tak można, by było nawet tam stworzyć to to, żeby nawet było w tym miejscu tak od toyoty są od 1 ze skrzydeł nie ma po co strony parku świętokrzyskiego tak można, by było ich normalne, że wzajemnie to by kosztowało jakiś ułamek tej sumy, które przeznaczono na budowę, bo lepiej zaadaptować i przestrzenie niższy budować wielkie gmaszysko przy minimalnej kolekcji jest właściwie nie wiadomo, jaki jest sens budowania muzeum sztuki nowoczesnej obok kolekcją to raczej nie przyciągnie ani dzisiaj ani za 10 lat ani z 20 lat, bo nie jakiś wagon pieniędzy musiałby spaść z nieba Anny i światowe muzea musiałby się zgodzić w ogóle wyprzedać część kolekcji, bo prywatni kolekcjonerzy nie wydaje mi się, żeby to było bardzo prawdopodobne poza tym jak wcześniej mówiłem jest dniem muzeum narodowe w Warszawie, które przecież nie jest przepełnione i dlaczego nie pokazywać kolekcji tam, a wydaje się, że prowadzenie działalności edukacyjnej jest świetną działalnością edukacyjnej promującej polską sztukę polską kulturę świata działalnością, ale czy naprawdę potrzeba do tego wybudowania w najlepszym najlepsze przesyłają nam Warszawy ultra drugiego budynku z tak, jakbyśmy budowali podstawówka i powiedzieli no i musimy teraz promować się pisani dodawanie krytyce różnych koncepcji związanych jest powiedzielibyśmy z z drogi z drogim terenem zawsze zawsze mówią, że no dobrze ale kto to będzie służyło czy naprawdę będzie to służyło ludziom czy to będzie służyło elitom no bo jeżeli powstałaby faktycznie gęsta zabudowa nowych kamienic, bo większość tych samych byłaby nowymi kamień z Niemcami zależy część to by była opierała się na istniejących, ale są to były nowe czy to nie postny 3 3 3 czy centrum Warszawy nie zmieniłaby się w takiej ultra elitarne miejsce, gdzie w, którym mieszkają tylko my bogaci i piją sobie latte za 40 zł Annę w odległości albo w parku, który ma służyć wszystkim to jest dobre pytanie jak to jest lato wszystko zależy od obcy programu kto by nikt, kto byłby inwestorem tej części miasta tak 3 3 czy to byłyby pieniądze miejskie 3 3 czy rządowe tak czy to byłyby prywatne mieszkania tak jak pan wspomina ekskluzywne czy to może, by były mieszkania właśnie pod wynajem tak dla o różnym standardzie można, by było naprawdę wymieszać tak jak każde miasto wygląda właśnie leży nam na tym, żeby to żeby, żeby to miejsce żyło, żeby te nie były tylko biurowce, które po godzinie 18 dziewiętnasty pustoszeją jest kompletnie pusto tak chodzi nam o to żeby, żeby w parterach były usługi restauracje sklepy, żeby tam ludzie chodzili, a wieczorem wracali właśnie do swoich domost w, żeby tam ludzie mieszkali nie nie zależy nam się na tym żeby, żeby w tych kamieniczkach były biura tak ważna na tym, żeby to była zabudowa zdecydowanie mieszkaniowa, a rzeczywiście tutaj od strony na tę noc z Warszawą Śródmieście nadkole ją średnicą zrobić tam budynki administracji publicznej kulturalne i jej kultury i tam właśnie lokować blokować tą samą zabudowę, która przyciąga w ciągu dnia chodzi nam o to żeby, żeby połączyć pałac kultury z miastem, który w Bonn jest po prostu oddzielone tak to niema ruchu pieszego nie ma połączenia tych modeli tt tt tych ulic tak generalnie tak jak zrobiliśmy sobie model Warszawy z zaprojektowaliśmy te kamieniczki patrzyliśmy w modelu odszedł właśnie zauważa że, robiąc kamienice cztero pięcio sześcio kondygnacyjne neutralizuje w zupełności skalę skalę Pałacu kultury i odbieramy go z dalszej perspektywie tak percepcja ludzkiego oka jest taka, że rząd zbieramy miasto pierwsza druga maksymalnie co trzecia kondygnacja tak wtedy wtedy ten pas i kultury nie góruje te wielkie place nie górują nad czym chcieliśmy właśnie tak tak stworzyliśmy to przestrzeń, że rzeź wydaje nam się, że te prace w ogóle, które są wokół Pałacu kultury one też byłyby dużo bardziej kameralne, gdyby właśnie były dookoła kamieniczki tam właśnie można, by było tak można, by było błotem pałac kultury nawet połączyć z miastem tak, żeby te place były takim łącznikiem, żeby tam się odbywały w zimie, żeby było lodowisko, żeby były jarmarki, żeby w efekcie w ciągu wewnętrznie tak jak tak jak są rzeczywiście tam boiska sportowe chociażby, ale one są tak zboku od strony parku, że tylko nieliczni o nich wiedzą nieliczni tam chodzą, a właśnie chodzi nam o to, żeby ci ludzie mieszkańcy, którzy tam będą którzy, którzy będą tworzyć tę atmosferę i to miasto to tożsamość tej przestrzeni korzystali z tego z tego właśnie Pałacu kultury i tego są też daje, bo boi bowiem żony ja też ma swoją wartość tak no tak oczywiście są zwolennicy są ci zwolennicy przeciwnicy Acta wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM studia pan Michał Lach z firmy po idzie architekci rozmawiamy o nowej koncepcji centrum Warszawy i 1 jest w koncepcji, które o, których się rozmawiać przez pryzmat, których można patrzeć na to jak może wyglądać centrum nowoczesnego miasta w 20 01 . wieku informacje o 11 4 0 po informacjach wracamy do programu off czarek studio Michał Lach firma architektoniczna tej, gdzie my autorzy nowego pomysłu na plac Defilad czy 1 z nowych pomysłów na plac Defilad, czyli plac centralny, czyli centrum koncepcję centrum Warszawy ten projekt czy telewizje mogą państwo znaleźć w internecie wpisując pewnie do wyszukiwarki będzie architekci oraz centrum Warszawy, aby plac Defilad rozmiarze, że ten projekt może też oglądać na stronach pracowniczy też wczoraj, bo publikacja Property FIZAN także tam generalnie są już też wizualizacje i a te kamienice przy tak tak zrozumiał tekst kamienice, które powstaną w tym, że w tej gęstej zabudowie jest przed wojną układem ulic nie będą kopie przedwojennych kamienic gotowe będą bardziej wariacje na temat z naszych tutaj w mieliśmy 2 podejścia podczas naszego projektowania i jej z można powie, że zrobiliśmy taką troszkę mieszankę to znaczy, że doszliśmy do wniosku, że te kamienice najcenniejsze tak, do której domy, do których zachowała się dokumentacja fotograficzna cieczy projektowano nawet tak warto właśnie, by było, by było odtworzyć rzeczywiście rozgryźć mając te kwartały, które były, bo to była bardzo gęsto zabudowana zabudować, tworząc właśnie przestrzenie publiczne Jan w tych kwartałach które, która kiedyś tworzyły tworzyły ulice i chcieliśmy odtworzyć tylko to najcenniejsza kamienice oczywiście to, że do dyskusji, które dokładnie trzeba trzeba część większości właściwie znaleźliśmy dokumentację do tych do tej kamienicy a, a część tych kamienic powinna być uzupełniona plombami które, które kabaretem dachem gzymsem podziałem okien będą materiały będą nawiązywały do tych kamienic takich właśnie przedwojennych, ale one będą nowe miało nowoczesną formę zresztą to widać na naszych naszym projekcie na naszych wizualizacji, a co z materiałami, jakie ma, jakie materiały co się działo się materiałach jest bardziej historycznych czy nowoczesnych czy jak jak i jaki to jest ten pomost nawiązanie oczywiście oficyny kamienicy miał lawiny powinny być chyba powinny być odbudowane, używając historycznych materiałów tak jednak tak oczywiście w we współczesnej technologii tak tak, żeby te kamienice były komfort komfortowe dla dla mieszkańców, którzy tam będą wnętrza oczywiście można otworzyć i za projektować takie, żeby historia żyjącej tak także na wydaje nam się rzezie w planie miejscowym tak jak tak jak to jest w wielu planach w zachodniej Europie takie rzeczy można zdefiniować co znaczy materiał kolorystyka i duże, że mogę śmiało tak, żeby to było to było jednolite tak, żeby ryby, żeby znowu nie stworzyć tutaj wiadomo, że żal, że tutaj jest dosyć dosyć duży teren, żeby znowu nie stworzyć takiego miejsca, że co niektórzy projektanci będą chcieli sobie stworzyć tutaj pomnik uzupełnienia dochodzi AM, a czy obliczyli panowie ile o osób, a jeżeli chodzi o wyższe są być może ile jednostek mieszkaniowych czy jaki metraż byłby dostępny w inny niż w tej koncepcji, którą macie, czyli innymi słowy ile osób mogłoby tam potencjalnie zamieszkać albo ile mieszkania, bo ile kamienic pięter inni nasze oczywiście tutaj wstępne przymiarki były nie ukrywam, że tutaj jeśli chodzi o własności gruntowe to co tu nie jesteśmy zorientowani, kto czym zarządza i jak to można, by było rzeczywiście rzeczywiście to zrealizować bardziej że, że nawet podczas robienia naszej koncepcji nad nawet później zauważyliśmy, że już są n p . na rogu Świętokrzyskiej Marszałkowskiej jest projekt budynku biurowego, który już pompie, że jest w wzdłuż Marszałkowskiej, by burzy ów względem naszego projektu tak, ale tam było około oczywiście, licząc po Czernikowo koło 300  000 m ² właśnie tej powierzchni powierzchni mieszkaniowej właściwie od Alej Jerozolimskich do do aż zrobiliśmy tę koncepcję do ulicy królewskiej całą pierzeję marsz, ale Jerozolimskich liczba mnoga, ale i tak tak, że także tutaj tutaj tutaj było około 300  000 m jej dodatkowo dodatkowo to właśnie Bjoergen 500 mieszkań to jest trudno liczyć z terroryzmem nawiązali do wzięcia 50 metrowe to to by było 6 000 mieszkań karani zależało nam na tym, żeby to był taki funkcja mieszana tak naprawdę Tchami Nordea w słońcu wymyślona w centrum to jest chyba najlepsze rozwiązania, bo ci z państwa, którzy byli w amerykańskich miastach zapewne zauważyli, że one nasze centra tych miast przestają działać można, by rzec o godzinie 18 19 dzieci nie pojawił się on w centrum dużego amerykańskiego miasto nagle okazać, że podróż średniego, że po dziewiętnastej też nic nie dzieje, a życie nocne życie wieczorne przenosi się na peryferie właśnie, dlatego że są to centra biurowe takie trochę Mordor, jeżeli ktoś znaczną część Warszawy, a MMA mieszane mieszane pomysł polega na tym, że dobrze są sobie oraz biznesu, ale my, ale są także mieszkańcy czynimy to cały czas żyją ludzie wracają ludzie wychodzą jedzą chodzą do różnych instytucji kultury, a rano pojawią się także pracownicy urzędnicy i domy towarowe centrum tak naprawdę ona w połowie stoją na byłej Marszałkowskiej z pewnych rzeczy nie aż tak odtworzyć tak jak nie da się tego przyznać do tego szanujemy to co jest, a rok, a projektujemy tylko tam gdzie, gdzie jest do tego przestrzeń na Pomorzu, ale rozumiem, że ta koncepcja pracowni wejdzie architekci to jest koncepcja która, dla której chciałaby zmienić plan miejscowy zagospodarowania tak nie ukrywam że, że rzezie po złożeniu naszej pracy konkursowej i po wywołaniu właśnie tej dyskusji przygotowaliśmy taki wniosek o zmianę projektu zagospodarowania, bo pogrzeb pokazaliśmy właśnie, w których miejscach trzeba by go zmienić tak żeby, żeby była możliwość zabudowy tutaj kwartałów taka jak jak było to w tej chwili hipoteka była historycznie tak w tym miejscu także także przygotowaliśmy wniosek przygotowaliśmy pracy przygotowaliśmy plany szkice także by, żeby wywołać kolejną dyskusję czy zarząd na przeszkodzie oprócz nowo zwierzę el estetycznie merytorycznie można preferować takie lub inne rozwiązania, ale zmierzył się czegoś co formalnoprawne wyzwania, czyli pierwsze takie jak plan no i kwestie własnościowe związane z reprywatyzacją, ale to rozniosą kwestie, które dotyczą większości rozwiązań tak znaczy można pewnie starać się projektować wokół przy terenów, które jeszcze nie do końca, których status nie do końca jest jasne no ale teraz myślenie o centralnym miejscu stolicy jako właśnie w polu minowym i teraz budowanie dookoła rowkiem jeszcze z celem zamierzam myślimy o spójnej koncepcji, która dotyczy sporego kawałka terenu i zakłada, że ten teren będzie w którymś momencie cały my do wykorzystania tak, lecz pamiętajmy, że jeżeli chcielibyśmy naprawdę realistą naszą koncepcję to to też nie jest także wszystkie budynki naraz ruszą i wszystko będzie budowany narasta też pamiętajmy, że nawet przy tworzeniu tych kamienic też małe możliwości pokazania naszej obecnej tożsamości i naszej naszej architektury tak tutaj sprzedaniu tego na Nana na projekty także jest także nawet pomimo pomimo tutaj nieuregulowanych powiedzmy części działek nawet do końca nie zdajemy sprawy, które nie są uregulowane, które nie warszawian pychy ale, ale prawda jest taka, że rzecz, żebyśmy stworzyli ten plan miejscowy felgi są to część tych działek mogłaby od razu być zabudowana i tak jak miasto tworzy się budują tworzą tak tak właśnie w tych kwartałach wyśmienicie definiowane przestrzenie, gdzie i właśnie można, by było odbudować pojedyncze kamienice to tak jest, że właśnie były powstały pierwsze większe kamienice potem plomby i fal całe kwartały i tak tak to miastu, by w tym miejscu rosło i by się rozwijało dzisiaj dzisiaj Szanowni państwo nowa wizja placu Defilad w Warszawie 3 proc do centralnego, czyli koncepcja zabudowy centrum Warszawy nowa i odmienna, dlatego że ta wizja mówi o muzeum sztuki nowoczesnej teatr TR być może są lepsze miejsca niż na betonowym placu wielki bunkier ta wizja mówią o przywróceniu w pewnym sensie czy też nawiązaniu do przedwojennej zabudowy do przedwojennego układu ulic czy budowa sześciopiętrowy tak to co kondygnacji 4 do 6 kondygnacji, czyli aż takie było przed wojną zabudowa, czyli taka siatka ulic, która lekko łączy się losy z tymi ulicami, które tam były przed wojną, ale tak, że się pani też tam była głównie DK 1 9 wieczna zabudowa fakt, iż ulepszona dziewiętnastowieczne oddalony co najmniej jednak tutaj w momencie, kiedy powstał powstał dworzec kolei Warszawsko wiedeńskiej tak i później później kolejny gmach w dwudziestoleciu międzywojennym to nawet część kamienic tych właśnie mniejszych dwukondygnacyjnych burzono, ponieważ to się z bardziej stało taki mecz dawne miejsce blisko dworca, gdzie powstawały hotele i i tu była taka mieszanka od 2 do 6 kondygnacji tak naprawdę, gdzie te takie najbiedniejsze kamienice były uzupełniane, tym bardziej dostojny pan Michał Lach jest ich Merkel idzie architekci informację już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a zrealizował Kamil róg Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array