REKLAMA

Kto był "swój chłop", a kto "obcy" w tekstach biblijnych?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-11-23 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pozostaje my z podobnym okresie historycznym, chociaż raz w Kościerzynie w dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry to rzecz, że przynosimy do Palestyny starożytnej w trochę na wschód trochę na wschód od prognoz od tych los, ale ale, gdy rozrasta chronologicznie nam się zgadza, że tylko w razie co będzie pan pytał wojownik z los mógł się przenieść przysłowiowy oczyszcza Vojens los musiał przenieść do Rozwiń » starożytnej Palestyny i tam wkrótce byt protoplastą ludów czy 1 z ludów, które później znajdujemy w Starym testamencie na czym możemy nawiązać bezpośrednie do tego, o czym mówiła tutaj Agata Ula Noska mianowicie w czasach, kiedy powstała ta to pieczęć pochodzą z tego czasu pochodzi n p. tekst taki geograficzne egipski, który mówi o różnych grupach ludności na północ od Egiptu uważamy, że dotyczą m. in . Grecji i 1 z nas to zmienionych można, by ją odczytywać jako ta najtańsza zapisywane takimi 3 włoskami ceny JR i uważa się, że owo kanalii jest wersją tożsamą z późniejszym przez Greków zapisywany i własną nazwą czy dana mowie moja największa zabawa jest słowo pana i oraz panowie odnajdują również na Wschodzie jako 1 z grup migrujących w ramach ludów morza z przełomu 13 12 . wieku jak dużo dano ona także naszą erą i biblijnego plemienia dana, więc jeżeli to jest rzeczywiście ta sama nazwa Ano to można powiedzieć, że prawo pracy prawną kijem, a dwoje wnika z los zamieszkało pusto i Samson jest praprawnukiem wojownika są i ma długie włosy i wszystko się z racji dziwne imię jak na ten uzupełnienie hebrajskie data nietypowe jeśli chodzi oprze swoją Solar inną konotację ale, żeby zrozumieć nasze oczy mamy dzisiaj zamiar rozmawiać to wystarczy rozejrzeć dookoła i przeczytać sobie opla prasę codzienną n p. 1 lub drugiej opcji, która mówi, że ci to są prawdziwi Polacy ci są nieprawdziwe i Polacy, a w ogóle w Europie to mamy takie na akcje czy też ugrupowania, które są nam bliższe, bo n p. takich zajęć jedno wiadomo Polak Węgier 2 bratanki, a jeszcze inni to są dalej, a ci są mili i należy zawsze jest mowa w porze powiedział Szkot konsulowi Rzymu, ponieważ mamy dość, chyba że niezależnie co Rosjanie nie mamy interesu wspólnocie nie natomiast, że łączy nas coś co jest determinuje to, że musimy być sojusznikami i to działa na Bałkanach tam głównie Ross, czyli mówiąc teraz o tym, naszym świecie i tym małym w domu czy w bloku dzielnicy mieście państwie i kontynencie używamy terminów, które są impulsywne i ekskluzywne, czyli pewne lub 3 osoby z jakiegoś powodu włączają do naszych, a inne do obcych i to jest coś co my występuje z powodzeniem już w Starym testamencie tarczy występuje w świeciu, który badał także życie w starożytnej Palestynie udaje się chwycić tego rodzaju moment, w którym jakieś grupy są włączane do innej albo z nich wykluczane ideałem to co dla mnie szczególnie interesująca to po pierwsze, że tego rodzaju działania zachodziły, czyli co jest ważne, żeby falsyfikat wania teorii o niezmienności grup etnicznych albo politycznym wszystko, a Izraelici to od Mojżesza są ci sami niezmiennie i tak naprawdę zawsze są w opozycji do całego świata na to swój utwór literacki i molo jest utwór literacki to chcesz to naprawdę pełna umowna koncepcja w nauce, która niestety funkcjonuje nadal to znaczy wiem wielu badaczy starożytnej Palestyny uważa, że jak w dwunastym wieku jesteśmy w stanie wychwycić kulturę materialną tzw. ponadto Izraelitów to zakładać, że skoro używają podobnych znaczeń, budując podobne domy to są jednorodnym etnicznie i to będzie już niezmienne i że to są tak naprawdę ta sama ludność, która wczasach Heroda Wilde i w okolicy mieszka w Palestynie, a później jako diaspora się po przez cały świat przepływ będzie się znajdować w różnych miejscach świata do myślenia o tożsamość etniczna jest oczywiście bardzo przydatne wydziałów, jeżeli sytuacja skonfliktowana, że czas determinować swoją tożsamość wiara, iż to komu w szeregach Turek to jest bomba w starożytności godzić się ma takie w ważne moim zdaniem miejsca, w którym może pokazać, że tę tożsamość to także popularne słowo negocjowano to oznacza, że można było używać kryteriów nauk politycznych czasem może religijnych do tego, że było, że dana grupa, owszem jest trochę inna, ale ona ją możemy ją włączyć maszyna daje do tego, żeby być naszą naturę, zanim przejdziemy może do tego czy się do wójta chciałbym powiedzieć o 1 książce, która jest jakoś to ważna w ostatnich latach na temat własnej tożsamości żydowskiej mianowicie autor nazwał Szlomo Sand książka wyszła już po polsku jak wynaleziono naród z Izraela czy naród żydowski we środę ciuszki o takich dziedzin jak wynaleziono naród żydowski, ponieważ ma moc sąd idzie w branży większości syjonistycznej i polityki i po historycznej mówiącego i jednorodności niezmienności Żydów przez wieki i mówi że konstrukt grup żydowskich jako jednorodną jest jest konstruktem drugiej połowy dziewiętnastego wieku, że wcześniej do wspólnoty było tak rozproszone tak niejednorodna trudno mówić o 1 narodzie to jest bardzo interesujące, bo tak naprawdę jest destrukcyjna czy w każdej konnym przeciwko temu mainstreamowi historiografii w Izraelu była bardzo znaczący głos oczywiście nietrudno się domyślać jak jak niesympatyczny nie jest traktowany był przez swoich kolegów w reż Thomasa za tę książkę czy to trochę takie myślenie o tym, że nie wie Mieszko pierwszy czy Bolesław Chrobry to tacy są tacy Polacy jak my tylko może inaczej się ubierali może, jeżeli w nieogrzewanych Richard Page, czego my mamy tu na naszym na naszym podwórku również takie taką gotowość do myślenia o przeszłości miejsca, w którym żyjemy jako dowód to są nasi bezpośredni poprzednicy i my jesteśmy od nich tak wszyscy pochodzimy od mieszka tak, bo to jest myślenie dość takie normy upraszczając i fałszując co dobrze pokazuje teraz stosowanie badań populacyjnych gra na lód z dna ludzkiego, ponieważ populacji polskiej widać, że jesteśmy takim kotłami, gdzie od lat jesteśmy, jeżeli ktoś nie będzie się za to obrażał to mogę tak powiedzieć tak dobre słowo nie jest może specjalnie adekwatne jesteśmy wynikiem dużych mieszanek taki wypadek taki, że ktoś spod Kalisza odnalazł w genomie swoim cechy typowe dla Finn Finów jest dość 3 znad naturalny tak to, że to to tutaj się na tyle dużo się wydarzyło, że do tego rodzaju pompy oby te elementy wpływające na populacje są, chociaż z drugiej strony to dla badania w mojej dziedzinie ostatnio zrobiono badania populacji razem Fenicjan to znaczy volvo obecnych w Libanie porównano je do kołder koszt opornego dna ze szkieletów ludzkich zamiast definicji widać, że większość populacji czy ten po butelkę patent ten trzon genetyczne jest niezmienne mimo tego, że po drodze byli gracze z Rzymianie Arabowie Turcy to większość populacji na obszarze Libanu to są ludzie, którzy są tam 3 albo 3 i pół 100 0 lat i i oni nie są zamienienie przez inną ludność większość czasu autochtoni to też jest ważne także, by taki jest się tej populacji innej na sprawa tożsamości jest prawo nie populacyjne tylko sprawa pewnej umowy, a także, kto jest nasz to jest obcy no to my sobie tworzymy taką strukturę i tutaj dużo jest na ten temat remis socjologii i badaczy to, że takich co to jest naród pojęcie narodu sławny spór między tzw . pre Molier listami, którzy mówią, że tożsamość tego rodzaju etniczna jest odwieczna no i takimi jak n p. Fox Band, który twierdzi, że narody pojawiło się w 2 oraz z końcem osiemnastego wieku to wciąż nie ma mowy o narodowych to jest dyskusja bardzo w nauce ważna, ponieważ dzielimy zaś badacze dzielą tak na tych, którzy uważają, że ludzie się zawsze determinować jako jakaś grupa i trwają w nich, a inni uważają, że to ulega łatwo modyfikacjom i pewnym pewnym negocjacjom wrócimy do naszej rozmowy po informacjach radio TOK FM informacje o godzinie 11 20 już za kilka minut dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwem gościa, bo to Cezary łasiczka program off czarek studio dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano Instytut historyczny Uniwersytet warszawski swój i obcy w tekstach literackich no bo jak było to nie wiemy czy gier również naukowcy się spierają jak jak to było w tzw. rzeczywistości, ale pewną pełnym odbiciem rzeczywistości są teksty literackie część z nich są teksty biblijne moda nas to jest także historyk zajmuje się interpretowaniem o stwarzaniu rzeczywistości na podstawie dostępnych źródeł głównie pisanych w mojej Biblia jest jednak z tego rodzaju źródeł szczególnie trudnym, ponieważ pochodzenia Biblii czas powstania przyczyny powstania nie są oczywiste i tu się badacze spierają, a po drugie, dla części użytkowników tego tekstu jest to tekst natchniony Święty związku z tym mówienie n p. nie mówią prawdy jest mówieniem, który może spotkać z krytyką sprawa jest delikatna, ale akurat w tej dziedzinie którą, który mamy mówić to oczywiście nie jest to chyba taki duży kłopot w Jarocinie zajmowałem się trochę takimi wypadkami, w których prowadziła próbowałem sprawdzić jak wygląda tworzenie wspólnoty, która się nazywa albo Izraelem albo wybrać czekam mi albo już są to państwo jak i królestwo Judy z ze stolicą w Jerozolimie stolicy i Izraela w stolicy Somalii, jaka to grupa była mieszkańców, kto to jest i czy jest tak, że są rzeczywiście to ich tożsamość religijna determinuje przynależność do wspólnoty albo wykluczania czy też nie no i taki pierwszą grupą, która analizowała to są dania, które powiedziałem trochę w pierwszej części, o których już kończę 6 0 tych pojawiło się takie hipotezy w badaniach co ważne zgłosił się 1 z izraelskich archeologów jak Dino, mówiąc że dana Eureko plemię, a biblijna to nie są rdzennie autochtoni liczni mieszkańcy Palestyny tylko to są jednak grupa 1 1 z grubszym przybyłych wraz z ludami morza, czyli w pierwszej połowie dwunastego wieku przed naszą erą wraz z Filistynami Coffee to nie pozostali wrogami dla Hebrajczyków natomiast danie ci zostali jako wchłonięcie konia widzimy w opowieściach blondynek, że jako jedno z plemion jest wymieniane dane jako tworzące tą dwunastkę plemion własnych najstarszym jachtem, który trochę na mocy w granicach mówi jest tzw. pieśń do BOR czy rozdział piąty z księgi sędziów w dalekiej Debora tak jest, w której widzimy, że konflikt między jakimiś i z elitami podzielonymi na plemiona z jakimiś przeciwnikami tam nie jest oczywiste tak naprawdę czy to ci zrobić zostają napadnięci przez dokładnie odwrotnie, bo wydaje się raczej to drugie jest prawdziwa konflikt skończy się sukcesem dla tysięcy emerytów i on się składa w ten ta grupa, o których mówi ten tekst dzieli się na 2 części graczy z 1 strony jest 6 plemion, które stworzyły Konfederację zbrojną i 4 plemiona, które zostały zaproszone do udziału w walce, ale do niej nie przystąpiły wśród nich są również dla dzieci co oznacza, że w momencie, jakkolwiek historyczna Echa gdzieś tam są w tym tekście to zadanie ci byli traktowani jako potencjalni sojusznicy przeciwko tym wrogom, ale nie byli zainteresowani włączeniem się walka, więc to jest takie taki moment pokazuje, że ci daje rajdów to było potencjalnie swojej, ale mnie strategicznie dla samych danych to żaden interes, żeby w tej walce i brać udział w ważne w tym miejscu pojawia się takie zdania, że dane, które nieprzyjemnie włączą się to walka Adamka przebywał na okrętach nos sformułowanie o tyle znacząca, że wyraźnie mówiąca, że jeżeli ten tożsamość tych Izraelitów ma być tożsamością jakiś kocioł wyników jakich pasterze na to przebywanie na okrętach co wskazuje ewidentnie na świat morza Śródziemnego trochę tego odstaje, więc nawet sam tekst, mówi że nie są trochę inni no i ta inność gdzieś była pamiętana natomiast strategicznie warto byłoby ich do tej wspólnoty włączyć drugim dużym takim korpusem tekstów, które oddanie tak mówią o oddanie tak bardzo mało Biblii no to jest oczywiście również księgi sędziów opowieść o Samsonie tym głównym chaosie pochodzącym z tego plemion plemienia, który jest długowłosy jego moc tkwi we włosach Alfons nos w co jest nietypowe tak znaczy tutaj ten magiczny czy taki, jakby magiczna związek włosów wzorem z siłą nie ma analogii w literaturze bliskiego Wschodu to też jest bardzo często wśród innych Europejczyków widzimy to od Indii po po kulturę merowi Inków, że włosy są oznaką mocy męskich jak rozumiem również ikony przedstawione na pierścień papież na tym obszarze b2b Agacie bagaże i z klas długie włosy są oznaką mocy męskich no ale dla okolicznych Afgańczyków coś takiego jest jest nietypowa no i nie miałem Samson nosi imię solarne tak wśród Top Toys taki sam maszt to jest słońce, więc rzadkie imię nie mamy poświadczeń podobnych, więc jest jakoś tam odmienna natomiast narracja biblijna księgi Jozuego i dalej mówi o tym, że danie ci są 1 z plemion, a przez FOB protoplasta po nim mitycznego, czyli dane jako 1 syna Yakubu Jakuba no ten genealogiczny związać się tworzy, ale akurat wiemy to nawet już było wiadomo w dziewiętnastym wieku, że bohaterowie panicznie 1 2 synów Jakuba to jest 1 najpóźniej w tworzonych opowieści i ona raczej ma ilustrować przyczynę stanu faktycznego niż mówić jak naprawdę było czy to Legia Lech trafił z lotu te muszą pomóc w rozwoju Banaszkiewicz, żeby o tym, rozmawiać natomiast to jest trochę także w Warszawie wydaje, że bohaterowi panicznych tworzy się post factum, ilustrując aktualny stan, a nie jest to pamięć o jakich przeszłości, więc to tutaj chyba mamy, czyli z tego co widzimy to tych danie TUW widać raczej chyba należy łączyć z jakimiś przybyszami ważne jest również, że w miejscowości Adama to jest na dzisiejszym południowo wschodniej Turcji znaleziono inskrypcję z ósmego wieku, w której po w Lipsku, której mówi autor tej inskrypcje przedstawiające się jako król tamtejszy, że jest on królem dana nitów w liczbie mnogiej, więc tam również ta sama nazwa pojawia się, czyli mamy tam na ida na umowie na terenie Grecji mamy Danny i daną, na jaką mieszkańców Palestyny czy jedno jest w części nie mamy tych dana Anima z miasta Adama, czyli noc 3 przynajmniej miejscach doświadczone ta sama ta sama nazwa specjalnie powstrzymuje się podejrzeć na 2 etniczna, bo ona nie musi być etnicznego cała ta badania właśnie skazują żona nie jest konieczne jest etniczna może zaś Dardana, iż dana czy Edward zda do gmin z organami nie bardzo wiadomo siadanie to są ciekawe, że dana oraz jaki mieli na to są 2 nazwy, które wymieniane są na przez marne ta hali Ramzesa drugiego tak w czasie wędrówek ludów morza mówi Andrzej odparł ich ATA atak natomiast, iż dana jest, jakiego są ważną nazwę ważna nazwa, ponieważ są tożsame z nazwami miast z wysp Sycylia Sardynia i na razie cały czas nie wiemy i Dardanele złote medale za bardzo za trochę i odrywamy się odbyła w rzeczywistości źródeł natomiast ten związek między Sycylią z kilofami cieszy Kimi, a on oraz Sardynii ją i na Ryszarda nami ten związek jest etymologia ćmy, ale nie bardzo to jest taki okres ten 12 11 10. 2, który dla obu tych wysp akurat kultura jest mało znana po to tylko archeologiczny dane na pismo istnieje możliwość tak jak Dan nano da no wie czy Danii ci osiedlili się w Palestynie w ramach migracji ludów morza 1 2 wiecznej to ich pobratymcy jacyś Jordanowie jacyś kilo wie osiedlili się na Sardynii Sycylii i jakby ich nazwy dało nazwę później we wspomnieniach to nie jest wykluczone, zwłaszcza że widzimy n p. to znowu ta nauka ścisła, czyli genetyka, ale już nie od dna ludzkiego tylko zwierzęcego od paru lat wiadomo, że bez dołączyli krowy, które są w pierwszym Tysiącleciu na tyle na terenach półwyspu Apenińskiego poniosą krowy autochtoniczne tylko pasą krowy z takiego podgrupy pochodzącej z Południowej zachodniej Turcji dzisiejszy i czyli to jest jakby taki taka migracja, bo domyślam się krowy nie przypłynęły statkiem albo innym, tym bardziej nie przywędrował zdaniach orderów nie doceniam, ale jako historyk zajmuje się na razie jeszcze ludźmi, ale domyślamy się, że to jest możliwe, że jakaś migracja włączyła się z wzięciem swojej istoty swojej trzody i że te pojawią nasz pojawiające się w Piaście doszło do rozwiązań, a to są wynik pojawienia się nowego gatunku i że rozpleniły no dobrze skoro mówimy o swoja kach i nie twoja krew i mówimy na światowe dni dach czy o plemieniu dana Jones to co w jakie narzędzia włączają albo wyłączają wie w jaki sposób to plemię dana dana z tych obcych, o których pan mówi żonę zaznaczone jako tacy trochę nie da się o 1 można się na 3 z 1 strony jest to jak co mamy w tekście to tak mówi wyraźnie ma pochodzić ma wspólnego przodka nic to jest włączanie atakiem z propagandą w Cannes to znaczy pewnie wszyscy wiedzą, że oni są chłopcy natomiast, żeby nikt tego nie nie grzebał w tym nie podważał to mówimy wszyscy jesteśmy synami Jakuba Jakub to Izrael w związku z tym, że stworzymy Izrael, ale też bardzo późna tradycja natomiast wspomniana przeze mnie pies Debora ewidentnie wskazuje, że to co motywuje jakąś grupę do zawiązania Sojuszu to sprawa czysto polityczna strategiczna to znaczy VAT -u na walkę szczepionka przeciwko wspólnemu wrogowi bądźmy silniejsi choćby Aron nie chodzi na rozległe warszawskim Anno my oraz akceptowalnych przez nas sąsiedzi przeciwko obcym i dzięki temu Sojuszowi tworzy się jakaś większa wspólnota, którą potem da się jakością budować nową w parlamencie to mieć mieszkańcy tworzą jedno państwo płacą podatki do 1 do 1 stolicy w związku z tym bywa większym stopniu się mieszają i nie będą mogli wytworzyć jakąś wspólną tożsamość, ale osoba jest polityka jest atakiem, ale tożsamość, której co miały być tym spoiwem tej tożsamości na czym Polsce monarchy licznej spoiwem jest władca wszyscy po oddaniu 1 króla są jego poddanymi to łatwo to tworzy ich jedność oni są w razie czego służą w armii tego króla wszyscy opłacają się temu królowi to jest naturalne, a do tego potrzebne państwo to było przed monarchią na terenach Palestyny do tego nie wiemy widzimy są rozproszone po takie po paru spółek podmioty polityczne związku z tym tam przynależność do jakich grup mogła być bardzo nieoczywista i to mogłoby to zmiana natomiast, jeżeli mieszkamy w jakimś cudem ludzie mieszkali w jakimś państwie no to co istotniejsze niż ich tożsamość była związana z byciem poddanymi, ale jakiegoś władcy Rzeczypospolitej nie da, ponieważ babilońskiej w epoce perskich planistycznej z punktu widzenia Hebrajczyków czy urzędów, ponieważ to od źródła mamy mamy informacje, ponieważ Hebrajczyków po powrocie z anty Jude ojciec powróciwszy z niewoli babilońskiej tworzą podmiot polityczny, który nie jest królestwem jest zwykłym nie dołożę taką po takim tak kinami namiestnictwo powiedz w obrębie satrapii zaufa tajskich państwie perskim o nazwie i zachód i tutaj nie tylko nie wiemy natomiast nam na pewno w miejsce władcy układ miejsc króla na czele tego państwa stoją kapłani nie wiemy do końca jak to się stało, że ta władza przeszła w ręce kapłanów mam jakieś sugestie, ale to oni Stali się dysponentami tej etykietki my to znaczy oni tworzyli tożsamość ani narzucać jakąś przynależność tym, którzy uznali za własnych i tych, których w Kluczach zwróciła się rozmowy po informacjach radio TOK FM dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio informacje o 11 40 zlote netto dr widywany Łukasz Niesiołowski-Spano Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego w jest państwa moim gościem to był swój chłopak to był obcy w tekstach biblijnych osądzanie oddana Anita w plemieniu dana mówiliśmy, czyli wspólny przodek, ale jeszcze są inni, którzy są albo w swojej obronie swoich możnych łatwiej lub trudniej włączyć także tych, w których mamy umorzono źródła widziała moment odnaleźć, w którym tego rodzaju zabieg zasiadł włączania i wyłączania jakich grup ze wspólnego te w już wtedy żydowskich pierwsza z nich to jest w epoce Perskiej, kiedy tworzy się grupa w administracyjnym nazywająca się Jehuda, czyli właśnie w w ramach państwa polskiego jaka wspólnota ze stolicą w Jerozolimie, która ma bardzo blisko wokół siebie sąsiadów, którzy są rdzennymi mieszkańcami tych terenów i byli oni poddanymi pierwotnie królestwo Izraela na północy i królestwo Judy na południu nie zostali wzięci do niewoli i tam są zawsze ja nie są do tego jachtami tylko do tych mieszkańców północy pech polegał na tym, że nie, by nie biorąc udział w niewoli babilońskiej nie zaszły u nich zmiany religijne, które zaszły u tych, którzy w tej niewoli trafili trener innymi słowy jak rozumiem, że to nie jest świątynia jestem centrum mecz bukiet, wymierzając świątyni nad danym miejscu jest tym centrum tylko, że nagle Thora czy taki Bóg indywidualne to w ogóle zmiana nastąpiła ona rzeczywiście przed niewolą babilońską wydaje się, że religia, czyli archiwum był religią kultu skoncentrowanego na osobie króla król był głównym bohaterem ofiar n p . to wnioskować ofiary noworoczne natomiast w momencie, kiedy zburzono Jerozolimy zburzono świątynie w Jerozolimie mieszkańców wywieziono do Babilonu oni znaleźli się z prowincjonalnej i wody w wielkim mieście czy gdzieś w fosie ośrodkach wielkiej kulturze w Mezopotamii wokół Babilonu i inni PUR i tych wielkich ośrodków wśród intelektualistów w obronie zobaczy, że może inaczej po przyp pierwsze pytanie, które postawiono sobie 3 boki skoro nie ma świątyni to rząd przestał istnieć błyskotliwie kapłani i odejściu pomyśleli sobie nie on nie przestał istnieć tylko on nie działa poprzez swoją figurę nie działa poprzez niezbędna ofiary świątyni tylko portret transcendentny Jon po co się stało to nie jest wynik jego słabości tylko jego siły, ponieważ on przy tych Babilon czeków to pan Bóg nasz nasz Jahwe Nana zesłał w i to my jesteśmy tak naprawdę ludem wybranym, ponieważ małe Boga, który naprawdę prawdziwe w wierszach, a nie w tych świątyniach, które można rozwalić i to jest zmiana, która nastąpiła w szóstym wieku w Babilonie mieszkańcy tej diaspory Babiloński powrócili do do Jerozolimy jako rządową koncepcją Boga z nową religią już wtedy nazwijmy ją judaizmem a, a ich kuzyni, którzy przez PUP Stolat mieszkali tam, gdzie mieszkali w swoich miasteczkach wsiach tej rewolucji nie przeżyliby trochę religijnie inni etniczne są tacy sami jak oni w powietrzu, nawet jeżeli myśleć o czystości etnicznej to może być czystsze no bo oni są na miejscu nigdy nie wyjeżdżali są jak i tam nie było kultu kont, które kontynuują swoją religię ojców i ci na północy otwór tworzyli osobno nawet miejsca kultu koło San koło San Marino guzik leasing powstała świątynia to na pewno pod koniec piątego wieku istnieje na pewno cały czwarty, która się stało ośrodkiem amerykańskim i konkurencyjnym do Jerozolimy czy taka zastępcza świątynia nie wiadomo zatem żona może kontynuuje tradycje religijne czasów Królestwa Izraela, więc na morze jest nawet starsza w swojej genezie niż dziś jerozolimska tego nie wiemy, ale tu różnica religii ukazały się tym co zaczął różnić bardzo duża widzimy takiej anty Samara tajskiej retoryki Biblia czy mieszkańcy północy są źli nie tylko, dlatego że kiedyś był konflikt między królestwem Izraela królestwo Judy tylko, dlatego że właśnie w epoce paryskiej hellenistycznej, czyli 3 również trzeci w drugim wieku jest napięcie na nas natury religijnej to są 2 różne fanty religii może ważniejsze tak naprawdę, że nie dogmat różnią albo nie dogmat jest ważne tylko podatki tam, gdzie się szło składać ofiary tam się zanosiło podatki i ta grupa decydentów była zainteresowana, żeby to to ofiary przynosili do nas, a nie do tamtych złych sąsiadów jest taka lat możliwe mit rotacja, że Andy Murray pańska retoryka Biblia z formą zagwarantowania kapłanom Jerozolimę dochodów z ofiary podatków, które mogłyby pójść do centrum administracyjnego jakim, jakim było w Somalii Neues tak naprawdę wytłumaczenie to determinuje bycie w swoim włada obcymi jest również charakter ekonomiczny w i możemy zobaczyć ślady, gdyby też rozumiem popularności lub braku popularności różnych grup oraz nowym testamencie ani 1 z Ewangelii przypowieść ta zaciekłość miłosierny Samarytanin nie nie jest przypowieścią Samarytanin nie, ale jest w prasie przypowieścią o tym jak bardzo nie lubiani byli kapłani, którzy to pan, który zachował się gorzej niż Samarytanina już jest po prostu taka nie poradzę to się tak nie ma, bo widzimy nasz gospodarz powstania przeciwko Rzymianom Samarytanie uczestniczą ręka rękę z Żydami w walce z West en ta niechęć nie jest taka taka na śmierć życie widzimy w na da de los drugiego przed naszą erą istnieją 2 synagogi zapewne w używano wspólnie przez Żydów i Samarytan, więc to nie jest tak, że to są bardzo antagonistyczne grupy one są te koszta odmienne, ale mną co ważne jak autorzy Biblii piszą n p . o tym kto może uczestniczyć w kulcie to mówi ci sama Bretania to oni są obcy ale jakby chcieli złożyć ofiary to możemy je opuścić nasz, jakby chcieli nam przynieść trochę pieniędzy, bo pieniądze w cudzysłowie, bo przynoszą zwierzęta ofiarne, ale to jest wartość, którą się ofiarą przemocy zwierząt nie przynosi, bo to jest dopuszczone wiemy, że nie są winni, ale w przerwie ma oko na to odmienność, więc ewidentnie tutaj te ekonomiczne aspekty brał mnie Och, jak ognia znaczenie, a drugi wypadek prawie tej samej epoki, czyli drugiego wieku przed naszą erą w końcu tego na tego stulecia, kiedy Janusz dziekan przynależące do dynastii Han z monachijskiej, która stworzyła nową królestwo żydowskie ze stolicą w Jerozolimie prowadzi ekspansję polityczną i podbija sąsiadów tereny wśród nich również i duma i ścieków, czyli mieszkańców terenów południowych w stosunku do Judy wiemy o tym, m. in. dzięki historykowi, że żydowskie mu w Józefowie Mariuszowi, który pisze coś takiego w dziejach wielka ozdobą miasta i duma niskie zmusiło idą i ścieków do złożenia takich taką taki, by mnie taki wybór albo przyjmą prawa żydowskie i go Bóg poddadzą się obrzezaniu i wtedy staną się Żydami albo muszą wynieść ze swojego kraju czyli jakby dano możliwość konwersji na judaizm i przyjęcia praw boskich, by Stali się Żydami w innym wypadku muszą opuścić swoje rodzinne kraj mięso wtedy wyrzucani to jest zjawisko interesujące znaczy, że dla czasów Jana Hirkana mówiła po ósmy roku 100 dwudziestym 100 dziesiątym przed naszą erą, jeżeli będą mieszkańcy tego samego państwa, którzy są trochę inny niż dzień to oni powinni stać się tak jak Żydzi trudno jest do pomyślenia dla ówczesnych Żydów, żeby mieć poddanych, którzy są trochę inni n p. domy liczące nie powinni spełniać kryteria religijne takie spełniają Żydzi n p. być obrzezany i to jest o tyle ważne, że to jest pierwsze świadectwo, kiedy tożsamość religijna determinuje to są wspólnota bycie członkiem wspólnoty w czasie tego nie było co pokazuje, że religia właśnie w drugim drugiej połowy drugiego wieku stała się elementem determinującym przynależność do wspólnoty nieważne nie tylko ważne, gdyż podatki przynosili składa ofiarę, ale również czy się utożsamiamy religijnie z grupą większość ową przylądku Żydami z Jerozolimy dynastią hasło na Ińsko to jest to jest ważne ważne świadectwo, że wówczas można było stać się, że dom tylko przez konwersję nieważne jak co byli rodzice nieważne to była nasza rodzina rodzima religia, ale wystarczy, że deklarujemy chęć bycia Żydem będziemy poddawać obrzezaniu i będziemy teraz przestrzegać praw żydowskich i wtedy jest w porządku wtedy stajemy się pełnoprawnym chyba pełnoprawnymi Żydami, bo to podatki dodaje chyba, ponieważ w nieco ponad niecałe 10 0 lat później może 60 lat później, kiedy w Jerozolimie rządził Herod wielki, któremu w sumie nasze król Herod wielki, który był wielkim z racji swoich dokonań w, a nie tylko w polityce i ostry wobec rodziny przynosi to jemu się zarzuca, że nie jest w pełni Żydem, że on jest po trosze i domagać się szerokim, czyli uczyniono 60 lat wcześniej Duńczyków normalnych Żydów, ale jeszcze 2 pokolenia później musiała dostać taki gość, jeżeli tacy, a co dopiero skonfrontowanie niedawno, czyli jak można tego zrobić argument przeciwko to znaczy na pewno istniała pamięć o tym, że ci Duńczycy byli odmienni kiedyś, a może to odmienność gdzieś tam w sposób ukryty się się objawiała tego my nie wiemy, bo pytanie czy zarzuty robione stadionach narodowi były czysto politycznej niebyły znaczące faktycznie, bo propaganda polityczna jak nie chce specjalnie odwołać do współczesności, ale czasami jest oswojona od rzeczywistości HNA udziałów w swoją żoną rządu królem te także dlatego, żeby jak, by podkreślić jego znaczenie Bożego stanowienie ust nie dostali tytuł króla zdolność emitenta dachami tak na metę na Hamid naszego robota na taki on niższy tytuł niż monarchii czy należy coś było elementem polityki Rzymu to znaczy już Rzymianie potrafili bardzo skutecznie grać swoimi zasadami i dawać lub nie dawać właśnie odpowiednich tytułów oraz praw swoim sojusznikom, iż rozpoczął prowadzisz polityka wobec wasali w, czyli swoja swojak Chin i obcy i różne kryteria kryteria ekonomiczne kryteria ideologiczne tak i religijne, które raczej nie są same w sobie tylko te służą są takim narzędziem niż celom, ale myślę, że leży Belki wpłaty bez zamierza bić naszej dzisiejszej rozmowy to w tym materiale biblijnym wyraźnie widać, że przynależność do grupy swoich była czymś co się dawało zmieniać i można było to negocjować jak to się teraz mówi w nauce i te kryteria były raczej prozaiczna niż wzniosła nie ma czegoś takiego do pierwszego Tysiąclecia przed naszą erą jak wiedza i determinacja przynależności z racji bycia potomkiem, jakiej grupy tutaj tożsamość była absolutnie do do ustalenia zależności od potrzeb i na ekonomia polityka to są ważne, iż powodem przynależności do wykluczenia niższa świadomość imaginacji ja wspólnego pochodzenia czy możemy o tym, myśleć jak niemożność akcje z miast, które mówią chcesz być nie odważy się w jakim to płać tu podatki skoro ktoś mieszka się jesteś zameldowany gdzieś się przemiany płać podatki wtedy będzie prawdziwym balu, ale także byłby za tym poszło również jak już płacić podatku Kia Niemiec nie urodziło się Warszawy to, że ci rdzenni warszawiacy jednak zaś traktować tych przyjaznych dla swojej siły będą w licencji weszła do autorki jest to 2 % może na Pradze, ale na rzeczy się za tym idzie, bo historyk widzi, że ta tożsamość tych włączonych pozostaje trochę odmienna i bardzo znamy takie wypadki się mówi to jest gorsze do gorszych typ Tarnowska 3 mówią, że są po Galilei Krzykach via ZUS, które się urodził w Galilei jest traktowane pogardliwie z racji tego, że pochodzi z takiego terenu, który nie uchodzi za specjalnie ważnej to jest prowincja taka jest takim w Jerozolimie Jezus był słoikiem dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był pan swoją miłość bardzo dziękuję dziękuję informacje Radia TOK FM już za na kilka minut z po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara czuwała nad całością Agata Majewska, a za sterami śmigłowca siedział Adam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!