REKLAMA

UE pracuje nad dyrektywą transportową. Jakie zmiany dotkną polskie firmy?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-11-24 12:40
W studio:
Czas trwania:
12:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze jest 12 4 3 Aleksandra Predenkiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM ceny walut euro po 4 zł i 2 1 gr za dolara płacimy teraz 3 zł i 5 5 gr za franka 3 6 1, a funt brytyjski kosztuje 4 zł i 7 2 gr, podsumowując Złotek nieco mocniejszy, ale jeżeli chodzi o giełdę w Warszawie to teraz WIG 2 0 traci 4 5 % indeks szerokiego rynku WIG również pod kreską tutaj 3 5 % straty USA my pamiętamy były głosowania w związku z tym na Sejm uchwalił Rozwiń » przynajmniej 3 takie gospodarcze ustawy, o którym warto powiedzieć pierwsza rzecz no to jest ustawa o innych o zniesieniu limitu, powyżej którego ci, którzy zarabiają najwięcej teraz nie płacili składek na ubezpieczenia emerytalne rentowe, a będą musieli te składki za co się płacić mniej więcej 3 50  00 0 osób będzie dotkniętych tą zmianą właściwie w jak ktoś na etacie zarabia trojga powyżej 10  000 zł no to już będzie od składki do płacenia trochę więcej właściwie już przez cały czas trzeba będzie opłacać składki emerytalne i rentowe 5 miliardów złotych nawet ponad 5 miliarda złotych w przyszłym roku z tego tytułu ma wynieść mają zwiększyć wpływy w ne do ZUS do budżetu państwa no cóż srebro oprotestowane unijne przepisy i przez pracodawców i przez związki zawodowe pracodawców oczywiście nie dotknie, toteż w ten sposób, że trzeba będzie płacić więcej pieniędzy na składki dla swoich pracowników, ale stoimy nad tymi gestami nie przejął się i ustawa została przyjęta w drugi projekt, który został przyjęty do zakazu handlu w niedzielę od marca przyszłego roku 2 niedziele w miesiącu nie będą miesiącami, w których sklepy będą zamknięte 2 środkowe niedzielę w każdym miesiącu, ale potem od 20 19 roku już kolejna niedziela to będzie od 20 2 0 roku wszystkie niedziele będą objęte zakazem handlu z licznymi wyłączeniami, ale jednak z zakazem handlu mięsem się również ustawy o STIR, czyli o takim systemie rozliczeń w Redzie, dzięki którym administracja skarbowa będzie miała możliwość analizowania tego co dzieje się na kontach bankowych przedsiębiorców no i na tej podstawie będzie można negocjować n p . o to, żeby zablokować jakieś pieniądze na koncie, jeżeli zajdzie podejrzenie, że transakcje służą temu, żeby n p. wyłudzać VAT ustawa o STIR również przyjęta dzisiaj przez Sejm raporty gospodarcze w obrocie gospodarczym zupełnie zmieniamy temat moim państwa gościem dzisiaj jest pan Dariusz wata członek Konfederacji organizacji kontroli w transporcie drogowym dzień dobry w hybrydowy w tym co jest bawiliśmy się na rozmowy o takiej dziedzinie, która w, którym Polska na tle innych krajów jak rozumiem jest całkiem silna, ale przepisy unijne, które będą się zmieniają mogą sprawić, że to nasza siła gdzieś tutaj trochę jednak zniknie 2 wątki tak naprawdę, czyli z 1 strony dyrektywa transportowa, a z drugiej strony dyrektywa o pracownikach delegowanych oraz wyjaśnimy czym jest jednolicie jest też drugi co się teraz dzieje w parlamencie europejskim szczycą się wczoraj działo zawsze przede wszystkim jest w tym propozycja ze strony parlamentu Europejskiego w ramach tzw. pakietu mobilności, aby pewne przepisy zmodyfikować jest troszeczkę większy w tych więcej tych obszarów, o których pani wspomniała, bo jest są przepisy dotyczące kabotażu przepisy dotyczące samych przepisów odnośnie odpoczynków tygodniowych one są również istotne, bo pewne działania protekcjonistyczne ze strony państw Europy zachodniej już też nastąpiły, a to już pan, choć jedno słowo klucz, czyli protekcjonizm, toteż chciałam zapytać czy da się odgrywa wszystko rozgrywa na polu gospodarczym czy bardziej polityczne no bo pan mówi protekcjonizm ze strony państ w zachodnich, a państwa zachodnie mówią domki socjalne ze strony takich krajów jak Polska i teraz, gdy jest środek trasy i ja mam na to 1 odpowiedź na właściwe pytanie czy politycy francuscy rzeczywiście czy ich interesuje sytuacja ekonomiczna polskich kierowców oraz do zapewnienia ich interesuje praca sytuacje ich własnych pracowników, więc od tego właściwie trzeba wyjść z idealne zarówno Anna to wymóg płacy minimalnej jak i wymóg spędzania tych dłuższych odpoczynków tygodniowych poza kabiną pojazdu, a więc w przystosowanych do tego hotelach mi się mocno Lach to są działania na skierowanym w UE w takim kierunku aby, aby zastopować napły w z firm nie tylko z Polski, ale również sery z Muszyny i 3 czy Bułgarii, któremu mają jeszcze tańszą ofertę na rynku transportowym mniejsze firmy transportowe z Polski w nogach, ale z drugiej strony wraz z 7 nie budzi to kara taka przezorność i trochę tak, żeby na przekór tym powiedzieć no bo znowu pracodawcy jedno ma pracodawca ma swoją 1 z racji, o których pan właśnie wspomniane trąbka wyłuszcza z drugiej strony są pracownicy związki zawodowe, które mają zupełnie odwrotne zdanie niż państwo i mówią związki zawodowe, że może przy okazji tych zmian, które chce wprowadzić Unia Europejska dancing socjalny, który zdaniem związków zawodowych i polscy pracodawcy stosują wobec polskich pracowników w transporcie w morze to się po prostu ukrócić ich należy zadać takie pytanie czy płaca rzędu 4 5 6 000 zł jest płacą atrakcyjną w ogóle na rynku polskim i czy wiele osób zatrudnionych w Polsce właśnie zarabia takie pieniądze to jest pierwsza pytanie retoryczne i druga sprawa na pewno wprowadzenie tych przepisów poprawi sytuację ekonomiczną innych kierowców i tak jak osobiście nie mam nic kompletnie do tego natomiast te są to są to są znowu takie sytuacje, w których znów mam mam kolejne pytanie, dlaczego rząd Polski nie zdecyduje się na zrównanie w ogóle płacy minimalnej i do równanie do tych w 1 500 EUR, które jest we Francji 3 czy w Niemczech po prostu my musimy troszeczkę nadgonić gospodarczo do krajów Unii europejskie tej zachodniej w i ten proces musi potrwać, ale kraje takie tego typu jak z Francja Niemcy po prostu starej Unii chroniła swój dorobek również ten kapitał tzw. gospodarczej w ogóle rynek pracy na trochę innym poziomie i oni chcieli, żeby nie od tych, którzy są tańsi po prostu to jest jasne i oni nie są oczywiście, żeby odbierać ich prace będą do w takim razie nazwijmy te pola to obszary, w których jest najwięcej kontrowersji, gdzie jestem z poradni, gdzie toczy się spór między takimi państwami jak właśnie Polska takim państwom jak Francja i ja przede wszystkim apelowałem o to, bo to, że poszczególne państwa mają pewne wymogi co do płacy minimalnej to jest jedno natomiast ten nas przedsiębiorca nasz przewoźnik tak naprawdę ma tyle teraz wymogów z poszczególnych krajów tych stawek jest kilkanaście, bo w poszczególnych krajach jest ich kilka bądź kilkanaście jest każdy każdy z tych przepisów ma różne przepisy dotyczące prawa pracy i tak naprawdę nie wiadomo do aresztu ludność jak to w ogóle wyliczyć, jeżeli mamy coś wyliczać to w jaki sposób, jakie prawo przyjąć przyjąć w Polsce polskie prawo przyjąć prawo francuskie niemieckie jak to wszystko do siebie jak to skompensować w 1 jakimś raporcie, jaki w wypłacie jest to po prostu nie ma takich wytycznych nigdzie się nim przedsiębiorca, który dzisiaj ma swoją firmę transportową rzeczywiście kierowcy od niego wyjeżdżają jeżdżą po całej Europie właściwie ma teraz przez ile krajów, by ten kierowca nie przyjechał w każdym kraju są różne przepisy i trzeba jakoś znaleźć się odnaleźć się tym wszystkim, żeby potem przełożyć na wynagrodzenia pracownika czy i jak rozumiemy to osoby mogą pomóc to n p. jakiś ujednolicenie norm stan ustabilizowanie tego tak dokładnie tak jak jest to, że ustandaryzowane na norma dotycząca czasu jazdy przer w i odpoczynków, które kierowca musi zrobić należałoby ujednolicić prawo dotyczące czasu pracy ile pracownik powinien pracować w ciągu dnia ile po ilu godzinach następują nadgodziny po ilu godzinach pracy następują nadgodziny tygodniowe i t d. tak dalej i wtedy rzeczywiście od tej podstawy wychodząc można, by było jakoś te wszystkie dodatki wyliczyć oczywiście, ale jest Wola po stronie parlamentu Europejskiego, żeby tak podejść do tej sprawy i jest brak świadomości na razie moje wystąpienie wczoraj polegało przede wszystkim na uświadomieniu tego, że są pewne braki, że wymaganie płacy minimalnej jest pewnym takim zaskoczeniem musimy się troszeczkę cofnąć i stworzyć ustawodawstwo stworzyć wytyczne przynajmniej, żeby ci przedsiębiorcy mogli nie musieli produkować dokumentacji dla poszczególnych krajów z osobną i skończy się na tym, że ten kierowca będzie miał takie mobilne biuro, w którym ma ewidencję potrąceń z ewidencji pod Sejm i tak teraz wygląda my moja firma w ten sposób działa i pomaga przedsiębiorcom, tworząc ewidencję tworzące wyliczenia jak osoby ranne trzeba z tym poradzić natomiast jest to ogromna bariera administracyjna, czyli od tej chwili złożenia tego typu barier administracyjnych powinny rozpocząć się rozmowa wczoraj spełnia swoje wystąpienie w parlamencie europejskim to jak dla tych państwa to, że może nie wiedzą śledzą sprawę wczoraj było wysłuchanie publiczne w parlamencie europejskim właśnie w tym temacie, gdzie każdy mógł zabrać głos i przedstawić swoje racje realny skoro rozmawiacie państwo nowych ze sobą jako przedsiębiorcy teraz parlament Europejski również państwa głosy były słyszalne inne no to na jakim etapie są w ogóle te prace nowa dyrektywa sama transportowano do trudnych do Chin jest Wola, żeby wprowadzić, ale nie jest tak, że to już teraz tylko on kiedyś tę dyrektywę wdrożymy myślę, że biorąc pod uwagę dotychczasowe jakieś takie prace i doświadczeniem jest w tej kwestii to to jest troszeczkę potrwa to jest średni kwestia miesięcy, a bardziej lat, bo no tak wygląda cały proces zabiegi legislacyjne są one w parlamencie europejskim natomiast jest szereg zmian zaproponowanych w tym z w tym pakiecie zmian, które są rzeczywiście pozytywne ogólnie dla dla sektora nie tylko polskiego, a to znaczy jednak w latach przykładowo są pewne zmiany dotyczące odpoczynków tygodniowych, które urealniają mają urealnić przepisy do faktycznego stanu do tego stanu jak wygląda praca wielu firm międzynarodowych, które pracują w tzw. systemie 3 na 1, gdzie 3 tygodnie kierowca spędza poza miejscem zamieszkania i wraca na 1 tydzień do siedziby czy do do swojego miejsca zamieszkania jest to dobre przepisy pozytywne, które na pewno uprości planowanie czasu pracy pracowników kierowców w, czyli można, by było pewne rzeczy zrobić trochę wolniej ich lepiej przemyśleć wdrażać pokolenia nie od razu brać się zatem najwyższą półkę, ale z drugiej strony ta trasa taka prosta forma jest mniej medialna niż 3 jedno niestety istnieje duże sprawy, które łatwo nazwać zdefiniować pociąć pod jakieś nazwę właśnie, bo to taki specjalny albo inne protekcjonizm gospodarczy musimy kończyć naszą rozmowę bardzo panu dziękuję za spotkanie z modelem państwa gościmy opalony Dariusz wata członek Konfederacji organizacji kontroli w transporcie drogowym kończymy raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA